Mystic River (2003)

Verenigde Staten / Australië
Drama / Mystery

geregisseerd door Clint Eastwood
met Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon

Drie jeugdvrienden, Jimmy Markum (Penn), Sean Devine (Bacon) en Dave Boyle (Robbins), worden na jaren weer herenigd door de moord op Jimmy's oudste dochter. Sean is rechercheur geworden en onderzoekt de zaak. Ex-crimineel Jimmy zint ondertussen op wraak, terwijl de labiele Dave nog altijd worstelt met een trauma uit het verleden. Door deze omstandigheden wordt de onderlinge band van de drie op de proef gesteld, en oude wonden worden opengereten...

avatar van baspls
Naar deze Mystery van Clint Eastwood was ik al langere tijd nieuwsgierig en het viel niet tegen.

Drie vrienden spelen op straat en een van hen wordt op klaarlichte dag ontvoerd. Jaren later ontmoeten de drie vrienden elkaar weer als de dochter van een van hen wordt vermoord. Een van hen is politieagent en moet de moord onderzoeken.

Het acteerwerk van Mystic River is erg sterk. Kevin Bacon zet een sterke hoofdrol neer. Tim Robbins deed het ook erg sterk als de getraumatiseerde van het stel. Sean Penn deed het ook erg goed als de vader van het vermoorde meisje. Daarnaast was het acteerwerk ook prima, zo speelde Laurence Fishburne een politieman en heeft Eastwood's oude Western-collega Eli Wallach een kleine rol als een winkelier.

De film begint sterk met de jeugd van de drie hoofdpersonen, daarna begint langzaam het pijnlijke politieonderzoek. De hele tijd lijkt het dat de film een duidelijk pad volgt (namelijk dat Dave de moord heeft gepleegd), maar dan blijkt het toch anders te zitten. Hoe het nu uiteindelijk in elkaar zit had beter gekund. Dat het blinde broertje jaloers was en de vriendin van zijn broer neerschiet is natuurlijk stukken minder interessant als dat een getraumatiseerde jeugdvriend de dochter van een vriend vermoord dochter uit een soort wraak. Toch vond ik het einde niet slecht, omdat ik de wraak van de vader heel goed uitgewerkt vond. Hij vermoord zijn oude vriend, die onschuldig blijkt te zijn. Door de meeslependheid en het goede drama, maakt het de ietwat teleurstellende twist meer dan goed.

De film is mooi opgenomen met degelijke cinematografie. Het kleurgebruik kwam rustgevend over. Mooie indruk van Boston, net als Canada heeft het Noorden van de VS ook wel iets sfeervols. Eastwood maakt ook zelf de muziek, een beetje minimalistisch maar toch prima pianomuziek en een paar mooie synthesizer-klanken.

De titel vind ik een beetje slecht gekozen, al kan Eastwood er niet veel aan doen (het is een boekverfilming namelijk). Ik verwachte namelijk dat de rivier een prominentere rol zou spelen in het verhaal, maar eigenlijk is het ook wel prima zo. Alleen waren wat meer beelden van het water misschien op zijn plaats geweest.

Alles bij elkaar is Mystic River een sterke Mystery. De film had wat spannender gekund, maar het drama maakt het toch zeker de moeite waard. Ben weer nieuwsgierig geworden naar Clint's andere films als regisseur, valt tot nu niet tegen.

avatar van IH88
“We bury our sins here, Dave. We wash them clean.”

Mystic River blijft een indrukwekkende film. Eastwood levert een grauwe en rauwe film af over de drie jeugdvrienden Jimmy, Dave en Sean die op latere leeftijd onder dramatische omstandigheden elkaar weer onder ogen moeten komen. Vriendschap, jeugdtrauma's, verlies, verraad, verkeerde keuzes, fatale beslissingen, Mystic River is geen opbeurende film maar wel een schitterende blik in de ziel van deze drie jeugdvrienden en alle andere personages.

Het verhaal is redelijk straight forward maar door de rustige regie van Eastwood en vooral de weergaloze acteerprestaties is dit een film die blijft boeien. Robbins en vooral Penn springen er voor mij uit maar eigenlijk zit er geen zwakke schakel tussen. Het einde was een beetje vreemd maar voor de rest neemt de film geen rare uitstapjes, maar blijft het een donkere en grauwe bedoening. Uitermate sfeervol en als je dan ook nog zulke acteerkannonen hebt… Geweldige film.

