Transformers: The Last Knight (2017)

Verenigde Staten / Canada / China
Sciencefiction / Actie

geregisseerd door Michael Bay
met Mark Wahlberg, Josh Duhamel en Anthony Hopkins

Cade Yeager (Mark Wahlberg) wordt beschermd door Autobots Bumblebee, Hound, Drift, en Crosshairs. Optimus Prime wordt nog steeds vermist, hij is namelijk alle uithoeken van het universum aan het afzoeken naar zijn schepper Unicron. Die is echter een plan aan het smeden om de aarde te vernietigen, en Optimus moet de Autobots aanvoeren in hun pogingen om Unicron te stoppen.

avatar van blurp194
Genoeg is genoeg.

Transformers zonder Megan Fox en daarna ook zonder Shia LaBeouf, ik vond het al niet echt veel. Maar nu dit volgende deel nog weer verder van het oorspronkelijke idee af, en dat gat moet dan opgevuld worden met een handjevol bekende en beroemde acteurs. Maar, Wahlberg ging in het vorige deel nog redelijk, maar hier kan hij echt niet overtuigen. En wat Hopkins dan toch aan het doen is lijkt er helemaal niet op.

Goed een heleboel cgi en dan moet het maar mooi zijn allemaal. En ja, eerlijk gezegd ziet het er glimmend en schitterend uit. Maar wellicht had dat in een andere betekenis gemoeten. En ja, het is nog steeds wel een ietwat vermakelijk filmpje, maar het komt niet in de buurt van het origineel. Het was beter geweest om na het tweede deel de serie te laten voor wat het was.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vermoeiend feestje.

Als je bij dit laatste deel van de Transformers-serie in slaap valt, is dat niet eens zo vreemd. De overdaad aan actie is namelijk vermoeiend, niet zo'n beetje ook. Want Bay trekt alle registers open en vuurt al zijn actie in sneltreinvaart af op de kijker. In 3D nog net iets mooier en met Dolby Atmos hoor je zelfs de ruimteschepen letterlijk boven je hoofd vliegen. Sterker nog, de 3D-Bluray (die in een 3-disk editie wordt uitgebracht samen met de 2D-versie op een aparte schijf en het bonusmateriaal op de derde bluray) lijkt wel stiekem een testdisk voor deze geluidstechnologie. Sowieso is dit een audio-visueel feestje.

Maar ondanks alle pracht en praal is het dus echt té veel. Het is leuk dat Bay, en met name ook Hopkins, zichzelf niet serieus neemt. Heel even komt dat subliem tot uiting wanneer een robot de filmmuziek letterlijk doet aanzwellen. Het is echter een van de weinig werkende komische momenten. En dus blijf je - soms met open mond - kijken naar alle gekte die voorbij dendert. Het verhaal is na een half uur al niet meer te volgen, hetgeen alleen maar bijdraagt aan de chaos. Als in de eerste minuten een dronken Merlijn in de middeleeuwen zijn whiskey drinkt uit een fles met schroefdop, zegt dat eigenlijk wel alles.

Bay gaat allesbehalve doordacht te werk en al hoeft men niet fijnbesnaard te zijn om deze reeks in leven te houden, iets meer moeite zou fijn zijn. Sommige sequences zijn zo vreemd ge-edit dat je het moet zien om te geloven. Het is vreemd dat iets waar zoveel geld in wordt gepompt kennelijk aan weinig evaluatie en controle onderhevig is. Voor mensen die van trailers houden is dit echter wel een schot in de roos, want de film doet ondanks zijn lange lengte absoluut aan als een. Een prestatie an sich. Gelukkig verveel je tijdens de achtbaanrit amper en onderhoudt het vreemd genoeg wel. Maar daar is dan ook alles mee gezegd.

**½

Met dank aan Paramount voor het recensie-exemplaar.

avatar van mnrk
One hundred billion trillion planets in the cosmos. You want to know, don't you, why they keep coming here?

Deze volgende Transformer film van Michael Bay is gewoon weer popcorn vermaak ten top...

Het verhaal gaat gewoon verder, en de cast is ook weer van partij na de vorige Transformer film, de special effect's zijn weer lekker in overvloed en horen er gewoon bij...

Ook de score en soundtrack past weer lekker bij dit deel...

ik vond hem wel goed, geen minuut verveeld

had verkeerd gestemd, had de voorlaatste film gezien van de reeks,deze viel inderdaad dik tegen.

avatar van Noodless
Ben volledig getransformeerd !

