Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van pazuzu
Deze film staat echt strak van de spanning 'n echte topper op 't gebied van Mystery

avatar van Jawaddedadde
Prima drama met sterke acteerprestaties.

Vooral Tim Robbins steelt de show, moest soms denken aan z'n rol in Jacob's Ladder. Ook hier speelt hij zo'n verward personage. Maar ook Penn en - in iets mindere mate - Bacon doen het erg goed.

Erg tragisch verhaal. Van meet af aan voel je dat er iets ergs gaat gebeuren en die sfeer tekent de hele film.

Prima casting ook van de kinderen: ze leken sprekend op hun volwassen collega's!

avatar van Justinw
Tegenvaller van Eastwood.

Echter niet zo erg als een Invictus. Ook hier zijn de acteerprestaties weer goed. Maar het script en de hele rompslomp eromheen stelt weer niks voor. Ook het visuele plaatje is netjes maar weinig bijzonders. Toch kijkt het aardig weg. Maar deze film haalt maar net een voldoende en waar dit hoge cijfer vandaan komt is ook een raadsel.
Ook het hele verhaal dat elke hoofdpersoon zijn eigen problemen heeft heb ik nou wel gezien. Laat Bacon gewoon een normale recherceur zijn zonder dat stomme gelul.

Vroeger kon ik dit soort film nog aardig waarderen. Maar als je verder kijkt dan deze grote producties, dan vind je honderden films die het zoveel beter doen.

Krappe 3...

avatar van Koert
Vind dat Clint Eastwood het zichzelf hier wel weer erg makkelijk maakt. Alles is gebaseerd rondom de 'o zo verschrikkelijke gebeurtenis' die de jeugdvrienden mee hebben gemaakt. Naar mijn idee erg veel simpel sentiment, het deed me niet echt wat. Hier en daar een kleine plottwist, die je eigenlijk ook al van mijlenver aan ziet komen. De film had ook makkelijk een half uur korter kunnen zijn. Vooral in het middenstuk wordt er erg veel gerekt en verzandt de film soms in langdradigheid. Zie nu trouwens pas dat de film uit 2003 komt. Dacht dat ik naar een jaren '90 film zat te kijken; visueel dus blijkbaar ook een beetje simpel.

Geen compleet misbaksel. Maar Mystic River is een weinig bijzonder Hollywood drama dat nergens echt weet te raken.

avatar van rep_robert
Sterk drama, dankzij de vakkundige regie van Clint Eastwood, ik merk toch vaak wel dat hij een bepaalde(rustige) stijl van filmen heeft. Dat bevalt me wel.

De film wordt verder natuurlijk gedragen door de topcast, ik vond Robbins eigenlijk het sterkst in de film. Hij bracht zijn gekwelde rol toch behoorlijk goed over. De intriges worden steeds duidelijker, althans dat denk je. Er komen toch wat dingen boven water drijven naarmate de film vordert en dat houdt de op het oog saai uitziende film toch lekker spannend.

Erg goede film!

avatar van Fran
Ik heb deze film weer eens bekeken en ik blijf nog steeds bij mijn stem. Ik vind dit een film met een heel sterk verhaal en zeker heel sterk acteerwerk. Die scène waarbij ze die dochter bij de berenkooi vinden en de vader het uitschreeuwt is echt zo indrukwekkend en kippenvelopwekkend. Tim Robbins vond ik ook heel erg goed. Hij kwam heel sterk over als iemand die zo getraumatiseerd is dat hij eigenlijk helemaal verknipt is geraakt en toch probeert hij het op het juiste pad te blijven.. Deze film wordt wel voornamelijk gedragen door het sterke acteerwerk maar ik vind het zeker wel een aanrader om te bekijken.

avatar van J. Clouseau
Schitterend geacteerde film met een aardedonker scenario, op een magistrale wijze in beeld gebracht. Erg spannend en boeiend verhaal. Ook een heel menselijke, psychologische film. De personages zijn mensen van vlees en bloed en worden op een fenomenale wijze vertolkt.

