

What Maisie Knew (2012)
Genre: Drama
Speelduur: 99 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Scott McGehee en David Siegel
Met onder meer: Onata Aprile, Julianne Moore en Alexander Skarsgård
IMDb beoordeling:
7,4 (28.871)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 24 oktober 2013
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot What Maisie Knew
"Based on the novel by Henry James"
De zevenjarige Maisie is de speelbal in een voogdijzaak tussen haar moeder Susanna, een oude rockster, en haar vader Beale, een belangrijke kunsthandelaar. In een poging om de strijd om de voogdij te winnen trouwt Beale met Maisie's oppas Margo, waarna op haar beurt Susanne trouwt met de lokale barman Lincoln. Op die manier worden Margo en Lincoln gedwongen deel uit te maken van deze onderlinge vete en krijgen ze sympathie voor Maisie's positie, en uiteindelijk voor elkaar.
Externe links
Acteurs en actrices
Susanna
Beale
Lincoln
Margo
Maisie
Cecilia
Zoe
Martin
Ms. Baine
Ms. Fairchild-Tetenbaum
Video's en trailers
Reviews & comments

scorsese
-
- 12466 berichten
- 10592 stemmen
Uitstekende film waarin een echtpaar in scheiding met elkaar vechten om de voogdij over hun dochtertje. Niet uit liefde voor hun kind, maar uit egoïsme. Verteld door de ogen van het 7-jarige meisje die vertederend mooi wordt neergezet door Onata Aprile. Net geen 4.0 sterren omdat ik toch wat moeite had met de geloofwaardigheid van de moeder, ondanks een goeie rol van Julianne Moore.

GinolaEHV
-
- 2126 berichten
- 2580 stemmen
Hartverscheurend drama, dat geloofwaardig blijft en de clichés weet te vermijden. Onata Aprile acteert zeer overtuigend en heeft een schattigheidsfactor van 3000. Dat laatste helpt de film ook wel.
Heb al jaren mijn top 10 niet veranderd, maar heb deze er ingezet.

Brabants
-
- 2843 berichten
- 2123 stemmen
Twee zelfingenomen carrièremensen die niet in het hier en nu durven te leven. Waarbij het een schande blijkt te zijn, dat dit soort types een kinderwens kunnen vervullen. Hierbij kun je jezelf stellig afvragen waar het op gebaseerd is. De cast is zeer overtuigend en de drama is intens en levensecht. Toch lijkt het juridisch gezien en qua voogdij niet allemaal te kloppen en ligt het er af en toe behoorlijk dik op. Dit lijkt enigszins afbreuk te doen op het geheel en had minder gemogen om toch overtuigend te zijn.

ikpraatniet
-
- 44 berichten
- 65 stemmen
Een drama verhaal die mij echt bij het hart heeft gegrepen. De kleine actrice toont met deze film veel potentie voor in de toekomst!

Leo1954
-
- 2073 berichten
- 2565 stemmen
Echt wel een lieve film, niet helemaal mijn smaak. Maar wel beter dan een regelrechte tearjearker, daar stijgt de film iets boven uit.

