Baby Driver (2017)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Actie / Misdaad

geregisseerd door Edgar Wright
met Ansel Elgort, Kevin Spacey en Lily James

'Baby Driver' volgt een jonge, getalenteerde chauffeur van vluchtauto's die lijdt aan tinnitus en vertrouwt op het ritme van zijn persoonlijke soundtrack om de beste te kunnen worden. Wanneer hij de vrouw van zijn leven ontmoet, doet hij een poging om uit de criminele wereld te stappen. Een verdoemde overval zorgt er echter voor dat hij voor zijn leven, liefde en vrijheid moet vrezen.

avatar van Spoilalot
Ook net thuis van de Vue. Op mij maakte hij duidelijk meer indruk dan op 2dehans. Veel muziek, je zou het bijna een musical kunnen noemen. Veel oldies die perfect aansluiten op de vibe. Of is het juist de muziek die de toon zet? In veel scènes wordt veelvuldig gebruikgemaakt van muzikale cues, wat de kijkervaring continue interessant weet te houden. Ook de komische timing is uitmuntend en ik zat meermalen te grinniken. Acteerprestaties waren ook erg fijn en pastten perfect bij de sfeer die werd neergezet.

Wat betreft de 16+ aanbeveling, er zitten wel degelijk een aantal geweldadige scènes in de film die voor een ouder publiek bedoeld zijn.

Al met al een erg fijne lichtzinnige wegkijker. Een actiekomedie zoals ik hem lang niet gezien heb. Aanrader!

avatar van Rvdz
Tsja, als Wright-superfan had ik hier natuurlijk torenhoge verwachtingen van, die dan helaas niet helemáál worden ingelost, maar soit, het is wel een heerlijke film. Perfecte needledrops (Bellbottoms! Debra! ), een fijne cast en een paar geweldige actiescénes maken het, zeker voor Wright-begrippen vrij clichématige scenario, meer dan goed. Een paar heerlijke quotable one-liners ook.

"He puts the Asian in home invasion"

TMP
Prima film, zeer vermakelijk. Fijne actie en heerlijke race scènes. Het acteerwerk is ook prima, Ansel Elgort zet een goede hoofdrol neer als Baby. Verder ook een prima cast, met name Kevin Spacey (uitermate geschikt voor dit soort rollen) en Jamie Foxx doen het uitstekend. De soundtrack speelt een belangrijke rol in deze film, is van een zeer goed niveau en is zeer functioneel. De muziek zorgt ervoor dat telkens de juiste toon wordt gezet. Verder een zeer behoorlijk plot met de nodige humor.

avatar van Macmanus
Leuk vertier.

Dit is wel zo een film waar je als filmliefhebber vooraf wel moet horen; Verwacht nou ook weer geen meesterwerk! Baby Driver is vooral een sympathiek werkje van Wright. Montage is van zeer hoog niveau. Veelal op de muziek met gevoel voor samples en tempo. Vooral de scene waar ze wapens gaan halen sprong er voor mij helemaal uit. Helaas is Wright wel iets te conservatief imo. De playlist bestaat (alweer in Hollywood) uit golden oldies, en de slow-mo word gemeden. Het is daarom niet verwonderlijk dat het ook bij recensenten een pleaser is geworden. Toch kon ik mij niet aan de gedachte onttrekken dat een slow-mo bij het over de auto springen, erg vet was geweest. En dat de sweat beats van bijvoorbeeld een Kanye ook zeker niet hadden misstaan in bepaalde scenes.

Wright is regisseur genoeg om mij te vermaken. Toch had ik wel het idee dat het met nog meer adrenaline gemaakt had kunnen worden. Het einde is ook een mooi illustratie wat de film net niet goed doet. Ze rijden weg in de sunset, prima einde, maar nee we krijgen nog een onnodig deel daarna. Een Thelma and Louise einde had beter gepast imo. Deze film schreeuwde iets meer over the top!

Klinkt wat negatief allemaal. Er is genoeg te genieten, maar de extreme lof had ik niet helemaal door. Scott Pilgrim vond ik gedurfder en beter!

3.5 sterren

avatar van Basto
Heerlijke concept carchase movie met een erg goede soundtrack. Erg lekker, maar kijk m wel in de grootst mogelijke zaal, want de audio en stijl zijn belangrijker dan het verhaal.

avatar van Thorak
Zware tegenvaller! Er wordt gepoogd diverse genres te mixen en dat pakt eigenlijk voor ieder genre slecht uit. Het is absoluut geen race film (al wil de trailer je dat wel doen geloven), het is geen misdaadfilm, het is als romantische film hoog uit niveautje bakvis en waarschijnlijk moet het hopeloos slechte acteerwerk comedie voorstellen.
Nee weinig van deze film genoten. Het geniale Brighton Rock wordt ook nog eens verkracht en misbruikt in dit debacle, er blijft niets van het nummer over door de vele geluidseffecten waar juist het nummer de hoofdtoon had moeten voeren in de scene.

