Baby Driver (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Edgar Wright
met Ansel Elgort, Kevin Spacey en Lily James

'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

avatar van JanLo
blurp194 schreef:
Playlist.

Ik moet het niet zo met films waarvan het primaire plotelement de soundtrack is. Er zijn er domweg veel te veel van, en de playlist lijkt elke keer dezelfde korte lijst 80's soul en disco te regurgiteren. Erg veel meh.

Maar deze film doet het dan toch wel weer best charmant. Had dit verschenen voordat de playlist populair werd, dan had het echt een doorbraak kunnen zijn. Nu is het vooral meer van hetzelfde, alleen dan een tikkeltje beter gedaan.

Verder weinig te melden, vette actie, de cast is leuk bezig en Lily James spat van het scherm af. Meh.

Ik zal je een beetje helpen, want de meeste Soul muziek die je hoort is 60's !

avatar van Olivia
Vermakelijk. Geen topfilm, maar vond Baby een intrigerende hoofdpersoon.
Het einde wel een beetje suf, dat had ik iets minder braaf verwacht.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het een leuke actiefilm. ondanks de iets langere speelduur viel er genoeg te beleven. De cast deed het ook prima en verder zag de film er goed uit.
De moeite om gezien te hebben.

avatar van ambrosini
Leuke 'car movie' al een tijdje soortgelijke movie niet gezien.

avatar van macrobody
Helemaal niet onaardig. Alles al een keer gezien maar deze film weet het toch weer op een verfrissende manier op het scherm te brengen. Halve ster extra voor de muziek en de scene met het neefje in de bank.

Redelijke actiefilm met enkele bekende namen, al is het hoofdpersonage dat (nog) niet.
De autoscènes zijn wel spectaculair, maar het is vooral toch de muziek die de film de hoogte in tillen.
Voor mij was de sound heel herkenbaar, en voor vele van mijn generatiegenoten denk ik.
Maar een topper is deze film dus wel niet.

avatar van JJ_D
Nou.
Slik.
Eiza González, darling, voor jou kom ik wel ’s m’n huis uit.

Dit gezegd zijnde: aangenaam vehikel, dit. Niet de zoveelste (wie telt ze nog?) aflevering van ‘The Fast and the Furious’, wel een moderne hertaling van het Bonnie & Clyde-verhaal, zij het met een niet onaardige morele dimensie. En natuurlijk met de nodige adrenaline.

De auto’s zijn een instrument voor de actie – al te vaak is het andersom – en ondanks de veelvuldige sentimentele Amerikanismen maken de fijne casting en de bloedstollende regie van ‘Baby driver’ een meeslepende rit.

Verder niet bepaald diepzinnig, maar ah, daar komt zinnelijkheid voor in de plaats.

Wat? U bent niet vatbaar, zegt u?
Nochtans: u bent dat ook.
Wat? Mens.

avatar van Flavio
Baby Driver kreeg behoorlijk goeie kritieken, maar valt vies tegen. Hoofdpersoon Elgort doet het aardig, maar Spacey, Hamm en in mindere mate Foxx lijken niet op hun plek - om nog maar te zwijgen van de bijna bejaarde Flea, die dit soort cameos toch eens achter zich zou moeten laten.

Het script is, niet verrassend, Baby Driver's achilleshiel (of om bij het thema te blijven, de loszittende uitlaat). De beste achtervolgingsscène zit eigenlijk al in het begin, daarna wordt het eigenlijk alleen maar minder, zowel qua actie als qua storyline. De karakterverdieping van Baby werkte averechts want de scenes met de dove man en het serveerstertje waren niet alleen irritant en zoet maar ook totaal ongeloofwaardig, zelfs in het parallelle universum waarin je accepteert dat een jonge twintiger een taperecorder weet te bedienen. Ook maakt de regisseur de fout van Hamm opeens de bad guy te maken. Diens grimassen en teksten die een onmetelijke woede moeten uitbeelden doen vermoeden dat Hamm tijdens de Mad Men serie nogal werd overschat want een begenadigd acteur toont hij zich hier niet bepaald.