The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ken je die films over personen die heel erg met hun carrière bezig zijn en dan later weer contact proberen te krijgen met een kind dat ze lang verwaarloosd hebben? Er zijn er veel van en dit gegeven is ook populair als subplot. Daarom is het opmerkelijk dat dit volgens mij de eerste keer is dat ik zo'n verhaal min of meer door de ogen van het kind verteld zie worden. De kracht van What Maisie Knew is dat het de verwaarlozing van het titelpersonage invoelbaar maakt.
Over het algemeen ben ik trouwens geen grote fan van kleine kinderen als hoofdfiguren, al is het maar omdat veel regisseurs (en schrijvers) ze al snel gebruiken als een blanco pop waartegen de volwassenen gereflecteerd worden. Tot op zekere hoogte gebeurt dat hier ook, maar in ieder geval lijkt Maisie een echt kind en niet slechts een onbeschreven blad. Het wordt al meteen veel boeiender als je zichtbaar merkt dat de gebeurtenissen ook daadwerkelijk invloed hebben op het kind en dat er mogelijk serieuze jeugdtrauma's opgebouwd worden. Je kunt er bijna vergif opnemen dat verlatingsangst later een rol gaat spelen in Maisie's leven.
De twee regisseurs, McGehee en Siegel kiezen er ook voor om het grootste deel vanuit Maisie's standpunt te filmen, met de camera vaak laag geplaatst en met het geluid zo dat we alleen horen wat zij hoort. Het is eigenlijk jammer dat ze het af en toe toch niet kunnen laten om kort het perspectief van de ouderen te gebruiken. Van mij hadden McGehee en Siegel volluit mogen gaan met het volgen van alleen Maisie. Hoe dan ook, de film komt er hard door aan. Gelukkig zit er wat nuance in dit portret. Ja, Maisie heeft enorm slechte ouders, maar ze krijgen allebei een laatste scène waarin ze tot dit inzicht komen en zowel Coogan als Moore maken dit ontroerend.
Het enige wat dit voor mij geen echt briljante film maakt, ondanks dat het akelig dicht in de buurt komt, is het einde. Het wordt niet eens ongeloofwaardig gebracht of zo, maar het was toch iets te idyllisch naar mijn smaak. Te makkelijk wellicht ook, dat ze ineens droomsurrogaatouders heeft. Misschien had een hint naar een onvermijdelijk moeilijkere toekomst geholpen? Ondanks dit zal What Maisie Knew waarschijnlijk wel blijven hangen als een sterke en geloofwaardige film over slecht ouderschap.
3,5*

Decec
-
- 6679 berichten
- 8431 stemmen
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Wat een drama over haar leven, haar ouders...
Prima acteerwerk...
Bekende actrice Julianne Moore...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

chiel1971
-
- 620 berichten
- 2009 stemmen
Mooie drama film, goed gespeeld ook door dit meisje. Mooi gefilmd.

DjFrankie
-
- 3208 berichten
- 3291 stemmen
Aandoenlijk meisje ook, verhaal wat vaker voorkomt dan wat we denken.
Prettig ook om naar te kijken.

Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5314 stemmen
Prachtige film, met weliswaar een dramatisch verhaal.
Mooie vertolkingen, vooral van het kleine meisje.
Heel realistisch verhaal dat wellicht wel meer gebeurd dan je zou vermoeden.
Toch wel warm aanbevolen hoor, zou hier wat kunnen vertellen over de inhoud maar dan vrees ik dat ik de helft van het verhaal ga verklappen, kijken is dus de boodschap !!

K. V.
-
- 4217 berichten
- 3662 stemmen
'k vond het wel een mooie film. Natuurlijk niet de meest vrolijke film, maar ze konden het toch nog meer gedramatiseerd hebben, maar gelukkig hebben ze dit niet gedaan.
De cast deed het zeker niet slecht, al is het toch vooral het kleine meisje die het meeste opvalt.
Verder zat de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.
Toch de moeite om eens gezien te hebben.

Gero
-
- 7 berichten
- 10 stemmen
Slap en ongeloofwaardig scheidingsdrama. Veel Amerikaans sentiment.
Wat Maisie nou wist wordt niet duidelijk. Goed acteerwerk van dit meisje, maar verder een film om snel te vergeten.

Donkerwoud
-
- 8322 berichten
- 3783 stemmen
Uitstekend acteerwerk van de volwassen acteurs kan niet verhullen dat het ongeloofwaardige plot meer op de emotie speelt dan op logische wendingen. Het slechte ouderschap wordt dermate dik aangezet dat het een onwaarschijnlijke karikatuur wordt van de emotionele verwaarlozing van een kind. Jammer óók dat Maisie zelf nauwelijks psychologische ontwikkelingen door lijkt te maken. Zij hobbelt maar van de ene ouder naar de andere ouder, terwijl zij als een knuffelbaar engeltje de vreemde nieuwe situaties waar zij in terechtkomt gelaten over zich heen laat komen.

david bohm
-
- 3011 berichten
- 3332 stemmen
Aardige film die toch niet weet te overtuigen. Daarvoor zijn de personages te vlak en is het verhaal te dik aangezet. De sympathie ligt geheel bij de stiefouders en het kind wat op zich verfrissend maar tegelijkertijd ook weinig realistisch is. Ben ook niet ondersteboven van het acteerwerk van de kleine Ms Aprile en Ms Moore.