Enige minpunt: voor mij had de film mogen stoppen op het moment dat Kevin Bacon al bellend met zijn vrouw wegrijdt. Dat stukje daarna, met die parade, had er voor mij integraal afgemogen. Dan was de film perfect geweest, nu is hij gewoon héél goed.

avatar van Pitakaas
Na het zien van Mystic River wist ik wel dat de film een hele goede en diepe indruk had achter gelaten. Ik kon (en kan) eigenlijk moeilijk mijn vinger erop leggen waar de film nou echt het beste in is. Als ik nu nog eens rationeel door de film heenga kan ik helaas niet anders concluderen dat de film voorspelbaar is. Ikzelf ben iemand die niet vaak het einde 'raad' of zelfs een poging waagt tot, maar dit had vrijwel iedereen zien aankomen. Toch vond ik dit absoluut geen reden om de film gelijk te laten vallen. Maar het script is dus in mijn ogen niet wat deze film zo erg goed maakt.
Uiteindelijk hou ik het er maar bij dat het de cast is en de bijbehorende fantastische acteerprestaties die deze film zo overtuigend brengen. Robbins die een soort verloren ziel speelt, geweldig. Het is net alsof al het vrolijke uit het leven al uit hem is onttrokken op het moment dat hij die auto instapte. En uiteraard ook Penn, de vader die, wat het ook moge kosten, zijn dochter's wil plaatsen en rechtvaardigen.

Daarnaast lukt het Clint om de sfeer van Boston, met name Flats, goed over te brengen. Ook heb ik het idee dat er geen shot te lang of te kort doet. Eastwood als director ben ik echt steeds meer gaan waarderen, inmiddels toch wel een persoonlijke held van me. De scene in de bar met Dave, Jimmy en de broers was echt onwijs goed, de beklemmende sfeer die daar hing kwam bijna mijn eigen woonkamer binnen. De scene in het park met Jimmy die vraagt of het zijn dochter is, is tevens een scene die erg lang blijft hangen. Fantastisch acteerwerk!

Wel vind ik dat de film inderdaad net iets te lang doorgaat, het gebeuren met de Boston Parade had er wel af gemogen. Datzelfde geldt voor dat gedoe met de relatie van Sean. Ik snap zelfs nu nog niet wat daar de toegevoegde waarde van was? Heel vreemd. En daarnaast is het motief van de moord mij nogal onduidelijk gebleven....

avatar van MGoody
Mooie film, maar niet geweldig. Het acteerwerk was erg goed, vond vooral Sean Penn erg goed en emotioneel overkomen. Toch vraag ik me af of ze sommige scenes er niet beter uit hadden kunnen halen bijvoorbeeld de scene met de parade of wanneer de vrouw van Jimmy praat alsof ze goedkeurt wat hij heeft gedaan. Ook vind ik de relatie van Sean(Kevin Bacon) niks toevoegen aan de film.
Toch is het een mooie film en de moeite waard om te zien, zeker voor het acteerwerk!

carlosa schreef:
Daarnaast was het actweerwerk erg slecht. Snap ook niet dat mensen Sean Penn goed vonden acteren in deze film.

Smaken verschillen, maar ik vind dat Sean Penn en Tim Robbins destijds terecht een Oscar gekregen hebben voor hun rol in deze film.
Overigens behoort deze film zeker niet tot het beste werk van Eastwood. Daarvoor is het verhaal wat te vlak. Dat de voornaamste verdachte het niet gedaan zou hebben, dat zat er al een hele tijd aan te komen. Met andere woorden het einde is een beetje voorspelbaar. Dat neemt een deel van de spanning weg en dat is nooit goed bij een misdaadfilm.

avatar van DonPeliculón
Mystic River is een sterk misdaaddrama met een goed scenario, maar vooral door het acteerwerk van Tim Robbins en Sean Penn ontstijgt deze film de middelmaat. Daarnaast hangt er de hele speelduur een gespannen en mysterieus sfeertje. Clint Eastwood heeft als regisseur nu toch al een aantal films afgeleverd die ik persoonlijk erg goed vond, dit smaakt naar meer.

avatar van arno74
Mijn enige twijfel over deze film is of het 4,5 of 5 sterren verdient, ik maak er toch 5 van. Het is ontzettend knap hoe Clint Eastwood erin slaagt om een film te maken dat aardig voorspelbaar overkomt, en ondanks dat er in slaagt om de spanning van begin tot eind vast te houden.

Mijn twijfel kwam door het einde, wat aanvankelijk onrealistisch op me overkwam. Maar bij nader inzien kan dat einde gewoon de harde realiteit zijn.

Ijzersterke script, uitstekend acteerwerk en prachtig verfilmde misdaaddrama. Topfilm.

avatar van mr_erp
Ik ben het helemaal met yeyo eens.

Op zich wel een redelijke goede film, maar echt een heel zwak einde.
De onthulling, de vergeving (ofwel de meest waardeloze scene uit heel de film met Jimmy's vrouw) en de laatste scenes van de stoet vielen allemaal erg tegen. Dit komt de totale beoordeling van de film dan ook zeker niet ten goede!
Matig begin, sterk middenstuk en zwak einde maken het een redelijke film maar ook zeker niet meer..