avatar van mrklm
'Een pakketje schroot met een dun laagje chroom' is de perfecte omschrijving van deze heistfilm. Centraal staat een jongeman [Ansel Algort] met een gehooraandoening waar hij geen last van heeft als hij muziek luistert. Zijn ouders zijn jong gestorven (och germ!] en 'Baby' woont sindsdien bij een doofstomme (och germ!) en inmiddels hulpbehoevende oude man, voor wie hij natuurlijk héél goed zorgt. Hij werkt als chauffeur voor topcrimineel Doc [Kevin Spacey], maar alleen om een schuld te vereffenen. Crimineel-tegen-wil-en-dank-en-met-een-hart-van-goud, zo wil regisseur/scenarist Edgar Wright ons doen geloven. Wanneer hij Debora [Lily Jones] ontmoet in het restaurant waar hij dagelijks komt omdat zijn moeder daar werkte [och germ!] springt er een vonk over... maar Baby moet eerst nog even zijn criminele leventje achter zich laten zodat hij en Debora de ondergaande zon tegemoet kunnen rijden.

Wright probeert je op alle manier te laten geloven dat de hoofdpersoon onze sympathie verdient, maar door zijn zwakke karakteriseringen. Baby vindt het prima om mee te helpen bij overvallen op banken en juweliers, zolang hij maar z'n centjes krijgt en van zijn schuld af komt. Dat hij opeens in gewetensnood komt na zijn kennismaking Debora doet daar niets aan af. De romance is sowieso vrij belachelijk, maar het is ook niet meer dan dat laagje chroom dat dient te verhullen dat dit eigenlijk niets meer is dan een oppervlakkige heistfilm. De soundtrack is een rommelig allegaartje waarbij alleen de keuze voor Young MCs 'Know How' (met een sample uit Theme From Shaft van Isaac Heyes) een intelligente keuze lijkt. Dat in het langdurige shot waarin Baby door Atlanta loopt alle handelingen op de maat van de muziek gebeuren en dat een aantal actiescènes zijn gemonteerd op de maat van de muziek, is niets meer dan een gimmick die niets toevoegt, ook al is dat op het ritme van Hollands Hoop in Bange Dagen: Focus. Elgort en James zijn overigens wel acteurs om in de gaten te houden en Jamie Foxx [als een wantrouwige handlanger] en Cj Jones [als Baby's doofstomme pleegvader] halen ook het maximale uit hun rol.

avatar van danuz
Beetje Drive meets American Ultra. Wright weet best smeuïg te monteren en in samenwerking met de soundtrack levert dat leuke car chases op. Nou vind ik de muziekkeuze niet erg gewaagd en nogal oubollig, wat toch een beetje 'cool' van de film wegneemt. Dan deed Refn dat in Drive toch pakken beter! Neemt verder niet weg dat ik na m'n bioscoopbezoekje toch vrij smooth door het verkeerd manoeuvreerde op mijn stalen ros

avatar van Shinobi
"I don't think I need to give you the speech about what would happen if you say no."

De hype die er rondom deze titel heerst wordt helaas niet waargemaakt.

Vanzelfsprekend moet je van het verhaal niets verwachten; het is de zoveelste misdaadfilm waarin er nog één laatste overval gedaan moet worden alvorens een schuld is afbetaald. Het unieke ligt meer in het hoofdpersonage Baby die aan oorsuizen lijdt en daardoor altijd naar muziek luistert. Dit is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van de film, aangezien het een gimmick is waar je al gauw op bent uitgekeken.

Weliswaar zit 'Baby Driver' technisch best vaardig in elkaar qua montage en soundtrack die perfect op elkaar zijn afgestemd, maar daarmee houdt het ook op. Daarvoor wordt er te safe gespeeld met de soundtrack - het is meer een best of compilatie - en zijn de actiescènes vrij tam, afgezien van de opening waar het wel lukt.

Als kijker zie je de clichématige valkuilen al ver van tevoren aankomen, middels een romance die niets toevoegt en een hoofdpersonage waar je eigenlijk nooit om geeft, ondanks het aardige optreden van Ansel Elgort. Het vlakke verloop biedt simpelweg geen verrassingen, hoewel Edgar Wright nog wel poogt om het fris te laten ogen. Dat is zonde, want met deze cast had hier meer uitgehaald kunnen worden.

Al met al best oké voor wat het is. Toch moet er voor het echte werk verwezen worden naar films waar Wright zijn inspiratie vandaan heeft gehaald, zoals 'Drive' en 'The Driver'.

2,5 Sterren.

avatar van MRDammann
Baby Driver is een ontzettend hippe film, en is zowel de leukste van 2017 als de leukste van Edgar Wright. Voor wie fan is van het samenkomen van actie en muziek op zo'n ontzettend toffe en unieke manier is deze film een must-see. Voor mij werkte het in ieder geval erg goed. Bijvoorbeeld schietpartijen en overvallen die op het ritme van de muziek zijn gefilmd, heerlijk om naar te kijken.

