The Game (1997)

Thriller / Mystery

geregisseerd door David Fincher
met Michael Douglas, Sean Penn en Deborah Kara Unger

Nicholas Van Orton is een rijke bankier, die alles heeft wat z'n hartje begeert, behalve een beetje spanning in z'n leven. Rond z'n 48e verjaardag geeft zijn broer Conrad hem een visitekaartje van een entertainment-bedrijf. Nieuwsgierig geworden besluit Nicholas het bedrijf te bezoeken. Hierna staat het leven van Nicholas volkomen op z'n kop. Er zitten mensen achter 'm aan, en hij kan niemand meer vertrouwen.

avatar van Duke Nukem
The Game is een spannende film, goed geacteerd vooral door Michael Douglas, maar met een twistplot aan het einde dat eigenlijk de hele film als een kaartenhuisje in elkaar doet storten en bovendien geheel ongeloofwaardig is. En zoals gezegd verraadt de titel van de film al teveel.

avatar van Mr-Mcmovie
EINDELIJK gezien!

Al jaren dat ik zei tegen mijn eigen nu ga ik 'The Game' kijken, maar was er nooit van gekomen tot gisteren, en jawel hij is geworden wat ik hoopte.

Inderdaad beklemmende thriller. Dat is het juiste woord hier voor.
Dat het een David Fincher film is druipt er goed af met die beklemmende sfeer, en het is meestal donker. Ook die droge humor dat er inzit werkt perfect. Met hier en daar nog zeer geweldige quottes.

Michael Douglas is hier zeer sterk bezig (toch een heel goede acteur)
Verder Sean Penn als broer van Douglas is fijn, en daarnaast nog een heel goede Kara Unger.

Een echt geflipt thriller verhaal dat alleen David Fincher zo psychologisch spannend kan regisseren op zijn manier.

Zeer sterke film. 4,0

Volkomen kul. Destijds in de bioscoop gezien en toen al de bioscoop verlaten me een gevoel van: Dit was wel heel erg vergezocht. Het einde is ronduit belachelijk. Wat de film dan nog net red is dat er genoeg vaart in zit om de boel enigszins interessant te houden. Verstand op nul (of daaronder) en dan gaan kijken. Als je gaat nadenken wordt het wel erg slecht..

avatar van 84robkuh
Tja, Alles wat hierboven wordt gemeld klopt wel. De film is tot de laatste minuten erg goed en zou zeker 4 of 5 sterren gekregen hebben, als het einde niet enorm bagger zou zijn. Te veel toevalligheden. Jammer...

avatar van Night's Watch
The Game is een fantastische film voor een rustige zaterdagavond, zeker om voor de eerste keer te zien. De film heeft een fantastisch plot waarin Michael Douglas een sublieme hoofdrol speelt. Het verhaal sleurt je mee en laat je in de laatste minuten met een glimlach achter. De bijrol van Deborah Kara Unger is ook noemenswaardig, de cast tilt de film naar een hoger niveau. Zeker een herziening waard, vier sterren.

avatar van tbouwh
Night's Watch schreef:

Déjà vu

avatar van Night's Watch
Slechts drie berichten hierboven mijn reactie op de eerste kijkbeurt. Ik ben bezig om chronologisch de films van Fincher te bekijken en zodoende een vroege herziening voor The Game. Het plot heeft iets aan kracht ingeboet door de voorkennis maar blijft sterk en beklemmend, op sommige momenten wist oprecht niet meer wat ik wel en moet moest geloven.

Michael Douglas weet weer te overtuigen, zeer capabel acteur! Waar ik een half jaar geleden positief verrast was over Unger was ik dat na deze kijkbeurt voornamelijk door Sean Penn. Maar de gehele cast zet een sterke prestatie neer. Vier sterren blijven zeker staan.

Ben ik de enige die dit maar een domme film vondt ?
Nochtans had men neef verteld dat dit in zijn top 5 favoriete dilms aller tikdrn zat ....
zal hem morgen vertellen dat ik nooit meer naar hem zal luisteren als het over films gaat

avatar van Alathir
Ik weet niet de hoeveelste film dit is van Fincher die ik gezien heb. De 5e of 6e denk ik, maar dit is voor mij wel zijn beste en ik denk niet dat hij nog beter zal doen met hetgeen me nog rest van zijn oeuvre. Toch vind ik ook dat deze film zich te intelligent voor denkt te doen. Ondanks dat het best goed in mekaar zit vond ik het toch ook wel een brug te ver. De grens was al lang overschreden, spel of geen spel. Nu ja om iemand echt te veranderen moet je misschien wel ver gaan. Ik kan het dus langs de ene kant wel begrijpen maar langs de andere kant vond ik het een twist te veel.

Verder durft de film soms de aandacht wat te verliezen door een aantal inkakmomenten zoals dat noemt. Maar goed, ik wou deze al lang kijken en het is zeker een prima film. Ik had eigenlijk wel meer iets verwacht richting Saw toestanden, totdat Douglas ging spreken met die twee kerels uit de bar die het spel al gespeeld hadden er levend uit waren geraakt en die er bovendien zelfs erg blij uitzagen dat ze het gedaan hadden. Dat vind ik toch ook een beetje een rare reactie. Natuurlijk weet ik niet welk spel zij gespeeld hebben, maar van het spel dat Douglas moest spelen zou ik nu toch niet blij worden.

avatar van DiamondsRealDeal
P.M 94 schreef:
Ben ik de enige die dit maar een domme film vondt ?