Movsin
-
- 8071 berichten
- 8293 stemmen
Teder, ontroerend beeld van een klein meisje dat in een volwassen wereld wordt meegesleurd, een wereld die, banaal, potsierlijk en zekerlijk zonder verantwoordelijkheid is, met veel holle beloftes en lieve woordjes en te veel met zich zelf begaan.
Gaat de film naar het einde toe iets te ver met de nieuwe relatie, de romantiek en zo, ondertussen heeft hij toch een scherpe schets gebracht van hoe een kind een slachtoffer wordt van een echtbreuk.
De kleine Onata Aprile is heel overtuigend, Julianne Moore kan dergelijke rol perfect aan, terwijl de rollen die Alexander Skarsgard en Joanna Vanderham werden toebedeeld ietwat gestalte misten.

Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
What Maisie Knew is een film die op allerlei manieren heel fout had kunnen gaan. Zo had het enorm klef kunnen worden, wordt het bijna onmogelijke van een kindacteur gevraagd én had het plot de audiovisuele belevenis kunnen overheersen. McGehee en Siegel omzeilen al die valkuilen en leveren een prachtige film af.
Allereerst doen ze dat door een geweldige cast samen te stellen. Joanna Vanderham en Alexander Skarsgård vertolken zeer goed de rol van onwennige invalouders die bovenal het beste voorhebben met Maisie, en Julianne Moore speelt zo goed de rol van slechte moeder dat je haar daadwerkelijk háát.
Hoe goed die rollen ook worden ingevuld, alle drie acteurs worden werkelijk weggevaagd door Onata Aprile. Nooit eerder zag ik een kindacteur zo goed spelen. Ik neem aan dat de regisseurs of anderen hier ook een grote rol in speelden, want ik kan me niet voorstellen dat het kind zelf de complexiteit van haar karakter begrijpt, maar toch doet ze het perfect. Het is niet eens meer acteren, maar de rol beleven; de levensvreugde spat van haar gezicht af terwijl ze het volgende moment tot in perfectie het kind speelt dat heen en weer geslingerd wordt tussen de meest verwarrende situaties.
Normaal ben ik niet zo van de films die heel erg gefocust zijn op het verkondigen van een belerende boodschap, maar What Maisie Knew zou eigenlijk een verplichting moeten zijn voor mensen die aan kinderen willen beginnen. Het sterke is ook dat je het verhaal door de ogen van Maisie beleeft. Wat er werkelijk schuil gaat achter de verschillende ruzies en de opbloeiende romance tussen Margo en Lincoln kom je niet te weten en doet er voor het slachtoffer van het geheel ook niet toe. Je ziet de signalen die zij krijgt en die komen hard aan.
Zoals gezegd gaat al dat gewicht niet ten koste van de kijkervaring. What Maisie Knew is ook qua uitvoering erg mooi. Vooral de frisse, heldere beelden tijdens de happy momenten vallen in positieve zin op, waarbij ook regelmatig verrassende camerastandpunten en locaties worden uitgekozen. Vooral in combinatie met dat van levensvreugde exploderende gezicht van Maisie, die de spaarzame lichtpuntjes met beide handen aangrijpt, werd dat erg goed. Als kijker zit je haar haast te smeken om eens in een scheld- of huilpartij uit te barsten, maar haar oneindige goedheid maakt het een martelgang en genot om naar te kijken.
Indrukwekkende film, kortom, en een enorme meevaller na het lezen van het plot. Hopelijk blijft het hier niet bij voor Onata Aprile.

nijkerkbert
-
- 536 berichten
- 709 stemmen
Wow! Wat een prachtige film en dan met name wat een prachtig spel van de kleine Onata Aprile. Zij draagt deze film en doet het zwakke werk van Julianne Moore snel vergeten. 4☆

TornadoEF5
-
- 5580 berichten
- 1570 stemmen
Ik vind het echt geniaal. Echt gestoorde film. Een film die toch wat gevoelens oproept, en dan vooral gevoelens van boosheid, maar ook veel persoonlijke herinneringen oproept. Een gevoelsfilm dus. Wat me opviel is dat ik al vrij snel doorhad dat er wat bloeide tussen margo en lincoln, en dat ik bij hen ook een gevoel had dat ik veel liever had dat zij mijn ouders zouden zijn, in plaats van haar echte ouders. Ik vind dat gegeven zo geniaal. De acteerprestaties zijn wel erg goed, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik Julianne moore niet graag aan het werk zie. Dikke pluim voor Onata Aprile!

