13 Hours (2016)

3,39

Actie / Drama

geregisseerd door Michael Bay
met Pablo Schreiber, John Krasinski en James Badge Dale

Op 11 september 2012 wordt het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië aangevallen door terroristen. Zes leden van het beveiligingsteam vechten voor hun leven om de overige Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur durende aanval tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen.

104 BERICHTEN 34 MENINGEN

kappeuter (moderator)
Vanaf 4 februari 2016 in de bioscoop (Universal)

avatar van Kondoro0614
Gaaf! Ik ben hier benieuwd naar.

HALVE TAMME.
Idem dito bovenbuurman!!!

Oh god. Alleen het plot al ;-( .

avatar van HarmJanStegenga
Ziet er nogal oninteressant uit dit. Weer zo'n verhaaltje in zo'n oorlogssetting.

avatar van jarno1975

Het patriottisme druipt er weer van af...

avatar van DVD-T
Kijk altijd wel uit naar een nieuwe Michael Bay film. Zo ook hier. Ziet er goed uit.

avatar van sinterklaas

"moed en heldhaftigheid"

Had wel weer een anti-Amerikafilm als Pain & Gain van hem willen zien.

avatar van Gang_Star
Ik zag net de trailer voorbij komen, zag er vermakelijk uit. En nog geregisseerd door Michael Bay, ja mijn interesse is gewekt.

avatar van horizons
7,6 op IMDb van meer dan 6000 mensen is niet slecht eigenlijk.

avatar van Uier
Amerikanen kunnen Amerikaans patriottisme wat beter luchten wellicht?

avatar van tbouwh
Wat je verwacht Is wat je krijgt. Amerikaans heldendom, een hoop explosies en verder een aaneenschakeling van actie, waarbij de dialogen een beetje uit de toon vallen. Het zijn zo'n beetje de handelsmerken van Michael Bay, maar juist als je je daarop instelt valt er meer dan voldoende te genieten. Het (waargebeurde) verhaal Is boeiend, de acteurs doen het degelijk en zeker in de pakweg drie kwartier van de eerste en tweede aanval zit de spanning er erg goed in. Ik keek geboeid naar deze film, en vond eigenlijk alleen de speelduur en de soms ietwat misplaatste (en mislukte) humor grote gebreken. Het moreel verantwoorde einde neem ik op de koop toe. Hier ging ik toch vooral heen voor de spanning en de actie, en daarin slaagt Bay voortreffelijk, in wat een kruising tussen Zero dark Thirty en Black Hawk Dawn zou worden. 3.5*

avatar van freek_93
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede actie film met veel spectaculaire scenes. Genieten. Heerlijke film als je komt voor de actie, want van het verhaal of dialogen moet je het niet hebben. Er is geprobeerd om de personages goed uit te werken, maar de dood van die twee soldiers kon mij eigenlijk geen reet boeien. Wat er dus op neer komt dat ik niet mee leef met de personages en de uitwerking van de personages dus matig was. Daarnaast zijn de dialogen niet echt interessant. Wel zit er af en toe wat humor in die mij eigenlijk best goed beviel. Even wat ontspanning tussen de actie door. Want de actie was goed en intens, maar echt heel spannend werd het nooit.

Erg leuk om John Krasinski een keer in wat anders dan The Office te zien. En hij deed het nog naar behoren ook. Ben benieuwd of die nu in meer 'grotere' films gaat verschijnen. De rest van de cast was ook prima. Niet bijzonder.

Prima actie film als je je daarop instelt. Verwacht er niet meer van, dan heb je dik twee uur goed vermaak.

avatar van wwelover
Het is geen meesterwerk en het is redelijk een formulefilm wat betreft Amerikaanse oorlogsfilms. Maar dat maakt het niet minder vermakelijk. Je kan zeggen wat je wilt over Michael Bay, maar hij weet hoe je een film visueel interessant moet maken. En ondanks de opvallend lange speelduur is de film nooit saai. De cast is prima, bestaande uit voornamelijk TV acteurs, maar vooral Krasinski speelt sterk.

avatar van Jusstinb
De film ziet goed in elkaar. Veel actie en boeiend verhaal. Inderdaad weinig poging gedaan om de karakters verder uit te diepen. Hierdoor blijft de film wat oppervlakkig. De speelduur met 144 min is vrij lang, er had van mij dus 1 gevecht minder in gemogen. Of de laatste langdradige 30 minuten had ingekort kunnen worden. Wel leuk om gezien te hebben!

