ad

Actie / Misdaad | 120 minuten
3,26 1.496 stemmen

Genre: Actie / Misdaad

Oorsprong: Verenigde Staten / Japan

Geregisseerd door: Kathryn Bigelow

Met onder meer: Keanu Reeves, Patrick Swayze en Gary Busey

Releasedatum: 31 januari 1991

Over Point Break

"100% Pure Adrenaline!"

In Los Angeles opereert een bende die banken overvalt, en noemt zichzelf de 'ex-presidents' omdat ze bij hun overvallen maskers dragen van Reagan, Carter, Nixon en Johnson. De FBI stelt vast dat de daders surfers moeten zijn en dat is het enige aanknopingspunt. Ze sturen daarom de jonge agent Johnny Utah (Keanu Reeves) naar het strand om te infiltreren. Hij ontmoet er de charismatische surfer Bodhi (Patrick Swayze) en diens vrienden, die hem in een nieuwe, opwindende wereld introduceren. Tevens hangt daar ook een groepje surfers rond dat zich verdacht gedraagt...

imageimageimageimageimageimageimage

FBI Special Agent John 'Johnny' Utah

FBI Agent Angelo Pappas

Tyler Ann Endicott

FBI Agent Ben Harp

avatar van TronMan

TronMan

Leuk spel tussen John Wic... euh Keanu Reeves en Patrick Swayze . Goede sfeer en actie. En ook zeker een perfect eind.

avatar van AJK

AJK

Een film die voor mij gevoel destijds onder

gewaardeerd is.De haardracht van swayze

was ook een gewenning.

Ik betrap mij erop dat ik deze film altijd wil kijken

als het weer op tv is.

3.5

avatar van Shadowed

Shadowed

Prima.

Persoonlijk vind ik dit nergens heel bijzonder worden, het is gewoon een 'normale' actie/misdaad met wat sportieve beelden daar tussenin. Het jonge koppie van Reeves was wel leuk om te zien maar ook de wilde kop van Swayze valt wel op.

Het verhaal is vrij simpel maar is prima uitgevoerd. Het verhaal bied nergens heel speciale dingen bij de 2 uur lange speelduur, het acteerwerk van Reeves is prima en Swayze zet ook wel een prima prestatie neer. Altijd leuk om Busey ertussen te zijn met zijn grappige momenten.

Er zitten een aantal leuke scenes tussen, die wel opvallen en ook zeker wel boeiend zijn. De achtervolgingen en surfscenes zijn leuk en de film weet in het algemeen de gehele 120 minuten te boeien. Nergens te traag, wel leuk.

Maar nergens speciaal, het acteerwerk buiten de 3 eerdergenoemde namen is niet bijzonder en weet het nergens heel erg te overtuigen. Er zit niet echt een band tussen Reeves en Swayze, en dat is het grootste element dat eigenlijk ontbreekt. Voor de rest is het allemaal onderhoudend en prima.

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zo te zien viel deze Point break niet bij iedereen in de smaak. Ik kon hem in tegenstelling tot velen toch best appreciëren. Point break is een vrij standaard actiefilm met erg veel nineties elementen, maar daarom zeker niet ondergeschikt aan soortgelijke gemiddelde prenten. Niet dat ik zo'n superfan ben van Kathryn Bigelow, maar deze dame heeft toch een degelijk aanzien in de filmwereld verworven. En deze Point break misstaat daar niet bij. Blijkbaar is er ook een remake uit 2015 op de markt, maar deze laat ik (eventjes toch) aan me voorbij gaan.

Het plot is alvast eenvoudig. Een undercoveragent (Keanu Reeves) die infiltreert in het (surf)milieu om zo op zoek te gaan naar een stelletje hyperprofessionele bankovervallers. Alleen al de setting waarbij een spontaan vakantiegevoel optreedt bij het zien van golven en stranden is mooi in beeld gebracht. Ook later in de film bij de parachutesprong zijn de beelden adembenemend en voegen ze toch wel iets toe aan het geheel van de film.

Houterige Reeves zal nooit een topacteur worden, maar ik vond zijn samenspel met Swayze (van hetzelfde laken een broek) niet zo vervelend. Busey viel ook best mee al vond ik hem beter als schurk in Under Siege met Steven Seagal. De bullebak-commissaris bezorgde me meer hoofdpijn. Dan kwam een Mark Wahlberg in The departed veel beter tot zijn recht. Ook de actie is best leuk met de scène aan het tankstation en de geweldige achtervolgingssène. Sowieso goed in beeld gebracht. Tot slot blijven ook de maskers van de ex-presidenten van de VS geweldig en zelfs legendarisch. Op dat vlak zeker niet slechter dan pakweg The town, Heat of Inside man. Point break heeft mijn inziens toch een zekere status verworven na straks 30 jaar. Leuk!

avatar van stratmans

stratmans

leuke film en sound

avatar van Survivor87

Survivor87

Een zeer goede, aangename actie/avonturen/misdaad film met Patrick Swayze als surfer/bankroversleider. En keanu als jonge, groene FBI agent doet het niet slecht. Gary Busy, een leuk acteur ook. Maar zie hem liever als bad guy spelen zoals in 'Surviving The Game'(1994) met Rutger Hauer.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Guilty pleasure die ik toch altijd ga kijken als hij er voor is, ditmaal echter de dvd gepakt en wat me opviel waren dat vooral de surfbeelden er super goed uit zagen voor een film van bijna 30 jaar oud en dat het geluid erg goed is.

