The Negotiator (1998)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Thriller

geregisseerd door F. Gary Gray
met Kevin Spacey, Samuel L. Jackson en David Morse

Na een zoveelste opdracht succesvol te hebben afgerond, wordt de politieonderhandelaar Danny Roman door collega's en pers op handen gedragen. Die avond vertelt zijn partner hem dat hij bewijzen heeft van fraude in het politiedepartement. Wanneer hij later op de afgesproken tijd op hun ontmoetingsplaats aankomt, blijkt Danny's partner te zijn vermoord. De geprezen politieman wordt prompt beschuldigd van de moord. Hij begeeft zich naar Interne Zaken en eist van hun chef, Terence Niebaum, de volledige waarheid. Het gesprek loopt uit de hand en Danny gijzelt Niebaum en de drie andere aanwezigen. Omdat hij als geen ander weet hoe de politie dergelijke situaties aanpakt, vraagt hij de hulp van een buitenstaander: een andere onderhandelaar, Chris Sabian...

271 BERICHTEN 32 MENINGEN

(verwijderd)
Zelfs de inbreng van Jackson en Spacey weegt niet op tegen de vele momenten dat het verhaal te simpel uit de bocht schiet.

avatar van VforVictor
Goeie film die je steeds op het puntje van je stoel houdt. Samuel en Kevin acteren zeer goed. Ook het einde was goed verzonnen. Al met al een aardige thriller!

avatar van missl
Goed verhaal met een goede spanningsboog waardoor de film voorbij vloog.

avatar van schram101
Sterke thriller die ondanks de speelduur en een gebrek aan snelheid nog redelijk snel voorbij vliegt. Uiteraard steel Samuel L. Jackson weer de show. Wat een held die man!

Uitstekende film waarin een crisis-onderhandelaar in het nauw wordt gedreven tot hij zelf een gijzelnemer wordt. Een vrij standaard opbouw en de film is ook wat aan de lange kant. Maar het is allemaal wel spannend. Een sterke casting van de twee acteerkanonnen Samuel L. Jackson en Kevin Spacey tegenover elkaar, die deze actie-thriller toch naar een hoger niveau tillen. Een nipte 4.0 sterren.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uitstekende thriller met een ontzettend fijne mix van thriller, spanning en humor.

Ja The Negotiator is een heerlijke film. Dat is in de eerste plaats te danken aan de acteurs, die geweldige acteerprestaties neerzetten. Samuel L. Jackson zet een energieke hoofdrol neer als de onderhandelingsexpert Danny Roman, die onterecht wordt beschuldigd van moord. Zijn vlotte babbel komt bij deze rol uitstekend van pas en laat hier zien wat hij allemaal in zijn mars heeft. Hij zet bijvoorbeeld een andere onderhandelaar voor schut, wat erg grappig is om te zien. Op het moment dat de onderhandelaar Sabian ten tonele verschijnt, wordt de film pas echt interessant. Kevin Spacey speelt deze rol minstens zo goed en de confrontatie tussen de twee onderhandelaars levert echt acteervuurwerk op van het hoogste niveau. Daarbij helpt het ook dat de dialogen ontzettend goed geschreven zijn.

Naast de hoofdrollen, worden ook de bijrolletjes goed ingevuld. J.T. Walsh, David Morse en vooral Paul Giamatti leveren hier ook vakwerk af. Die laatste speelt een gegijzelde, maar zorgt vaak voor erg leuke humor.

De regie is degelijk, de effecten goed en ondanks het wat voorspelbare einde, is het allemaal behoorlijk spannend. Het is entertainment op het hoogste niveau en vermaakt gewoon van begin tot einde, zonder ongeloofwaardig te worden en dat is best knap.

avatar van martijn011
Al vaak gezien en het blijft nog steeds een prima actiefilm die van begin tot eind boeit.
Vooral dankzij een uitstekende Samuel Jackson en Kevin Spacey staat de film als een huis. Uitstekende dialogen zijn ook een belangrijk onderdeel in een film als deze, natuurlijk vooral vanwege de onderhandelingen tussen gijzelnemer en onderhandelaar.

De geloofwaardigheid is af en toe ver te zoeken en dat zorgt ook voor het halve puntje verlaging wat ik de film ga toekennen.
Toch zal ik deze film in de toekomst nog vaak opzetten, want in het genre actie is het een niet te missen film!

avatar van Angelo2
Heerlijk actiethriller die geen moment verveeld. Meerdere malen op het puntje van me stoel gezeten. Echt zo'n film dat als hij op tv verschijnt je hem blijft volgen. Goede rol van Samual L Jackson. Dikke 8

avatar van Bibelonseberg
Aardige film, maar vond 'm jammergenoeg niet zo spannend als vele mensen 'm hier op MM beschrijven. Blijft echter wel boeien want je wil weten hoe dit dilemma af zal lopen.

avatar van Insignificance
Aardige thriller, zeker nadat het meeste drama wordt afgesloten na het eerste half uur. Dat steekt dan nog een enkele keer de kop op, Gary Gray is niet bepaald de subtielste verteller, maar dan is de film op stoom en neemt het z'n hobbeltjes een stuk gemakkelijker.

