13 Hours (2016)

Verenigde Staten / Malta / Marokko
Actie / Drama

geregisseerd door Michael Bay
met Pablo Schreiber, John Krasinski en James Badge Dale

Op 11 september 2012 wordt het Amerikaanse consulaat en een CIA-basis in Benghazi Libië aangevallen door terroristen. Zes leden van het beveiligingsteam vechten voor hun leven om de overige Amerikanen te beschermen. Tijdens deze 13 uur durende aanval tonen de mannen daden van moed en heldhaftigheid om een tragedie op grotere schaal te voorkomen.

we kennen de meeste oorlogsfilms wel waar de soldaten altijd zulke goede gasten zijn met een hele lading aan persoonlijke emotionele situaties fototjes van vrouwen of kinderen gesprekjes met thuis jankende vrouwen die zwanger zijn kindsoldaten die vuurpijltjes knallen. Allemaal heel; leuk en aardig
Maar toen dat vrouwtje van onze held begon te huilen bij de mac donalds vond ik de film ineens heel slecht

het is dat het een zogenaamd waar gebeurd verhaal berust en hij toch wel wat actie bevat.

de woorden die ik zoek bij deze film zijn broederschap actie respect voor elkaar ooklal ben je anders.

maar ik vond het maar een stel oude lullen bij elkaar en het is allemaal zo netjes politiek correcte propaganda wij zijn de betste leerling van de klas en wij laten zien hoe we dat doen en dan natuurlijk het Rambo of 300 effect wat in alle actiefilms te zien is met weinig man een half dorp uitschakelen.

Ik heb 1 ding wat ik nog wil zeggen dat vrouwen moeten meer rechten hebben Zeker daar

avatar van notsub
Met wat horten en stoten komt de film wat moeizaam op gang. Het is dan duidelijk dat de ballen zijn ingezet op een flinke dosis rauwe realistische actie en die is zeer overtuigend. De Amerikaanse sentimenten zij me net te klef en dikken de boel onnodig aan. Deze film wordt gedragen door de intensieve schietpartijen en die bieden voldoende vertier. De achtergrond van de Libische burgeroorlog werkt goed en zo is dit een prima acteifilm.

Stukke minder als het boek. De vriendschap tussen Jack en Rone is totaal niet voelbaar, het wordt veel te snel verteld/gefilmd of eigenlijk meer nog niet goed gebracht, zoals o.a. de oplopende spanning vanwege auto's/foto's die gemaakt worden e.d., het continueren van de zoektocht naar de ambassadeur, iets waar het boek zeker een van de spannendste momenten geeft, de onzekerheid of Glen dood is of niet, de binding met de characters, iets waar deze film allemaal in faalt. Bay kan beter terug keren naar zijn melkkoe, maar goed je moet tussendoor ook eens wat anders regisseren.

Naar een waar gebeuren dat ons de chaos in Libië van onmiddellijk na Khadaffi in herinnering brengt. "Zijn dat vijanden of vrienden ?", ge hoort het meerdere keren in deze film die hulde brengt aan het heldhaftig verweer van een handvol Amerikanen. Aan vuurgevechten geen gebrek en daar zit dan wel de sterke visuele kracht in van deze film, al komen er ook menselijke aspecten aan bod en geeft dit geen aanleiding tot felle overdrijving.

