The Getaway (1972)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Sam Peckinpah
met Steve McQueen, Ali MacGraw en Ben Johnson

Bankrover Doc McCoy is het gevangenisleven spuugzat en besluit met Sheriff Beynon in zee te gaan door nog een bank te beroven in ruil voor zijn vrijheid. Maar de bankroof loopt niet helemaal zoals bedoeld en ook zijn mede-bankrover blijkt niet te vertrouwen. Samen met zijn vrouw probeert hij het dorpje El Paso te bereiken om de mensen van de sheriff te ontmoeten.

kappeuter (moderator)
18 mei samen met Streets of Fire te zien in EYE film instituut in het kader van Cinema Egzotik: The Night of Walter Hill.

avatar van Drs. DAJA
Weer een zeer sfeervolle film van Sam Peckinpah, The Getaway heeft het eerste uur soms wat moeite om je aandacht vast te houden maar is voornamelijk het tweede uur een geweldig soort van road-movie. De spanning tussen McQueen en Mac Graw is geweldig. Ik was vooral weer gefascineerd door de manier waarop Peckinpah zijn locatie's van totale rust en eenvoud neerzet voordat hij er met een enorm geweld door heen raast.

avatar van HarmJanStegenga
'Holy fucknuts!' Dit is pas de 1e film die ik van regisseur Sam Peckinpah zie! Bijzonder aangename kennismaking. Heb 'Wild Bunch' en 'Straw Dogs' klaarliggen, maar ben maar met deze film begonnen. Uitermate sterk en cool spelende McQueen, heerlijke sfeer, meeslepend van begin tot eind, dankzij veel spannende scénes en de constant aanwezige onderhuidse spanning. Hoogtepunten zijn - uiteraard - de overval, de scénes op het treinstation en de shoot-out in het hotel. Klasse bad-guy ook, die Rudy; die wel op een bijzonder geinige manier met z'n vrouwtje omgaat. Dikke voldoende.

avatar van aSMoDeuS
Steve McQueen is de definitie van cool.

avatar van Bottleneck
Punch it baby! Dat doet ze zeker in die auto's Boeiende misdaad / roadmovie met als hoogtepunt de scènes op het station, in de trein en in het hotel. De manieren waarop het duo iedere keer op de vlucht slaat zijn vindingrijk en gaaf om te volgen, vooral de escape met de bus vind ik geinig.

De 'machinale' openingscredits beloofden al veel goeds, McQueen en MacGrall doen het goed, het verhaaltje loopt lekker met een paar actie-opveringen maar er zijn ook minder geslaagde elementen. Het gedoe tussen Rudy en dat koppeltje en dan vooral die vrouw slaat nergens op, komt totaal niet uit de verf.

De erg aanwezige soundtrack staat me ook deels tegen, met name in het eerste deel (niet zozeer Toots Thielemans maar vind het sowieso vervelend als muziekeffecten precies getimed zijn op bewegingen van personen of voorwerpen). Jammer ook dat Rudy op het moment suprême zo makkelijk mis schiet en zelf neergaat maar het einde mag er zijn, straight forward zoals de film zelf.

avatar van tommykonijn
Gisteravond voor het eerst sinds 2009 weer gezien. Deze is een van de favoriete films van mijn vader, en ik vind het altijd wel leuk om dat soort films te draaien. The Getaway is gewoon een erg vermakelijke actiefilm. Steve McQueen steelt met zijn erg gave rol gemakkelijk de show. De film verloopt niet overal even vlot en de overige rollen stellen niet bijzonder veel voor, maar dat is in dit geval niet zo'n probleem. Ook de actiescenes zien er best behoorlijk uit. Zeer aangename film die geschikt is om meerdere malen te bekijken.

ipman-99
"You run the job, but I run the show." ... " !!!

Fantastische klassieker (Heropfrissing) !!! heerlijke misdaadfilm van Sam Peckinpah !
De chemie tussen Steve McQueen en Ali MacGraw is prachtig om zien.
Heerlijk verhaal met geweldige actiescènes die (nog) prima uit de verf weten te komen !
Naarmate de film vorderde kwamen we echt in de sfeer van roadmovie.
De kat en muis spelletjes om telkens voor de autoriteiten te ontsnappen waren geweldig om volgen !
Heerlijke parel van jewelste !!!

avatar van Connie Van Orton
Bottleneck schreef:

Echt wel een extreem geval van cuckolding - ik zou zelfs zeggen "death by cuckolding" - in deze aangename noir-turned-roadmovie, waarbij met Peckinpah achter het stuurwiel en McQueen als protagonist de klasse bijwijlen even plots als naturel van het scherm druipt.