93.9
-
- 3124 berichten
- 4203 stemmen
Hoge score hier voor een aardige film.
Meer ook niet. Kan zo op Rtl5

IH88
-
- 9363 berichten
- 3147 stemmen
“I'm her... sorta... like... Maisie's stepfather.”
Het is interessant om Like Father, Like Son en What Maisie Knew na elkaar te kijken (wat ik heb gedaan). Beide films laten zien hoe belangrijk een stabiele gezinssituatie en een goede opvoeding voor een kind zijn, en dat de biologische ouders daar niet altijd voor kunnen zorgen. Susanna en Beale zijn verschrikkelijke ouders en kunnen/willen duidelijk niet voor hun kind zorgen, maar het blijven natuurlijk wel Maisie’s ouders. Biologisch en juridisch.
Gevoelsmatig en misschien ook psychologisch ligt het anders, en Lincoln en Margo kunnen duidelijk veel beter voor Maisie zorgen. Wat de toekomst voor Maisie brengt blijft ongewis (juridische strijd, verhuizing naar Londen, verlatingsangst), maar voor nu hoop je maar dat ze de momenten op het strand en op de boot zal koesteren. What Maisie Knew is een schrijnende maar ook hoopvolle film met geweldig acteerwerk van Moore, Skarsgard, Vanderham en de ontwapende Onata Aprile.

stephan-0115
-
- 1356 berichten
- 2035 stemmen
Zeer fijne film.
Vanmorgen bekeken en het is echt een film die met je gevoelsfilm. Hoe Susanna en Beale met Maisie om gaan is schrijnend en beiden doen er alles aan elkaar tegen te werken en de voogdij over Maisie te krijgen.
Na de scheiding volgen daarom 2 liefdeloze huwelijken met respectievelijk een barman en haar oppas, alleen om Maisie.. De meest pijnlijke scène van de film is die waarin Lincoln Maisie moet ophalen, en waarin Maisie hoort dat hij en Susanna getrouwd zijn. Maar ook de scènes waarin Lincoln en Margo met Maisie Susanna tegenkomen, waarin Beale aankondigt naar Engeland te verhuizen, waarin Susanna met cadeaus Maisie probeert mee te krijgen zijn pijnlijk. En dan zijn er nog meerdere van dat soort scènes.
Tijdens de film hoopte ik dan ook dat de voogdij later bij Lincoln en Margo zou komen te liggen, want het was duidelijk dat zij wel van Maisie hielden en duidelijk betere ouders zijn..
Al met al een zeer sterke, schrijnende film met geweldig acteerwerk. 4.0* - richting de 4.25*

