• 12.324 nieuwsartikelen
  • 166.267 films
  • 10.737 series
  • 30.955 seizoenen
  • 623.983 acteurs
  • 195.112 gebruikers
  • 9.112.637 stemmen
Avatar
 
banner banner

Falling Down (1993)

Thriller | 113 minuten
3,73 2.566 stemmen

Genre: Thriller

Speelduur: 113 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Joel Schumacher

Met onder meer: Michael Douglas, Robert Duvall en Barbara Hershey

IMDb beoordeling: 7,6 (211.347)

Gesproken taal: Engels, Spaans en Koreaans

Releasedatum: 27 mei 1993

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • iTunes Bekijk via iTunes
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Falling Down

"A Tale Of Urban Reality."

12 juni 1991, Los Angeles, de warmste dag van het jaar. Een ontslagen medewerker van het Ministerie van Defensie staat door wegwerkzaamheden al de hele ochtend in de file. Hij besluit uit de auto te stappen en naar het huis van zijn ex-vrouw te wandelen, waar zijn dochtertje haar verjaardag viert. Maar de man heeft een nogal agressief karakter en wordt tijdens zijn wandeling opgehitst door alles wat in zijn ogen onrechtvaardig is in deze maatschappij.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Lebarron

Lebarron

  • 1018 berichten
  • 702 stemmen

Een film die het Make America Great Again onderbuikgevoel duidelijk in beeld brengt. Bill Foster(Douglas), een doorsnee white, American male stapt op een snikhete dag midden in de file zwaar gefrustreerd uit zijn auto en begint een wandeltocht naar 'huis'. Onderweg ziet hij allerlei onrechtvaardigheden en misstanden die in zijn ogen het rot van de huidige samenleving vertegenwoordigen zoals intmidatie en zinloos geweld door straattuig, onverdraagzaamheid en hufterigheid onderling maar ook de almaar stijgende prijzen voor dezelfde producten, zeikerige regeltjes van overheid en bedrijven en het groeiende verschil tussen arm en rijk. Hij heeft er zo de balen van dat hij doordraait en treed daarom met niet mis te verstane represailles tegen al die misstanden op. De rechercheurs Prendergast (Duvall) en Torres (Ticotin) zitten hem op de hielen. Falling Down brengt op een amusante doch meeslepende wijze dit alles in beeld en weet van Foster een onsympathieke anti-held waar je desondanks toch ook wel begrip voor op kan brengen te maken. Datgene waar hij boos van wordt stoort ons allemaal maar zijn handelswijze is natuurlijk fout. Michael Douglas zet met deze eigentijdse Don Quichote een van zijn beste acteerprestaties neer. Het zusje van Michelle Pfeiffer, Dedee, heeft een grappige bijrol als Sheila, de medewerkster van Whammyburger.


avatar van rep_robert

rep_robert

  • 27377 berichten
  • 3909 stemmen

Falling Down is in mijn ogen verreweg Schumacher's beste film. In deze film geeft hij Michael Douglas de kans om te schitteren op een loeihete zomerse dag in Los Angeles. Douglas, die "Bill" speelt is een persoon die een complete zenuwinzinking beleeft en eigenlijk al jaren langzaam is afgegleden naar een niveau dat hij de samenleving helemaal zat is. Al kan je aan de hand van bepaalde momenten wel merken dat hij altijd deze nare trekjes wel heeft getoond.

Deze briljante vertolking van Douglas wordt goed ondersteund door de broeierige, zweterige, naargeestige, stinkende, vervuilende en bovenal ook asociale setting met nare mensen die Schumacher aan Falling Down weet te geven. Zelden krijg je zo'n deprimerend gevoel over de verloederende samenleving als de film Falling Down.

Als je jezelf in een kuttijd waant en terug verlangt naar de jaren 90, kijk dan Falling Down. Maatschappijkritiek en de naargeestige sfeer wordt perfect weergegeven.

