Transformers: Dark of the Moon (2011)

3,22

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Michael Bay
met Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley en Patrick Dempsey

Nadat Sam Witwicky is afgestudeerd, lukt het hem niet om werk te vinden en dat zet de relatie met zijn vriendin Carly onder druk. Sam ontdekt dat de NASA tijdens de eerste maanlanding in 1961 een gestrand ruimteschip heeft aangetroffen afkomstig van de planeet Cybertron, waar de moedige Autobots een bittere strijd voerden tegen de boosaardige Decepticons. Wanneer Optimus Prime, de leider van de Autobots, hoort van het ruimteschip op de maan, plant hij een missie om de waardevolle Zuilen aan boord veilig te stellen. Sam ontdekt echter dat de Decepticons hem voor zijn geweest en met de Zuilen een ruimtebrug maken die een heel leger naar de aarde brengt. Kunnen Sam en de Autobots voorkomen dat de Decepticons de mensen tot hun slaven maken?

1259 BERICHTEN 77 MENINGEN
avatar van Capablanca
Het grote manco van deze film bestond voor mij in de vraag of dit nu een serieuze sifi-film is (bv. Het sterke begin) of een soort comedy met aliens a la Men in Black in de vorm van die robotmuppets. Daardoor werd het voor mij vlees noch vis, en dus een ronduit vermoeiende film.

avatar van horizons
Capablanca schreef:

Transformers... Buitenaardse robots die in voertuigen kunnen veranderen... Hoe heb je ooit aan serieus kunnen denken...

avatar van mikey
Letterijk zenuwslopende cgi flick. Een migraine bomb! Alles was opgepoetst met wasbenzine of zo. Actiescenes (nou ja) tussen autotrons en megabots in slomo.. Glimmertjes en bolides. Wtf???

avatar van mjk87
horizons schreef:

Lord of the Rings is ook zo serieus als maar kan, en Tolkien zag dat toch echt als een verre vage geschiedenis van Europa, ondanks de elven en Mt. Doom. Dus ja, Transformers kan best serieus zijn, het is maar net of je het geheel geloofwaardig houdt en wat je als maker ermee wil.

avatar van FILM!BOY!
Die twee kleine Autobots waren wel grappig. Vond de actie en de special effects goed. Verhaal vond ik iets minder. 3,0

avatar van panax
een visueel spektakel
niks mis mee,ik heb me prima vermaakt

avatar van RuudC
Weer een megalomane en ongelooflijk rommelige film van Michael Bay. Volgens mij heeft hij gewoon een kleine pik. De meester van kitsch heeft weer weinig goeds in petto. Toch vond ik het derde deel een stuk beter uit te zitten dan de vorige. De belachelijke humor is grotendeels verdwenen. Inmiddels kan ik de Autobots en de Decepticons iets beter uit elkaar houden. Visueel ziet het er weer wat beter uit, maar verder is dit hetzelfde rommeltje. Leuke film om te zien? Meh. Bay komt nog steeds met veel irritante personages op de proppen. Frances McDormand, Wat de fak was dat!? Ook de Japanner mocht van mij snel een pijnlijke dood sterven. Michael Bay zal altijd wel de meest talentloze regisseur met veel teveel geld blijven. Visueel prima, maar al het andere varieert van matig tot slecht. Dan kijk ik veel liever naar The Avengers of Battle: Los Angeles. Wel grappig dat de echte Buzz Aldrin hier zichzelf speelt. Verder is dit weer een film die ik nooit meer hoef te zien.

avatar van tattoobob
Dit deel spat helemaal van je scherm af...visueel prachtig...in vergelijking tot andere films in dit genre blijft deze reeks gewoon vet.
Michael Bay weet er steeds weer iets spectaculairs van te maken en blijft verrassen.
Ik heb zin in het nieuwe deel.

avatar van Black Math
Ondanks dat ik het hele idee van robots die transformeren in auto's vrij belachelijk vind, heb ik me best kunnen vermaken met deze Transformers film. Sterker nog, voor mij is het tot nu toe de beste uit de reeks. Voor mijn gevoel ligt hier meer de nadruk op actie, en is er in verhouding met de eerste twee films minder drama, zijn er minder irritante Pixar-achtige sidekicks, komen de ouders gelukkig ook minder voor, wat de film alleen maar ten goede komt.

