13 Hours (2016)

Verenigde Staten / Malta / Marokko
Actie / Drama

geregisseerd door Michael Bay
met Pablo Schreiber, John Krasinski en James Badge Dale

Op 11 september 2012 wordt het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië aangevallen door terroristen. Zes leden van het beveiligingsteam vechten voor hun leven om de overige Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur durende aanval tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen.

avatar van tbouwh
Wat je verwacht Is wat je krijgt. Amerikaans heldendom, een hoop explosies en verder een aaneenschakeling van actie, waarbij de dialogen een beetje uit de toon vallen. Het zijn zo'n beetje de handelsmerken van Michael Bay, maar juist als je je daarop instelt valt er meer dan voldoende te genieten. Het (waargebeurde) verhaal Is boeiend, de acteurs doen het degelijk en zeker in de pakweg drie kwartier van de eerste en tweede aanval zit de spanning er erg goed in. Ik keek geboeid naar deze film, en vond eigenlijk alleen de speelduur en de soms ietwat misplaatste (en mislukte) humor grote gebreken. Het moreel verantwoorde einde neem ik op de koop toe. Hier ging ik toch vooral heen voor de spanning en de actie, en daarin slaagt Bay voortreffelijk, in wat een kruising tussen Zero dark Thirty en Black Hawk Dawn zou worden. 3.5*

avatar van freek_93
Goede actie film met veel spectaculaire scenes. Genieten. Heerlijke film als je komt voor de actie, want van het verhaal of dialogen moet je het niet hebben. Er is geprobeerd om de personages goed uit te werken, maar de dood van die twee soldiers kon mij eigenlijk geen reet boeien. Wat er dus op neer komt dat ik niet mee leef met de personages en de uitwerking van de personages dus matig was. Daarnaast zijn de dialogen niet echt interessant. Wel zit er af en toe wat humor in die mij eigenlijk best goed beviel. Even wat ontspanning tussen de actie door. Want de actie was goed en intens, maar echt heel spannend werd het nooit.

Erg leuk om John Krasinski een keer in wat anders dan The Office te zien. En hij deed het nog naar behoren ook. Ben benieuwd of die nu in meer 'grotere' films gaat verschijnen. De rest van de cast was ook prima. Niet bijzonder.

Prima actie film als je je daarop instelt. Verwacht er niet meer van, dan heb je dik twee uur goed vermaak.

avatar van wwelover
Het is geen meesterwerk en het is redelijk een formulefilm wat betreft Amerikaanse oorlogsfilms. Maar dat maakt het niet minder vermakelijk. Je kan zeggen wat je wilt over Michael Bay, maar hij weet hoe je een film visueel interessant moet maken. En ondanks de opvallend lange speelduur is de film nooit saai. De cast is prima, bestaande uit voornamelijk TV acteurs, maar vooral Krasinski speelt sterk.

avatar van Jusstinb
De film ziet goed in elkaar. Veel actie en boeiend verhaal. Inderdaad weinig poging gedaan om de karakters verder uit te diepen. Hierdoor blijft de film wat oppervlakkig. De speelduur met 144 min is vrij lang, er had van mij dus 1 gevecht minder in gemogen. Of de laatste langdradige 30 minuten had ingekort kunnen worden. Wel leuk om gezien te hebben!

Ik ben dus een dikke fan van dit genre....Ik heb van het begin tot het eind geamuseerd geweest, ik vind dat er te weinig reclame voorbij komt voor deze film. Hij gaf me precies wat ik er van verwacht had en wat ik wilde: geen geleuter gewoon knallen en gaan, Micheal Bay is over het algemeen over de top met z'n films, maar deze vond ik redelijk gedoseerd....in de bios klinkt de M249 gruwelijk, je voelt je stoel gewoon trillen...Ik geloofde de film, we waren daar in Libië, Ja ik geef m de 5 sterren, mede om er voor te zorgen dat jullie m toch gaan kijken, en wellicht omdat ik er nu ef vol van ben... ik liep vol tevreden de bios uit...vette aktie! Als je niet van oorlog houdt, en niet houdt van USA saves the day? sla m dan over, maar ik raad deze film aan vond m geweldig!

avatar van mjk87
Michael Bay en ik - we zullen nooit vrienden worden. Nu moet ik wel positief beginnen: vergeleken met zijn Transformer-geweld is dit echt een verademing. De film is net zo lang als veel van zijn blockbusters, maar wel met veel meer rustpunten en slechts enkele actiescènes waardoor je niet bij het zoveelste gevecht een beetje begint te geeuwen. Sterker, er zit soms zelfs iets in van spanningsopbouw, suspense, vooral in de nonchalante momenten voor de gevechten. Niet dat dit nu direct wereldcinema maakt, maar toch.