De cast is ook geweldig en heeft er schijnbaar lol in. Het grootste pluspunt van deze film is uiteraard de cinematografie, die geweldig is. Prachtige shots. Het is een film die me erg vrolijk maakt en die waarschijnlijk wel terug komt in de top 10 van dit jaar.

avatar van Rosicky
Tegenvaller

Had behoorlijk hoge verwachtingen en ben ook fan van Wright, maar dit was niet best. De openingsscene is nog wel aardig, maar daarna wordt het al snel doorsnee en zelfs saai. De plot is onthutsend zwak en rechtlijnig, de personages behoorlijk eendimensionaal. Ook de toonwisselingen voelen onnatuurlijk. Met het belachelijke einde als dieptepunt. Wat dan overblijft is een gemiddelde heistfilm met een bovengemiddelde soundtrack. Want om nou te zeggen dat die nummers écht zoveel prominenter aanwezig zijn dan in een willekeurige andere hippe film...

Eeuwig zonde van de sterke cast en het originele uitgangspunt.

avatar van mjk87
Vermakelijk, maar niet dat muzikale meesterwerk wat je ergens hoopt. Dat komt deels juist door de overkill aan songs waardoor het effect op den duur verloren gaat, en inderdaad een gimmick wordt. Nog wel met talent gemixt in de film (anders dan op die vreselijke manier in Suicide Squad waar beeld en muziek nooit bij elkaar hoorden) maar toch brengt het niet meer wat het zou moeten brengen. En zeker de achtervolgingsscènes zijn weinig spectaculair in beeld gebracht. Veel close-ups en korte shots waardoor het chaotisch en niet-overzichtelijk wordt. Dan is die scène waarin Baby door een shopping mall rent echt duizend keer beter.
Dat alles neemt niet weg dat er wel genoeg leuke scènes in zitten met een zalige soundtrack en soms heel behoorlijk geweld. Verder wel leuk geacteerd. Spacey is aardig, Foxx kan ik altijd goed hebben en Elgort stoort niet zoals ik even verwacht had. Al snel zit hij in zijn personage en acteert niet meer de coolheid die hij wel acteerde in die film met dat Anne Frank Huis. Maar het is James waar ik verliefd op werd, met die leuke lach, goede kleding en fantastisch kapsel. Of ze zo uit een andere periode kwam gelopen. 3,5*.

avatar van JacoBaco
Ai, net geen 4,0 voor deze! De film begint goed, wordt steeds beter. Vooral wanneer Jamie Foxx erbij komt! Wat kan die gast toch een overtuigende bad ass zijn! Maar helaas gaat het echt te lang door. En dan noem ik 1 naam. Buddy

Verder zal ik 1 van de weinige zijn die de muziek(keuze) niet zo heel erg tof vind. En ja, in een film waarin de muziek echt een functie heeft en er dus ook heel veel muziek te horen is, werd ik er soms een klein beetje kribbig van.

Ik ben ook niet zo van de auto's, maar hier werd ik wel blij van hoor! The Fast & The Furious kan hier nog een puntje aanzuigen! Ook al draaien die films niet echt meer om het straatracen.
De film is redelijk in balans qua humor en het serieuze. Alleen soms werd het dus wel iets te serieus misschien?

En dan nog even Kevin Spacey. Met zijn onsterfelijke houding en heerlijk arrogant zoals alleen hij dat kan! Maar jammer dat hij op het einde dan toch zo sneu aan zijn einde komt. Dit had wel even anders gemogen!

Ik dacht vooraf mwa, maar deze film is gewoon tof!

avatar van MH040
Normaal is dit soort Hollywood-blockbuster-popcornvermaak niet zo aan mij besteed, maar de lovende recensies en ratings maakten mij toch nieuwsgierig.

Conclusie: Het is een vermakelijke en goedgemaakte film, maar ik heb niet kunnen ontdekken wat er zo bijzonder aan zou zijn. Wat ik heb gezien is een aantal spectaculaire achtervolgingen, beetje schieten, weinig originele characters, het onvermijdelijke liefdesverhaaltje... Toch behoorlijk clichématig allemaal.

avatar van wwelover
Heerlijke film, zoals meestal met Wright. Visueel en in dat geval ook de muziek echt superstrak. Verhaal is misschien beetje dunnetjes, maar door de humor en karakters maakt dat niet zoveel uit. Al had er wel iets meer van Jon Bernthal in gemogen. Maar de casting was ook wel goed gedaan. Zelfs Ansel die ik eigenlijk niet zo sterk vind meestal zat goed in de rol. Al zijn het Hamm en Foxx die de show stelen. En Lily James is natuurlijk heel fijn om te zien en horen.
De actie is ook hard, fijne auto scenes, gelukkig niet te over de top zoals Fast & Furious.

avatar van Justinw
Krappe voldoende.

Toch een wat mindere film van Edgar Wright naar mijn mening. Lijkt wat aan stijl ingeboet te hebben, ook al is het merendeel van de film nog steeds vele malen beter dan de meeste meuk aan actie/comedy wat tegenwoordig uit Hollywood komt. Er zitten zeker wat flashy scenes in waar we dit aan af zien, maar toch ook aardig wat stukken waar minder over nagedacht lijkt te zijn. De romance werkt bijvoorbeeld totaal niet en de film leunt hier toch wel aardig op gedurende de laatste helft van de film.

