Taken 2 (2012)

Frankrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Olivier Megaton
met Liam Neeson, Maggie Grace en Famke Janssen

CIA agent Bryan Mills gaat met zijn gezin op vakantie in Istanbul. Eenmaal daar is de vader van een van de kidnappers, die Bryan vermoord heeft toen hij zijn dochter Kim probeerde te redden, uit op wraak. Hij neemt Bryan en zijn vrouw in gijzeling. In een poging om gered te worden doet Bryan een beroep op Kim. Met Bryans special forces technieken probeert hij zijn familie veilig thuis te krijgen en de kidnappers één voor één uit te schakelen.

avatar van Prudh
Die rauwe botheid van deel 1 is compleet verdwenen. 2 is dun, voorspelbaar, dom, slecht geschreven, ongeloofwaardig en clichématig. En gezapig. Eén van de grootste tegenvallers van het jaar.

avatar van arno74
Ik sluit me aan bij Prudh...

De film zit vol met domme ongeloofwaardige scenes midden in de eerste achtervolging neemt het koppel een break en gaat rustig praten in de auto, alvorens dat de vrouw de gangetjes in vlucht. Wel vriendelijk van de achtervolgers om ook even te wachten, en daarna pas de achtervolging voort te zetten. En onze hoofdrolspeler is onschendbaar, de kogels vliegen m om de oren en raken m niet, maar hij schiet ze wel allemaal dood of maakt ze dood op volstrekt ongeloofwaardige wijze (zoals hoe hij bijvoorbeeld de vader doodt na zijn vergevingsgezinde bui...) Om over de dochter niet te spreken die niet kan autorijden maar uitstekend tussen de massa en voor de treinen de auto weet te sturen en buiten bereik van de achtervolgers weet te houden... . Erg veel onzin bij elkaar dat prima in een komedie zou passen.

´t is een film waarvoor je je verstand op 0 moet zetten alvorens te kijken, en alles moet geloven wat je voorbij ziet komen. Dan is ie misschien wel aardig. Maar de kwaliteit van Taken 1 is ver te zoeken. Taken 2 is bedoeld om het succes van Taken 1 uit te melken. En Taken 3 kan misschien nog wel komen (de andere twee zonen van die man leven nog, dus kunnen ze nog wraak nemen).

avatar van pierrrke
Ik heb mij nog wel redelijk geamuseerd met taken 2.

Deel 1 torent natuurlijk hoog hier boven uit want die film was vrij verfrissend op een of andere manier. Deze na een poosje niet meer eigenlijk. Wat deze film geen goed doet is de actie die vrij standaard is en ook nog eens lang duurt. Vooral tegen het einde wat een onoverzichtelijke inspiratieloze boel was me dat zeg! Ook dat nog de man-tegen-man gevechten zijn enorm wild gefilmt dat het zeer uitputtend was om te volgen. En na de 100e keer schieten had ik zoiets van nu mag er wel iets anders komen. en toen was de film voorbij verdorie dat anderhalf uur was al om nadat de badguy op een belachelijke manier aan zijn einde komt. Neeson is trouwens weer zo overpowered dat het niet meer spannend is.

Taken 2 is een vermakelijk maar ook helaas gemakzuchtig vervolg op een sterke actiefilm die toch wat hoogtepunten had. Jammer genoeg is deze vooral voor de 2e helft echt een standaard actiefilm. Ik zie megaton liever niet meer aan de regie voor een eventueel vervolg. Hij maakt vermakelijke films maar een meesterwerk zit er nog niet snel in.

avatar van ibendb
Niet de topper die ik verwacht had.

Taken 2 is (zoals Prudh al zei) één van de grootste teleurstellingen van dit jaar. De film is niet zo bruut als deel 1. Het is allemaal veel te braaf en volgens het boekje. Ook zijn er erg veel cliché's en ongeloofwaardigheden aanwezig. De film heeft een erg trage opbouw en pas als de film aan de helft zit worden ze ontvoerd. Ook dat gegeven was veel te kort. Wel heb ik me vermaakt met Liam Neeson, die zijn rol erg goed neerzette. Famke Janssen vond ik nu niet zo goed. De actiescènes worden erg goed in beeld gebracht, maar duren veel te kort. 2,5*

avatar van Quentin
Slappe hap hoor, hele matige herhalingsoefening. Film was opeens afgelopen op het moment dat ik het gevoel kreeg dat we eindelijk aan de finale gingen beginnen. Megaton is sowieso een matig regisseur, die met overdreven veel visuele trucjes de boel (tevergeefs) probeert op te krikken.