Wat ik vooral had was dat ik steeds aan andere films moest denken die gewoon op alle fronten beter waren. Bij die openingstitels die maar doorgaan en doorgaan dacht ik aan Jaws en Rear Window, waar de regisseurs zonder wat te zeggen maar enkel met de camera hun informatie gaven. Bay niet. Bij het wat simpele en clichématige gekissebis tussen de mannen dacht ik aan Lone Survivor waar dit beter was. Bij Bay is het vooral vulling. Bij de beelden van het Midden-Oosten aan Zero Dark Thirty waar je veel meer het idee had op de echte locatie te zijn. Dat had ik bij deze 13 Hours (maffe lange dubbele titel trouwens) nergens en ik miste echt een stuk sfeer. Misschien komt dat ook door de wat kitscherige look met iets te opvallend kleuren soms en veel lens flares. Maar het is vooral een wat kille en lege prent geworden.

Dan is de actie soms wel knallend met vooral heerlijk sound design en mixing (dat heeft Bay's team wel vaak goed voor elkaar, net als special effects) maar Bay denkt als enige zo ongeveer dat hypermontage nog hip is. Nee dus. Sowieso is het irritant en maakt het allemaal bijzonder onoverzichtelijk. Misschien is dat ook om het gebrek aan talent voor het regisseren van actiescènes (of film überhaupt) te verbloemen, maar het haalt alle plezier weg. Er knalt veel op het scherm maar het knalt niet bij mij. Eigenlijk is alleen de muziek nog dan te noemen, met het bekende tromgeroffel maar soms een wat fijne ambient erdoorheen. Leuk en het past soms goed. Eénmaal zelfs bij een heel sterke scène.

Nu ja, heel slecht is het dus niet en over 140 minuten ook best goed uit te zitten (er zat niet echt een scène in waarvan ik dacht: die is overbodig), maar als je als actiefilm vooral daar faalt gaat het toch mis. 1,5*.

avatar van Moviestar1979
Een lange rit, maar hier krijg je ook voldoende voor terug! En dit terwijl de oorspronkelijke versie ruim 4 uur lang duurde!

Gebaseerd op de Benghazi-aanval die op 11 september 2012 plaatsvond. Deze spectaculaire actiefilm onder leiding van Michael Bay, blijft de aandacht van de kijkers prikkelen. Dit is de 3e film van de regisseur die op feiten is gebaseerd. Eerder deed hij dit met Pearl Harbor (2001) en Pain & Gain (2013). Hij werkte in veel van zijn films vaak samen met veteranen. Zodoende voelde hij zich aangesproken om deze gebeurtenis naar het witte doek te brengen. Op advies van Dion Beebe besloot Bay om de film digitaal op te nemen. Dit na aanleiding van diverse nachtscènes en een krap productieschema.

De cast is prima samengesteld. John Krasinski, David Denman en David Costabile waren eerder samen te zien in de TV-serie " The Office. " Mark Wahlberg werd benaderd voor de rol van Tyrone Woods, maar moest wegens andere verplichtingen dit aanbod afwijzen. Acteur Toby Stephens is goed bevriend met de echte Jack Silva. In de film wordt deze rol vertolkt door John Krasinski.

Een indrukwekkende actie/dramafilm met veel geweld.

3,5 *

Misschien iets aan de lange kant (daardoor heb ik deze film ook over twee dagen bekeken), maar dit is gewoon een goede waargebeurde Actie / Drama film, welke zich afspeelt op 11 september 2012 en waarbij het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië wordt aangevallen door terroristen (die uiteraard bewust voor die dag kozen). Mij wist dit verhaal (de gebeurtenis opzicht kon ik me niet meer herinneren) in ieder geval vanaf de eerste tot de laatste minuut (inclusief alle informatie over de personen die dan volgt) te boeien en geregeld vond ik het zelfs spannend (ik leefde dan ook mee met het verhaal). Het is ook een typische Michael Bay (vooral natuurlijk bekend vanwege zijn "Transformers" films) film, want deze film zit vol met spektakel en actie (best hard en ook gedetailleerd in beeld gebracht) en vanaf circa de 45e minuut is het eigenlijk alleen maar actie wat de klok slaat. Omdat het verhaal draait om Amerikanen die in de moeilijkheden komen, moet je het "Amerika" gevoel en de daarbij horende clichés wel op de kop toenemen, maar opzicht valt het wel allemaal mee en Amerika krijgt er ook van langs (Amerika is namelijk behoorlijk fout geweest m.b.t. de slechte beveiliging van het "tijdelijke" consulaat).

Dit waargebeurde verhaal speelt zich dus af op 11 september 2012 in Benghazi Libië, waarbij in eerste instantie het Amerikaanse consulaat (waar de Amerikaanse ambassadeur Chris Stevens tijdelijk verblijft) wordt aangevallen door terroristen en daarna de CIA-basis, die het Amerikaanse consulaat hulp komt bieden en probeert de Amerikaanse ambassadeur te redden, die het doelwit is voor de terroristen. Daarbij vechten zes leden van het beveiligingsteam van de CIA-basis om de overige 26 Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur (voilà de filmtitel) durende aanval, tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen en dat zonder hulp van Amerika (en ook Europa die inderdaad goed zijn in afwachten i.p.v. anticiperen) in de vorm van luchtsteun (een "Gunship" waar men regelmatig naar refereert).

