Only the Dead (2015)

Australiƫ / Irak
Documentaire / Oorlog

geregisseerd door Bill Guttentag en Michael Ware
met Abu Musab Al-Zarqawi en de stem van Michael Ware

“U verdient beter dan tirannie, corruptie en martelkamers, u verdient het om in vrijheid te leven. Ik verzeker iedere burger van Irak: uw land zal binnenkort vrij zijn.” Met die woorden kondigde George Bush in 2003 Operation Iraqi Freedom aan, de Amerikaanse invasie van Irak met als doel het land te verlossen van zijn dictator Saddam Hoessein. Australische journalist Michael Ware doet in dienst van Time verslag van de operatie. Het aanvankelijke gevoel van avontuurlijke opwinding maakt allengs plaats voor angst en obsessie als opstandelingen naar het wapen van zelfmoordaanslagen grijpen.

4 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van boozebelly
geplaatst: 2 juni 2016, 11:36 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Goede, gewaagde, rauwe en harde documentaire.
Naast de hardheid van de oorlog laat deze docu ook goed de voedingsbodem zien van het islamitische extremisme van vandaag de dag.
Je moet geen moeite hebben met executies als je deze wilt zien. Onthoofdingen zijn weliswaar deels gecensureerd, maar bijvoorbeeld een schot door het hoofd komt gewoon voluit in beeld.
Het meeste indruk op mij maakte het doodsgerochel van een man die minutenlang ligt te lijden terwijl Amerikaanse militairen samen met de documentairemaker wat toe staan te kijken... Zelfs een genadeschot werd hem niet gegund. Dat ijzersterke shot laat wat mij betreft perfect de humane verstomping van de 'oorlogsziel' zien.

Zeer geslaagde oorlogsdocumentaire wat mij betreft

geplaatst: 12 juni 2016, 13:35 uur [permalink]
Indrukwekkend, onvoorstelbaar, rauw. Beide kanten worden belicht. Amerikanen vallen een land binnen en worden de bezetter. Dat roept opstand op. Oorlog brengt niet de rust, zinloos. IS is daar weer een voorbeeld van. Wie het verleden niet kent zal het heden niet snappen. Geschiedenis herhaald zich telkens weer. Het slot maakt je stil, verslagen, machteloos en ook schaamte. Wild wat aangeschoten is wordt met meer menselijkheid behandeld om de genadeschot te geven. Film wat je aan t denken zet, laat realiseren dat ieder mens tot t ergste in staat is.

geplaatst: 6 juli 2016, 02:41 uur [permalink]
Goeie documentaire gemaakt door een journalist die verslag doet van de oorlog in Irak. Vele brute, ongecensureerde en indrukwekkende beelden van de gruwelen die gepaard gaan met oorlog. Het tweede deel waarin de Amerikaanse soldaten worden gevolgd levert een aantal spannende momenten op. De soms wat te sensationele voice-over weerhoudt dit oorlogsdocument van 4.0 sterren.

avatar van Nixon17
geplaatst: 30 oktober 2016, 12:15 uur [permalink]
Zo zie je maar weer wat voor ellende Amerikanen op de wereld veroorzaken. Atoombommen gooien op kleine kinderen, napalm gooien op burgers en random countries naar de klote helpen zodat terroristische organisaties meer invloed krijgen. Ook in Syrië doen de Amerikanen weer precies hetzelfde door het steunen van terroristen. Rusland snapt tenminste de situatie en weet dat het belangrijk is om een goede leider aan de macht te houden ook al gaat het dan ook niet allemaal zoals in de westerse wereld je hebt in ieder geval niet van die ISIS figuren aan de macht. Goede docu die ECHT alle twee de kanten laat zien en niet alleen maar het geneuzel van de Amerikaanse kant.