kleine 2*

avatar van M.Goodkat
Naar de cinema gegaan met middelmatige verwachtingen en deels teleurgesteld.
Het is een 'simpele' actie film waarbij de script zoals meerdere mensen zeiden onsamenhangend is en te dun is..moet zeggen dat het in het eerste deel ook een dunne script was maar daar sloeg die rauwheid echt de kop door,en het 'zoeken' was echt de pluspunt in de film...je wist niet waar ze was en je was samen met Neeson op zoek naar haar dochter,nu deze keer is het helemaal anders opgezet waardoor het al zijn magie kwijt is gespeeld.

Om heel kort door de bocht te zijn,hoe goed deel 1 toen was,ik wou nooit een deel 2 hebben..toen ik de trailer zag was mijn eerste instantie 'Huh? Taken 2' per ongeluk toen de trailer gezien op youtube en wist ook niet eens dat die uit was totdat ik een grote poster zag bij mijn plaatselijke cinema en dacht van 'ok dan,zal ik maar eens gaan zien'

En ook de titel slaagt nergens op 'Taken 2?' serieus?? dan hadden ze beter Taken:Son of Tropoja of Taken: Instanboel kunnen doen

avatar van thunderball
Deze anderhalve week geleden gaan zien in Antwerpen.

Aardige actiefilm, maar niet zo adrealine opwekkend en urgent als het origineel.
Alles is relatief familievriendelijk gehouden en de vechtscene's zijn vaak zo hyper gemonteerd, dat je de helft van de tijd sowieso geen idee hebt wat er precies gebeurt.

De actie over de daken in Instanbul is origineel en mooi gedaan, maar ook de twee autoachtervolging dwars door de drukke vaak nauwe straten wordt goed en opwindend gebracht en is stukken beter dan de achtervolging van het eerste deel.

Verder had ik het beblindoekt in een auto ontvoerd worden en proberen alle geluiden te registreren en zo de plek, waar je gevangen bent gehouden, terug te vinden, waar je naar toe bent gebracht al jaren geleden gezien in een aflevering van The Pesuaders (de Versieders, de Speelvogels) met Roge Moore.

Neeson oogt wel stukken ouder en dikker, hierdoor kwam hij op mij wat minder cool en gevaarlijk over.
Famke is altijd een lust voor mijn ogen en heeft een grotere rol. Trots op haar dat deze Nederlandse het zo goed doet in Hollywood en nog steeds in grote producties mee blijft doen.

Conclusie: minder qua hardheid dan eerste deel, maar nog steeds een goed gemaakte actie film.

Een zeventje, ofwel 3,5 ster.

avatar van Elineloves
Dus. De kogels en de clichés vliegen je om de oren, en dat 1,5 uur lang. Het begint al met een vrij standaard verhaal, papa troost mama, er bloeit weer iets op, dat geneuzel over dat rijbewijs en natuurlijk het vriendje ( ) die even vluchtig geïntroduceerd wordt, alsof het ook maar enige toegevoegde waarde heeft. Tja, het hoort er bij zullen we maar zeggen, om de personages toch nog iets menselijker te maken in plaats van ze louter neer te zetten als wandelende granaatgooiers en scherpschutters.

Uiteraard horen daar ook een handjevol belachelijke en ongeloofwaardige scènes bij. Vond ik althans. Die scène tussen papa en dochter in de auto, volgens mij is wel duidelijk op welke ik doel, was me op een gegeven moment op mijn zenuwen aan het werken. ''Drive! Drive! Move! Faster! Move! Faster! No, faster! Go faster! You can do this Kim! Watch out!'' Ik vond deze achtervolgingsscène, hoewel mooi geschoten, hierdoor niet goed uit de verf komen. Van alle auto's die beschadigd en/of kapot gereden waren, was de taxi nog in redelijke staat, zelfs de buitenspiegels waren er niet af. Toch knap als je nagaat wat dat ding allemaal heeft doorstaan. Zo'n stevig, geel koekblik wil ik ook wel. Al is die rijstijl niet zo gewenst hier in de straten van Zuid-Limburg, dat scheelt weer. Dit soort dingen vond ik een typisch gevalletje 'beetje jammer'. Evenals het feit dat de bad guys telkens +- 8 kogels schieten en Bryan niet raken, verre van zelfs, en hij steeds met één kogel een perfect schot aflevert en meteen 'in de roos' mikt en telkens nét, op de seconde na, op tijd is. Knap hoor.