Lange tijd dacht ik een 3.5 te geven aan deze film, vanwege de goede acteurs en de prima beelden en geluid. Tot het verhaal zo’n bizarre ontwikkeling kreeg (naar het eind toe), het erg spannend werd en ik steeds meer een verontrust gevoel kreeg. Ik bleef na de film echt achter met een ‘wtf?’ gevoel.
Is er soms een steekje los bij al die vrouwen en bij enkele mannen in deze film ? Het werd in feite een psychologische horror.

Voor deze uitkomst alsnog een 4* beloning.

avatar van Insignificance
Gemengde gevoelens. Lange tijd toch wel iets dat me vrij goed ligt. Het kille, gure Boston geeft het een stemmig sfeertje, weinig geklooi met grote muziek, sudderende thema's en een beheerst tempo. Jimmy's naderende onheil wordt netjes opgebouwd en zijn uitbarsting staat ook als een huis. Mooie rol voor Penn, al zijn sommige opmerkingen te gescript.

Bij Robbins gaat het moeizamer. Zijn innerlijke strijd is niet altijd overtuigend en wanneer hij dan tijdens een verhoor een keer uit de schulp mag kruipen, krijg je het gevoel dat er meer in zijn nu wat eentonige rol had gezeten. Bacon heeft het minste gewicht. Ook hij heeft een vrouw, maar de stille telefoontjes blijven tot en met het slot een merkwaardig verschijnsel.

Desondanks zit het richting tweede tragische climax nog altijd redelijk stevig in elkaar doordat het kan schakelen tussen drama en klassiek politieonderzoek. De climax zelf had wellicht iets geraffineerder gekund, maar het blijft ver verwijderd van een domper. Die komt daarna alsnog. De nabrander heeft al niet veel om het lijf, de monoloog is zelfs tandenknarsen.

Je zou dit sombere, inktzwarte, loodzware, spiritueel diepzinnige, hartverscheurende en sterke moordverhaal (een mix van drama en thriller) een spelersfilm kunnen noemen. Dienovereenkomstig is het spel fenomenaal en indrukwekkend. Daarnaast is de regie van Clint Eastwood effectief en sober: zijn scènes lijken soms weelderig maar zijn nooit ten overvloede. Een sterk en malancholiek verhaal van misdaad, schuld en straf, dat je niet loslaat.

avatar van JohnWilliams
Clint Eastwoord regisseert hier weer een film vol somberheid. Een realistische film die het vooral van de goede Cast moet hebben. Vooral Penn en Robbins kwamen erg overtuigend over en hebben voor deze prestaties ook terecht een Oscar gewonnen. Niet een geweldige film waar je je op kan verheugen maar wel een film waarin je gewoon kan zien dat het professioneel in elkaar zit.

Aangrijpend verhaal, spanning en een geweldige Cast...al deze elementen zorgen voor een film die wat mij betreft 3,5* waard is.

Eli Wallach had ook een klein rolletje, leuk om te zien!

avatar van Bottleneck
Begint goed, eindigt slap.. Het verhaal zelf ligt het niet aan, camerawerk en het sfeertje van de stad vind ik ook prima, maar na zo'n driekwartier begon ik me te ergeren aan de ontzettend lannnggggerekte monologen en dialogen (vandaar die 138 minuten), en aan de soundtrack. Iedere keer zodra zich een emotie voor gaat doen komt hetzelfde, té subtiele pianodeuntje opzetten. Het heeft een beetje hetzelfde euvel als Changeling waarin de emoties ook zo dik worden onderstreept en tranen rijkelijk vloeien; denk dat drama's van Eastwood nooit mijn ding zullen worden. En waarom dit ook als mystery staat aangeschreven is me trouwens een mystery

Het hielp niet mee dat je van mijlenver kon aanvoelen dat Dave onrecht zou overkomen, en degene die met me meekeek wees al vrij vroeg de dader aan. Toch heb ik nog wel genoten van een paar scenes zoals het beginstuk, en de mannen in de bar en bij het water.

Maar als het dan ook weer eens erg vreemd eindigt.... (Sean ziet Jimmy aan de overkant staan en maakt een vriendschappelijk overkomend gebaar terwijl hij weet dat hij Dave (die met een ontvoering, trauma's en een pijnlijke dood nog ergere dingen heeft meegemaakt dan Katie) heeft vermoord.

