The Girl on the Train (2016)

3,06

Mystery / Thriller

geregisseerd door Tate Taylor
met Emily Blunt, Rebecca Ferguson en Justin Theroux

Het verhaal volgt een recent gescheiden vrouw, Rachel genaamd, die de trein neemt naar Manhattan. Daar is ze getuige van een ogenschijnlijk perfect koppel, Scott en Megan. Maar op een dag gaat er iets mis tussen de twee en raakt Rachel verzeild in een mysterieus complot rondom de verdwijning van Megan Hipwell.

106 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van Walter S.
geplaatst: 17 oktober 2016, 01:20 uur [permalink]
Ja Milton, dan moet je ook niet gaan zitten geilneven op Haley Bennett maar beter opletten, met je rommeltje.

Geldt ook voor de rest van de kijkers hier.
Bij mijn dochter op de kamer, daar is het pas een rommeltje, mocht die ooit verfilmd worden mogen jullie klagen over een rommeltje, bij deze film niet want dan hebben jullie gewoon zitten fantaseren over een leven met Haley Bennett (deed ik ook, geef ik eerlijk toe, maar ik let ondertussen ook gewoon op) in plaats van het koppie er bij te houden.

Al doen jullie je best maar, als ik Haley Bennett een keer tegen kom in Pathé en deze film komt ten sprake hoef ík in ieder geval niet te mompelen dat ik niet op heb gelet om zo een modderfiguur bij Haley Bennett te slaan.
En jullie wel, kortom 1-0 voor mij en zet die Haley Bennett dus maar uit jullie hoofd, ja jij ook John Milton. Al vindt ze jou sowieso een hork want je schrijft haar naam verkeerd.
Bennett is met twee t, net als bij Wilhelmina Kuttje. 2-0 voor Walter S. Ha!

Maar dat alles terzijde.

avatar van Bélon
geplaatst: 17 oktober 2016, 04:18 uur [permalink]
Walter S. jonguh doe nou niet drunk posten dat komt je reviewkwaliteit niet ten goede

OK ik herken het nu post ik semi-drunk (eh denk ik) dus ga ik maar niet verder typen

avatar van John Milton
geplaatst: 17 oktober 2016, 09:44 uur [permalink]
Walter

avatar van El ralpho
geplaatst: 17 oktober 2016, 12:49 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Gluren bij de buren

The girl on the train is een verfilming die zeer trouw schijnt te zijn aan zijn bronmateriaal. Er is namelijk eerder al een boek met een gelijkwaardige titel uitgekomen. Volgens sommige reviews was het boek echter al een rommelig en slepend geheel en helaas vind ik dat -bij in in ieder geval de verfilming- vaak ook niet anders.

Toch zijn er hier best wel wat pluspunten te vinden. Het leven van drie verschillende vrouwen wordt getoond, en deze beginnen steeds meer verband te houden met elkaar. Dit is een interessant uitgangspunt. Wat mij alleen zo stak was dat de aandacht al snel bij een personage bleef hangen terwijl er aan de andere twee dames veel minder aandacht werd besteed waardoor ze al snel veranderden in bordkartonnen personages. Met name in Anna zit nu veel te weinig diepgang. Wat ik ook als een nadeel beschouwde was dat het hele verhaal ook een beetje als een rommeltje gebracht werd. De motivaties van Rachel zijn - met name in het begin- gewoon heel vaag en als de puzzelstukjes eindelijk op hun plaats beginnen te vallen heeft de kijker dit zelf al geruime tijd van te voren bedacht. Wat vervolgens rest is wachten op een voorspelbare finale. De prikkelende eerste minuten van de film was ik toen al vergeten.

Het idee achter deze film is eigenlijk heel goed, en ik geloof dat met wat meer kundigheid en mysterie rondom de ontknoping hier iets heel sterks uitgekomen had kunnen zijn. Hoe rommelig het hier allemaal gebracht wordt en het te makkelijk te raden einde ver voordat de finale zich aandiende hebben deze film echter genekt. De focus die daarbij veel meer op het drama aspect dan op het thriller aspect werd gelegd maakte het er allemaal niet beter op. Deze liet de film soms ook enigszins goedkoop aanvoelen. Het feit dat het boek van eenzelfde niveau is maakt dit dan ook een beetje een onbegrijpelijke verfilming. Waarschijnlijk is deze keuze gemaakt vanwege de potentie die het verhaal wel degelijk in zich heeft, maar qua uitvoering had dit toch echt een stuk beter aangepakt mogen worden.