avatar van frolunda
Eindelijk weer eens een film van Michael Bay die de moeite waard is,dat was alweer zo'n tien jaar geleden met the Island.
13 Hours: The Secret Soldiers of Benghazi vertelt het waargebeurde verhaal van diverse aanvallen door terroristen/strijders in 2012 (waarbij de ambassadeur van de Verenigde Staten om het leven kwam) op een geheim C.I.A. compound en het Amerikaanse consulaat in Benghazi,Libië.
De aanloop is wat lang maar is in feite het meest interessante gedeelte van de film.De chaos en het gevaar in Libië wordt goed weergegeven,er hangt constant dreiging in de lucht en de beelden (opgenomen in Marokko en Malta) zien er prachtig uit.
De actie die daarop volgt is ook in orde,vooral de spanning vlak voor een aanval en de uitstekende auto achtervolging mogen er zijn.Verder wordt het verhaal vrij standaard maar degelijk afgewerkt,al gaat de regisseur op het laatst weer een beetje over de top.
Verder mijn complimenten voor de vrij onbekende cast die stuk voor stuk een goede acteerprestatie neerzetten.Vooral james badge dale wist mij te overtuigen.
Goede film derhalve al had er qua lengte wel een klein half uur afgekund.

avatar van LOTR-lover
Het verhaal van Benghazi kende ik al, en deze film doet er wat mij betreft ook recht aan. De film zelf is soms wat chaotisch, zowel qua verhaallijn als qua beelden. Natuurlijk is oorlog chaotisch, maar het was soms too much, waardoor de film wat lastig te volgen was (vooral in het begin). De lange speelduur was zo voorbij, dat is dan altijd wel weer een goed teken.

7/10 (IMDB)

avatar van DeCol
Fijne actiefilm!

Deze gebeurtenis in Benghazi is destijds aan mij voorbij gegaan. Ik las in verschillende media dat deze film over politiek gaat, maar volgens Michael Bay gaat het over helden. Zo worden de zes ook weggezet, maar wel met mate. Hollywood kan hier nog wel eens in overdrijven, maar in 13 Hours is dat gelukkig niet het geval. Er wordt relatief weinig tijd gestoken in de achtergrond van de zes heren en hun onderlinge relatie. Dat is een beetje jammer en had gezien de speelduur wel gekund. Gelukkig genoeg actie die goed in beeld wordt gebracht.

avatar van white viking
In mijn lijstje van 10 beste films staat Black Hawk Down met stip op nummer 1.
Deze film heeft zich meteen naar een gedeelde eerste plek gekatapulteerd.

De film toont duidelijk aan hoe incapabel het ministerie van buitenlandse zaken onder Clinton toen was.

In het begin van de film had ik het even moeilijk om Krasinski in een niet komische rol te zien maar hij wist me uiteindelijk te overtuigen.

Cinematografisch sterk staaltje met uitmuntende acteerprestaties.

avatar van Left4Dead
white viking schreef:

Het was het beleid van Obama, Clinton nam de schuld op zich en beschermde Obama.

prima dikke actie van michael bay! maar dikke prestatie! Heftig verhaal ook.. kon zoals eerder genoemd de vriendschap tussen twee niet zo merken maar dat niet te min, heel heftig verhaal, mooi gedaan, goede acteerprestaties, mooie specials, k zat er midden in! lange film die zo voorbij was! dikke plus!!! En ja .. viel me wel op dat men met zoveel vijanden kwam dat ik me afvroeg hoe gaan ze dit doen? ietsje to much misschien.. maar ok!! verhaal lijn , de spanning , de fx. hele plaatje en betreffende oorlog kwam goed in beeld.. 3.5 ster..

avatar van johan_sb2
Wat een vreemd hoog gemiddelde voor dit b-filmpje. Alle standaard ingrediënten zitten erin. Oh oh wat in de Amerikanen goed en slim en natuurlijk zijn alle Libiërs slecht en dom. Verder krijgen we natuurijk de slowmotions en zielige Phone homes en hier en daar nog foto's van happy familys. Dat dit ooit op een groot scherm vertoond is, is onbegrijpelijk. 2 sterretjes

