13 Hours (2016)

Verenigde Staten / Malta / Marokko
Actie / Drama

geregisseerd door Michael Bay
met Pablo Schreiber, John Krasinski en James Badge Dale

Op 11 september 2012 wordt het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië aangevallen door terroristen. Zes leden van het beveiligingsteam vechten voor hun leven om de overige Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur durende aanval tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen.

avatar van KingJ
weinig inhoud en erg veel cliché's

wel goede actie her en der en visueel mooi

avatar van Ajax&Litmanen1
Michael Bay kan op zich goed actie in beeld brengen, inclusief flitsend camerawerk. Maar Michael Bay weet een film bijna nooit boeiend te houden en maakt ze sowieso veel en veel te lang. Dit alles geldt echt voor bijna zijn hele oeuvre, op een enkele titel na. En deze 13 Hours ontkomt ook niet aan zijn voorspelbare plus en minpunten. De actie is bij vlagen echt heerlijk en ook best wel snoeihard. Bloed wordt niet gespaard en het wordt allemaal heerlijk rauw in beeld gebracht.

Maar man man, bijna weer twee en een half uur kijken naar personages die me buiten de actie geen drol interesseren. Waarom duren dit soort filmpjes nou niet eens gewoon 100 tot maximaal 110 minuten? Het is na een tijdje gewoon echt duf, ook omdat er nooit een greintje verrassing of originaliteit in zijn films zitten. Michael Bay is eigenlijk gewoon een hele slechte regisseur, die slechts visueel iets te tonen heeft, al slaat hij er regelmatig ook in door (kuch Transformers kuch) waardoor zelfs dat gedeelte vervelend wordt. Maar gelukkig valt dat bij 13 Hours wel mee en heb ik er uiteindelijk nog wel een avondje entertainment aan gehad. Redelijke mix tussen Black Hawk Down (2001) en Lone Survivor (2013). Dat er weer een overdreven pro Amerika sausje overheen is gedaan zal ik dit keer maar vergeven. Niet zo heel erg aan gestoord.

avatar van knusse stoel
Voor mensen die van actie houden, bommen en granaten, nu een dan mitrailleur geluiden
( Schieten met een mitrailleur Browning .50 QCB vanaf een Fennek - YouTube) willen horen en kogels/patronen graag door het beeld zien vliegen; een ideale film.
En toegeven, het is ook nu en dan behoorlijk spannend en is het verhaal ook aardig. Toch vond ik de film aan de te lange kant, er wordt nu en dan een babbeltje gemaakt maar op de situatie te plekke wordt er niet duidelijker door.
Toch geen slechte film, integendeel, ik vond het, ondanks de van tevoren weten van de uitkomst, wel een aardige film in dit genre. Van actie moet je namelijk niet teveel diepgang verwachten, dan is het altijd wel te doen!

avatar van Macmanus
Nieuwe Bay.

Deze film is eigenlijk best apart. Hier wordt gerapt dat het puur pro Amerikaans is. Dat is niet zo gek, de helden zijn Amerikanen de bad guys een beste forse groep Libanezen. Dat het Amerikanen zijn niet een andere nationaliteit komt ook nog geregeld terug in het dialoog. Alsof het accent niet duidelijk genoeg is. Toch waren er ook een paar aparte dingen in de film. De Amerikaanse regering wil amper helpen er gaan nog aanzienlijk veel Amerikanen dood & uiteindelijk zijn het Libanezen die de Amerikanen echt redden.

Bay is in vorm. De muziek bij de aanvallen deed denken aan een horrorfilm. Vond ik sterk gevonden. Ook is de actie chaotisch en is het soms even goed opletten wie we volgen. Maar het werkte wel. De desoriëntatie van de mannen. Het is doordat ze hun vijand niet altijd herkennen ook helemaal niet zo smooth als je meestal ziet. Uiteindelijk bij de base en het beschermen daarvan werkt de film pas echt en is het best spannend allemaal.

