The Boys from Brazil (1978)

3,29

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Drama

geregisseerd door Franklin J. Schaffner
met Gregory Peck, Laurence Olivier en James Mason

Barry Kohler, een jonge en onervaren Nazi-jager ontdekt in de jaren 70 een geheime SS-meeting in Zuid-Amerika. De plannen van de Nazi's, geleid door de beruchte dokter Josef Mengele, worden in eerste instantie afgedaan als onbelangrijk. Wanneer Kohler echter vermoord wordt gaat de ervaren Nazi-jager Lieberman op onderzoek uit.

109 BERICHTEN 32 MENINGEN
avatar van AnthonyG.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Heel sterk en enig plot, maar de film oogt wel wat gedateerd, zeker de eindscenes in de herfst.

Gregory Peck als Mengele deed me denken aan Daniel Day Lewis in "There will be blood".

avatar van frolunda
Onderhoudende thriller met een sterk verhaal die tegenwoordig ietwat gedateerd aandoet.Toch nog steeds de moeite waard door het originele uitgangspunt,de sterke rol van Mason en in iets mindere mate Peck en de sterke casting van Jeremy Black als 'the boy' .Wel jammer dat m'n DVD versie vrij matig van kwaliteit is,tijd voor een Blu-ray release.

avatar van JeroenFR08
Aardige film, gemengde gevoelens na het kijken.
De film ziet er wel heel gedateerd uit. De acteurs leveren goede prestaties, vooral Peck vond ik een arrogante bal als Mengele.

Het einde is naar mening erg ongeloofwaardig, als dat beter was geweest had ik de film waarschijnlijk beter gevonden. Jammer

avatar van FILM!BOY!
De film begint erg goed, maar ongeveer halverwege zwakt het verhaal erg af, maar hij word niet slecht. De film heeft wel een erg raar einde, maar dat heeft naar mijn mening geen invloed op het cijfer. 3,0

avatar van mikey
Gisteren herzien. Die nazi sfeertjes in zuid amerika zijn hilarisch en briljant. Vooral het koppel peck/ mason doen het erg goed als oud nazis met typische maniertjes. Zoals de liefde voor punctualiteit. En wagner adoratie bijv. Heerlijke 70's flick, prachtige settings en vreselijk spannend. Ik vind alleen dat gedoe met die rothonden te eng op het einde.

avatar van Tiany
Schitterende thriller, goed gespeeld, een aanrader. 5*

avatar van knusse stoel
Ik sta echt versteld dat deze thriller zo slecht scoort op deze site (nog geen 7).
Een fantastische film die we binnenkort voor de 3e maal in mijn leven gaan bekijken want iedere keer is het weer spannend. Net als "Tiany" in april van dit jaar al over de film schreef: schitterend, goed geacteerd en een aanrader!

avatar van 93.9
Gedateerd, maar genietbaar.
Zwaar minpunt zijn de Duitsers die Engels met accent praten..

avatar van Robertdeniro
Geweldige klassieker die m.i. veel te laag scoort hier. De kleuren, de sfeer, de muziek, alles ademt de sfeer uit van een spannende dilm uit die tijd. Het oogt wat gedateerd, maar het verhaal van Ira Levin wordt duidelijk neergezet en Gregory Peck is echt eng, de verhaallijn dreigend en onderhoudend. De rol van Lieberman is ongelooflijk goed en realistisch. Vanavond heb ik hem voor de 3e keer gezien en hij is nog meer indrukwekkend dan daarvoor, 4 sterren!

avatar van Koerok
Inderdaad een klassieker. Eentje die ik nog niet had gezien, dus werd het tijd.
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik vond het een lange zit. Nogal langdradig, of misschien gewoon te gedateerd. Tuurlijk, het plot is origineel, maar dat wist ik helaas al.
Verder vind ik het moeilijk te boordelen. Wel gewelidg om Gregory Peck en Lawrence Olivier weer eens te zien. Ook de nog piepjonge Steve Guttenburg was leuk. Maar als spannende thriller zou ik 'm mensen toch niet aanraden.

