Point Break (1991)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Keanu Reeves, Patrick Swayze en Gary Busey

In Los Angeles opereert een bende die banken overvalt, en noemt zichzelf de 'ex-presidents' omdat ze bij hun overvallen maskers dragen van Reagan, Carter, Nixon en Johnson. De FBI stelt vast dat de daders surfers moeten zijn en dat is het enige aanknopingspunt. Ze sturen daarom de jonge agent Johnny Utah (Keanu Reeves) naar het strand om te infiltreren. Hij ontmoet er de charismatische surfer Bodhi (Patrick Swayze) en diens vrienden, die hem in een nieuwe, opwindende wereld introduceren. Tevens hangt daar ook een groepje surfers rond dat zich verdacht gedraagt...

avatar van baspls
Goede film. Spannend, vermakelijk, goed geacteerd, goede muziek, goed verhaal...
Gary Busey en Keanu Reeves vond ik erg sterk acteren.
Mooie James Cameron-productie.

Dick2008
Redelijke film, die zwaar cliché begint, of zijn dat misschien juist latere films. Maar een jonge enthousiaste agent met een oudere collega, dat hebben we al vaker gezien. Leek aanvankelijk een actiekomedie te worden. Maar daarna zwakt de film helaas flink af, door de surfbeelden en de romance. Vervolgens veel actie, waarbij de lange achtervolging wel zeer goed is te noemen, o.a. door het camerawerk. Daarna nog veel meer actie, maar omslachtig en gewelddadig vaak. Swayze was voor mij enigszins onherkenbaar door zijn snor en baardje. Reeves is wel grappig en de combinatie met Busey is redelijk.
Maar een hoop uh en ah en surf-en vliegstunts. Nou ja, was wel te doen voor een keer, maar er wordt wel van alles bijgehaald en het verhaal is hier en daar ook wel onlogisch. 3.0

floriaan97
Wat is Reeves toch ontzettend slecht in deze film, de film ontwaakt weinig in me en alleen Patrick Swayze en Gary Busey deden het goed.
Een leuk verhaal waar ze veel meer hadden kunnen doen.

avatar van Insignificance
Hier en daar een cool surf filmpje, soms aardige actie en vaak een mager zaakje. Een standaard plot met dito poppetjes dat wel heel gemakkelijk van A naar B en verder gaat. Zo'n romance gaat nergens over en hoe Utah verzeild raakt in het wereldje is al evenmin overtuigend. Zo steekt er wel meer gammel in elkaar. Reeves is glazig, terwijl Busey teveel z'n best doet en daarmee bijna een parodie op een agent is. Swayze maakt er tenminste nog wat van, de maskertjes zijn gaaf en de achtervolging is in ieder geval beter dan de duikvlucht. Dat we nog naar Australië gaan, stond al vrij snel vast. Dat boeit dan ook allang niet meer.

avatar van notsub
Het is best amusant allemaal, maar tegelijkertijd stelt het weinig voor. Reeves loopt op zijn tenen, Schwayze is veel meer in zijn element. Er zitten wel een paar mooie scenes in, maar vooral in het begin is het wel doorbijten om door de matige aanloop heen te komen. De actie is dan wel aardig, de romantiek geloof je echt niet. Het was vooral leuk de jonge acteur Schwayze aan het werk te zien en niet te vergeten: de plaatjes vanuit de lucht.

Vond het wel een redelijk goede film.
Regie van Kathryn Bigelow, ex-mevrouw James Cameron (producer van deze film) en zijzelf latere Oscarwinnares ('The Hurt Locker').
Deze prent is natuurlijk geen Oscarmateriaal maar het beviel me wel allemaal, de vertolkingen zijn redelijk en verhaal is dat ook.
Heb me niet verveeld, en dat is ook belangrijk

avatar van VforVictor
Gewoon een vermakelijke film. 3,5 ster

avatar van tommykonijn
Niet alles aan Point Break was goed. De film bleek echter precies in huis te hebben waar ik op zat te wachten en is binnen het genre een sterke film.

Ik zal niet de eerste zijn die licht verbaasd is over het feit dat deze film geregisseerd is door een vrouw, want het is immers een actiefilm. Kathryn Bigelow trakteerde me in ieder geval op een aantal van de sterkste actiescènes die ik in tijden gezien heb. Strak gefilmd, snel gemonteerd en flitsend in beeld gebracht. De achtervolging tussen Reeves en Swayze vond ik subliem. Sowieso ontpopt die tweestrijd tussen hen zich in een van de meest interessante die ik tot op heden heb mogen aanschouwen. Niet alleen de reguliere actiemomenten zoals de overval in huis van de verdachten (Reeves die voor de grasmaaier ligt was gruwelijk!) zagen er goed uit, maar ook de surfsport wordt mooi aangehaald. Dit alles wordt ondersteund door een degelijke soundtrack die aansluit bij het verhaal.

