Bumblebee (2018)

Alternatieve titel: Transformers 6

Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Travis Knight
met Hailee Steinfeld, John Cena en de stem van Dylan O'Brien

In het jaar 1987 vindt Bumblebee, die op de vlucht is, een schuilplaats op een autokerkhof in een Californisch strandstadje. Daar wordt hij gevonden door de tiener Charlie die op haar beurt haar plek in de wereld probeert te vinden. De gebroken Bumblebee is er erg aan toe, maar Charlie weet hem te herstellen en ontdekt dat ze niet met een gewone auto te maken heeft. De twee worden elkaars beste vrienden die elkaar beschermen wanneer Bumblebee's toekomst bedreigd wordt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Alle voorgaande Transformerfilms misten een ziel. Echt geen enkele inhoud en dat in combinatie met extreem langdradige, vermoeiende actie. Wat ik nu lees is dat er vooral aan meer inhoud is gedacht. Hopelijk is het allemaal wat kleinschaliger en vooral beter gedoseerd. Het klinkt ieder geval nog wel aardig. Gelukkig is die Bay er niet meer bij.

Inhoud bij dit soort films

Mer de poging tot inhoud was het probleem.

Onderhond schreef:
Inhoud bij dit soort films

Als je geen reet om personages geeft is bijna elke film dan slecht. Als je geen enkel verhaal krijgt, dan is een actiescène die 3 kwartier duurt heel saai.
Je zal Bumblebee nu enige achtergrond en inhoud moeten geven, pas dan is dit een beetje te pruimen.

Verder, check de gemiddelde scores van de voorgaande delen. Het werd elke keer slechter. Niet voor niets dat de eerste uit 2007 nog het meest wordt gewaardeerd. Daar zat nog een beetje inhoud in. Is ook de enige uit de reeks die ik een voldoende geef.

De eerste Tansformers film is ook gewoon de slechtste. Voor verhaal kan je ook lekker een Marvel of Star Wars film opzetten, leuk voor fanboys die urenlang over de grootste zever willen mekkeren. Allemaal domme personages en plotjes die veel te veel screentime krijgen en zo'n film nodeloos ophouden. Transformers gaat over buitenaardse robotten die in wagentjes veranderen, daar kan je gewoon niks serieus van brouwen, moet je dan ook gewoon niet doen.

Voor leuke personages kan je beter een boek lezen, moet je geen actiefilm voor opzetten.

avatar van horizons
Nu vind ik de eerste wel de beste maar ik had graag nog de ultieme Bay-formers film willen zien: 120 minuten alleen maar actie.

avatar van John Milton
Ik ben het met Ajax&Litmanen1 eens dat praktisch non-top actie terwijl het je niets uitmaakt hoe het afloopt, kan gaan vervelen. Met name wanneer het te grootschalig is. De laatste akte in Man of Steel bijvoorbeeld. Totaal onaangedaan naar zitten kijken. Dat geldt voor mij ook deels voor deze franchise.

Nu kun je aanvoeren dat Bay de ultieme visuele meester op dat vlak is, en dat een verhaal ondergeschikt is aan de aktie, maar het zou op zijn minst niet storend moeten zijn.

Ik heb recentelijk genoten van 13 Hours (2016) en kan Bay prima waarderen voor wie hij is en hoe hij te werk gaat, maar de Transformers films (m.n. de sequels) konden mij allerminst bekoren. Het gaat te lang door, mega set piece na mega set piece, en op een gegeven moment ben je gewoon Comfortably Numb... John Milton wel althans.
Dus die versie waar jij op hoopt zou ik dus overslaan, Horizons.

avatar van JacoBaco
In Transformers is het vooral onoverzichtelijk. Wie vecht er tegen wie? Georganiseerde chaos is best mogelijk. Een film met haast continu actie is niet zo erg. Zo lang het maar overzichtelijk is. Daarom is Dredd (2012) voor mij zo'n goede film. Veel actie en goed te volgen.

avatar van Zwolle84
Ik denk dat die eerste Pacific Rim een goede graadmeter is voor de Transformers-films en aanverwanten. Ook daar heeft het plot niet veel om het lijf, maar het is niet-storende vulling die voorkomt dat het één grote onoverzichtelijke aaneenschakeling van actie is.

