Point Break (1991)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Keanu Reeves, Patrick Swayze en Gary Busey

In Los Angeles opereert een bende die banken overvalt, en noemt zichzelf de 'ex-presidents' omdat ze bij hun overvallen maskers dragen van Reagan, Carter, Nixon en Johnson. De FBI stelt vast dat de daders surfers moeten zijn en dat is het enige aanknopingspunt. Ze sturen daarom de jonge agent Johnny Utah (Keanu Reeves) naar het strand om te infiltreren. Hij ontmoet er de charismatische surfer Bodhi (Patrick Swayze) en diens vrienden, die hem in een nieuwe, opwindende wereld introduceren. Tevens hangt daar ook een groepje surfers rond dat zich verdacht gedraagt...

avatar van TronMan
Leuk spel tussen John Wic... euh Keanu Reeves en Patrick Swayze . Goede sfeer en actie. En ook zeker een perfect eind.

avatar van AJK
AJK
Een film die voor mij gevoel destijds onder
gewaardeerd is.De haardracht van swayze
was ook een gewenning.
Ik betrap mij erop dat ik deze film altijd wil kijken
als het weer op tv is.
3.5

avatar van Shadowed
Prima.

Persoonlijk vind ik dit nergens heel bijzonder worden, het is gewoon een 'normale' actie/misdaad met wat sportieve beelden daar tussenin. Het jonge koppie van Reeves was wel leuk om te zien maar ook de wilde kop van Swayze valt wel op.

Het verhaal is vrij simpel maar is prima uitgevoerd. Het verhaal bied nergens heel speciale dingen bij de 2 uur lange speelduur, het acteerwerk van Reeves is prima en Swayze zet ook wel een prima prestatie neer. Altijd leuk om Busey ertussen te zijn met zijn grappige momenten.

Er zitten een aantal leuke scenes tussen, die wel opvallen en ook zeker wel boeiend zijn. De achtervolgingen en surfscenes zijn leuk en de film weet in het algemeen de gehele 120 minuten te boeien. Nergens te traag, wel leuk.

Maar nergens speciaal, het acteerwerk buiten de 3 eerdergenoemde namen is niet bijzonder en weet het nergens heel erg te overtuigen. Er zit niet echt een band tussen Reeves en Swayze, en dat is het grootste element dat eigenlijk ontbreekt. Voor de rest is het allemaal onderhoudend en prima.

avatar van Fisico
Zo te zien viel deze Point break niet bij iedereen in de smaak. Ik kon hem in tegenstelling tot velen toch best appreciëren. Point break is een vrij standaard actiefilm met erg veel nineties elementen, maar daarom zeker niet ondergeschikt aan soortgelijke gemiddelde prenten. Niet dat ik zo'n superfan ben van Kathryn Bigelow, maar deze dame heeft toch een degelijk aanzien in de filmwereld verworven. En deze Point break misstaat daar niet bij. Blijkbaar is er ook een remake uit 2015 op de markt, maar deze laat ik (eventjes toch) aan me voorbij gaan.

Het plot is alvast eenvoudig. Een undercoveragent (Keanu Reeves) die infiltreert in het (surf)milieu om zo op zoek te gaan naar een stelletje hyperprofessionele bankovervallers. Alleen al de setting waarbij een spontaan vakantiegevoel optreedt bij het zien van golven en stranden is mooi in beeld gebracht. Ook later in de film bij de parachutesprong zijn de beelden adembenemend en voegen ze toch wel iets toe aan het geheel van de film.

Houterige Reeves zal nooit een topacteur worden, maar ik vond zijn samenspel met Swayze (van hetzelfde laken een broek) niet zo vervelend. Busey viel ook best mee al vond ik hem beter als schurk in Under Siege met Steven Seagal. De bullebak-commissaris bezorgde me meer hoofdpijn. Dan kwam een Mark Wahlberg in The departed veel beter tot zijn recht. Ook de actie is best leuk met de scène aan het tankstation en de geweldige achtervolgingssène. Sowieso goed in beeld gebracht. Tot slot blijven ook de maskers van de ex-presidenten van de VS geweldig en zelfs legendarisch. Op dat vlak zeker niet slechter dan pakweg The town, Heat of Inside man. Point break heeft mijn inziens toch een zekere status verworven na straks 30 jaar. Leuk!

leuke film en sound