• 8.352.706 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Geregisseerd door: Sam Peckinpah

Met onder meer: Steve McQueen, Ali MacGraw en Ben Johnson

Plot The Getaway

"It takes two to make it … The big two."

Bankrover Doc McCoy is het gevangenisleven spuugzat en besluit met Sheriff Beynon in zee te gaan door nog een bank te beroven in ruil voor zijn vrijheid. Maar de bankroof loopt niet helemaal zoals bedoeld en ook zijn mede-bankrover blijkt niet te vertrouwen. Samen met zijn vrouw probeert hij het dorpje El Paso te bereiken om de mensen van de sheriff te ontmoeten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

18 mei samen met Streets of Fire te zien in EYE film instituut in het kader van Cinema Egzotik: The Night of Walter Hill.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Weer een zeer sfeervolle film van Sam Peckinpah, The Getaway heeft het eerste uur soms wat moeite om je aandacht vast te houden maar is voornamelijk het tweede uur een geweldig soort van road-movie. De spanning tussen McQueen en Mac Graw is geweldig. Ik was vooral weer gefascineerd door de manier waarop Peckinpah zijn locatie's van totale rust en eenvoud neerzet voordat hij er met een enorm geweld door heen raast.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

'Holy fucknuts!' Dit is pas de 1e film die ik van regisseur Sam Peckinpah zie! Bijzonder aangename kennismaking. Heb 'Wild Bunch' en 'Straw Dogs' klaarliggen, maar ben maar met deze film begonnen. Uitermate sterk en cool spelende McQueen, heerlijke sfeer, meeslepend van begin tot eind, dankzij veel spannende scénes en de constant aanwezige onderhuidse spanning. Hoogtepunten zijn - uiteraard - de overval, de scénes op het treinstation en de shoot-out in het hotel. Klasse bad-guy ook, die Rudy; die wel op een bijzonder geinige manier met z'n vrouwtje omgaat. Dikke voldoende.

avatar van aSMoDeuS

aSMoDeuS

Steve McQueen is de definitie van cool.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2033 stemmen

Punch it baby! Dat doet ze zeker in die auto's Boeiende misdaad / roadmovie met als hoogtepunt de scènes op het station, in de trein en in het hotel. De manieren waarop het duo iedere keer op de vlucht slaat zijn vindingrijk en gaaf om te volgen, vooral de escape met de bus vind ik geinig.

De 'machinale' openingscredits beloofden al veel goeds, McQueen en MacGrall doen het goed, het verhaaltje loopt lekker met een paar actie-opveringen maar er zijn ook minder geslaagde elementen. Het gedoe tussen Rudy en dat koppeltje en dan vooral die vrouw slaat nergens op, komt totaal niet uit de verf.

De erg aanwezige soundtrack staat me ook deels tegen, met name in het eerste deel (niet zozeer Toots Thielemans maar vind het sowieso vervelend als muziekeffecten precies getimed zijn op bewegingen van personen of voorwerpen). Jammer ook dat Rudy op het moment suprême zo makkelijk mis schiet en zelf neergaat maar het einde mag er zijn, straight forward zoals de film zelf.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

• 2087 stemmen

Gisteravond voor het eerst sinds 2009 weer gezien. Deze is een van de favoriete films van mijn vader, en ik vind het altijd wel leuk om dat soort films te draaien. The Getaway is gewoon een erg vermakelijke actiefilm. Steve McQueen steelt met zijn erg gave rol gemakkelijk de show. De film verloopt niet overal even vlot en de overige rollen stellen niet bijzonder veel voor, maar dat is in dit geval niet zo'n probleem. Ook de actiescenes zien er best behoorlijk uit. Zeer aangename film die geschikt is om meerdere malen te bekijken.

avatar van ipman-99

ipman-99

"You run the job, but I run the show." ... " !!!

Fantastische klassieker (Heropfrissing) !!! heerlijke misdaadfilm van Sam Peckinpah !

De chemie tussen Steve McQueen en Ali MacGraw is prachtig om zien.

Heerlijk verhaal met geweldige actiescènes die (nog) prima uit de verf weten te komen !

Naarmate de film vorderde kwamen we echt in de sfeer van roadmovie.

De kat en muis spelletjes om telkens voor de autoriteiten te ontsnappen waren geweldig om volgen !

Heerlijke parel van jewelste !!!

avatar van Connie Van Orton

Connie Van Orton

Bottleneck schreef:

Echt wel een extreem geval van cuckolding - ik zou zelfs zeggen "death by cuckolding" - in deze aangename noir-turned-roadmovie, waarbij met Peckinpah achter het stuurwiel en McQueen als protagonist de klasse bijwijlen even plots als naturel van het scherm druipt.

avatar van keimpeS

keimpeS

Ik ben niet echt specifiek een Steve McQueen fanaat, maar het was altijd een prima acteur. Ik ben meer een liefhebber van Peckinpah’s stijl van filmen, zo vind ik de film Bring me The Head of Alfredo García geweldig en veel beter dan deze film. Oa ook Patt Garett, The Wild Bunch en Cross of Iron vind ik beter. Toch is dit een vermakelijke film, met een leuk tijdsbeeld van de jaren zeventig. Ook was ik erg gecharmeerd door de mooie Ali MacGraw! Beetje Bonny & Clyde achtige film!