De beelden van Istanbul waren mooi. Goede sfeer ook, mede door de Turkse muziek, maar verder draait de film volledig om de -vele- actiemomenten. Toch op alle fronten helaas iets minder. Dat einde is uiteraard veel te zoetsappig (Hoezo we doen even alsof er niks gebeurd is?) en door het toch wel open einde hoop ik niet dat we binnenkort Taken 3 in de cinema's kunnen gaan aanschouwen.

Helaas op alle fronten minder, al blijft Liam Neeson (60 jaar inmiddels?) een fijne acteur. Famke, ondanks haar ietwat eentonige rol (Beetje de mama-rol vervullen en verder op de grond liggen bloeden ) blijft ook een fijne verschijning. Maggie kan ik helaas nog steeds niet goed los zien van haar vervelende Lost character, maar ook zij deed het naar behoren.

Een vermakelijke herhalingsoefening die als je door de clichés heen kan prikken en de film niet te serieus neemt (Doet het zelf volgens mij ook niet) best te doen is, de 90 minuten vliegen dan om.

avatar van aqua11man
Allereerst wil ik reageren op het feit dat de zogezegde gele taxi bijna niets van schade heeft. Het is nu eenmaal zo dat de oude mercedes-modellen een zeer stevige carrosserie hebben. Misschien is er iets te weinig schade in de film maar toch... Ik vraag me bovendien ook af wie een mogelijke autosponsor is.

Daarnaast zit er in de film een ernstige fout. De scene waar kim een granaat moet gooien opdat haar vader zou weten hoe ver hij is van het hotel, gebaseerd op het tijdsverschil van de schokgolf. In de film telt hij dus vanaf hij het geluid doorheen het telefoongesprek hoort. Het zijn uiteindelijk zo' 3,5-tal seconden. Dus moest dochter kim een cirkel van expliciet 4,5 km teken rond het hotel in op de map. Dit is zo een ernstige fysische blunder. Het is namelijk zo dat de geluidssnelheid doorheen een fluïdum wordt gegeven door sqrt( B/p ) met B: de bulkmodulus van de lucht, en p: de massadichtheid van lucht. De geluidssnelheid in lucht is ongeveer 343 m/s. Dus als er 3.5 seconden zijn van tijdsverschil dan is de afgelegde weg van de schokgolf dus ruw geschat zo'n 1 a 1,5 km en niet 4,5 km. Bovendien vond kim allereerst al geen intersectie van de 2 cirkels. Ook hier was er een zware fout. Toen ze de straal nam met haar veter was alles wel correct afgemeten maar ze bond de veter dan om haar stift en toen werd de fout begaan want de gemeten veterafstand was schuin ten opzichte van de kaart. Dus de werkelijke straal die kim tekende was de orthogonale projectie van die schuine afstand. Met andere woorden de nodige afstand werd vermenigvuldigt met de cosinus van de ingesloten hoek. En die hoek was tussen de 30 en 45 graden wat dus leidt tot de niet minste reductie van de werkelijke straal.

Wat wel realistisch was, was dat men vaak met realistische aantallen moest herladen in de schietpartijen. Want in de meeste films wordt er met een magazijn van 100 kogels geschoten. Mooi einde trouwens. Wat ook weer wat minder was zijn de schietpartijen op de daken. Want iedereen kan toch van zulke schietpartijen ontsnappen. Ook de schietpartij op de ambassade was absurd. Men zou dit nooit kunnen verwezenlijken in realiteit.

Het verhaal zelf was best een flop. De film draaide puur om actie en vechtscenes met schietpartijen. Het was best nog een spannende film al met al.

Deze film kort samengevat bestaat uit enkel wat schietpartijen en ontsnappingsscenes met wat spanning. Van een echt verhaal is er geen sprake, de film draait louter om commercialisme, maar welke film ook niet. Bovendien probeerde de film technologisch slim en gesofisticeerd over te komen maar, men kon de fysische blunders toch niet verbergen.

avatar van Lucizzle
Wat een zeldzaam slechte film.

