Baby Driver (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Edgar Wright
met Ansel Elgort, Kevin Spacey en Lily James

'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

avatar van mikey
Basto schreef:
Ik heb toch bitter weinig geweld voorbij zien komen in deze musical zonder zangpartijen.
Ik bedoel een reservoir dogs concept/ karakters. Echter: het geweld van tarantino is ‘vanzelfsprekend’ en dat is hier niet het geval. Dit is een stuk zoeter en kindvriendelijker. Geef ik toe.

avatar van Broek
Op geen enkel vlak vernieuwend of bijzonder helaas. Ik heb me zelfs geïrriteerd aan de manier waarop deze film dat probeerde uit te stralen. De hoge waardering zal vast komen vanuit het gros maar voor mij is dit niet geslaagd. Het mist creativiteit en eigenheid.

avatar van horizons
Vond juist voldoende eigenzinnigheid.

avatar van Bossxx
Best een leuke film. Geen top film maar wel een film die lekker weg kijkt.

avatar van Beun de Haas BV
Baby Driver is een eigenzinnige kruisbestuiving tussen The Fast & The Furious en Grease. De gierende autobanden en kletterende machinegeweren zijn goed te pruimen - mede dankzij de opzwepende soundtrack - maar het bij wijlen mierzoete romantische verhaal en de musicalachtige sketches naar mijn beleving een stuk minder. Prima compromis voor stelletjes met verschillende smaken.

Broek schreef:

Op ieder gebied mee oneens. Ik vond de film juist wel fris en bijzonder. Het belangrijkste is dat de film vol spanning zat en het filmwerk dik in orde is. Daarnaast zijn er verschillende leuke karakters (Baby zelf is een bijzonder karakter, zijn dove stiefvader, Jon Hamm speelt een goede combi van aardige maar gevaarlijke gek), goed acteerwerk, veel en goede muziek, afwisseling van luchtig en geweld. Zelfs het liefdesverhaaltje (waar ik normaliter niks om geef) vond ik een toevoeging. Een vd leukste films sinds jaren!

avatar van noamareen
Na het lezen van een aantal gemengde reacties op deze film, begon ik toch enigszins met tegenzin aan deze film. De beginscène van de film trok me gelijk mee in de film. Ik heb genoten van de actie, de schattige acties van Miles aka 'Baby', de dove peetoom en de heerlijke muziek. Aanrader voor een avondje ontspanning.

avatar van Mark de Jong
Leuk. Halve ster extra voor dat geweldige focus nummer.

avatar van FFilm
Waarop meteen een nummer van The Golden Earring volgt! Heel erg goed vond ik dat.
De film zit vol met goede muziek, de eerste koffie haal scene aan het begin van de film is heel erg inventief, de stiltes, de slomo's en het prettige acteerwerk met vet aangezette karakters doen het helemaal in deze opzwepende achtervolging.

Deze film keek lekker weg. Vooral het eerste deel vind ik erg vermakelijk. Op het eind was het naar mijn zin iets te chaotisch en meer van hetzelfde.

De karakters stonden stuk voor stuk goed in deze film. Zeker de moeite waard om deze film te bekijken!

avatar van remorz
Leuk.

Maar ergens zit hier een véél beter film in verborgen.

De sync van beeld en muziek is mij echt veel te gelikt. Het kan de flow van een film goed doen om de montage op de maat van de muziek te aan te passen; ik vind het doorgaans ook wel fijn als het dan niet té sluitend of prominent aanwezig is, een beetje ongrijpbaar blijft. De hermetische toepassing hier doet af en toe aan als het rijmschema van een Sinterklaasgedicht, in plaats van dat het de film een poëtische lading meegeeft.

Toch is de muzikale insteek wel erg aanstekelijk. De herkomst van Baby's muzikale verknochtheid wordt in een flashback wat kinderlijk toegelicht, de manier waarop hij beweegt, danst en compleet afhankelijk is van zijn muziek is leuk gedaan.