4,0*


avatar van umbra

umbra

  • 3821 berichten
  • 3549 stemmen

Hier blijkbaar nog geen score/review voor gegeven, nu bij het terug zien er van, het moment om dit wel te doen. Wat zet Douglas hier zijn rol als doorgeslagen 'nerd uitziende' Amerikaan, op een meer dan sublieme wijze neer, zo genieten is dit. De man trekt een klein spoortje van vernieling, op weg nr zijn dochter en owee als je hem in de weg staat. Dit zijn zo'n films die ijzersterk blijven door de decennia heen en die alles overleven. Voor de rest heb ik eigenlijk nog niet zo genoten van Joel Schumacher z'n films, ia number 23, z'n 2 Batman films, vond ik zelfs vrij dramatisch. Dus is deze toch een verademing.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

rep_robert schreef:

Falling Down is in mijn ogen verreweg Schumacher's beste film.

en daarnaast ook Michael Douglas' beste rol.


avatar van stratmans

stratmans

  • 887 berichten
  • 902 stemmen

Geweldige film, geweldige Michael Douglas


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 59857 berichten
  • 3997 stemmen

Heerlijke film met een absoluut briljante Michael Douglas. Deze Falling Down behoort toch wel tot zijn betere films én acteerprestaties. We volgen hem als een gemiddelde Amerikaanse werknemer die wel klaar is met zijn leventje en gewoon flink de pest in alles heeft. Zeg maar net als Al Bundy van mijn avatar, maar waar Al zijn leed met gevatte humor ondergaat, daar gaat Douglas los met geweld.

Het levert echt talloze geweldige momenten met fijne zwartgallige humor op, met als beste stukken met die gang, de neo-Nazi, de bazooka en vooral de hamburgertent waar hij net een paar minuten te laat is om zijn gewenste ontbijt te krijgen, waarna hij flipt. Ik denk dat iedereen wel eens van zulke dagen heeft dat alles tegen zit en dat je om zulke kleine tegenslagen gewoon erg boos kan worden en eigenlijk best heel agressief zou willen doen. Om die reden kon ik me ook wel prima verplaatsen in zijn personage, zonder dat ik ooit gewelddadig zou worden uiteraard. Zijn personage is natuurlijk een heerlijke over de top gaande versie van ons allemaal in die situaties, maar dat maakt dit dan ook leuk. En toch kent hij wel enig fatsoen, want hij vermoord dan weer niemand, op de Nazi na. Maar die vroeg er dan ook om haha.

Wat deze film weerhoud van een 4,5* is het andere gedeelte met sergeant Prendergast. Ik kon weinig met die scènes en ze gaven me vooral elke keer het gevoel dat ik Douglas weer snel in beeld wilde zien. Overigens een geinig slot bij het water, waar de titel Falling Down naast figuurlijk ook letterlijk werd gemaakt. Iets waar deze film natuurlijk volledig om draait, de aangedikte kritiek op de maatschappij. Wederom een hele sterke film uit 1993, bepaald niet de eerste naast bijvoorbeeld Jurassic Park, The Fugitive, Groundhog Day en Schindler's List.

4*


avatar van Shadowed

Shadowed

  • 9483 berichten
  • 5805 stemmen

Leuk.

Falling Down behoort absoluut tot het betere werk van Schumacher. Van hem ben ik een beetje gewend dat hij realistische en donkere verhaaltjes op zich neemt en daar ridicule elementen zoals een schurk aan toevoegt. Falling Down doet dat gelukkig niet, waardoor het vooral een luchtige en soms bijzondere misdaadfilm weet te zijn.

Het is vooral de humor en satire die hier weten te werken. Deze film lijkt soms een reactie te zijn van de frustratie van Schumacher op de maatschappij, maar ingepakt met een humoristisch omhulsel. De humor is vlot en verfrissend donker, zeker voor Amerikaanse standaarden. Dit soort grappen zullen misschien op de dag van vandaag te ver gaan, en dat maakt deze film vervolgens alleen maar leuker.

