The Game (1997)

3,79

Thriller / Mystery

geregisseerd door David Fincher
met Michael Douglas, Sean Penn en Deborah Kara Unger

Nicholas Van Orton is een rijke bankier, die alles heeft wat z'n hartje begeert, behalve een beetje spanning in z'n leven. Rond z'n 48e verjaardag geeft zijn broer Conrad hem een visitekaartje van een entertainment-bedrijf. Nieuwsgierig geworden besluit Nicholas het bedrijf te bezoeken. Hierna staat het leven van Nicholas volkomen op z'n kop. Er zitten mensen achter 'm aan, en hij kan niemand meer vertrouwen.

nummer 191 in de top 250

776 BERICHTEN86 MENINGEN

avatar van LPereboom
geplaatst op 27 mei 2015, 12:53 uur, permalink
een Typische Fincher movie toch wel, ik vond het zeker en vast een goede film! het acteerwerk is prima en het is spannend van het begin tot het einde.. met een typisch Fincher plot! 🙂

avatar van Filmkriebel
geplaatst op 2 juli 2015, 10:38 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Uit eigen collectie...

Blijft een fijne film met verdiende top 250 notering; voor mij een hoogtepunt uit de jaren '90. De spannendste spelletjes zijn deze waarvan je de regels niet kent, moet Van Orton gedacht hebben toen hij inging op het verjaardagscadeau van zijn jongere broer. Douglas, altijd fantastisch in dit soort rollen waarin hij de pineut is van één of ander komplot, maakt indruk. De flow zit vooral goed; met de regelmaat van de klok komt er een wending.. Het spel is een soort gesimuleerde realiteit waarin Douglas niet meer weet welke situatie werkelijk is en welke tot het spel behoort, waardoor hij stilaan paranoïde wordt. Het einde was ook leuk gevonden, maakt het geheel misschien wat onwaarschijnlijk maar geeft duidelijk aan waar het om ging...

Onrechtstreeks vond ik dit ook een knipoog naar de acteerstiel, waar ook daar de bedoeling is om je zoveel mogelijk te doen geloven dat wat er zich op het scherm afspeelt echt gebeurt... Zeer goede film van Fincher, donker gefilmd maar ook met wat humor, met dank aan Unger die geen slipje draagt, al wordt hier eventjes teveel naar gerefereerd in dit specifiek stuk in de film.

De scène waarin Douglas berooid terugkeert naar de VS vanuit een doodskist uit Mexico vind ik persoonlijk een hoogtepunt... is me altijd bijgebleven.

avatar van Glennekeeeee
geplaatst op 19 juli 2015, 19:21 uur, permalink
zeer leuke maar nergens memorabele thriller. In die periode kwamen er veel dergelijke films uit die het moesten hebben van een continue nietszeggende spanning met enkele heerlijke twists op het einde. Het verschil in kwaliteit zat vooral in opzet, de acteur(s) in kwestie, en de vaart die de film had.

The Game heeft voldoende vaart al zijn er vooral in het middenstuk enkele momenten dat de film dreigt weg te zakken. Douglas is een acteur die bijna nooit teleurstelt en hoewel we dit typetje al eerder gezien hebben van hem zet hij het wel weer solide neer. De opzet is dan wel lachwekkend en nogal moeilijk om in mee te gaan als je ziet waar het spel wel naartoe lijkt te gaan, toch behoud het wel degelijk de interesse. Waarom de film dan toch niet meer krijgt is gewoon aan het feit dat de film wel degelijk, vermakelijk en solide is neergezet maar ook nergens er echt bovenuit schiet en op het einde krijg je ook wel de twist té veel.

