13 Hours (2016)

3,40

Actie / Drama

geregisseerd door Michael Bay
met Pablo Schreiber, John Krasinski en James Badge Dale

Op 11 september 2012 wordt het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië aangevallen door terroristen. Zes leden van het beveiligingsteam vechten voor hun leven om de overige Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur durende aanval tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen.

102 BERICHTEN 34 MENINGEN
we kennen de meeste oorlogsfilms wel waar de soldaten altijd zulke goede gasten zijn met een hele lading aan persoonlijke emotionele situaties fototjes van vrouwen of kinderen gesprekjes met thuis jankende vrouwen die zwanger zijn kindsoldaten die vuurpijltjes knallen. Allemaal heel; leuk en aardig
Maar toen dat vrouwtje van onze held begon te huilen bij de mac donalds vond ik de film ineens heel slecht

het is dat het een zogenaamd waar gebeurd verhaal berust en hij toch wel wat actie bevat.

de woorden die ik zoek bij deze film zijn broederschap actie respect voor elkaar ooklal ben je anders.

maar ik vond het maar een stel oude lullen bij elkaar en het is allemaal zo netjes politiek correcte propaganda wij zijn de betste leerling van de klas en wij laten zien hoe we dat doen en dan natuurlijk het Rambo of 300 effect wat in alle actiefilms te zien is met weinig man een half dorp uitschakelen.

Ik heb 1 ding wat ik nog wil zeggen dat vrouwen moeten meer rechten hebben Zeker daar

avatar van notsub
Met wat horten en stoten komt de film wat moeizaam op gang. Het is dan duidelijk dat de ballen zijn ingezet op een flinke dosis rauwe realistische actie en die is zeer overtuigend. De Amerikaanse sentimenten zij me net te klef en dikken de boel onnodig aan. Deze film wordt gedragen door de intensieve schietpartijen en die bieden voldoende vertier. De achtergrond van de Libische burgeroorlog werkt goed en zo is dit een prima acteifilm.

Stukke minder als het boek. De vriendschap tussen Jack en Rone is totaal niet voelbaar, het wordt veel te snel verteld/gefilmd of eigenlijk meer nog niet goed gebracht, zoals o.a. de oplopende spanning vanwege auto's/foto's die gemaakt worden e.d., het continueren van de zoektocht naar de ambassadeur, iets waar het boek zeker een van de spannendste momenten geeft, de onzekerheid of Glen dood is of niet, de binding met de characters, iets waar deze film allemaal in faalt. Bay kan beter terug keren naar zijn melkkoe, maar goed je moet tussendoor ook eens wat anders regisseren.

Naar een waar gebeuren dat ons de chaos in Libië van onmiddellijk na Khadaffi in herinnering brengt. "Zijn dat vijanden of vrienden ?", ge hoort het meerdere keren in deze film die hulde brengt aan het heldhaftig verweer van een handvol Amerikanen. Aan vuurgevechten geen gebrek en daar zit dan wel de sterke visuele kracht in van deze film, al komen er ook menselijke aspecten aan bod en geeft dit geen aanleiding tot felle overdrijving.

avatar van frolunda
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eindelijk weer eens een film van Michael Bay die de moeite waard is,dat was alweer zo'n tien jaar geleden met the Island.
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi vertelt het waargebeurde verhaal van diverse aanvallen door terroristen/strijders in 2012 (waarbij de ambassadeur van de Verenigde Staten om het leven kwam) op een geheim C.I.A. compound en het Amerikaanse consulaat in Benghazi,Libië.
De aanloop is wat lang maar is in feite het meest interessante gedeelte van de film.De chaos en het gevaar in Libië wordt goed weergegeven,er hangt constant dreiging in de lucht en de beelden (opgenomen in Marokko en Malta) zien er prachtig uit.
De actie die daarop volgt is ook in orde,vooral de spanning vlak voor een aanval en de uitstekende auto achtervolging mogen er zijn.Verder wordt het verhaal vrij standaard maar degelijk afgewerkt,al gaat de regisseur op het laatst weer een beetje over de top.
Verder mijn complimenten voor de vrij onbekende cast die stuk voor stuk een goede acteerprestatie neerzetten.Vooral james badge dale wist mij te overtuigen.
Goede film derhalve al had er qua lengte wel een klein half uur afgekund.

avatar van LOTR-lover
Het verhaal van Benghazi kende ik al, en deze film doet er wat mij betreft ook recht aan. De film zelf is soms wat chaotisch, zowel qua verhaallijn als qua beelden. Natuurlijk is oorlog chaotisch, maar het was soms too much, waardoor de film wat lastig te volgen was (vooral in het begin). De lange speelduur was zo voorbij, dat is dan altijd wel weer een goed teken.