Michael Bay gaat hier wel echt over qua actiescènes en na ongeveer een anderhalf uur heb je het ook gehad. Maar dan komt er nog een bombastisch gedeelte die het eigenlijk heel vermoeiend maakt. Het ziet er nochtans wel allemaal goed uit, maar vanaf de scène met de duikboot verminderde de kijkpret gaandeweg. Het verhaal krijgt dan helemaal een knak waardoor ook de actiescènes minder en minder interessant worden. Te veel kan ook nefast werken. Niet echt verveeld, maar vind de film wel de zwakste in de reeks. Lijkt mij ook om deze franchise een halt toe te roepen, maar dat zal er helaas niet van komen. 6/10

avatar van macrobody
Deze film is echt "all over the place". Echt een beetje teveel van het goede. Dit is voor de generatie met een aandachtsspanne van om en nabij de 10 seconden een uitstekende film. Denk dat ik persoonlijk ook wat rust momentjes nodig heb. Ik word zeker te oud voor dit soort geweld.

avatar van Esteban
Een totaal gebrek aan opbouw, geen enkel -nochtans hoognodig- rustmoment, een camera die nooit of te nimmer stil staat, editing met een hakbijl, extreem onevenwichtig qua toon, tenenkrommende humor op de meest ongepaste momenten, muziek die de hele speelduur overaanwezig is, uiterst vermoeiend als geheel, een apathische kijkervaring ... En toch laat ik mij steeds opnieuw vangen door het nieuwe deel een kans te geven. Hier en daar zat er wel een zeldzaam moment dat mij kon bekoren en wat de effecten betreft valt hier niets op aan te merken. Dat moet gezegd. Alsnog een krappe twee sterren.

Het wordt nu pijnlijk duidelijk dat de weg die Michiel Baai inslaat niet meer de chemie heeft die het eerste deel had. Het luchtige gehalte van die films samen met de verbluffende special effects kom hier net zoals in het vorige deel niet uit de verf. Het maakt op mij geen indruk meer. De overdaad aan CGI en exposies zijn (zelfs voor mij) irritant, omdat het niets vernieuwend meer is. Ook vind ik dat de 'persoonlijkheden' van bumblebee etc veel te serieus overkomen. Nee het is tijd om te stoppen en te genieten van de eerste 3 delen, waarvan het derde deel al een stuk minder was.

avatar van Rico120
om eerlijk te zijn overtreft deze film al mijn verwachtingen het was in een wordt gaaf
ook het einde zag ik niet aan komen de o zo gevreesde bad ending dat Quintessa leeft

hoewel de bad prime niet echt overtuigend was
knap staaltje film werk laar the transformers bumblebee maar komen

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Noem het een guilty pleasure, maar ik hou wel van de Transformers reeks. No nonsense films met explosies, Transformers en foute humor. Vooral de eerste trilogie is genieten, maar vanaf Age of Exctinction wordt het toch minder. De toevoeging van Mark Wahlberg heeft de serie geen goed gedaan. Als je al slechter acteert dan Shia LaBeouf & Megan Fox moet je je toch vragen stellen. De foute stijl van Shia paste beter in de franchise dan het gezaag van Mark.

Anthony Hopkins blijft een goeie acteur die zich niet liet gaan zoals bvb Al Pacino, Robert De Niro, Christopher Walken of Dustin Hoffman. Maar ook hij zit niet bepaald op z'n plaats.

De film is het minste deel van de reeks. Er is nog voldoende actie en humor om te kunnen genieten, maar het is soms ver zoeken.

Soms een beetje te veel.. Maar het keek weer goed weg.... Gewoon verstand op nul.

7/10

avatar van Decec
Uitstekend actie/avontuur/SF film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Mark Wahlberg en Anthony Hopkins...
Uitstekend mooi gemaakte SF...
Super mooi 3D kwaliteit breedbeeld...
Uitstekend achtergrond geluid/muziek met
Dolby Atmos...
Heerlijk genoten...

avatar van Onslaught
Ik was al geen fan van die vorige films, maar dit is me toch wel een partij triestheid van 2 en een half uur.

Deze vijfde film uit de reeks is een van de betere, alleszins beter dan deel 4.
Velen zullen het niet met me akkoord zijn, maar ik ben nu eenmaal wel een liefhebbers van deze films.
De beelden zijn alweer prachtig evenals de speciale effecten.
Maar ook het verhaal zal voor mij wel prima in elkaar.
Ik heb van deze prent genoten in alle opzichten, en het optreden van Sir Anthony Hopkins was nog eens een pluspunt !
Laat nummer 6 maar komen !!!

avatar van Captain Proton
Deel 5. Man heb op het puntje van de bank gezeten. Wat een film. Geweldige cast, verhaal en special effects. 155 minuten spanning en sensatie. Hopelijk is deel 6 net zo goed.

avatar van Psycho-M
Sowieso de minste uit de serie.
Aan de Bumblebee trailer te zien hebben ze inmiddels ook wel door dat dit niet meer werkt.
Gelukkig wordt Bumblebee toch een wat ingetogenere transformers film.

The last Knight is zeer bombastisch met veel actie en explosies.
En ja de transformers zien er goed uit, maar (zeker met een speelduur van 155 minuten) wat is het een vermoeiende film.

En toch zal ik de volgende transformers film ook weer gaan kijken.

avatar van cantforgetyou
Wat een vreselijk deel uit een toch leuke filmreeks. Transformers 'The last knight' is echt heel erg hysterisch. Ik werd helemaal moe van alle dialogen. Wat een onzin wordt er vertelt en wat een vreselijke humor. En wat een slecht verhaal met allemaal zeer onduidelijke termen, etc. Zonde, want op zich blijven de transformers films mooie special effecten hebben. Maar er moet toch echt wel een beetje een verhaal in zitten. En het duurt allemaal ook zo erg lang. Ik ben wel weer benieuwd wat hierna komt, maar ik verwacht er niet veel van.