Solide thriller met een goede Douglas, een vermakelijk verhaal en enkele leuke twists. Een typische thriller voor die tijd, maar heeft de tand des tijds wel goed doorstaan.

avatar van tbouwh
geplaatst op 1 augustus 2015, 12:40 uur, permalink
Beklemmende thriller met sterk acteerwerk en aangename regie. De repeterende piano-tonen van de soundtrack zetten mede een onveranderlijk spannende sfeer neer. Het eerste uur vond ik aanzienlijk beter dan het tweede, maar richting het einde wordt de kijker van de ene plottwist naar de andere gezogen, waardoor je na afloop toch met een enigszins verdwaasd gevoel achterblijft. Uiteindelijk vond ik de mindfuck in bijv. Shutter Island of the Usual Suspects nog een tikkie groter, maar hier is ie ook niet mis. Douglas is verre van mijn favoriete acteur, maar hij zet hier wel een knappe prestatie neer.
Script en concept van deze film zijn uitstekend, de uitwerking had hier en daar wat beter gekund.
Ruim 4*

geplaatst op 1 augustus 2015, 16:28 uur, permalink
Hele goede thriller, goede acteurs. Het idee dat je n.a.v. en paar vragen en testen iemand zo tot waanzin kan drijven is beangstigend. Vooral het einde is erg verrassend, zeker een aanrader.

avatar van Boneka
geplaatst op 2 augustus 2015, 23:57 uur, permalink
Mixed feelings! Hij is misschien geniaal voor de eerste x. Een tweede keer is het recept al bekend. En de spanning wordt teniet gedaan door de titel maar ook door het te herhalen in de film. Dat er geen omslag komt in de film is jammer. Dat the game is doorgeslagen krijgt geen lekker vervolg. Alles is namelijk gepland. Voor mij de zwakte in deze film.

avatar van John Barry
geplaatst op 4 augustus 2015, 0:32 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Game is een film die veel belovend verloopt maar die een belachelijk einde heeft.

Ik moet zeggen dat ik vrij snel in de film zat. Er gebeuren allemaal vreemde dingen met Van Orton. De situaties waarin hij beland worden steeds gekker. Eerst lijkt het een spel te zijn, maar dan lijkt het toch anders te zitten…. Erg spannend allemaal en ik zat op het puntje van mij stoel.

Het acteerwerk in deze film vindt ik erg goed. Vooral Douglas als Van Orton vindt ik een sterke rol neerzetten. Hij weet de emoties van zijn personage goed te vertolken. Verder heeft de film een erg goede soundtrack van Howard Shore.

Het einde van de film vindt ik echt heel flauw. Alles blijkt toch maar een spel te zijn. 😕 Dan denk je even dat met de zelfmoord Van Orton en de dood van de broer dat de film toch een tragisch eind heeft. Maar de kijker komt bedrogen uit. Zelfs het neerschieten van de broer hoort ook allemaal nog bij het spel. Eind goed al goed en we krijgen een happy end. Tja. Ik zou zelf woedend zijn als mij dit allemaal is aangedaan. Van Orton wilde zelfs zelfmoord plegen vanwege de ellende. En dan blijkt de ellende een stunt te zijn…. Ik zou kwaad zijn en niks meer met de personen te maken willen hebben die me dit hebben aangedaan. Maar Van Orton……. Ik vond het eind echt heel erg flauw en heeft voor mij een deel van de film verpest.

Als je in het achterhoofd houdt dat het een spel was geweest en terug kijkt naar de film zie je trouwens dat de film ontzettend ongeloofwaardig is. Alleen al die zelfmoordpoging van Van Orton. Hoe wisten de bedenkers van het spel dat hij ging springen ? Hij had ook een mes in zijn keel kunnen steken. Of wat als hij van de andere kant van het dak sprong ? Tijdens het spel wordt er erg veel risico genomen. Het had ook echt mis kunnen gaan met Van Orton. Hij verkeert een aantal keren toch wel in gevaar. De film heeft teveel toevalligheden. Het toont ook weer aan dat het einde nergens op slaat en dat de filmmakers er veel beter voor konden kiezen dat het allemaal echt was en dus geen spel.

Al met al is dit wat mij betreft wel een aanrader om eens te zien. De film houdt de kijker voor een groot deel van de tijd in spanning. Maar ik vindt dat het einde de film toch wel voor een deel verpest.

