• 8.557.070 stemmen

Geregisseerd door: David Fincher

Met onder meer: Michael Douglas, Sean Penn en James Rebhorn

Releasedatum: 13 november 1997

Plot The Game

"What do you get for the man who has everything?"

Nicholas Van Orton is een rijke bankier, die alles heeft wat z'n hartje begeert, behalve een beetje spanning in z'n leven. Rond z'n 48e verjaardag geeft zijn broer Conrad hem een visitekaartje van een entertainment-bedrijf. Nieuwsgierig geworden besluit Nicholas het bedrijf te bezoeken. Hierna staat het leven van Nicholas volkomen op z'n kop. Er zitten mensen achter 'm aan, en hij kan niemand meer vertrouwen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Alle Media

avatar van umbra

umbra

Deze moet ik nog eens herkijken hoor, is al 20j geleden dat ik deze als tiener heb gezien en dacht dat deze toen zeer boeiend was. Ik merk trouwens dat m'n kijklijstje van films eindeloos blijft, vooral pak films die ik nog eerste kijkbeurt moet geven als zijnde 11:14, Jackie Brown, Scarface, Django Unchained, Color Out of Space, Liverleaf, Vertigo,... nogal goed scorende films...

avatar van umbra

umbra

Deze herkijk was meer dan de moeite waard, ondertussen toch ook al 23j oud. Met een sublieme Douglas. Dat deze mij als tiener ook zo boeide verbaasd me wel beetje, omdat ik toch vooral die hard actie en horrorfan was. Werd volledig in het verhaal en het personage Nicholas opgezogen. Heerlijk spannend met mysterieus sausje. 8/10

wood23

laatst weer gekeken maar ik begreep alleen het einde niet helemaal dat Sean Penn aankwam met dat t-shirt met die tekst en erop. En wat bedoelde hij met de tekst ik moest wat doen want je werd echt een klootzak of iets dergelijks

avatar van Orroz

Orroz

@wood23: je begrijpt blijkbaar ook niet dat je hier het einde van een film niet moet verklappen. Ik wilde 'm na ruim 20 jaar nog een keer gaan kijken, maar dat hoeft nu niet meer.

Orroz schreef:

Inderdaad wat stom van mij mijn oprechte excuses dat was helemaal niet de bedoeling geweest. Ik zou dat zelf ook niet leuk vinden ik dacht er echt helemaal niet bij na

avatar van Gert1980

Gert1980

wood23 schreef:

Niet te zwaar aan tillen, zoiets kan gebeuren.

avatar van Gert1980

Gert1980

Deze film blijft geweldig, hoe vaak ik hem ook kijk. Geweldige spanning, actie..

Destijds als sneak preview gezien en was zijn geld dubbel en dwars waard. Top cast ook!

Gert1980 schreef:

Niet te zwaar aan tillen, zoiets kan gebeuren.

Ik til er ook zeker niet te zwaar aan het is ook niet zo dat ik er heel erg mee zat of zo

avatar van aeverhoog

aeverhoog

wood23 schreef:

Je hebt de tekst verborgen. Meer kun je ook niet doen. De tekst is alleen niet meer verborgen voor degenen die hebben gestemd op de film.

"Ik moest wat doen want je werd echt een klootzak" is de reden dat de hele Game werd opgetuigd. Douglas moest eens goed met zichzelf geconfronteerd worden.

avatar van shrink

shrink

• 2040 stemmen

Zit zeer goed in elkaar. Chapeau!!

avatar van Peter Pan

Peter Pan

Dit is nou zo'n film die je een paar jaar opzij legt en wanneer je het plot grotendeels vergeten bent, kijk je hem weer opnieuw en opnieuw en opnieuw!!

In dit genre bestaat er geen betere acteur dan Michael Douglas. Deze man speelt altijd geloofwaardig en zelfs meer dan dat: Boos, paniek, angst, serieus of wat dan ook, hij weet je altijd mee te nemen in zijn emoties. Wat een top acteur!

