The Good Lie (2014)

geregisseerd door Philippe Falardeau
met Reese Witherspoon, Corey Stoll en Sarah Baker

'The Good Lie' vertelt het waargebeurde verhaal van een jonge vluchteling uit de Soedanese burgeroorlog. Samen met drie lotgenoten gaat hij naar de VS, waar hij een nieuw bestaan hoopt op te bouwen. Ze ontwikkelen een bijzondere vriendschap met hun maatschappelijk werkster.

Vanaf 30 oktober in de bioscoop (eOne)
EDIT: bioscooprelease is helaas komen te vervallen. Vanaf 20 mei 2015 te koop op dvd en blu-ray.

Haha, echt zo'n gevalletje: 'ja, we gaan een sociaal geengageerde film maken, is heel hip. Over de vluchtelingen van de Afrikaanse oorlog.Mja, wel met een blonde Amerikaanse hollywoodactrice als hoofdrol om wie het draait natuurlijk'.

avatar van diaan11
kos schreef:

Eerst kijken dan (be) oordelen

Prima film met een kleine rol voor Witherspoon en een duidelijke hoofdrol voor het verhaal van de vluchtelingen. Niet overdreven dramatisch of 'typisch Amerikaans'.

avatar van Filmkriebel
The Lost Boys of Sudan

diaan11 schreef:
Niet overdreven dramatisch of 'typisch Amerikaans'.

Agree, dit is een eerlijke en menselijke film! En draait helemaal niet om Witherspoon. Ik kan niet genoeg krijgen van dit soort humanitaire films. Vier Soedanese vluchtelingen vinden hun weg van een Keniaans vluchtelingenkamp naar Amerika om er een nieuwe toekomst te beginnen. Het dramatische begin, die de vlucht uitbeeldt van de kinderen, is mooi gebracht en heeft allures van een avonturenfilm. Het Amerikaanse gedeelte is vrij licht van toon en blijft stilstaan bij de culturele clash. Gelukkig geen traantjestrekkerij en overdreven dramatisering; in de plaats krijg je een frisse streep humor. De film ziet er ook heel authentiek uit : de acteurs (zelf Soedanese vluchtelingen) praten hun eigen taal en is ook deels on location gefilmd. Misschien net té feelgood en cheesy (het einde) om het helemaal af te maken maar storend vond ik dit geenszins. Een aanrader!

Hele mooie film. Van het begin tot het einde geboeid goed verhaal. Met mooi moraal en mooie beelden waarin je de duidelijke verschillen tussen culturen en generaties te zien krijgt.

joyce.b
Deze film had vanaf het begin een komisch effect op me. Het begin van de filim is te omschrijven als het liedje van de 10 kleine negertjes ,en wanneer dat liedje eenmaal in je hoofd zit,en je ziet de filmbeelden,dan kán het niet meer goedkomen

Niks ergers dan oorlog,maar film het dan niet op de manier van dat liedje.

Doordat de film de grote tegenstellingen van het rijke westen,vrede,gelijke man/vrouw rechten,werk en een goed draaiende economie énerzijds (Amerika) ,en het tegengestelde daarvan anderszijds in Soedan,,laat zien ga je je continu afvragen hoe het toch komt dat " dáár" nog oorlog is, en ze grotendeels in hutten en de bush bush leven, en het overgrote deel maar vlucht,en dat het "hier"een stuk aangenamer vertoeven is.

In plaats van een soort empathie voor de hoofdpersonen krijg je eerder een ergernis aan het passieve van de hoofdpersonen.
En maar zitten en maar wachten en maar vragen stellen en eisen stellen ( kan ik naar school,waar is mij geld, krijg ik een huis..,breng me bij mijn zuster,ze moet bij ons zijn) ,ik ben hier nu,dus geef jij me maar eten,ik heb honger) .) ,maar zelf ergens actie ondernemen doen ze drie kwart van de film niet.

