Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van Jaxxx
Ik snap die bedscene niet , aan het eind van de film, Sean Penn dacht dat die de moordernaar van z'n dochter te grazen had genomen, maar hij bleek een onschuldige man te hebben vermoord, en dan gaan tie maar de dag erop ff lekker vrijen net als of er niks aan de hand was.

De film leek af te streven op een prachtig plot, maar die kwam er niet, 2 kinderen bleken de koelbloedige moordenaars te zijn, alleen Kevin Bacon was goed aan deze film. Dat zo een film 2 oscars krijgt en talloze films in de geschiedenis die 100 keer beter zijn, geen oscar krijgen.

avatar van Fikret8
Ik kreeg steeds het gevoel alsof ik naar een film met DeNiro aan het kijken was ipv Sean Penn.

JohnStacks
Leuke film toch best wel overschat en een simpel verhaal ik vind het gewoon een normale leuke film voor in de avond niets unieks aan zoals men beweert IMDB gaf een 7 ik zou 6 en half geven

basketballerke
En weer kan Eastwood me niet teleurstellen. Ongetwijfeld heeft de man slechte dingen achter z'n naam staan, ik heb ze nog niet gezien. Deze keer moest hij het wel enkel en alleen achter de camera's voor elkaar krijgen.

De film neemt geen lange introductie, we zitten er gelijk al in het verhaal. IJzersterke scène waar Dave bij wordt meegenomen. En de symboliek achter de steen was ook mooi gedaan. Daarna ook een spannende aanloop tot het beste moment uit de film waar Penn erachter komt dat zijn dochter is vermoord. Daarnaast waren de acteerprestaties van allemaal van een hoog niveau. Leuk rolletje nog weggelegd voor Eli Wallach, al heeft hij niet echt een belangrijke waarde.

Na de genoemde scène wordt het een lang karakterdrama waarbij de film niet altijd even goed is. Maar als we langzaam richting het einde gaan zat ik wel te hopen op een geweldige climax. Slecht was het niet, maar het had naar mijn gevoel beter gekund. Sowieso is het motief van de moord zwaar klote waarbij het lijkt op een doordeweeks CSI plotje. Het gedoe met Robbins personage is inderdaad wat toevallig, maar zonder had je natuurlijk geen film. Maar dit kan de film niet echt onderuit halen. Het had met een geweldig plot meer kunnen zijn, maar blijft het op een toch dikke 4*

Toch wel erg vermakelijk. Niet als drama, maar als thriller (hoewel dat de lading niet echt dekt). Het whodunnit verhaaltje lijkt zo te komen uit een sterke politieserie. Maar dan wel een erg sterke politieserie, die bijna twee-en-een-halfuur boeiend blijft. Goede dialogen en sterke acteerprestaties zorgen ervoor dat het onderzoek van de plaatselijke maffia en de politie erg boeiend blijft om naar te kijken. Jammer dat de plot tegen het eind wel wat hiaten en sterke toevalligheden heeft.
Wat betreft het drama, ik vond het begin best sterk. Geloofwaardig en goed gedaan. Maar de rest van het drama werkt niet echt. Het is nergens vervelend en kwam ook niet over als vals sentiment of zo, maar het had beter gekund.

De vermakelijkheid overheerst. 4 sterren voor de beste (lange) politieserie aflevering die ik ooit zag.

Toch wel weer een hele goede film van Eastwood die me geen moment verveeld heeft, en dat komt onder andere door het goede verhaal wat niet alleen gaat over de moord en wie het heeft gedaan, maar ook over wat er geworden is van de 3 jeugdvrienden en hoe zij door een gruwelijke gebeurtenis weer min of meer herenigd worden. Elk van de 3 heeft zijn eigen verhaal.
Het einde vond ik ook sterk omdat het volledig in lijn is met de rest van de film, al zitten er op het moment dat de waarheid zich ontvouwt wel enkele gebeurtenissen in die wel heel toevallig zijn zoals de 2 detectives die precies op het juiste moment binnenkomen maar ik heb me er eerlijk gezegd niet aan gestoord.

De donkere/sombere setting en de net als in Unforgiven ingetogen muziek, creëren ook een perfecte sfeer bij het verhaal.