Geweldige film waarbij je als kijker constant op het verkeerde been wordt gezet en waarbij je geen idee hebt wie wel en wie niet te vertrouwen is. Met een enorme plot twist op het eind.

avatar van joost1964

joost1964

Ik vind net bij herzien dat het veel minder is. Je weet hoe het afloopt (als je hem al eens gezien hebt) en dan is het alles een stuk minder. Maar hey, uiteraard verder een sterke film. Overtuigend geacteerd.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

David Fincher had een heerlijke reeks films in de jaren '90 die de tijd zeker hebben doorstaan. The Game valt wat minder op tussen Se7en en Fight Club, maar moet er zeker niet voor onderdoen. Michael Douglas speelt een wat cliché rol als harde zakenman, maar het is een rol die op zijn lijf geschreven is en er dus zeker voor geschikt is. De film draait vooral rond het verhaal dat de nodige vaart kent. Samen met Douglas' personage vraag je als kijker je af wat nu echt is en wat niet. NIcholas Van Orton wordt gaandeweg paranoia, omdat alles en iedereen verdacht is en deel uitmaakt van The Game.

Heerlijk sfeervol gemaakt met een goed onderhouden verhaal en sterke cast. In 2022 wordt de film al 25 jaar, maar er zit nog geen slijt op.

avatar van princesspeach

princesspeach

Super sterke film, boeiend en echt spannend ook. Film zuigt je er helemaal in mee! Top!!!

het was dus écht een spel. Maaaar wie doet nou zoiets.

avatar van wihu61

wihu61

Blijft leuk, ook de ...e keer.

avatar van jordandejong

jordandejong

Goed geacteerde thriller, maar ondanks dat het af en toe vrij spannend is verbaasd de hoge status van deze film mij wel..... Op nummer 214 van de beste films ooit gemaakt? Serieus...?

Het is absoluut prima vermaak hoor. De (redelijk lange) speelduur vliegt best voorbij, maar heel speciaal is het allemaal niet wat je voorgeschoteld krijgt. Het einde is dan weer zo stupide dat ik et ergens wel leuk vond.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

• 1980 berichten

I just... you know I hate surprises.

Toch alweer erg lang geleden dat ik The Game ooit zag, een film die ik vanwege zijn mysterie wel kon waarderen, maar eenmaal aanbeland bij de ontknoping toch zo mijn bedenkingen had. Toch was, net als gisteren het geval met The Place Beyond The Pines, mijn interesse of beter gezegd nieuwsgierigheid weer langzaam gestegen ondanks dat ik de ontknoping nog wist. Weinig verrassend is de ontknoping uiteraard, maar aangezien ik toch bezig ben met een inhaalslag wat herzieningen betreft om op MM iets zinnigs te kunnen zeggen was The Game dan toch maar eens aan de beurt.

De film opent in die zin met een schrijnend beeld rondom Nick, een man die weinig anders doet dan werken, niemand om zich heen heeft op een huishoudster na, dat kennelijk ook niet wil, waarschijnlijk erg beschadig in vertrouwen ten opzichte van andere mensen of het zal verlatingsangst zijn, een cynische en vooral eigengereide uitstraling heeft in zijn kasteel dat weinig tot geen smaak uitstraalt, en de kers op de taart is toch wel hetgeen wat deze man 's avonds laat zit te kijken op tv. Het is te overdreven eigenlijk, maar tevens nuttig als statement hoe zeer deze man wellicht een andere vibe nodig heeft. Deze wordt geleverd door zijn broer, iemand waar licht arrogant en vooral afstandelijk op neer gekeken wordt. Met de nodige tegenzin volgt het eerste contact en een gesprek waarna het de vraag is wanneer The Game begint.

In eerste instantie lijkt er niets gevaarlijks te gebeuren op het aparte gesprek na met de tv, verder lijkt het een samenhang van mysterie en op het oog onnozele dingen zoals de onhandige serveerster, leukste is toch by far de kennismaking met Christine, een niet bepaald onaantrekkelijke en niet bang uitgevallen dame. Het is de volgende dag met de hotelkamer, de inbraak thuis en het verschijnen van Conrad de vraag of het spel nog wel een spel is en of deze service wel zo onschuldig is als lijkt, en dat wordt door de gebeurtenissen daarna alleen nog maar versterkt. De inzet en spanning stijgt en de vraag is waar het geheel, dit complot, naar toe leidt. Interessant is toch wel de ontwikkeling die Nick doormaakt die actieheld achtige trekjes krijgt, als een detective een kruimelspoor volgt en prima voor zichzelf opkomt met een behoorlijke apotheose die je in eerste instantie voor het lapje houdt.