geplaatst: 17 oktober 2016, 22:43 uur [permalink]
Uitstekende film. Goede sfeer.... enige jammere vind ik de verplaatsing van het engelse landschap naar de VS.

geplaatst: 19 oktober 2016, 22:46 uur [permalink]
Sfeervolle boekverfilming waarbij het perspectief in de film steeds verteld wordt vanuit de drie vrouwelijke hoofdpersonen waarvan er eentje spoorloos verdwijnt. Ik heb me tijdens het boek en de film geen moment verveeld. Emily Blunt speelt een mooie hoofdrol als Rachel, the girl on the train.

avatar van Montorsi
geplaatst: 20 oktober 2016, 23:09 uur [permalink]
Hele matige film. Een alles behalve geraffineerde thriller vol met karikaturen.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 31 oktober 2016, 13:42 uur [permalink]
Ik vond het boek wel een topper maar vrees dat het mysterie en de spanning niet zo zullen werken op het doek. Trailer is anders niet slecht!

avatar van predator
geplaatst: 2 november 2016, 22:30 uur [permalink]
Film volgt nauwgezet het boek, maar dat was minder een probleem dan ik had verwacht. Het spel van Emily Blunt is uitmuntend en daardoor werkt de truc van vergeetachtigheid toch wel beter dan in het boek. Je krijgt bijna zelf zin in drank.

avatar van Farangbe
geplaatst: 4 november 2016, 14:59 uur [permalink]
Saai verwarrend begin dat uiteindelijk toch goed komt, alhoewel mits niet echt logische plotselinge wending

avatar van Walter S.
geplaatst: 4 november 2016, 15:22 uur [permalink]
Deze zin loopt als Koos Alberts na zijn ongeluk.
Farangbe schreef:

avatar van Ralf81
geplaatst: 5 november 2016, 14:06 uur [permalink]
Boeiende thriller, hoewel toch een tikkeltje voorspelbaar. Verder niet origineel (titels als deze zijn er velen), maar wel geschikt voor een avondje vermaak!

avatar van Corcicus
geplaatst: 11 november 2016, 04:21 uur [permalink]
Oninteressant vrouwenverhaal dat tot de laatste twintig minuten enkel door de seksscènes weet te boeien.

avatar van Lexcoaster
geplaatst: 17 november 2016, 11:58 uur [permalink]
Corcicus schreef:

Die ook nog eens op een storende manier preuts zijn gefilmd. Grootste pluspunt is het acteerwerk, dat was van alle betrokkenen uitstekend.

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 19 november 2016, 09:21 uur [permalink]
In zijn genre echt wel een goede film. Het begin is even niet zo interessant, maar naar mate de film verder gaat wordt die steeds beter. Ik vond het net een boek. Verschillende verhaallijnen die uiteindelijk met elkaar verweven worden en de spanning doet oplopen. Echt een mooie film. De locaties zien er goed uit (voorstad van New York) en de muziek klinkt af en toe prachtig. De dames zijn allemaal in boeiende personen. Zelfs de recherche (ken haar uit andere films) heeft karakter. Ook de mannen zijn mooi om naar te kijken. Dus zeker de moeite waard. In de bios krijgt die denk ik wel een extra boost dan op tv.

avatar van Pollypeachum1
geplaatst: 22 november 2016, 22:18 uur [permalink]
Prima film, maar idd jammer dat de trein niet naar Londen gaat, zoals in het boek.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 30 december 2016, 02:02 uur [permalink]
Sterke mysterie/thriller die door het geknoei met de tijdlijn in het begin wat wazig over komt, maar uiteindelijk valt alles op z'n plek en is het goed te volgen. Het slot had wat sterker gekunt maar dit einde is toch ook niet slecht. Blunt doet het werkelijk fantastisch en ook de rest van de cast komt goed mee. Een lekker mysterieus filmpje waar ik van heb genoten.

