The Prestige (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Drama

geregisseerd door Christopher Nolan
met Hugh Jackman, Christian Bale en Scarlett Johansson

Robert Angier en Alfred Borden zijn al van jongs af aan, toen ze nog lerende goochelaars waren, elkaars rivalen geweest. Nu, rond 1900, zijn ze beiden volleerde illusionisten en is hun rivaliteit tot immense proporties gegroeid. Zelfs zo groot dat alles en iedereen in de buurt van de aartsrivalen gevaar loopt.

avatar van Basto
Beviel me beter dan de eerste keer, maar de film blijft enorm traag op gang komen en de Prestige zie je al vanaf het begin aankomen. Maar de cast is fijn en het is een goed verzorgde productie. Laatste uur komt er gelukkig ook wat schot in het verhaal.

Puntje erbij. 3*

avatar van Basto
Boneka schreef:

Precies ja en dus ook van zijn dochtertje. Wellicht wordt iets meer duidelijk daarover in de extra's?

Kom op zeg. Verbaast mij vooral dat je dat niet vanaf het begin zag aankomen. Clou’s te over.Z’n vrouw die steeds zegt ‘vandaag meen je het, de speelkaarten met de dubbele heer, dat hij zich echt niet kan herinneren welke knoop die heeft gelegd, de chinees die 24/7 in zijn rol blijft, etc, etc. En de afspraak was nu eenmaal dat beide broers de helft van de tijd zichzelf mochten zijn (en van het aplaus konden genieten)

avatar van mcdaktari
Dit is nou weer typisch zo'n film die ik maar niet gekeken krijg. Ik ben er al zo vaak aan begonnen maar na een tijdje stop ik er dan toch weer mee. Wel raar want normaal zie ik de Nolan films toch graag en zeker met deze cast, en toch wil het maar niet lukken. Ik denk dat ik er toch een keer voor moet gaan zitten. Vind wel dat het vrij lang duurt en de film traag is in het begin althans. Maar ik zie ook die redelijk hoge waardering dus ik zal er toch een keer aan moeten geloven.

Dit vond ik fantastisch. Een mooie plottwist, fijne uitleg en nog stof tot napraten. Deze film gaat nog lang blijven hangen!

avatar van =EL!ZE=
Over het plot kun je nog jaren speculeren en discusieren. Ik denk dat dat ook precies de bedoeling was van de maker. Er word niet voor niets 2x uitgelegd in de film welke 3 fases een goede goocheltruc heeft. Het was juist de bedoeling dat niemand het zou snappen en je met verbazing achter zou laten. Precies zoals Angier op het einde zei waarom hij goochelaar was geworden. En op het einde zei het narrative ook of je wel zou willen weten hoe de truc werkt.

Alweer voor de 3e keer gezien, en ik moet eerlijk zeggen dat de magie er een beetje vanaf raakt. Het verhaal over 2 rivaliserende illusionisten, en de grenzen die ze overschrijden, is erg gaaf en kom je zowel in bijna geen enkel andere film tegen. Het is vermakelijk om te zien hoe de rivaliteit van kwaad tot erger word, de film blijft je aandacht goed vasthouden. Dan wel tot het punt waar je de overduidelijke twists al aan ziet komen, ik kon al snel uitvogelen dat lord Caldwell eigenlijk Angier was, en dat Borden zijn truc met een tweelingbroer deed was ook al gauw duidelijk. En de manier waarop het verhaal verteld word (Borden die Angiers dagboek leest, Angier die Bordens dagboek leest, en het verleden tussen hun twee) is op sommige momenten een beetje verwarrend. Het acteren is prima, Christian Bale springt er dan wel bovenuit, en Caine in kleinere mate.

The Prestige is een uniek en boeiend verhaal, wat helaas iets te voorspelbaar en klungelig in elkaar is gezet, maar de uiteindelijke film (regie, originaliteit en een goeie rol van Christian Bale) is zeker ver boven een voldoende waard, 3,5!

avatar van knusse stoel
Voor ons was het de 2e-maal dat de film op beeld verscheen en wederom indrukwekkend!
De twee vrienden magiërs groeien in de film steeds verder uiteen en gunnen elkaar uiteindelijk het licht niet in de ogen. En dat voor magie op het podium, hoe ver gaat een mens?
De kijker wordt als het ware het verhaal ingezogen, tenminste dat was onze ervaring. Boeiend van begin tot het einde.
Één van mijn favoriete acteurs Michael Caine als Cutter, speelt zijn rol geweldig, van die man zijn kunsten kan ik maar geen genoeg krijgen. Ook zanger David Bowie heeft een rolletje als Tesla, deze man had als zijn zangcarriere mislukt was, altijd nog op het witte doek kunnen schitteren.
Een 8+!