Ik ben dus een dikke fan van dit genre....Ik heb van het begin tot het eind geamuseerd geweest, ik vind dat er te weinig reclame voorbij komt voor deze film. Hij gaf me precies wat ik er van verwacht had en wat ik wilde: geen geleuter gewoon knallen en gaan, Micheal Bay is over het algemeen over de top met z'n films, maar deze vond ik redelijk gedoseerd....in de bios klinkt de M249 gruwelijk, je voelt je stoel gewoon trillen...Ik geloofde de film, we waren daar in Libië, Ja ik geef m de 5 sterren, mede om er voor te zorgen dat jullie m toch gaan kijken, en wellicht omdat ik er nu ef vol van ben... ik liep vol tevreden de bios uit...vette aktie! Als je niet van oorlog houdt, en niet houdt van USA saves the day? sla m dan over, maar ik raad deze film aan vond m geweldig!

avatar van John Milton

Uier schreef:
Amerikanen kunnen Amerikaans patriottisme wat beter luchten wellicht?
Terwijl sommige West-Europeanen van de synopsis al onpasselijk worden... Ik denk dat ik Gonsters raad ter harte neem, als Usasavesthedayofoob... Ik moet mijn American Sniper emmertje nog steeds legen...

avatar van mjk87
Michael Bay en ik - we zullen nooit vrienden worden. Nu moet ik wel positief beginnen: vergeleken met zijn Transformer-geweld is dit echt een verademing. De film is net zo lang als veel van zijn blockbusters, maar wel met veel meer rustpunten en slechts enkele actiescènes waardoor je niet bij het zoveelste gevecht een beetje begint te geeuwen. Sterker, er zit soms zelfs iets in van spanningsopbouw, suspense, vooral in de nonchalante momenten voor de gevechten. Niet dat dit nu direct wereldcinema maakt, maar toch.

Wat ik vooral had was dat ik steeds aan andere films moest denken die gewoon op alle fronten beter waren. Bij die openingstitels die maar doorgaan en doorgaan dacht ik aan Jaws en Rear Window, waar de regisseurs zonder wat te zeggen maar enkel met de camera hun informatie gaven. Bay niet. Bij het wat simpele en clichématige gekissebis tussen de mannen dacht ik aan Lone Survivor waar dit beter was. Bij Bay is het vooral vulling. Bij de beelden van het Midden-Oosten aan Zero Dark Thirty waar je veel meer het idee had op de echte locatie te zijn. Dat had ik bij deze 13 Hours (maffe lange dubbele titel trouwens) nergens en ik miste echt een stuk sfeer. Misschien komt dat ook door de wat kitscherige look met iets te opvallend kleuren soms en veel lens flares. Maar het is vooral een wat kille en lege prent geworden.

Dan is de actie soms wel knallend met vooral heerlijk sound design en mixing (dat heeft Bay's team wel vaak goed voor elkaar, net als special effects) maar Bay denkt als enige zo ongeveer dat hypermontage nog hip is. Nee dus. Sowieso is het irritant en maakt het allemaal bijzonder onoverzichtelijk. Misschien is dat ook om het gebrek aan talent voor het regisseren van actiescènes (of film überhaupt) te verbloemen, maar het haalt alle plezier weg. Er knalt veel op het scherm maar het knalt niet bij mij. Eigenlijk is alleen de muziek nog dan te noemen, met het bekende tromgeroffel maar soms een wat fijne ambient erdoorheen. Leuk en het past soms goed. Eénmaal zelfs bij een heel sterke scène.

Nu ja, heel slecht is het dus niet en over 140 minuten ook best goed uit te zitten (er zat niet echt een scène in waarvan ik dacht: die is overbodig), maar als je als actiefilm vooral daar faalt gaat het toch mis. 1,5*.

avatar van Verhoeven

In Limburg kun je de nieuwe Michael Bay slechts in één bioscoop zien?! En dan ook nog op onmogelijke tijdstippen ...

avatar van John Milton

Ik had niet gedacht dat jij vooraan zou staan voor deze film?

Why not?

avatar van McSavah

Verhoeven is een erkend fanboy van de auteur MB.

avatar van Verhoeven

Nou, ja, dan had ik deze en Pain & Gain al lang gezien. En dan hoorde je me ook niet klagen over die drie slechte vervolgen (Bad Boys II, Revenge of the Fallen en Dark of the Moon) maar voor de rest wel overduidelijk een auteur.