Ik vond het ook een domme voorspelbare film

avatar van max cady
Na een aantal jaren maar weer eens herzien en heeft nog niks aan kracht verloren. Ja, je weet hoe het verhaal loopt dus al bij de 2e kijkbeurt is het spannende er eigenlijk wel vanaf. Maar goed, ik heb me niet verveeld, ook niet bij een 4e of 5e kijkbeurt door de jaren heen. Zoals hierboven ook al benoemd zijn er een aantal zaken misschien wat vergezocht maar who cares .. Inmiddels al 20 jaar oud maar als je deze nog niet hebt gezien en je stoort je niet aan verouderde mobiels en laptops etc.. KIJKEN! Eén van de betere Finchers als je het mij vraagt!

Een spel die u aanvankelijk wel vasthoudt en nieuwsgierig maakt, maar na een tijdje ebt de verrassing weg want al wat onmogelijk is blijkt dan toch mogelijk en dan zeg ik toch "a game too far".
Puntjes voor de broeierige sfeer en wat spanning zou moeten voorstellen en natuurlijk voor een erg trefzekere Michael Douglas, uitstekend in dergelijke rol.

avatar van Boneka
Movsin schreef:

A game too far was een betere titel geweest

avatar van Boneka
De titel van deze film heb ik nooit begrepen. Helaas gooit ie de term ook nog in het begin een paar keer uit. Zodoende kun je deze film geniaal vinden of een flinke teleurstelling. Zelf ben ik daar nog steeds niet uit. Hij is in ieder geval onderhouden goed opgebouwd en best wel spannend. Het laatste half uur vind ik zelf het boeiendste van deze film. Al had het begin ook wel wat met zijn authentieke momenten. Nu ik hem voor de tweede keer heb gezien ga je hem toch anders benaderen. hij was toch een ongelooflijke klootzak die eens goed te grazen genomen moest worden Well ik moet zeggen dat is zeker gelukt. Maar zoals ik hierboven ook al memoreerde. A game too far had ie ook mogen heten.

Beetje jammer vond ik het beeldmateriaal. De BD die zo goed geprezen is bij blu ray com lijkt deze transfer niet te hebben. Hoewel het beeld vooral buiten zeer mooi is, zien we toch regelmatig vlekjes in beeld. Jammer! Geluid is daarin tegen gewoon goed en mooi gekozen.

A game too far is boeiend onderhoudend, maar gaat daarbij wel over de grens

avatar van Fisico
The game is al die jaren aan mijn aandacht ontsnapt. Eindelijk kwam het er dit weekend van. Nicholas Van Orton, een succesrijke gehaaide zakenman vertolkt door de uitstekende Michael Douglas, komt in een web terecht waar niet is wat het lijkt. Vanaf de intrede in het spel is er vanaf dan geen weg meer terug. Zijn leven wordt volledig op zijn kop gezet en wordt steeds ingrijpender gewijzigd. Het is niet iets waar controlefreak Nicholas Van Orten rekening mee gehouden had.

De idee is best intrigerend. Fincher slaagde er wederom in een spannende onheilsspellende thriller op ons neer te laten. Ook de muziek van Shore onderstreept dit nog even. Ondanks de vrij trage opbouw en introductie in "The game" blijft de film erg spannend. Michael Douglas doet het zoals gezegd erg goed. De metamorfose van zijn karakter naar een angstig ontredderd slachtoffer werd goed weergegeven. Ook Sean Penn doet het meer dan behoorlijk. Zijn optredens maken je extra alert omdat je weet dat er iets staat te gebeuren. En James Rebhorn heb ik steeds een leuke acteur gevonden in bijrol.

The game is een zenuwslopende zoektocht naar de puzzel. Het raadselachtige script zorgt ervoor dat je bij de les blijft en ook het einde blijft zeer goed en verrassend. Fincher bewijst nog maar eens dat hij de gave heeft om een thriller echt spannend te maken én te houden. Nog eentje te gaan van hem (The girl with the dragon tattoo). Degelijke film dus, geen absolute hoogvlieger voor mij, maar wel een mooie 3,5*.

avatar van Rodger
Heerlijke klassieker.. na een lange tijd weer terug gekeken, en wederom een prachtige film.
3.5 ***

avatar van Thampon
Blijft een topper met een eigentijds karakter en in die tijd vond ik hem ook super verassend!

avatar van Flat Eric
Aardig maar niet bijzonder.

De vele onwaarschijnlijkheden haalden mij af en toe uit de film. Het is een grote rollercoaster waarbij niet duidelijk is wie te vertrouwen is danwel waar het spel begint of eindigt.
De ontknoping komt bovendien ineens op het eind uit de lucht vallen. Vervelende soundtrack zat er ook onder. Nee, deze film zal niet lang in mijn geheugen blijven hangen.

avatar van Shadowed
Ok.

Deze film gekeken vanwege Fincher, die me maar zelden teleurgesteld heeft, maar ook zelden overtuigend heeft. Slechts Se7en vond ik echt goed. The Game heeft ook een top 250 notering, maar wist me nou niet echt te overtuigen.

Het is soms wel leuk gedaan, soms weet je niet meer wie je moet vertrouwen en wel, en dat heeft Fincher goed gedaan. Spanning is vrijwel afwezig, en het verhaal boeide me nou niet echt. De twists zijn eigenlijk de enige dingen die de film overeind houden.

Prima acteerwerk van Douglas, die vooral in het eerste gedeelte van de film een overtuigende klootzak speelt. Penn doet het ook leuk. De eindtwist vind ik ook origineel gevonden. Maat de film boeide me uiteindelijk toch echt wat te weinig.