13 Hours (2016)

Verenigde Staten / Malta / Marokko
Actie / Drama

geregisseerd door Michael Bay
met Pablo Schreiber, John Krasinski en James Badge Dale

Op 11 september 2012 wordt het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië aangevallen door terroristen. Zes leden van het beveiligingsteam vechten voor hun leven om de overige Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur durende aanval tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen.

avatar van marleen en niki
veel te veel schieten, weinig verhaal, overdreven geweld en op den duur weet je niet meer wie er op wie schiet, en waarom

avatar van Lovelyboy
Voor een Michael Bay productie, een nog redelijk bescheiden en degelijke film. Moet bij de naam Bay altijd aan een persiflage van Family Guy denken, en dan is er nog dat licht overdreven gedoe in Pearl Harbour en Bad Boys 2 om maar eens wat te noemen, dat ik niet zo heel erg kan waarderen. Daarnaast vind ik dat Transformers gebeuren verschrikkelijk. Maar goed, dat terzijde....

13 hours valt op als een toch wel goed in elkaar gezette actiefilm. Veel introductie komt er niet, je zit meteen in de nesten samen met Jack en Rone. Een redelijk typisch beeld van een onwillige en dwarse bureaucraat versus een aantal 'beveiligers' die hij als onnodig en prehistorisch beschouwd ontspint zich. Ja natuurlijk, de mannen Rone, Jack, Oz, Tanto, Tig en Boon voldoen uiteraard wel aan dat typische beeld van breed geschouderde, getatoeëerde, bebaarde, alfamannetjes. Toch behalve dat sportschool momentje waarop ze bezweet hun spieren laten rollen vind ik de mannen redelijk bescheiden, rustig en in voor een dolletje. Lijken ze vooral lol met elkaar te hebben. De mannen stralen wel sympathie uit, hun baas niet bepaald.

Gruwelijke onderschatting gaat aan alle problemen voor af, waarop men in actie moet komen om 'bepaalde' mensen te redden. Een enorme chaos ontstaat omdat het behoorlijk onduidelijk is wie er nu eigenlijk te vertrouwen is, en met het nodige geluk kunnen ze zich terug trekken naar hun eigen 'geheime' basis die ook al snel belegerd wordt. Het verhaal, het hoe en waarom, wordt weinig tijd aan besteedt, de vraag is ook hoe correct de ware feiten gevolgd worden, maar de film daarop beoordelend schiet je de kwaliteit die de film wel waarborgt voorbij en aan gort.

De film blinkt uit in de vele schietscenes die wonderschoon in beeld gebracht zijn, evenals de toegepaste tactieken zoals het al schietend terugtrekken dat op een bepaalde manier door Seals beoefende wordt en tevens meerdere keren te zien is. De chaos in de vuurgevechten, de rust bij Rone en zijn mannen, de wapens, uitrusting, het ziet er allemaal even professioneel en mooi uit, ook mede door de gekozen kleurenfilters en camerastandpunten. Eenmaal terug op de compound weer die voor mij aansprekende rust en zakelijkheid hoe de situatie daar te verdedigen. Onvoorstelbaar natuurlijk hoe slecht men voorbereid was en hoeveel meer schade die paar mannen hebben weten te voorkomen.
Verder vind ik de spanning mooi gebracht op bepaalde momenten, vind de schrik en spanning erg goed overkomen op het moment dat men de compound van de 'ambo' aanvalt en de lijfwachten zich rotschrikken. Tevens al die mensen die daar rondzwerven op dat terrein, als Rone en zijn mannen er zijn, zoals Tanto dan zegt: wie zijn dit allemaal? Echt doodeng, je weet niet wie je vertrouwen moet, allemaal gewapend, en soms gewoon zelfs bellend met de vijand ook tot grote woede van Tanto op een gegeven moment. Er wordt hier boven aangehaald dat het chaotisch en onduidelijk allemaal is, en dat is ook zo, maar volgens mij ook de bedoeling. Een vuurgevecht is een chaos en vooral in die contreien waar je niet weet wie er aan je kant staat. Rauw, bruut en losse ledematen. Natuurlijk wel wat te vlot soms met dat Jambo gebaar wellicht, en die Amerikaanse vlag tja, dat terugbel gebeuren kon ik me niet aan storen, het zijn tenslotte ook mensen.

Zoals gezegd, liefhebbers van een goede schietfilm zitten erg geramd met deze film, gebaseerd uiteraard op ware gebeurtenissen maar het verhaal is niet echt waar het omgaat de film. Het is vooral een hele vlotte en degelijke actiefilm.

NRT
Het is een actie-film en de actie is ook gewoon goed. De film is dus geslaagd voor mij. Dat er ook wat drama en menselijkheid in zit is ook een pluspunt. Daarnaast leer je ook een klein beetje bij over de situatie in Libië. Altijd interessant als je problemen in bepaalde landen leert kennen. Zeer vermakelijke film.

avatar van Boneka
Half puntje erbij en dat is niet omdat hij nu in een mooie 4k transfer is gegoten, want de normale blu ray is ook al retemooi geschoten. De beelden zijn zeker in het begin weer fantastisch mooi gefilmd. Vooral de vergezichten zijn schitterend. Ook met het geluid is niks mis mee. Een mooie Dolby Atmos surround.

Had de film al eerder een 3.5 gegeven, maar bij deze herbeleving toch weer een half puntje erbij. 13 hours zit strak in elkaar heeft een goed plot en is zweer waarheidstrouw gefilmd. In de mooie extra's zien we de echte helden nog op de filmset. Vond het alleen vreemd dat op het dak "blondie" met een lid van het zgn. GRS team zonder helm opereerde. Beetje vreemd als je het mij vraagt met al die snipers in de buurt.
De film begint nog enigszins rustig, maar eigenlijk is het een grote actie oorlogsfilm, met spaarzame rustige momenten. Dit alles is uitstekend verfilmd met puike acties. De oplopende acties doen het prima in deze film. Wel jammer was dat de missie feitelijk was mislukt doordat de ambassadeur toch het loodje legde notabene door teveel rookontwikkeling. Knap was dat dit alles tijdens de film lang verborgen bleef. Uiteindelijk ging het alleen maar om zelf te overleven. Het hele Libië is overigens nog steeds een puinhoop na het afzetten van uammar Mohammed Abu Minyar Gaddafi. Probleem is dat er vaak vele stromingen zijn in het land die allemaal hun land willen opeisen zoals we ook zagen in Irak.

13 Hours is misschien niet uniek als verhaal, maar doordat de regie zo strak en mooi in elkaar zit, de beelden fascinerend eruit ziet, blijft het een feest om naar te kijken. De eerder genoemde blauwe strepen die ik de vorige keer storend vond, viel mij nu minder op. Wel de lange lengte van de film die toch iets korter had gekund. Niettemin een meer dan prima film!

avatar van Rickyman
Typische Bay-film, schitterende beelden weer en prachtig geluid, de flitsende actie-scènes spetteren zowaar van het scherm..
Maar kon weinig meeleven met de personages en het chaotische verhaal. Libië en chaos past perfect, maar dit was nauwelijks te volgen.