De overvloedige soundtrack heeft wat hits en misses, dat kan ook bijna niet anders als er non/stop muziek klinkt, maar echt opwindend wordt het nergens. Wel opvallend dat twee Nederlandse bands achter elkaar worden gedraaid, Focus en Golden Earring.

avatar van Hans Gruber
Film kijkt lekker weg. Niet teveel bij nadenken. Achtervolgingsscènes zijn prima. De muziek maakt de film wel. De acteurs Spacey en Foxx vallen wel wat tegen. Maar al met al 3,5 ster waard.

avatar van Decec
Een goede actie/misdaad/muziek/thriller film...
Prima verhaal...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteurs Ansel Elgort en Kevin Spacey...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek met
Dolby Digital...
Uitstekend camerabeweging...

avatar van martijn011
Vermakelijk, maar ben niet razend enthousiast.

Laat ik maar met het positieve beginnen. De actie is heel vet, vooral het begin en het eind van de film zijn echt gruwelijk goed gedaan.
Super camerawerk met geweldige achtervolgingsscènes, tof gedaan. Sowieso ziet de hele film er gelikt uit, kan ik niks negatiefs over vermelden.

Wat me minder kon bekoren was allereerst de hoofdrolspeler. Een hele jonge jongen die een verhaallijn heeft alsof hij al tientallen jaren een chauffeur is en bezig is met z'n laatste klus. Ongeloofwaardig en ook zijn acteerwerk vond ik niet echt memorabel.
Ook is er niet echt chemie met z'n vriendin zodat ook die verhaallijn niet overtuigt.

De film moet het vooral hebben van de muziek, maar aangezien dat niet echt mijn smaak muziek is vond ik dat eerder storend dan vermakelijk.
Toch kan ik hier geen onvoldoende voor geven, daarvoor heb ik me toch wel teveel vermaakt.
Redelijke film, 3*

avatar van RaoulDuke
Edgar Wright had al wat fijne films achter zijn naam staan, zoals bijvoorbeeld Shaun of the Dead en Hot Fuzz, maar overtreft zichzelf hier in deze uitstekende luchtige mix van actie/misdaad en comedy, gekruid met heerlijke dialogen, prima acteerwerk, fraaie actiescenes en een heerlijke en fantastisch getimede soundtrack.
Bovendien verwerkt Wright, filmfreak als hij is, voor de oplettende kijker ook hier weer 'n aantal subtiele verwijzingen naar bekende filmscenes.
De knappe montage en het prima scenario maken de film af. Een lust voor oog en oor.
That's entertainment !

avatar van Roger Thornhill
Ik heb eigenlijk wel mijn bekomst van Tarantinoëske gangsters met filosofietjes over het leven en theorieën over popmuziek, en achtervolgingen per auto hebben me nooit kunnen boeien, maar in de handen van Edgar Wright hebben deze ingrediënten toch tot een uiterst smakelijke film geleid, met dank aan Jami Foxx en Jon Hamm die hun rollen lekker vet en fris van de lever spelen. Ook Ansel Elgort deed het prima, en zijn ontsnapping per "benenwagen" is eigenlijk veel opwindender en spectaculairder dan al die auto-achtervolgingen waarvan de overdaad mij zoals gezegd in de loop der jaren enigszins murw heeft gemaakt. De grap met de maskers die de boeven voor de overval hebben gekocht is hilarisch, en wat leuk om eerst Hocus pocus en daarna ook nog eens Radar love te mogen horen, twee van de beste singles die ons kikkerlandje ooit voortgebracht heeft (hoewel de mooiste muziek van de film toch van de Beach Boys stamt : in de "diner" [is er voor dat woord voor dat typisch Amerikaanse fenomeen eigenlijk een goede Nederlandse vertaling?] luistert Elgort naar het magische Let's go away for awhile). Smakelijke film.

avatar van Boneka
Zwakke film die moet wedijveren kennelijk met Pulp Fiction maar daar geen moment in de buurt komt. Vond Baby buitengewoon zwak acteren zonder ziel wellicht door zijn trauma maar toch. Gek dingetje die afbetaling van zijn schuld was mij niet duidelijk. Heb ik dat gemist? Muziek was wel leuk maar dan op cd en niet in deze film. Vond de regie ook niet bijster strak. Zoontje van vond ik wel grappig en ja de gun shots waren aardig. De hele film is een beetje vlees noch vis. Jammer!

avatar van supadragon8
Opzich vermaakt met de actie en productie.

