The Prestige (2006)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Mystery / Drama

geregisseerd door Christopher Nolan
met Hugh Jackman, Christian Bale en Scarlett Johansson

Robert Angier en Alfred Borden zijn al van jongs af aan, toen ze nog lerende goochelaars waren, elkaars rivalen geweest. Nu, rond 1900, zijn ze beiden volleerde illusionisten en is hun rivaliteit tot immense proporties gegroeid. Zelfs zo groot dat alles en iedereen in de buurt van de aartsrivalen gevaar loopt.

avatar van I_extol_1994

avatar van cucciolo
I_extol_1994 schreef:
Typisch Nolan; moeilijk doen om het moeilijk doen

Haha, hoe simplistisch dat ook klinkt, kan het eigenlijk niet met je oneens zijn. Duidelijk een regisseur voor de puzzelaars onder ons.

Kan iemand mij uitleggen waarom borden zij privé leven deelt in plaats van dat zijn broer in het dagelijks leven gewoon fallon is en ze alleen met hun optredens van rol wisselen?

avatar van des1
I_extol_1994 schreef:

Hear-hear.

avatar van Rico120
een ingenieuze film
het geeft je ook een kijkje hoe goochelaars werken
maar ik moet ook zeggen dat de film best ingewikkeld is zeker het eind was totaal onverwacht

avatar van Alathir
The Prestige is een geweldige film. Ik denk dat er meerdere interpretaties mogelijk zijn, zo is het moeilijk te zeggen wanneer de 'originele' Angier nu werkelijk dood gaat. Het zou kunnen dat hij zichzelf neerschiet aangezien we niet zeker weten aan welke kant van de machine de kloon terecht komt. Het zou kunnen dat hij zelfmoord pleegt in de watertank, aangezien elke kloon toch dezelfde herinneringen heeft als hij. Hij vertrouwt zijn klonen niet na de chantage van zijn dubbelganger Root voor The Real Transported Men. Het zou ook kunnen dat hij de kloon de voorstelling liet doen op het einde en hij het overleeft totdat Borden hem op het einde neerschiet. Dit denk ik dan weer omdat hij Borden erin wou luizen zonder zelf zelfmoord te plegen, hoewel dat elke kloon een duplicaat van hem en het dus niet uitmaakt of hij sterft.

En buiten dat zijn er nog een aantal dingen die voor interpretatie vatbaar zijn zoals: gaat het wel echt om een tweeling of heeft Bale zichzelf gekloond? . Minpunten aan de film vond ik dat Nolan niet goed het drama weergeeft van het verlies van Angier's vriendin.Een verdrinkingsdood van je vriendin meemaken is toch bijna het ergste wat er is. Ook de spanningsopbouw kon m.i. beter, misschien doordat ik nooit een band kreeg met de personages.
De rest van deze film is erg goed en de plot is subliem. Zeker een aanrader als je fan bent van interpretatieve films en mindfucking.

avatar van Miszmi
Een film die het volledig van de climax moet hebben, welke overigens geweldig is! Toch heeft de film ook een aantal (grote) minpunten. Het eerste uur duurt vrij lang, het lijkt allemaal elkaar en er komen vrij weinig verrassingen. Het tweede uur daarentegen is volledig omgekeerd, daar komen de vernieuwingen en verrassingen aan bod. Sommige delen van de film vond ik wat matig geacteerd, terwijl andere delen weer erg sterk waren. Het was een afwisselende film, maar heb mij ondanks het vrij lange eerste uur wel de gehele film vermaakt.

Ik ben altijd vrij snel van de dingen achterhalen en wordt dus zelden verrast bij een film, een hele grote pluspunt dat het deze film wel is gelukt. In eerste instantie dacht ik nog: oké, weer niet zo bijzonder, alles had ik van te voren wel een beetje uitgedacht. Tot de ultieme climax, "Are you watching closely?", waarna ik vervolgens nog dacht aan een afgezaagd einde, verlost van de galg door een truc. Niets was minder waar, er kwam een totaal ander einde.