Best wel een goede film, maar een volle punt aftrek voornamelijk vanwege het einde waar al veel mensen hier het over hebben gehad. Dat de kinderen de moordenaars waren was erg verrassend (ondanks het 911 telefoontje in het begin van de film. het feit dat ze "she" zeiden viel me wel gelijk op, maar later nooit meer over nagedacht), maar toch vond ik het tegenvallen. Ik vond het gewoon te simpel. Ook stoorde ik mij erg aan de scène met Jimmy en zijn vrouw. Ik vond het zelfs creepy (lijkt net alsof het zijn vrouw echt geen ene moer interesseert dat hij de verkeerde persoon vermoord heeft en dat ze zelfs trots op hem is. ze leek echt wel mentaal gestoord). Ook was de parade onwijs overbodig en vraag ik me erg af of Jimmy überhaupt vervolgt gaat worden voor de moord op Dave!? Nee, het einde was voor mij echt een dooddoener. Ook was ik niet weggeblazen van de acteerprestaties. Ik vond alleen Tim Robbins en Brendan goed acteren, Sean Penn daarentegen kon mij totaal níet overtuigen. Er zat na mijn mening totaal geen pure emotie in (bij de meerderheid van de acteurs).

avatar van tbouwh
Sterke film. In Mystic River ontlopen Eastwood en scenarist Brian Helgeland (naar een boek van Dennis Lehane) de valkuil van een eenvoudig misdaadmysterie. De emoties zitten dieper dan dat, gegrond in een onverwerkt jeugdtrauma en gesitueerd in een buurt waarbinnen vooroordelen en kromgetrokken relaties het heden en de toekomst bepalen.

Lang had ik vrijwel niets op deze film aan te merken, en zat ik vooral diep in dit gelaagde verhaal. Richting het einde werd ik daar wat uitgetrokken, omdat de uiteindelijke climax/twist nogal teleurstelde. Dat Penn het recht in eigen handen zou nemen zag ik aankomen, en de plot arc rondom de doofstomme Ray en zijn vriendje vond ik compleet ongeloofwaardig. In dat licht voelde het einde te veel aan als een eenvoudige manier om het te verwachten einde (Boyle als dader) maar te kunnen vermijden.

Jammer, want tot die tijd zat Mystic River op koers voor 4,5*. Net als Changeling. Filmtechnisch vond ik deze film trouwens niet eens zo heel sterk, Eastwood scoort echt op het acteerwerk en het narratief/drama. De score zat er af en toe te dik bovenop, de cinematografie vond ik wat bleekjes en die elkaar opvolgende fades aan het begin konden ook niet op mijn waardering rekenen.

Indringend misdaaddrama.

avatar van Alathir
Een film die spannend blijft tot het einde. De film kent een eerder traag tempo maar dat stoorde me in geen geval. In het begin dacht ik meteen te weten wie de dader was, Dave heb ik eigenlijk nooit echt verdacht gevonden. Ik had het pas raar gevonden moest hij de dochter iets aangedaan hebben. De film probeert echter hem verdacht te maken en slaagt daar op sommige momenten wel in, dat je toch begint te twijfelen.

Bovendien is dit ook een sterke film die de evolutie van de drie jeugdvrienden hun relatie schetst. Door het lot komen ze als het ware terug bij elkaar. Elk heeft zijn eigen pad gekozen in het leven, al kon je al raden hoe ze later ongeveer gingen zijn. Sean Penn vond ik weer erg goed spelen en ook Tim Robbins kwam erg geloofwaardig over. Kevin Bacon vond ik wat gewoner met zijn typische rol als rechercheur. Qua drama is het niet slecht gedaan, al denk ik dat het drama misschien nog iets te vroeg komt en er nog iets meer rond de persoon van Katie had gedaan kunnen worden. Eerst dacht ik ook dat het een voorspelbaar einde ging zijn maar na een anderhalf uur dacht ik toch van dat dit een subliem plot ging kennen. Het plot was verrassend anderzijds misschien een beetje makkelijk.

avatar van Night's Watch
Ik was vooraf een beetje wantrouwig richting de speelduur maar achteraf gezien is dit geen enkel probleem. Mystic River is een zeer degelijk drama die het vooral moet hebben van de acteerprestaties, Sean Penn, Tim Robbins en Kevin Bacon spelen ijzersterk. Ik twijfelde vanavond tussen deze film of een herziening van The Matrix dus het is geinig dat Laurence 'Morpheus' Fishburne ineens een rol bleek te hebben en ik ben ook altijd voorstander van een bijrol voor Kevin Chapman. Met de cast zat het dus wel goed en als dit alles wordt geregisseerd door Eastwood krijg je een film die van de eerste tot de laatste minuut je volle aandacht grijpt. Het plot is degelijk maar laat zich wel makkelijk voorspellen, maar liever ietwat voorspelbaar dan er in de slotfase nog ineens gekke sprongen te maken. Ik weet nu vrijwel zeker dat ik nog een paar mooie films van Eastwood te gaan heb.