Maar het beste aan de film is misschien wel het ijzersterke acteerwerk van de hele cast, met Sean Penn als uitblinker. In mijn ogen absoluut een terechte oscarwinnaar voor beste acteur.

4 sterren.

avatar van horrorfreak23
Een schitterende film met veel verrassing en spanning ,je blijft in het ongewisse tot het einde echt een pareltje !

avatar van JJ_D
'Mystic River' werd bij zijn release in 2003 door perslui van alle slag bejubeld, en sommigen gingen zelfs zover dat 'Mystic River' "dé film van 2003" werd, of erger nog: "een psychologisch meesterwerk". Wel, om eerlijk te zijn verwacht ik van een psychologische film van formaat meer diepgang ('American Beauty'), en geen oppervlakkige dilemma's die leiden tot banale gesprekken.
Wat Eastwood doet is trouwens erg eenvoudig: voortdurend de indruk wekken dat Dave Boyle de moordenaar is en hem daarop steeds weer confronteren met zijn 2 ex-makkers. De complexe situaties die dat oplevert zouden interessant kunnen zijn, als er tenminste enig onderhuids gevoel aanwezig was. Niet dus, maar toch is 'Mystic River' geen slechte film. De acteurs slagen er weliswaar niet in het ontoereikende script in een meesterwerk te transformeren, maar met hun hulp slaagt Eastwood er wel in om de kijker tot het eind te laten twijfelen aan Doyle (niet of hij Katie zou vermoord hebben, maar wel de andere: een dief/een pedofiel?)... Dat de (finale) plot nogal zwak is geeft dan ook niet echt, want in de dikke 2 uur treedt nergens verveling of irritatie op.
Een redelijk goeie detective dus, en een gefaalde psychologische fim - wegens een gebrek aan emotie.

Stefan_Ying
Aardige film. Normaal gesproken kijk ik vooral aleen maar actie's, horrors of thrillers en drama's zoals deze maar zelden. Ik had er van tevoren dan ook persoonlijk niet heel veel van verwacht maar ik moet zeggen dat ik het nog aardig goed vond. Goede acteerprestatie's, aleen het eind vond ik wat minder.

Usual Suspect
Ijzersterke film, die vrij traag op gang komt, weinig actie bevat en ruim de tijd neemt op de karakters uit te diepen.
Maar de actie komt vooral van de acteurs, Penn speelt een meesterlijke rol en verdient terecht zijn oscar hiervoor, net als Robbins (die ik een van de beste acteurs van deze generatie vind).
Het einde is ook zeer goed en, op een vreemde manier, passend.

4,5.

avatar van Clueless Dork
Paar dagen geleden voor het eerst gezien en vond het een aardige film. Zeker niet de psychologische thriller met drama waar je bek van openvalt (zoals andere het verwoorden). De film kun je eerder plat noemen. Het is natuurlijk nogal makkelijk om zoveel lof over een film uit te spreken wanneer je met deze cast&crew te maken hebt.

De ster van de film vond ik naast Robbins de jongen die het vriendje van Penns dochter speelde. Penn zit lekker in zijn vel maar ik kan zijn prestatie niet bijzonder noemen. Verder zaten er ook een aantal momenten in waar ik me niet echt kon inleven met bepaalde personages en sommige beweegredenen 'vaag' overkwamen.

Zeker niet de sterke film waar ik op had gehoopt maar ik kan me dat eerlijk gezegt ook niet voorstellen van Clint. Over 20 jaar wanneer Clint verleden tijd is zullen we hem toch nog altijd zien als de Cowboy uit de Dollars Trilogie en Diry harry, niet als regisseur van meesterlijke films.

Met deze drie topacteurs kán het bijna niet mis gaan. Bovendien een goed en geloofwaardig verhaal. Ik vind Penn in deze emotionele rol erg goed, hoewel ik de scene 'Is that my daughter in there?' net een beetje TE vond. Het personage Celeste Boyle, gespeeld door Marcia Gay Harden, vond ik ook erg goed neergezet. Haar verwarring, angst en twijfel waren zeer realistisch. Ik geef 3,5 ster.

avatar van ILDIB
Heerlijke slepende film, die he4t voor elkaar krijgt niet langdradig te worden ondanks de duur en het trage tempo. En dat is meestal wel anders. Scenario is ook prettig evenals de cast. Met jopke eens dat die ene scene uit de toon valt. Het einde vind ik ook niet helemaal top, zeker sean neemt wel erg makkelijk afscheid van de moord op dave..
Het zijverhaal van bacon met zijn (ex)vrouw, geen idee wat dat in deze film doet, voegt niets toe..