Alhoewel het complot enigszins faalt als het gaat om de schuldvraag, vliegt de speelduur voorbij. Een rolletje als die van Morse is natuurlijk helemaal niks, maar Spacey is solide en een brullende Jackson die hier en daar wat theater mag maken, gaat er altijd wel in.

avatar van K. V.
Wat een topcast, raar dat 'k deze nog niet had gezien. 'k vond het een goeie film. Een spannende, actievolle film, met zelf af en toe wat humor. Ondanks dat de film redelijk lang duurt, is hij zeker niet saai. Het is verrassend afwachten hoe de film gaat evolueren en aflopen.
De cast deed het uitstekend, al was Samuel L. Jackson hier echt wel super op dreef, een glansrol voor hem.
Aangenaam verrast.

avatar van Hey Blondie!
Het script laat heel wat steekjes vallen, maar het goede acteerwerk en regie maken het toch een prettige kijkervaring.

floriaan97
Een film die mij letterlijk op het puntje van mijn stoel heeft gehouden.
Samuel L. Jackson steelt natuurlijk de show met zijn energieke en oprechte prestatie, de manier waarop Jackson zijn dialoog uitspreekt is net zoals in bijvoorbeeld Pulp Fiction geweldig.
De komst van Kevin Spacey midden in de film zorgt voor een extra verfrissing die het verhaal draaiende houdt.
Met een spannende ontknoping en geweldig acteerwerk is deze psychologische actie-thriller een must-see!

avatar van eka81
aller eerste keer op de VHS gezien, echt onder de indruk. Vooral Spacey deer het erg goed.

avatar van tommykonijn
Deze valt, samen met enkele andere titels, onder het rijtje van films die ik al heel vaak vanaf de helft - 3/4 gezien heb en waar ik enthousiast over ben. Ik val altijd halverwege binnen, iets wat ik niet graag doe, maar blijf er toch naar kijken. Ik wil hem absoluut eens in zijn geheel gaan zien. Met name de acteerprestaties van Jackson en Spacey maken een sterke indruk.

avatar van notsub
Als de situatie op een gegeven moment daar is en de echte film begint, kan het echte genieten ook beginnen. Het komt een beetje ongeloofwaardig over hoe het zover kan komen, maar goed, daar draait het allemaal niet om. Samuel L. Jackson is in zijn element en speelt een verbaal krachtige rol. Kevin Spacey overtreft zichzelf ook en zo ontwikkelt zich een mooi spel over verschillende pionnen. Het zijn vooral de verbale kunststukjes die me boeien, maar de film ook heet niet voor niets The Negotiator.

avatar van schnoetsz
Vreemd dat een van wel heel erg weinig realiteitszin getuigend dertien-in-een-dozijn filmpje zo'n gulle score heeft. Over het algemeen zijn de beoordelingen hier aan de zuinige kant.
Kan ook te maken hebben met het feit dat er niet van 0,5 tot 10 kan worden gegeven, wat een ernstige tekortkoming is.

avatar van Mescalino
Uiteindelijk dan deze film gezien. Sterke film die gedragen wordt door Jackson en Spacey maar ook de andere rollen zijn dik in orde. Misschien was het einde wat voorspelbaar en niet altijd even realistisch dat neemt niet weg dat er vanaf het moment dat jackson over gaat tot de gijzeling en de film zeg maar begint de spanning er goed in zit.

Film heeft me dan ook geen moment verveeld.

ik vind dit een geweldig sterke film. ik kan niet snappen waarom sommigen het blijven koppelen aan de realiteit? mijn ma zegt altijd: het is toch maar cinema.

ik vind het verhaal sterk, de emoties druipen eraf en de acteerprestaties zijn van de eerste tot de laatste van topniveau. ik heb deze in de bios gezien als tiener en heb hem prompt op vhs gekocht. nu prijkt hij al een aantal jaar in mijn dvd collectie en ik bekijk hem nog minstens elke maand!

het enige minpuntje: een beetje te veel F***CK en F****CKING in de film. dat aantal keer gaat er wel wat over.

daarom krijgt deze van mij een dikke 4,75 op 5!!!!