3 sterren voor deze film.

geplaatst op 21 augustus 2015, 16:40 uur, permalink
Een film die je van je stoel blaast omdat vervolgens nog een paar keer te doen met de weergaloze plot. Je wordt echt in het mysterie meegezogen en geraakt niet meer uit die twister. Douglas speelt natuurlijk fantastisch, maar ook de rest doet het zeker niet slecht. Tot slot nog eens benadrukken dat ook de score echt beklemmend aanvoelt net als hoe het moet voelen om in die game te zitten.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 5 oktober 2015, 20:56 uur, permalink
Een van fichers beste.
Lekker strak in beeld gebracht ,,,,,erg goed spel.
En een scenario ,met name de twist aan het einde is zo heerlijk onvoorspelbaar , dat hij boven de middelmaat uitsteekt .
En de 2e keer is die nog intrigerend .

avatar van Zwolle84
geplaatst op 24 oktober 2015, 22:00 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij herziening blijkt The Game veel beter te zijn dan ik aanvankelijk dacht, met recht een echte duistere Fincher. Het ongeloofwaardige van het plot neem ik voor lief, op die sprong van het hoge gebouw na. Als het vooropgezet was, met dat valkussen, hoe hadden ze dan ooit kunnen voorspellen dat hij precies vanaf dát punt zou springen?

Dikke, naar beneden afgeronde 8 desondanks.

avatar van Aazhyd
geplaatst op 15 november 2015, 8:05 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Onderhoudende thriller met een voor die tijd tamelijk origineel uitgangspunt. De film zit wel vol met onwaarschijnlijkheden, die je maar voor lief moet nemen (je laat iemand bij wijze van spel in een afgesloten auto het water in rijden? Really?). Ook vind ik het jammer dat het wel erg lang duurt voor verteld wordt hoe de vork precies in de steel zit. Dat heb je als kijker dan al lang uitgevogeld. Verder na het happy end had ik nog een subtiele hint verwacht dat de game misschien nog niet afgelopen was. Helaas kwam die niet.

Maar al met al vermakelijk met Michael Douglas in goede vorm.

geplaatst op 15 november 2015, 15:47 uur, permalink
Wat een steengoede film is dit toch echt top.

Orgineel verhaal ook je weet echt niet welke kant het op gaat.

4 sterren.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 16 november 2015, 1:16 uur, permalink
Ho-ly shit, wat een geweldige film. Voor mij persoonlijk perfect en één van de beste.

avatar van Eelco8585
geplaatst op 9 februari 2016, 21:51 uur, permalink
Veel beter dan dit worden thrillers niet. Intelligent verhaal, plotwendingen en spanning tot de laatste seconde. En ik ken geen andere film met z'n origineel en verrassend einde. Daarnaast wordt er prima geacteerd. Bankiertje spelen moet je altijd aan businessmen Douglas overlaten.

avatar van Koerok
geplaatst op 6 maart 2016, 0:34 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De hoge waardering en de lyrische reacties hier vind ik echt onbegrijpelijk. Spanning was er wel in deze film, maar ieder mens met een beetje verstand moet toch inzien dat een game als dit gewoonweg niet te plannen valt. Ik ga niet eens uitleggen wat er allemaal niet klopt, want ik zou niet weten waar ik moet beginnen. Stoort dat dan werkelijk niemand? En nee, het argument dat het maar een film is gaat hier niet op. Het idee is leuk, maar juist daarom is het des te belangrijker dat het allemaal klopt en uit te leggen valt. En dat kan gewoon niet. Niet zonder je in allerlei bochten te wringen.
Goed dan, één voorbeeld: Geen enkel bedrijf laat iemand in een auto met hoge snelheid te water gaan (en al helemaal niet zonder gordel). Dat slaat werkelijk nergens op. En dan heb ik het nog niet eens over het absurde einde...