Het verhaal is allemaal niet zo veel, en Reeves laat zien niet echt goed te kunnen achteren, slechts zichzelf spelen. Desalniettemin wordt er in vliegende vaart een aardig spektakel gebracht met veel mooi surfbeelden, parachutespringen, het nodige geknok en geschiet en een hele goed achtervolging te voet. De film wordt verder vooral wat extra gegeven door een prima soundtrack en een amusante Gary Busey. Geniaal die man. Lees overigens net dat hij in '88 een motorongeluk had en geen helm droeg, men vreesde destijds voor blijvend hersenletsel. Gelukkig is ie herstelt, had hem niet willen missen in deze film en Under Siege. Vermoed dat hij zo uitblinkt omdat hij, naar men zegt, extraverter, drukker en minder geremd is nadien. McGinley trouwens ook prima in een voor hem redelijk typerende rol als zuiger.

Leuke film, prima vermaak, altijd prettig om weer eens te kijken.

avatar van Don Homer

Don Homer

Er is van alles mis met deze bijzondere surf-actie trip. Bij vlagen niet realistisch geacteerd, ogen die dichtvallen bij overlijden en over de top acting. Toch is het bij wijlen ook heel goed geacteerd en is de hele film ronduit vermakelijk. Er is een goede afwisseling tussen actie, surfen (helaas zonder pulp fiction surfmuziek) en drama. Ook blijft het spannend en origineel al zijn er wel wat cliché wendingen.

avatar van jordorientje

jordorientje

Ja dit was echt slecht. Onrealistische actiescenes, overdreven geacteerd, irritant en voorspelbaar.

Daar waar ik geen moeite heb met het slechte acteerwerk in films zoals John Wick en een aantal van JCVD en waar ik het juist vermakelijk vind, vond ik het hier behoorlijk irritant.

Het lukte me niet om het met een korrel zout te nemen allemaal..

avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

standaard verhaal; bij momenten ongeloofwaardig maar sterke en spannende actie (die achtervolging door huis en tuin was uitmuntend). Conclusie : Bigelow serveert een efficiënte actie film. Vooral de gelaagdheid dat good guy en bad guy parallel lopen, doet vermoeden dat Bigelow meer wil zeggen. Visueel ; tijdens de titelgeneriek lopen de namen van Swayze en Reeves door elkaar en op het einde worden ze aan elkaar vastgeketend. Inhoudelijk : er is een band tussen de twee, ze voelen zich tot elkaars wereld aangetrokken, er is respect, er wordt zelfs letterlijk gezegd : we gelijken op elkaar. Had ze nu ook de personages wat meer gelaagdheid gegeven (nu is duidelijk wie bad guy en wie good guy is) dan had de film zich ongetwijfeld boven de middelmaat geheven.

avatar van IH88

IH88

“Fear causes hesitation, and hesitation will cause your worst fears to come true.”

Sfeervolle en enerverende misdaadfilm van Kathryn Bigelow. Mooie locaties, een zomers sfeertje, surfen, wat actiescènes, aardig acteerwerk, en een fijne combinatie tussen een luchtige actiefilm en een verhaal over vriendschap en tegenstrijdige belangen. Het is niet heel diepgaand allemaal, maar dat was ook niet de bedoeling van Bigelow. Point Break is een spetterende actiefilm waar het plezier vanaf straalt.

avatar van Woland

Woland

Ontzettende onzinfilm natuurlijk, met lekker luchtige actie en een undercoveroperatie in, jawel, een surferskliek. Maar zolang je dit niet al te serieus neemt, is dit best genietbaar. Leuke hoeveelheid actie en spektakel, en de acteurs doen het over het algemeen best vermakelijk. Al is het soms wel erg over the top, en is bijvoorbeeld de romance niet zo heel overtuigend. Twee uur is ook echt te lang voor dit soort vermaak wat mij betreft. Toch heeft Bigelow een prima stukje amusement in elkaar gesleuteld.

avatar van MisterJames

MisterJames

Geen hoogstaand stukje film, maar wel vermakelijk op zich. De actie is leuk gedaan, en naast Reeves zijn belabberde acteerprestatie toch wel knap dat ie hier zo voor heeft leren surfen. Het hele verhaal over een agent undercover als surferdude is een beetje afgezaagd, inclusief een ongeloofwaardige romance en lompe dialogen. Stukjes als waar Johnny Utah schreeuwend zijn pistool afvuurt in de lucht wanneer die Bodhi niet te pakken krijgt, of hem op het eind vrij laat om de perfecte golf te pakken, waarna hij de film afsluit met een random spaans zinnetje en het weggooien van zijn badge zijn zelfs lachwekkend. Gelukkig zijn er momenten om van zulk soort films te kunnen genieten, een film die zichzelf niet al te serieus neemt.

