Baby Driver (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Muziek

geregisseerd door Edgar Wright
met Ansel Elgort, Kevin Spacey en Lily James

'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

• vanaf woensdag 8 november te huur
  • vanaf woensdag 8 november te koop op blu-ray
165 BERICHTEN 51 MENINGEN
avatar van François Delplanque
verschrikkelijk slecht na 1u20 gewoon gestopt met kijken. Saaie film.

avatar van Left4Dead
Simpel puberprentje met jankende muziek. Heeft hier voor mij een verrassend hoog gemiddelde.In ieder geval niet mijn ding, een vijfje. Kon me nergens boeien of pakken.

avatar van Domainator
Gewoon leuke, vlotte film met toffe cast.
De combinatie van muziek, toch wel harde actie en romantiek maken dit een topfilm.

avatar van JSK
Ik snap niet precies waarom deze film zo'n hoge waardering krijgt. Okay, de soundtracks zijn leuk maar daar red de film het bij mij niet mee. Ik vond het een flinterdun verhaallijntje met normaal acteerwerk maar er was nou niet echt een moment dat de film me wist te pakken. Er had meer in kunnen zitten maar vond het allemaal helaas niet goed tot zijn recht komen, wat ik wel jammer vind aangezien de cast toch aardig zijn best doet. Al met al een 12 in een dozijn voor mij...

avatar van Pim1993
Origineel ridicuul filmpje! Ik kon de gebruikte invalshoek erg waarderen, stukje out of the box denken. Kon dit erg waarderen en heb me zeer vermaakt. Sluit me ook aan bij twee Domainator in een reactie iets hierboven: Gewoon leuke, vlotte film met toffe cast

avatar van Mr_Mephisto
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Muziek vormt een essentieel onderdeel van Baby Driver, en de relatie tussen beide doorloopt drie fasen.

Aanvankelijk is de choreografie van belang, maar dat gimmickelement voelt geforceerd aan - alsof de film per se nieuw, cool en toch weer nostalgisch uit de hoek wil komen.

Vervolgens wordt dat aspect verweven met de heist, waarbij Baby de muziek gebruikt om zijn handelingen achter het stuur te timen. Een goede vondst, en veruit het meest aantrekkelijke deel van de film.

Naar het einde toe vervalt Baby Driver in de obligatoire clichés. De muziek wordt ondergeschikt aan een rauwe shoot-out (alleen "Hocus Pocus" van Focus was een aangename verrassing), nadat Buddy toch wel heel snel Baby naar het leven staat. Blijkbaar is je film pas echt af als je er nog een vluchtig liefdesverhaaltje tegenaan gooit.

Het helpt niet dat velen de vergelijking met Drive maken, wat onterecht is. Baby heeft zijn eigen, mysterieuze verhaal; dat de film quasi in medias res begint, is geen nadeel. Meer details over Baby's beweegredenen heb je niet nodig om een leuke film te maken.

Dat is dus slechts ten dele gelukt. Je zult je Baby Driver herinneren, maar niet als de moderne klassieker die hij zo graag wil zijn.

avatar van Woland
Toen ik hier een tijdje terug een trailer van zag, was mijn eerste reactie dat het me echt een ontzettende boutfilm leek. Maar toch, ik las goede recensies, positieve verhalen van vrienden en collega's, en Edgar Wright is ook geen complete koekenbakker. Echt overtuigd was ik niet, maar gedurende een lange vlucht met bijzonder weinig alternatieven kwam het er toch van. En, het spijt me het te moeten melden, maar mijn eerste reactie bleek helaas volkomen terecht. Een ontzettend gimmicky filmpje met een slap verhaal, platte bordkartonnen figuren die zichzelf veel te tof vinden, wat domme overvallen en achtervolgingen, het was een film lang ergernis. Het enige positieve dat ik kan bedenken is de muziek waar wel wat leuke nummers voorbijkomen, en misschien was de setting waarin ik het keek niet optimaal voor een film als dit. Maar alsnog, ik kreeg spontaan jeuk van Baby Driver. Desbetreffende vrienden en collega's hebben wat uit te leggen, vanaf nu luister ik nog harder naar mijn eigen eerste indruk.

avatar van Solis
Snap het hoge gemiddelde hier ook niet. Erg overdreven allemaal en een nogal slap verhaal met een romantisch subplot wat helemaal niets toevoegt. Daarnaast een hoop karakters die zichzelf helemaal geweldig vonden (voornamelijk 'Baby'). Moest bij hem regelmatig denken aan die straatdans scene uit Spider-Man 3. De muziek heeft de film een beetje gered. Zo zie je maar dat een topcast geen garantie is voor een goede film.