Ik heb Transformers zelf niet gezien, maar begrijp dat het dat laatste net wél is.

avatar van JacoBaco
Ongeïnspireerde actie is tevens een probleem. Vorige week Mortal Engines gezien en deze film zit er werkelijk vol mee. Ook Transformers heeft daar last van.

Dus onoverzichtelijk en ongeïnspireerd wat de actie betreft. Welkom bij Transformers

avatar van horizons
Ongeinspireerd? Dat vond ik Pacific Rim juist. Die film verstopte ook nog eens heel veel in het donker daar waar Bay met Transformers zelfs vanaf de eerste film het gewoon bij daglicht aandurft om grote scenes te doen. En vooral in de eerste film is het best makkelijk te volgen, zeker met de beperkte aantal Transformers die meedoen. In tweede en derde is er op dat gebied wel wat teveel niet te indentificeren metaal in beeld maar de hoofd-karaktes zijn altijd te onderscheiden. Vooral laaste gevecht tegen Sentinel Prime in Dark of the Moon is sterk op dat gebied.
Joss Whedon kopieerde in de eerste Avengers films de stijl van Bay. Gaf de beurs van Marvel/Disney toch wel goede boost om al die films te kunnen maken.

John Milton schreef:
non-top actie terwijl het je niets uitmaakt hoe het afloopt, kan gaan vervelen.

Tja, actie in functie van het verhaal is zelden boeiend. De meeste actiescenes zijn by defautlt voorspelbaar, vooral omdat het genre erg voorspelbaar is. Personages zijn ook vaak inwisselbaar, dus daar moet je het toch ook niet voor doen.

Des te belangrijker is het dat je iemand hebt die de actie an sich boeiend kan maken. Camerawerk, dynamiek, het spektakel … zonder dat is het allemaal maar een pleister op een houten been.

horizons schreef:

Ik prijs Pacific Rim niet vanwege zijn originele actiescènes. Maar nu we het er toch over hebben. Overzichtelijk is het wel en fijn om naar te kijken. Dat het donker is geeft het voor mij juist wat extra sfeer. Transformers in de volle zon vechtend bij een piramide. Misschien leuk wanneer je dat leest in een boek, maar in de film vind ik het niet echt vet.

avatar van horizons
Dat onderwater gevecht bij Pacific Rim is toch de grootste wazigheid ooit?

avatar van JacoBaco
Slechtste stuk van de film. Maar alsnog goed te volgen.

avatar van Arri
Niet van Bay deze film? Misschien toch maar kijken dan

avatar van nathaniel177
Is de release date echt 20 december? Hij draaide gister al in de euroscoop Tilburg.

nathaniel177 schreef:

Voorpremière. De echte release is pas donderdag.

avatar van nathaniel177
Ajax&Litmanen1 schreef:

Voorpremière. De echte release is pas donderdag.

Ooo. Ik snap het bedankt!

avatar van mjk87
Transformers 6 is een rare subtitel. Dit is geen vervolg, zou wel eventueel als prequel kunnen dienen (maar deel 1 ligt me niet helemaal meer scherp qua tijdlijn en wat erop Aarde al was gebeurd) maar de film is en voelt vooral als een reboot. Zonder Michael Bay, back to the 80s (de film speelt in het schitterende jaar 1987), meer gericht op de personages en de fun en met Transformers die allemaal wat duidelijk eruit zien. Bij Prime zie je ook de voorkant van de vrachtwagen op zijn borst, en de meeste hebben hoofdzakelijk 1 kleur in plaats van een wirwar aan metallic lakken. In de vorige films waren veel van die dingen maar lastig uit elkaar te houden. Dit doet in alles veel meer lijken op de animatieserie van vroeger.

Niet dat dit verder wereldcinema is, maar het is wel met afstand de leukste film uit de reeks en ook wel de beste. Sowieso valt de regie op met af en toe leuke momenten. De heerlijke muziekkeuze (beetje cliché, maar toch), een geweldige cut naar een alarmklok of een fijn moment met muziek op de achterrond waar de scène naast een achtbaan speelt en net als de gitaar inzet komt de rollercoaster langs geracet. Allemaal erg frisse ideeën. Ook de actie is prima in beeld en zeker cgi en geluid zijn geweldig, al was dat in de vorige films ook meer dan goed in orde.