avatar van wihu61
Dus: men presenteert een truc die zonder dubbelganger niet mogelijk is/niet uit te leggen valt.
Oplossing: men verzint een cloning device (beetje á la transporter bij Star Trek)
Maar: dan stikt het op een gegeven moment van de klonen! Wat nu?
Oplossing: elke kloon verzuipt zichzelf in een bak water... klaar!

Een historisch drama in Victoriaans Engeland... dat uiteindelijk science fiction van het goedkoopste soort blijkt te zijn.

Hoe iemand deze onzin positief kan beoordelen is mij een volstrekt raadsel.

wihu61 schreef:

De ironie...

avatar van umbra
Deze nog eens gekeken en blijft toch een echt meesterwerk met een, hoe kan het ook anders, sublieme Christian Bale. Deze film omvat zoveel waar ik van kan genieten. Zit ook zo goed ineen, van begin tot eind, de rivaliteit tussen de twee illusionisten zo superieur uitgespeeld. En als toetje de wondermooie verschijning Scarlett Johansson....LOVE IT! Goh ja en Nolan, nog is één van m'n favo regisseurs ook, denk dat ik verliefd ben op al z'n werk...klein understatement.

avatar van umbra
wihu61 schreef:
Hoe iemand deze onzin positief kan beoordelen is mij een volstrekt raadsel.
In feite word je als kijker hier gewoon belazerd.

Ik denk dat jij het raadsel bent

avatar van Shadowed
Hm.

Flinke tegenvaller dit. Nolan was een tijd lang mijn favoriete regisseur. Ik kan me niet snel een Hollywood-regisseur bedenken die echt zijn eigen ding kon bedenken en dat ook nog eens tot goede eindes kon brengen. Met The Prestige lijkt het erop dat hij zijn nummer 1 binnenkort moet afstaan.

The Prestige kent zeker een verhaal, maar waar Nolan later echt zijn intelligentie kon laten zien qua verhalen, vond ik het hier allemaal te lomp. Inception en Interstellar hadden beide een daadwerkelijk intelligent verhaal. The Prestige heeft dat niet en is in het algemeen gewoon een minder resultaat.

Bale doet het wel goed. Hij doet dan ook waar hij eigenlijk goed in is en dat is een beetje evil zijn. Jackman haalt het niet bij Bale, maar doet het ook verdienstelijk. Ook een aantal aardige bijrollen, Caine doet het ook altijd wel verdienstelijk alhoewel veilig. Maar slecht is hij in ieder geval niet.

The Prestige heeft echter last van allemaal onnodige bijplotjes die vooral het tempo zelf remmen. De typische liefdesrelaties moeten ook allemaal weer even opdraven. Zeker het karakter van Johansson had wat mij betreft gewoon geschrapt mogen worden. Ze maakt toch 0 indruk dus wat maakt het uit.

Ook de twists zijn behoorlijk bedenkelijk. Ik had gehoopt voor een echt goede onthulling, maar vervolgens komt Nolan met de meest lompe twists die er maar zijn. Klonen en tweelingen. Hoe kom je er toch weer op. Wat mij betreft een (te) makkelijke uitweg. Alsof Nolan nog niet slim genoeg was voor het verhaal.

Visueel is het wel verzorgd en gedetailleerd, wat we van Nolan gewend zijn. Ook zijn we Bowie zelfs onherkenbaar terug. Beetje statisch acteerwerk, maar niet bepaald storend. Een aantal sfeervolle beelden en de opbouw naar de lompe onthulling was wel erg sfeervol gebracht. Nolan bewijst het wel te kunnen, maar de pay-off is zeer ondermaats.

Desondanks een vermakelijk geheel en een degelijke poging tot een slim verhaal. Het werkt niet, maar ok is het allemaal wel. Wat mij betreft wel 1 van de mindere Nolans. Batman Begins was echter wel minder, maar deze volgt daarna. Nolan is geen slecht regisseur, maar heeft dus ook mindere titels op zijn naam.

avatar van AC1
AC1
Het is fascinerend om te lezen hoe het verhaal zo bepalend kan zijn voor sommige mensen. Als Nolan geen ingewikkeld verhaal vertelt, dan haken de fans af, alsof film niks anders is dan een verhaal.