Actie scènes waar zo ontzettend k*t gefilmd is, zodat je niks van de actie ziet maar wel des te beter hoe oud en kreupel Liam Neeson is geworden en de dialogen tussen Bryan en Kim die puur ter opvulling van de film zijn. In de gele taxi.... mijn god! Zoveel vragen kwamen in me op tijdens die veeeeeel te lange scène. Waarom laat hij zijn zusje rijden? Waarom is de auto onsterfelijk? Waarom stapt de politie niet meteen uit na een mini botsing? Waarom rijden ze met 180 km/u de Amerikaanse Ambassade naar binnen terwijl er niet eens meer iemand achter hun aanzit?

Ik ben er wel vrij zeker van dat ik later een oude Mercedes ga kopen. Die heeft namelijk na 10 botsingen nog steeds vrijwel geen schade en zelfs nadat er met een MK 19 40 mm machine geweer 30 kogels door het motorblok zijn geschoten. Goede reclame voor Mercedes, maar het doet de film geen eer.

Dan rest me nog één ding en dat is de totaal onbenullige eindscène waar hij de bad guy met een duw in zijn gezicht vermoord?!? Echt waar?! Hoe moet iemand dit serieus nemen?

En het doet me pijn om te bedenken dat er nog een kleine kans is dat er een Taken 3 komt. *zucht*

avatar van El ralpho
Gemakzuchtig vervolg

Deze recensie gaat over Taken 2, maar het had net zo goed kunnen gaan over de zoveelste straight to dvd productie waar de 5 euro bakken van de plaatselijke dvd-boer mee vol liggen..het enige wat deze prent namelijk onderscheid is zijn titel -omdat deze meelift op het oorspronkelijke Taken- en de acteurs die de rollen vertolken. Het gaat hier namelijk om de acteurs uit het oorspronkelijke deel, waarbij het met name natuurlijk draait om hoofdrolspeler Neeson.

Neeson is dan ook nog steeds degene die weinig fout kan doen en ook aan de acteerprestaties van Janssen en Grace zal het niet liggen. Wat deze film zo matig maakt ten opzichte van zijn eerste deel is het zwakke script, het warrige camerawerk en een aantal ongeloofwaardige en slecht uitgewerkte scene's die zelfs voor het genre met momenten erg ongeloofwaardig of uitgekauwd overkomen. Actie zit er in de film genoeg; er zal je als kijker dan ook weinig rust gegund worden, maar het gaat dan ook om de uitvoering van die actie. In de meeste opzichten doet deze op alle fronten onder voor het origineel omdat het allemaal veel minder sterk en creatief in beeld wordt gebracht.

Opvallend is dat ex-vrouw en dochter in dit vervolg een veel grotere rol hebben dan in het origineel. Dit zou een meerwaarde kunnen geven maar wat het script deze personages te doen geeft is van een bedenkelijk laag niveau. Janssen hoeft alleen maar de hulpeloze vrouw uit te hangen, maar het ergste zijn de scene's waarbij Grace granaten uit het raam moet gooien zodat vader kan vaststellen wat zijn precieze locatie is en geloof me, zo belachelijk als dit klinkt is het ook.

Dit vervolg is op zichzelf niet heel slecht maar het is alleen jammer dat we nu spreken van een film van een uit duizenden en die dan ook niet meer dan het predikaat van een gematigde productie verdiend. Taken had een op zichzelf staande film moeten blijven wat dit vervolg helaas pijnlijk duidelijk maakt. De overduidelijke hint naar deel 3 hoeft er van mij dan ook niet te komen.

avatar van Flipman
Ik heb ter voorbereiding Taken nog eens gezien en die is best leuk, vermakelijk genoeg maar lang niet zo extreem geweldig als ik me herinnerde.

Maar het vervolg is een herhaling en een slechte bovendien. Echt, wat ontzettend jammer. Ik had lage verwachtingen maar de film doet daar zelfs aan onder! Vernieuwing is een sleutelwoord dat mist, als je een film even goed wilt laten zijn als een voorganger. En dat mist volledig.

Mijn volledige recensie lees je hier.
Lucizzle schreef:
Hij duwde z'n harses tegen zo'n kapstokhaakje, die zijn hoofd/nek binnendrong. Als je dat goed doet ben je wel dood maar er leek niet heel veel kracht achter te zitten, ben ik met je eens.
ralfsjam schreef:
Ten eerste diepe teleurstelling dat ze zelf geen goede soundtrack konden verzinnen , en The Chromatics - Tick of the Clock gebruikten, de geniale intro van Drive.
Bovendien luistert Kim via haar MP3-speler naar College feat. Electric Youth met A Real Hero, uit dezelfde film.

avatar van Honey Blossom
Taken 2 legt het er nogal dik bovenop. 'Your mother and I are going to be Taken.'