Alle scenes waarin Baby zijn coureurskunsten kan vertonen zijn magistraal. Het is werkelijk verfrissend te noemen hoe al die scenes de adrenaline en snelheid perfect weergeven van de achtervolgingen en vluchtwegen. Beetje ongeloofwaardig hoe achter iedere hoek weer een nieuwe bende politiewagens tevoorschijn komt; het verschaft de film wel de mogelijkheid om het maximale uit de achtervolgingsscènes te halen.

Groot minpunt vind ik de wat kinderlijke voorstelling van het criminele circuit waarin Baby verkeert. De personages, de dialoog, de opzet van de plannen: het komt allemaal zo verzonnen over. Ook de band die Baby met Spacey onderhoudt wordt, zeker naar het einde toe, zeer wisselvallig tot flauw uitgewerkt. Het komt de luchtige toon van de film wel ten goede, maar ik had toch iets meer serieuze-gangstergehalte gewenst. Hetzelfde geldt min of meer voor de uitwerking van de relatie met Debora: er zit wel chemie tussen de personages, maar de manier waarop hun liefde tot stand komt, komt erg geschreven over.

Groot contrast tussen plus- en minpunten voor mij. Aan de hand van de pluspunten, had dit een betere invulling verdient, want de achtervolging/vluchtscènes zijn fantastisch om te zien. 3*

avatar van kissyfur
Alleen al een voldoende door te openen met JSBX! Maar na een frisse start (de wandelscène bijvoorbeeld) verviel het na een half uurtje tot een vrij standaard actiefilmpje. Hier en daar nog een opleving door te monteren op de beat van de muziek, of door een goede muziekkeuze, of nét even een andere baddie, maar de actie overheerst helaas. Meer dan een zesje wordt het dan ook niet.

avatar van Donkerwoud
Toch wel erg gaaf. De zwijgzame vluchtautobestuurder Baby (Ansel Elgort) die criminelen van en naar hun bestemming rijdt onder de soundtrack van platentoppers. Muziek als een schild tegen een wereld waar hij eigenlijk geen onderdeel van wil zijn, maar door omstandigheden steeds naar teruggetrokken wordt. Hij wil gewoon zijn voet op het gaspedaal zetten en met zijn nieuwe vriendinnetje (Lily James) vluchten voor zijn criminele verleden. Maar zo lieflijk, onschuldig en identificeerbaar als de getaway driver, zo heerlijk psychopathisch zijn de vreemde sujetten die bij hem in de auto stappen. Of het Buddy (John Hamm) en Darling (Eiza González) zijn, die hun giftige liefdesrelatie vieren in hoe hij voor haar de klappen uitdeelt. Of de extreem wantrouwige Bats (Jamie Fox), die zijn vinger al aan de trekker heeft voordat een ander het kan doen. Dit moet één van de laatste films zijn waarin Kevin Spacey een prominente rol kreeg, maar de verguisde acteur is prima als de gestructureerde meestercrimineel die de plannen uitzet. 'Baby Driver' (2017) heeft een nerderige stoerheid door een ongebruikelijke titelheld - meer connaisseur van het perfecte ritme dan wroegingsloze crimineel - neer te zetten in opwindende auto-achtervolgingen. Al had er nóg iets vaker het gaspedaal ingedrukt mogen worden. Naar het einde toe is het net niet die perfecte soundtrack.

avatar van Davido
Ik vond dit echt een goede film. De gehele opzet van
het verhaal, de scèness, het acteerwerk tot de muziek was gewoon kloppend. Het boeide mij enorm en liet me deel worden van het verhaal. Moeilijk te omschrijven waarom het mij zo aantrok. De sfeer past mij. Top film

avatar van maxcomthrilla
Drive 2.0

Ben sowieso wel een fan van Wright de laatste 10 jaar. Hij komt altijd wel met wat cools. De film druipt van Wright`s liefde voor muziek, veel leuke details voorbij zien komen. De hoofdpersoon is fijn mysterieus; en de film wordt op een grootse manier geïntroduceerd waardoor je gelijk lekker de film binnenstapt. Popcornvermaak zoals er veel meer uit Amerika zou moeten komen; zelfbewust, met een scherp randje en mooi gefilmde achtervolgingen. Volgende keer graag ook wat meer muziek van nu; maar daar reken ik Tarantino ook niet op af. Dus een dikke 4*