Wat de film interessant maakt is dat het een heel schandaal is geweest in Amerika omdat Obama en vooral HIllary Clinton gelogen hebben over de groep die deze aanval heeft gepleegd en dat ze geweigerd heeft beveiliging in te schakelen, dit stond in de uitgelekte e-mails van haar.
Natuurlijk met Michael Bay als regisseur is het altijd veel boem

avatar van Pazmaster
Redelijke oorlogsfilm maar ik vond het soms wat langdradig, het duurt me allemaal te lang en in de eerste helft van de film zat ik me soms een beetje te vervelen. Dit komt waarschijnlijk ook omdat ik het acteerwerk een beetje vlak vond waardoor ik geen binding kreeg met de personages. Naar het einde toe kwam ik er eindelijk een beetje in maar dat was eigenlijk al te laat. Qua special fx ziet het er wel prima uit, er zijn heel wat mooie gevechten te zien, vooral het laatste gevecht zag er prima uit. Een waargebeurd verhaal maar in hoeverre de feiten kloppen weet ik niet precies, ik heb me er dan ook niet in verdiept en dat ga ik niet doen ook. Ik vind het ook niet zo interessant. Redelijke film dus maar bijzonder? Nee. Een typische amerikaanse oorlogsfilm met niet al te sterk acteerwerk.

avatar van mcdaktari

mjk87 schreef:
Michael Bay en ik - we zullen nooit vrienden worden.

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Dat zie ik nou ook niet één twee drie gebeuren.

avatar van mixmaster
Weer een onmiskenbare Michael Bay film met alle herkenbare ''Bay'' momenten.
Maar als actie liefhebber heb ik weer genoten van zo'n heerlijke ''Bay'' film.
Wellicht is de speelduur wat te lang (ook weer echt ''Bay'') maar de film is een ware Rollercoaster van actie en drama die voor je het weet weer voorbij is.
Dus van begin tot eind is het genieten, zeker voor de echte actie liefhebber !!!

avatar van Moviestar1979
Een lange rit, maar hier krijg je ook voldoende voor terug! En dit terwijl de oorspronkelijke versie ruim 4 uur lang duurde!

Gebaseerd op de Benghazi-aanval die op 11 september 2012 plaatsvond. Deze spectaculaire actiefilm onder leiding van Michael Bay, blijft de aandacht van de kijkers prikkelen. Dit is de 3e film van de regisseur die op feiten is gebaseerd. Eerder deed hij dit met Pearl Harbor (2001) en Pain & Gain (2013). Hij werkte in veel van zijn films vaak samen met veteranen. Zodoende voelde hij zich aangesproken om deze gebeurtenis naar het witte doek te brengen. Op advies van Dion Beebe besloot Bay om de film digitaal op te nemen. Dit na aanleiding van diverse nachtscènes en een krap productieschema.

De cast is prima samengesteld. John Krasinski, David Denman en David Costabile waren eerder samen te zien in de TV-serie " The Office. " Mark Wahlberg werd benaderd voor de rol van Tyrone Woods, maar moest wegens andere verplichtingen dit aanbod afwijzen. Acteur Toby Stephens is goed bevriend met de echte Jack Silva. In de film wordt deze rol vertolkt door John Krasinski.

Een indrukwekkende actie/dramafilm met veel geweld.

3,5 *

avatar van Uier
Geen hoogvlieger, maar wel vermakelijk voor genrefans. Spanningsboog ligt wat krom en echt spectaculair wordt het nergens. Kreeg een beetje een Black Hawk Down light gevoel, maar 13 Hours kan daar niet aan tippen en Bay is geen Ridley Scott.

Ps: genre aktie/drama?

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien iets aan de lange kant (daardoor heb ik deze film ook over twee dagen bekeken), maar dit is gewoon een goede waargebeurde Actie / Drama film, welke zich afspeelt op 11 september 2012 en waarbij het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië wordt aangevallen door terroristen (die uiteraard bewust voor die dag kozen). Mij wist dit verhaal (de gebeurtenis opzicht kon ik me niet meer herinneren) in ieder geval vanaf de eerste tot de laatste minuut (inclusief alle informatie over de personen die dan volgt) te boeien en geregeld vond ik het zelfs spannend (ik leefde dan ook mee met het verhaal). Het is ook een typische Michael Bay (vooral natuurlijk bekend vanwege zijn "Transformers" films) film, want deze film zit vol met spektakel en actie (best hard en ook gedetailleerd in beeld gebracht) en vanaf circa de 45e minuut is het eigenlijk alleen maar actie wat de klok slaat. Omdat het verhaal draait om Amerikanen die in de moeilijkheden komen, moet je het "Amerika" gevoel en de daarbij horende clichés wel op de kop toenemen, maar opzicht valt het wel allemaal mee en Amerika krijgt er ook van langs (Amerika is namelijk behoorlijk fout geweest m.b.t. de slechte beveiliging van het "tijdelijke" consulaat).

