Baby Driver (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Edgar Wright
met Ansel Elgort, Kevin Spacey en Lily James

'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

avatar van Don Homer
Geweldig leuke film met originele personages en mooie muziek. Die Radar love van Golden Earring mocht van mij wel wat langer duren. Kijkt lekker weg, vaak luchtig, soms heftig.

avatar van FunkStarr
Best aardig. Geen hoogvlieger maar een paar goede scenes en je hebt een vermakelijk en makkelijk wegkijkend filmpje.

Wat een verrassend geweldige film. Ik heb gebiologeerd zitten kijken. Enige puntje van kritiek: de opeenstapeling van tegenslagen is naarmate de film vordert wel een beetje verdacht.

des1 schreef:
Onorthodoxe mix, waardoor verloop onvoorspelbaar was... bijna alsof het script nog niet af was. Leuk om zowel stukjes Focus en Golden Earring te horen. Een serveerster die van T.Rex heeft gehoord, wel heel erg unlikely.

Want T-Rex is obscuur of zo??

avatar van ILDIB
De openings credit scène is geweldig goed in elkaar gezet met beeld en geluid, zo ook op t einde bijna. Waarom is iedereen toch zo stoer. Achtervolgingen ach ja altijd onzinnig maar deze waren tenminste kort en met goeie actie.

Totaalplaatje was toch wel vreemd en een beetje lekker ondanks het vele jammerlijke stoere gebral.

avatar van horizons
kos schreef:

Want T-Rex is obscuur of zo??

T-Rex is een van favoriete bands van m'n dochter. Dus dat is inderdaad niet zo 'unlikely'.

avatar van Capablanca
In het beste geval een film waar veel tijd, zorg en aandacht aan besteed is. In het slechtste geval is hij overgestileerd, gladjes, oppervlakkig en vermoeiend. Bij mij waren de positieve argumenten niet doorslaggevend.

avatar van eRCee
De film slaat als de bekende tang op van die dieren waar we er teveel van hebben. Vooral de achtervolgingsscènes waren niet te hachelen, dat reken ik een film die Baby Driver heet wel zwaar aan. De belangrijkste functie van de protagonist ligt erin dat de camera iets heeft om op te centreren, want verder is 't zowel letterlijk als figuurlijk een nietszeggend figuur.

avatar van El ralpho
Schreeuwerige videoclip

Ik kan mij goed vinden in de commentaren van Capablanca en eRCee, hoewel mijn eigen eindbeoordeling wel wat hoger uitvalt. Baby Driver is leuke vermakelijke pulp, maar wel over gekwalificeerde pulp. Ik kan er dan ook echt niet inkomen dat de film drie Oscarnominaties gekregen heeft. Hier is het geheel namelijk, zoals Capablanca ook al benoemd, te overgestileerd, gladjes, oppervlakkig en vermoeiend voor. De soundtrack vond ik grotendeels ook veel te flauwtjes en ook helemaal niet in balans met de schreeuwerige, fragmentarische beelden waardoor deze als het ware ook een stuk wegviel. Ook het achtergrond verhaal van Baby komt, hoewel aardig bedacht, nooit helemaal tot leven wat voor mij ook komt omdat ik vond dat Ansel Elgort de rol niet helemaal kon dragen. Ook de regisseer stijl vond ik slordig, alsof ik naar een schreeuwerige videoclip van bijna 2 uur zat te kijken. Kwalijk vond ik daarbij dat de actie scene's veel te fragmentarisch geschoten waren zonder enige vorm van impact.

Tot zover de minpunten want er waren gelukkig ook nog wel een aantal positieve punten die ervoor hebben gezorgd dat Baby Driver prima uit te kijken was. O.m. vanwege een hele lompe finale, waarbij Kevin Spacey bijna leek te weten dat dit een van zijn -op zijn minst voorlopig- laatste rollen zou zijn. Zijn personage komt op brute en onverwachte wijze, om het leven en dit had ik verre van aan zien komen. Hoewel het er qua uitvoering vaak niet goed uit kwam waren er daarnaast desalniettemin een aantal leuke ideeën, zoals de communicatie tussen Baby en zijn pleegvader, het neefje van Doc en de reactie van Baby wanneer er bij de laatste heist weer een onschuldig slachtoffer valt. Ook ligt het tempo voortdurend hoog en komen er alsnog wel een aantal leuke actiemomenten voorbij, ook al had het geheel -zoals al eerder door mij vermeld- veel minder schreeuwerig en fragmentarisch gemogen.

De potentie is er en wordt met momenten ook zichtbaar, waardoor ik deze The Fast & the Furious op steroïden met een nipt behaalde 3 sterren ga beoordelen, maar ik blijf van mening dat de uitvoering vele malen beter had gekund.

Heel leuke ontspannende film, onvoorspelbaar en goeie sound

avatar van stefan dias
Klinkklare nonsens, zeker met die herhaaldelijke herrijzenissen van Hamms karakter, maar ik vond het voor de rest allemaal wel heel amusant. Muziek was leuk, meisje was leuk. Leuk. In tijden van corona hoeft het soms niet meer te zijn…

avatar van stefan dias
…en een extra halfje om als 'ultimate track' 'Brighton rock' van Queen te kiezen… geen usual suspect.

avatar van cor1946
Redelijke aardige film met goede muziek. Rest matig.

Heerlijke actie film letterllijk en figuurlijk in volle vaart.
Prima soundtrack ook.
Een van de weinige films waarin soundtrack en film samensmelten.
2 uur genieten

Leuke film. Met muziek van o.a. Focus. Fantastisch!