Of die rare woorden van Jimmy's vrouw om Jimmy te kalmeren en het blijkbaar allemaal prima vindt en op bed belandt, ook al weet ze dat Dave's vrouw haar man heeft verloren door hem. Wat is de bedoeling van dat soort scenes: meevoelen met een man van wie z'n dochter is vermoord, maar wel één die een onschuldige kerel neersteekt en afschiet en amper wroeging laat zien; mixed feelings krijgen? Ik kreeg ze niet in ieder geval, eerder verbazing over dat einde.

avatar van Mr_Mephisto
Aardig geacteerd drama, maar veel te lang aanslepende film.
Met name Sean Penn doet het naar mijn mening niet slecht als een gewetensloze crimineel die zich nooit zal beteren. Zijn personage mocht zelfs nog meer uitgewerkt worden. Maar de acteurs dragen hier de film niet. Meer zelfs, door het lome verhaal worden hun prestaties wat naar beneden gehaald. Ook de ontknoping is te doorzichtig (wie goed oplet bij het telefoontje dat de 911 krijgt van een stel kinderen, weet al een en ander). 138 minuten is te lang voor deze bijna standaard whodunit, die bij het begin niet eens dat uitzicht had door het uitgangspunt van drie vrienden en het grimmige verleden van Robbins' personage.

avatar van martijn011
Werkelijk schitterende film van Eastwood met een cast om van te smullen. Zowel Penn, Robbins en Bacon zetten een zeer indrukwekkende acteerprestatie neer in een film die me van begin tot eind aan het beeld gekluisterd heeft.
Eastwood heeft met deze film een masterclass film maken gegeven. In alle eenvoudigheid wordt het verhaal verteld, maar wel zo dat het enorm spannend en indrukwekkend is.

De karakters in de film vond ik ook sterk uitgewerkt. Naar mijn mening had de film de lange speelduur zeker nodig, vooral om het uitdiepen van de personages. Zo kan je echt meeleven met hen en worden de keuzes die ze maken, zeker richting het einde toe, duidelijker.
Ik vond het einde van de film eigenlijk zeer verrassend en het overdonderde me een beetje zodat ik me daar niet helemaal fijn bij voelde.

Een dikke vierenhalve ster was in de maak maar dankzij het einde gaat er een halfje af. Toch overheerst een groots gevoel wanneer ik aan deze film terugdenk.
Aanrader!

avatar van JeroenFR08
Goede film, goede acteerprestaties, mooie sfeer, goed plot. Vond vooral Robbins erg goed spelen zeg.

avatar van tommykonijn
Clint Eastwood lijkt wel een alleskunner op het gebied van film: acteur, regisseur en componist. Deze twee laatste taken nam hij op zich voor de verfilming van de roman 'Mystic River'. De behoorlijke cast onder leiding van Eastwood was de reden dat ik geïnteresseerd raakte in Mystic River.

Het leuke aan de film is dat ik toch lange tijd met een hoop vragen bleef zitten. Het telefoontje verklapt eigenlijk al de clou, maar op de een of andere manier drong dat niet voldoende tot me door, waardoor ik de uitkomst toch niet geheel voorspelbaar vond. Dit is echter iets persoonlijks, want een ander kan daarentegen weer vrij snel doorhebben hoe de vork in de steel zit. Het hoogtepunt van de film is de climax (de afwisseling tussen de beelden met Jimmy en Dave en de familie Harris). Dit deel deed me op het puntje van mijn stoel belanden. Waar ik echter niet helemaal blij mee was, was het einde. Het is ergens wel goed dat de film (of eigenlijk het boek neem ik aan) iets anders probeert door niet iedereen die iets slechts gedaan heeft keurig in de cel te laten opsluiten; dat is immers best realistisch. Toch liet het me een beetje met een vreemd gevoel achter; alsof er iets niet helemaal af was.

De cast is, zoals verwacht, uitstekend. Met name Tim Robbins weet op bijzondere wijze de excentriekeling, hoofdverdachte, een sympathieke indruk te geven. Ook Sean Penn, Kevin Bacon en de bijrollen werden allemaal stuk voor stuk goed ingevuld. Het is met name interessant om te volgen hoe de vriendschap tussen het drietal zich ontwikkelt in de loop der jaren en hoe dat ene moment alles veranderde. De film is wat aan de lange kant, maar verveelt nooit. Het verhaal is intrigerend en wordt op een goede wijze vertelt. Een behoorlijk donkere sfeer heerst, en dat is precies wat hier nodig is.