Een leuke quote uit de film: "The magician takes the ordinary something and makes it do something extraordinary. Now you're looking for the secret, but you won't find it, because of course you're not really looking. You don't really want to know. You want to be fooled." Iets wat eigenlijk ook opgaat voor deze film. Is de climax dan zo bijzonder? Ja en nee, het is allemaal vrij logisch en iets wat je best had kúnnen weten. Echter zoek je niet naar dat antwoord. Weinig mensen die de twist aan zien komen en juist dat maakt deze film erg sterk. Ik denk niet dat de film voor herhaling vatbaar is, ondanks dat ik op een ruime voldoende uitkom. Ik ben bang dat het bij een herziening tegen gaat vallen, juist omdat je het einde al weet, 4*.

Ik ben alles behalve een puzzelaar, ik kijk liever makkelijke films, maar de twist/uitleg op het eind kwam voor mij echt niet als een verrassing. Sinds de scene met het klonen van de kat en de verzameling dupliceerde hoeden begon het wel te dagen. En Fallon, die we nooit goed in beeld zien, weinig horen zeggen (in tegenstelling tot de andere veelvoorkomende karakters) verdacht ik al sinds het eerste vertoon van The Transported Man.

Desondanks had ik het allemaal niet 100% in de gaten, was het een intrigerend verhaal en perfect uitgevoerd door iedereen. Aanrader! Denk een film in de categorie Fight Club? Mag ik dat zeggen?

Mooie sfeerweergave uit die tijd. Goed acteerwerk. Spanning zit er lang in. Tot het eind, toen vond ik het wat ongeloofwaardig worden. Wetenschap werd fictie, hoe zou de echte Tesla dit vinden? En de waterbakken...de rol van Fallon, dag in dag uit in disguise.

avatar van Roger Thornhill
Veel aan deze film is voor mij onbevredigend : de twee hoofdrolspelers zijn allebei acteurs naar wiens koppen ik gewoon niet graag kijk, de setting van goochelaars en hun sluwe mechanismen doet me weinig (en het interesseert me ook niet hoe knap zulk bedrog in elkaar zit), en de dubbele clou vind ik echt een afknapper : aan de ene kant wordt het zorgvuldig geconstrueerde plot opeens totaal verpest door het onwaarschijnlijk afgezaagde cliché van de tweelingbroer, en aan de ene kant word je na het zien hoe onmogelijk lijkende trucs in hun werk gaan plotseling geconfronteerd met een bovennatuurlijke "transportatie" die dus buiten het realistische kader van de film valt, of zoals Roger Ebert het formuleert : "The prestige had jumped the rails, and rules we thought were in place no longer applied."
        Veel aan deze film is voor mij briljant : de complexiteit van de plot met z'n drie tijdslagen, de technische uitvoering van hoe de plotelementen, de gebeurtenissen en de aanwijzingen zich verstrengelen, de aankleding van de sets, het acteerwerk (ook en vooral van de twee hoofdrolspelers), de fotografie, en het ritme, het tempo en de flow van de vertelling.
        Conclusie : een meesterwerk, maar dan als in "het werk van een meesterfilmer", met één groot probleem (die teleurstellende "dubbele clou") waardoor ik na afloop toch enigszins teleurgesteld achterblijf.

Ik was ietwat teleurgesteld in het einde van deze film, en daarbij bedoel ik de Tesla machine. Op die manier kan je iedere film een twist geven. Derhalve even gekeken wat ik gemist heb waardoor de film mij wat tegen viel. Merkwaardig dat zoveel mensen meegaan in het bestaan van die machine maar voorbij gaan aan de voortdurend aanwezige body doubles. Ikzelf had hem natuurlijk ook weer niet begrepen, maar dat is inmiddels geen tegenvaller voor mijn ego meer.

avatar van Black Math
Veel vergelijkingen hier met de Illusionist, die ik nooit heb gezien, dus ik kan dit gewoon als film op zichzelf beschouwen. Kort samengevat: een typische Nolan film waarbij met realiteit (of in dit geval misschien eerder met illusie) gespeeld wordt, die de nodige twisten kent, en die visueel niet bijster gestileerd is. 2*.