Weer zo'n film waarbij de regisseur niet weet welk genre hij nou moet volgen en waarbij elk genre dus niet aansluit bij de rest. Jammer. Deze film had best wel wat potentie. Nu is eigenlijk het enige pluspunt Eiza Gonzalez.

het verwondert mij dat deze film hier zo hoog scoort. ik vond het bijzonder slechte film. vooral de muziek kwam mijn oren uit. ik dacht is dat nu een actiefilm of een musical?

avatar van Flat Eric
Fast & Furious meet Bonnie & Clyde.

Minder vervelend dan verwacht. Het was een vermakelijke snelle rit waarbij het jonge stel erg aandoenlijk was, het leuk was om 'Mad Men Don Draper' eens in een badguy rol te zien en Kevin Spacey het altijd leuk doet in films.
Over de muziek is al veel gezegd en, mits goed gekozen, geeft het het nogal standaard verhaallijntje inderdaad net dat extra's. Al is het maar om de jeugd eens op te voeden met leuke oudere nummers.

avatar van jeuletaxi
Heerlijke originele film met geweldige muziek.
Gewoon verstand op nul en genieten, dikke aanrader!!

avatar van FlorisV
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardig filmpje, iets boven de middelmaat. Stampendvol muziek met hier en daar wat clichematige keuzes. In het begin komt het wel erg geforceerd hip over. Het verhaaltje lijkt ook wel erg op Drive. Goede is wel dat hier meer (en spectaculairdere) autoscenes te genieten zijn. Goed in beeld gebracht en de muziek maakt er een bijna grote verzameling videoclips van. Al met al vermakelijk.

Het einde is wel raar: eerst krijgt hij 25 jaar celstraf en vervolgens lijkt het dat hij al na een paar jaar weer vrij is.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
@FlorisVde rechter zei dat hij na vijf jaar in aanmerking kwam voor vervroegde vrijlating.

Leuke film, ik heb er erg van genoten.

avatar van Black Math
Erg leuke film, waarin de muziek meer dan wie of wat dan ook de hoofdrol speelt. De nummers in de soundtrack zijn over het algemeen behoorlijk retro en naar mijn smaak bijzonder goed gekozen, want de sfeer van de gehele film is erg aangenaam. De muziekkeuze mag ook redelijk divers genoemd worden: van The Beach Boys tot The Commodores. Van Dave Brubeck tot Focus. Van Queen tot Beck. Opvallende omissie in de soundtrack is Drive My Car van de Beatles, wat qua thema hier zeker op z'n plek was geweest. Zal wel een rechtenkwestie geweest zijn.

Ook opvallend is dat op driekwart van de film het plot meer de overhand krijgt, wat enigszins ten koste gaat van de muziek. Klein minpuntje wat mij betreft, al lijkt de muziek naar het einde toe weer wat meer de regie over te nemen, terwijl op hetzelfde moment het plot wat ontspoort. Maar goed, het geheel is dan al dusdanig meeslepend geworden dat dat laatste me weinig kan schelen. Het gaat niet ten koste van de beleving om het zo maar te zeggen.

Over het algemeen matcht de soundtrack de beelden uitstekend wat betreft de sfeer, maar in het geheel had de montage veel meer op de soundtrack afgestemd kunnen worden, bijvoorbeeld door verkeerslichten die precies op de maat op rood springen wat nu niet altijd gebeurt. Hier had de film veel meer op in kunnen spelen om een beter effect te hebben. Toch een aantal sterke momenten zoals de combinatie van beelden en geluid op het moment dat de tinnitus van de hoofdpersoon uitgebeeld wordt.

Visueel over het algemeen aangenaam, met name de beginscene is erg spetterend, gevolgd door een fijne longtake scène als de hoofdpersoon koffie gaat halen. De hoofdpersoon en zijn vriendinnetje komen erg fris en fruitig over, hebben een fijne chemie en weten de nodige sympathie bij me op te wekken. Over het algemeen sterk acteerwerk, met ook sterke rollen voor Jamie Foxx en Kevin Spacey, waarbij zeker de laatste één van mijn favoriete acteurs is geworden, dus altijd een feest om hem in een film aan te treffen.

Kortom een erg leuk en cool filmpje, die wel een wat betere afwerking (met name in de montage) had verdiend. 3,5*.