avatar van des1
Tis natuurlijk de film die samen met Marathon Man onbedoeld een tweeluik over de nasleep van de 2de W.O. is geworden voor Laurence Olivier. In The Boys From Brazil speelt ie een ouwe nazi-jager gemodelleerd naar Wiesenthal, in Marathon Man Der Weisse Engel, gemodelleerd naar Mengele. Bijna geen grotere uitersten. In beide films speelt Olivier fantastisch. Op één of andere manier is de zachte, bijna klagerige manier waarop ie de vrouw des huizes in een scene roept "Mrs Wheeler... Mrs. Wheeler" me altijd bijgebleven. Voor de meesten zal "Is it safe?" als ie Dustin Hoffmann met z'n tandartsboor onder handen neemt veel meer in de herinnering zijn blijven plakken. Afijn, terug naar Boys From, lekker monumentaal is ook de rol van Gregory Peck als Josef Mengele. Beetje camp bijna zoals ie deze kampbruut met dokterstitel neerzet. Mooi staaltje is als ie herinneringen ophaalt over zijn ontmoeting met Hitler: "When he heard what waz pozzible, he was Zzrrrilled!" En Peck liet als acteur van de hele oude stempel al eerder zien dat ie niet vies is van wat overacting. Film biedt voldoende spanning met somtijds 'slice of real life' momenten ook, en laat zien wat clonen vermag. Overigens zie ik Adolfjes maken nog eens echt mogelijk zien worden.

avatar van HarmJanStegenga
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Had eigenlijk niet zoveel verwacht van deze 'Boys from Brazil', n.a.v. wat commentaren hier. Ik was dan ook positief verrast gisteravond, want ik heb me kostelijk vermaakt. Al die Hitler-kloontjes, fantastisch. Sowieso neigt deze prent echt naar het zwart-komische. Zowel Peck als Olivier schmieren er heerlijk op los. Ik vond de rollen prima passen in het geheel wat erg over-the-top aandoet, dat Braziliaanse landgoed van Mengele met die Arische figuurtjes daar, de scene met die Dobermans.. geweldig. Ja, erg goede film.

avatar van Filmkriebel
Wat een verhaal man. Je moet er maar opkomen. Een Nazi jager is een vreemd komplot op het spoor, waarbij 94 mannen van 65 jaar moeten vermoord worden over de hele wereld en waar Mengele de spilfiguur van is. Omdat alles een reden heeft, is dat natuurlijk ook de hele film de hamvraag waarom zoiets moet gebeuren. Leuke rollen van enkele Hollywoodkalibers op leeftijd. Vooral Peck staat scherp als de bekende sadistische Auschwitz dokter Mengele maar ook Olivier met zijn yiddish accentje is een sterk tegengewicht. Vooral het einde stond nogal bol van de toevalligheden. Zeker een goede onderhoudende thriller met een plot waar je even stil blijft bij staan. Grappig om weten dat de echte Mengele in 1978 nog leefde en wie weet, misschien zag hij ooit The Boys from Brazil. In ieder geval zal hij er geen grote fan van geweest zijn

avatar van hkoster
inmiddels 5 maal gezien. blijft onderhoudend maar wat wil je met acteurs als:
Gregory Peck, James Mason en Laurence Olivier.

avatar van Hendrick99
Indrukwekkende speelfilm, die je met een beetje goede wil ook een docudrama zou kunnen noemen. Veel historische feiten (Josef Mengele, Alte Kameraden, Zuid-Amerika enz) en een deel ook fiction.
Glansrollen voor Gregory Peck en Laurence Olivier. Eigenlijk een film die elk jaar wel weer een keer op TV vertoond zou moeten worden. Liefst zo rond 4 of 5 mei. Opdat wij niet vergeten...

avatar van RuudC
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Grootse verhalen uit de jaren zeventig: ben er langzamerhand dol op geworden! De sfeer zit er steevast in en met Geweldige acteurs als Gregory Peck zit je altijd goed. Alleen James Mason kan ik niet meer serieus nemen, wat te wijten is aan Eddie Izzard. Dit si zo'n film die bovendien ook uitnodigt om het boek te gaan lezen. Het verhaal is intrigerend en houdt de aandacht over de twee uren moeiteloos vast. De decors zijn geweldig (ik zou haast zelf in de jaren zeventig willen leven), de film is mysterieus en steeds weer verras ik me erover dat er mensen om het leven komen. Langzaam wordt het mysterie ontrafeld en blijkt de ontknoping nog best verrassend te zijn. The Boys From Brazil is niet zo goed als gelijksoortige films uit die tijd, maar zeker vermakelijk.

Het eerste uur is erg interessant. Waar gaat dit naar toe? Maar zodra dit bekend is, vind ik de film niet sterk meer. Jammer.

avatar van Gerlof1378

Had deze film al een tijdje niet meer gezien en het blijft een aardige film hij is wel wat traag maar daar moet je ff doorheen bijten. Lawrence Olivier en Gregory Peck spelen de hoofdrol de 1 als de nazi dokter Mengele de andere de nazi jager Lieberman een goeie cast dus en voor de rest moet je hem gaan kijken en zelf oordelen hasta luego