Een wat uitgebreidere toelichting: ik moet zeggen dat ik maar moeizaam in het verhaal kwam, en de eerste helft vond ik vrij saai, wat naast dat ik niet echt door de beelden vervoerd raak voor een groot deel voor de lage waardering zorgt. Ook omdat het haast geen verrassing is dat Nolan je met twisten probeert te verwarren. Die twisten zijn an sich wel aardig gevonden. Ondanks dat ik mijn vraagtekens bij Fallon had, want hij is nooit duidelijk geïntroduceerd, was ik toch een beetje verrast dat hij en de Borden tweelingbroers zijn en hun rol afwisselen. Een aantal zaken vallen er wel mee op hun plaats. De dedicatie van de Chinese goochelaar waarnaar gerefereerd wordt, het broertje van de vogel, dat Borden de ene dag wel en de andere dag niet van zijn vrouw houdt, zijn opmerking dat Fallon net zo betrouwbaar als hemzelf is, en natuurlijk zijn truc.

De machine van Tesla (aardige rol van Bowie overigens) is een ander verhaal. Doet die machine überhaupt iets (wat fysisch onmogelijk zou zijn of het nu teleportatie of kloning betreft) of is slechts de afleiding voor een truc van Angier? We zien nooit een hoed noch een kat gekloond worden (ik vind eerlijk gezegd veel zwarte katten op elkaar lijken), en de kloon die door Angier neergeschoten wordt komt slechts voor in een vertelling van Angiers aan Borden. Het lijk in de tank op het einde is niet heel duidelijk te zien. Wat mij betreft laat de film beide opties open.

Kortom, de boodschap lijkt te zijn dat film ook als een illusie beschouwd kan worden en het is aan de kijker om erin te geloven of niet. Ergens een beetje een open deur, aangezien de meeste filmregisseurs de kijker in een andere wereld proberen te trekken in hun film. Bovendien heb ik de boodschap ook in een iets andere vorm in Reconstruction voorbij zien komen, en daar kwam het veel overtuigender over omdat je daar gedurende de film er meerdere malen in plaats van op het einde aan herinnerd wordt dat het een film is. Een film die stilistisch ook vele malen beter is. In dat licht valt The Prestige dus behoorlijk tegen. 2* dus.

avatar van Roger Thornhill
Black Math schreef:
Je ziet op het einde Angier in één tank zweven, maar langs de wanden zie je nog veel meer bakken met in elk daarvan eveneens een na de gelukte verdubbeling vermoorde kloon – ze zijn niet zichtbaar, maar de suggestie is voor mijn gevoel duidelijk (en wordt bevestigd door pagina 128 van het script op dailyscript.com : "Floating in each and every tank, dressed in rotting stage clothes, is yet another Robert Angier."). Ik denk dat je Nolan hoogstens zou kunnen verwijten dat hij die afgedankte Angiers wat duidelijker had kunnen tonen, maar hij vond dat éne eindshot van die éne Angier vermoedelijk zó sterk dat hij dat kennelijk voldoende verduidelijking achtte, hetgeen ik wel met hem eens ben. (Inderdaad fysisch onmogelijk, hetgeen voor mijzelf ook een afknapper was, zie mijn bericht van 14 april 2017 hierboven.)

avatar van AC1
AC1
Die moeilijkdoenerij speelt hier toch geen rol? Ik bedoel, er zijn genoeg andere dingen in The Prestige die als motor of drijfveer kunnen fungeren. Een complex verhaal of een moeilijke puzzel zitten niet in de weg om naar The Prestige te kijken. Ik vind de twist dan ook maar een bijzaak.

Schitterende film, die na afloop veel stof tot nadenken geeft. Mijn voornaamste vraag is: waar kwam Bordens tweelingbroer opeens vandaan? Hoe kwam het dat Angier niet van zijn bestaan afwist? Of was het misschien een kloon uit Tesla's machine? En: waarom wisten ze het na afloop van een optreden niet zo te organiseren dat de 'ware' Borden altijd aan het sociale leven deelnam als 'Borden' en Fallon als 'Fallon?'