Maar deze film heeft een hart met een fijne Steinfeld (daar ben ik sowieso stiekem een beetje verliefd op) en veel meer waarde en oog voor mensen en minder voor zielloze actie. Niet alles is geweldig overigens. De humor is echt wel hit and miss al wordt het nooit tenenkrommend slecht. Verder qua verhaal en thema's ook wel wat cliché allemaal, en dat doet de film dan geen goed, anders dan de typische muziekkeuze. Maar al met al mogen er hiervan echt wel meer komen. En ach, doe eens gek, 4,0*.

mjk87 schreef:
Dit is geen vervolg, zou wel eventueel als prequel kunnen dienen

Maakt het voor deze film dan ook niet uit als je niets van de vorige delen hebt gezien? Misschien toch maar even checken in dat geval.

avatar van mjk87
Zwolle84 schreef:

Nee, allicht wel dat je wat basisnamen kent uit de tv-serie want die worden gebracht alsof je ze al kent (Cybertron, Optimus Prime, Autobots) maar geen van de 5 films hoef je te zien. Je mist een enkele knipoog, meer niet.

mjk87 schreef:

Ik had als jong Zwolletje een sporttas vol Transformers, dus dat komt wel goed.

avatar van Ajax&Litmanen1
Sowieso zijn al die Transformers-films inhoudelijk zo plat als een pannenkoek, dus daar zou ik me niet bang over maken.

avatar van jaxteller
Dit is pas een film met een hart/verhaal. Je leeft gewoon mee met de characters, want je ziet hoe ze zich ontwikkelen. Bumblebee is niet een stuk metaal die alles overhoop schiet. Hij heeft een hart en dit zie je. Een mooie verband tussen Hailee en Bumblebee. Hailee doet het overigens uitstekend. Ben sowieso een fan van haar en ze bewijst dat ze kunt acteren.

Kortom niet een film met alleen maar actie, maar een film met een verhaal en hart. Voor de mensen die vragen of je de andere transformers films gezien moet hebben: nee, dit hoeft niet. Ik heb het ervaren als een reboot.

avatar van Graaf Machine
Ja, net als vorige week, met Aquaman, ken ik dit soort films eigenlijk niet. Voorheen ging ik hier zeker niet voor naar de bioscoop, en keek ik ze later ook niet. Deze hele universa zijn mij dan ook volkomen ontgaan.

Maar nu ik wel een unlimited-pas heb, en kan kijken wat ik wil, kijk ik dit soort dingen ook. Vorige week was Aquaman een heel mooie ervaring, en deze week, vandaag dus, was Bumblebee (Hommel) het slachtoffer.

Nou, dit viel me dus zwaar tegen. Beetje liefdesverhaaltje, maar zonder inhoud. Die hele invasie van robotautootjes tegen de aarde kwam nergens uit de verf.

Sowieso al een idioot idee om een film te maken over robots die in auto's (bestaande types) kunnen veranderen en de aarde gaan veroveren. Maar dat kan ik nog snappen.

Uiteindelijk kom je uit op een robotauto, en een meisje, en een vriendje van dat meisje. Dat had een beter verhaal verdiend.

avatar van horizons
Lol, concept van die robots als auto's bestaat dus als sinds vorige eeuw in strips en tekenfilms.

Gewoon de Bay-formers kijken. Boom.

avatar van JacoBaco
Lekker naar IMAX geweest in Den Haag. En dan ook nog IMAX voorzien van laser! 3 maanden aan het verbouwen geweest daar, dus welke film is dan ideaal om (weer) mee te beginnen? Bumblebee. Maar helaas, er kwam een Pathé medewerker de zaal in met de mededeling dat de voorstelling vanwege omstandigheden niet door kan gaan. Eerder op de avond was het brandalarm afgegaan en weet ik het allemaal. Lang verhaal kort, geen Bumblebee voor mij vanavond.

horizons schreef:

Gewoon de Bay-formers kijken. Boom.

Ik heb me laten wijsmaken dat het al sinds vorig millenium bestaat, en natuurlijk is het niet helemaal langs me heen gegleden, maar nooit heb ik er aandacht aan besteedt.
Tot gisteren dus.
Vanaf gisteren kruip ik weer terug in mijn schulp.

JacoBaco schreef:

Grappig, in Hengelo kwam een Pathé-medewerker, vlak voor de film zou beginnen, langs om zich te verexcuseren dat er geen reclames konden worden vertoond, wegens een technisch mankement. Hij haastte zich om te vertellen dat de film wél door kon gaan, bijna als goedmakertje.