Het verhaal begint met het leven van het gezin na de ontvoering in deel 1 en over hoe ze er mee proberen om te gaan. Liam Neeson blijft een overbezorgde vader met zijn neurotische tikjes.

Helaas zinnen de ouders van de "slachtoffers" in het vorige deel op wraak.

Wat hierna volgt is een ontvoering, waarbij Famke Janssen het flink te voorduren krijgt. Het is zaak voor de dochter, om vader te helpen ontsnappen.

Het verhaal is dun en de actie is zwak. De vechtscènes worden supersnel in beeld gebracht, waarbij de camera teveel beweegt. Ontzettend irritant. Het kunstje dat Liam Neeson in deel 1 liet zien, zien we ook hier weer: and it's getting bored. I've seen it before.

Dan nog het zoetsappig einde waarbij schoonzoon in de familie wordt verwelkomd door strenge vader. Well it's just dull.

Dan was deel 1 toch beter, en ook daar was ik niet van omver geblazen, wat mij dus niets meer rest dan deze film een lager cijfer te geven. Maar Famke Janssen verdient er een extra punt bij, waardoor ik toch uit kom op een zesje.

Rating: magere 3*

avatar van IcU
IcU
Cinema072 schreef:

Film om in de bios te kijken? NEE

Als je een bios abonnement hebt is het toch wel een ja hoor. Prima actie vermaak met inderdaad een verhaal wat iets te onlogisch in elkaar steekt. Vooral vele motieven zijn zwak uitgewerkt. Neemt niet weg dat het leuk weg kijkt en Liam Neeson nog best goeie klappen kan uit delen.

avatar van John Lee Hooker
Liam Neeson moet het als stugge westerling weer opnemen tegen badguys en dat doet hij behoorlijk handig. Straight to the point met een scherpe montage, puike actie en een originele ingave van de dochter die met handgranaten staat te gooien. Opvallend trouwens dat deze daken ook terugkomen in Skyfall (waar ze met de motor er overheen sjezen). Ook van dit tweede deel heb ik weer kunnen genieten. Gewoon fijn knallen en ontsnappen zonder ingewikkelde ondergronden.

avatar van rep_robert
Net zoals deel 1 is ook Taken 2 gewoon een vermakelijke film en niet meer dan dat.
Waar de ophemeling van deel 1 vandaan komt is mij dan ook een compleet raadsel. Taken 2 tapt vooralsnog uit hetzelfde vaatje. Dit houdt in: Een vergezocht plot, een gebrek aan spanningsboog omdat het Neeson allemaal makkelijk afgaat en warrig gefilmde actie momenten. Her en der zitten er wel nieuwe, leuke elementen in. Zoals Neeson die geblinddoekt aan het volgen is waar hij naar toe gebracht wordt.

Voor de rest een opeenstapeling van momenten die best vermakelijk zijn, maar zich nergens ook maar enigszins weten te onderscheiden. Hetzelfde als deel 1 dus.

avatar van wimnoot
Ik had nog al wat commentaar op Taken, dus ik was gewaarschuwd toen ik met een vriend naar Taken 2 ging. Gelukkig viel de film zowaar mee. Veel minder flauw gedoe zoals dat Holly Valance gebeuren uit deel 1, en ik stoorde me bijna niet aan alle toevalligheden die in het voordeel van Bryan werkte. En wat ook prettig is, is dat de film gewoon 90 minuten duurt. Heb in de afgelopen dagen Skyfall en The Bourne Legacy gezien en die duurden mij alletwee net even te lang voor het mooie. Leuk om Famke Janssen weer in een redelijk grote productie te zien.
3 punten.