Maar: zeer mooi uitgevoerd, de film lijkt zelf op een goocheltruc. De 'prestige' op het einde is de eerste kijkbeurt ook totaal verrassend en onverwacht.

Twee rivaliserende illusionisten aan het begin van de twintigste eeuw; een mooi uitgangspunt voor een prachtige roman en dito film!

avatar van Iron Maiden
Waverick schreef:

De tweelingbroer was er altijd al, word op het einde vrij duidelijk uitgelegd.

Iron Maiden schreef:

De tweelingbroer was er altijd al, word op het einde vrij duidelijk uitgelegd.

Bedankt, deel 1 van mijn vraag is hiermee beantwoord. Ik begrijp alleen nog steeds niet waarom de 'echte' Borden na afloop van een willekeurig optreden niet gewoon achter de schermen zijn rol van vóór de truc weer opnam, zodat ook Fallon weer zijn vertrouwde rol kon spelen.

(verwijderd)
Na jaren weer bekeken, met hoge verwachtigen. Die zijn niet geheel waargemaakt, eigenlijk heel logisch achteraf: de ultieme plottwist weet je al, dat maakt het toch een stuk minder.

Neemt niet weg dat dit gewoon weer een hele sterke film is van Nolan. Geweldig script, goed acteerwerk (niet direct mijn favoriete cast, maar wel degelijk), gave plottwists en ook audiovisueel is het weer overtuigend, al is de ouderwetse sfeer niet echt mijn ding.

Een eerste kijkbeurt blijft voor mij altijd het belangrijkst, maar ook met dat in rekening houdend verlaag ik mijn cijfer: 4,5 > 4.

avatar van Fisico
The prestige was eentje die reeds lang op mijn lijstje stond, niet in het minst omdat hij geregisseerd werd door Christopher Nolan. The prestige vertelt het verhaal van 2 goochelaars die aanvankelijk partners waren, maar na een tragisch ongeval elkaar grootste concurrenten worden. Je ziet een intense strijd gedreven door afgunst en wraak waar niet of niemand ontzien wordt. The prestige is een intelligente thriller met een aparte insteek. De wereld van de magie is origineel en geeft een extra demensie binnen het thrillergenre.

Zonder het beseffen hebben ze elkaar nodig om te presteren. De één, Alfred Borden (Christian Bale), heeft het grootste talent met de meest verbluffende trucs. De andere, Robert Angier (Hugh Jackman), is minder getalenteerd, twijfelt meer aan zichzelf, maar heeft een groter charisma en showgehalte.
Het spanningsgehalte en sfeer is steeds aanwezig en leidt tot een hoogtepunt op het einde. De plottwist is knap uitgewerkt. En het camerawerk en de goede acteerprestaties bevestigen alleen maar waarom dit een erg goede film is.

Rekening houdend met de context en wetende dat Nolan de regie waarneemt, dan weet je dat gehele film een illusie en één grote goochelshow is. Dat er iets zat aan te komen leek me wel duidelijk naar het einde toe.

avatar van TornadoEF5
Voor de tweede keer gezien vandaag, en een tweede kijkbeurt maakt alles ook heel wat duidelijker. Alleen tijdens de climax stelden er zich nieuwe vragen op omdat ik de vorige keer de twisten niet begreep, en ik nu het idee heb van de film nog eens te zullen moeten herzien om de twisten te controleren, of te zien hoe een film zich staande houdt nadat je de twisten kent. Ik stoorde me wel aan de manier waarop de twisten werden gecreëerd. Zo zijn er twee twisten in het verhaal.