Had er toch wat meer van verwacht uiteindelijk, echter ben je op zoek naar een actie/comedy dan is dit toch wel een van de betere grote releases die deze zomer draaien op het grote scherm.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Juist die choreografie vond ik heerlijk. De openingsscene met een overval op Bell Bottom van Jon Spencer Blues Explosion (en geen enkel moment met de camera de bank binnengaan) en iets verderop als Baby koffie gaat halen, na die twee scenes was ik volledig om en zat ik met een grote glimlach te kijken. Dit heeft inderdaad geen bal te maken met epilepsie-opwekkende clips (die overigens al zo'n 15 jaar niet meer op MTV te zien zijn, er zijn studenten die zich nauwelijks kunnen voorstellen dat MTV vroeger (bijna) geen suffe realityshows uitzond maar muziek), maar refereert eerder aan musicals uit het studiotijdperk. Maar dan met classic rock op de soundtrack en net iets minder nadrukkelijk.

Komt nog bij dat de dialogen vaak ècht leuk waren en de film heerlijk gecast is. Elgort draagt de film met speels gemak, maar wordt geflankeerd door boeven die dik aangezet zijn, maar net niet tè. Lang niet alles van de bonte, gevarieerde rocksoundtrack zou ik thuis opzetten (ook de twee Nederlandse nummers van Focus en Golden Earring niet), maar ik vond het in de film perfect passen. En die smile werd zo groot dat ik zelfs geen problemen meer had met dat iets te uitgerekte en wat al te happy end. Maar goed: Wright lijkt me een filmbuff en zulk soort eindes waren er onder de Hays-code volop. Kortom: liefdevol popcornvermaak. Een film met een hart en vooral veel fun.

En oh ja: Jon Spencer (die van Bell Bottom dus) heeft nog een cameo op het einde van de film...

avatar van Jack Sparrow
Meesterwerk! Wat is dit goed zeg! Gemaakt door en voor filmliefhebbers. Knap dat werkelijk alles gefilmd is op muziek. Met als hoogtepunten de opening, de laatste overval, de wasserette en Radar Love Wat een werk moet dit voor de editors zijn geweest! En een paar hele fijne tracking shots. Edgar Wright overtreft hier zichzelf! Fijne filmzomer tot dusver!

avatar van DVD-T
Wat een heerlijke film.

Dat Edgar Wright erg visueel is ingesteld wisten we al, maar hier doet hij er nog een schepje boven op. Zeg maar gerust een behoorlijke schep. Van begin tot eind is de soundtrack van de film erg belangrijk. Niet alleen de muziek keuzes, maar ook het geluid is heel erg van belang. want het zijn niet alleen de geluiden en de muziek die samen gaan met de choreografie in de actie scenes. de gehele film zet die symbiose gewoon door. Mensen die praten, auto's die toeteren, deuren die dichtslaan. Alles op de maat van wat er zich op het scherm afspeelt. Net als een klassieke Hollywood musical, maar dan "on steroids". Het plezier druipt er ook vanaf. De makers en de acteurs zijn zich helemaal bewust van wat ze aan het maken zijn en geven zich er helemaal aan over. Dat is wat het publiek ziet. Wright begrijpt dat als geen ander. Verhaal is best o.k., al is dat misschien net even iets te simpel allemaal en ook de clichés worden hierin niet gemeden.

Acteerwerk is erg fijn. Iedereen zit helemaal in zijn of haar rol. Zoals gezegd druipt het plezier er van af. Ook de bijrollen worden niet naar achteren gedrukt en iedereen heeft een momentje.

Audio/visueel is het fantastisch, verhaal had iets meer aandacht aan besteed mogen worden. Maar het belangrijkste is hier dat dit project duidelijk met heel veel liefde en plezier is gemaakt.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Amuserende film. Maar wat wil je, een man als Edgar Wright zou een twee uur durende documentaire over de productie van asfalt nog amusant kunnen maken. Audiovisueel is Baby Driver erg tof, Wright speelt uitstekend met de soundtrack, zeker als de kogels op de beat van de muziek worden afgevuurd. De film is wat minder gevuld met snelle montagetrucjes als zijn vorige films, maar is nog steeds wel speels en goed gevuld met kleine visuele grapjes. Daar moet de film het ook vooral van hebben, want echt grappig is Baby Driver niet, het lijkt de meest serieuze film uit de filmografie van de regisseur. Genoeg redenen tot glimlachen is er wel - zeker dankzij de kleurrijke figuren - maar echt een hilarische komedie is het niet. Spectaculair is de film dan weer wel. Ben normaliter niet echt onder de indruk van race-scènes, maar Wright brengt de spanning en het spektakel uitstekend. Wat dat betreft een uitstekend verzorgde popcornfilm, die helaas nergens écht verrassend werd en aan het einde jammer genoeg wat gaat kabbelen. Het maakt Baby Driver mijn minst favoriete Wright film tot nu toe. Maar dat zegt alsnog vrij weinig, een mindere Wright is beter dan het beste werk van velen.