7/10 (IMDB)

avatar van DeCol
Fijne actiefilm!

Deze gebeurtenis in Benghazi is destijds aan mij voorbij gegaan. Ik las in verschillende media dat deze film over politiek gaat, maar volgens Michael Bay gaat het over helden. Zo worden de zes ook weggezet, maar wel met mate. Hollywood kan hier nog wel eens in overdrijven, maar in 13 Hours is dat gelukkig niet het geval. Er wordt relatief weinig tijd gestoken in de achtergrond van de zes heren en hun onderlinge relatie. Dat is een beetje jammer en had gezien de speelduur wel gekund. Gelukkig genoeg actie die goed in beeld wordt gebracht.

avatar van white viking
In mijn lijstje van 10 beste films staat Black Hawk Down met stip op nummer 1.
Deze film heeft zich meteen naar een gedeelde eerste plek gekatapulteerd.

De film toont duidelijk aan hoe incapabel het ministerie van buitenlandse zaken onder Clinton toen was.

In het begin van de film had ik het even moeilijk om Krasinski in een niet komische rol te zien maar hij wist me uiteindelijk te overtuigen.

Cinematografisch sterk staaltje met uitmuntende acteerprestaties.

avatar van Left4Dead
white viking schreef:

Het was het beleid van Obama, Clinton nam de schuld op zich en beschermde Obama.

prima dikke actie van michael bay! maar dikke prestatie! Heftig verhaal ook.. kon zoals eerder genoemd de vriendschap tussen twee niet zo merken maar dat niet te min, heel heftig verhaal, mooi gedaan, goede acteerprestaties, mooie specials, k zat er midden in! lange film die zo voorbij was! dikke plus!!! En ja .. viel me wel op dat men met zoveel vijanden kwam dat ik me afvroeg hoe gaan ze dit doen? ietsje to much misschien.. maar ok!! verhaal lijn , de spanning , de fx. hele plaatje en betreffende oorlog kwam goed in beeld.. 3.5 ster..

avatar van johan_sb2
Wat een vreemd hoog gemiddelde voor dit b-filmpje. Alle standaard ingrediënten zitten erin. Oh oh wat in de Amerikanen goed en slim en natuurlijk zijn alle Libiërs slecht en dom. Verder krijgen we natuurijk de slowmotions en zielige Phone homes en hier en daar nog foto's van happy familys. Dat dit ooit op een groot scherm vertoond is, is onbegrijpelijk. 2 sterretjes

avatar van Gang_Star
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De op waargebeurde feiten gebaseerde verfilming over een aanval op Amerikanen in Libië. Op voorhand interessant materiaal en met Michael Bay aan het hoofd, zorgden al snel voor hoge verwachtingen. Aan die verwachtingen heeft 13 Hours: the Secret Soldiers of Benghazi moeiteloos voldaan. Een speelduur van ruim 140 minuten die ondanks de lengte ook de volle speelduur blijft boeien. Ook ondanks dat de aanloop naar de eerste aanval vrij lang duurt. Daarna gaat het echter volledig los, met vele kogels, mortieren, raketten en uiteraard ook de nodige explosies. Het ziet er visueel allemaal prima uit en de actiescènes en de impact van alle kogels en ontploffingen worden heel sterk in beeld gebracht. Maar buiten dat, weet Michael Bay toch de nodige drama erin te verwerken dat zo wordt uitgewerkt dat het echt aangrijpend is. Een waanzinnig spektakel van een gebeurtenis waarbij zes mannen streden voor hun leven maar waarvan er maar 4 uiteindelijk weer thuis kwamen . Een prima film van Bay, waarbij ook de voor mij onbekende cast, zeker lof verdient.