Het verhaal zit gewoon goed in elkaar (zeker qua opbouw van het verhaal en ook qua spanningsopbouw) en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan (had wel iets weg van de film "Black Hawk Down (2001)"). Visueel wordt alles fraai (o.a. de CIA-basis) en indrukwekkend in beeld gebracht en dat geldt vooral voor de vele actie die er ook realistisch en hard uitzag. Buiten dat het verhaal gewoon boeiend is, is het op bepaalde momenten ook spannend en zelfs aangrijpend en emotioneel. Dat laatste zeker naarmate het einde van het verhaal nadert en de Amerikanen mortiervuur over zich heen krijgen. Ondanks dat het einde van het verhaal best hard was, was het ook mooi en na het einde van het verhaal krijg je nog te zien wat er daarna is gebeurt met een aantal overlevenden en tevens is het een eerbetoon aan de overledenen. De film is overigens opgedragen aan de helden Tyrone 'Rone' Woods (één van de leden van het beveiligingsteam) en Glen 'Bub' Doherty (van een beveiligingsteam die naderhand is komen helpen), die helaas zijn omgekomen tijdens de terroristen aanval (door het mortiervuur). Dit vond ik overigens mooi en treffend gezegd op het einde omtrent Libië :

Libië is officieel een "mislukte" staat, die een bolwerk voor IS wordt.

Irak, Libië en toch ook Syrië, zijn goede voorbeelden van landen waar de westerse invloed (o.a. met het verdrijven van de dictator in dat land) niet goed uitpakt en uiteindelijk juiste de westerse wereld in moeilijkheden brengt. Misschien was het verstandiger geweest om de regerende dictators (Saddam Hoessein en Moammar al-Qadhafi) gecontroleerd te laten zitten m.b.t. de stabiliteit in die regio en de inwoners van die landen zijn tegenwoordig ook niet echt beter af (vandaar dat velen ook vluchten).

Dat deze film mede zo goed is, komt ook door de cast die gewoon goed en overtuigend speelt en vooral de hoofdrolspelers John Krasinski (in de rol van Jack Silva die lid is van het beveiligingsteam en die thuis een gezin heeft wat regelmatig de revue passeert), vooral bekend van de Amerikaanse uitvoering van de Britse Komedie serie "The Office", Pablo Schreiber (in de rol van Kris 'Tanto' Paronto die lid is van het beveiligingsteam en rondloopt met een korte broek) die ook voor wat humor zorgt en Max Martini (in de rol van Mark 'Oz' Geist, die de leider is van het beveiligingsteam en zwaar gewond raakt aan zijn linkerarm). Alexia Barlier (in de rol van Sona Jillani, die werkt op de CIA-basis en tevens een contactpersoon is), deed het ook best aardig en haar vond ik tevens een mooie verschijning. Dat laatste geldt niet voor David Costabile, maar hij deed het wel aardig als Bob, die de baas is van de CIA-basis en die niet altijd de juiste beslissingen neemt en hij is ook afwachtend (door hem heeft men waarschijnlijk ook niet de Amerikaanse ambassadeur Chris Stevens kunnen redden). Desondanks heeft hij voor zijn pensioen een prestigieuze medaille ontvangen van de CIA.

Al met al gewoon een goede, maar wel een lange (circa 140 minuten), boeiende en spannende waargebeurde Actie / Drama film, die soms ook aangrijpend en emotioneel is. De 13 uur durende aanval van de terroristen (die flinke verliezen lijden, welke op het einde nog fraai in beeld werd gebracht m.b.t. de rouwende moeders), krijg je in deze film te zien in circa 1,5 uur (dan heb ik de goede inleiding en een stukje van het einde er al vanaf getrokken).

avatar van Ajax&Litmanen1
Michael Bay kan op zich goed actie in beeld brengen, inclusief flitsend camerawerk. Maar Michael Bay weet een film bijna nooit boeiend te houden en maakt ze sowieso veel en veel te lang. Dit alles geldt echt voor bijna zijn hele oeuvre, op een enkele titel na. En deze 13 Hours ontkomt ook niet aan zijn voorspelbare plus en minpunten. De actie is bij vlagen echt heerlijk en ook best wel snoeihard. Bloed wordt niet gespaard en het wordt allemaal heerlijk rauw in beeld gebracht.