Het laatste kwartier,wanneer ze verwesters zijn,begint erop te lijken,en er lijkt zowaar een vriendschap of intiemere relatie te ontstaan tussen de welzijnswerkster en "the Chief"

Ik heb me zelden zo geergerd aan een film.Ik heb de film afgekeken omdat het wel een film (en dus emotie,en dus vermaak en tijdverdrijf) is,en precies daarvoor zijn films bedoeld

Goede avond,

Daarnet de film bekeken. Mensen die dit geen boeiende film vinden, snappen het denk ik niet helemaal.
Ik vond het een pakkende film, prima in beeld gebracht (zeker in het begin). Inderdaad een dosis humor is gebracht. Acteerpresentatie van Reese was prima te noemen.
Ik ben in veel landen geweest en ik ken de impact van deze landen.
Grandioos in scene gebracht. Een must see voor iedereen die een hart heeft en een beetje inlevingsvermogen heeft. Zeer zeker 4 sterren waard!

Ben niet echt overtuigd van deze film, er had veel meer in gezeten.

Een authentiek overkomede film (eigenlijk twee verhalen in een) over een groep vluchtelingen (familie en wees) uit Soedan, met uitermate pijnlijke en gruwelijke scenes, maar ook menselijkheid en een dosis goede wil en fatsoen. Zo nu en dan werd de goede (christelijke) boodschap wel erg dwingend opgevoerd en werd zoetsappigheid niet geschuwd, maar in het algemeen bleef de film aardig in balans. De cast was overtuigend, met vooral de Soedanese acteurs die naturel, doeltreffend en sterk speelden.

De film kabbelt maar voort zonder veel emotie en wist me nergens te raken verder een redelijk tussen doortje maar niet helemaal mijn ding. Normaal gesproken is drama mijn ding maar het was allemaal te lief en onschuldig.

avatar van jeuletaxi
Mij raakte de film zeker wel.
Wat een ellende dat ze daar meemaken, en gelukkig ook leuke en grappige momenten.
Vond het een hele aangename film om naar te kijken en zeker de moeite waard omdat de Soedanese acteurs prima en naturel acteerde. Mooi verhaal en hele mooie beelden.
Voor mij een ruime 7 en dus zeker een aanrader.

Pas aan het eind wordt beetje duidelijk waarom titel "The Good Lie" heet........
Verder is het wel een goed onderbouwede film maar aan de andere kant ook weer te standaarrd om echt te kunnen boeiien.
2.5*/3*

avatar van Brabants
Het ware verhaal van de verschrikkelijke tweede Soedanese burgeroorlog wordt in The Good Lie gemuteerd in een zoetsappige en clichématige film die voldoet aan alle Hollywood criteria. Dit neemt niet weg dat het toch een meeslepende en enigszins ontroerende film is, die met een juiste afwisseling aan humoristische momenten toch sterk weet te imponeren. In den beginne leek het erop dat de deelname van Reese Witherspoon niet meer zou betekenen dan een mooi affiche, maar haar acteerkunsten blijven positief gezien zéér verrassen. Zij begint onderhand mijn lievelingsactrice te worden van dit moment, chapeau!!

avatar van james_cameron
Eersteklas drama over een groepje Soedanese vluchtelingen die, na jarenlang in een vluchtelingenkamp gewoond te hebben, de kans krijgen om in de VS een nieuw bestaan op te bouwen. De film weet precies de juiste snaar te raken, daarbij oneindig geholpen door de geweldige hoofdrolspelers, in werkelijkheid ook Soedanese vluchtelingen. Reese Witherspoon en Corey Stoll hebben leuke bijrollen. Prachtig gefilmd en zorgvuldig in elkaar gezet, zonder vals sentiment.

Begrijp niet dat ze in een propeller vliegtuig instappen en in de lucht is het ineens een straalvliegtuig, ook dat de soedanese vluchtelingen niet weten wat een een telefoon is, goed engels spreken en binnen de de korste keren aan het werk waren is voor mij althans een wat ongelofelijke indruk, verder wel een redelijk drama maar niet erg waarheidsgetrouw! 3*

avatar van Pazmaster
Het verhaal is niet heel erg interessant, er had wat meer diepgang in mogen zitten. Dit is een wel heel luchtige kijk op hoe het met vluchtelingen die naar de VS vluchten vergaat. Het acteerwerk is oké, ik vind het alleen wel frappant dat Witherspoon, Stoll en Baker bij de cast genoemd worden i.p.v. Oceng, Duany en Jal (de 3 vluchtelingen).

Mooie film. Natuurlijk krijgt het verhaal een amerikaans sausje, maar ik vind dat de film overeind blijft.

avatar van Onweersvlieg
Hele mooie film, bijzonder ook dat sommige acteurs echt vluchtelingen zijn geweest.

