Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van ®Tc
Schitterende acteerprestaties, daar valt in ieder geval niet over te discussiëren en vooral een verdiende oscar voor Sean Penn maar de uitwerking?

Eigenlijk is dit niet meer dan een lang aflvering van Witse of Flikken of wat dan ook. Een moord, een paar verdachten, een hoofdverdachte die eigenlijk onmogelijk onschuldig kan zijn maar blijkt dan toch weer onschuldig te zijn. Bij genre hoeft mysterie echt niet te staan vind ik.

Ach ja, wel een goede film hoor maar hier zat veel meer in.

magere 3,5*

één van de beste films ooit zonder twijfel! staat zeker en vast in mijn top 20 van de ongeveer al +-750 films die ik gezien heb.

avatar van Stephan
Beetje standaard. Kon me niet echt boeien. Wel vakmensen aan het werk, maar met name het script was nogal magertjes.

avatar van Ajax&Litmanen1
Bijzonder fraaie film van de man die ik naast de acteur ook als regisseur geweldig vind. Zo genoot ik al van Eastwoods Million Dollar Baby en Gran Torino (recent zelfs) om eens wat te noemen en van Mystic River heb ik ook genoten.

Waarom eigenlijk vind ik zelf lastig om te zeggen want als je de film goed bekijkt is het neit eens zo heel bijzonder. Er wordt iemand vermoord en je ziet het politieonderzoek en je ziet verdachten en je krijgt uiteindelijk een antwoord. Wat de film zo speciaal maakt weet ik eigenlijk niet, maar de film is het wel. Heel de film door voel je dat er klasse achter zit. Sowieso dankzij het acteerwerk. Zo vond ik Sean Penn echt geweldig spelen. Zijn quote ''Is that my daughter????'' ging door merg en been heen. Hij speelt een prachtige rol van gebroken vader die het moeilijk kan uiten en eigenlijk boven alles de dader wilt vinden. Ook de overige rollen vond ik best aardig neergezet.

De film bevat gewoon veel sfeer. Nergens wordt de film saai of langdradig en dat is een pluspunt want ik heb een hoop moordfilms met een politieonderzoek gezien en uiteindelijk gaan de meesten in het middenstuk vaak wat vervelen bij me.
Maar de film is niet perfect. Daarvoor heb ik de volgende kritiek: Zo vond ik het er best dik bovenop liggen dat Doyle niet de moordenaar was van Katie. Waarom? Omdat het er zo duidelijk bovenop lag dat hij het wel was. Alles wees naar hem en je kon er eigenlijk niet omheen. En dan weet je dat een beetje film een plottwist erin verwerkt. En ja hoor, Doyle had haar niet vermoord. Kwam dus voor mij niet als een verrassing.
Nog erger vond ik het werkelijk erg matige einde. Na zon spannende film verwacht je een mooie climax maar dat werd echt een sof. Twee kinderen hadden haar vermoord en het was eigenlijk allemaal toevallig. Na zon sterk verhaal vond ik dat maar een slecht einde. Beetje gemakkelijk hoe ze zich hier vanaf maken. Eastwood had dit beter mogen doen, iedereen verwachtte toch een geplande moord met een uitleg van waarom en hoe.

Maar goed, je kan niet alles hebben he. Toch een hele goede film en hij verdient bij mij een dikke voldoende.

Super-film. Jammer van het einde, anders was het cijfer hoger geweest. 4.0

avatar van DeCol
Mystic River, een film die je toch wel raakt. Zoals velen al gezegd hebben een niet zo heel bijzonder verhaaltje maar door de geweldige acteerprestaties toch aardig bijzonder gemaakt. De 3 heren spelen ijzersterk. Daarbij komt kijken dat het constant spannend blijft, afwachtend op wat er gaat gebeuren blijft de aandacht erbij.

Dit zijn toch wel factoren die de film zo goed maken. Het einde had van mij ook anders gemogen. Geen echt motief, geen voorbedachte rade en dus ook geen uitgebreide uitleg. Toch zorgde het einde voor een impact bij mij die nog even bleef hangen.

Geslaagd, dat zeker, echter had er misschien nog iets meer ingezeten. Voor mij gevoel kom ik dan ook niet aan een 4.5* maar ook zeker niet lager dan 4.0*.

88Fabian
ik vond de film niet zo heel goed eigenlijk.

avatar van frank92
Was best een aardige film maar bijna 4 sterren voor deze film is echt veel te hoog.

avatar van badfans69
Ik sluit me aan by DeColl, verhaal is niet bijzonder maar de acteurs maken het verhaal toch aantrekkelijk.

avatar van tomola
ontzettend mooie film, zeer goed acteerwerk, vooral van mijn favoriet Sean Penn.
ijzersterk verhaal.
Een film waar je totaal in opgaat.

avatar van wwelover
Heerlijke film. Ik heb enorm genoten en de film heeft me constant geboeid, mijn 3e van Eastwood en ben erg benieuwd naar de andere, net als Changeling blijft het de hele film een mysterie wie er nou achter alles zit, al is de Changeling natuurlijk dan weer waargebeurd. Maar dit is toch wel één van de beste mysterie/thrillers die ik heb gezien, ook beter dan Changeling. Maar had ook niet anders verwacht met deze cast en regisseur. Muziek was ook wel goed, neit geweldig maar vind het wel knap dat Clint dat zelf heeft gedaan al kan je je afvragen of dat wel zo handig is geweest omdat het blijkbaar niet bij iedereen in de smaak valt.