De eerste grote twist is met name hoe Angiers uiteindelijk toch niet dood bleek te zijn, omdat hij zichzelf steeds opnieuw kloont, en moest hij steeds opnieuw de kloon doden waardoor Borden onschuldig in het gevang terecht kwam. Maar wat ik dan weer niet begreep is hoe Angiers er op kon anticiperen dat Borden backstage zou gaan, en uiteindelijk beschuldigd zou worden op de moord van Angiers, waarom Angiers zijn truc dan mislukt (waardoor niemand gekloond wordt, of de levende kloon niet zichtbaar is voor het publiek), en of het uiteindelijk de intentie was van Angiers om Borden in het gevang te krijgen? Uiteindelijk is de twist dat Borden niet Angiers heeft vermoord, maar dat Angiers (of een kloon) nog in leven is. Maar wat ik dus niet begrijp is hoe de kloon dan uiteindelijk is gebeurt op het einde zonder dat de kloon werd tentoongesteld aan het publiek, en hoe Angiers kon anticiperen op een Borden die backstage zou gaan. Hoe dan ook vind ik het teleurstellend dat een twist ook enkel maar kan kloppen door de wetenschap om te vormen tot fictie, door science-fiction, door namelijk te klonen. Uiteindelijk vond ik deze ontknoping wat aan de teleurstellende kant, zeker als je er verder over begint na te denken.

De tweede grote twist is de uitleg van hoe Borden zijn transported men uitvoerde, en deze twist is duidelijk zichtbaar doorheen de hele film. Op het einde na dat één van de Bordens opgehangen werd, bleek er nog een tweeling van hem levend te zijn. En het geheim van Borden en "zijn tweelingsbroer" Fallon, werd gedragen doorheen de hele film. Borden had het over opofferingen. Een ervan hield van zijn vrouw (en kind). De ander hield van die assistente Olivia. In het begin toen Angiers zijn vrouw gedood werd, wist Borden niet welke knoop hij toepaste. Vanaf dat punt is al de invloed van zijn tweelingsbroer nog zichtbaar, nog voor de shows zelf worden uitgevoerd. Dit is de twist die uiteindelijk beter onder de loep kan genomen worden, wanneer je de film nog eens ziet, omdat dan de subtiliteiten beter zichtbaar zullen zien. Het enige wat dan weer schort is aan deze twist, is de bewuste vaagheid van Fallon, maar vooral de erg zwakke introductie. Ik had het idee dat hij vrij bruusk of zelfs niet werd geïntroduceerd. Hij viel me pas op wanneer hij in een val liep van Angiers (daar op die trap). Het probleem met die twisten is dat ze altijd zoals een wormhole de ruimte en tijd doet veranderen (tijd is ruimte), een twist dit zal doen met de inhoud, waardoor je eigenlijk ook bewust voor een illusie zorgt in film, en bij een meer nauwgezette studie zal volgen dat er vanalles en nog wat niet klopt, en dat vind ik altijd zo teleurstellend aan een film met twists, zeker als hij daar zo sterk op moet leunen.

Maar in tegenstelling tot veel andere films van Nolan, slaagt deze er net zoals de vorige keer wel in om me te boeien. Hij is misschien wel een beetje qua gevoel aan de lange kant, maar hij boeit wel. En dat deden Memento en Inception voor mij totaal niet. Visueel had ik me de film beter voorgesteld, al had ik nu ook niet bepaald de beste versie gezien, want de scène met de lichtjes, waarbij Tesla of vooral zijn technologie wordt geïntroduceerd, was toch niet op zijn best door de toch te lage kwaliteit. Maar verder denk ik niet dat de film op audiovisueel vlak erg veel heeft toe te voegen, en oogt hij in het algemeen wat saai. Nu, de goocheltrucjes houden dan wel weer je aandacht vast. Qua acteerprestaties ook oké, maar ook nergens uitzonderlijke dingen gezien. Al bij al een geslaagde herziening, en de 3.5* blijft voor mij staan. Voor mij is het één van de betere, zo niet de beste Nolan film, maar de genialiteit zie ik er toch niet in.

Het waren dus de klonen van angiers die voortleefden. Elke voorstelling werd het origineel linea recta verdronken in de waterbakken zichtbaar op het einde en na elke voorstelling afgevoerd. Vandaar dus ook de blinde podiumknecht. Dat allemaal omdat angiers wist dat Borden eens zo nieuwsgierig zou zijn om eens een kijkje te komen nemen onder het podium. En de ontstane ophef onder het podium die duidelijk hoorbaar in de zaal was zorgde ervoor dat de kloon verborgen kon blijven.

avatar van wihu61
Tja, en als men geen punt meer weet te zuigen aan dit pretentieuze "historische drama" en de vraag die men zelf heeft opgeroepen, dan verzint men als clou... the cloning machine!