avatar van Gang_Star
De op waargebeurde feiten gebaseerde verfilming over een aanval op Amerikanen in Libië. Op voorhand interessant materiaal en met Michael Bay aan het hoofd, zorgden al snel voor hoge verwachtingen. Aan die verwachtingen heeft 13 Hours: the Secret Soldiers of Benghazi moeiteloos voldaan. Een speelduur van ruim 140 minuten die ondanks de lengte ook de volle speelduur blijft boeien. Ook ondanks dat de aanloop naar de eerste aanval vrij lang duurt. Daarna gaat het echter volledig los, met vele kogels, mortieren, raketten en uiteraard ook de nodige explosies. Het ziet er visueel allemaal prima uit en de actiescènes en de impact van alle kogels en ontploffingen worden heel sterk in beeld gebracht. Maar buiten dat, weet Michael Bay toch de nodige drama erin te verwerken dat zo wordt uitgewerkt dat het echt aangrijpend is. Een waanzinnig spektakel van een gebeurtenis waarbij zes mannen streden voor hun leven maar waarvan er maar 4 uiteindelijk weer thuis kwamen . Een prima film van Bay, waarbij ook de voor mij onbekende cast, zeker lof verdient.

avatar van Rujar
Interessant om te zien in wat voor chaos het land leeft. Absurd. Het beklemende sfeertje maakt de film wat betreft goed. Eenmaal bij CIA aangekomen kakte de film voor mij wel in en maakt deze een stuk minder indruk dan bij Black Hawk Down.

Goede film met goed acteerwerk. Ik vond het Amerikaanse sentiment zeker draaglijk in deze film. Gedurfde casting met John Krasinski trouwens. Ik vond het geslaagd!

avatar van mikey
Volgens sommigen een realistisch en trouw beeld van een gebeurtenis in Libië. Kwam op mij over als een over the top variant op het Assault on Precinct 13 gebeuren. Dus genietbaar veel geweld.

avatar van Toontje G
Ik sluit me volledig aan bij de woorden van johan_sb2. Ik had het zelf niet beter uit kunnen leggen.

avatar van sinterklaas
Michael Bay... Veel kogels... lang speelduur... flitsende special effects.

En zo reconstrueert de man de gebeurtenissen van een groep Amerikaanse soldaten in Libië... Ten tijde van Kadaffi. En hoe?

Ondertussen weet ik dat Amerika vaak bekend staat om zijn tenenkrommende heldenfilms waarbij het Amerikaanse leger altijd de good guys zijn... Maar het is aan de andere kant ook zo leuk om de boel vanuit een ander perspectief te bekijken. We volgen hier een Amerikaans leger... met tot zover voor mij onbekende acteurs, die een basis hebben opgebouwd in Libië... net zoals de vele basissen... Deze basis wordt op den duur bestookt door Libische extremisten waarbij we bijna anderhalf uur lang in een pief paf poef gehalte zitten. De kogels vliegen je om de oren, explosies, achtervolgingen... Noem maar op. De film gunt je geen adempauze. Maar... nu komt mijn andere perspectief... In het westen vrezen ze zo voor Shaira-bureau's en een toename aan moslims... Maar, wat doen de Amerikanen nou eigenlijk in al die Oostelijke landen? Vanaf dat optiek is 13 Hours een zeer vermakelijke film.

Maar het lijkt erop alsof Bay hier dat American Heroes gehalte toch een beetje achterwege laat... en er zijn dan ook nog Libiërs die met de Amerikanen meewerken... Althans... zij die tegen Kadaffi zijn. Ohja... Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.

En ja... Uiteindelijk is dit toch weer een vermakelijke Bay-productie geworden. Het trompettenmuziek en de patriottistische marsorkesten bleven overigens ook achterwege...

Toen ik de naam Michael Bay als regisseur zag in de recensies vooraf hield ik mijn hart vast omdat ie toch wel wat afgegleden was na zijn furore ooit met The Rock en de Bad Boys films. Met name door zijn absurde 'van dik hout zaag je planken' films. Maar moet zeggen dat deze film hem toch wel behoorlijk rehabiliteert.

De vergelijking met Black Hawk Down ligt erg voor de hand en wordt in eerdere commentaren ook aangehaald. Dat komt ook vooral door de sfeer die deze film uitademt met een groep soldaten die ergens zijn waar ze eigenlijk niets meer te zoeken hebben. Ook het einde is aandoenlijk niet in de minste plaats door de altijd sublieme Hans Zimmer die weer de juist snaar doet raken met zijn muziek.