Een 2,0 voor het goede spel van Michael Douglas, voor wie deze rol uiteraard op het lijf geschreven is.

avatar van Koerok
geplaatst op 6 maart 2016, 0:39 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
John Barry schreef:
Precies. Maar waarom geef je dan nog steeds een 3,0 (mag op zich natuurlijk wel)? Het plot is dusdanig onzinnig dat de aanvankelijk 3,5 bij mij meteen keldert naar een 2,0. Het plot, daar draait de film in eerste instantie toch om?

avatar van Koerok
geplaatst op 6 maart 2016, 0:46 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Rodriguez schreef:
Dan schiet hij z'n broer neer...
Inderdaad. Nog zoiets onzinnigs. Vrijwillig op je laten schieten met een echt pistool. Leuk zo'n kogelvrij vest, maar wat als hij net even 30 cm hoger schiet? Had toch maar zo gekund? Ach nee, niet over nadenken, het is maar een film...
Sorry, ik wil niemands plezier vergallen, maar zelden heb ik zoveel plotholes in een film aangetroffen als in deze. En dan een 3,79 gemiddeld??

avatar van John Barry
geplaatst op 6 maart 2016, 12:09 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Koerok schreef:

Als ik alleen naar plot zal kijken zou ik niet hoger dan 1,5 uitkomen. Maar het is in dit geval een voordeel dat pas aan het eind duidelijk word hoe idioot het plot is. Door het eind ga je heel anders tegen de film aan kijken. Maat tot het eind vind ik de film behoorlijk goed en spannend. Doordat aan het eind het plot zo idioot in elkaar bleek te zitten ben ik ook behoorlijk naar beneden gegaan met mijn cijfer. ( van 4 naar een 3 ). Maar de filmbeleving was tot het eind voor mij wel behoorlijk goed en verder vond ik het acteerwerk ook goed. Daarom ga ik niet nog verder omlaag met mijn cijfer.

geplaatst op 6 maart 2016, 12:26 uur, permalink
John Barry schreef:
Oké duidelijk, dan beoordelen wij gewoon op een andere manier. Voor mij staat of valt een film als deze grotendeels met de ontknoping.
Maar bedankt voor de uitleg.

avatar van plano
geplaatst op 8 maart 2016, 22:22 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Wat een geweldige samenwerking van Douglas en Fincher is dit toch. Een film die zeker niet onder doet voor andere titels op het cv van laatst genoemde.

Nu heb ik wel een zwak voor een acteur als Michael Douglas, die eigenlijk vaak wel dezelfde persoon speelt; een arrogante (vaak welvarende) man in verschillende scenario's, dat is nou eenmaal wat hij doet. Ook een David Fincher kan je niet omheen in de filmwereld, hij heeft dan ook al vele toptitels op zijn naam staan en kan vaak ook maar weinig fout doen bij mij.

The game is een heerlijke mystery film waarbij je je na een aanloop van een kleine 3 kwartier voortdurend zit af te vragen wie er nog te vertrouwen valt. Douglas word hier voortdurend bespeeld en iemand anders dan hijzelf heeft overduidelijk de touwtjes in handen (de pop is ook een herkenbaar 'logo' van de film). Het is complete 'mindf*ck' ten top. Het nieuws wat verspringt, de toevalligheden, de flitsen uit het verleden, zwarte vlakken van avonden ervoor en hoe hij bespeeld word door iedereen met de dreigende deuntjes op de achtergrond(!), zetten een zeer duister sfeertje neer door de hele film.

Douglas zijn karakter is echt geweldig geschreven en net zo goed uitgevoerd. Hij probeert de nuchtere en arrogante zakenman te blijven, word toch wat paniekerig en en is uiteindelijk de totale wanhoop nabij. De film verrast elke scene weer en je leeft echt ontzettend met hem mee. Hij stijgt niet naar het geniale van een se7en of een fight club, maar het scheelt echt bar weinig.

avatar van baspls
geplaatst op 13 maart 2016, 9:49 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"Discovering the object of the game *is* the object of the game."

Bankier Nicholas Van Orton krijt op zijn verjaardag van zijn broer een cadeaubon van een bedrijf genaamd CRS. Als Nicholas naar het bedrijf gaat blijkt het dat ze een soort persoonlijk spel ontwikkelen, niemand wil hem echter vertellen wat het precies is. En dan begint het spel...