De logische samenhang tussen de film en zijn voorganger is vrij ver te zoeken (wil de hoofdpersoon nu een normaal leven of wil hij de held uithangen? Hangt Bumblebee te veel of te weinig in zijn buurt? Verschilt per film). Ook van deze film afzonderlijk was het verhaaltje weer behoorlijk onzinnig. Op het einde was ik een beetje kwijt wat iedereen aan het doen was, maar ik zeggen: het knalde wel lekker. En dat is uiteindelijk het belangrijkste. 3*.

avatar van ReplicaF
wat een mooie comeback na het iets wat tegenvallende tweede deel. Erg pakkend gemaakt allemaal en wat een doemscenario...
Alleen jammer dat Megan Fox niet meer meedoet als Sam's vriendinnetje...vond die twee wel "chemie" hebben. vind de nieuwe eigenlijk erg onstoer en,eerlijk gezegd,wat geforceerd. HadSam dan single gelaten,of zo...sowieso erg jammer dat je van die breakup niks meekrijgt. Vindt ik nogal een gat in het verhaal. Maar goed...voor de film zelf maakt het helemaal niks uit want de film zelf is een super mooeie achtbaanrit van sfx en dito action!!!

avatar van Chris0478
Zwaar over the top, maar toch een heerlijke guilty pleasure.

avatar van VanRippestein
De enige Transformers film die ik heb gezien. Omdat ja, je moet toch weten hoe de reputatie en de naam (Bay) nou precies werken. En dit is toch something else, dat moet gezegd worden. Het script is zo'n gigantische rommel dat ik zou zeggen dat de continuïteitfouten hier als stijlmiddel worden ingezet. Datzelfde geldt ook voor personages, die ook allemaal niet helemaal lijken te snappen wat de situatie nou precies is, er worden meer misplaatste dan zinnige opmerkingen gemaakt. Dat levert een ronduit verwarrende film op waarin nauwelijks duidelijk wordt wat nou precies de spanningscurve zou moeten zijn ware het niet dat de soundtrack zo bombastisch is dat die je wel een gevoel opdringt ongeacht wat je nou precies ziet. Tel daar de bij vlagen afzichtelijke CGI bij op (zowel in design als in uitvoering), en dan is het lachen geblazen, behalve om de grappen uit de film, die opvallend genoeg dan weer niet grappig zijn. Er gaat eigenlijk in elke scene wel wat mis, en de explosies zijn een soort duct tape die de boel dan bij elkaar moeten houden. Er valt een boek te schrijven over wat er allemaal niet klopt in deze film en dat domineert helaas toch wel het popcorn vermaak.... Jammer.

avatar van jumpstylemovie
De eerste Transformers film is erg goed. De tweede zoog. Ik verwachtte niet teveel van dit derde deel maar dit is me ontzettend meegevallen. De actie was uitstekend, het was vaak oprecht grappig (ik begrijp nooit goed waarom mensen een hekel hebben aan LaBeouf), lekker wijf met haar pijplippen en Tyrese die de boel nog wat leuker maakt. De lol is echt weer terug met dit deel. Alleen jammer van de waardeloze muziek tussendoor. Doodzonde.

avatar van HNCX700

Ja, was leuk om, met verstand op nul en blik op oneindig, naar te kijken, spectaculaire scenes, waarin Chicago digitaal, door al dat metaal, gesloopt wordt, en trutje troelala, botox pruil lipjes, Rosie Huntington, met d'r fine English accent, doorheen mag rennen op de pumps.
Vooral die alles verwoestende metalen worm die door alles en overal heen ging. En dan dat gebouw wat door midden brak en Rosie, op d'r pumps doorheen rende waarna die worm de klus afmaakte door er is lekker doorheen te rauzen en met de grond gelijk maakte. Menig wormpje zou dat ook wel eens met Rosie willen doen