Had zelf niet gek veel last van de speelduur, maar begrijp wel dat die 144 min. wel wat veel kunnen zijn. Het is vooral in het begin niet helemaal lekker. Dat familie gebeuren was ook nogal cheesy natuurlijk. Maar als je toch ziet hoe episch hij zelfs dat in beeld brengt ben ik al snel geneigd hem te vergeven.

avatar van numb nuts
wou deze graag zien maar 2 uur en 20 minuten?dacht ff wat lang geen echte bekende film acteurs.
maar wat een goede film echt top genoten

avatar van Walter White
Echt een geweldige film van begin tot het eind bleef het boeiend.
En wat ik me vooral verbaasde was de droge grappen die je niet verwacht bij z'n film.
Dat vond ik leuk om te zien niet te veel serieuze rollen in.
Maar gewoon een film voor een avond die je geen spijt van krijgt om te zien.

avatar van schumacher
Goeie film. Veel aktie, degelijke acteurs en dergelijke meer.

avatar van filmkul
Aardige actiefilm. De opbouw is goed. Het eerste deel van film brengt een situatie schets. Daar wordt ruim de tijd voorgenomen, maar het verveelt geen moment. Na een halfuur gaat Bay los, maar niet zo als we van Bay gewend zijn. De actie is namelijk redelijk realistisch. Helaas is het soms lastig te volgen wie nu waar is en wie tegen wie vecht. Wellicht was dat de bedoeling om de hectiek over te brengen. Richting het eind wordt het wat overzichtelijker. De spanning is goed te voelen gedurende de hele film. Prima film. 3.5/4.0

Goeie film waarin een Amerikaans consulaat in Libië tijdens een nacht wordt aangevallen door terroristen. Wel wat aan de lange kant, maar de film verveeld geen moment en is ook redelijk spannend. Meer dan genoeg actie die overzichtelijk, realistisch en spectaculair in beeld is gebracht. Met gemak 3.5 sterren.

Beste film van Bay tot dusverre. De man heeft mij met zijn Transformers en Bad Boys franchise nooit echt kunnen overtuigen, maar ditmaal is het een schot in de roos. Zijn wat bombastische stijl past goed bij het verder rechttoe rechtaan verhaal. Slim ook om voor de belangrijkste rollen geen bekende acteurs te casten. Dat maakt het authentiek, en zorgt er ook voor dat de credits voor deze geslaagde oorlogsfilm helemaal naar hem gaan.

avatar van james_cameron
Verrassend sterke en spannende film van Michael Bay, gebaseerd op een waargebeurd incident in Libië in 2012. Oké, de film is enigszins aan de patriottische kant en de schetsmatige personages zijn amper uit elkaar te houden, maar visueel steekt de film piekfijn in elkaar. Camerawerk en montage zijn eersteklas en de aktiescenes zijn geweldig. Vooral de lange nachtelijke auto-achtervolging door de straten van Benghazi is knap in beeld gebracht en ijzingwekkend spannend. Uiteraard wordt er ook weer genoeg opgeblazen. Het is en blijft tenslotte een Michael Bay-film.

Ja. Dit was voor Michael Bay begrippen inderdaad niet zo slecht.

Maar waarom is het genre hier geen oorlog ipv actie/drama?

avatar van John Milton
Ik heb een poging gedaan, maar hoewel het mij meeviel, begon mijn wederhelft al bij aankomst op die tijdelijke ambassade te sputteren of ik niets beters had. Which of course I did. Maar tot waar ik keek, had ik zeker niet de neiging te stoppen. Misschien zelf maar even afkijken als ik eraan toekom, we zien wel. Maar geen cijfer vooralsnog, daarvoor te weinig gezien.