Acteerwerk van Douglas is goed. Dit soort rollen ben ik niet van hem gewend, en dat maakt de verrassing er alleen maar leuker op. De bijpersonages doen het ook aardig, maar naast een Douglas verdwijnen ze in de vergetelheid. Het is daarom ook erg jammer dat de film zich opvallend veel focust op de agenten en het onderzoek naar de daden die worden gepleegd door Douglas.

Wanneer de film zich namelijk op Douglas focust is het als geheel op z'n leukst. Misschien ook beter dat de film zich niet te veel op Douglas focust, want zo zijn de scenes waar hij inzit leuker, maar toch wordt er te veel gefocust op een minder interessant aspect van het verhaal (agenten) en dat is jammer. Toch zitten er genoeg scenes in die wel interessant en intrigerend zijn en die weten dat te compenseren.

Regie is verder ook aardig. Degelijke cinematografie, sterke opening. Schumacher weet het maximale uit de scenes met Douglas te krijgen, maar het camerawerk laat het hier en daar wat afweten. Daar heeft Schumacher vaker wel last van, maar in dit soort films is dat maar een klein kritiekpunt. Het verhaal is namelijk leuk genoeg en de speelduur niet te lang. Meer dan 2 uur was te veel geweest.

Ja, ik vond het een leuke film. Enkele geweldige scenes en een leuk personage. De film wisselt vaak van tempo door de hoofdpersonages steeds af te wisselen en dat weerhoudt de film ervan hoger te scoren, maar verder een puike film. Misschien tot nu toe wel de beste film die ik van Schumacher heb gezien, had ook niet verwacht dat hij zo'n film als deze zou kunnen maken.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30662 berichten
  • 5282 stemmen

Michael Douglas speelt de rol van zijn carrière als een man bij wie de druppel teveel is gevallen. Hij is al langer een vat vol spanning en op een warme zomerdag is een frustratie het duwtje dat hem doet zeggen dat het allemaal genoeg is geweest. Niet ineens, maar stap voor stap tot hij aan het 'point of no return' zit, zoals hij dat zelf zegt.

Tegenover hem zien we een introverte Robert Duvall die zijn eigen frustraties altijd heeft onderdrukt. Hij zet zijn eigen leven en verdriet opzij en geeft zelfs zijn job op voor de grillen van zijn vrouw. Ietwat een tegenhanger van het personage van Michael Douglas, maar zeker niet zomaar een spiegelbeeld.

Het interessante aan de film, is dat de kleine feiten waar Foster kwaad om wordt, ergens wel te begrijpen zijn. Dat maakt van Foster een personage dat weliswaar ontspoort, maar niet om irrationele redenen. Al is het bij hem wel een opeenvolging van allemaal frustraties en reageert hij extra overdreven.

De eerste keer dat ik de film ooit zag, was ook op een broeierige zomerdag in 2012. Dat zorgde er voor dat ik nog meer in de film zat. Maar ook nu blijft Falling Down een boeiende film van een man bij wie een frustratie teveel zorgt voor een kortsluiting in zijn hoofd en de uiteindelijke val niet meer te stoppen is.


avatar van Kondoro

Kondoro

  • 10987 berichten
  • 2629 stemmen

“I never liked you. You know why? You don't curse. I don't trust a man who doesn't curse. Not a "fuck" or a "shit" in all these years. Real men curse.”

Bijzondere film, zo begin ik er in ieder geval mee. Ik moet nog niet zo heel veel films voor een grote ‘mijlpaal’ in mijn MovieMeter ‘carrière’ en wil nu dus eigenlijk wel zoveel mogelijk films gaan kijken die nu al een hele lange tijd op mijn kijklijst staan en al een aardig tijdje mijn aandacht vast hebben. ‘Falling Down’ was één van die films die ik nu al een tijdje achtervolg, het leek mij een erg interessante film op het eerste oog. En ik heb ook echt wel genoten van deze film, want buiten de politieke statements die er werden gemaakt en veel wijzen naar anderen volgt de film een prima verhaal en vond ik het concept erg gaaf.

