The Negotiator (1998)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door F. Gary Gray
met Kevin Spacey, Samuel L. Jackson en David Morse

Na een zoveelste opdracht succesvol te hebben afgerond, wordt de politieonderhandelaar Danny Roman (Samuel L. Jackson) door collega's en pers op handen gedragen. Die avond vertelt zijn partner hem dat hij bewijzen heeft van fraude in het politiedepartement. Wanneer hij later op de afgesproken tijd op hun ontmoetingsplaats aankomt, blijkt Danny's partner te zijn vermoord. De geprezen politieman wordt prompt beschuldigd van de moord. Hij begeeft zich naar Interne Zaken en eist van hun chef, Terence Niebaum (J.T. Walsh), de volledige waarheid. Het gesprek loopt uit de hand en Danny gijzelt Niebaum en de drie andere aanwezigen. Omdat hij als geen ander weet hoe de politie dergelijke situaties aanpakt, vraagt hij de hulp van een buitenstaander: een andere onderhandelaar, Chris Sabian (Kevin Spacey)...

avatar van tommykonijn
tommykonijn schreef:
Deze valt, samen met enkele andere titels, onder het rijtje van films die ik al heel vaak vanaf de helft - 3/4 gezien heb en waar ik enthousiast over ben. Ik val altijd halverwege binnen, iets wat ik niet graag doe, maar blijf er toch naar kijken. Ik wil hem absoluut eens in zijn geheel gaan zien. Met name de acteerprestaties van Jackson en Spacey maken een sterke indruk.

En laat ik deze film net enige tijd geleden dan inderdaad voor de eerste keer volledig gezien hebben.

Met de grote lijnen van de film was ik al bekend, maar ik vond The Negotiator evengoed een vermakelijke zit. Er gaat dreiging uit van de situatie en het geheel is bij vlagen nogal beklemmend. Wat dat betreft zet Samuel L. Jackson zijn rol uitstekend neer. Je wacht constant op wat de volgende stap zal zijn en hoe hij zich eruit gaat redden. Tegenpool Kevin Spacey is ook erg sterk. Aangezien er zo'n prominente focus op de twee ligt, wordt de kwaliteit van de film in grote mate bepaald door hun spel. Dan is het fijn om te zien dat beide heren nergens steken laten vallen.

Wat dan wel weer een beetje jammer is dat naarmate de film vordert de geloofwaardigheid steeds meer afneemt. Niet alleen komen er (uiteraard) tientallen politieauto's en helikopters op de gijzeling af, maar Roman weet ook het gebouw zonder problemen te verlaten. Ik zeg niet dat een dergelijke film 100% realistisch moet zijn, maar hier werkte het afleidend. De spannende climax in het huis maakt dit dan wel weer deels goed. Ook hier valt opnieuw het sterke spel op.

Ik vond het een fijne thriller. De film is op genoeg momenten spannend en weet, ondanks het iets te lange speelduur, nergens echt te vervelen. Anno 2017 zijn er echter wel al veel soortgelijke films uitgebracht en ik kan niet zeggen dat deze zich wat dat betreft weet te onderscheiden. Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat liefhebbers van dergelijke soortgelijke films The Negotiator heel erg zullen waarderen.

The Negotiator was destijds een verrassende film toen ik hem op DVD bekeek waarbij ik spijt had hem niet in de bioscoop gezien te hebben.

Erg origineel verhaal van een man in uitzichtloze positie, met een mooi opgebouwd plot in een zorgvuldig sluimerende spanningsboog gedurende de hele film. Met ijzersterke karakterrollen van Spacey en Jackson.

Met recht 1 van de betere films eind jaren '90.

TMP
Geen al te bijzondere film, maar het kijkt wel aardig weg. De film moet het vooral hebben van het acteerwerk van Samuel L. Jackson en (in iets mindere mate) Kevin Spacey. Enkele aardige dialogen tussen deze twee. De film weet de aandacht goed vast te houden. Heel erg spannend wordt het echter niet, daarvoor is het achterliggende complot niet interessant genoeg en zijn de personages ook niet sterk genoeg.

avatar van Hans Gruber
Gisteren weer een keer gezien. Het blijft een geweldige film die uitstekend in elkaar zit. Spanning en humor wisselen elkaar goed af. Spacey is werelds. Wat een geweldige acteur is het toch. Jammer dat door zijn privé beslommeringen er mogelijk geen films meer met hem worden gemaakt. Echt zonde, want wat is hij goed. Giamatti is ook verassend goed. Jackson en Morse leveren ook een goede acteerprestatie. Geen zwakke plekken en een goed script maken deze actiefilm tot een toppertje. 4,5 ster waard.

avatar van Majestics
Dit soort films maken ze niet echt meer he?

avatar van Angel9999
Super toffe film met mooie dialogen en een hele goede cast en goede regisseur. Het verhaal an sich is niet opzienbarend, maar des te knapper dat het nog steeds een vreselijke goede film is.

goede film, alleen iets teveel onwaarschijnlijkheden.