De cast is super, neit alleen qua namen maar ook qua prestaties. Dat is natuurlijk ook te zien aan de 2 terecht gewonnen Oscars van Penn en Robbins, en ook Harden deed het erg goed. Maar er mag ook gezegd worden dat Fishburne en Bacon goed geacteerd hebben, maar ja die vielen een beetje in het niet door Robbins en Penn.

avatar van SpikeR
ooit een keer 1,5 ster aan gegeven, reden is voor mij redelijk onbekend en een te lang tijd geleden.

Ik heb de film alsof ik het voor het eerst zag bekeken en ik kan er niet onderuit om te zeggen dat ik de vorige keer een veel te lage stem heeft gegeven. acteerwerk is een pareltje plot en het einde is iets wat minder vandaar een 4

avatar van Reservoir Dogs
We bury our sins, we wash them clean.

Weeral een knappe film van Clint Eastwood.
Over de acteerprestaties valt niet te twijfelen, een ijzersterke cast.
Hoe Eastwood het duistere van de film in kaart weet te brengen is zeer knap. De spanning blijft in de film zitten en laat het niet meer los.

avatar van Jonas Schiffer
geweldige film en heel zielig echt een topper

avatar van Spetie
Sterke film van Eastwood. Het verhaal is degelijk, maar het zijn echt de acteurs die deze film ver boven het gemiddelde doen uitsteken. Sean Penn en Tim Robbins zetten allebei werkelijk prachtige, ontroerende rollen neer waarvoor ze beiden terecht een oscar hebben gewonnen. Eastwood heeft daarnaast duidelijk de tijd genomen om de karakters tot wasdom te laten komen. Het tempo van de film is aan de trage kant, maar toch vliegt de tijd voorbij met deze film. De muziek is prima gekozen en visueel ziet het er allemaal erg verzorgd uit. Het einde misschien had alleen misschien nog iets beter uitgewerkt kunnen worden. Sterke film en prima karakterstudie dus, met grote dank aan de acteurs!

avatar van Zuzuu
Beetje te hoog gewaardeerd en daardoor viel het me tegen. Ik ergerde mij vooral aan de reacties van de acteurs, het kwam niet realistisch over. Bijvoorbeeld toen Katie werd vermoord. Haar vader liep daar nog steeds als een macho rond. En toen Katie's vader wraak had genomen op Dave en toen later realiseerde dat hij de verkeerde man had vermoord, had hij totaal geen schuldgevoel terwijl Dave een oude vriend van hem was. Vooral zijn vrouw acteerde enorm vreemd aan het eind van de film. Het leek erop dat ze de script niet goed had begrepen. Haar man vermoord de echtgenoot van haar beste vriendin en dan doet ze alsof er niets aan de hand is en begint ze bullshit uit te kramen over dingen zoals 'wij zijn de sterksten, wij zullen nooit zwak worden', 'jij zou over deze stad kunnen heersen enz. enz.. Dat sloeg echt allemaal nergens op.

avatar van Fuzzyman
Het verhaal viel me erg tegen, de rest van de film is echter wel goed maar ik had het idee dat ik beter naar een willekeurige aflevering van csi had kunnen kijken.

Geweldig geacteerde film, vooral Sean Penn is hierin geweldig.
Erg indringend

avatar van girl-89
echt een goed verhaal, ik leefde helemaal mee met de ouders.
echt super!

zo geweldig was deze film niet en sean penn was goed maar hij verdiende de oscar niet oscar had gewoon naar Johnny Depp moeten gaan voor zijn rol Jack Sparrow

avatar van sinterklaas
Toch weer een geslaagd werkje van Clint Eastwood als alleen regiseur. Maar daarnaast zitten der wel 3 ijzersterke hoofdrolspelers in. De sfeer zit hier goed in elkaar en de tijdslijn, maar ook vooral een puzzeltocht word op een fantastische wijze weergeven. Ik moet wel zeggen dat het verhaal van Mystic River wel ietsje minder sterk is dan de meeste films van Clint Eastwood. De reden is meer omdat het steeds neigt naar een dito detective verhaaltje waar je toch soms wel al aan kan zien hoe het afloopt. Maar evengoed is de rest van de film wel erg aangrijpend. Om even terug te komen op die drie hoofdpersonen (Die ook fantastisch worden gespeeld door Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon) Het begint allemaal met de jeugd van die drie jongens, het begint bij spelen maar uiteindelijk maakt Dave iets traumatisch mee door die kidnapping. Daarna maken we een tijdsprong en we zien dat de 3 mannen allemaal een eigen leven lijden. Totdat we de lijk van de 19 jarige dochter van Jimmy (Penn) vinden en dat brengt hun weer bij elkaar. Al is dat ook niet helemaal zuiver aangezien Dave verdacht word en eigenlijk al zijn eigen jeugdvriend (Bacon) die politie is op zijn dak krijgt. Verder vond ik die rol van Dave (Robbins) ook erg goed. Hij komt de grootste gedeelde van de film wel over als een heel gevoelig en gekwelde man. Zou dat door die kidnapping komen? En zo krijgen we de grootste gedeelde van de film met die huiveringwekkende speurtocht te maken dat inderdaad, net als in elke Eastwood-film een verassende maar ook dramatische ontknoping heeft.