Van de andere kant: zó slecht zie je het niet vaak, moet ik toegeven.

Je komt veel leuke en eigenaardige dingen tegen op een site als Moviemeter, maar zo'n obsessieve afgunst jegens één bepaalde film heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Chapeau!

Ha ha...
je hebt natuurlijk gelijk, maar ik kón het even niet laten... sorry

Maar effe serieus, bij IMDB bijvoorbeeld bestaat de mogelijkheid om te selecteren op waardering. Hier helaas niet, en daarom vind ik dat tussen al die onbegrijpelijk hoge beoordelingen hier ook ééns per jaar een reële mag staan, om teleurstelling te voorkomen.
Je kijkt nl. méér dan twee uur naar een pretentieus gedrocht. Uiteindelijk wordt er dan één prangende vraag gecreëerd... en dan... (tadaaa!)... gooit men er een antwoord op Star Trek-niveau tegenaan.
Wàt een geniale ontknoping! Zoiets idioots verwacht je inderdaad niet in Victoriaans Engeland.

En dit gaat dan vervolgens door voor een "intelligente film die je voortdurend op het verkeerde been zet".

Belachelijk... Ik moet aan mijn hart denken. Tot 2019 wellicht.

wihu61 schreef:
Ha ha...
je hebt natuurlijk gelijk, maar ik kón het even niet laten... sorry

Maar effe serieus, bij IMDB bijvoorbeeld bestaat de mogelijkheid om te selecteren op waardering. Hier helaas niet, en daarom vind ik dat tussen al die onbegrijpelijk hoge beoordelingen hier ook ééns per jaar een reële moet staan, om teleurstelling te voorkomen.
Daar was ik nou nooit opgekomen! Zoiets idioots verwacht je inderdaad niet in Victoriaans Engeland.

Belachelijk... Ik moet aan mijn hart denken. Tot 2019 wellicht.

Vissen schijnt erg goed voor de ontspanning te zijn. Ik heb er zelf niks mee, maar ik zou het toch eens proberen.

Ontopic: blijft een fantastische film die zelfs na meerdere herkijken weinig aan kracht heeft ingeboet. De 4K versie zag er trouwens bijzonder fraai uit

avatar van Boneka
Wat is dit toch een meesterlijke film en ja soms moet je een film meerdere keren zien om nog meer te ontdekken. Bij mijn eerste kijkbeurt kwam ik niet verder dan een voldoende van 3 sterren. Snapte er toen niet zo heel veel van. De vorige keer kwam ik tot vier sterren en vandaag zelfs een half sterretje erbij. Gezien in 4K. Ziet er weer wat beter uit. Geluid komt heerlijk mysteries bij je binnen. De strijd tussen twee goochelaars komt nadat een goocheltruc compleet mislukt. We zullen helaas nooit weten of dit bewust was. Aan de titel te zien misschien wel. De film blijft boeiend tot het eind al zijn de laatste paar minuten misschien net te lang. De 4K uitvoering heeft gelukkig een prachtige bonus blu ray die ik nog moet bekijken. Misschien toch een klein dingetje van kritiek. Zou Sarah het kleine meisje niet geweten hebben dat ze een tweeling oom had Dat zullen we helaas niet weten.

Ik vind de rollen subliem gespeeld. Vooral Michael Caine speelt hier een schitterende rol, maar ook de vrouwen acteren sterk. Voor wie je het meeste sympathiek moet hebben is even de vraag. De film zelf vind ik magistraal gemaakt. Wie weet 5 sterren bij de volgende kijkbeurt!

avatar van Boneka
Waverick schreef:

Precies ja en dus ook van zijn dochtertje. Wellicht wordt iets meer duidelijk daarover in de extra's?

Sfeervolle film over rivaliserende goochelaars en hoe het er echt aan toe gaat backstage. Vele twists maken de film mysterieus en pas op het einde ken je de plot. Deed met wat denken aan de film “The illusionist”.
Juiste cast voor deze film. Top geacteerd. Wat mij betreft een aanrader.