Maar man man, bijna weer twee en een half uur kijken naar personages die me buiten de actie geen drol interesseren. Waarom duren dit soort filmpjes nou niet eens gewoon 100 tot maximaal 110 minuten? Het is na een tijdje gewoon echt duf, ook omdat er nooit een greintje verrassing of originaliteit in zijn films zitten. Michael Bay is eigenlijk gewoon een hele slechte regisseur, die slechts visueel iets te tonen heeft, al slaat hij er regelmatig ook in door (kuch Transformers kuch) waardoor zelfs dat gedeelte vervelend wordt. Maar gelukkig valt dat bij 13 Hours wel mee en heb ik er uiteindelijk nog wel een avondje entertainment aan gehad. Redelijke mix tussen Black Hawk Down (2001) en Lone Survivor (2013). Dat er weer een overdreven pro Amerika sausje overheen is gedaan zal ik dit keer maar vergeven. Niet zo heel erg aan gestoord.

avatar van Macmanus
Nieuwe Bay.

Deze film is eigenlijk best apart. Hier wordt gerapt dat het puur pro Amerikaans is. Dat is niet zo gek, de helden zijn Amerikanen de bad guys een beste forse groep Libanezen. Dat het Amerikanen zijn niet een andere nationaliteit komt ook nog geregeld terug in het dialoog. Alsof het accent niet duidelijk genoeg is. Toch waren er ook een paar aparte dingen in de film. De Amerikaanse regering wil amper helpen er gaan nog aanzienlijk veel Amerikanen dood & uiteindelijk zijn het Libanezen die de Amerikanen echt redden.

Bay is in vorm. De muziek bij de aanvallen deed denken aan een horrorfilm. Vond ik sterk gevonden. Ook is de actie chaotisch en is het soms even goed opletten wie we volgen. Maar het werkte wel. De desoriëntatie van de mannen. Het is doordat ze hun vijand niet altijd herkennen ook helemaal niet zo smooth als je meestal ziet. Uiteindelijk bij de base en het beschermen daarvan werkt de film pas echt en is het best spannend allemaal.

Had zelf niet gek veel last van de speelduur, maar begrijp wel dat die 144 min. wel wat veel kunnen zijn. Het is vooral in het begin niet helemaal lekker. Dat familie gebeuren was ook nogal cheesy natuurlijk. Maar als je toch ziet hoe episch hij zelfs dat in beeld brengt ben ik al snel geneigd hem te vergeven.

avatar van filmkul
Aardige actiefilm. De opbouw is goed. Het eerste deel van film brengt een situatie schets. Daar wordt ruim de tijd voorgenomen, maar het verveelt geen moment. Na een halfuur gaat Bay los, maar niet zo als we van Bay gewend zijn. De actie is namelijk redelijk realistisch. Helaas is het soms lastig te volgen wie nu waar is en wie tegen wie vecht. Wellicht was dat de bedoeling om de hectiek over te brengen. Richting het eind wordt het wat overzichtelijker. De spanning is goed te voelen gedurende de hele film. Prima film. 3.5/4.0

Goeie film waarin een Amerikaans consulaat in Libië tijdens een nacht wordt aangevallen door terroristen. Wel wat aan de lange kant, maar de film verveeld geen moment en is ook redelijk spannend. Meer dan genoeg actie die overzichtelijk, realistisch en spectaculair in beeld is gebracht. Met gemak 3.5 sterren.

Beste film van Bay tot dusverre. De man heeft mij met zijn Transformers en Bad Boys franchise nooit echt kunnen overtuigen, maar ditmaal is het een schot in de roos. Zijn wat bombastische stijl past goed bij het verder rechttoe rechtaan verhaal. Slim ook om voor de belangrijkste rollen geen bekende acteurs te casten. Dat maakt het authentiek, en zorgt er ook voor dat de credits voor deze geslaagde oorlogsfilm helemaal naar hem gaan.

avatar van james_cameron
Verrassend sterke en spannende film van Michael Bay, gebaseerd op een waargebeurd incident in Libië in 2012. Oké, de film is enigszins aan de patriottische kant en de schetsmatige personages zijn amper uit elkaar te houden, maar visueel steekt de film piekfijn in elkaar. Camerawerk en montage zijn eersteklas en de aktiescenes zijn geweldig. Vooral de lange nachtelijke auto-achtervolging door de straten van Benghazi is knap in beeld gebracht en ijzingwekkend spannend. Uiteraard wordt er ook weer genoeg opgeblazen. Het is en blijft tenslotte een Michael Bay-film.

avatar van Kondoro0614
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Deze vond ik wel erg gaaf. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe (voor dat ik deze film gezien heb) de nieuwkomers uit 2016 gewoon bar slecht waren, saai en vaak toch geen toppers. Toch raakte ik erg positief na het horen dat Bay weer eens een nieuwe film ging uitbrengen in 2016. Ik ben wat dat betreft geen hater op zijn films. Sterker nog, ik vind bijna al zijn films leuk en dat is voor mij toch altijd wel erg positief.