avatar van Fisico
Al bij al een sterke film waarbij de vriendschapsband van 3 jongeren centraal staat door gebeurtenissen die 25 jaar eerder zijn gebeurd. Allen gingen ze elk hun eigen weg, de één al wat meer getekend dan de andere. Mystic River is een misdaadverhaal van "Whodunit" en is op dat vlak niet bijster origineel te noemen. Ook het feit dat er gezocht wordt naar een bekende intimi als dader komt wel erg vaak terug in Hollywood. Het wraakmotief is eveneens een steeds terugkerend item ... en toch heeft deze film iets.

Toch is het een film die blijft hangen omdat je de verbonden vriendschapsband van 25 jaar terug door omstandigheden een nieuw vervolg krijgt. In dat opzicht doet de film me wat denken aan Sleepers (eveneens met Kevin Bacon). Hoe zou het leven verlopen zijn, mocht er 25 jaar geleden niets gebeurd zijn? Of wat als iemand anders het slachtoffer was, zoals een paar keer werd aangehaald in de film? Mystic river focust zich echter voornamelijk op de hoofdpersonages en veel minder op het verhaal zelf. Daar zit de sterkte. De goede acteerprestaties van Sean Penn en Tim Robbins zijn hiervoor dan ook terecht bekroond.

Emoties staan centraal in de film en Sean Penn is hier een uitstekend voorbeeld van wanneer hij met zijn gevoelens amper blijf weet: zijn woede, angst, wraakgevoelens, frustraties en onmacht maken van Jimmy een explosieve cocktail waarbij hij de relaties in zijn omgeving op de helling zet. En het personage van Robbins draagt heden nog steeds de zwaarste gevolgen van de gebeurtenissen van toen. Opnieuw een geslaagde film van Eastwood die er telkens in slaagt diepgang en karakter te brengen in een op eerste zicht gewone film. Puur inhoudelijk blijft de film wel vrij voorspelbaar (zelfs met de plottwist). Ook de keuze voor de titel begrijp ik eveneens niet goed zoals ik hieronder ook al las, want de rivier komt nauwelijks in het stuk voor. Desondanks een vette 3,5*.

avatar van TornadoEF5
Vrij solide detectivethriller met misschien net iets te veel sentiment, en een gebrek aan wat subtiliteit. Hoewel het gelukkig niet lijkt zoals je verwacht dat het zou worden, want het ligt er vingerdik op dat de film je richting de piste van Dave wilt duwen. De acteerprestaties van deze film zijn zeer goed, en het verhaal/plot is goed geschreven, met het politieteam (waaronder Sean) dat een zaak moet oplossen, en Jimmy (en zijn bende) die op eigen houtje wilt handelen en Sean die met mentale problemen kampt. Jammer genoeg zijn er wel redelijk wat toevalligheden nodig om het verhaal te doen kloppen, en blijft de vraag onbeantwoord waarom Dave uiteindelijk niet eerlijk weet te zijn met zijn vrouw, of niet naar de politie weet te stappen met dit verhalen (zelf aangeklaagd worden voor moord), of dat de verdachten in dit geval beschermd worden door de politie omdat ze zelf goed genoeg weten dat Jimmy uiteindelijk een gevaar voor hen vormt. Maar uiteindelijk over het algemeen goed, maar nergens ook speciaal. Clint Eastwood staat daar blijkbaar wel garant voor, en heeft een breed spectra aan films die goed ontvangen zijn, maar anderzijds nergens weten uit te pakken of niet gewaagd genoeg te zijn. Toch is het wel een regisseur die er voor mij weet te staan, omdat er weinigen zijn die keer op keer een film van deze kwaliteit weten te regisseren. Met Eastwood weet je wat je kan verwachten, en die stelt blijkbaar zelden tot weinig teleur. Mystic River, Million Dollar Baby, American Sniper en Sully hebben allen een 3.5* gekregen van ik, en er zijn uiteindelijk nog heel wat films die ik wil zien. Ik zie ook dat hij in zijn beginjaren als regisseur nog veel westernfilms heeft geregisseerd, wellicht verdergaand op het elan waar hij als acteur voor stond. Met Unforgiven, Letters from Iwo Jima, Changeling, Invictus en Gran Torino valt voorlopig nog genoeg te zien van deze regisseur.

avatar van Lovelyboy
Moeilijke en lastige film waarbij ik het gevoel heb dat me iets ontgaat. Want is de film nu best oké of is het een meesterwerk dat ik steeds verder ontdek naarmate ik hem vaker kijk? Het laatste lijkt steeds meer het geval. Na de derde keer waardeer ik de film steeds meer en zie ik steeds beter het totaalplaatje ook al zijn er wel wat puntjes van kritiek.