geplaatst: 31 december 2016, 00:37 uur [permalink]
Merkwaardige, wat afstandelijke film waar je even in moet komen maar uiteindelijk toch wel de moeite waard. Het eerste half uur dacht ik hier met overdreven, pretentieus gedoe te maken te hebben, maar later leid het allemaal toch een mystery die door de beugel kan. Blunt, niet de beste karakteractrice, oogt wat ongemakkelijk als alcoholiste maar speelt acceptabel en zo geld dat eigenlijk voor de film in zijn totaliteit: wat moeizaam, soms stroperig maar uiteindelijk wel intrigerend genoeg. Zelfs de niet altijd effectieve flashback structuur neem je voor lief. Gemotiveerd om nu snel het boek te gaan lezen ben ik er niet van geworden, maar als film ruim voldoende.

avatar van Leo1954
geplaatst: 31 december 2016, 19:11 uur [permalink]
Intelligent opgebouwde thriller. Dat wist ik, eerst het boek gelezen. De film volgt het boek gelukkig nauwgezet, erg goed gespeeld ook. Het enige waar ik even aan moest wennen dat het zich niet in Londen afspeelt, maar dat kan je moeilijk kritiek op de film noemen.

avatar van blurp194
geplaatst: 31 december 2016, 19:30 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooi.

Maar niet meteen precies ook leuk of goed, want ik heb toch wel wat veel problemen met het verhaal - en dan vooral het onderliggende idee erin, dat Blunt met haar blackouts zo regelmatig en vooral ook voorspelbaar de essentiele stukjes van haar geheugen kwijt is. Het komt allemaal wat erg makkelijk op me over. En die paar keer dat ik zelf een blackout gehad heb (tjsa...), daar kwamen altijd wel weer wat flarden van terug.

Verder wel erg mooi gefilmd vond ik, en vooral Blunt speelt erg goed - veel beter dan je verwachten zou eigenlijk. Jammer wel van de casting van Lisa Kudrow, die brengt er niet heel veel van vond ik.

geplaatst: 2 januari, 19:02 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mijn eerste film in 2017 en ik moet zeggen dat ik dit wel een aardige psychologische Mystery / Thriller vond, die qua opbouw wel wat chaotisch in elkaar steekt en dat komt o.a. door het alcohol gebruik van Rachel en de vele tijdsprongen in het verhaal. Ik ben deze film volledig open ingegaan en in het begin had ik zoiets van "Waar gaat dit nu eigenlijk over", maar na circa 30 minuten wordt het duidelijk dat het in eerste instantie om een vermissing draait, welke daarna verandert naar moord.

In dit verhaal draait het om de aan alcohol gescheiden vrouw Rachel (gespeeld door Emily Blunt), die dagelijks met de trein reist naar Manhattan en die daarbij ook langs haar oude huis (waar ze vroeger dus woonde) komt, waarin haar ex-man Tom (gespeeld door Justin Theroux) woont. Deze Tom is nu inmiddels getrouwd met Anna (gespeeld door Rebecca Ferguson), die ook een kind heeft. Voor deze Anna werkte Rachel (die ook altijd een kinderwens heeft gehad) vroeger als kinderoppas, omdat Anna vrijwilligerswerk deed. Een paar huizen naast het oude huis woont de zekere Megan (gespeeld door Haley Bennett) die ogenschijnlijk een liefdevolle verhouding heeft met haar man Scott Hipwell (gespeeld door Luke Evans) en Rachel kijkt daar graag naar vanuit de trein, omdat ze ook graag zo'n soort relatie had willen hebben. Maar op een dag ziet Rachel iets vreemds vanuit de trein, want ze ziet Megan kussen met een andere man en vlak daarna raakt deze Megan ook nog eens vermist en wordt ze later zelfs vermoord teruggevonden in een bos en raakt Rachel daarbij ook bij betrokken, omdat ze denkt dat de andere man daarachter zit, maar volgens de politie is ze zelf ook een verdachte.

Hoewel het verhaal zeker weet te boeien en eigenlijk ook wel aardig in elkaar steekt (je moet in ieder geval niet te snel afhaken), zit het wel verwarrend in elkaar door o.a. het alcohol gebruik van Rachel, door de vele tijdsprongen, de verschillende verhoudingen tussen vooral Rachel, Tom, Anna en Megan en ook wat deze personen in het verleden allemaal hebben meegemaakt en de waarheid daarbij is soms zelfs anders dan de aan de alcohol verslaafde Megan denkt. Zo heeft Megan altijd gedacht dat zij schuldig was aan de breuk tussen haar en haar ex-man Tom, maar in werkelijkheid was het Tom (die zijn lul niet in zijn broek kan houden en het graag doet met allerlei vrouwen) die Rachel slecht behandelde en hij liet haar ook waardeloos voelen en gaf haar ook overal de schuld van. Daardoor is Megan uiteindelijk ook in verval geraakt en gaan drinken.