Dat penn de oscar kreeg boven depp dit jaar, neeh zonder depp dat jaar als sparrow had ie m zo mogen hebben.

avatar van DragQueen
Klasse film, met een meeslepend verhaal. het verhaal komt wel enigzins langzaam op gang, maar neemt wel de tijd om de karakters uit te diepen. de film is wel op een aangename wijze gemonteerd. eastwood voert de regie op een goede manier, en het acteerwerk is briljant te noemen. penn, bacon, en vooral robbins zetten hun rollen goed neer. verder een vreemd maar passend einde. sterke drama film. 4,5 sterren.

Ik heb het er echt moeilijk mee. Ik snap niet goed waarom iedereen deze film zo geweldig vindt. Het is niet omdat er een reeks grote acteurs in meedoen dat een film sowieso goed is. Het tegendeel is hier wel bewezen denk ik.

Niet meer dan 2*

Vond dit een meester film, dit is verfilmd naar het boek "Vuile Handen"van Dennis Lehane , het boek had ik eerder gelezen dan dat ik de film had gezien, en dan valt de film meestal tegen , maar dat was hier niet het geval

Dit komt omdat de film precies hetzelde verfilmd is als het boek, ik vond de acteurs heel goed en het verhaal was heel meeslepend

Van het boek van Dennis Lehane is er op het moment nog een film gemaakt die in December uitgebracht zou worden , maar die is verzet wegens de verdwijning van Madeleine de film zou er te erg op lijken , hij heet Gone baby gone

Al met al deze film hoort in mijn rijtje top 10 thuis en krijgt 5*

supernova
meesterwerk, een film voor iedere drama liefhebber...Tim Robbins is gewoon top in deze genre. 4.0

avatar van maurickcollege
Erg goed geregisseerd door Clint Eastwood, het verhaal is top.
Deze hoort zeker in de top 250

avatar van Mars4i
Een naar mijn idee zeer goede film. Het verhaal is goed, maar niet uniek. Maar de acteerprestaties zijn zeer goed. Sean Penn is zeer goed. Maar ook Tim Robbins is goed. En ze hebben er naar mijn idee terecht Oscars voor gekregen.

Handsome Bill
Ik verwachtte veel van deze film maar het viel me toch wat tegen.
In het begin had ik moeite de concentratie vast te houden.
Tim Robbins heeft m.i. de beste acteerprestatie neergezet.
Sean Penn vond ik niet echt overtuigend kapot van de dood van zijn dochter. Al met al wat matig overtuigend.
Het einde was ronduit zwak voor deze cast en deze regiseur.
Niet slecht overall maar geen topper. 4 sterren.

Een sterke film die het moet hebben van het boeiende script en de goede acteerprestaties. Ook het rustige tempo kon me wel bekoren. Hij had alleen vijf minuten korter mogen duren, want waarom ze die laatste scènes eraan hebben geplakt is mij een raadsel. Maar goed...zoals ik al zei: een sterke film. Drieënhalve ster.

Een fascinerende movie.
Fascinerend vooral door de wraakactie van Penn en zijn gabbers.
Zo zie je maar weer dat eigen rechter spelen verkeerd afloopt.

Vooral het doordringende spel van Sean Penn en zijn vrienden en de echtgenote van Dave niet te vergeten. Gaaf.