Dit is nu zo'n heerlijke actiefilm van de jaren '90. Een rits bekende koppen, een een vlot lopend verhaal en er wordt een fijne sfeer neergezet. Uiteraard, hij blinkt niet uit in originaliteit en diepte en wellicht dat mijn becijfering daarom wat te hoog is maar deze film representeert nog echt de jaren 90. Daarna wordt de actiefilm er qua sfeer er naar mijn mening toch wat oppervlakkiger en vlak op.

Spacey steelt -uiteraard- de show, Samuel L. Jackson is degelijk en David Morse, Ron Rifkin en John Spencer completeren de cast uitstekend.

avatar van scottbrl
Een heerlijke puntje op je stoel film! word geen moment saai!
(en een zeer goed acterende Samuel L Jackson)

avatar van chevy93
schnoetsz schreef:
Ik vind hem juist niet dertien-in-een-dozijn. Een origineel script met zeer sterk acteerwerk maakt deze film al het kijken waard. Dat is dan ook wat de hoge score mijns inziens rechtvaardigt en waarin de film zich onderscheidt van overige vergelijkbare films.

Verder is de corruptie-insteek natuurlijk niet bijster origineel, maar wel een solide basis om constant op het puntje van je stoel te zitten. Je wilt toch weten hoe de vork in de steel zit.

Gijzelingen zijn sowieso geliefde thema's, omdat ze vaak zeer spannend zijn. Zie bv. Dog Day Afternoon (1975) en Inside Man (2006).

avatar van Willy Wartaal
Herzien na 16 jaar. Redelijke film, ietwat lang en weinig subtiel. Leuke rollen voor Jackson en Spacey. Weinig actie, beetje spanning, redelijk voorspelbaar en visueel vrij saai.

Verrassend populair.

Hoge score voor wat eigenlijk een zeer matig filmpje is. En dan zou je kunnen denken dat de score vooral een overblijfsel is uit de beginperiode van MM, maar tot een paar jaar geleden zie je nog steeds prominente MM leden met 4* strooien.

Het begint op zich nog wel aardig, maar al snel valt de film in een nogal muffe plooi waar Gray nooit meer uit loskomt. Jackson en Spacey doen het aardig, maar ook zeker niet meer dan dat. Ze lijken zelfs gewoon op automatische piloot te draaien. Niet dat er veel meer inzat, hun personages hebben ook helemaal niks unieks.

Visueel valt er ook maar bitterweinig te beleven. Doorsnee 90s look, niet bepaald erg aantrekkelijk meer. Het oogt nogal grijs en grauw, al denk ik dat de film ook niet veel meer pretendeerde. Het plotje met de obligate eindtwist (al is het niet eens een echte twist, gewoon weer zo'n film waar iedereen verdacht is tot de grote reveal) is op zich niet verkeerd, maar dan voor een film van 90 minuten, niet eentje die er nog een klein uur bovenop gooit.

Het is geen dramatisch slechte films uiteindelijk, maar meer dan wat grijze genrefiller is het ook absoluut niet geworden. Geen idee waar deze film z'n imago vandaan haalt.

avatar van dvdfreak123
Heerlijke actiethriller!! Spacey en Jackson spelen beiden goed. Film is bijna van het begin tot einde spannend meerdere malen op puntje van mijn stoel gezeten. Je wilt echt ook te weten komen hoe het nu allemaal in elkaar steekt. Het einde enzo is natuurlijk voorspelbaar maar dit bederft de pret niet .Heerlijke 90's actie van de tijd dat actiefilms nog echt goed waren. Krijgt van mij een dikke 7,5/10

avatar van Vinokourov
Spacey ontworstelt zich uit deze actiethriller-misere, de rest is nogal belachelijk te noemen met als vaag dieptepunt de snor van David Morse. Samuel L. Jackson zijn rol was ook niet heel verheffend. Hij is onderhandelaar namens de politie, maar ook lunatic en wordt helemaal mad als hij een corruptieschandaal ontdekt en nog een moord in zijn schoenen geschoven krijgt. Met alle ervaring die hij heeft, begint hij zelf maar een gijzelactie. Vanaf dan wordt de film erg matig, overdreven en nooit verrassend.

avatar van Antonev
Prima actie/thriller die van begin tot het eind weet te boeien. Ja, er zitten wat ongeloofwaardige passages in, maar dit doet niets af aan de spanning. Jackson speelt een prima rol als harde onderhandelaar.

avatar van arno74
Een actie/misdraadthriller uit Hollywood, iets wat ik vroeger wel zag zitten maar tegenwoordig op uitgekeken ben aangezien dit soort films op dezelfde manier verlopen en dus enorm voorspelbaar zijn. Zonder de film te zien weet je al hoe het afloopt. Bij The Negotiator is dat niet veel anders. Een politieonderhandelaar wordt zelf gijzelnemer wanneer corrupte agenten hem proberen in te luizen voor de dood van zijn partner. Best degelijk en prima voor wie niet zoals ik uitgekeken is op dit soort verhalen. Van mij krijgt dit clichéwerkje 3* voor de degelijkheid, maar ook niet meer dan dat omdat het lopendebandwerk is dat op de automatische piloot is gemaakt.

avatar van IH88
“When your friends betray you, sometimes the only people you can trust are strangers.”