Omdat er in het verhaal best veel wendingen zitten, is het in eerste instantie niet echt duidelijk wie de dader is (althans, dat was bij mij het geval) en dat wordt pas in het laatste gedeelte van het verhaal duidelijk. Het was namelijk Tom die een affaire had met Megan en die ruzie krijgt met haar, omdat ze aangeeft dat ze zwanger is en Tom daar niets mee te maken wilt hebben en die aangeeft dat als duidelijk is dat hij de vader is, dat ze dan maar een abortus moet laten uitvoeren. Megan wilt daar echter niets van weten (omdat ze in het verleden al eens een kind heeft verloren door haar schuld), waardoor er ruzie ontstaat, waarbij Tom haar dan duwt en waardoor ze haar hoofd dan tegen een rots stoot. Als ze daarbij op de grond valt, schopt Tom haar een aantal keren in het gezicht, waarna hij haar uiteindelijke doodslaat met een steen. Het einde van het verhaal, vond ik best goed en is ook best grof, want de dader wordt uiteindelijk door Rachel gedood met een kurkentrekker, die Anna (die inmiddels weet dat haar man een affaire heeft met Megan) daarna nog eens wat extra aandraait.

De cast doet het eigenlijk best verdienstelijk en vooral natuurlijk hoofdrolspeelster Emily Blunt in de rol van Rachel, maar ook de voor mij vrij onbekenden vrouwen Haley Bennett (in de rol van Megan) en Rebecca Ferguson (in de rol van Anna) deden het verdienstelijk en zij waren natuurlijk ook nog eens mooie vrouwen om naar te kijken. Van Haley Bennett is zelfs wat bloot te zien De vrouwen deden het eerlijk gezegd ook beter dan de mannen, die vooral ook min of meer op het tweede plan staan in dit verhaal, maar zeker ook voldoende aandacht krijgen zoals natuurlijk Justin Theroux (in de rol van Tom) en Luke Evans (in de rol van Tom), maar ook Edgar Ramírez (in de rol van psychiater Dr. Kamal Abdic, waarbij Megan bij in behandeling is. Hij is ook de man die Megan kuste en wat Rachel zag vanuit de trein).

Al met al een aardige Mystery / Thriller film, die in eerste instantie wel verwarrend in elkaar steekt (komt dus o.a. door het alcohol gebruik van Rachel), maar dat wordt op het einde wel allemaal opgehelderd.

avatar van karilem
geplaatst: 2 januari, 19:27 uur [permalink]
Een bijzondere film.. een beetje moeilijk te volgen in het begin maar vervolgens zeer spannend

avatar van filmkul
geplaatst: 3 januari, 13:13 uur [permalink]
Aardige mysterie/thriller. Het verhaal zit best leuk in elkaar, echter de clou zie je op een gegeven moment wel aankomen. De opbouw is prima en de film blijft van begin tot eind boeien. Langzaam werkt Taylor naar de ontrafeling toe en maakt daarbij gebruik van flashbacks, wat goed werkt. Blunt zet een redelijke geloofwaardige rol neer en draagt daarmee een steentje bij aan de verwarring binnen het verhaal. Prima thriller. 3.5

avatar van Iron Maiden
geplaatst: 3 januari, 17:49 uur [permalink]
Op de cover van het boek stond 'in de stijl van Gone Girl', maar helaas lijkt deze film op geen enkele manier op die film.
Had hier heel veel zin in, maar vond dit een extreem matige film. Nergens wordt het spannend, trage opbouw en vervelende personages.

avatar van Thomas83
geplaatst: 3 januari, 20:43 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik ben niet bekend met het boek en de promotie van de film, en hoopte op een simpele thriller waarin de hoofdpersoon vanuit de trein iets verdachts zou zien en we dan de hele of bijna heel de film aan boord van de trein zouden blijven. Dat had ik best willen zien, niet deze eigenlijk gewoon Gone Girl-wannabe. Fincher wist alle pulp interessant en vermakelijk te houden waar deze film vanaf het begin al onduidelijk en veel te dramatisch van toon is. Voor mij duurde het in elk geval wel even voor ik doorhad wie nou wie was.