Goede film goed verhaal en tesla toen al

avatar van filmfan0511
The Prestige is goed, maar stort af en toe onder zijn eigen gewicht in elkaar. Het concept is namelijk erg leuk en het grootste deel van de film wordt stijlvol en interessant in beeld gebracht. Maar in het pakweg laatste kwartier stortte voor mij het kaartenhuisje een beetje in elkaar. Sure, puur op papier zitten de twisten waterdicht in elkaar, maar daar gaat mijn hekelpunt ook niet om. Ik vond de twist(en) vooral veel te gemakkelijk kloppen (een dubbelganger en een kloon, really?) en véél te uitleggerig gebracht. Een twist hoort lekker in elkaar te vallen, en niet zo overdreven uitgelegd te worden. Het einde voelde gewoon aan als film, als een gefabriceerde twist, en dat maakte het voor mij wat minder interessant.
Maar bon, voor de rest was alles in orde, zoals ik dat gewend ben van Nolan. Al die tovertrucs zagen er visueel prachtig uit, het spelen met verschillende tijdlijnen door elkaar werkte prima en Bale en Jackman zetten beide zeer sterke acteerprestaties neer. Ze waren aan elkaar gewaagd en speelden goed op elkaar in. Scarlett Johansson's rol had dan wel weer geschrapt kunnen worden, of had betekenisvoller moeten gemaakt worden.

3.5*, met een iets organischer aanvoelend einde was het makkelijk een 4* geweest.

avatar van Lovelyboy
Fantastische film die mij de eerste keer verbaasd achterliet, ondanks het weten van de clou zie ik de film nog steeds met alle plezier en laat me opzuigen door de mysterieuze wereld en kift tussen beide goochelaars.

Het script, gebasseerd op een bestaand boek, is op zijn Nolan's. Niets is wat het lijkt, heden en verleden zijn kunstig door elkaar gemonteerd en er komen verschillende plotwissels en twists voorbij. Wat daarna opvalt is de terugkerende uitleg van een goocheltruc. Niet alleen de eindtwist met de dubbelganger is de oplossing van het raadsel, er zijn veel meer dingen die in drie delen zij opgebouwd. Cutter, Angier en Borden zijn ook met zijn drieën. Tevens kan wat zowel Angier en Borden overkomt met het lezen van het dagboek ook ingedeeld worden in drie gebeurtenissen. De assistente, Olivia, zou er ook nog bij betrokken kunnen worden als 'wending'. De ongelukkige dood van Julia met de daarop volgende strijd en twist hoever ze er eigenlijk voor gaan kan ook weer in drie segmenten opgedeeld worden. Het verhaal zou dus qua opbouw nog wel eens veel complexer en intelligenter in elkaar kunnen zitten dan gedacht.

Meer dan boeiend is de vertelstijl van Cutter en de strijd, die erg ver gaat, tussen Borden en Angier. De twee bespelen elkaar prachtig met hun 'gestolen' dagboeken en de opbouw qua spanning naar 'de truc' is fenomenaal. Net als de obsessie rond het begrijpen van Borden's truc. Hoe Borden dan weer Angier/Danton's truc saboteert door opeens op het podium te verschijnen is hilarisch. Hoe ver gaat een mens in wraak, eerzucht en roem? Ver dus...lang blijft ongewis wie van de twee de bovenhand heeft en de eindconclusie is dan ook dat Borden de truc leeft en Angier zijn ziel verkoopt als het ware. Beide betalen een verontrustende prijs in hun zucht de andere de loef af steken.

Qua stijl valt alles op zijn plek. Het camerawerk, de muziek, maar vooral de montage. Verontrustend en geweldig gebracht, het beeld van Angiers die vol verdriet zo lang mogelijk zijn adem inhoud onder water. Tevens alle uitleg en hints, hints overigens die als je de clou weet kristalhelder zijn, maar onderwijl kijkend van alles kan betekenen. Het is geen zuivere koffie, that's for sure. Tien jaar terug tuinde ik er met open ogen in, of dat nu weer zou gebeuren vraag ik me af...

