Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van N811
eerst heel negatief over deze film, maar toen had ik het geduld niet voor dit soort films. Maar de film is zeker weten goed, ik had me er een beetje in vergist.

avatar van bozzy
word echt niet warm of koud van deze film.
heb hem geeneens afgekeken zo stom vond ik hem..

cel

avatar van Knisper
Mijn haren gingen daar ook recht van overeind staan.

avatar van Oosie
Dit is zeker een AANRADER !! Wat een topfilm met goeie acteurs ooknog 4****

Hankieh
Mooie film.

Maar dit vond ik nog al raar:
Eerst voor kalken dat die Brendan van haar hield en de boel daar samen met haar wilde verlaten en naar LA gaan.
Dan zeggen dat dat broertje (dat broertje hield van zijn broer, redenen maken ze ook duidelijk in de film) haar vermoorde omdat hij haar gewoon even wou laten schrikken.

4, voor het goede acteer werk. Slimme zet van Clint Eastwood om een keer zelf niet mee te spelen, want daar verpest hij toch veel films mee. Voor de rest hou ik helemaal niet van detectives maar deze film wist me van het begin tot aan het eind vast te houden.
Ik vond alleen die Celeste tegen vallen. Ze maakte wel duidelijk waarom ze zo deed maar toch wat overdreven, ik zie anderen dat wel beter acteren.

3 kwart punt er af voor de reden dat ze vermoord is en 1 kwart punt er af voor het acteren van Celeste.

cel schreef:

Ja dat heb ik ook

Hankieh schreef:

Helemaal gelijk.. Ik vond haar ook slecht geacteerd.

Oke en nu mijn mening:
Dit is me voor de 2de keer gezien
Ik vond t super film. Beste film van clint eastwood tot nu gezien.
Maar jammer dat ik een kwartier heb gemist. Maar gelukkig weet ik t nog ongeveer.

En een mooie rol van Sean Pegg.. Vond hem nooit slecht.

Een waarde 4*

The Last
Ik leefde totaal niet mee met het personage van Sean Penn, aangezien ik gewoon wist dat het een vuile klootzak is. Vond het allemaal sowieso niks bijzonders. Het wordt nergens ongeloofwaardig (knap) en er word prima gespeeld door de gehele cast. Weinig mis mee dus, maar de film komt veelste laat op gang en het deed allemaal maar niks.

avatar van Parisa
Erg saaie film die nergens beter is dan de standaard detectiveseries op tv. Als men emotioneel speelt zie ik alleen iemand die probeert een gekke bek te trekken en hard gilt. Daar geloofde ik niets van. Na een uur ben ik in slaap gevallen. Ik vond dat ik het al lang vol had gehouden. 1* voor de moeite.

avatar van maerk
Een film die door de goede cast gedragen wordt.

Mystic River valt me tegen. Met Eastwood in de regiestoel en een mooie topcast verwachtte ik iets als Million Dollar Baby. Maar dat is Mystic River bij lange na niet. De regie is ook niet zo sterk als ik van hem verwacht. De acteurs doen het allemaal top maar de dialogen zijn een beetje saai. Alle drie de hoofdrolspelers doen het uitstekend. Hoewel Sean Penn en Tim Robbins een Oscar hebben gewonnen voor hun rol vond ik Kevin Bacon de beste. Hij steekt met kop en schouders boven iedereen uit. En zoals The Last ook zegt: Ik kon niet echt meeleven in het verdriet van Penn. Hij speelt het erg goed, maar ik kon niet met hem meeleven. Ook had ik niet het gevoel naar een Oscarwaardige prestatie te kijken bij Robbins en Penn...nominatie zou goed genoeg zijn geweest .

Ik vond de film wel goed, maar mijn verwachtingen zijn bij lange na niet waargemaakt. 3,5* voor nu, 3* vind ik iets te laag en dat verdient Mystic River ook niet. Dikke kans op verlaging als ik hem opnieuw zou zien, daarom kijk ik hem niet opnieuw .

Erg magere 3,5*.

avatar van i.Ron S.
Parisa schreef:

Ik heb hem ook nog niet kunnen uitzien, een beetje hetzelfde probleem. Misschien ga ik binnenkort nog een poging wagen. Die goede kritieken moeten toch ergens van komen.

avatar van kArIzMa_Movie
Zeer mooie film. Een intensieve drama met acteerprestaties van zeer hoog niveau. Het acteerwerk van zowel Sean Penn (die overigens in deze film iets wegneemt van Robert De Niro) als Tim Robbens zijn werkelijk fantastisch! De personages worden echt levensecht neergezet. De film wordt nergens saai, je blijft constant geboeid kijken.

