Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

Bart Simpson
Goede film. Leuke mystery, alleen deze was best voorspelbaar.
De film is van Clint Eastwood en dat is te zien, al zijn films zijn briljant.
Verder was het verhaal oké, acteerprestaties perfect en er zat genoeg spanning in. Tof!

avatar van Jules15
Goede film, alleen vond ik hem op de een of andere manier iets te makkelijk. Net als een detictive eigenlijk. De acteerprestaties waren top en het verhaal ook! Toch vond ik sommige dingen jammer.
3.5 sterren

avatar van krabat
88Fabian schreef:
ik vond de film niet zo heel goed eigenlijk.

Gezien jouw top-tien wellicht aan de trage kant

avatar van The Hidden
Redelijk heftige film, waarin vooral Penn mij is opgevallen. Robert de Niro-waardig dacht ik zo, fantastisch. De is-that-my-daughter-scène was heavy.
Het einde viel me helaas iets tegen, en ook Bacon deed me, in tegenstelling tot zijn andere prestaties, weinig. Daarom de score van 4*, er had zeker een dikke 5* in kùnnen zitten.
Maar 4* betekent: ZIEN!

avatar van rensie32
Goede film waarin de acteurs vooral uitblinken. Het verhaal was misschien niet zo bijzonder, maar het bleef me wel boeien.

Alleen het laatste gedeelte van de film voelde een beetje onafgemaakt aan. En waar sloeg die scene met die parade op, die had toch geen enkele meerwaarde?

Voor de rest was de film gewoon boeiend, maar dit soort misdaad/drama films weten me altijd wel te boeien. 4 sterren!

avatar van louisvf
Enemy Number 1 schreef:
zo geweldig was deze film niet en sean penn was goed maar hij verdiende de oscar niet oscar had gewoon naar Johnny Depp moeten gaan voor zijn rol Jack Sparrow

Vreemd dat je dit zegt...!
Aan jouw top 10 te zien vond je deze film te saai en is u top 10 niet gebasseerd op acteerprestaties!? Sean penn zelden zo goed zien spelen eigenlijk. Naar mijn mening, samen met The Assassination of Richard Nixon en Milk zeker één van zijn/de betere acteerprestaties van de laatste jaren! Johnny depp was als Jack Sparrow lang niet zo goed als zijn vertolking in vb Donnie Brasco, Blow of Fear and loathing in Las Vegas!
Verder wat Mystic river betreft, moet het vooral hebben van de opbouw en acteerprestaties!
Top,
verhoog van 3,5* naar 4*!

avatar van $mit$
Ik heb deze gister wederom gekeken en hem vervolgens in mijn top 10 geplaats. Het is een aangrijpend verhaal met goed acteerwerk! Zeker in aanrader!

avatar van Cassius
Leuke film, verhaal is misschien ietwat makkelijk, maar toch meeslepend en vooral het acteerwerk is subliem. Daar heb ik echt van genoten, voelde heel echt aan. Zeker 4 sterren waard dus

avatar van Hakunamatafaka
Leuke film, maar had nog even een vraagje

Bacon wist toch, dat Penn.. Robbins had vermoord, waarom werd hij niet opgepakt of ging onderzoek doen, het leek hem weinig te intresseren,.
En vanwaar dat schietgebaar op het einde?

avatar van moviemafketel
Ik vroeg me precies hetzelfde af zoals velen denk ik. Robbins leefde eigenlijk al als een schim,nadat hij als klein jongetje in die auto was gestapt. Denk dat Bacon het maar gewoon zo heeft gelaten, aangezien Robbins eigenlijk toch geen echt leven meer had. Wel zielig voor zijn zoontje natuurlijk. Wel mooi dat de vrouw van Robbins voor altijd zal moeten leven met de gedachte dat zij schuldig is aan de dood van dr man. Had dan ook geen medelijden met haar op het eind.
Dat schietgebaar was meer iets van ik weet dat je het gedaan hebt en ik blijf je in de gaten houden(ik heb je in het vizier). Bacon weet ook dat Penn erachter zit, maar ergens is het beter om het allemaal achter ze te laten hoe hard ook denk ik dan he.

vond de film niet zo
heb hier zelfs de vergelijking met gone baby gone gelezen maar daar mag deze film nog niet van in de schaduw staan.
beetje langdradig maar wel een heel onverwacht einde.

avatar van oemoemenoe
goeie donkere realistenfilm.
acteerprestatie,s van iedere speler maar als uitblinkers natuurlijk Jimmy en Celeste (de onzekere nicht van Jimmy,s vrouw).
verhaal overtuigd en maakt niks mooier dan het zou moeten zijn.
ik hou van zulke films.
boeiend.

