ad
  • 8.082.552 stemmen

Transformers: Dark of the Moon (2011)

Actie / Sciencefiction | 154 minuten
3,21 1.845 stemmen

Genre: Actie / Sciencefiction

Geregisseerd door: Michael Bay

Met onder meer: Shia LaBeouf, Rosie Huntington-Whiteley en Patrick Dempsey

Releasedatum: 28 juni 2011

Over Transformers: Dark of the Moon

"The invasion we always feared. An enemy we never expected."

Nadat Sam Witwicky is afgestudeerd, lukt het hem niet om werk te vinden en dat zet de relatie met zijn vriendin Carly onder druk. Sam ontdekt dat de NASA tijdens de eerste maanlanding in 1961 een gestrand ruimteschip heeft aangetroffen afkomstig van de planeet Cybertron, waar de moedige Autobots een bittere strijd voerden tegen de boosaardige Decepticons. Wanneer Optimus Prime, de leider van de Autobots, hoort van het ruimteschip op de maan, plant hij een missie om de waardevolle Zuilen aan boord veilig te stellen. Sam ontdekt echter dat de Decepticons hem voor zijn geweest en met de Zuilen een ruimtebrug maken die een heel leger naar de aarde brengt. Kunnen Sam en de Autobots voorkomen dat de Decepticons de mensen tot hun slaven maken?

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van DSZ86

DSZ86

Altijd idolaat geweest van Transformers. Zelfs als volwassen vent nog. Ik had graag 5 sterren uitgedeeld, maar daar is het verhaal echt te mager voor. Vind de film ook minimaal een halg uur te lang duren. Humor is in orde, special effects ook cool. Beter dan deel 2 (die gaf ik 3*) maar meer dan 3.5* kan ik helaas niet geven. Ben wel benieuwd naar de latere delen.

avatar van Kondoro

Kondoro

En dan mag uiteraard het laatste deel niet missen die ik nog moest zien in de franchise, en dan heb ik ook gelijk de eerste trilogie weer eens herzien en bestempeld met een mening. Toch raak ik steeds minder onder de indruk van het ‘transformers’ concept en dan baal ik als een stekker dat Bay ook nog eens besluit de film weer langer te maken. En met 154 minuten duurt de film ellendig lang, zo lang dat ik het eigenlijk na een tijdje oninteressant begon te vinden, je raakt er snel naar uitgekeken.

Er leek geen einde aan te komen. En met een leuke openingsscène wist ik zeker dat de film leuker ging worden dan zijn vorige deel maar niks is minder waar, ik heb me compleet geërgerd aan het feit dat de film maar niet te stoppen blijkt te zijn, en wanneer er een einde aan lijkt te komen maakt Bay er wel weer iets clichématige van dat de film toch nog weer langer kan duren. Bijvoorbeeld het moment dat de autobots weer terug de ruimte in worden geschoten maar, dit blijkt dan achteraf weer niet zo te zijn. Hier kon ik me echt wel aan irriteren en dat is altijd jammer als dat gebeurd tijdens het kijken van een film.

De cast was redelijk. Shia LaBeouf deed het wel weer leuk als Sam Witwicky en gelukkig blijft dit een terugkerende personage. Voor de rest kennen we nu Rosie Huntington-Whiteley nieuw in de films, de vriendin van Sam Witwicky (de nieuwe) maar, wat is er nou dan met Megan Fox gebeurd? Dit blijft me nog een compleet raadsel. Voor de rest kent de cast aardig wat terugkerende karakters en dat is leuk.

Het verhaal was ook redelijk. De aarde word wederom door de decepticons aangevallen, dit gebeurde nadat Optimus Prima de ruimte in word gestuurd om te zoeken naar een neergestort schip en hier vind hij ‘Sentinel Prime’. Hij brengt hem terug naar de aarde waar ze er achter komen dat Sentinel een dealtje heeft gesloten met de desepticons om hun planeet richting aarde te werken en van de mensheid een slavernij te beginnen. Nadat sentinel iedereen heeft verraden begint hij met de oproep naar de oude planeet en doet hier veel schade mee aan. De decepticons vallen de aarde weer aan en Sam moet er voor zorgen dat Optimus en de rest van de autobots de aanval kunnen tegen houden.

De CGI in deze film zag er prima uit, beter als in deel twee in ieder geval. Voor de rest vond ik de film niet meer zo héél spannend en was het maar gewoon weer een wegkijkertje. Ik had altijd hoge verwachtingen van deze franchise maar die is zo langzamerhand wel weer verdwenen.

avatar van GoodOldJack

GoodOldJack

Huntington-Whiteley ziet er fantastisch uit en het begin was niet heel slecht, zie daar alle positieve punten.

avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

Als deze man ( kermode ) los mag gaan over het werk van bay, moet ik zooo lachen

It’s funny because it’s true ,

Transformers: Dark of the Moon reviewed by Mark Kermode - YouTube

avatar van Shadowed

Shadowed

Die Bay.

Het is altijd wat goochelen met de beoordeling van zijn films. In deze film was ik enorm aan het twijfelen met de cijfers, maar uiteindelijk toch maar besloten er een nette 3,0* van te maken. Vooral omdat het als vermaak best goed is geslaagd.

Bay zet wederom opnieuw zijn actiescènes behoorlijk groots op, maar Bay weet zijn actie nooit echt vol met adrenaline te spuiten. Het vermaakt, maar die echte actiekick blijft uit. Het is allemaal CGI spektakel dat vermaakt en er knap uitziet, niet veel meer.

Acteerwerk is in zijn algemeen prima, maar de acteurs hebben niet echt iets om zichzelf te bewijzen. Karakters worden soms geïntroduceerd om 2 minuten later gelijk in de actie gesmeten te worden. Waarschijnlijk had ik ze moeten kennen van de vorige films, maar die waren al weer wat verzakt.

Vind Huntington-Whiteley en veel betere opkomst door Fox. Fox die naar mijn mening terecht was ontslagen uit de reeks wordt vervangen door een soortgelijk karakter maar die er naar mijn mening er gewoon veel leuker en sympathieker uitziet.

Middenstuk is wat saai, wat ik ondertussen wel gewend ben van de Transformers films. Bay weet nergens in het midden de tempo er goed in te houden. Enkele spectaculaire scenes, dat wel, maar het is niet genoeg om te blijven boeien daar. Je zit als kijker vooral te wachten wanneer de actie compleet losgaat.

Al dat Pro-Amerikaanse gedoe is ook niet helemaal mijn ding. Al dat overdreven geschreeuw is niks voor mij, en voegt niets toe in het begin en middenstuk. Maar wanneer Bay de remmen loslaat in de eindfase, leeft de film ook echt op.

Gave botdesigns, de grote vriend van Shockwave was erg gaaf. Visueel is het volledig in orde. Bay weet zijn budget ook echt te gebruiken, met heldere kleuren, veel explosies en knap in elkaar gestoken robots die elkaar de kop inslaan.

Het is dat deze eindfase de beste was van alle 3 tot nu toe, en ook lekker lang doorgaat in een fijne omgeving. Veel enorm spectaculaire scenes die enkele hoogtepunten kent de omvallende wolkenkrabber was erg gaaf. En dan maakt de lange speelduur je opeens niks meer uit.

Eeuwig zonde dat alle onzin die daarvoor komt te lang duurt. Sowieso opmerkelijk dat je een 1 pagina verhaal kan uitrekken tot 150 minuten. Maar Bay doet het nog steeds. Ach, zo lang de eindspektakel scenes nog zo lekker doorgaan in de volgende 2 delen, vind ik het best.

avatar van slam1975

slam1975