Goeie film over een aantal jonge Soedanese vluchtelingen die na jaren onderdak krijgen in Amerika. Een mooi en inspirerend verhaal waarbij sommige gedeeltes mbt de vluchtelingenproblematiek wel wat gemakkelijk gaan. Toch weet de film wel de juiste toon te houden, waarbij sentiment goed wordt vermeden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Kluisterende cultuur.

Lieve film over een groep Soedanese vluchtelingen die een weg in de wereld probeert te vinden. Waar het begin uiterst serieus is met bloederige taferelen en een hoog drama-gehalte, blijkt de film na een kwart van de speelduur om te draaien naar een enigszins komische feelgoodfilm als ze uiteindelijk in het beloofde land aankomen. De diverse cultuurverschillen en goedhartigheid van de hoofdrolspelers zullen bij menigeen een lach en een traan doen opwekken.

Toch komen de hindernissen waar het stel tegen aanloopt niet echt goed over. Met uitzondering van het begin. En dus lijken de obstakels overkomelijk, hetgeen ook blijkt tegen het einde. Al moet gezegd dat het daadwerkelijke slot minder 'goodfeelerig' is dan je zou verwachten. Dit soort momenten doen het warme gevoel soms wat wegebben omdat de balans een beetje zoek lijkt, maar dat de film de kijker aan het scherm gekluisterd houdt moge duidelijk zijn.

Goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

De herdernissen zijn inderdaad overkomelijk, maar dat zijn ze meestal. De film laat ons niet echt meevoelen met de onzekerheden waar deze mensen tegen aanlopen. Als je opnieuw begint in een nieuw land levert allerlei overkomelijke problemen op. Het probleem is dat je pas achteraf weet dat het overkomelijk was en dat je je er tot die tijd behoorlijk zorgen over kan maken.

avatar van Leo1954
Heb me zeker niet geërgerd aan deze film. Wat kritiek omdat de film me nooit écht pakt. Blijft wat zoetig op de e.o.a. manier.

avatar van bjerik76
Op zich een mooie film,met mooie beelden.
de film duurt erg lang, maar toch is alles erg snel gefilmd.
Het inburgeren, de taal ect.

Alles is niet te gedetailleerd gefilmd hoe triest de achtergrond ook is geweest.
Doordat dat ( en de drama) niet echt in beeld word gebracht heeft de film een hoger zoetig gehalte gekregen.
Een eind goed al goed film wat te luchtig is gefilmd, maar daardoor weer wel toegankelijker word voor de jongere kijkers.

Bij de delete scenes zitten veel scenes die van mij toch wel de film hadden mogen halen btw.

Een film met twee totaal verschillende gezichten. Het avontuurlijke en tragische eerste deel in Afrika vind ik verreweg het beste. Het tweede deel over de integratie in de Amerikaanse samenleving was meer interessant dan goed. Best leerzaam om te zien hoe deze jonge vluchtelingen geconfronteerd worden met een enorme cultuurschok en hoe ze van lieverlee leren hoe daar mee om te gaan. Integreren is een moeizaam proces, maar dat vermoedde ik al.
Het verhaal is geïnspireerd door ware gebeurtenissen. Je zult het maar meemaken.

avatar van Decec
Een mooie drama film...
Mooi en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Reese Witherspoon...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Deze film had ik eerst gevonden, maar 't was een mislukte still...

in 't begin lijkt 't een beetje saai, maar eens ze in Amerika aankomen, wordt dit echt een zalige film. Ontroerend, pakkend, grappig, 't verandert je kijk op de wereld Ik heb enorm genoten van deze film.

avatar van jemeca
Goeie film
Erg genoten

Sprekend en pijnlijk relaas over Soedanese kinderen op de vlucht voor de burgeroorlog.
Nadien wat humor door de onwennigheid van de vluchtelingen in de Amerikaanse business- en consumptiewereld.
Er wordt goed geacteerd en het verhaal boeit van A tot Z met een toch wel aangrijpend slot.