avatar van JacoBaco
Dankzij de vele negatieve reacties, heb ik Taken 2 op een laag pitje gezet. Maar onverwachts toch dit weekend naar de bioscoop geweest en het viel mij allemaal heel erg mee. Deze film is wat minder dan 1, maar is in grote lijnen gewoon hetzelfde qua onzin. Zo heb ik deel 1 vaak het voordeel van de twijfel gegeven omdat veel scènes echt te ongeloofwaardig zijn. In deel 2 gaan ze vrolijk verder met dit soort gekkigheid. Voorbeeldjes: De mensen die Bryan en zijn vrouw te pakken krijgen, houden Bryan wel erg lang onder schot zodat hij nog even lekker 2 minuten kan bellen met zijn dochter en als hij klaar is, wordt hij pas overmeesterd. Had ook wel (in beeld) willen zien hoe hij met 2 benen het voor elkaar krijgt om dat mobieltje op zijn schoenzool te krijgen. (2x) En dan de overbezorgde vader die Bryan is, had zijn dochter instructies gegeven voordat hij gepakt werd en hij belt dan eerst één van zijn vrienden en daarna zijn dochter. Beetje stom, want hij weet dat ze naar zijn dochter op zoek zijn en als hij haar belt en het geluid staat per ongeluk aan en die mannen zijn in de buurt, dan verraadt ze zichzelf. Een beetje een dom risico wat Bryan neemt en dan ontsnapt hij net als in deel 1 wel weer heel erg makkelijk.

Maar deze Taken heeft weer genoeg mooie momentjes en de Taken films zijn gewoon niet al te realistisch, dus wat mij betreft is dit een prima film. Het is professioneel gedaan en daardoor kan ik veel zaken (op de één of andere manier) voor lief nemen. Alleen deel 1 is net even leuker, maar kom maar op met deel 3!!

avatar van wwelover
Deel 1 vond ik erg goed, en deel 2 is ook wel prima maar wel stukken minder. Probleem is vooral dat de opbouw veels te lang was, terwijl het bij deel 1 veel sneller naar de spannende gedeelte ging. Neeson is natuurlijk wel gewoon tof en Maggie Grace is erg mooi. De gevechtscenes waren af en toe veels te snel gefilmd en ge-edit, dat was wel zonde.

avatar van DonOswaldo
Deel 1 staat als een villa, maar ook dit vervolg blijkt een sterke, inventieve film. Goede keuze om verder te gaan waar het vorige deel eindigde en ook een prima locatie-keus. Liam Neeson zijn spel is weer in orde en het blijft een gruwelijk bazig karakter dat hij nogmaals speelt.

Af en toe vrij leuk geschoten en op audio-vlak ook goed en toepasselijk. Spannend, actievol en geen minuut verveeld. Zeker een van de betere actiethrillers die ik dit jaar heb mogen aanschouwen. Snap die negativiteit niet zo, maar goed zolang ik me maar vermaakt heb.

Vier grote sterren.

avatar van schram101
Hoe sceptisch ik ook was bij het horen van de plannen over een vervolg op het magistrale Taken, de trailer zag er uitstekend uit en mijn interesse wasgegroeid. Ondanks alle negatieve aandacht de bioscoop op gezocht en niet teleurgesteld. Uiteraard haalt de prent nooit het niveau van zijn voorganger, vermakelijk is hij echter wel. Istanbul leent zich net als in Skyfall namelijk als een prima locatie voor een actiefilm en wij krijgen dan ook een aantal mooie shots voorgeschoteld.
Realisme is net als in Pierre Morel zijn film niet het uitgangspunt. Gelukkig maar, want daar ligt natuurlijk niet de kracht van de film. Gelukkig doet Megaton ook nooit alsof.

Cast is verder weer gewoon in orde. Liam Neeson is sterk als altijd (fysiek ook behoorlijk indrukwekkend nog gezien zijn leeftijd (60)) en ook dochterlief Grace is, behalve mooi, ook best geloofwaardig. Famke Janssen is wat minder, maar verder niet storend.

Voorspelbaar, maar zeker leuk.

avatar van Justinw
Vond 1 toch veel stukken beter, verhaal is hier nog dunner, en er word wel heel gul met plotholes en ongeloofwaardigheden gestrooid. Nee, jammer. Want met de cast is niks mis en ook Rade Serbedzija vind ik normaal altijd erg tof. Maar hier overtuigde hij ook niet als badguy. Alles word snel afgeraffeld en alles klopt helemaal.

Nee, echt zonde dit vervolg.

