Point Break (1991)

Verenigde Staten / Japan
Actie / Misdaad

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Keanu Reeves, Patrick Swayze en Gary Busey

In Los Angeles opereert een bende die banken overvalt, en noemt zichzelf de 'ex-presidents' omdat ze bij hun overvallen maskers dragen van Reagan, Carter, Nixon en Johnson. De FBI stelt vast dat de daders surfers moeten zijn en dat is het enige aanknopingspunt. Ze sturen daarom de jonge agent Johnny Utah (Keanu Reeves) naar het strand om te infiltreren. Hij ontmoet er de charismatische surfer Bodhi (Patrick Swayze) en diens vrienden, die hem in een nieuwe, opwindende wereld introduceren. Tevens hangt daar ook een groepje surfers rond dat zich verdacht gedraagt...

avatar van TronMan
Leuk spel tussen John Wic... euh Keanu Reeves en Patrick Swayze . Goede sfeer en actie. En ook zeker een perfect eind.

avatar van AJK
AJK
Een film die voor mij gevoel destijds onder
gewaardeerd is.De haardracht van swayze
was ook een gewenning.
Ik betrap mij erop dat ik deze film altijd wil kijken
als het weer op tv is.
3.5

avatar van Shadowed
Prima.

Persoonlijk vind ik dit nergens heel bijzonder worden, het is gewoon een 'normale' actie/misdaad met wat sportieve beelden daar tussenin. Het jonge koppie van Reeves was wel leuk om te zien maar ook de wilde kop van Swayze valt wel op.

Het verhaal is vrij simpel maar is prima uitgevoerd. Het verhaal bied nergens heel speciale dingen bij de 2 uur lange speelduur, het acteerwerk van Reeves is prima en Swayze zet ook wel een prima prestatie neer. Altijd leuk om Busey ertussen te zijn met zijn grappige momenten.

Er zitten een aantal leuke scenes tussen, die wel opvallen en ook zeker wel boeiend zijn. De achtervolgingen en surfscenes zijn leuk en de film weet in het algemeen de gehele 120 minuten te boeien. Nergens te traag, wel leuk.

Maar nergens speciaal, het acteerwerk buiten de 3 eerdergenoemde namen is niet bijzonder en weet het nergens heel erg te overtuigen. Er zit niet echt een band tussen Reeves en Swayze, en dat is het grootste element dat eigenlijk ontbreekt. Voor de rest is het allemaal onderhoudend en prima.

avatar van Fisico
Zo te zien viel deze Point break niet bij iedereen in de smaak. Ik kon hem in tegenstelling tot velen toch best appreciëren. Point break is een vrij standaard actiefilm met erg veel nineties elementen, maar daarom zeker niet ondergeschikt aan soortgelijke gemiddelde prenten. Niet dat ik zo'n superfan ben van Kathryn Bigelow, maar deze dame heeft toch een degelijk aanzien in de filmwereld verworven. En deze Point break misstaat daar niet bij. Blijkbaar is er ook een remake uit 2015 op de markt, maar deze laat ik (eventjes toch) aan me voorbij gaan.

Het plot is alvast eenvoudig. Een undercoveragent (Keanu Reeves) die infiltreert in het (surf)milieu om zo op zoek te gaan naar een stelletje hyperprofessionele bankovervallers. Alleen al de setting waarbij een spontaan vakantiegevoel optreedt bij het zien van golven en stranden is mooi in beeld gebracht. Ook later in de film bij de parachutesprong zijn de beelden adembenemend en voegen ze toch wel iets toe aan het geheel van de film.

Houterige Reeves zal nooit een topacteur worden, maar ik vond zijn samenspel met Swayze (van hetzelfde laken een broek) niet zo vervelend. Busey viel ook best mee al vond ik hem beter als schurk in Under Siege met Steven Seagal. De bullebak-commissaris bezorgde me meer hoofdpijn. Dan kwam een Mark Wahlberg in The departed veel beter tot zijn recht. Ook de actie is best leuk met de scène aan het tankstation en de geweldige achtervolgingssène. Sowieso goed in beeld gebracht. Tot slot blijven ook de maskers van de ex-presidenten van de VS geweldig en zelfs legendarisch. Op dat vlak zeker niet slechter dan pakweg The town, Heat of Inside man. Point break heeft mijn inziens toch een zekere status verworven na straks 30 jaar. Leuk!

leuke film en sound

Een zeer goede, aangename actie/avonturen/misdaad film met Patrick Swayze als surfer/bankroversleider. En keanu als jonge, groene FBI agent doet het niet slecht. Gary Busy, een leuk acteur ook. Maar zie hem liever als bad guy spelen zoals in 'Surviving The Game'(1994) met Rutger Hauer.

avatar van Lovelyboy
Guilty pleasure die ik toch altijd ga kijken als hij er voor is, ditmaal echter de dvd gepakt en wat me opviel waren dat vooral de surfbeelden er super goed uit zagen voor een film van bijna 30 jaar oud en dat het geluid erg goed is.

Het verhaal is allemaal niet zo veel, en Reeves laat zien niet echt goed te kunnen achteren, slechts zichzelf spelen. Desalniettemin wordt er in vliegende vaart een aardig spektakel gebracht met veel mooi surfbeelden, parachutespringen, het nodige geknok en geschiet en een hele goed achtervolging te voet. De film wordt verder vooral wat extra gegeven door een prima soundtrack en een amusante Gary Busey. Geniaal die man. Lees overigens net dat hij in '88 een motorongeluk had en geen helm droeg, men vreesde destijds voor blijvend hersenletsel. Gelukkig is ie herstelt, had hem niet willen missen in deze film en Under Siege. Vermoed dat hij zo uitblinkt omdat hij, naar men zegt, extraverter, drukker en minder geremd is nadien. McGinley trouwens ook prima in een voor hem redelijk typerende rol als zuiger.

Leuke film, prima vermaak, altijd prettig om weer eens te kijken.

avatar van Don Homer
Er is van alles mis met deze bijzondere surf-actie trip. Bij vlagen niet realistisch geacteerd, ogen die dichtvallen bij overlijden en over de top acting. Toch is het bij wijlen ook heel goed geacteerd en is de hele film ronduit vermakelijk. Er is een goede afwisseling tussen actie, surfen (helaas zonder pulp fiction surfmuziek) en drama. Ook blijft het spannend en origineel al zijn er wel wat cliché wendingen.