avatar van Boneka
The Good Lie stond al lang op mijn bucket list, maar doordat hij nog moeilijk te verkrijgen was op het blauwe schijfje kwam het er maar niet van. Toevalligerwijs kwam hij nu op tv en was het een prima gelegenheid om hem nu eens te bekijken. Normaal gesproken houd ik wel van Reese Witherspoon, maar in deze film waarin ze maar een bijrol vertolkt is het maar een vervelende maatschappelijk werker die het groepje vluchtelingen maar even snel moest ophalen en daarna moest dumpen bij een gastgezin. Meest vreemde scene was nog wel dat ze bij aankomst bij het eerste opvanghuis uit de auto stapte en de vluchtelingen aan hun lot overlieten. Ze reed dan nog wel terug, maar jeetje zo breng je dat toch niet in beeld!. Enig empathie was ver te zoeken in Amerika en daar ligt dan ook mijn grootste kritiekpunt. Ook de manier hoe ze te werk gesteld werden in een voor hen jachtige leven. Ik vond dat er te weinig ruimte was voor een goede overgang. Daarbij vond ik hun inburgeringscursus wel erg snel gaan. En al snel hoor je ze vloeiend Engels spreken.

Maar gelukkig heeft de film zeker ook sterke punten. Sowieso is het begin in Afrika South Sudan erg fraai gefilmd en zien we de echte problematiek. Het eerste half uur is dan voor mij ook het beste van de film. Daarbij zijn de hoofdrolspelers voor mij ook de inwoners van Sudan. Prima geacteerd! Zeker tegen de gevestigde orde uit Hollywood.

Het eind verloopt eigenlijk ook wel best snel. Broer gaat terug naar Kenia en het vervolg wordt snel in elkaar gemonteerd en de lezing in Amerika volgt dan snel. En dan is er ineens wel volle aandacht en sympathie. Tja.

Kortom het thema is prima de opnames uit Amerika en plot zijn goed maar de regie en ontvangst in Amerika vond ik maar magertjes.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Een interessant drama filmpje die ondanks het verhaal redelijk luchtig blijft en zelfs wat lachmomenten in zich heeft.
De lachmomenten worden vooral veroorzaakt door de enorme verschillen tussen de leefwijze in Amerika en het leven wat ze gewend waren in Soedan. Het leven in Amerika is hectisch en eigenlijk gewoon 1 grote poppenkast in de ogen van de hoofdrolspelers.
De scene dat ze enorm hard moeten lachen om een simpel mopje over een kip die de weg oversteekt was toch wel erg komisch en een leuke vondst in dit menselijke verhaal.

Het einde voelde voor mij persoonlijk een tikkeltje geforceerd aan maar stoorde mij tegelijkertijd ook niet heel erg, ik was blij dat de film niet het zoetste sausje heeft gepakt wat ze konden vinden en het Amerikaanse sentiment gehalte niet te veel op de voorgrond hebben willen drukken.
Last but not least, Reese Witherspoon speelde haar rol niet te overdreven en hield het personage geloofwaardig, de poster is een beetje misleidend op dit gebied.

avatar van gizzegiz
Prachtfilm! Absolute aanrader!

avatar van cantforgetyou
Dit is zeker geen slechte film. Je merkt dat het geen bioscoop film is met ontzettend groot budget. Maar toch kijkt de film goed weg. Reese steekt met haar acteerervaring met kop en staart boven de rest van de cast uit, maar dat geeft niet. De andere acteurs doen wel echt hun best. Ik vond het een zeer fraaie film. En zeker de moeite waard om eens te kijken. Het geeft wel weer wat meer perspectief en inlevingsvermogen naar vluchtelingen toe.

Enorm imponerend.

Mooi verhaal dat kan worden verdeeld in twee delen. Het eerste deel speelt zich af in Afrika, waar een stel kinderen vlucht voor de Soedanese burgeroorlog. Prachtig, met veel aandacht, in beeld gebracht. Af en toe met hartverscheurende beelden, maar het wordt nergens overdramatisch. Kinderen acteren prima.

In het tweede deel zijn de kinderen wat ouder en vertrekken ze naar Amerika. Het cultuurverschil gaat gepaard met wat komische momenten, maar ook met meer beladen situaties. Wederom secuur in beeld gebracht en de zorg die in de film is gestoken, spat van het scherm.

Het verhaal weet van begin tot eind de boeien en plaatst bepaalde zaken in perspectief. Zeker dat laatste is iets dat het bij veel mensen goed zou doen.