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Stiekem een klein haartje beter dan de eerder twee films, al is het alleen al omdat we ditmaal een stuk minder de ouders van LaBeouf krijgen. En ook die irritante tweeling is verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn onder andere Alan Tudyk en John Malkovich als nieuwe comic relief erbij gekomen. Compleet misplaatst, maar zelfs op hun sloffen weten deze twee meer glimlachen te generen dan 1000 scènes met die ouders. Ook John Turturro houdt godzijdank dit deel zijn broek aan. Wel word je telkens als hij het scherm deelt met Frances McDormand herinnert aan de Coen broers, filmmakers die wel weten hoe je een verhaal werkt. Want daar weet Bay duidelijk nog steeds helemaal niets van.

Dark of the Moon bewijst dat Bay, de studio en alle makers niet leren van hun fouten. Dit derde deel is in feite niets meer dan een (ellenlange) herhalingsoefening, met af en toe een iets betere actiescène, maar vooral toch weer een hoop chaos en poeha om niets. Ergens proberen ze een plot in te brengen, maar dat resulteert vooral in veel oninteressant geneuzel. Meest bespottelijke keuze is nog wel dat men een menselijke bad guy introduceert met die Grey's Anatomy- gast. Waar hadden we dat voor nodig? Verder bewijst die Britse etalagepop dat Bay vrouwen enkel cast voor één doeleinde. Ze mag vooral met haar open mond wat voor zich uit staren en voortdurend schreeuwend de kijker laten weten hoe het personage van LaBeouf heet. Terwijl hij haar naam terug krijst. Het lijkt Titanic wel. Uiteindelijk toch een knappe prestatie dat je Megan Fox gaat missen.

2 sterren.

avatar van horizons

Haha.
Deze film bracht meer dan een miljard aan de box office op. Blijkbaar doen ze het dan toch heel erg goed.

avatar van rcuppen79
Deze derde film is een verbetering ten opzichte van deel 2, maar kan nog altijd niet tippen aan het vermakelijke eerste deel.

Michael Bay concentreert zich in deze film gelukkig weer wat meer op de Transformers zelf en de flauwe humor uit deel 2 is gelukkig achterwege gelaten. Toch is ook deze film met ruim twee-en-een-half uur weer veel te lang.

ipman-99
"Wreckers, kill it! This is going to hurt, a LOT!" ... " !!!

Het 3-de deel uit de Franchise !!! 'Transformers 3' is het 3-de deel uit
deze film-reeks. Opnieuw Shia LaBeouf in de hoofdrol ... met ditmaal
niet Mega Fox naast zijn zijde. De vrouwelijke touch wordt nu gebracht door
Rosie Huntington-Whitley !
Opnieuw uiteraard heel wat bombastische actie met de robotten die elkaar
weer stevig 'te lijf' gaan !
Actie in de vorm van stevig gekletter, ontploffingen, rondvliegende metaalstukken, ...
zoals Michael Bay het alleen maar kan hebben bedoelt.
Het verhaal wat niet zoveel voorstelt ... dient als kapstok voer voor de
vele bombastische geslaagde actie-scènes.
Entertainment voer voor de fans ... of voor zoals ik de algemene filmliefhebber
die het juiste moment van de maand had gekozen (en dan bedoel ik niet mijn 'regels') hihi !

Beter dan het 2de deel, maar niet beter dan het 1ste.
Goede film, met adembenemende actie en hier zijn de gevechten tussen de transformers wat geweldadiger bewerkt.

avatar van Johan24
Wat ben ik na drie films toch flauw van de familie Witwicky. Een flinke mispeer om in een Transformers-trilogie de hoofdrollen te geven aan mensen. De Transformers zijn etalagepoppen op de achtergrond om de irritante karakters in deze films te laten schitteren.

Stiekem zijn de Transformers zelf best cool. Het is alleen jammer dat ze geen enkele diepgang krijgen. De makers kiezen liever voor extra veel screentime van flauwe karakters. Die stomme kleine Transformers zijn ook weer zo tenenkrommend.