Gewoon een goede film van Eastwood. De film leunt op een interessant verhaal en een zeer sterke cast (overigens leuk om Eli Wallach weer even in een cameo voorbij te zien komen). De sfeer sprak me aan, zaken als settings en muziek waren prima verzorgd en de personages zijn goed uitgewerkt. Het einde veroorzaakt wat twijfels bij me, maar ik ben benieuwd of dat bij een herziening ook nog het geval is. Ik kan het nog geen meesterwerk noemen, maar wel absoluut een goed uitgewerkte film binnen het genre.

avatar van Brabants
Mystic River is het op en top mysterie drama gebaseerd op de roman van Dennis Lehane. Het is zo een verrassende donkere film die alleen maar leunt op een goed script en acteerwerk en daarmee ontzettend sterkt is. Het is een tragisch verhaal waarbij de jeugd nog verre gevolgen zal hebben voor de rest van vier jonge levens. Hierbij staan vier jeugdvrienden, misbruik en een moord centraal. De personages krijgen in dit grimmige en kille verhaal allemaal ruimschoots de tijd om zich te ontwikkelen. Het verhaal werkt hiermee naar een climax toe, met een plotwending waarvan je weet dat die komt maar niet precies weet hoe die zich zal onthullen.

Superfilm. Boeiend en spannend van begin tot einde. Knap geregisseerd en geacteerd.

avatar van RuudC
Ik had best een hoge pet op van Clint Eastwood als regisseur, maar blijkbaar ben ik bij zijn drekfilms aanbeland. Eerst twee uur weggegooid aan Changeling en nu met Mystic River. Vanwaar die fascinatie? Het Twin Peaksachtige plot is niet echt bijzonder en daarbij vaak beter uitgevoerd. Een film als deze moet het dan vaak hebben van de personages en laat die nu net niet tot hun recht komen (Kevin Bacon), strontvervelend zijn (Sean Penn) of compleet suffig zijn (Tim Robbins). En dan worden die halfbakken prestaties ook nog eens beloond met oscars. Een draai om hun oren hadden ze moeten krijgen! Het was kijkbaar, maar de finale is eigenlijk net zo nietszeggend als de rest van de film. Eastwood zal zich wel kapot gelachen hebben, want zelden heb ik zo'n onbezield werkje zo bejubeld zien worden. Nu snap ik iets meer waar Changeling vandaan komt.

avatar van Flat Eric
Deze crime flick neemt wel heel rustig de tijd het verhaal te vertellen. Ondanks dat de film tegen het trage aan voortkabbelt blijft de film wel boeien. De verschillende personages,op de stereotiepe gebroeders Savage na, waren prettig om naar te kijken.
Het einde was minder voorspelbaar dan ik had verwacht, alhoewel ik ook het doofstomme jochie niet helemaal kon plaatsen halverwege de film.

Afgaande op de lovende commentaren had ik veel meer verwacht van deze film. Er werd heel slecht geacteerd. Het was meer een soap. Het verdriet van het verlies was niet geloofwaardig.

Voor de tweede keer gezien.
Erg goede film, met een sterke cast.
Het einde vond ik slapjes uitgewerkt en had naar mijn mening beter gemoeten om zo'n dijk als een film goed af te sluiten.

avatar van SmackItUp
Aardig dramatisch thrillertje.

Bij tijd en wijle biedt deze film een leuke kijkervaring, maar dan met name door de drie topacteurs en hun bijna net zo overtuigende naasten. Het concept van 3 jongens waarbij hun paden later weer kruisen is goed uitgewerkt. Het verhaal van de moord op Katie, waar het ten slotte om draait, vond ik matig. Al vroeg in de film kon je ongeveer al raden wie het gedaan zou kunnen hebben en wie niet. Het einde vond ik werkelijk de plank volledig mis slaan. Zoveel dingen kloppen hier niet en daardoor komt het einde, en daardoor ook een beetje de gehele film, ongeloofwaardig en wat eenvoudig over. Twijfelde tussen 3 en 3,5*, maar door de uitstekende cast, en met name Tim Robbins (wat is die vent toch elke keer geweldig) geef ik 'm het voordeel van de twijfel.

avatar van jippie2010
Wat een intense film! En wat een krachtige acteerprestaties, met name van Penn.
Sommige dingen kun je niet achter laten, trauma's worden doorgegeven. *4,5

NB: 1 minpuntje... het is een psychologisch drama en zeker geen Mysterie.
Daarvoor wordt alles teveel uitgelegd.