We volgen de gehele film ‘D-Fens’, een verward ogende man die op een dag in de file staat en er eigenlijk helemaal klaar mee is en besluit lopend naar ‘zijn’ huis te gaan. Hij moet hiervoor wel een heel deel van ‘Los Angeles’ door crossen. Onderweg komt hij verschillende dingen tegen waar hij zich aan stoort en wat duidelijk wordt is vooral de achtergrond van ‘D-fens’. We lopen dan door de straten en stuiten op verschillende maatschappelijke problemen, en dat begint eigenlijk vrij klein waar hij in een winkel komt en de prijzen hoog vindt van bepaalde producten zoals een blikje cola, die nu tachtig cent kost i.p.v. vijftig cent. Maar even later ook het feit dat men je gelijkt dood wil hebben als je ze aanpakt, als je een zwerver niks geeft je een slecht persoon bent en wat ik zelf de mooiste scène vond was toch wel de misleidende reclame van een fastfood restaurant waar hij het niet mee eens was hoe zijn broodje werd geserveerd en hoe deze was afgebeeld.

Het verhaal neemt je uiteindelijk steeds makkelijker mee, het begon wat afvragend maar legt zichzelf erg makkelijk uit. Zo ook de politie problemen die duidelijk eerst niet zoveel aandacht geven aan de verdachte tot het te laat is, en het stalk verhaal wat we zien als hij constant zegt naar zijn dochtertje en ‘vrouw’ te gaan terwijl hij een straatverbod aan zijn broek heeft hangen, hij mag in ieder geval niet in haar buurt komen. Dan vallen veel puzzelstukjes in elkaar en wordt de film alsmaar interessanter.

De cast verder is niet echt een spektakel. ‘Michael Douglas’ steelt de show en dat is ook wel duidelijk dat de film puur op hem gericht is, hij heeft er zin in en dat is te zien. Hij speelt een erg leuke rol. Ik vond dit echter de eerste film van ‘Schumacher’ die ik echt kon waarderen, zijn voorgaande films die ik heb gezien vond ik nog niet héél boeiend. Het einde was ook veel zeggend, met de ’Suicide by Cop’ wat een onwijs groot probleem is in de Verenigde Staten, ook vandaag de dag nog.

4.0*


avatar van RikkieD

RikkieD

  • 196 berichten
  • 150 stemmen

Michael Douglas’ beste werk wat mij betreft. Hij werkt keihard om dit overtuigend te laten zijn. Verder, wat een meesterlijke film is dit zeg, je kunt deze film met zoveel basisemoties bekijken. Medeleven, hilarisch, woede, verbazing maar voor mij vooral humor, en me afvragen waar is die man een slachtoffer van, of gewoon iemand die een hekel heeft aan de dagelijkse routine etc. Prachtige film zonder al te zwaar te zijn.


avatar van Civillian Supreme

Civillian Supreme

  • 91 berichten
  • 39 stemmen

Ik ben gek op dit soort films waarbij iemand tot waanzin wordt gedreven.

Destijds vond ik het een goede film, geen idee of dat nog zo is. Wat ik wel weet is dat maar weinig films een bepaalde beklemmende sfeer kunnen neerzetten en deze is daar 1 van.


avatar van lang pee

lang pee

  • 2130 berichten
  • 953 stemmen

Beste rol inderdaad van Douglas, en wat er gebeurt is niet goed te praten, maar we begrijpen het allemaal wel, de stoppen die gewoon doorslaan, kan iedereen van ons overkomen, zeker nu in deze wereld vol stress en problemen.....


avatar van SaintNick

SaintNick

  • 178 berichten
  • 44 stemmen

Civillian Supreme schreef:

Ik ben gek op dit soort films waarbij iemand tot waanzin wordt gedreven.