3,5 sterren.

avatar van Nuijtmans
Een lekker wegkijkende zomercocktail met een geslaagde mix van ingrediënten: een heist-movie voorzien van vette actie, romance, acteurs die er duidelijk plezier in hebben en dat alles ge-edit op het ritme van een Tarantino-achtige soundtrack.

Liefhebbers van de Edgar Wright "Three Flavours Cornetto" trilogie Shaun of the Dead (2004), Hot Fuzz (2007) en The World's End (2013) zullen echter niet helemaal aan hun trekken komen.

Deze films zijn doorspekt met (Britse) humor; Baby Driver heeft meer de genen van de klassieke Amerikaanse bankoverval film met referenties naar o.a. Heat (1995) - MovieMeter.nl, Point Break (1991) - MovieMeter.nl en The Getaway (1972) - MovieMeter.nl.
Ook zit er een cameo in van Walter Hill - regisseur van cult classic The Driver (1978) - MovieMeter.nl.

Ansel Elgort weet de rol van rookie driver met de nodige dosis jeugdige onschuld goed neer te zetten en vormt een mooi contrast naast de "echte" crooks Doc (Spacey), Griff (Jon Berntal), Buddy (Jon Hamm), Darling (Eliza Gonzalez) en Bats (Jamie Foxx).
Spacey speelt zijn rol als vanouds, het is erg fijn om Jon Hamm een keer niet als reclameman te zien en Jamie Foxx zet een sterke rol neer als gevaarlijke sociopaat.
Daarnaast is er de love interest Debora (Lily James). Haar verschijning deed me overigens erg denken aan Madchen Amick in Twin Peaks - mede door de rol van coffee waitress in een diner (wellicht herkenbaar voor de oudere bezoekers van dit blog ).

Erg sterk is w.m.b. de openingsscene met een energieke car-chase. Hierdoor zit je meteen goed in de film.
Kritiekpunt is w.m.b. een van de laatste scenes waarin wordt afgerekend met Buddy (Jon Hamm). Zo'n scene waarin de al drie keer dood gewaande bad guy weer tevoorschijn komt is te veel een cliche en voorspelbaar.
Een over het einde zullen de meningen verschillen: het had ook een Bonnie & Clyde einde kunnen zijn maar dat had w.m.b. niet bij de hoofdpersonen gepast.

8/10

avatar van Donucius
Aardige Italian Job-achtige heist movie, waarbij vooral de muziek een opdreunende rol heeft. Lijkt alsof er de hele tijd leentjebuur gespeeld wordt waarbij fragmenten uit bekende en vooral toffe films op een of andere manier herspeeld worden, denk aan Tarantino. Leuk om een keer gezien te hebben en over het algemeen ruim voldoende in de uitvoering, maar het is voor mij niet heel erg vernieuwend of indrukwekkend meer. Dat gezegd hebbende; het is op zich wel vermakelijk voor als je echt niks te doen hebt.

avatar van Metalfist
Tequila!

Ik gebruik The Graham Norton Show als één van mijn primaire bronnen om nieuwe interessante films te leren kennen. Regelmatig zit er iets in dat me niet al te hard interesseert, maar Baby Driver was deze keer een aangename uitzondering. Gast van de dag toen was Jamie Foxx die de film uiteraard kwam promoten en hoewel ik de acteur in de teaser (de introductie tussen hem en Baby) al niet echt overtuigend vond, kwam dit wel op het verlanglijstje te staan. Gisteren de avant-première, vandaag de recensie.

Geschreven in de tuin met een Baby Driver zonnebril zelfs, want dat is een hebbeding dat gisteren werd uitgedeeld in de cinemazaal. Ik dacht dan ook eerst dat ik in een 3D-film was beland, maar dat klopt gelukkig niet. Baby Driver is in de eerste plaats een gangsterfilm over een snottige getaway driver die tinnitus heeft en dat vervelende ringende geluid probeert te overstemmen met muziek, heel veel muziek. Daar zit dan ook de kracht van deze film, want het is juist de combinatie met de soundtrack die dit tot iets unieks maakt. Bijna 2 uur lang is er continu wel ergens muziek te horen en regisseur Edgar Wright stemt alles op de melodie af. Wordt er een pistool geleegd? Dan gebeurt dat op het tempo van de muziek. Een aangename afwisseling ook qua stijlen trouwens, want zo passeert onder andere Hocus Pocus van Focus (jodelende Nederlanders in een rockjasje, het is aanstekelijker dan het klinkt) en krijgen we uiteraard Baby Driver zelf van Simon & Garfunkel nog te horen.