Michael Douglas was een goede en sympathieke hoofdpersoon in deze thriller, de rol van iet-wat arrogante zakenman past ook wel bij hem. Viel me hier trouwens ook op hoeveel hij lijkt op zijn vader Kirk Douglas.

The Game heeft een sterke mysterieuze opbouw en met name de eerste helft van de film vond ik erg sterk. Er ontstaat een paranoïde sfeer waarbij je als kijker nooit zeker weet hoe het nou echt zit. Wat dan erg jammer is zijn de onwaarschijnlijkheden , en het einde. Leuk cadeau zeg; bijna verzuipen in een auto en denken dat je eigen broer hebt neergeschoten, waardoor je besluit om zelfmoord te plegen. Waarna blijkt dat het allemaal niet echt is... Het voelt ook heel erg onwerkelijk aan dat hele 'Happy end', juist door alle onwaarschijnlijkheden. Was veel beter geweest als er helemaal aan het einde een subtiele hint werd gegeven dat the game nog niet helemaal voorbij is. Maar goed, het plot is toch wel sterk.

David Fincher's visuele stijl is alom aanwezig. Scherp beeld, smooth, duidelijk gestoryboard en goede cinematografie. Goede soundtrack ook van Howard Shore, lekker mysterieus.

Alles bij elkaar een sterke mysterie met goed acteerwerk, goed opgenomen en een goed mysterieus plot. Alleen jammer van al die onwaarschijnlijkheden en de ontknoping.

avatar van frolunda
geplaatst op 8 april 2016, 21:17 uur, permalink
Boeiende en paranoïde film trip die ook de tweede keer nog best werkt.3,5 ster blijft staan want we moeten ook weer niet overdrijven.

avatar van SmackItUp
geplaatst op 26 april 2016, 16:23 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Koerok schreef:

Maar het is en blijft maar een film. 🙂

geplaatst op 2 mei 2016, 9:31 uur, permalink
David Fincher is een onwijs goede director, maar deze valt erg tegen. Zelfs die duiker zag ik al aankomen. Het is nogal voor de hand liggend dat het allemaal een game is.

avatar van IH88
geplaatst op 26 juni 2016, 13:58 uur, permalink
“I don't care about the money. I'm pulling back the curtain. I want to meet the wizard.”

The Game is een film met een absurd maar tegelijkertijd ook intrigerend uitgangspunt. Conrad (Sean Penn) wil zijn broer Nicholas (Michael Douglas) iets meer spanning in zijn leven geven en is van mening dat het een goed idee is om Nicholas aan een spel mee te laten doen. Deze Nicholas heeft veel geld maar leeft een teruggetrokken en eentonig leven wat alleen maar bestaat uit werken. Hij is daar ogenschijnlijk tevreden mee maar toch doet hij mee aan het spel.

Wat volgt is een spel dat steeds meer uit de hand loopt en waar niets is wat het lijkt. De sfeer wordt steeds grimmiger en Nicholas wordt zowel fysiek als mentaal tot het uiterste gedreven. Dit soort films kun je wel aan David Fincher overlaten en vanaf het begin heeft hij de juiste toon te pakken. De donkere en ijzingwekkende sfeer houdt ook de kijker in zijn greep en je wordt een aantal keer flink op het verkeerde been gezet. Douglas is altijd wel goed in dit soort rollen maar Unger was voor mij echt een openbaring. Het is mij een raadsel waarom ze niet bekender is want ik vond haar steengoed. Het einde getuigd van lef en dat het überhaupt werkt is al een groot compliment aan Fincher. Een intrigerende film!

avatar van MDRAIJER
geplaatst op 8 augustus 2016, 3:40 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als alle geweren "losse flodders" schoten, hoe kan het dan dat er gaten in het plafond van Christine's huis kwamen? Nicholas had makkelijk dood kunnen gaan daar, toch?