Dit is weer een waargebeurd verhaal, dat vind ik totaal niet erg. Ik vind het meestal wel boeiend om te zien hoe men een reconstructie proberen te maken van iets wat daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, ook al was het al bijna vier jaar geleden, het blijft heftig. Zeker voor de zes mannen, die gene die er heel uit zijn gekomen dan. Insgelijks met de film American Sniper (2014) die bij mij ook erg sterk binnen kwam.

Michael Bay wist 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi weer vaak genoeg vol te gooien met hier en daar wat heftige vuurwerk waarbij het vaak te onrealistisch werd om te kijken, niet alles knalt uit elkaar met een explosie! Afijn, typisch Bay wat we van hem gewend zijn maar dankzij veelal van deze scenes worden de rustige praat scenes extreem saai en traag om naar te kijken.

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi had een heel fijn verhaal om te volgen, dat weet ik wel! De zes: Jack Silva, Tyrone 'Rone' Woods, Kris 'Tanto' Paronto, Dave 'Boon' Benton, John 'Tig' Tiegen en Mark 'Oz' Geist vormen een elite-eenheid die uitrukt op zware aanvallen. Het huis van een Amerikaanse ambassadeur word aangevallen, de zes gaan erop af om hem te redden waarna dit mislukt. Ze proberen te vluchten wat lukt en maken zich op voor het ergste, wat helaas ook gaat komen. Hier en daar een spionnen actie en dan kan het gevecht beginnen, wave one. Jihadisten moesten de soldaten blinderen waarna ze zouden uitzwakken, wat ze dachten maar, niks is minder waard. Met nachtkijkers slaan ze hun af en wachten ze op wat komen gaat. Tot dat deel twee komt, met al iets wat meer Bay spektakel en veel gevechten. Wave 3 is het zwaarst maar ook deze overwonnen ze.

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi wist me toch wel te overtuigen en ik heb met veel vreugde mogen kijken naar het dertien uur durende gevecht waarvoor de mannen mijn respect krijgen. Het concept was ook erg fijn, IS. Tenminste een deel van IS. Wat ik toch eindelijk eens een beetje normaal vind want dit is natuurlijk ook zo in het echt aan de gang. Toch een prima concept en met dit soort actie word het wel vaak fijn kijken, hier en daar een klein minpuntje maar, dat weerhoud mij niet.

avatar van blurp194
Op avontuur met huurlingen.

En ietwat waargebeurd zelfs. Thematisch wordt er nogal ferm uit het potje cliches getapt, maar de val van de al te amerikaans-patriottistische blik wordt wel vermeden - tenslotte, er overheerst toch het gevoel van 'wat doen we in dit land' en 'wat is dit nou weer voor gepruts'. Ook worden de makkers door de almachtige amerikaanse staat lelijk in de steek gelaten. Voor een 'waargebeurd' verhaal ongekend antiamerikaans eigenlijk. En goed om John Krasinski eens in een andere rol te zien dan The Office of een of andere flauwe romcom. Dit kan hij dus ook.

De manier waarop het verhaal verteld wordt bevalt me best goed, het is redelijk gefocust en specifiek gehouden - geen onnodige zijplotjes of romantic interests, alleen de interactie met thuis en zoveel ruimte neemt die ook weer niet in. Vooral veel actie en de gebeurtenissen vanuit de belevingswereld van de, hoe noem je dat, 'operatives' of zo. En die actie is erg sterk in beeld gebracht, geen speld tussen te krijgen. Mooi stukkie vakwerk van Bay.

avatar van cor1946
Goede film, de scenes waren indrukwekkend.Goed acteerwerk.Dat krijg als je je mensen in de steel laat.

avatar van DVD-T
What would they say about me? "He died in a place he didn't need to be, in a battle over something he doesn't understand, in a country that meant nothing to him."

Bay's meest volwassen film.

Vanaf Dark of the Moon, pakt Bay het allemaal iets anders aan. Hij creëert meer rust in zijn films. Hoewel zijn actie scenes nog steeds heel erg energiek en chaotisch zijn, is alles nu een stuk overzichtelijker. Ook besteed hij meer tijd aan karakter ontwikkeling en verhaal. Al werkt dat nog niet helemaal goed. Het probleem wat 13 Hours een beetje heeft is dat vooral de karakter ontwikkeling pas erg laat op gang komt. Maakt dat je vooral in het begin weinig binding krijgt met de personages. Pas in de tweede helft komt dit goed tot zijn recht. Bay maakt overigens veel goed aan het einde met een aantal scenes die toch een behoorlijke impact hebben.

13 Hours klinkt op papier als een erg Pro-Amerikaanse film. Dat valt hier heel erg mee. Wat opvalt is dat Bay toch aardig wat kritiek uit op hoe het er in Benghazi aan toe ging. Hij laat dat toch een aantal keren goed doorschemeren. Een erg goede en gedurfde keuze van Bay om dat zo te brengen en dit verhaal aan ons te vertellen. En dat verhaal wordt best goed verteld, al ontbreekt net dat kleine beetje meer rust en gaat alles nogal snel voor mensen die weinig van de situatie afweten door de vele informatie die wordt gegeven. Ik had ook graag nog wat meer van het hele CIA gebeuren willen zien.