Twee dingen waren er die me minder bevielen. Op de eerste plaats was dat eens wat minder goed acteerwerk van Keanu Reeves. In films als The Matrix, The Devil's Advocate en Speed (al is die laatste wel al weer lang geleden) vind ik hem prima, maar hier kwam hij vaak wat te geforceerd over. Hij speelt niet rampzalig, maar wel duidelijk op een minder niveau als eerder genoemde films. De overige cast deed het naar behoren, inclusief een sterke Patrick Swayze en Gary Busey. Het tweede wat ik minder vond is dat de film op een gegeven moment wat teveel doordraaft. Dan heb ik het nog niet over het (imo) briljante, definitieve einde in Australië, maar eerder over het hele gedoe rondom het vliegtuig. Cash die uit het vliegtuig springt, bovenop Bodhi landt en dan ook nog (op de knie na) goed neerkomt is een wonder dat me iets te ver ging. Ergens ook wel leuk dat de film lekker los gaat, maar er zijn grenzen.

Point Break is een op en top vermakelijke film. Deze kent een nodige dosis spanning en verloopt vlot door het hoog liggende tempo. Een niet extreem uitzonderlijke, maar toch interessante cinematografie zorgt ervoor dat ik dit net wat bovengemiddeld vond dan de doorsnee genrefilm.

Dit jaar komt de remake uit.

avatar van Richard_Voorhees
Een remake? Waarom? Dit is echt een film die dat niet nodig heeft, maar goed...
Nu over de film zelf. Keanu Reeves en Gary Busey zetten een vermakelijk politie duo neer die achter een stel bankovervallers aan moeten.
Wanneer blijkt dat de daders vermoedelijk surfers zijn, moet Reeves undercover in deze wereld van de "thrill seekers" om te achterhalen wie de daders zijn.
Mede door de degelijke actie en het aardige acteerwerk is dit een zeer vermakelijke actiefilm geworden. Een vermakelijke film voor de liefhebbers.

avatar van puti
Grappig. Ik deed mee in deze film. Als 1 van de figuranten die in de branding zwommen tijdens de surf-scenes. Daarom vind ik dit natuurlijk een hele gave film. Was op het noordelijke gedeelte van Oahu. De hoofdrolspelers helaas misgelopen.

avatar van mikey
Cool

avatar van blurp194
Guilty pleasure.

Reeves en Busey dingen naar de hoofdprijs voor slechtste acteur in deze film. Maar Swayze en zijn makkers zijn wel erg cool, en Lori Petty ook, de timing is perfect en de actie leuk. Ook nog een leuke cameo voor Anthony Kiedis, en bij de stoerigheid komen ook een serie goeie oneliners langs. Dat het geheel in de eeuwige zomer speelt doet ook een hoop goed. En op de een of andere manier heeft de film ergens in mijn achterhoofd een soort cultstatus. Misschien een verdrongen verlangen om een soort Bodhi te worden. Ooit nog eens.

avatar van Gang_Star
Actiefilm waarin een agent undercover gaat om te infiltreren in een bende. Ondanks dat het verhaal wat eenvoudig is, is de uitwerking wel naar behoren. Er wordt goed geacteerd, de actie is eveneens goed en de film is vrij spannend.

avatar van Aazhyd
Geen hoogvlieger, maar wel een vermakelijke film. De parachute-scenes aan het eind zijn nogal ongeloofwaardig, dat wel. Gary Busey had een leuk rolletje.

avatar van MRDammann
Eindelijk de originele versie van "Fast & Furious" gezien mede dankzij het 52filmsbywomen-project. Mijn tweede film van Kathryn Bigelow en hij is me eigenlijk wel goed bevallen. Ik kan niet ontkennen dat de film behoorlijk over de top is, maar erg vind ik dat niet. De scenes tijden het surfen zien er echt prachtig uit, net zoals de scene met het vliegtuig. Heel enerverend en spannend. Toch laat de film niet alleen maar actie zijn. Er is ook ruimte voor een bromance tussen de twee hoofdpersonen. Dat geeft de films wat extra inhoud.

avatar van schumacher
Al 100 keer gezien, ik kan der naar blijven kijken, zo goed vind ik die.
Staat in mijn top 50 van beste ooit.

avatar van wimaroca
Ik stem nu,met de gedachte van 25 jaar geleden,toen die tijd in de bios gezien,ik vond 'm heel goed,vooral door Swayze ,die vond ik met North and South al steengoed

Ik zag dat er een nu een remake is,die ga ik volgende week bekijken.

avatar van Lars
Matige Cast , Matig acteerwerk.
De uitwerking van het verhaal is ook erg aan de magere kant.

avatar van des1
Swayze is charismatisch goed, Gary Busey acteert vet aangezet, Keanu Reeves' macho "I have to take you down" aan het eind van de film is compleet lachwekkend. Nog meer als ie z'n badge heel stoer ("zo-éé") in zee gooit. Verhaal heeft iets aanstellerigs. Als actiefilm geslaagd.

avatar van K. V.
Deze was nog eens op tv en eens bekeken. 'k vond het nog een goeie actiefilm. Het is er soms wel wat over, maar dit kijk 'k wel door de vinders.
De cast deed het prima en behalve de kledij was de film zeker nog niet gedateerd.
Wel een lange film, maar door het verhaal wist hij wel de volledige speelduur te boeien. De moeite om gezien te hebben.

avatar van Majestics
Lekkere film om te kijken.

avatar van mnrk
...last time you had a feeling I had to kill a guy, and I hate that... It looks bad on my report.