scorsese

Goeie film over een crimineel echtpaar waarvan de man na zijn ontslag uit de gevangenis meteen weer aan de slag gaat. Goed gemonteerd en ook uitstekend locatiewerk. Misschien wat aan de lange kant, maar wel een aantal goeie en soms spannende actie-scenes (zoals de scene in de vuilniswagen). Steve McQueen zet een coole rol neer.

avatar van TMP

TMP

Ik zie Steve McQueen doorgaans graag aan het werk, maar in deze film maakt hij weinig indruk. Het verhaal voelt aan als een slap aftreksel van Bonny & Clyde, al laat Carol McCoy het vuile werk hier wel echt aan haar man over. Enkele aardige scènes, waaronder de bankoverval en de zoektocht naar het op het station gestolen geld, maar behoorlijke delen van de film waren een stuk minder boeiend. De rol van mede bankrover Rudy, en met name diens rare verhouding met het koppeltje dat hij tegenkomt, stond mij al snel tegen.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2049 stemmen

“You run the job, but I run the show. And don't forget it.”

In het kader dat ik voor ‘De 70s challenge’ weer even wat films uit dat tijdperk wil mee nemen heb ik deze misdaad film opgezet, dit is tevens de tweede film die ik van ‘Peckinpah’ heb gezien na mijn ontmoeting met hem en de fantastische prent ‘Cross of Iron’. Toch moet ik wel zeggen dat deze tweede film van de beste man mij toch wat is tegen gevallen, en dat vindt ik opzich best jammer. De film kwam in mijn ogen erg langzaam op gang waardoor ik het nogal lang vond duren, daarbij was de openingsscene ook niet heel bijzonder en zitten we eigenlijk tot aan de ontmoeting voor de bankroof een beetje naar saaie beelden te kijken.

Zelf ben ik nog niet heel bekend met ‘Steve McQueen’, hoewel ik hem in deze film leuk vond acteren denk ik wel dat de beste acteur wat betere titels op zijn naam heeft staan. Ik heb overigens wel zijn doodsoorzaak ingelezen, tragisch om dat zo te zien, rot ziekte. Voor de rest kende de film een prima cast daar waar niet heel veel aan op te merken was. ‘Ali MacGraw’ deed het leuk als de rechter hand van ‘Doc’ en ook mede crimineel waarbij je toch wat meer de neiging krijgt dat de film naar een ‘Bonny & Clyde’ verhaal aan het grijpen is.

Het vluchten vond ik spannender worden en dat pakte de film goed op, daar werd de film ook constant wat leuker, alleen al het vluchten na de roof was leuk en spectaculair om naar te kijken. Dat samen met de actie die echt wel goed is in de film en wat ‘Peckinpah’ echt wel onder de knie had. Goede keiharde actiescenes samen met de vluchtscenes vormden toch deze film, echter een film waarbij ik veel inkak momenten vond hebben, dat maakte het dus een stuk minder leuk om te kijken en dat is wel jammer.

Al om al, is het echt geen verkeerde zit hoor want we zijn wel slechtere films gewend, toch had ik er veel en veel meer van verwacht en dat kwam wellicht ook wel een beetje door zijn hoge cijfer en de vele lovende woorden. Ik moet hem denk ik in de toekomst maar weer eens herzien, wellicht dat ik er dan anders over denk.

avatar van joolstein

joolstein

Bonnie en Clyde..euh welnee Doc en Carol. Ach het verhaal is uiteindelijk ondergeschikt aan de rauwe stijl van de film. Ja, spectaculaire achtervolgingen en fraai gefilmde schietpartijen met bloed (ziet er uit als rode verf) kan je wel overlaten aan regisseur Sam Peckinpah! In de actiefilm spelen Steve McQueen en Ali MacGraw (Werkte ook mee aan Convoy’ uit 1978 van dezelfde regisseur) de hoofdrollen. En zoals gebruikelijk in jaren 70 zijn mannen van het stoer type en vrouwen aantrekkelijke verleidsters die af en toe een Bitch-slab nodig hebben. Wat de film goed doet is dat het de spanning er telkens in weet te houden. Het voortvluchtige stel is uiteraard ook niet vies van wat illegaal gedrag om aan centen te komen. Vooral de ‘achtervolging’ in een trein was echt "Vet" En dat alles op klanken van jazzy muziek gecomponeerd door Quincy Jones. Deze twee uur durende actiefilm is als je op zoek bent naar een “bankoverval die verkeerd gaat-film” een goede aanrader.

avatar van Basto

Basto

Erg fijne misdaad film naar een strak script van Walter Hill. Na de bankoverval zijn McQueen en MacGraw de gehele film op de vlucht en weten ze steeds weer uit handen van de politie en andere overvallers te blijven. Geen grote achtervolging, maar een verzameling van spitsvondige ontsnappingen. Had Hill ‘m zelf geregisseerd dan had hij m waarschijnlijk precies op 100 minuten geklokt en was die misschien nog beter geweest. Maar ook nu is het een super coole film met een fantastische McQueen en een geweldige finale. Die laatste deed me sterk aan True Romance denken. Weet niet of het hiervoor al vaker zo is gedaan, maar vond het leuk te bedenken dat de kans groot is sat Tarantino het hier vandaan heeft.

Dikke 4*