Voordat de film later een duistere richting in slaat vond ik het ook een beetje zagerig allemaal, een film over de problemen van redelijk welgestelde blanke vrouwen. Later gebeurt er dus een stuk meer maar voelt het toch vooral plat waar de film heengaat. En de personages zijn dat sowieso. De mannen zijn vooral typetjes en onsympathiek, eentje in het bijzonder, en ik ben haast blij met het makkelijke trucje van de vriendelijke en behulpzame man in de trein, anders zou je denken dat iedere man onsympathiek is in deze film.

En over trucjes gesproken, de film gebruikt de truc van de onbetrouwbare verteller maar slaat er goedkoop ver in door. Zo kan alles in een film wel een twist zijn, En twists is duidelijk waar de film ook naar op zoek is. En dan is de grote twist op het einde ook nog gigantisch voorspelbaar. Matig schrijfwerk met ook vreselijke dialogen vaak. De film hint er naar dat Rachel misschien wel wat met de verdwijning van Megan te maken heeft, maar ik geloofde geen moment dat een film die tijdens seksscènes of scènes onder de douche op een onverklaarbare manier schaduwplekken laat opduiken dat dan wel aan zou durven. Blunt en Bennett zijn wel meer dan prima. 1.5*.

avatar van mixmaster
geplaatst: 6 januari, 15:16 uur [permalink]
Erg goede en vermakelijke mystery/thriller.
Het verhaal is prachtig opgebouwd en wist me de volle 112 minuten lang geboeid te houden.
Het uitstekende acteer en camerawerk helpen zeker mee om deze film toch wel een topper te noemen.

avatar van IH88
geplaatst: 7 januari, 13:08 uur [permalink]
“I need to remember.”

Verrassend sterk. Na alle negatieve reacties en recensies ging ik met lage verwachtingen naar deze film kijken, maar ik heb genoten. Emily Blunt laat hier zien wat voor fabelachtige actrice ze is. Ze speelt dronken en depressief zoals nog ooit iemand dronken en depressief heeft gespeeld. Die zielloze en wezenloze blik in haar ogen... Waanzinnig. Ook haar uitspattingen en plotselinge woede-uitbarstingen zijn erg sterk gespeeld.

Het verhaal kent een goede opbouw en het is allemaal uitermate sfeervol. De intenties van de personages worden pas op het laatst echt duidelijk en wie er te vertrouwen is blijft lang onduidelijk. Minpunt is wel dat de personages niet allemaal even goed zijn uitgewerkt en soms voelde de film ook echt als een boekverfilming. Naast Blunt vond ik Bennett ook erg sterk en ze weet met een gelaatsuitdrukking al heel veel te zeggen. Knap voor zo'n jonge actrice. Theroux maakt pas op het laatst indruk en Ferguson en Evans hebben wat ondankbare rollen, waar ze nog best wat van weten te maken. Toch nog een goed voornemen voor 2017. Als een film je goed lijkt gewoon gaan kijken, ook al zijn de reacties en recensies niet positief. Je wordt nog eens verrast.

avatar van Gerlof1378
geplaatst: 7 januari, 13:43 uur [permalink]
Wel een aardige thriller, maar het verhaal vond ik rommelig en dat boeide mij niet zo. Ik vond de spelers als Emily Blunt en Haley Bennett wel goed spelen de laatste zit ook in de over de top actie film Hardcore Henry. Het verhaal is dus wat ik zij rommelig het is een standaard 13 in dozijn thrillers met wel een sterk einde dat dan wel weer maar dat mag je zelf oordelen enjoy.

avatar van tattoobob
geplaatst: 8 januari, 10:04 uur [permalink]
Sterke film met goed en erg overtuigend acteerwerk van Blunt.
Het verhaal boeide van begin tot eind en ook visueel had de film genoeg te bieden ...voor mij althans.
Eindelijk weer eens een sterke thriller.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 8 januari, 10:16 uur [permalink]
tattoobob schreef:
Sterke film met goed en erg overtuigend acteerwerk van Blunt.
Eindelijk weer eens een sterke thriller.

Ben benieuwd, moet 'm nog steeds kijken. Heb al een paar pogingen gedaan maar na 5 minuten gestopt. Maar als ik je bericht lees krijg ik er toch zin in.