The Prestige is een geweldige film met een fantastisch verhaal en dito opbouw. Een prachtige Nolan-achtig plot wordt geweven van sfeer en mysterie waarin vooral Bale opvalt als de geweldig acteur die hij is. Jackman is ook prima, net als Rebecca Hall en natuurlijk een leuk verschijnen van Bowie. Verder is de film volkomen in balans qua sfeer, tempo, muziek, spanning en mysterie. Zonder enige twijfel is The Prestige voor mij een topfilm.

avatar van MindlessAssassin
Wederom een meesterwerk van Nolan, maar niet een van mijn favoriete. Wellicht komt dat omdat ik écht niks heb met illusionisten of omdat ik het een enigszins traag verhaal vind.

Het verhaal zit goed in elkaar net als het plot dat ben ik wel gewend van Nolan, daarom is het ook mijn favoriete regisseur. Maar de film wist mij alleen nooit echt te grijpen en dat komt waarschijnlijk omdat de dialogen mij weinig interesseerden. Wat ik wel kon waarderen is de rivaliteit tussen beide heren en hoe ver ze gaan om te winnen en de obsessie daarvan. Nolan heeft dat uitstekend neergezet, net als het plot. Die was erg goed uitgewerkt maar de rest wist me jammer genoeg niet te grijpen.

Het einde vond ik dan wel erg intrigerend en ook weer typisch Nolan met een open einde waar nog jaren over te speculeren valt.

En natuurlijk de acteerprestaties waren ijzersterk met name Bale & Caine leken er erg veel zin in te hebben. Die twee zetten hier een geweldige prestatie neer, maar dat zijn we eigenlijk ook wel van ze gewend.

7.5

Aardig. Eigenlijk is het een heel goede film maar wel een die de belofte van een briljant plot niet waar kan maken kom op: een clonemachine!?. Die teleurstelling aan het einde werpt zijn schaduw op de hele film. Spijtig voor de goede acteerprestaties vooral van Bale. Zo blijft Nolan me wel nieuwsgierig maken maar een echt geniale film heb ik nog niet van 'm gezien.

avatar van Leland Palmer
Herzien. Bale is natuurlijk goed op dreef, maar de film is zo doorzichtig als wat. Vanaf seconde 1 is duidelijk dat Borden een tweeling is; één houdt van z'n vrouw (op de dagen dat-ie het meent), de ander later van Johansson (die ik eerst te grazen zou nemen als ik de andere broer was). De dubbelganger van Angier is redelijk goedkoop gevonden en (naast de tweeling-twist) is het kloon-gegeven ook gewoon totaal achterhaald. Dat gedoe met die knoop is ook niet al te snugger. En zo zijn er nog wel wat dingen. Echter ziet de film er mooi uit en weet Nolan het op bepaalde momenten mooi te brengen. Toch doe ik m'n stem met een halve omlaag. Kan zelfs misschien nog wel een halve af. Jammer.

avatar van wihu61
Ik heb toch maar eens gereageerd op IMDB om de wereld te waarschuwen voor dit pretentieuze gedrocht van een film.

Tot mijn geruststelling vond ik daar wat meer mensen die hier niet instinken... wat mij weer een beetje hoop geeft dat nog niet alles verloren is.

avatar van Woland
Na jaren in de herkijk, en tja, ik heb me alsnog wel vermaakt maar hij beviel me toch een heel stuk minder dan ik in gedachten had. Het acteerwerk is over het algemeen prima, al is er toch iets aan Christian Bale dat me irriteert. Maar mijn voornaamste probleem is dat het toch niet zo'n heel boeiend verhaal is, met een doorzichtige clou die zeker de herkijkwaarde danig vermindert, maar ook die belachelijke kloningsmachine van Tesla (die überhaupt een gezochte rol in de film heeft), maar die door Nolan wel wordt aangekleed alsof het heel complex is. En die er ook ruim twee uur voor nodig heeft; zeker de eerste helft sleept geregeld, en had zeker wel wat gestroomlijnder gekund.

En dat is jammer, want het is zeker in de basis wel een leuk idee: twee geobsedeerde goochelaars die een intense concurrentiestrijd hebben met elkaar en met het doorgronden (en soms saboteren) van elkaars trucs. En ook visueel blijkt dat Nolan geen koekebakker is, en weet ie regelmatig fraaie scenes op het beeld te goochelen. Als Nolan wat meer van het overtollig vet had weggeschraapt, en niet gevallen was voor flauwe plot devices als de tweeling en kloningsmachine had dit écht goed geweest kunnen zijn. Maar voorlopig is dit m'n tweede Nolan binnen een maand die een punt achteruit gaat.