Dit waargebeurde verhaal speelt zich dus af op 11 september 2012 in Benghazi Libië, waarbij in eerste instantie het Amerikaanse consulaat (waar de Amerikaanse ambassadeur Chris Stevens tijdelijk verblijft) wordt aangevallen door terroristen en daarna de CIA-basis, die het Amerikaanse consulaat hulp komt bieden en probeert de Amerikaanse ambassadeur te redden, die het doelwit is voor de terroristen. Daarbij vechten zes leden van het beveiligingsteam van de CIA-basis om de overige 26 Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur (voilà de filmtitel) durende aanval, tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen en dat zonder hulp van Amerika (en ook Europa die inderdaad goed zijn in afwachten i.p.v. anticiperen) in de vorm van luchtsteun (een "Gunship" waar men regelmatig naar refereert).

Het verhaal zit gewoon goed in elkaar (zeker qua opbouw van het verhaal en ook qua spanningsopbouw) en hetzelfde geldt voor de uitvoering ervan (had wel iets weg van de film "Black Hawk Down (2001)"). Visueel wordt alles fraai (o.a. de CIA-basis) en indrukwekkend in beeld gebracht en dat geldt vooral voor de vele actie die er ook realistisch en hard uitzag. Buiten dat het verhaal gewoon boeiend is, is het op bepaalde momenten ook spannend en zelfs aangrijpend en emotioneel. Dat laatste zeker naarmate het einde van het verhaal nadert en de Amerikanen mortiervuur over zich heen krijgen. Ondanks dat het einde van het verhaal best hard was, was het ook mooi en na het einde van het verhaal krijg je nog te zien wat er daarna is gebeurt met een aantal overlevenden en tevens is het een eerbetoon aan de overledenen. De film is overigens opgedragen aan de helden Tyrone 'Rone' Woods (één van de leden van het beveiligingsteam) en Glen 'Bub' Doherty (van een beveiligingsteam die naderhand is komen helpen), die helaas zijn omgekomen tijdens de terroristen aanval (door het mortiervuur). Dit vond ik overigens mooi en treffend gezegd op het einde omtrent Libië :

Libië is officieel een "mislukte" staat, die een bolwerk voor IS wordt.

Irak, Libië en toch ook Syrië, zijn goede voorbeelden van landen waar de westerse invloed (o.a. met het verdrijven van de dictator in dat land) niet goed uitpakt en uiteindelijk juiste de westerse wereld in moeilijkheden brengt. Misschien was het verstandiger geweest om de regerende dictators (Saddam Hoessein en Moammar al-Qadhafi) gecontroleerd te laten zitten m.b.t. de stabiliteit in die regio en de inwoners van die landen zijn tegenwoordig ook niet echt beter af (vandaar dat velen ook vluchten).

Dat deze film mede zo goed is, komt ook door de cast die gewoon goed en overtuigend speelt en vooral de hoofdrolspelers John Krasinski (in de rol van Jack Silva die lid is van het beveiligingsteam en die thuis een gezin heeft wat regelmatig de revue passeert), vooral bekend van de Amerikaanse uitvoering van de Britse Komedie serie "The Office", Pablo Schreiber (in de rol van Kris 'Tanto' Paronto die lid is van het beveiligingsteam en rondloopt met een korte broek) die ook voor wat humor zorgt en Max Martini (in de rol van Mark 'Oz' Geist, die de leider is van het beveiligingsteam en zwaar gewond raakt aan zijn linkerarm). Alexia Barlier (in de rol van Sona Jillani, die werkt op de CIA-basis en tevens een contactpersoon is), deed het ook best aardig en haar vond ik tevens een mooie verschijning. Dat laatste geldt niet voor David Costabile, maar hij deed het wel aardig als Bob, die de baas is van de CIA-basis en die niet altijd de juiste beslissingen neemt en hij is ook afwachtend (door hem heeft men waarschijnlijk ook niet de Amerikaanse ambassadeur Chris Stevens kunnen redden). Desondanks heeft hij voor zijn pensioen een prestigieuze medaille ontvangen van de CIA.

Al met al gewoon een goede, maar wel een lange (circa 140 minuten), boeiende en spannende waargebeurde Actie / Drama film, die soms ook aangrijpend en emotioneel is. De 13 uur durende aanval van de terroristen (die flinke verliezen lijden, welke op het einde nog fraai in beeld werd gebracht m.b.t. de rouwende moeders), krijg je in deze film te zien in circa 1,5 uur (dan heb ik de goede inleiding en een stukje van het einde er al vanaf getrokken).