Destijds vond ik het een goede film, geen idee of dat nog zo is. Wat ik wel weet is dat maar weinig films een bepaalde beklemmende sfeer kunnen neerzetten en deze is daar 1 van.

Welke ken je zo nog meer?


avatar van Heer hendrik

Heer hendrik

  • 30 berichten
  • 0 stemmen

Ik ben totaal geen Michael Douglas fan. Maar..........................wat speelt hij hier een fantastische rol..


avatar van Hanszel de P.

Hanszel de P.

  • 46 berichten
  • 33 stemmen

Wat een geweldige film blijft dit toch. Heeft (bijna) alles; humor, zowel grappig (hamburgertent) als zwartgallig en morbide.

Maatschappijkritiek (hou ik wel van) met nog steeds actuele thema's; verdeling van welvaart en vervuiling van milieu. Criminaliteit.

Ook een vleugje romantiek, maar dan misplaatst/onbeantwoord. Verder wat actie en een hele goeie rode draad. Dat 'falling down' komt op meerdere manieren terug.

Michael Douglas speelt erg goed en overtuigend. Knap hoe je zijn gedrag zou kunnen afkeuren maar ook begrijpen. Mede door de situaties waarin hij verzeild raakt.

Eigenlijk best wel een goede, zelfs tijdloze film.


avatar van FunkStarr

FunkStarr

  • 1840 berichten
  • 698 stemmen

Blijft een geweldige film. Hadden ze er maar meer van dit soort gemaakt. Naarmate de film is losgekomen begin je nog bijna een soort van sympathie te krijgen voor de beste man, tegen het einde aan zakt dat dan helemaal weer weg. (Het echte omslagpunt dat hij echt helemaal doorgedraaid was was voor mij pas op de golfbaan, met dat cynische lachje erbij). Gister wel iets opvallends gezien wat mij niet helemaal lijkt te kloppen. De auto staat nog steeds op dezelfde plek op het eind van de film? Het is een cruciaal moment want aan de hand van het D-FENS kenteken kan de man achterhaald worden, vond dit toch wel opvallend maar misschien dat ik mij vergis of iets over het hoofd heb gezien. Ook die scene met dat kleine jochie die hem even alles uitlegt over de bazooka is natuurlijk belachelijke onzin, maar dat neem je op de koop toe. En zo zitten er wel meer van dat soort korte stukjes in wat net ff te ver over the top gaat. In mijn herinnering was die scene met die nazi ook heel anders, want ik had in m'n hoofd zitten dat hij juist een soort sympathie kreeg voor deze gek maar dat liep net even iets anders af, dus goed dat ik deze weer eens herzien heb. Een fantastische Douglas (verre van mijn favoriete acteur) en een zeer degelijke Duvall, en ook een prachtige eindscene. Doet mij ook aan film van Al Pacino denken, Carlito's Way of misschien Insomnia Als iemand mij meer van dit soort films kan aanbevelen hoor ik dat graag! (en dan natuurlijk het liefst 80's of 90's)


avatar van Dayer

Dayer

  • 112 berichten
  • 121 stemmen

Hele bijzonder film van Joel Schumacher. Ik had hem ooit wel eens op een 'must see'-lijstje gezet nadat ik die scène in de fastfoodtent op sociale media al een aantal keer had voorbij zien komen. De film lijkt aan te vatten met een brave huisman die tot de waanzin gedreven wordt, volledig tilt slaat en er letterlijk uitstapt. Dat beeld wordt later dan wel flink bijgesteld.

De stijgende prijzen, de intolerantie op straat en in de buurt, het zinloze geweld,... . Het zijn misstanden die we allemaal beu zijn, alleen geeft Douglas daar wel op een hele eigenwijze en uiteraard totaal sociaal onaangepaste manier gevolg aan. In de schaduw daarvan speelt Duvall een politieagent in, de laatste dag voor zijn pensioen, die nog een allerlaatste grote zaak ziet. Het leidt tot een geweldige slotscène tussen Douglas en Duvall.

