Little Boy (2015)

Verenigde Staten / Mexico
Oorlog / Drama

geregisseerd door Alejandro Monteverde
met Emily Watson, Tom Wilkinson en Ted Levine

In een klein Amerikaans dorpje in de jaren 40 woont een 8-jarig kind dat de bijnaam 'Little Boy' heeft. Vanwege zijn kleine postuur wordt hij gepest en buitengesloten door leeftijdsgenoten. Zijn enige echte vriend is zijn vader James. Het leven van Little Boy staat dan op z'n kop als zijn vader wordt opgeroepen om te vechten in de oorlog. Geïnspireerd door zijn stripboekheld gelooft Little Boy dat hij zijn vader terug naar huis kan laten komen. Om dit voor elkaar te krijgen zal hij bevriend moeten raken met de persoon die hij het meeste vreest; een oude Japanse man die immers het gezicht van de vijand representeert.

Het nostalgische, dramatische en ook wel kleffe sprookje, in een suikerzoete kleurstelling, zat vol met beeldspraken, bovennatuurlijke gebeurtenissen en spiritualiteit. Het onderliggende verhaal, waarin alles om vertrouwen draaide, had energie en was simpel gehouden. Het had de te verwachten emoties, maar gelukkig ook de nodige humor en (voor mij) onverwachte lessen over tolerantie. Ik vond de gehele cast goed spelen en daarnaast was Jakob Salvati hartstikke lief.

avatar van bjerik76
geen leeftijdskeuring, maar door de mierzoete recensies ieder geval geen 16

bjerik76 schreef:
geen leeftijdskeuring, maar door de mierzoete recensies ieder geval geen 16

"Rated PG-13 for some mature thematic material and violence"

avatar van Baboesjka
Tja, smaken (en meningen) verschillen. Een mooie film, wat mij betreft. Een vermakelijk verhaal van begin tot eind. Het keek erg prettig weg en ik vond het nergens saai worden. Het zit goed in elkaar en ik vind het beeld mooi helder en kleurrijk. Het acteerwerk vind ik goed. Het jongetje stal mijn hart en de film wist mij te raken. Een favoriet! 4,5*

avatar van K. V.
Deze film eens bekeken en vond het wel een goeie film. Toch eens een wat andere oorlogsfilm die meer wordt gezien vanuit het perspectief van een kind. Deze aanpak werkte wel.
Ik vond het ook wel mooi vormgegeven en de cast deed het ook prima. Verder was de speelduur ook goed, niet te lang en niet te kort. Toch wel aangenaam verrast door deze film.