avatar van hoffhaan
Op zich geen verkeerde film. Redelijke spanning, maar niet op het puntje van je stoel. Film kabbelt een beetje voort. Voldoende zeker hield de aandacht vast. De achtervolging door Benghazi is goed. Dialogen hadden beter gekund. 3.0

avatar van Kondoro0614
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Deze vond ik wel erg gaaf. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe (voor dat ik deze film gezien heb) de nieuwkomers uit 2016 gewoon bar slecht waren, saai en vaak toch geen toppers. Toch raakte ik erg positief na het horen dat Bay weer eens een nieuwe film ging uitbrengen in 2016. Ik ben wat dat betreft geen hater op zijn films. Sterker nog, ik vind bijna al zijn films leuk en dat is voor mij toch altijd wel erg positief.

Dit is weer een waargebeurd verhaal, dat vind ik totaal niet erg. Ik vind het meestal wel boeiend om te zien hoe men een reconstructie proberen te maken van iets wat daadwerkelijk heeft plaatsgevonden, ook al was het al bijna vier jaar geleden, het blijft heftig. Zeker voor de zes mannen, die gene die er heel uit zijn gekomen dan. Insgelijks met de film American Sniper (2014) die bij mij ook erg sterk binnen kwam.

Michael Bay wist 13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi weer vaak genoeg vol te gooien met hier en daar wat heftige vuurwerk waarbij het vaak te onrealistisch werd om te kijken, niet alles knalt uit elkaar met een explosie! Afijn, typisch Bay wat we van hem gewend zijn maar dankzij veelal van deze scenes worden de rustige praat scenes extreem saai en traag om naar te kijken.

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi had een heel fijn verhaal om te volgen, dat weet ik wel! De zes: Jack Silva, Tyrone 'Rone' Woods, Kris 'Tanto' Paronto, Dave 'Boon' Benton, John 'Tig' Tiegen en Mark 'Oz' Geist vormen een elite-eenheid die uitrukt op zware aanvallen. Het huis van een Amerikaanse ambassadeur word aangevallen, de zes gaan erop af om hem te redden waarna dit mislukt. Ze proberen te vluchten wat lukt en maken zich op voor het ergste, wat helaas ook gaat komen. Hier en daar een spionnen actie en dan kan het gevecht beginnen, wave one. Jihadisten moesten de soldaten blinderen waarna ze zouden uitzwakken, wat ze dachten maar, niks is minder waard. Met nachtkijkers slaan ze hun af en wachten ze op wat komen gaat. Tot dat deel twee komt, met al iets wat meer Bay spektakel en veel gevechten. Wave 3 is het zwaarst maar ook deze overwonnen ze.

13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi wist me toch wel te overtuigen en ik heb met veel vreugde mogen kijken naar het dertien uur durende gevecht waarvoor de mannen mijn respect krijgen. Het concept was ook erg fijn, IS. Tenminste een deel van IS. Wat ik toch eindelijk eens een beetje normaal vind want dit is natuurlijk ook zo in het echt aan de gang. Toch een prima concept en met dit soort actie word het wel vaak fijn kijken, hier en daar een klein minpuntje maar, dat weerhoud mij niet.

Echt wat een super spannende film en ik heb echt 2 half uur met spanning gekeken

avatar van Cleanshot
Harde actiescènes en ongelofelijk dat de VS haar eigen mensen zo in de streek laat maar niet geheel onbekend.

avatar van olbo
Bijna 2 uur schieten en weinig verhaal. Niet mijn ding.

avatar van blurp194
Op avontuur met huurlingen.

En ietwat waargebeurd zelfs. Thematisch wordt er nogal ferm uit het potje cliches getapt, maar de val van de al te amerikaans-patriottistische blik wordt wel vermeden - tenslotte, er overheerst toch het gevoel van 'wat doen we in dit land' en 'wat is dit nou weer voor gepruts'. Ook worden de makkers door de almachtige amerikaanse staat lelijk in de steek gelaten. Voor een 'waargebeurd' verhaal ongekend antiamerikaans eigenlijk. En goed om John Krasinski eens in een andere rol te zien dan The Office of een of andere flauwe romcom. Dit kan hij dus ook.