Deze film mag je dus absoluut niet missen!

avatar van s.h.a.r.o.n
Een film met pakkende stukken. Het is waarschijnlijk de intentie geweest om op te bouwen naar een climax, wat deels ook is gelukt, maar wel te traag in het begin. Het was ook moeilijk om in het verhaal te komen.

Wat ik ook jammer vind is dat ze niet iets meer hebben laten zien van de personages in hun kindertijd. Deze inleiding naar het oorspronkelijke verhaal was naar mijn mening te kort.

Het acteerwerk was heel goed, maar ja...wat wil je met zo´n cast!

Over het algemeen een redelijke film, maar niet eentje die ik snel voor een tweede keer zou kijken.

The Last
kArIzMa_Movie schreef:
De film wordt nergens saai, je blijft constant geboeid kijken.

Dat was bij juist een probleem. Script had wat doordachter gemogen. Ben het verder absoluut eens met jou.

avatar van Thomas83
Ik hoorde allemaal goede verhalen over Mystic River, Clint Eastwoord heeft enkel keren aangetoond een goed regisseur te zijn, en de cast ziet er indrukwekkend uit, dus dit was een film die daarom nog op mijn lijstje stond. Hoog de twee Oscars en het erg hoge gemiddelde op Moviemeter en IMDB.com scheppen hoge verwachtingen. Maar helaas, Mystic River maakt ze niet helemaal waar.
De film begint wel vrij aardig. Op een of andere manier is de sfeer erg prettig, en vaak ook wat apart zonder dat ik echt kan uitleggen op welke manier dan precies. Het is een combinatie van de, best aardige, muziek, het camerawerk, de montage. Dat is allemaal goed verzorgd. Verder zijn de acteerprestaties over het algemeen ook heel aardig, alleen de film bevat wel heel erg veel huil- en rouwscènes etc., op een gegeven moment gaat het wat irriteren. Vooral ook omdat Penn en Robbins zeer regelmatig flink uit de bocht vliegen met fout overacteren. Bacon speelde een stuk meer ingetogen en beviel me veel beter. Marcia Gay Harden heeft de juiste kop en kan sterk intens acteren, en doet het gewoon goed. Al vond ik haar personage niet echt super uitgewerkt, zoals wel meer van de kleinere rollen niet. Laurence Fishburne beviel me dan wel weer goed. Die zet een oerdegelijke acteerprestatie neer. Niks op aan te merken. Maar ik vind het echt een schande dat Robbins en vooral Penn met zoveel slippertjes toch een Oscar konden binnenslepen. In die categorie was het niet het sterkste Oscar-jaar, maar sowieso had Bill Murray de prijs veel meer verdiend en ook Johnny Depp verdiende hem veel meer, ook al was zijn rol niet de meest zware om te spelen.
Het plot kent een paar heftige momenten, maar vooral teveel "gejank" en scènes die worden verpest door overacteren. De symboliek vond ik wel aardig af en toe, maar niet heel goed uitgewerkt. De dochter van Jimmy was erg goed gecast, en dat is wel belangrijk om mee te leven met Jimmy. Die scène in het park vond ik vrij heftig. Al wordt er op het einde een beetje doorgeslagen, jammer. Typerend voor de film. Lange tijd veelbelovend maar dan zijn er toch weer van die dingetjes die de boel een beetje verknallen. Ik vond het ook wat te gedramatiseerd regelmatig, Eastwood was vaak teveel op zoek naar de traan. Ook vond ik wat subplotjes inhoudelijk te weinig toevoegen. Had wel wat beter uitgewerkt mogen worden hier en daar. Het plot rammelt wat.
Het einde van de film is erg intens en maakt veel goed, maar dan gaan ze weer te lang door en zit je zelfs op een gegeven moment op de klok te kijken wanneer de film nou afgelopen is. Jammer, want de film had echt een topper kun worden. Een gemiste kans. Hier kan ik niet hoger dan 3.0 * voor geven helaas.

Mr_White
Sterk drama dat subtiel commentaar geeft op de gevolgen van kindermisbruik zonder een overdreven moraal naar je kop te gooien (wat Eastwood ook goed deed met euthanasie in Million Dollar Baby) ondersteunde door een uitstekende cast. Einde ging ietsje te lang door maar dat is een miniem puntje in zo'n goede film.

avatar van DannyScheur1231
bozzy schreef:
word echt niet warm of koud van deze film.
heb hem geeneens afgekeken zo stom vond ik hem..

Ik snap niet dat je deze film zo stom vond.
Ik vond het een meesterwerk!!
De film is zo mysterieus, daar hou ik ook van.
Ik geef de film 5 *ren

avatar van blythefangirl
cel schreef:

Is That My Daughter In There?

Fan kippefel hep ik niks gemorken.