Deel vier, zonder de familie Witwicky geloof ik, leek me wel leuk. Na de eerste drie films weer te hebben gezien, vrees ik echter weer voor een draak van een blockbuster.

avatar van Rico120
deze film is een verbetering op falend tweede deel

deze film is toppie

avatar van misterdhdh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Vermakelijk filmpje, maar transformers behoort toch zeker niet tot mijn favoriete films. Het is leuk om af en toe een keer een filmpje hiervan te bekijken. Volgens mij zou ik de films beter vinden als ze een halfuurtje minder lang zouden duren. Vond dit derde deel van hetzelfde niveau als de twee vorige delen. Film begint leuk met die maanlanding, nadien valt het allemaal wat stil, nadien komt er weer voldoende vaart in. Spijtig dat je op voorhand al weet hoe de film zal eindigen: de aarde en mensheid zal gered worden. Paar goede scenes zoals wanneer het appartementsgebouw langzaam instort.. Acteerwerk was goed, al kon niet iedereen mij overtuigen. De humor kon ik dan weer niet echt waarderen, was niet echt mijn soort humor. Wanneer de autobots worden teruggestuurd, dacht ik dat ze niet meer zouden terugkomen, nadien bleek het gelukkig opgezet spel..Eindgevecht kon toch beter en spectaculairder. Al bij al heb ik me wel nog redelijk vermaakt bij deze transformers, al is het allemaal veel herhaling en redelijk voorspelbaar. Het verhaal van de hele transformersreeks is wel leuk vind ik, de uitwerking is goed maar ik heb toch het gevoel dat er nog meer in zat.
3.5/5

Gerlof1378
Bij dit 3de deel van de Transformers hadden ze moeten stoppen, nu melken ze hetzij succesvol voor de kassa het uit wel een pluspunt is nog steeds de cgi hasta luego.

Gerlof1378 schreef:

Ze moeten gewoon een andere regisseur uitzoeken die deze film op een andere manier aanpakt. Bij deel 1 was het nog vermakelijk, maar daarna is het gewoon een vervelende stijl geworden. Blaas het nieuw leven in en het kan best nog iets worden.

Ik zie dat er nog 3 delen aan komen.

avatar van Antonev
Na het tegenvallende tweede deel heb ik me uiteindelijk toch maar eens aan dit derde deel gewaagd. Dat viel dus helemaal niet tegen! Knallende actie en gevechten in combinatie met een interessante verhaallijn. Ook wat leuke humor links en rechts. De cast doet het prima en Rosie Huntington-Whiteley straalt gewoon, wat een mooie dame zeg. Meer van dit graag!

avatar van Phantasm
Net zo goed als het eerste deel, de aktie spat ervan af, kijkt verder prima weg.

avatar van IH88
“Years from now they're going to ask us: where were you when they took over the planet? We're gonna say: we stood by and watched.”

Een hele verbetering ten opzichte van het tweede deel. Dark of the Moon is weer te lang en de humor wordt steeds kinderlijker, maar de acteurs doen het aardig en de actiescènes zien er goed uit. En er is dit keer iets van een verhaal bedacht. Vooral het begin is ijzersterk. LaBeouf is weer goed en Huntington-Whiteley is een adembenemende toevoeging. Transformers staat garant voor bombastisch, hersenloos en pretentieloos vermaak, en dat is ook precies wat je krijgt met dit derde deel. Ook wel eens lekker.

avatar van 606
Een van de gaafste delen tot dusver ook na meerdere keren kijken. Vooral door soundwave dat mega destroy ding

Tarkus schreef:
Ik vond deze film weer prima, weer beter dan de tweede en even goed als de eerste.
Het scenario is ook niet slecht, maar wat mij vooral beviel in deze film zijn de prachtige beelden van de actie in Chicago.
De stad zelf is indrukwekkend in beeld gebracht, en ze is, ondanks de verwoestingen, herkenbaar wat een realistische indruk geeft.
Shia LaBeouf, niet mijn favoriete acteur, doet het steeds beter in deze films, en ook de andere leden van de cast bevielen me wel, zelfs John Malkovich in zijn kleine rol.
Als het kan, een vierde film mag van mij gerust komen.

Blijf bij mijn eerste mening wat deze film betreft. De actie downtown Chicago blijft spectaculair !!