De manier waarop het verhaal verteld wordt bevalt me best goed, het is redelijk gefocust en specifiek gehouden - geen onnodige zijplotjes of romantic interests, alleen de interactie met thuis en zoveel ruimte neemt die ook weer niet in. Vooral veel actie en de gebeurtenissen vanuit de belevingswereld van de, hoe noem je dat, 'operatives' of zo. En die actie is erg sterk in beeld gebracht, geen speld tussen te krijgen. Mooi stukkie vakwerk van Bay.

avatar van Corcicus
De democraten en Osama 'Nobelprijs' Obama worden stevig door de mangel gehaald in deze film. Alleen al daarom een must see.

avatar van cor1946
Goede film, de scenes waren indrukwekkend.Goed acteerwerk.Dat krijg als je je mensen in de steel laat.

avatar van tattoobob
olbo schreef:
Bijna 2 uur schieten en weinig verhaal. Niet mijn ding.

Andere film gekeken denk ik

avatar van DVD-T
What would they say about me? "He died in a place he didn't need to be, in a battle over something he doesn't understand, in a country that meant nothing to him."

Bay's meest volwassen film.

Vanaf Dark of the Moon, pakt Bay het allemaal iets anders aan. Hij creëert meer rust in zijn films. Hoewel zijn actie scenes nog steeds heel erg energiek en chaotisch zijn, is alles nu een stuk overzichtelijker. Ook besteed hij meer tijd aan karakter ontwikkeling en verhaal. Al werkt dat nog niet helemaal goed. Het probleem wat 13 Hours een beetje heeft is dat vooral de karakter ontwikkeling pas erg laat op gang komt. Maakt dat je vooral in het begin weinig binding krijgt met de personages. Pas in de tweede helft komt dit goed tot zijn recht. Bay maakt overigens veel goed aan het einde met een aantal scenes die toch een behoorlijke impact hebben.

13 Hours klinkt op papier als een erg Pro-Amerikaanse film. Dat valt hier heel erg mee. Wat opvalt is dat Bay toch aardig wat kritiek uit op hoe het er in Benghazi aan toe ging. Hij laat dat toch een aantal keren goed doorschemeren. Een erg goede en gedurfde keuze van Bay om dat zo te brengen en dit verhaal aan ons te vertellen. En dat verhaal wordt best goed verteld, al ontbreekt net dat kleine beetje meer rust en gaat alles nogal snel voor mensen die weinig van de situatie afweten door de vele informatie die wordt gegeven. Ik had ook graag nog wat meer van het hele CIA gebeuren willen zien.

Actie regisseren kan Bay als geen ander. Hij weet telkens met iets nieuws en goeds te komen. Hij maakt hierin gebruik van de nieuwste technieken en weet dat samen met Beebe op een originele manier in beeld te brengen. Er komen een aantal geweldige shots voorbij. Fijne hyper realistische approach ook. De actie choreografie is erg sterk. Sounddesign draagt enorm veel bij en brengt alle chaos waarin de mannen zich bevinden nog beter over. Erg fijne muziek ook van Balfe.

Acteerwerk is goed. Iedereen weet wat van zijn/haar rol te maken. John Krasinski en James Badge Dale geven een fantastische performance in de tweede helft en Costabile speelt erg fijn de schoft.

Erg fijne film weer van Bay. Goed dat hij zichzelf even los kan maken van de Transformers reeks en ons wat meer volwassener films als Pain & Gain en deze 13 Hours kan geven. Van mij mag The Last Knight de laatste in de TF reeks voor Bay zijn zodat hij zich meer kan richten op dit soort verhalen vertellen.

avatar van tattoobob
Ja dit was weer een toffe Bay die het ditmaal even niet in de Transformers doet....en ik moet zeggen het was prima kijkvoer.