Point Break is geen goede film in mijn ogen, wat scheelt is dat het zich ook niet anders voordoet, en als luchtig actievermaak is het oke, 2,5!

avatar van des1

des1

Vrouwen vinden Reeves leuk. Dat ie niet kan acteren, of alleen overdreven, doet er niet zoveel toe. Vooral aan het eind als ie heel macho z'n confrontatie met Bodhi heeft ("Vaya con Dios" LMAO) en erna z'n badge weggooit in de branding. Maar ja, sinds de superhelden films is nep acteren in die films een graad of 2000 x erger geworden. Swayze daarentegen is magnifiek. YouTube

avatar van richette

richette

Echt intens slecht acteerwerk van Keanu reeves maar wel een vermakelijke film.

avatar van KingJ

KingJ

heerlijk vermakelijke onzin film...

soort van guilty pleasure voor mij....

niet te serieus nemen dan is het een leuke film

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2019 stemmen

Best oké.

Absoluut geen hoogvlieger, maar wel een typisch product van z'n tijd. Vanaf de geweldige intro is het over-the-topgehalte torenhoog, hetgeen in de actiescènes nog overtroffen wordt, zeker naar het einde toe. De dwaze Keanu Reeves bakt er werkelijk niets van, hetgeen geregeld voor (onbedoeld?) grappige dialogen zorgt. De combo met vooral z'n partner Gary Busey is schitterend, die met Patrick Swayze als tegenspeler gaat ook nog wel, maar die vind ik best een vervelend rolletje hebben als alternatieveling.

Verder laat regisseur Kathryn Bigelow de film een half uurtje te lang aanslepen. Dergelijke foute machofilms moeten gewoon vlot en plezant zijn. Hoe langer de film duurt, hoe minder vlot en hoe minder plezant hij wordt. De film boet aan het einde nog wat kwaliteit in. Zonde van het uitstekende eerste uur.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een kruising tussen de xXx films en de buddy cop movies. Het blijft lichtvoetig maar kan wel genoeg entertainen. Keanu Reeves is nog wat standaard in de jaren '90 maar het past wel bij het genre. Swayze doet het iets beter als macho surfer. Verder de nodige clichés in het genre, zoals de tierende commissaris en het duo van de ongehoorde ervaren agent met de jonge nieuwkomer. In het genre zeker niet slecht en best wel amusant. Maar meer wordt het niet.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

Nog niet op gestemd zie ik dus bij deze. Aardig en ene leuke cast maar nergens hoogstaand vind ik.

avatar van Feiraco

Feiraco

Bijna 30 jaar geleden alweer en deze stond nog op mijn lijstje om ooit eens te zijn. Misschien dat de film toen wat serieuzer werd gezien want (zoals hieronder al veelal aangegeven) is het behoorlijk over de top. Keanu Reeves is echt dramatisch slecht en zijn tegenspeelster ook. Patrick Swayze overtuigde een stuk meer met zijn intense blik. Ik vond vooral de sfeer goed weergegeven van California begin jaren'90 en de vermommingen van de bankovervallers leuk bedacht.

avatar van Basto

Basto

Ik had vanavond zin in een soort actiethriller a la Point Break. Was fijn om te ontdekken dat ik de blu ray in mijn kast had staan. Paar maanden geleden aangeschaft om mijn Bigelow collectie te completeren. Mis er nog een paar, maar deze had ik gelukkig wel.

Was zeker 20 jaar geleden dat ik m voor het laatst zag. De keer daarvoor zal in 1991in de bios zijn geweest. Het was in ieder geval een hele fijne herziening. Het is ook 30 jaar later nog steeds een leuke frisse film met een lekkere mix van surfen, bankovervallen en politiewerk. Met Reeves en Swayze heeft het ook een prima cast en de regie van Bigelow (met Cameron op de achtergrond) is gewoon erg sterk voor dit type film.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Deze film gister gezien met weinig verwachtingen, maar dit viel redelijk goed uit.

Ik vond het verhaal redelijk en ook wel spannend. Er zaten verder wel een aantal momenten in de film die ik dan niet zag aankomen. Dit vind ik altijd wel een pluspunt , dat er gebeurtenissen voorkomen die ik niet helemaal zie aankomen, waardoor het interssant blijft.

Buiten dit ,vond ik de acteer prestaties toch niet altijd even goed en is het verhaal verder niet buitengewoon speciaal en wat gewoontjes.