IJzersterke thriller. De film doet eigenlijk niet veel nieuws of origineels, maar de uitvoering is perfect. Samuel L . Jackson word (onterecht?) beschuldigt van moord en wil gerechtigdheid. Dat betekent de gijzeling van een aantal mensen om achter de waarheid te komen.

IJzingwekkende spanning is het gevolg met een aantal sublieme actiescènes. Want er zijn een aantal mensen die Jackson liever dood dan levend zien. Kevin Spacey is de onderhandelaar en ook hij is voortreffelijk. Het samenspel met Jackson zorgt voor een aantal hoogtepunten in de film. Het einde is goed gedaan en de twist was nog best verrassend. Nogmaals, The Negotiater brengt niet veel nieuws onder de zon, maar dat maakt niet uit als alles zo perfect samenvalt.

avatar van Fisico
Dit was één van die actiefilms uit mijn pubertijd die me steeds bijgebleven waren. Ik dus erg tevreden toen hij nog eens op TV was. In de eerste plaats voor Kevin Spacey die het zoals steeds super doet. Ook Samuel L. Jackson laat zien dat hij een erg goede acteur is (die te vaak in B-films voorkomt). De bijrollen van Morse, Rifkin, Giamatti, Spencer en Walsh waren ook best ok. De psychologische gedachtegang als onderhandelaar interessant en ook de dialogen tussen Spacey en SLJ zijn erg vermakelijk. Die openingsmonoloog over honden bvb, geweldig!

De film buigt zich ook over het feit wie je echte vrienden (nog) zijn en op wie je nog kan rekenen als het er echt op aankomt. Het is zoals in Jagten (met Mads Mikkelsen) die moet opboxen tegen de gemeenschap die hem beschuldigt van pedofilie. Hoe een gerucht of valse bewering je reputatie, je leven en vriendenkring doet krimpen. Door iedereen reeds schuldig bevonden (en veroordeeld) waardoor Danny Roman maar één optie meer zag: de corrupte flik zelf gijzelen. Fijn uitgangspunt alvast!

Het verhaal zit best goed in elkaar al moet je er ook niet meer van maken dan het is. Een aantal scenes komen niet steeds realistisch over en de plotgaten moet je maar voor lief nemen. Het einde had een leuke plotwending, maar vond ik slordig en snel afgehaspeld. Daarom 'slechts' een degelijke 3,5*.

avatar van tommykonijn
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
tommykonijn schreef:

En laat ik deze film net enige tijd geleden dan inderdaad voor de eerste keer volledig gezien hebben.

Met de grote lijnen van de film was ik al bekend, maar ik vond The Negotiator evengoed een vermakelijke zit. Er gaat dreiging uit van de situatie en het geheel is bij vlagen nogal beklemmend. Wat dat betreft zet Samuel L. Jackson zijn rol uitstekend neer. Je wacht constant op wat de volgende stap zal zijn en hoe hij zich eruit gaat redden. Tegenpool Kevin Spacey is ook erg sterk. Aangezien er zo'n prominente focus op de twee ligt, wordt de kwaliteit van de film in grote mate bepaald door hun spel. Dan is het fijn om te zien dat beide heren nergens steken laten vallen.

Wat dan wel weer een beetje jammer is dat naarmate de film vordert de geloofwaardigheid steeds meer afneemt. Niet alleen komen er (uiteraard) tientallen politieauto's en helikopters op de gijzeling af, maar Roman weet ook het gebouw zonder problemen te verlaten. Ik zeg niet dat een dergelijke film 100% realistisch moet zijn, maar hier werkte het afleidend. De spannende climax in het huis maakt dit dan wel weer deels goed. Ook hier valt opnieuw het sterke spel op.

Ik vond het een fijne thriller. De film is op genoeg momenten spannend en weet, ondanks het iets te lange speelduur, nergens echt te vervelen. Anno 2017 zijn er echter wel al veel soortgelijke films uitgebracht en ik kan niet zeggen dat deze zich wat dat betreft weet te onderscheiden. Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat liefhebbers van dergelijke soortgelijke films The Negotiator heel erg zullen waarderen.