Fijne, mooie, komische en eigenaardige film van Schumacher.


avatar van blurp194

blurp194

  • 4670 berichten
  • 3684 stemmen

Onbegrepen.

De film lijkt misschien te gaan over iemand die door de laatste druppel getergd over het randje gaat, maar als je tot het einde blijft opletten blijkt dat niet echt hoe de vork in de steel zit. Het karakter dat Douglas speelt was altijd al ver over de rand, en de gebeurtenissen waar hij zich over opwindt hebben daar uiteindelijk maar heel weinig mee te maken. Waarmee de film eerder een roep voor meer ambulante geestelijke gezondheidszorg is dan een aanklacht tegen de maatschappij. Toch wordt dat, zo ook hier te lezen, maar heel weinig begrepen. Zelfs het genre is misplaatst - dat had overduidelijk 'drama' moeten zijn.

In de opbouw laat Schumacher wel zien dat hij vaker met het bijltje gehakt heeft - de tegenstelling met de ook al ietwat getroubleerde bureaudetective Duvall had niet fraaier kunnen zijn, en voorkomt dat het een al te zwaar drama wordt. Toch is het ook wel een beetje pedestrian allemaal, behalve het onderwerp speelt de film wel erg op safe. Makkelijke sentimenten, maar ook simpele cinematografie en geen overdreven aandacht voor de soundtrack.


avatar van Vidi well

Vidi well

  • 506 berichten
  • 644 stemmen

Een halve punt verhoogd.

De laatste keer dat ik deze film zag is alweer zo'n 15 jaar geleden, maar hij blijft indrukwekkend. Dagelijkse frustraties van de gewone (Amerikaanse) man worden herkenbaar in beeld gebracht: van de file, straatcriminaliteit, hufterigheid, stijgende prijzen, domme regeltjes tot grotere thema's als de verschillen tussen arm en rijk, en wit en zwart. De film laat duidelijk zien wat er mis is en Douglas is ons baken dat ons door deze ellende heen loodst.

Helaas is hij zelf net zo verknipt als de maatschappij die hij zo verafschuwt. Zijn hang naar geweld is snel voelbaar, en blijkbaar altijd al latent aanwezig geweest als we de beelden zien van de homevideo op het eind. In eerste instantie leven we met hem mee, maar dat wordt steeds lastiger wanneer hij naar grof geweld grijpt om zijn zin te krijgen. De bijna-shooting in het restaurant is nog enigszins komisch, maar de moord op de nazi en het sadistisch genoegen waarmee hij de golfer ziet lijden zijn niet meer goed te praten natuurlijk.

Interessant vond ik ook de rol van de agent die met pensioen gaat. De twee mannen lijken tegenpolen, maar vullen elkaar goed aan en lijken zelfs van elkaar te leren. Hij kampt, net als Bill met een gezinstrauma, en is, evenals Bill, een man die over zich heen laat lopen. Hij wordt niet voor vol aangezien door andere mannen, wordt gekleineerd door zijn vrouw en lijkt zich hierin te berusten, omdat hij het geluk van zijn vrouw als ultiem doel heeft. Dit geeft hem de kracht om de kinderachtige vernederingen te ondergaan, hoewel hij ook leert om voor zich op te komen gedurende de film.

Een film die interessante vragen stelt over de rol van het individu in een maatschappij, en die meerdere kijkbeurten verdient.
4*


avatar van DiskjockeyEast

DiskjockeyEast

  • 412 berichten
  • 350 stemmen

Weer eens gekeken. Het blijft een fantastische film die beter in deze tijd past dan in 1993 met al de polarisatie en verharding.


avatar van jeffreyraijmann

jeffreyraijmann

  • 66 berichten
  • 75 stemmen

Vermakelijke film, met een vleugje humor.

Michael Douglas in een van zijn betere rollen.

Ook Duvall is goed.

Een dikke 8.