Ik vind dit niet zijn beste, van Clint Eastwood, maar een slechte film is dit zeer zeker niet.
Goed scenario, goede vertolkingen, vooral van Tim Robbins en Sean Penn.
Meer dan 2 uur spanning met een zeer onverwacht einde.

avatar van boozebelly
Eén van mijn favorieten.
Een prachtig drama dat geen moment verveelt en met een prima presterende cast. Ik krijg geregeld kippenvel bij het kijken naar deze film, zoals die Sean Penn zijn wanhoop & verdriet uit als ze zijn dochter vinden Dat vind ik een ijzersterke scene.
En dat benauwde sfeertje bij Tim Robbins als hij dronken gevoerd word in die kroeg en geen kant op kan

De scene waarin ze gaan afrekenen met Tim Robbins Echt, wat vind ik die scenes indrukwekkend.
De hele setting eromheen vind ik ook super, echt zo'n Amerikaanse arbeiderswijk met een vleugje soberheid.

Wat betreft het einde, die vind ik ook prima bij het verhaal passen.
Natuurlijk heeft Kevin Bacon zijn verplichting als agent om ermee aan het werk te gaan, maar dan zou hij alleen nog maar meer kapot maken. Sean Penn heeft zijn straf al gehad en zal er de rest van zijn leven mee moeten omgaan.
Een sublieme film in mijn ogen, die 5 sterren staan muurvast

avatar van Kr!kke
Hakunamatafaka schreef:
Leuke film, maar had nog even een vraagje

En vanwaar dat schietgebaar op het einde?

Ik zat met net dezelfde vraag...

Voor het overige echt een geweldige film waarmee Eastwood nog maar eens bewezen heeft dat hij een geweldige regisseur is. De cast is ook echt top in de film, net als het verhaal dat gedurende die 137 minuten blijft boeien.

kramersietse
Persoonlijk vind ik Tim Robbins een toppertje in Hollywood, maar helaas maakt ie niet altijd de juiste keuzes qua films uitkiezen. Niet alles past hem natuurlijk. Comedy's met hem hoef ik niet te zien, ik vind hem absoluut niet grappig.

Hij excelleert in films wanneer hij onderdrukt word, in Mystic River is ie gewoon heerlijk aant spelen, zo geloofwaardig. Een gemiddeld Hollywood acteur als Kevin Bacon heeft een klein lesje gekregen van 2 supertalenten als Penn en Robbins.

Uit respect dat Penn zijn dochter is kwijtgeraakt, en omdat Bacon en Penn toch vrienden zijn/waren, doet Bacon alsof zijn neus bloedt en laat iemand anders het maar uitvinden wie het heeft gedaan. Dit als antwoord op de vraag van Krikke en Hakunamatafaka!!

avatar van boozebelly
kramersietse schreef:

Zo zie ik het einde ook
Maar mijn vriendin zag het einde anders, die dacht namelijk dat Bacon met dat gebaar iets bedoelde als: "Jou spreek ik nog / ik pak je nog" en dat Penn gebaarde van: "Je ziet maar".
Dat zou eventueel ook kunnen, maar ik denk ook dat het einde zoals kramersietse het beschrijft de juiste is. Mijn vriendin zuipt gewoon te veel

kramersietse
Het verhaal speelt zich af in Boston toch? Het is alweer een tijdje geleden dat ik de film heb gezien. Lees net de commentaren wat door en begrijp van sommige mensen dat die de parade op het eind niet helemaal snappen. Ik wel, denk ik.

Boston is van oudsher een bolwerk waar de Ieren wonen, werken en de stad regeren zeg maar. Die parade zal St. Patrick's Day dan wel voorstellen. Volgens mij speelt Penn, en zijn neven in de film ook Ieren.

Ik zelf tel de dagen ook weer af naar St. Patrick's Day, 17 maart namelijk. Dat is mijn carnaval zeg maar.

avatar van huVILEub
Aardige Thriller. Wel mooi camerawerk en sterk geacteerd. Maar ik vond het verhaal niet echt denderend. Dat was wel jammer. Maar toch vermakelijk om te kijken.

avatar van Djaxx
Super filmpje, echte topper. Geen seconde mee verveeld, ook ik ben er nog niet uit wat Bacon nu juist bedoelde met dat teken tijdens die parade op het einde. Het lijkt wel " ik krijg je nog" maar that makes no sense . Zalig filmpje en 4 sterren vind ik een correcte score.