Actie regisseren kan Bay als geen ander. Hij weet telkens met iets nieuws en goeds te komen. Hij maakt hierin gebruik van de nieuwste technieken en weet dat samen met Beebe op een originele manier in beeld te brengen. Er komen een aantal geweldige shots voorbij. Fijne hyper realistische approach ook. De actie choreografie is erg sterk. Sounddesign draagt enorm veel bij en brengt alle chaos waarin de mannen zich bevinden nog beter over. Erg fijne muziek ook van Balfe.

Acteerwerk is goed. Iedereen weet wat van zijn/haar rol te maken. John Krasinski en James Badge Dale geven een fantastische performance in de tweede helft en Costabile speelt erg fijn de schoft.

Erg fijne film weer van Bay. Goed dat hij zichzelf even los kan maken van de Transformers reeks en ons wat meer volwassener films als Pain & Gain en deze 13 Hours kan geven. Van mij mag The Last Knight de laatste in de TF reeks voor Bay zijn zodat hij zich meer kan richten op dit soort verhalen vertellen.

avatar van tattoobob
Ja dit was weer een toffe Bay die het ditmaal even niet in de Transformers doet....en ik moet zeggen het was prima kijkvoer.

Je kon echt zien dat dit een Bay film was....kwa kleur en camerawerk.

De spanning in de film word langzaam opgevoerd naar een hoogtepunt.....heerlijke finale!!

Actweerwerk ook dik voor elkaar.

avatar van hutsekluts
Bay laat tegen mijn verwachting in een spannende actiefilm zien die ook nog serieus genoemd kan worden. Er wordt niet erg diep in de karakters gegraven en de film is af en toe wat chaotisch maar het kijkt op z'n Bay's allemaal prettig weg. DVD-T noemt het:
Bay's meest volwassen film.
Dat lijkt me een prima kwalificatie.

avatar van IH88
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Prima actie/oorlogsfilm van Michael Bay. Zijn films zullen niet snel een Oscar krijgen maar echt teleurstellen doen ze ook niet vaak. Je weet precies wat je kan verwachten bij een Bay film en soms is dat ook wel lekker. Het ging verschrikkelijk mis tijdens die verschrikkelijke uren in Benghazi en wie het nieuws heeft gevolgd weet dat het ook een politiek staartje heeft gekregen.

Maar Bay is daar niet heel erg in geïnteresseerd en gaat vanaf minuut één in de actiemodus met veel geknal en sentimenteel gedoe. Netjes wordt ook het gezinsleven van de militairen aangekaart want Bay denkt dat het publiek daar ook op zit te wachten. Mmha, liever had ik gezien dat de film drie kwartier korter had geduurd met gewoon het standaard actiewerk en wat humoristisch gebabbel tussen de militairen. Want het samenspel tussen de acteurs was leuk en vooral Krasinski, Schreiber, Badge Dale en Martini waren op dreef. En Bay weet hoe je actiescènes moet filmen en die zien er dan ook erg gelikt uit. Tweeënhalf uur is echt te lang voor dit soort films maar vermakelijk en spannend is het allemaal wel.

avatar van horizons
Verrassend sterke film. Sowieso kan ik de stijl van Bay wel waarderen maar het valt op dat hij zich met bepaalde zaken iets inhoud in deze film, waarschijnlijk door het onderwerp. Zijn kleurgebruik is gelukkig wel behouden net zoals zijn camera regie. Goed bezig. De chaos en onduidelijkheid wie aan welke kant staat komt goed over.
Ook opvallend ingetogen soundtrack in deze film, hij is er wel, hij is goed maar nergens prominent op de voorgrond.

Spanning wordt goed opgebouwd in de film. Dat er geen echt "grote" bekende acteur inzit is een voordeel voor de film.

avatar van arno74
Pro-Amerikaanse oorlogsfilm met, hoe kan het ook anders, onverwoestbare Amerikaanse militaire superhelden. De niet-Amerikanen komen er slechter van af aangezien ze als sukkels en incompetente clowns worden neergezet. Zelfs de pro-Amerikaanse lokale gevechtspartners worden niet ontzien. Veel American pride dus, zoals wel vaker in dit soort films. Maar de bedoeling van deze film is verder glashelder: actievermaak, en daar voldoet het ruimschoots aan. In die zin een fijne wegkijker dus met veel geslaagde gevechtsscenes en wapengekletter. Mits je je aan de stereotype personages niet gaat storen is het binnen dit genre een film van bovengemiddelde kwaliteit. 3*.

avatar van Left4Dead
Weer een Michael Bay dacht ik bij mijzelf, zijn werk wordt over het algemeen goed vergezeld door een stuk Amerikaanse trots, het patriottisme. Iets waar ik altijd zware allergische reacties van krijg. Bay's werk staat bij mij nooit echt hoog op mijn "to watch list", zo ook deze, maar ik ben zeker geïnteresseerd in geschiedenis. Dus dit verhaal trok toch wel aan mij, zo veel dat het me over de streep trok om weer eens een Bay-film te gaan lanceren. Fingers crossed wel te verstaan, de man heeft me toch een aantal gedrochten gemaakt. Bijvoorbeeld Armageddon maar Pearl Harbor spande natuurlijk de kroon.