Fisico (moderator films)
-
- 9739 berichten
- 5298 stemmen
What Maisie knew is een sterke dramafilm waar ik erg geboeid en vol verbazing heb naar gekeken. Enerzijds heb je de vechtscheiding tussen Susanna en Beale die er maar niet uitraken wie het hoederecht over de kleine Maisie moet krijgen, laat staan dat er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Maisie ondergaat het allemaal en moet meermaals verwensingen horen van/over haar vader of moeder. Anderzijds wordt Maisie een speelbal voor hun grillen en wordt ze te pas (en vooral) te onpas gedumpt als een stuk vuil bij de één of de andere. En Maisie ondergaat het allemaal. Haar loyaliteit naar haar ouders toe is logischerwijs groot, maar naar het einde toe begint ze meer en meer te beseffen hoe de vork aan de steel zit.
Extra complex (en bizar) wordt het wanneer beide ouders hun nanny gebruiken als surrogaatouder. Lekker gemakkelijk toch? Ook zij worden meermaals voor voldongen feiten gesteld en dienen creatief om te gaan met de aanwezigheid van Maisie. Beiden zitten in hetzelfde schuitje en groeien naar elkaar toe. Het dramagehalte maakt dan meer plaats voor een romantische film van een gelukkig gezinnetje. De opbouw van de film zit erg goed en nergens wordt het echt te sentimenteel. Het einde vond ik wel nogal snel, maar de houding van de biologische ouders sprak boekdelen. Pijnlijk was het zelfs als je enkele handelingen aanschouwde van de biologische ouders. Het respect was ver te zoeken: naar de eerste plaats naar Maisie zelf, maar ook naar elkaar of beide surrogaatouders.
Ook de acteerprestaties zaten goed. Zeker de kleine Onata Aprile deed het uitstekend als Maisie en Julianne Moore was een heerlijke b*tch, maar Steve Coogan was al niet veel beter. Fijne rol ook voor Skarsgard. Kortom erg geslaagde film die je doet nadenken over het hebben van kinderen en het opnemen van je verantwoordelijkheden. Mooie 4,0*.

Boenga
-
- 2539 berichten
- 1480 stemmen
Ook al is het verhaal niet direct bijzonder;
ook al wordt er zoals gewoonlijk op de emoties ingespeeld;
ook al ging het me op de duur echt wel irriteren dat Maisie gewoon àlles hoorde wat niet voor haar bestemd was en werkelijk altijd toevallig net achter de deur stond;
en ook al zie ik Julianne Moore niet graag op het scherm (daarbuiten trouwens ook niet);...
tóch maakt de jonge hoofdrolspeelster hier een heerlijke film van. Hoe ze de liefde voor haar ouders, verdriet, twijfels, enthousiasme, angst, vreugde, onzekerheid en geluk kan uitbeelden: gewoon fantastisch.
Had van mij een Oscar mogen krijgen.

mrklm
-
- 9693 berichten
- 8990 stemmen
Briljante verfilming van de gelijknamige klassieker van Henry James uit 1897 over de scheiding van de rockzangeres Susanne [Julianne Moore] en kunsthandelaar Beale [Steve Coogan] verteld vanuit het perspectief van hun dochtertje Maisie [Onata Aprile] die zich nooit volledig bewust is van wat er precies aan de hand is en de manier waarop beide ouders (vooral haar moeder) proberen haar gunst te winnen. De verwarring groeit alleen maar wanneer Beale hertrouwt met Maisies babysitter [Joanna Vanderham] en Susanne met barman Lincoln [Alexander Skarsgård]. De volwassen cast levert fantastisch werk af, maar wat dit hartverscheurende echtscheidingsdrama zo bijzonder maakt is het ontwapenend, en volstrekt overtuigende spel van Aprile, een masterclass in naturel acteren voor de camera. Maar waar een kind de volwassenen van het scherm speelt moet veel eer gaan naar regisseurs Scott McGehee en David Siegel die er duidelijk alles aan hebben gedaan om een sfeer op de set te verkrijgen waarbinnen de voltallige cast excelleert en Apriles moeder en acteercoach Valentine Aprile. Een betere film over de belevingswereld van kinderen zul je niet snel vinden en dit zou verplichte kost moeten zijn voor ieder stel dat een kinderwens koestert.
Het laatste nieuws

Prime Video voegt aankomende maandag de nieuwe WOII-film 'Lee' met Kate Winslet toe

Zeer goed gestreamd op HBO Max: deze tien series doen het nu het beste

'The Shining'-vervolg 'Doctor Sleep' van Mike Flanagan nu te zien op Netflix

Goed beoordeelde actiefilm 'Shooter' van Antoine Fuqua is vanavond (8 februari) op televisie
Bekijk ook

A Face in the Crowd
Drama, 1957
17 reacties

Disconnect
Drama / Thriller, 2012
146 reacties

The Music Never Stopped
Drama / Muziek, 2011
21 reacties

Lean on Me
Drama, 1989
19 reacties

Mr. Morgan's Last Love
Komedie / Drama, 2013
32 reacties

The Good Lie
Drama, 2014
36 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.