Wel toont de film het handelsmerk van Bay door de hoeveelheid kogels en puin die om je oren vliegen in deze film. Uiteraard zal dit in het echie net even wat minder zijn geweest. Ik stoorde me er niet aan, sterker nog, Bay laat zien dat ie wel degelijk dit soort serieuzere films aan kan. Het Amerikaanse soldatenbravour wordt niet al te sterk overdreven en inderdaad wordt deze film vanuit meerdere hoeken aangevlogen, onder andere door het verscheurde land wat Libie na de val van Ghadaffi was geworden. Amerika had in die tijd niets meer te zoeken in het desolate Libie en dat feit werd niet helemaal ondergesneeuwd door de actie in de film.

Natuurlijk zitten er hier en daar wat cliches in zoals de verscheurde Amerikaanse vlag in het zwembad en het inzoomen op het CIA monument. Maar dat neem ik hier op de koop toe.

Verder bijzonder waren de voornamelijk vrij onbekende acteurs. Ik herkende alleen de FBI agent Conlin uit het 6e Homeland seizoen maar verder deden de namen me niets.

Aangrijpende top film die 4+ score verdient en bij blijft.

avatar van Basto
Bay is een geweldig cineast. Helaas laat hij zich te veel in met hersenloze Hollywood film. Nu valt 13 Hours daar ook wel onder, maar de realistische achtergrond, dwingt m tot een wat minder over the top te gaan.

Prima en spannende film

avatar van M!tch
Boven verwachting goede film.

Fijne Bay.

Ondertussen weet ik wel wat te verwachten van z'n films. Hij slaagt er ook in, ongeacht het onderwerp eigenlijk, toch steeds weer hetzelfde te brengen. Ik mag het wel af en toe, dus mij hoor je er zeker niet over klagen.

Ditmaal een modern oorlogsfilmpje, waarin vooral John Krasinski opvalt. Zowel qua rol als performance is het boven verwachting. De rest van de crew is minder interessant, het is dan ook niet verkeerd dat de film vooral op hem gefocused is.

Visueel zoals steeds erg netjes. Er zijn weinig regisseurs die regelmatig over de 120 minuten gaan die hun films zo visueel geanimeerd weten te maken. De camera doet eigenlijk nooit gewoon, kleurgebruik en belichting staan altijd centraal en eigenlijk is er niemand in Hollywood die betere actiescenes weer neer te zetten dan Bay.

Verder is het verloop niet zo geweldig origineel (Bay hangt ook wel vast aan waargebeurde zaken, al weet ik niet hoe dicht de film daar bijblijft), maar de actiescenes zijn gelukkig wel spannend genoeg. 140 minuten is dan misschien wat aan de lange kant, maar vervelen doet de film nooit.

avatar van Shadowed
Goed.

Verrassend, mijn eerste Bay film. Ik ben nooit echt geïnteresseerd in zijn Transformers serie geweest, en Bad Boys heb ik na een 30 minuten weer uit gezet. Deze film lag toevallig gratis te huur voor 2 dagen, dus die kans heb ik gewoon gepakt.

Ondanks een lange speelduur is de film best vlot en vermakelijk. Best een heftig en indrukwekkend verhaal, maakte ook meer indruk op mij dan 12 Strong en Lone Survivor. De actie was top en de effecten waren goed gedaan, visueel ook top.

Cameragebruik niet heel interessant en acteerwerk is wel ok, waren niet echt rollen waarmee je jezelf nou echt kon bewijzen. Sfeer was er heel soms, zoals de eerste en tweede golf bij "Zombieland", maar voor de rest vond ik het nou niet zo heel spannend.

Toch wel een toffe film, mooi gemaakt. Aanrader voor diegene die ervan houdt.