4.0

En weer een zeer aangename film van Clint de regisseur: 3.50
Deze prent is de derde film tot nu toe die ik gezien heb met Clint als regisseur, en ook deze film is weer een knap staaltje van zijn meesterlijke hand. Ik had gehoopt na vier 3,50 op een rij eindelijk eens een ander cijfer (4.00) te kunnen geven, maar dat zit er helaas weer niet in. Daar is het slot van de film veel te matig voor, na een werkelijk schitterend eerste anderhalfuur van deze prent, die al mijn verwachtingen heeft overtroffen. Als Eastwood de sterke lijn naar het einde toe had doorgetrokken dan had er een dikke vier in het vat gezeten (en misschien zelfs wel een 4.50) maar dat mocht helaas niet zo wezen. Aan de rest van deze prent ligt het geen moment, maar de afloop van het prachtige plot vond ik eigenlijk ronduit slecht, en daar hang ik de film voor een groot deel aan op.

Een schitterend, krachtig verhaal dus, maar de uitkomst van het plot vond ik werkelijk dramatisch. Vanaf de allereerste seconde tot dik anderhalfuur later zit het plot werkelijk fantastisch in elkaar met een sterke spanningsopbouw, een uiterst goed neergezet onderzoek door de recherche en het eigen hapsnap onderzoek van Jimmy, de verschillende verdachtmakingen, de ontwikkelingen rondom de familie Harris, er mankeert helemaal niets aan. Maar vanaf de scene dat Jimmy zijn 'vriend' Doyle naar die kroeg lokt gaat het hard bergafwaarts. Van het sterk gefundeerde onderzoek is in een klap helemaal niets meer over, en vond ik het feit dat Jimmy 'vriend' Doyle naar het hiernamaals stuurt om de een of andere manier niet in de lijn van het verhaal passen. Tegelijkertijd zagen we de echte ontknoping zich afspelen bij de familie Harris, en het politie onderzoek dus kort door de bocht gezegd helemaal niets heeft opgeleverd. Er waren wel sporen in de richting van de familie Harris, maar het harde bewijs ontbrak op dat moment nog. Dat, en het wat uitgemolken einde met de optocht tafarelen, het goedpraten van Annabeth en de rol van Sean met zijn vrouw en kind vond ik een zware anti-climax. Hier had naar mijn idee toch wel een stijlvoller slot in kunnen zitten, zeker gezien de eerste anderhalfuur van de prent, wat van een zeer hoogstaand niveau is.

Het acteren van de twee hoofdrolspelers is werkelijk briljant. Volledig terecht dat Sean Penn en Tim Robbins hier een oscar voor hebben ontvangen. Ze zetten beiden een geweldige rol neer, dat helemaal in de lijn van het verhaal ligt. Toch geef ik niet de volle score van vijf op dit onderdeel. Daar vond ik het optreden van Kevin Bacon wat stijfjes voor. Hij legt weinig gevoel in zijn personage, en dat staat in schril contrast met de rollen van Robbins en Penn. De bijrollen zijn over het algemeen erg goed. Met een prachtige bijrol van Marcia Gay Harden als Celeste en tevens sterke bijrollen van Tom Guiry en Laurence Fishburne. De dialogen zijn ook van een constant zeer hoog niveau, en voegen ook daadwerkelijk iets aan deze film toe.

Met het realisme zit het wel snor, maar de film hangt soms toch ietwat met toevalligheden aan elkaar vast. Zo is de hele rol van Dave Doyle nogal eenzijdig belicht waardoor hij wel verdachte moest zijn, en ook het binnenvallen van de recherche als het hommeles is in het huis van de gebroeders Harris en hun ma is nogal discutabel. Ze waren wel op weg naar Kevin Harris om hem opnieuw te ondervragen, maar toch. Verder zit het allemaal erg realistisch in elkaar, en verloopt het politieonderzoek in eerste instantie nogal moeizaam. Niet zoals in vele andere films dat de ene aanwijzing weer naar een volgende leid, en er uit het niets daar bepaalde gebeurtenissen zomaar aan vastgekoppeld worden. Daar hebben de scriptschrijvers goed over nagedacht. Maar toch kan ik het maar moeilijk verkroppen dat het zo afloopt als in deze film, dat twee snotsneuzen bij wijze van een ongeluk de moord op hun geweten hebben. Ik had het graag anders gezien, maar helaas.

