The Devil's Advocate (1997)

Alternatieve titel: Devil's Advocate

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Thriller

geregisseerd door Taylor Hackford
met Keanu Reeves, Al Pacino en Charlize Theron

Kevin Lomax is een advocaat uit Florida die nog nooit een zaak verloren heeft. Ondanks dat zijn moeder het er niet mee eens is, verhuist hij met z'n vrouw naar New York om daar voor een grote firma te gaan werken. Zijn vrouw krijgt echter steeds meer heimwee, en begint vreemde dingen te zien. Kevin stort zich echter volledig op z'n nieuwe baan, geholpen door zijn baas John Milton.

avatar van SmackItUp
Het eerste uur was matig, maar daarna volgden de spannende gebeurtenissen zich steeds meer op. Door het uiteindelijke ongeloofwaardige einde voelde ik me dan toch weer bestolen, want die paste totaal niet bij de rest van de film. Krappe 3,5*

avatar van IH88
“Lawyers are the devil's ministry.”

Al Pacino als satan/advocaat, wat kan er misgaan? Zelfs Keanu Reeves kan niet verhinderen dat The Devil's Advocate een ontzettend sterke film is. De film heeft even de tijd nodig om op gang te komen, maar zodra het verhaal zich verplaatst naar New York en Pacino ten tonele verschijnt stijgt het niveau.

De gekte slaat toe en Pacino schmiert er lustig op los. Vooral zijn "god monoloog" op het laatst mag er wezen. Mooie rollen ook voor Theron en Nielsen. Zodra Reeves emotie moet tonen gaat het mis, maar het stoort niet heel erg in deze sfeervolle film vol ijzingwekkende spanning, drama en zelfs wat humor.

avatar van Fisico
Leuke thriller met Reaves als letterlijke advocaat van de duivel waarbij elke vorm van geweten ontbreekt en die voor geld, macht en roem over lijken gaat, zelfs als het slachtoffer een minderjarig misbruikt kind is. Al gauw komen ze in het web terecht van Milton (Al Pacino). Voorts zien we een geweldig samenspel tussen Mary Ann-Lomax-Milton. Er dienen keuzes gemaakt te worden en de verleiding is groot om te kiezen voor het geld (materiële) en niet voor het persoonlijke geluk (kinderwens, de eigen relatie).

De film kent ook een aantal erg mooie shots zoals het dak op de wolkenkrabber waarbij Lomax zich echt overgeeft aan Milton, de duivel. Ook de locatie op het einde van de film is goed gekozen. Al Pacino steekt er bovenuit en is geweldig, zeker in de eindscène.

avatar van eRCee
Fisico schreef:

De film probeert de indruk te wekken dat je als advocaat alleen iemand zou moeten verdedigen als je van diens onschuld overtuigt bent, en dat het verdedigen van een schuldig persoon moreel verderfelijk is, maar dat is toch grote onzin. Reeves gaat ook helemaal niet over lijken trouwens.

avatar van Alathir
Toch wel weer een sterke film met een onderliggende moraal. Tot hoever kan je gaan met rijk en populair te worden als advocaat vooraleer je last krijgt van je geweten en last met je vrouw? Als je weet dat iemand schuldig is, ga je hem dan verdedigen?

Ik ken vrij weinig van rechten aangezien ik nog jong en lichtelijk onbezonnen ben en bovendien wetenschappelijk ben aangelegd. Toch vond ik het aantal echte rechtbankscènes nogal beperkt. Ik wou Reeves echt zien winnen. Je ziet een bepaald fragment van de zaak om hem in een volgende scène te feliciteren met zijn overwinning. Ok dan? Dat getuigt van een matige uitwerking zeker voor deze speelduur. Het had gerust nog wat langer mogen duren dan want de rechtbankstukken vond ik vaak de interessantste.

Ondanks dat waren er voor mij weinig andere minpunten. Buiten het einde misschien. Het is een beetje een anticlimax en toch ook weer niet. Ik vind het een moeilijke. Nu goed voor de rest heb ik geboeid gekeken naar Al Pacino en Reeves. Het duurde even voordat ik doorhad dat Charlize Theron de vrouw van Reeves was, maar goed. Dat ligt aan mij en niet aan de film. Intrigerende film dus met interessante dialogen en wederom sterke acteerprestaties.

avatar van Mikemiglerafsof
Ongelooflijk hoe die Pacino die rol neerzet. Oscar waardig. Ik vind het een echte topfilm die je op jet puntje van je stoel houdt.