Open minded erin gegaan, de gedachten over Bay en zijn filmhistorie uitgeschakeld en puur voor historische waarde het verhaal ingegaan. De film, gebaseerd op het boek 13 Hours: The Inside Account of What Really Happened in Benghazi van Mitchell Zuckoff, gaat over een terroristische aanslag op een Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi een stad in Libië. Eerst werd er door Obama ontkennend gereageerd op het feit dat het zich hier om een aanslag handelde, Hillary Clinton nam later de volledige verantwoording op voor de aanslag. Een aanval die veel kritiek voor Obama leverde omdat hij te weinig zorg droeg voor buitenlandse ambtenaren, Clinton ving de kogels van kritiek op.

Een waargebeurd verhaal, wanneer ik dat lees hoop ik altijd dat het verhaal ook menselijk blijft. Niet teveel poeha met stoere bikkels, slappe liefdesverhaaltjes en noem de punten maar op. Dit drama verdiend een goede verfilming, over een land in totale chaos en over een lafhartige aanval op Amerikaanse burgers. De cast was me niet heel erg bekend, de naam Schreiber deed me direct denken aan Liev. En dat was een goede gedachtegang, het is namelijk zijn halfbroer.

De film laat direct zien dat het chaos is in Libië, vlak na de val van Khadaffi. Jack arriveert in Benghazi en vrijwel meteen breek de hel los. Verschillende takken van groeperingen vechten voor hun recht en hun land, meteen is duidelijk dat de leden van het beveiligingsteam met te weinig middelen moeten werken. Daarnaast wordt hun werk enorm ondergewaardeerd en onderschat.

Snel zit je volop in actie, een trademark van de regisseur. Het team wordt ondertussen rustig aan ons voorgesteld, zo ook de locatie die ze moeten verdedigen tijdens het verblijf van de ambassadeur Christopher Stevens. Duidelijk is het dat deze locatie alles behalve veilig is, het gevolg daarvan is geschiedenis. Als alles wat getoond wordt in deze film waarheidsgetrouw is dan schrik ik er nogal van. Totale slechte voorbereiding van alle kanten is duidelijk uit het verhaal te halen. In de film komen namelijk duidelijke aanstalten op een aanslag, dezen werden nonchalant genegeerd.

Om het gemakkelijk voor mij te maken deel ik de film op in korte plus- en minpunten, eerst de plussen natuurlijk:

- Prima locatie voor de actie die goed in beeld is gebracht. De smalle straatjes doen het goed.
- Het verhaal is natuurlijk een stuk geschiedenis en dan wel eentje in diepe drama natuurlijk.
- Er zijn momenten met een prima spanningsopbouw, de camera heeft ze mooi vastgelegd.
- De redelijk onbekende cast doet het aardig goed.
- Beeld en geluid staan er heerlijk op.

En dan de minpunten:

- Veel script dat gewoon overbodig was, totaal niet boeiend of enigszins belangrijk voor het verhaal.
- Slijmerige zinnen als:"We're the only hope the Have", met kleffe muziek erachter. Echt Bay weer.
- Lengte van de film, 144 is over het elastisch punt van de film heen. 100 min was genoeg geweest.
- Monotoon door muziek en (repeterende) zaken versterkt door bovengenoemde minpunt.
- Zwakke hoofdpersonages waardoor er geen binding te vinden viel.
- Misplaatste humor, ik het heetst van de strijd te stoere mislukte pogingen tot humor.

Al met al is de prent redelijk gelukt, zeker omdat het om een Bay-film gaat en dat voor mij zeker geen pluspunt genoemd kan worden. Wat is het dan waard?, 3** of misschien wel meer? Alles bij elkaar opgeteld komt het voor mij uit op 3** (6,5/10). Dat komt vooral omdat ik me niet kon inleven met de personages, te vlakke personages (op gebied van emotie). Daarnaast is de film sterk overdreven te lang, daardoor krijg je vaak het gevoel van "schiet nou eens op, dit weten we nu wel". Ik heb hem daarom ook in twee delen gekeken wat gemakkelijk kan, je zit zo weer in de film elk moment kun je instappen. Daarnaast heeft Bay natuurlijk goed afgekeken van een aantal voorlopers op deze film. Hij heeft kunnen afkijken van (zoals hier al vaker genoemde) Black Hawk Down.