Clint Eastwood weet na honderden geacteerde- en twintig geregisseerde films wel hoe hij een prent in elkaar moet schroeven, en dat is Mystic River zeker aan te zien. De film zit bijzonder sterk in elkaar, en is de film zodanig in elkaar gezet dat het mysterieuze continue bewaard blijft. Het camerawerk is rustig maar doeltreffend, en dat levert enkele zeer fraaie shots op. Vooral de dialogen tussen Penn, Robbins en Harden worden briljant in beeld gebracht. Daarbij waren de locaties in een achterbuurt van Boston erg zorgvuldig uitgekozen, met de door de drie jochies gesigneerde tegel als middelpunt van hun levensverhaal. Ook de cinematografie is dik in orde, en was de muziek over het algemeen goed te verteren.

Mystic River had af kunnen stevenen op een zeer ruime vier of misschien zelfs wel een 4.50, maar helaas helaas zit dat er door het zwakke einde niet in. Al vind ik persoonlijk dat het einde werkelijk dramatisch is, maar daar zal niet iedereen het met me eens zijn, dus houd ik het maar op 'zwak'. De uitkomst van het plot heb ik als een grote anti-climax beschouwd, ik had echt wel wat meer diepgang achter de moord gezocht, maar dat mocht dus niet zo zijn. Het politieonderzoek is in de hele film hierdoor niet veel waard geweest, en dat was nu juist een van de sterke dingen aan deze film. Het acteren is daarintegen van een bijzonder hoog niveau, zit er voldoende realisme in het verhaal, en is de film visueel ook ijzersterk. De film kijkt erg lekker weg, maar het einde blijft voor mij deze film achtervolgen. Daarom net geen vier, maar een zeer ruime 3.50 (3.70).

avatar van GrayFox
Voorspelbaar, de scene dat het "dove" broertje bij zijn broer komt zeggen dat die ooit van een ander zal gaan houden, was een te grote hint. Dit gebeurde al na 40 minuten, heb de rest van de film moeten uitzitten voor het geen dat ik al verwachtte.

avatar van %%%%%%
Goeie film maar heb er meer van verwacht.
De film begint al vrij goed als je er meteen in word gezogen.
Ze spelen de rollen goed.Ik kan op dit moment niet opkomen wie de rollen beter kan bezetten.
Verder is het einde inderdaad de grootste min punt
Maar wel onverwacht 3 sterren De soundrack is ook niet echt geweldig

garlic senior
Erg sterke film. Vooral de acteerprestaties van Sean Penn en Tim Robbins zijn indrukwekkend te noemen. De rol van Kevin Bacon is ook niet onaardig hoewel hij minder indruk maakt, vanwege het feit dat hij emotioneel de minste schade heeft opgelopen van de drie vrienden Het verhaal is ook uistekend, maar het einde is een tikkeltje minder dan de rest van de film.

Goede film. Ik kan niet anders zeggen, mooi verhaal dat moeilijk te voorspellen is in mijn ogen. Aanrader voor iedereen.

avatar van decsss
Mooie film, heel leuk hoe je telkens op een verkeerd spoor word gezet. En wat is Penn toch een ongelofelijk goede acteur, stelt nimmer teleur.

avatar van Leland Palmer
Prachtige film die je vanaf het begin tot het einde aan het beeld gekluisterd houd. Het verhaal is erg sterk en de film begint dan ook erg goed. Daarna wil je alleen nog maar weten hoe alles nou eigenlijk zit en hoe het eindigd. De geweldige regie van Eastwood helpt hierbij dat je als kijker niet meer je ogen van het scherm kan houden.

De acteerprestaties zijn geweldig. Zowel Penn, Robbins als Bacon spelen erg sterk al vond ik dat Penn en Robbins soms net op het randje zaten. Jah, hoe reageer je als je dochter vermoord is? Moeilijk om te spelen, maar Penn wist me alleen daarin op sommige momenten niet te overtuigen. Voor de rest was het vlekkeloos.

De muziek is goed verzorgt en de film ziet er in het algemeen prima uit. Goede sfeer, prima opbouw en sterk camerawerk wat mij betreft. Wat is die dochter van Penn in deze film trouwens een lekker wijf zeg. Op een aantal ongeloofwaardige momenten na is dit toch wel een indrukwekkende film van Eastwood. Dikke voldoende dus.

avatar van flyer
Ja best het kijken waard goede acteer prestatie maar wel een echte clint eastwood film