Wat ten eerste opvalt, de bijzondere en soms voor het gevoel ietwat misplaatste dromerige klassieke muziek. Muziek die Eastwood zelf overigens gecomponeerd heeft. Dan het typerende Bostoniaanse beeld met haar typerende buurtjes en inwoners die perfect aansluit bij het algehele sfeertje van films als The Town, Gone baby gone en The departed in zekere mate. Het beeld van een hechte gemeenschap waar ons ons kent en men hun eigen problemen oplost en rekeningen vereffend, waar men lijd in hoofdletters op zijn Iers zoals de kroegbezoeker zegt tegen Nicolson in The departed; 'she's on her way out.' Waarop Nicolson zegt 'Arn't we all?'. Prima rollen overigens van Sean Penn die oh zo'n lekker vaatje buskruit speel, en wat kan die man dat goed. Robbins prima als de man met de molensteen om de nek. Alleen Bacon oogt als een lichte dissonant die voor een keer geen fouterik speelt, en zijn rol in die zin degelijk doet maar er op de een of andere manier niet echt iets extra's aan toe voegt. Marcia Gay Harden en vooral ook Tom Guiry zijn het vermelden nog wel waard.

Maar dan toch helaas het minpunt van de film. Er zit wat mij betreft totaal geen spanning in. Behalve de scene van Guiry die zijn broertje aanpakt en plots onder schot gehouden wordt vind ik de film totaal geen spanning hebben, ook niet het deel waar Robbins tot een bekentenis wordt gedwongen. Het kabbelt in die zin maar een beetje voort. Het begint pas echt even te beklijven met Guiry en wanneer Robbins aan zijn vrouw opbiecht wat er vroeger allemaal gebeurt is. Verder is het een spanningloze zoektocht naar het einde, en de dader uiteraard, en dat is altijd een punt van kritiek van mijn kant. Maar tegelijk kom ik daar ook op terug want des te vaker ik de film zie des te meer ik in zie dat het ook niet bedoeld is als een spannende who did it achtige thriller. Er had meer met muziek, spanning en duistere trieste beelden gewerkt kunnen worden, waar ik op zich altijd weg van ben maar dat is de intentie simpelweg niet van de film. De boodschap draait mij inziens uiteindelijk om 'noodlot'. Alles wat er gebeurt in die twee durende uren is een voortvloeing van de beginfase wanneer Robbins wordt meegenomen. Was dit niet gebeurt had alles anders gegaan, was iemand anders van de twee meegenomen had ook alles anders gegaan. Alles lijkt daar al in een baan te geraken die naar deze situatie leidt. Dat Penn is hoe hij is, zijn dochter verliest, dat Robbins is hoe hij is en eigenlijk maar opbiecht dat hij het gedaan heeft om rust te vinden. Hoe wrang eigenlijk ook, een microscopisch voorbeeld van hoe het leven soms in elkaar grijpt en op catastrofale wijze met elkaar verbonden is.

Een bijzonder film die je eigenlijk vind ik pas op het einde echt raakt wanneer wat mij betreft dat idee van de boodschap aankomt.

avatar van blurp194
Ter ere van de tiende verjaardag van de uitreiking van de eerste Prix Lumiere aan Clint Eastwood werd afgelopen week Mystic River vertoond in de grote zaal van het Institut Lumiere in Lyon. Wat een mooie gelegenheid, en een perfecte film voor zo'n avond - ook nog eens ingeleid door iemand die daar een mooi verhaal van wist te maken. En op de een of andere manier had ik de film nog nooit gezien - waarom is me even een raadsel - zodat alle plottwists perfect uit de hoek kwamen.