Goed verhaal en met nog een aantal prima punten scoort Bay. Helaas maakt het script, en waarschijnlijk daardoor ook het acteerwerk, het voor mij onmogelijk om de ellende te voelen waarop ik had gehoopt. De paniek, angst en verlatenheid had sterker uitgebeeld moeten worden i.p.v. het een semi-stoer sausje te geven. Jammer............

avatar van Filmkriebel
De nieuwste film van Michael Bay, dan nog wel gebaseerd op waargebeurde feiten, vond ik een ontgoocheling. Ik val in herhaling wat zijn films betreft : oninteressante vlakke personages, geleuter over vrouw en kindjes, macho-dialogen, amateuristisch camerawerk, tegenvallende actiescènes. De film is een cliché van de eerste tot de laatste minuut. Wat heb ik een hekel aan dit soort cinema.
Black Hawk Down en Argo waren vele malen beter. Respect uiteraard voor de militairen en CIA die in Libië willen werken met gevaar voor hun leven, maar ze verdienden een betere film dan dit. Enige goede vond ik dan nog de dreigende sfeer, waarbij de militairen de goeden en slechten niet van elkaar konden onderscheiden.

Het gebeuren is best interessant en biedt volop mogelijkheden voor een intrigerend verhaal met politiek geblunder en de fijngevoeligheid van diplomatieke keuzes. Maar niets van dit, Bay kiest gewoon voor actie en patriotisme - zoals te doen gebruikelijk. Maakt dit het dan een slechte film... niet echt. Het verhaal is interessant, zij het vol gemiste kansen, en het tempo en de actie maakt veel goed.

avatar van john mcclane 2
Bay gooit het oven een totaal andere boeg.
Waar hij met Pain en Gain de plank toch wel mis sloeg.
Is dit wat mij betreft een geslaagde poging,met een behoorlijk actueel waargebeurd actie cinema.
De sfeer is zo nu en dan paranoide,want wie kan je vertrouwen buiten je mede soldaten.
De scene's met de actie zijn is een keer niet over de top,en dat maakt het eigenlijk des te beter.
Natuurlijk zit het ook vol met tough guys die one liners uitkramen,en soms wat vals sentiment( Nergens echt storend).
Laat Mister bay die vervolgen van de transformers helemaal na nummer vier,voor wat het is,en richt je meer op het serieuze werk als deze.
Maar ach,,zolang het geld in het laatje brengt,,,of zal hij echt plezier hebben in die actie karikatuur die het is geworden.

avatar van FillumGek
Hoewel oorlogsfilms zeker geen favoriet zijn, trekken films die over de huidige oorlog in het Midden-Oosten gaan altijd wel mijn aandacht. Geregisseerd door Michael Bay, dus aan actie geen gebrek. Zoals al eerder genoemd vind ik het patriottisme in deze film gelukkig wel meevallen.

13 Hours laat je maar weer eens voelen hoe 'gelukkig' we mogen zijn dat we hier veilig zitten in plaats van gedropt te worden in niemandsland vol met potentiële haatbaarden. Achter elk hoekje kan een terrorist schuilgaan en je weet vaak pas op het laatste moment of iemand een friendly is of niet. De sfeer is daardoor erg beklemmend.

Na pakweg drie kwartier begint de actie echt en daarmee is de film voor mij vaak onnavolgbaar. De sowieso niet al te boeiende personages kon ik op een gegeven moment niet meer uit elkaar houden. Wie is wie, wie is goed of slecht en waar speelt het zich allemaal af? Nogal warrig en chaotisch gefilmd. Met de actie zelf is niets mis, maar voelt toch een beetje leeg als je verder niet goed weet waar je naar aan het kijken bent.

Dan is het tweede deel een stuk beter waar het doel een stuk duidelijker is; stand houden. Bay schroeft de actie nog wat op waarbij het geluid erg sterk is. Wat ik dan wel weer typisch vind is dat wanneer Rone door een mortier is gedood, zijn collega's ruim de tijd krijgen om hem te bergen of zelfs te beginnen met rouwen. Alsof de vijand denkt; mooi, we hebben Roone gedood, laten we stoppen. Heel apart.

Film heeft helaas een behoorlijke speelduur waar wel wat van af had gekund. Toch nauwelijks verveeld, mede omdat het toch meer fascinerend is wanneer iets waar is gebeurd.

avatar van Decec
Een goede actie/drama/historie/thriller/oorlogfilm...
Prima verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima acteerwerk...
Mooi HD en of soms geen HD kwaliteit breedbeeld...
Wel te snel camerabeweging en onrustig...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Naar een waar gebeuren dat ons de chaos in Libië van onmiddellijk na Khadaffi in herinnering brengt. "Zijn dat vijanden of vrienden ?", ge hoort het meerdere keren in deze film die hulde brengt aan het heldhaftig verweer van een handvol Amerikanen. Aan vuurgevechten geen gebrek en daar zit dan wel de sterke visuele kracht in van deze film, al komen er ook menselijke aspecten aan bod en geeft dit geen aanleiding tot felle overdrijving.