Je kon echt zien dat dit een Bay film was....kwa kleur en camerawerk.

De spanning in de film word langzaam opgevoerd naar een hoogtepunt.....heerlijke finale!!

Actweerwerk ook dik voor elkaar.

avatar van hutsekluts
Bay laat tegen mijn verwachting in een spannende actiefilm zien die ook nog serieus genoemd kan worden. Er wordt niet erg diep in de karakters gegraven en de film is af en toe wat chaotisch maar het kijkt op z'n Bay's allemaal prettig weg. DVD-T noemt het:
Bay's meest volwassen film.
Dat lijkt me een prima kwalificatie.

avatar van IH88
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi

Prima actie/oorlogsfilm van Michael Bay. Zijn films zullen niet snel een Oscar krijgen maar echt teleurstellen doen ze ook niet vaak. Je weet precies wat je kan verwachten bij een Bay film en soms is dat ook wel lekker. Het ging verschrikkelijk mis tijdens die verschrikkelijke uren in Benghazi en wie het nieuws heeft gevolgd weet dat het ook een politiek staartje heeft gekregen.

Maar Bay is daar niet heel erg in geïnteresseerd en gaat vanaf minuut één in de actiemodus met veel geknal en sentimenteel gedoe. Netjes wordt ook het gezinsleven van de militairen aangekaart want Bay denkt dat het publiek daar ook op zit te wachten. Mmha, liever had ik gezien dat de film drie kwartier korter had geduurd met gewoon het standaard actiewerk en wat humoristisch gebabbel tussen de militairen. Want het samenspel tussen de acteurs was leuk en vooral Krasinski, Schreiber, Badge Dale en Martini waren op dreef. En Bay weet hoe je actiescènes moet filmen en die zien er dan ook erg gelikt uit. Tweeënhalf uur is echt te lang voor dit soort films maar vermakelijk en spannend is het allemaal wel.

avatar van mirjo 2
Is er weer zo een. Super heroes tegen de bad guys. Veel geknal, nul verhaal. Je moet er van houden en ik houdt er absoluut niet van wanneer het zo inhoudsloos is als deze.

avatar van horizons
Verrassend sterke film. Sowieso kan ik de stijl van Bay wel waarderen maar het valt op dat hij zich met bepaalde zaken iets inhoud in deze film, waarschijnlijk door het onderwerp. Zijn kleurgebruik is gelukkig wel behouden net zoals zijn camera regie. Goed bezig. De chaos en onduidelijkheid wie aan welke kant staat komt goed over.
Ook opvallend ingetogen soundtrack in deze film, hij is er wel, hij is goed maar nergens prominent op de voorgrond.

Spanning wordt goed opgebouwd in de film. Dat er geen echt "grote" bekende acteur inzit is een voordeel voor de film.

avatar van arno74
Pro-Amerikaanse oorlogsfilm met, hoe kan het ook anders, onverwoestbare Amerikaanse militaire superhelden. De niet-Amerikanen komen er slechter van af aangezien ze als sukkels en incompetente clowns worden neergezet. Zelfs de pro-Amerikaanse lokale gevechtspartners worden niet ontzien. Veel American pride dus, zoals wel vaker in dit soort films. Maar de bedoeling van deze film is verder glashelder: actievermaak, en daar voldoet het ruimschoots aan. In die zin een fijne wegkijker dus met veel geslaagde gevechtsscenes en wapengekletter. Mits je je aan de stereotype personages niet gaat storen is het binnen dit genre een film van bovengemiddelde kwaliteit. 3*.

avatar van horizons
arno74 schreef:

Het pro-Amerika gehalte viel wel mee vond ik. Zaken zoals Amerikaanse regering laat ze stikken, CIA faalt, worden uiteindelijk gered door lokale troepen, aantal "super-soldaten" sneuvelt en de tegenstander laat toch vernuft op enige momenten zien..