Zoals gezegd zit daar voornamelijk de kracht van Baby Driver, want het plot volgt een redelijk platgetreden pad. Wright kiest dus vooral de kaart van de visuele stijl, maar dat neemt niet weg dat de relatie tussen Debora en Baby wel één van de leukste feelgood romances van de laatste jaren is. Sowieso wel fijn als muziek de katalysator in een relatie is (vond 500 Days of Summer met There is a Light That Never Goes Out ook al zo tof), maar de invulling van Lily James en Ansel Elgort is gewoon ook degelijk. Sowieso weinig aan te merken op de cast. Jon Hamm is heerlijk als Buddy en Kevin Spacey is de vertrouwde degelijkheid. Jamie Foxx daarentegen heeft niet genoeg gekheid in zich om Bats (in het Nederlands wordt dat vertaald naar Mesjogge terwijl Buddy en Darling onvertaald blijven?!) tot een goed einde te brengen. Het is echter maar een kleine smet op het geheel.

Fijn dat het er uiteindelijk is van gekomen. Wright speelde al met het idee sinds 1995, maakte het script af in 2011 en heeft er dan nog 6 jaar over gedaan om dit naar het grote scherm te krijgen. Een huzarenstukje dus en vooral eentje waarbij je voelt dat hier veel kunde in schuilt. Volgens mij een kunstje dat nog lang overeind zal blijven staan, benieuwd wat een toekomstige herziening zou brengen.

avatar van Zwolle84
'I said Michael Myers!'
'This is Mike Myers.'
'It should be the "Halloween" mask.'
'This is a Halloween mask!'
'No, the killer dude from "Halloween".'
'Oh, you mean Jason.'
'No!'

'Choreography.' Het woord leek even te blijven hangen bij de opening credits. Choreografie, is dat gebruikelijk bij films? Ik wist en weet het oprecht niet. Wat ik wél weet: deze choreograaf in kwestie is flink aan het werk gezet voor Baby Driver.

Dat valt direct bij diezelfde opening credits al op. Baby loopt, nee danst, over straat, in één lange, vloeiende beweging gevolgd door de camera. De muziek swingt. Pecies op het moment dat je een trompet hoort, zwiert Baby langs de afbeelding van een trompet die hij met exact de juiste timing aan zijn mond zet. Enkele woorden van de songtekst verschijnen op wederom exact het juiste moment in beeld. Alles klikt.

En zo is de toon voor Baby Driver letterlijk en figuurlijk direct gezet. Wat was dit genieten! Ik zag er vooraf best tegenop na die vermoeiende trailer en had al meerdere reserveringen geannuleerd. Ietwat vervelende regisseur ook, die Edgar Wright.

Zodra de film start, zit je er echter direct helemaal in.

Eigenlijk is gewoon álles aan Baby Driver leuk, fris en goed. De muziek. Het camerawerk. De, jawel, choreografie. Het acteerwerk. De actie. De humor. Het geweld. De romantiek. En bovenal: hoe dat alles heerlijk in elkaar klikt. Maken geweren muziek? Hier wel.

De grootste verrassing naast de film zelf - had ik al gezegd dat ik er niets van verwachtte? - is Ansel Elgort. Ik zat hem tot vandaag met de armen over elkaar en een lichtelijk snobistische blik in de ogen afwachtend te observeren, maar hier laat hij zien dat hij een film kan dragen.

Makkelijk zelfs.

Hij swingt als hij swingen moet, hij is mysterieus als hij mysterieus moet overkomen. Lekker nonchalant cool. Tikkeltje arrogant bijna. Precies het type waar Debora, Lily James in het aardse leven, met haar onaardse uitstraling als een blok voor valt. Ze connecten net zo als alles in Baby Driver connect: met precisie en de nodige flair.

Nee, Edgar. Na een paar bijna-hits heb je het ditmaal voor elkaar: Zwolle is om. En hij beloont je met een voorlopige plek in zijn top 10 van het jaar. Dat deze persoonlijke overwinning moge leiden tot meer van dit soort kunstwerkjes.

PS. Leuk om Sky Ferreira nu eens als actrice aan het werk te zien.

Het simpele en voorspelbare verhaal geeft alle ruimte aan de leuke vondsten van Wright, knappe details, (perfect afgestemde) muziek en de humor. De karakters passen mooi bij de toon van de film, zo speelt Foxx een erg geestige bijrol, balancerend op het randje, en Spacey is het rustpunt.
Over ieder detail is nagedacht en steeds weer die muziek, met de ene voltreffer na de andere. De actie knalt daarnaast ook van het scherm, al vliegt het wel wat uit de bocht op het einde.

avatar van herman78
Deze film lang links laten liggen op basis van de trailer, maar na wat enthousiaste reacties in mijn omgeving toch gegaan. En een erg vermakelijk filmpje. Als je al meteen heel Bellbottoms van JSBX voor je kiezen krijgt, ben ik verkocht. En ook veel leuke soulplaatjes waar ik als muziekliefhebber wel warm voor loop. Het verhaal had niet veel om het lijf en het einde slaat nergens op het kon natuurlijk niet goed aflopen, maar we moeten een happy end hebben dus met Kevin Spacey is alles ineens weer koek en ei en 5 jaar gevangenisstraf wordt er binnen 20 seconden doorheen gejast, maar toch heb ik me er goed mee vermaakt.