De hand van Clint is duidelijk te herkennen, zowel in de ietwat traditioneel-ouderwetse manier van vertellen als in de beschouwing van de kleine gemeenschap waar het speelt. In het begin stoorde me dat wel wat, met de wat gedwongen aanvoelende introductie van de buurt en personages, maar zodra de intrige op gang komt en de acteurs beginnen te spelen is dat gauw vergeten. Waarbij het spel van de drie jeugdvrienden natuurlijk het makkelijkst opvalt, maar ik vond vooral ook de rollen van twee van hun vrouwen erg fraai gedaan - de derde is wat onzichtbaar, dus daar kan ik weinig van vinden. En wat een eng takkewijf weet Laura Linney van haar rol te maken. Je zal er maar zo een hebben.

De acteurs en het verhaal, dat is het dan ook wel zo'n beetje - ik vond het qua beelden wat mak en gewoon allemaal, en de soundtrack waar Clint-zelf aan geschreven heeft, mwah, veel indruk maakte dat ook weer niet op me. Maar ondanks dat, een perfecte avond naar de film, en erg leuk om in die setting te zien - in een zaal vol met enthousiaste die-hard Clint fans die de toespraak van de presentator uit hun blote hoofd konden aanvullen en verbeteren.

avatar van kissyfur
Een mannenfilm. Niet zozeer hersenloos knallenschietenactie mannenfilm, maar een mannenfilm over... emoties! Hard, rauw, confronterend, beschamend, dat alles. En onvermijdelijke gebeurtenissen. Noodlot. Tragedie.
Maar helemaal aan het eind viel het me toch op dat het toch ook wat misogyn over kwam.
Immers, de ene vrouw verraadt haar eigen man en veroordeelt hem eigenlijk ter dood, terwijl de ander nog meer richting echt *evil* gaat en ervoor zorgt dat haar man een onschuldige vermoordt. Terwijl de derde om mysterieuze redenen een groot deel van de film onbereikbaar is.

En verder: een acteursfilm. Ik bedoel maar: wat een cast. Spreekt voor zichzelf.

En toen kwam de aftiteling. Clint Eastwood op regie. Okee, petje af, want duidelijk de beste film van zijn hand - tenminste, van de films die ik gezien heb. Maar aan de andere kant verklaart het ook het overduidelijke mannenperspectief. En mogelijk de misogynie. Want Eastwood als acteur en regisseur kan ik toch ook niet helemaal los zien van zijn Republikeinse conservatieve gedachtegoed. Natuurlijk, dat kan prima al in het script gezeten hebben, maar dan vind ik het nauwelijks toeval dat Eastwood dit script gekozen heeft. Maar genoeg gemiep over Eastwood: Eén van de beste films uit de eerste paar jaren na het nieuwe millennium.

avatar van filmfan0511
Harde, zware film over trauma's, lijden, schuld en boete en hoe de drie hoofdpersonages hier elk op een verschillende manier mee omgaan. De titulaire Mystic River lijkt lange tijd geen rol te spelen, maar blijkt achteraf toch centraal. Het is de rivier waar Jimmy zijn zonden probeert weg te spoelen, in het verleden en op het einde van de film. Het verhaal sleepte me erg mee en stak ook goed in elkaar, maar ik moet wel zeggen dat er hier en daar toch vergezochte elementen in zaten, die er voor moeten zorgen dat het plaatje klopt. Die kleine kinderen hun motief om Jimmy's dochter te vermoorden is niet eens een motief. Gewoon per ongeluk, puur toeval, mja, ok. Maar toen ik er wat over ging nadenken na de film besefte ik dat je de film helemaal zo realistisch niet moet benaderen. Het is allemaal veeleer symbolisch en moreel. Jimmy vermoordde vroeger de vader van het jongetje, en door een soort kosmische karma voor zijn zonden vermoordt dat jongetje jaren later geheel per toeval Jimmy's dochter. Karma voor zijn zonden en gebrek aan berouw? Op die manier zal er voor Jimmy ook na de film geen gelukkig leven wachten, omdat hij weer geen berouw toont voor het onterecht vermoorden van zijn vroegere vriend. Althans, zo beschouw ik het toch, anders is het maar een erg vreemd en nihilistisch einde.

Voor de rest een erg sterke acteursfilm. Sean Penn en Tim Robbins waren enorm sterk als respectievelijk de getormenteerde crimineel en het getraumatiseerde slachtoffer. Bacon z'n rol als detective was wat meer standaard, maar ook hij doet het zeker goed, evenals Marcia Gay Harden.
Eastwood's regie is perfect. Mooie panoramische overzichtsshots, een erg vaste camera, mooie aankleding en sfeer. Top, de man kan zeker even goed regisseren als acteren.

Dikke 4*