Only the Dead (2015)

Australiƫ / Irak
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Bill Guttentag en Michael Ware
met Abu Musab Al-Zarqawi en de stem van Michael Ware

“U verdient beter dan tirannie, corruptie en martelkamers, u verdient het om in vrijheid te leven. Ik verzeker iedere burger van Irak: uw land zal binnenkort vrij zijn.” Met die woorden kondigde George Bush in 2003 Operation Iraqi Freedom aan, de Amerikaanse invasie van Irak met als doel het land te verlossen van zijn dictator Saddam Hoessein. Australische journalist Michael Ware doet in dienst van Time verslag van de operatie. Het aanvankelijke gevoel van avontuurlijke opwinding maakt allengs plaats voor angst en obsessie als opstandelingen naar het wapen van zelfmoordaanslagen grijpen.

8 BERICHTEN 3 MENINGEN
avatar van boozebelly
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede, gewaagde, rauwe en harde documentaire.
Naast de hardheid van de oorlog laat deze docu ook goed de voedingsbodem zien van het islamitische extremisme van vandaag de dag.
Je moet geen moeite hebben met executies als je deze wilt zien. Onthoofdingen zijn weliswaar deels gecensureerd, maar bijvoorbeeld een schot door het hoofd komt gewoon voluit in beeld.
Het meeste indruk op mij maakte het doodsgerochel van een man die minutenlang ligt te lijden terwijl Amerikaanse militairen samen met de documentairemaker wat toe staan te kijken... Zelfs een genadeschot werd hem niet gegund. Dat ijzersterke shot laat wat mij betreft perfect de humane verstomping van de 'oorlogsziel' zien.

Zeer geslaagde oorlogsdocumentaire wat mij betreft

Indrukwekkend, onvoorstelbaar, rauw. Beide kanten worden belicht. Amerikanen vallen een land binnen en worden de bezetter. Dat roept opstand op. Oorlog brengt niet de rust, zinloos. IS is daar weer een voorbeeld van. Wie het verleden niet kent zal het heden niet snappen. Geschiedenis herhaald zich telkens weer. Het slot maakt je stil, verslagen, machteloos en ook schaamte. Wild wat aangeschoten is wordt met meer menselijkheid behandeld om de genadeschot te geven. Film wat je aan t denken zet, laat realiseren dat ieder mens tot t ergste in staat is.

Goeie documentaire gemaakt door een journalist die verslag doet van de oorlog in Irak. Vele brute, ongecensureerde en indrukwekkende beelden van de gruwelen die gepaard gaan met oorlog. Het tweede deel waarin de Amerikaanse soldaten worden gevolgd levert een aantal spannende momenten op. De soms wat te sensationele voice-over weerhoudt dit oorlogsdocument van 4.0 sterren.

avatar van Nixon17
Zo zie je maar weer wat voor ellende Amerikanen op de wereld veroorzaken. Atoombommen gooien op kleine kinderen, napalm gooien op burgers en random countries naar de klote helpen zodat terroristische organisaties meer invloed krijgen. Ook in Syrië doen de Amerikanen weer precies hetzelfde door het steunen van terroristen. Rusland snapt tenminste de situatie en weet dat het belangrijk is om een goede leider aan de macht te houden ook al gaat het dan ook niet allemaal zoals in de westerse wereld je hebt in ieder geval niet van die ISIS figuren aan de macht. Goede docu die ECHT alle twee de kanten laat zien en niet alleen maar het geneuzel van de Amerikaanse kant.

avatar van mcdaktari

Harde documentaire over de Irak oorlog. Amerika had daar beter weg kunnen blijven want het is er alleen maar slechter van geworden.

Mooie docu, erg hard maar ook erg goed in elkaar gezet, niet het standaard patriotisme maar de harde waarheid. Even reagerend op de meneer (Nixon17) hier boven over de atoombommen op Japan, die hebben vele (waaronder Japanse) levens gered, ik raad aan om te zoeken naar filmpjes over Unit 731 op youtube...
Maar OT, ik raad deze docu zeker aan, mits je niet zwak van hart en maag bent.

avatar van Goodfella_90
Stoorde me eigenlijk wel een beetje aan de documentairemaker zelf. Zat de hele tijd te twijfelen of hij dit nou als docu beschouwde, of als actieffilm over zichzelf, en dat doet de film geen goed.

Best indrukwekkend.

Al deel ik wel de mening dat de voice over van Ware niet echt bevorderlijk is voor de serieux. De beelden spreken veelal voor zich en hoeven niet zozeer extra aangedikt te worden, iets wat Ware niet altijd lijkt te snappen. Het is niet nefast voor deze docu, maar het verveelt af en toe wel een beetje.

Verder vooral een érg dichte inkijk in de kern van een oorlog. Beelden die af en toe het nieuws wel eens passeren, maar zo achter elkaar gemonteerd toch een stuk indrukwekkender. Als doorsnee Belg of Nederlander kan je je zulke situaties amper voorstellen, het gebrek aan een relativerend brokje sport aan het einde maakt dit dan ook veel indrukwekkender dan een gemiddelde nieuwsuitzending.

Ware belicht aardig beide kanten van het verhaal, de oorlogsgruwel wordt niet gemeden en ondanks de wat brakke opnames links en rechts zitten er af en toe verbijsterende beelden in. Héél veel meer dan een persoonlijke portret binnen een groter geheel is het niet, maar wel een keertje de moeite om gezien te hebben.