avatar van lars-pixar
De Britse regisseur Edgar Wright maakte zijn succes in 2004 met Shaun of the Dead, waar tevens het duo Simon Pegg en Nick Frost werd samengesteld. De typische Britse humor speelde daar een grote rol in, even goed als de regiekwaliteit die erg sterk uitpakte. Drie jaar later volgde daar Hot Fuzz (2007) het tweede succes waar ook het (toen inmiddels) bekende duo Pegg en Frost de hoofdrol in speelde. Op een creatieve manier slaagde Wright erin om daarna nog een goed tussendoortje maken met Scott Pilgrim vs. The World (2011). Wat een ander verhaal en een andere cast met zich mee nam. Om vervolgens daarna te werken aan het derde en laatste deel van Pegg en Forst, uit de ook wel genoemde Cornetto trilogie. De Britse regisseur bracht tussen zijn eigen werk door ook nog enkele scripts op de filmmarkt die later werden verfilmd, waaronder The Adventures of TinTin (2011). Maar ook als executive producer was hij erg actief in de filmwereld.

Nu de Cornetto trilogie afgerond is en Pegg en Frost eigenlijk al een tijdje gescheiden zijn van elkaar in de filmwereld pakt Wright een ander (ouder) script op om te verfilmen. Een nieuwe filmperiode lijkt te beginnen bij de regisseur die zijn kansen waar weet te maken met deze typische Amerikaanse film. Baby Driver is daarmee de eerste Amerikaanse film van deze Britse regisseur. De casting past daar ook erg goed in. Met onder andere Ansel Elgort (The Fault In Our Stars) Jamie Foxx (Django Unchained) Kevin Spacey (House of Cards). Daarmee lijkt een nieuwe filmperiode te beginnen voor de Britse regisseur of kunnen wij dit zien als een vermakelijk tussendoortje? Wel, Baby Driver kent toch enkele details die wij graag zien van Wright en dat maakte het nog enig sinds goed.

Baby (Ansel Elgort) werkt voor een misdaadbaas Doc (Kevin Spacey) als chauffeur voor overvallen om zijn schuld bij hem af te lossen. Hij wordt telkens ingezet als chauffeur van vluchtauto’s om verschillende criminele groepen van de politie ontwijken. Vanwege een in zijn kindertijd ontstaand gehoorprobleem luistert hij tijdens het rijden naar muziek, dankzij deze muziek rijdt hij sneller en beter dan ieder ander. Hierdoor is hij de ultieme chauffeur voor Doc, want zelfs na de afbetaling van zijn schuld verplicht de misdaadbaas hem door te gaan met dit werk. Helaas lijkt het daarna bij een klus toch anders te gaan dan geplant en brengt Baby en zijn vriendin in een vervelend situatie.

Tot zover lijkt het om een standaard heist verhaal te gaan, maar toch gaat dit een hele andere kant op. Het originele hieraan is dat het verhaal drijft over een volle afspeellijst aan muziek. Met verschillende nummers worden de scenes tot leven gebracht en krijgt de kijker een andere kijk op de hoofdpersonage. Denk hierbij aan klassieke rock nummers, maar ook aan modernere dance nummers die elk hun moment waar maken.

Dankzij Wright zit er aan het verhaal dus weer een creatieve draai die het kijken erg waard maakt. Helaas lijkt dat wel het enige te zijn wat de originaliteit hoog weet te houden. Met de toevoeging van personage Joseph (de man die Baby adoptie deed) krijgt het verhaal ook nog een leuke extra toevoeging. De lengte lijkt wat te lang te zijn als het tegen het eind een beetje inzakt. Dit vanwege een cliché moment met de bad guy, waar nog enkele eindscène voor zijn toegevoegd. Toch weet het vermakelijk te blijven en kijkt de film uiteindelijk lekker weg.

De casting is succesvol voor Wright’s eerste Amerikaanse filmdebuut. De volledige cast weet de karakters goed neer te zetten en spelen leuk op elkaar in. Maar de gekte die de Cornetto fans kennen uit onder andere Shaun of the Dead valt hier niet in terug te vinden. Baby Drive houd daarentegen nog wel meer kwaliteiten achterwegen, maar focust zich vooral op de over de top actie scenes die in de nopjes erg goed worden neergezet. De vergelijking met zijn eerdere werk zegt dan niet dat deze Amerikaanse actie/komediefilm slecht is, maar wijst er wel op aan dat iets wat een succes was ook doorgezet kan worden in ander goed werk.

avatar van wibro
Deze film gisteravond gezien in Cinemec en tot mijn grootste verrassing werd de film niet onderbroken door een pauze en dat was maar goed ook. Het zou mij helemaal uit de stemming gebracht hebben net zoals mij overkwam bij Dunkirk een paar weken terug in de Vue bioscoop.

