The Siege of Jadotville (2016)

Alternatieve titel: The Siege at Jadotville

Ierland / Zuid-Afrika
Oorlog / Historisch

geregisseerd door Richie Smyth
met Jamie Dornan, Mark Strong en Jason O'Mara

De film speelt zich af in 1961 ten tijde van de Congo-crisis. Generaal Pat Quinlan en zijn 150 manschappen worden door Hammarskjold van de Verenigde Naties naar de stad gestuurd nadat Katanga zich heeft afgescheiden. Gedurende 6 dagen en nachten worden ze aangevallen door 3000 soldaten van de Congolese regering die worden gesteund door de Franse en Belgische huurlingen die zijn ingehuurd door de mijnbouwbedrijven.

avatar van Redlop
Zeer matig omdat het na een veelbelovend begin een saaie herhaling van zetten is. Goeie acteurs maar drama ontbreekt.

avatar van cor1946
Goede film over de slachtingen in Congo. Goed gespeeld met die politieke streek.

avatar van martijn011
Best wel een aardige film. Het verhaal was me onbekend dus ik had ook totaal geen idee hoe het zou aflopen.
Wat deze film wel bewijst is dat er meer smerige politieke spelletjes gespeeld worden dan je als doodgewone burger, of in dit geval als soldaat, kan bevroeden.

Ik had al snel sympathie voor de Ierse soldaten, ook al was het acteerwerk onder de maat en de eerste de beste gevechtsscène van een bedroevend niveau. Later in de film werd dat laatste sowieso beter en ik stoorde me ook minder aan het acteerwerk. Het verhaal kon me eigenlijk wel boeien en saai wordt het sowieso nooit.
Prima Netflix-original, voldoende.

Goede, op feiten gebaseerde, oorlogsfilm.
Een stukje geschiedenis dat voor velen van ons totaal onbekend is.
Maar niet minder schokkend.
Prima vertolkingen, van de ganse cast, die geen al te grote namen kent.
Heb me zeker niet verveeld met deze film, die vol actie zit van begin tot einde.

avatar van Sergio Leone
Degelijk.

Net als meerdere Netflix Originals geen hoogvlieger, deze Siege of Jadotville, maar wel degelijke cinema en vooral een interessante geschiedenisles over een potsierlijk conflict in Afrika in 1961. Het is natuurlijk cynisch dat je nog 100 dergelijke confrontaties tussen 1961 en nu kan verfilmen.

Hoe dan ook, behalve het actiegedeelte - ook gewoon degelijk in beeld gebracht -, is het politieke luik natuurlijk hetgeen er echt uitspringt. Mark Strong speelt voortreffelijk een eikel van formaat. Het politiek opportunisme spat ervan af, zonder karikaturaal te worden. Nadien schijnt zijn personage - in het echt dan - nog minister te zijn geworden, terwijl de Ierse soldaten lange tijd als lafaards bestempeld werden.
Dan is het al meteen minder cynisch dat je nog 100 dergelijke confrontaties tussen 1961 en nu kan verfilmen.