Verhaal viel me wat tegen, het hoofdpersonage vond ik weinig aan, naast zijn rare gewoonte is het niet veel bijzonders en heeft voor mij ook niet de uitstraling voor zo een rol. Kevin Spacey ook vrij ongeloofwaardig personage: van 'redelijke' man die zich aan de afspraak lijkt te houden, naar iemand die Baby bedreigt en hem tegen zijn zin weer crimineel werk laat doen, om vervolgens hem 'in de liefde' te helpen(ten koste van zichzelf) nadat hij zijn hele operatie om zeep heeft geholpen en bleek dat hij alle overvallen afluistert.. Aparte daad van iemand die niet wakker ligt van onschuldige doden in zijn overvallen en Baby bedreigde. Handlangers zo uit een videospel of B film maar waren opzich wel grappig.

Krappe 3.5 omdat ik het geheel wel uniek vond en een zwak voor heb.

avatar van JoeCabot
Speciaal geval dit. Het lijkt wel alsof de makers naar The Fast and The Furious keken en dachten: “Wat dit genre nodig heeft, is een vleugje musical.”

Het levert hoe dan ook een geweldige trip op, met spektakel dat twee uur lang crescendo gaat. Bij momenten deed deze film me denken aan de over-the-top actieflicks uit de jaren ’80. Alles kan, alles mag, zolang het maar idioot cool oogt.

Ondanks al het geweld maakt Edgar Wright er een speelse film van. De romance tussen Baby en Deborah is zó cliché-jaren ‘50 dat het weer leuk wordt om naar te kijken. Ook op visueel vlak gaat het er swingend aan toe. Vreemd genoeg viel de muziek dan weer tegen. Dat was toch dé gimmick van deze film: actie op het ritme van de beats… Ik voelde het alleen niet echt. Storend vond ik de soundtrack nu ook weer niet, maar ze blonk vooral uit in braafheid.

Gelukkig zorgt de cast wél voor wat extra peper en zout. Ster van deze film is ongetwijfeld Jamie Fox, die hier een geweldig intense motherfucker neerzet. De (meer dan eervolle) tweede plaats gaat naar Spacey. Indien dit zijn laatste grote Hollywoodrol is, eindigt zijn carrière in ieder geval met een stevige knaller (al sluit ik niet uit dat hij nog door de grote poort terugkeert, zeker als je ziet wat voor malle figuren al een tweede kans kregen in Hollywood). Ansel Elgort is nog wat te groen om echt te schitteren naast bovengenoemde collega’s. Ik vermoed dan ook dat hij – heel toepasselijk – gekozen werd vanwege zijn populaire babyface.

Anyway, ondanks een paar valse noten is Baby Driver simpelweg een bijzonder entertainend Hollywood-werkje. 4*

avatar van de grunt
Rare genreaanduiding dit moet natuurlijk Actie / Komedie zijn.

Begin sprak me aan, maar op het eind werd er wat grimmigheid aan toegevoegd wat niet echt paste wat mij betreft. Van alles wat, maar vooral apart nasmaakje...

avatar van bounze
De film is op zich zeer vermakelijk, maar die muziek. Die is niet overal even mooi en/of gepast. Soms is het zelfs hinderlijk te noemen. Hoe lang hou de het als kijker uit om naar sommige herrie nummers te luisteren vraag ik me dan af. Heb van de film genoten, maar van de muziek zeker niet.