Over Baby Driver verder;
Dit is nu echt een film om te bekijken met het verstand op nul. Focus je niet op geloofwaardigheid maar geniet van de over de top actiescènes en de muziek die uitstekend paste in dit maffe filmpje die als een sneltreinvaart aan mij voorbij ging. Het absoluut tegenovergestelde van traag en slaapverwekkend zou ik willen zeggen. Mooi ook om ook Kevin Spacey weer eens te zien en bovendien werd ik weer verwend met mooie jonge vrouwen waarbij Monica zoals verwacht uiteindelijk het loodje zou leggen. Tja, shit happens. Mooi einde ook.

In het kort samengevat:
Prima amusement dus deze film van Edgar Wright die mij ook al aangenaam verraste met The World's End, zijn voorlaatste film.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Zonder enige voorkennis de film ingegaan en dat is uiteindelijk heel prettig gebleken, hoewel het eerste kwartier me niet kon overtuigen. De toon is me dan te kinderachtig, met 'Baby' die wat ritmische beweginkjes maakt en cool doet op muziek uit de jaren 60 of 70.
Nadien komen er wat vertrouwd aandoende taferelen in voor. Dat er leentjebuur gespeeld wordt, vind ik veel gezegd - dat kan je onderhand wel van elke film zeggen -, maar er zit een aangename ietwat zweverige romantische sfeer à la Drive in, afgewisseld met enkele kleurrijke figuren uit de onderwereld. Op een gegeven moment zit de film zodanig in een flow, waar ikzelf ook in meeging, dat ik dacht nu een nog hogere score te kunnen geven. Helaas sleept de film de laatste 20 minuutjes te lang aan: de afrekening met Buddy slaat als een tang op een varken en die epiloog had voor mij weggelaten mogen worden.

Ansel Elgort is een wat saaie verschijning, maar misschien ook wel geschikt voor deze rol. De tics en gimmicks die hij meekrijgt kunnen me evenwel gestolen worden.
Veel leuker is de verzamelde cast in bijrollen. Jon Hamm en Jamie Foxx zijn uiterst vermakelijke slechteriken evenals de gortdroge Kevin Spacey. Met Lily James als fris en onschuldig tegengewicht is de film op vlak van casting perfect in evenwicht.

Edgar Wright zorgt voor een rotvaart. De speelduur lijkt zo om. Hoewel de autoscènes mij niet kunnen overtuigen - die zijn mij bijna altijd te ongeïnspireerd en lawaaierig - heeft hij dat wel kunnen doen met de shootouts - waar ik zowaar even een Heat-gevoel bij kreeg. Zijn kleurengebruik is bovendien uitstekend in elkaar gestoken en de balans tussen komedie en actie is perfect in evenwicht. De soundtrack had mij gezien zijn ondersteunende rol wat meer mogen verrassen. De keuzes hierin zijn uiteindelijk vrij braaf, al ben ik blij dat het geen Fast & Furious hoppy poppy toestanden zijn geworden.

Tegenvaller.

En Edgar Wright was de laatste tijd zo goed bezig. Als regisseur redelijk matig begonnen, maar zijn films vertoonden een opvallend stijgende lijn. Wat mij betreft is Baby Driver volledig terug naar af, hopelijk gewoon nog iets wat Wright uit z'n systeem moest krijgen alvorens vrolijk verder te gaan op de weg die hij hiervoor was ingeslagen.

Het is een film die mij vooral erg oud en belegen aanvoelde. Ik kreeg er af en toe een Pulp Fiction gevoel bij, een 20 jaar oude film die toen ook al teruggreep naar het verleden. Zowel qua concept, uitvoering als afwerking vond ik het redelijk saai en belegen, maar Wright gaat dan ook duidelijk voor een andere cool als de mijne.

Als ik een film met een choreograaf wil zet ik Sparrow van To nog wel een keertje op, die had een soortgelijke opzet, maar wist die met véél meer zwier en elegantie neer te zetten. Wright kiest voor classic rock en heist cinema, twee genres die mij sowieso al niet zo liggen. Hier en daar kwam de editing wel positief naar voren (zoals de gunshots op maat van de melodie), maar over het algemeen is het effect veel te lauw en onzuiver, zéker voor een film die daarop speelt. Het mag strakker, meer op de miliseconde.

De car chase scenes vond ik ook niet echt indrukwekkend. Ook daar laat de editing het sterk afweten, waardoor het nooit lijkt alsof je naar één achtervolging zit te kijken, maar eerder naar een random opeenvolging van highlights. Ofwel moet Wright minder cutten (wat de stunts zelf wel een stuk complexer maken), ofwel moet de editing ervoor zorgen dat je naar één vloeiende scene uit meerdere standpunten zit te kijken. Allicht kan hij eens wat 90's HK martial arts films opzetten om inspiratie op te doen.

Voor het verhaal of de geweldige romance hoef je deze ook niet te kijken, enkel de humor kon mij af en toe wel bekoren (Michael Myers maskers ). Jammer genoeg is dat maar een beperkt onderdeel van de film. De rest deed denken aan een filmpje dat je in de 90s uit de videotheek meezeulde omdat je al de rest al een keer eerder gezien had. Vond Nolan deze film zo goed? Het verbaast me niks eerlijk gezegd.