Deze film van Kathryn Bigelow blijft gewoon vermakelijk...

Het verhaal is in orde en de sfeer past er ook prima bij (de remake heeft wel betere actie scene's), hierdoor kijkt deze film lekker weg...

Keanu Reeves en Gary Busey vormen een leuk duo en Patrick Swayze is ook op zijn plaats met zijn rol...

avatar van BlueJudaskiss
Ongelofelijk dat dit door een vrouw geregisseerd is. Stompzinnig macho-gedrag met een potsierlijke Patrick Swayze - van wie ik overigens dacht dat het Kurt Russel was omdat ik in de war was met Executive Desicion. Moet toegeven dat ik de eerste helft nog wel aardig vond door het verrassend goede spel van Keanu Reeves, een lollige Busey en wat gave actiescenes, maar het werd zo veel meer van hetzelfde dat het me uiteindelijk volledig koud liet. Klassieker- en/of cultstatus van deze film begrijp ik niet.

avatar van trebremmit
Tof actie filmpje en Swayze doet het zeer goed, alleen was Reeves zijn rol echt vreselijk slecht, wat een stompzinnig karakter speelde die zeg, je zou haast hopen dat ie de eerste scene al uit de film werd geschoten.

(verwijderd)
Soms ben je op een locatie dat je plots aan een film moet denken, ik kreeg zo'n vaag moment afgelopen weekend tijdens Concert At Sea, met de prachtige Noordzee op de achtergrond: POINT BREAK! Zo'n 2 jaar geleden zag ik dit voor het eerst en het laatst, en werd toen weggeblazen door zowat alles in deze naar mijn mening zwaar onderschatte film, resulterend in de volle 5 sterren.

Ik twijfel altijd bij een 2e kijkbeurt, maar ik kon het niet laten. Het effect dat Point Break op mij heeft blijft behoorlijk intact. De ongelooflijke zomerse sfeer, het surfen, Keanu die perfect is voor deze rol, de charismatische Swayze, de enorm leuke Lori Petty, zelfs Gary Busey is perfect gecast. Het geheel pakt mij gewoon. Toegegeven, de 1e kijkbeurt blijft altijd specialer, maar het viel ondanks de briljante herinnering niet tegen.

Point Break blijft moeiteloos overeind in het lijstje van mijn favoriete genre: sfeervolle, feelgood, Zomerse films. Nu al weer zin om een True Romance, Mud, Back to the Future of Stand By Me op te zetten.

avatar van Majestics

avatar van max cady
Majestics schreef:
Dit soort actiefilms maken ze niet meer he?

Idd. Dat doen ze niet meer. De film is hier en daar wat achterhaald maar goed dat blijf je houden met oudere films. Ik heb deze vandaag nog eens opgezet en het blijft echt een heerlijke film. Jaah .. Het zal ook een stukje nostalgie zijn maar goed .. Jammer dat het vandaag de dag niet meer zo gemaakt word. Toch wel een beetje een evergreen onder de films als je het mij vraagt.

avatar van Thiver
Majestics schreef:
Dit soort actiefilms maken ze niet meer he?

Wel, er kwam in 2001 een soort-van-remake en die heeft sindsdien zeven vervolgen gekregen...

avatar van Lovelyboy
Guilty pleasure lees ik hier boven en dat is het zonder meer. Niet overal even best, hier en daar wat te gemakkelijk, plotje vrij dun en tja het blijft Keanu Reeves natuurlijk. Maar desondanks heeft de prent een zekere charme. Het zal voor mij een combinatie zijn tussen jeugdsentiment en de toch wel keigave actie. Daarnaast heeft de film iets bandeloos, het kan namelijk allemaal maar. Het lijkt een wereld op zich, een wereld waar het karakter van Reeves ook steeds verder ingezogen wordt. Busey is daarnaast fantastisch als lichtelijk gestoord en drukke collega. Echt een typische rol voor hem. Het open einde met de ontsnapte Swayze die nog steeds een mythische golf najaagt past ook wel.

Kortom, nootjes/chips, biertje, lui op de bank hangen en niet te serieus.

avatar van TronMan
Leuk spel tussen John Wic... euh Keanu Reeves en Patrick Swayze . Goede sfeer en actie. En ook zeker een perfect eind.