En zo na het zien van ook deze film van Eastwood heb ik haast geen negatief woordje over Clint Eastwood. Die man die kan echt zo goed verhalen verzinnen, waar een gewone persoon al 10 jaar de tijd voor nodig heeft om het op papier te zetten. Mystic River mag dan wel een dito speursmurfen film zijn, Clint weet het toch weer te vullen met allemaal verassende dingen en ontroerende momenten en een ijzersterk plot erom heen. En daarnaast ook prachtige acteurs (vooral Sean Penn) En ook de groezelige achterbuurten van Boston als decor. Ik ben gewoon weer erg verrast door Eastwood en deze film verdiend zeker een 4,5* Opnieuw topklasse!

Het script van Brian Helgeland (LA Confidential, Man on fire) zit goed in elkaar; de verschillende personages worden goed uitgewerkt waardoor we een goed beeld krijgen in o.a.de getergde zielen van Jimmy en Dave. Sean Penn en Tim Robbins kregen een oscar voor hun sublieme spel, maar Marcia Gay Harden had ook meer verdiend; Zij is uitstekend als Celeste, de wanhopige vrouw van Dave. Eigenlijk is de hele cast wel goed.
Het is een film over relaties, verdriet en (wan)hoop. Je wordt er niet vrolijk van, maar je blijft geboeid kijken.

avatar van Vinokourov
Loopt te lang door, maar al met al is Mystic River typisch Eastwood-adequaat. Oke, maar niet bijzonder.

echt een geweldige film. een spannende film met een geweldige cast er in. en ook een heel goed verhaal zit er in.ik heb me geen moment verveeld. hij blijft boeien. ik heb hem ongeveer nu 5 keer gezien of zo. maar hij blijft ook goed.

Geweldige film! Goede acteurs. Alleen het eind, jammer! De film had moeten stoppen bij de zin "Jammer dat je niet sneller was geweest"

avatar van blonde redhead
Ik snap iet dat iedereen het einde van de film juist minder vind. Ik vind dat de film juist mooier maken. Echt zo'n idee van niet alles is wat je denkt. Geweldig gewoon.

avatar van moviemafketel
Hele goede film. Einde met die parade vond ik een beetje onafgemaakt aanvoelen. Maar misschien dacht Bacon ook wel dat het zo beter was voor iedereen. Leven van Robbins was immers al op jongere leeftijd volledig verpest. Penn speelt weer erg goed hier met zijn maffe vriendjes. 2 keer gezien en blijft boeiend.

avatar van deft0nes
Erg sterke en mooie film. Met absurd geniaal acteerwerk van Robbins en in íets mindere mate van Sean Penn. Zo laat Eastwood maar weer eens zien hoe geniaal hij is, met zijn dubbele expertise. Ook vond ik het einde niet zo slecht als dat hier genoemd wordt. Ik vond de monoloog van de vrouw van Markum op het einde, over dat hij een koning was en álles zou doen voor zijn kinderen, ookal was het iets ergs, wel mooi eigenlijk...

avatar van daslekker
wel een intrigerende film met een mooi thema nml dat de grote dingen in het leven vaak van onwaarschijnlijkheden en toevalligheden afhangen..

wel snap ik een aantal dingen nog niet:

- waarom besluit Dave ineens om de moord maar te gaan bekennen, terwijl hij het niet gedaan heeft?
- waarom zit Sean (Jimmy) niet in de gevangenis, terwijl hij Dave vermoord heeft? heeft Bacon hem soms niet aangegeven en Dave zn vrouw dus kennelijk ook niet uit schuldgevoel
- is Jimmy nou de vader v de doofstomme jongen? omdat Bacon Jimmy vraag naar de 500 dollar per maand die hij betaalt .en dan mag hij dus de vriend v zn dochter niet, omdat het de zoon v zn ex is?

die onduidelijkheden maken het voor mij iig wel een onbevredigend einde vd film

avatar van deft0nes
daslekker schreef:

wel snap ik een aantal dingen nog niet:

die onduidelijkheden maken het voor mij iig wel een onbevredigend einde vd film

Misschien ff goed tussen spoilertags zetten?

Maar goed.
Ik denk dat Dave besloten had om de moord te bekennen, omdat Jimmy zei dat als hij dat zou doen, dat 'ie dan in leven zou blijven.
Waarom Jimmy niet in de gevangenis zit, weet ik niet.
En Jimmy betaald iedere maand 500 dollar omdat hij de vader van die jongen vermoord had en deed alsof die nog in leven was.

Maarja, dat is ook maar hoe ik de film geïnterpreteerd heb...