Taken 2 (2012)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Olivier Megaton
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

CIA agent Bryan Mills gaat met zijn gezin op vakantie in Istanbul. Eenmaal daar is de vader van een van de kidnappers, die Bryan vermoord heeft toen hij zijn dochter Kim probeerde te redden, uit op wraak. Hij neemt Bryan en zijn vrouw in gijzeling. In een poging om gered te worden doet Bryan een beroep op Kim. Met Bryans special forces technieken probeert hij zijn familie veilig thuis te krijgen en de kidnappers één voor één uit te schakelen.

427 BERICHTEN 70 MENINGEN
avatar van Antonev
Het verhaal is niet heel erg hoogstaand en het is allemaal redelijk voorspelbaar. Toch wordt er goed geacteerd en zit er prima actie in. Alles bij elkaar genomen een aardig actiefilmpje.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg zwak, veel te ongeloofwaardig bvb. dochter die haar rijbewijs nog moet halen die dan plots beter rijdt dan max verstappen?. Verder te veel van hetzelfde, te weinig hoogtepunten en een te zwak/niet genuanceerd verhaal, maar dat kon ik wel verwachten en daar was ik op voorbereid. En konden ze geen betere actrice vinden om de mama te spelen?

avatar van SmackItUp
TornadoEF5 schreef:

100% mee eens.

avatar van cucciolo
TornadoEF5 schreef:
En konden ze geen betere actrice vinden om de mama te spelen?

Haha, kreeg zelf ook een beetje het gevoel alsof Bond girl Xenia Onatopp haar leven heeft gebeterd en ineens moeder is geworden xD

avatar van horizons
In tegenstelling tot het eerste deel wordt er nog meer aan geloofwaardigheid ingeboet met alas toppunt natuurlijk de auto achtervolging die wel goed in beeld is gebracht.
Het tempo is wederom hoog en dat vergoed veel waardoor de film in een zucht voorbij is zonder dat verveling toeslaat.

Gezien het einde laat ik deel drie maar voor wat het is.

avatar van xxERWINxx
Net zo goed als deel 1! ook deze komt na een half uur lekker op gang met 1 en al actie en spanning tot het einde!
Geen moment verveeld!

avatar van Kondoro0614
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Nu ik toch bezig ben om de twee taken films te herzien, het eerste deel heb ik vrijdag gehad en gisteren was ik begonnen aan dit tweede deel. Ik moest helaas dit deel even staken aangezien ik met wat vrienden naar een vuurwerkfestival ben geweest dus kon ik dit niet afkijken, ik had toch nog maar een uurtje te gaan. Vanmiddag maar even afgekeken met wat genot van een paar vissticks en ik moet echt heel eerlijk zijn, dit tweede deel is gewoon slechter dan het eerste deel. Olivier Megaton heeft teveel gekopieerd van het eerste deel en dat is balen.

Dit tweede deel staat voornamelijk veel in het teken om de ‘superkrachten’ van Neeson maar ook de irritante stoplicht relatie waarvan ik toch dacht dat dit niet zou komen, zo laat namelijk Pierre Morel hier van weten dat er niet veel aan de hand is maar de relatie ‘iets’ beter is en dit tweede deel laat Olivier gelijk zien dat de twee weer een beetje verliefd op elkaar worden en dat de relatie opeens stukken beter is alsof er niks is gebeurt. In mijn ogen was het beter om te laten zien dat de twee weer heel slecht contact gingen krijgen nu ze ontvoerd zijn, omdat ze in het eerste deel ook erg vaak laat weten dat hun verleden hun relatie verkloot heeft.

Wat mijn vooral erg irriteerde is dat Bryan (Neeson) wel erg snel wist dat ze gekidnapt gingen worden en werden achtervolgt. Had toch liever dan iets gezien als een mislukte poging en daar dan het verhaal verder op door lopen. Dus denkend dat Lenore dan vluchtte via dat steegje en hij die jongens aan ging en dan samen ontvoert werden. Dat zijn toch vaak punten waarvan ik denk dat Olivier het iets harder had mogen maken net zoals Pierre dat wist te doen, en wat spannender want de film was over het algemeen erg voorspelbaar.

Famke Janssen was dit keer de pineut en werd ontvoerd samen met Liam Neeson door de Albaniërs die Liam als Bryan Mills terug wouden pakken voor het vermoorden van hun zonen en echtgenotes. Wanneer ze ontvoerd zijn weet Kim uit het zwembad te ontsnappen (want die moesten ze ook nog hebben) waarop ze samen met haar vader ervoor zorgen dat ze elkaar vinden (d.m.v. granaten gooien en dan luisteren naar de knal en tellen hoever hij is). Ik vond dit ook weer zoiets: nergens politie te bekennen wanneer ze die granaten gooit maar wanneer Neeson een agent neerschoot kwamen ze opeens als een zwerm bijen bij elkaar. Zulke dingen vond ik nogal eentonig worden. Maar (en dat las ik ook al ergens hierboven) het ergste vond ik nog wel dat Kim niet wist hoe ze moest rijden althans, ze zakte constant voor haar examens met inparkeren. Wanneer Bryan en Kim achterna gezeten worden in de taxi lijkt ze opeens wel een coureur, hoe? En zo kunnen we nog wel even kijken naar de minpunten.

Qua verhaal vond ik het wel mee vallen en is er niet al te veel over te vertellen. Lenore en haar man gaan dit keer scheiden en Kim krijgt een vriendje. Bryan is weer lekker zichzelf en weet alles te achterhalen. Wanneer hij voor zijn werk in Istanbul is komen Kim en Lenore daar aan. Terwijl er in Albanië een plan word gesmeden om de drie te ontvoeren en de pijn aan te doen zoals de vaders het hebben gevoeld weten de drie in het hotel van niks. Nadat de ouders ontvoerd zijn zetten Kim en Bryan alles op alles om weer te ontsnappen en zo veilig naar huis te kunnen gaan.

Voor de rest was de actie wel prima, niet zo hard als deel één of zo speciaal om het misschien wat beter te verwoorden. De actie is gewoon prima vermakelijk. Voor de rest is de film niet speciaal (zoals eerder genoemd) en moeten we Taken 2 maar snel laten zoals hij is.