Ik vond het een goede film, wel een beetje moeilijk om in te komen.
Uiteindelijk maakt het je wel nieuwschierig.

Al met al: Ik heb me vermaakt.

avatar van Travolta_Jackson
Wil nog altijd deze film bekijken maar of denk er niet aan, of geen tijd. Aan het verhaal te lezen is Tim Robbins een erg geschikte acteur voor deze rol.

Best een aardige film, al had die gerust wat korter mogen zijn idd,
Vond Bacon erg sterk spelen, en Celeste idd 3x niks...Verhaal had denk ik wel beter verfilmd kunnen worden, maar al met al een lekkere film. 3 sterren voor Bacon.

avatar van otherfool
Nu vind ik Penn de vervelendste acteur ter wereld, maar sowieso viel Mystic River me niet erg mee. Film sleept een beetje voort, heeft wel een paar mooie scenes maar is naar mijn mening zeker niet de moderne klassieker die sommigen erin zien. Dan vond ik Gone Baby Gone toch een stuk sterker...

2,5*.

avatar van Montorsi
Ik kan niet zo goed plaatsen wat me nou zo heeft gegrepen. Mystic River is helemaal niet zo'n bijzonder verhaal, het camerawerk en de regie is gewoon erg standaard, en het plot was ook niet de sterkste aller tijden.

Ik denk dat het toch de interpersoonlijke verhoudingen de sleutel is, ik vind deze echt optimaal vertaald naar het filmdoek. Penn is weer zeer goed en ook Bacon houdt zich goed staande. Robbins viel dan weer wat tegen, maar zo erg stond het me niet tegen, aangezien je de drie acteurs toch eerder als een pakket moet zien dan als individuen in deze film.
Het plot is braaf, maar ondertussen wel onderhoudend, stoorde me ook totaal niet aan het simpele karakter in deze. Eigenlijk was storend uberhaupt niet aan de orde geweest vanavond, ben gepakt door het verhaal en heb me meer dan uitstekend vermaakt.

avatar van Nephilim
Net gezien. Goeie film maar mist net de grit om echt een meesterwerk te zijn. Het was allemaal net niet edgy genoeg. Het had wat mij betrefd veel rauwer en donkerder gemogen. Het verhaal heeft die potentie maar het is allemaal net te mainstream.

Geweldig acteer werk all round verder.

net geen 4 sterren. een 7.9 maar dat kan ik hier niet aangeven dus ik ga voor de 3.5* want hij is niet de 4* waard.

Een hele goede film met geweldige rollen van Sean Penn, Kevin Bacon en Tim Robbins. Het einde vond ik niks. De film had wat mij betreft wel 10 min. eerder mogen eindigen met de scène waarin Sean door zijn ex-vrouw wordt opgebeld en zij eindelijk iets zegt, hoewel ik erbij moet zeggen dat ik deze hele verhaallijn totaal overbodig vond en wat mij betreft niets aan het verhaal toevoegde. Vanwege de goede acteerprestaties geef ik de film een 4,5!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Spannend drama van vakman Eastwood, die toch iets meer uit het verhaal had kunnen halen. Toch zorgt met name de sterke cast er voor dat de film wel de moeite waard is. Goed.

Deze film is zo goed in elkaar gezet.
Goed acteerwerk, prachtige rollen.
Uitstekend verhaal! Een film waarbij ik op veel momenten kippenvel kreeg

Eastwood heeft het de laatste jaren op z'n heupen. Het begon eigenlijk met deze film, en inmiddels blijkt het geen toevalstreffer te zijn geweest.
Je moet een beetje van zijn stijl houden. Z'n films zijn doorgaans traag, grauw en zonder al te veel franje. Wat iedereen zal aanstaan is het feit dat hij zijn cast altijd laat schitteren. Zo ook hier, al ben ik niet zo'n fan van de altijd eentonige acteerprestaties van Robbins.

Het verhaal 'ontrafeld' (zoals Eastwood zelf zegt) zich naarmate de film vordert. Op een subtiele manier wordt gepoogd je op het verkeerde been te zetten. Ook merk je dat er iets meer aan de hand is. De climax waarin alles samen komt is dan ook ijzersterk. De trage opbouw, grauwe beelden van Boston en de directe acteerprestaties maken de climax alleen maar beter eigenlijk.
Gelukkig probeert Eastwood niet gemakkelijk te scoren met melodramatische scenes. Het verdriet wordt uitgebalanceerd in beeld gebracht, al zullen sommige misschien niet zo gecharmeerd zijn van de soms heftige rol van Penn.

ik vond het een goede film. Ik werd er erg door geboeid, tot het laatste moment. Ik vond hetn eit erg dat hij een beetje sloom was, dit verhoogt vond ik juist de sfeer.