Stukken minder als zijn voorganger en geen spanning maar daar in tegen duizend bommen en granaten en daar worden we niet vrolijk van.
Toch jammer had veel meer ingezeten de Ingrediënten waren aanwezig. Met veel moeite een magere vijf dus 2.5 *

avatar van james_cameron
Ik ben niet bepaald fan van het eerste deel, maar die is toch wel wat beter dan dit vergezochte en nogal anonieme vervolg. Neeson is solide als altijd, maar de plot is belachelijk simplistisch en de film mist spanning. De aktiescenes zijn ook ondermaats en helemaal stukgeknipt in de montage. Het hele uitgangspunt van de film is eigenlijk te bespottelijk voor woorden. Het afgemaakte uitschot uit de eerste film blijkt familieleden te hebben die op wraak uit zijn. Nadat ditmaal ook de familie van het uitschot is afgemaakt staat de deur toch nog open voor een derde deel: er bestaan nog twee zoons, die vast ook weer op wraak uit zullen zijn!

avatar van jarno1975
Het meeste is allemaal wel gezegd over deze film. Behoorlijke tegenvaller na deel 1. De actie was nog wel oke, maar het verhaal was er simpel en voorspelbaar.

Wat ik ook vreselijk slecht vond was de achtervolging met die mercedes taxi. Ten eerste had ze geen rijbewijs en was ze al 2 keer gezakt maar scheurt door die smalle straatjes heen alsof ze Ken Block is! Compleet driftend en al. Daarnaast ramt ze verschillende keren andere auto's, en nog redelijk hard ook, maar in het volgende shot is die auto weer als nieuw, geen krasje of deukje te bekennen. Vervolgens rijden ze naar de ambassade. Waarom moet je in vredesnaam dwars door dat grenswachtershuisje rijden. Ze waren immers hun achtervolgers al kwijt. Dan kan je toch net zo goed gewoon stoppen bij de slagboom. En als ze dan tot stilstand komen volgt er nog een hele monoloog in die auto tussen vader en dochter en er is geen een militair die op die auto af stapt.. Dat stuk was dus echt waardeloos.
Dit gezegd te hebben ben ik misschien nog wel erg mild geweest met 2,5*

avatar van Leland Palmer
Leland Palmer (crew)
Totaal overbodig natuurlijk, dit vervolg op Taken. Dit 2e deel is weinig bijzonders en kent een simpel en voorspelbaar plot met enige stupide elementen. Een momentje ergernis zelfs, wanneer papa z'n dochter aan het ''coachen'' is tijden het vluchten in de taxi; hou je klep toch man, met je gezeik. Sowieso belachelijke scéne. Maar oké, heb me verder wel aardig vermaakt. Kleine onvoldoende.

In het keiharde wraakverhaal deel 1 was er tenminste sprake van karakterverdieping en gewelddadige actiescènes. En hoe afwisselend deze actiethrillervervolg er ook uitziet, het is een herhaling van zetten en de urgentie en spanning uit 2008 wordt geen moment gehaald, hetzelfde geldt voor het verhaal zelf. De acteurskwaliteiten en het charisma van Liam Neeson vind ik sowieso toch al schromelijk overdreven.

TMP
Voorspelbare en heel matige film. In tegenstelling tot Taken is het acteerwerk hier vrij zwak. De slotscene waarin ze met het gezin een ijsje gaan eten is echt tenenkrommend slecht. Daarnaast is er ook weinig chemie tussen Neeson en Janssen in deze film. Verder een slap verhaaltje dat geen moment kan boeien, voorspelbare actiescenes en oninteressante personages. Niet echt de moeite waard dus...

Hoewel ik niet echt iemand ben die van actiefilms houd vind ik zowel taken 1 als taken 2 spannend en mooi.
Ben het eens met eerdere reacties dat die auto in het echt wel iets eerder uit elkaar zal zijn gevallen

avatar van Tommeh
Dramatische film. Ik heb geen seconde het gevoel gehad dat de makers hier iets moois van wilde maken. Zowel qua verhaal, montage als setting toont de film 0,0 creativiteit of inspiratie. Bij veel scenes wist je al ver van te voren wat er ging gebeuren en de actiescènes zijn zo dramatisch uitgevoerd dat ze maar besloten elk shot met een paar seconden in te korten. Dan valt het gebrek aan kunde tenminste minder op, zullen ze wel gedacht hebben. Daarnaast is het vrij duidelijk hoe ze het budget bij elkaar hebben gesprokkeld, aangezien de blauwe moskee gemiddeld 1 keer per minuut in beeld kwam.