Ditmaal kan ik de uiteindelijke afloop beter waarderen, hoewel ik nog steeds van mening ben dat de film toch iets dramatischer en krachtiger geweest was als er opgehouden was bij de dramatische ontknoping die de film eerst lijkt te gaan krijgen op het dak. Toch heeft de film met zijn einde zoals het nu is wel een prima boodschap over de mensen en hun comfortzones en hoe de mens soms simpelweg een trapt onder de reet nodig heeft om eens een stap te doen buiten de gebaande padden en veiligheden. The Game scoort dan nu ook aanzienlijk beter dan de eerste keer Bij deze een prima film.

avatar van filmfan0511

filmfan0511

The Game, ondanks dat het een vroege telg uit zijn oeuvre is, voelt in alles als een echte Fincher-film aan. Misschien niet meteen qua plot, maar zeker wel qua stijl en visie. Elk shot komt geperfectioneerd over; het camerawerk is kordaat, beheerst en symmetrisch. Sinds dit de voorlaatste film is die ik nog van hem moest zien (nu enkel nog Mank), mocht dat echter geen verrassing meer heten. De verpakking mag dan heel mooi zijn; met de verhaaltechnische inhoud heb ik niettemin iets meer problemen. Ik kon me vanaf het begin niet van de gedachte onttrekken dat, wat er ook ging gebeuren, alles uiteindelijk wel degelijk onderdeel zou gaan zijn van het spel. Hoe gekker de gebeurtenissen werden, en hoe meer de film me probeerde te overtuigen dat de makers van de Game kwaadaardige doeleinden hebben, hoe meer ik er van overtuigd raakte dat er nog wel een twist ging volgen dat alles toch gewoon onderdeel van het spel bleek te zijn. Misschien ligt die fout wel bij mij, want Fincher doet genoeg om zijn kijker op het verkeerde been te zetten, maar ik vond het op deze manier nooit énorm spannend of dreigend worden. De meerdere twists and turns op het einde waren dan langs de ene kant naar verwachting, maar kon ik langs de andere kant ook weer moeilijk serieus nemen. Zeker omdat de film toch serieus en realistisch pretendeert te zijn. Enerverend is het allemaal wel, maar het gaat op een bepaald moment gewoon zwaar over the top, terwijl de stijl van de film hier niet in meegaat en serieus blijft.

Toch kan je met momenten niet anders dan meegesleurd worden in de doldwaze nachtmerrie van Nicholas, waar Michael Douglas zeker verdienste aan heeft. Geen geheel sympathiek figuur, maar op een manier toch voldoende meelijwekkend en invoelbaar. De bijfiguren weten ook te overtuigen, al was het maar omdat hun rollen de kijker bijna constant op het verkeerde spoor trachten te zetten.

3.5*. Vermakelijk en enerverend voor één keer, maar ik denk niet dat er enorm veel rewatch value in deze film zit voor mij.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

filmfan0511 schreef:

maar ik denk niet dat er enorm veel rewatch value in deze film zit voor mij.

avatar van ZAP!

ZAP!

Filmkriebel schreef:

...Voor niemand heeft deze film echt veel rewatch value. Eens je weet hoe de vork in de steel zit is er niet veel meer aan. Ik heb hem al vier keer gezien gewoon voor het fantastische acteerwerk van Michael Douglas.

Ik hou ook wel van het sfeertje, de settings, etc., dat kan Fincher heel goed (heb 'm toch minstens 6 of 7 keer gezien, schat ik). Douglas vind ik verder geen bijzonder acteur, hij doet volgens mij altijd hetzelfde, maar een goeie kop heeft ie wel, zogezegd.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

ZAP! schreef:

Hij is de koning van de slachtoffer-rollen voor mij, en zo zie ik hem het liefst. Zie ook Disclosure, Fatal Attraction, Falling Down, A Perfect Murder... Je hebt verder gelijk, theatrale dramatiek en dialoog moet je niet van hem verwachten.

avatar van ZAP!

ZAP!

Filmkriebel schreef:

...Hij is de koning van de slachtoffer-rollen voor mij, en zo zie ik hem het liefst. Zie ook Disclosure, Fatal Attraction, Falling Down, A Perfect Murder...

Dat zijn (zeer) leuke titels die je daar noemt. Op z'n minst onderhoudend, maar FA en FD vind ik wel bescheiden classics.

avatar van Bla

Bla

Niet zo goed als Fight Club of Seven, maar blijft een fijn filmpje dit hoor!

avatar van ROX

ROX

Deze film is voor mij "The Christmas Carol" als het geen kerst is, met Gordon Gecko alias Ebenezer Scrooge in de hoofdrol. Fantastische film die vooral de eerste keer indrukwekkend is.