Geweldig:) Hij is nu bezig op Film 1 btw. Ik ga hem maar eens kijken, eigenlijk alleen omdat er een CSI Miami en CSI LV acteur in speelt...Mijn uitgebreide mening pas ik hier zo aan:)

avatar van moviemafketel
Zou juist de enige reden moeten zijn om deze film niet te kijken.
Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon in mindere mate maken deze film geweldig.

avatar van Rosicky
Ik ben zeker niet weggeblazen door Mystic River, een van de minste films die Eastwood de laatste jaren heeft gemaakt. Ik kom hier vanavond nog op terug.

avatar van Rosicky
Mystic River heeft mij niet weten te voertuigen. Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon spelen alle drie uitstekend, en in een bijrol is Lawrence Fishburne ook overtuigend. Een ander groot pluspunt van Mystic River is de fantastische sfeer. Dit zijn wel meteen de enige twee pluspunten.
Het hele politieonderzoek is niet zo bijster interessant. Zeker het einde. De uiteindelijke dader en zijn motief zijn tamelijk van de pot gerukt, en dragen niets bij aan totaalplaatje. Ook die (ex-)vrouw van Bacon is nogal vreemt...
Sfeervolle film met uitstekend acteerwerk. Alleen het eerste uur van Mystic River is goed, daarna vervalt het geheel. Inhoudelijk mager, uiterlijk uitstkend.

avatar van booyo
Zeker een goede mystery, die gedragen wordt door het sterke acteerwerk van Penn, Bacon en Robbins. Het verhaal is spannend en boeiend tot het einde, en de ontknoping is verrassend. Ik vond echter wel dat de film net 7 minuten minder lang had mogen duren. Het einde met de optocht, en daar aan voorafgaand de scene op Jimmy's kamer, had van mij weg gelaten gemogen. Voegde niks toe aan de film. Ik had de aftiteling laten beginnen als de camera als het ware wegrijdt van Penn en Bacon. Maar goed, dit is slechts een klein minpunt aan een verder goede film.

avatar van chevy93
Clint Eastwood. Wat een persoon is dat toch. Eenzaam aan de top staat hij. Uitstekende regisseur, naar horen zeggen een goede musicus en niet te vergeten een superieur acteur.

Dit is mijn 3e door Eastwood geregisseerde film en ik weet het nu zeker: 'Hij kan óók regisseren!' Ik hoop dan ook zeer snel Unforgiven op de kop te tikken.

Het verhaal pakt je gelijk beet met wat humor, wat drama en nadat de moord plaatsgevonden heeft, kom in een stroom van nieuwsgierigheid. Zo na 1,5 uur zakt de film iets in (daardoor een iets lagere beoordeling), maar naar het einde toe ontpopt zich een geweldige ontknoping. Hij schiet zomaar de verkeerde neer!!
Dat is dan ook het moment waarop de film moet stoppen. Het moment waarop hij zich dat realiseert. Het (te) zoete einde vond ik dan ook een misser.

Die scène trouwens, waarin Brendan die jongen een gebroken neus slaat. Was wel heftig.

Wel een zeer vermakelijke film en zeker een aanrader!

avatar van pazuzu
Deze film staat echt strak van de spanning 'n echte topper op 't gebied van Mystery

Ik vond het een best sterke film,. het eerste uur zat hij op een lijn voor 5 sterren, daarna zakte hij toch iets in, en toen kwamen de laatste 10 minuten en dat maakte de film voor mij tog nog wat minder.

Een paar dingen die in die laatste 10 minuten gebeurde:

-Waarom zei Dave bijvoorbeeld niet tegen Jimmy waar het lijk van die pedofiel lag? -Waarom houd Jimmy zich zo rustig alsof het niks voor steld dat hij de verkeerde heeft vermoord, wat notabene een (oude) vriend van hem is. (de hele film acteerde hij super, maar dit stuk was niet zo realistisch) Ik bedoel, als ik er achter kom dat ik de verkeerde heb vermoord wat ook nog een vriend van me is ,dan word ik gek.
-Waarom doet Sean er helemaal niks mee dat hij weet hoe het zit, en leeft hij ook alsof er niks aan de hand is. En dat zelfde geld voor de moord van Jimmy op 'gewone ray' wat sean dus ook door had
-Wat was er toch aan de hand/gebeurd met de vrouw van Sean die telkens belde?
-Waarom doet de vrouw van Dave niks aan het eind?

avatar van vanzelfsprekend
Geweldige cast.
En ze maken het ook waar.

avatar van Jawaddedadde
Prima drama met sterke acteerprestaties.

Vooral Tim Robbins steelt de show, moest soms denken aan z'n rol in Jacob's Ladder. Ook hier speelt hij zo'n verward personage. Maar ook Penn en - in iets mindere mate - Bacon doen het erg goed.

Erg tragisch verhaal. Van meet af aan voel je dat er iets ergs gaat gebeuren en die sfeer tekent de hele film.

Prima casting ook van de kinderen: ze leken sprekend op hun volwassen collega's!