ad
  • 140.070 films
  • 6.707 series
  • 20.327 seizoenen
  • 435.966 acteurs
  • 282.553 gebruikers
  • 8.118.482 stemmen
Avatar
 
banner banner

What Maisie Knew (2012)

Drama | 99 minuten
3,53 382 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 99 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Scott McGehee en David Siegel

Met onder meer: Onata Aprile, Julianne Moore en Alexander Skarsgård

IMDb beoordeling: 7,4 (26.951)

Oorspronkelijke taal: Engels

Releasedatum: 2 mei 2013

  • On Demand:

  • Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play

Over What Maisie Knew

"Based on the novel by Henry James"

De zevenjarige Maisie is de speelbal in een voogdijzaak tussen haar moeder Susanna, een oude rockster, en haar vader Beale, een belangrijke kunsthandelaar. In een poging om de strijd om de voogdij te winnen trouwt Beale met Maisie's oppas Margo, waarna op haar beurt Susanne trouwt met de lokale barman Lincoln. Op die manier worden Margo en Lincoln gedwongen deel uit te maken van deze onderlinge vete en krijgen ze sympathie voor Maisie's positie, en uiteindelijk voor elkaar.

imageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van scorsese

scorsese

  • 8867 berichten
  • 8766 stemmen

Uitstekende film waarin een echtpaar in scheiding met elkaar vechten om de voogdij over hun dochtertje. Niet uit liefde voor hun kind, maar uit egoïsme. Verteld door de ogen van het 7-jarige meisje die vertederend mooi wordt neergezet door Onata Aprile. Net geen 4.0 sterren omdat ik toch wat moeite had met de geloofwaardigheid van de moeder, ondanks een goeie rol van Julianne Moore.


avatar van GinolaEHV

GinolaEHV

  • 2126 berichten
  • 2403 stemmen

Hartverscheurend drama, dat geloofwaardig blijft en de clichés weet te vermijden. Onata Aprile acteert zeer overtuigend en heeft een schattigheidsfactor van 3000. Dat laatste helpt de film ook wel.

Heb al jaren mijn top 10 niet veranderd, maar heb deze er ingezet.


avatar van Brabants

Brabants

  • 1842 berichten
  • 1480 stemmen

Twee zelfingenomen carrièremensen die niet in het hier en nu durven te leven. Waarbij het een schande blijkt te zijn, dat dit soort types een kinderwens kunnen vervullen. Hierbij kun je jezelf stellig afvragen waar het op gebaseerd is. De cast is zeer overtuigend en de drama is intens en levensecht. Toch lijkt het juridisch gezien en qua voogdij niet allemaal te kloppen en ligt het er af en toe behoorlijk dik op. Dit lijkt enigszins afbreuk te doen op het geheel en had minder gemogen om toch overtuigend te zijn.


avatar van ikpraatniet

ikpraatniet

  • 44 berichten
  • 65 stemmen

Een drama verhaal die mij echt bij het hart heeft gegrepen. De kleine actrice toont met deze film veel potentie voor in de toekomst!


avatar van Leo1954

Leo1954

  • 2071 berichten
  • 2224 stemmen

Echt wel een lieve film, niet helemaal mijn smaak. Maar wel beter dan een regelrechte tearjearker, daar stijgt de film iets boven uit.


avatar van Nightporter

Nightporter

  • 7 berichten
  • 157 stemmen

Typisch Amerikaans TV drama. Ongeloofwaardig slap verhaal. 2*


avatar van The One Ring

The One Ring

  • 29974 berichten
  • 3999 stemmen

Ken je die films over personen die heel erg met hun carrière bezig zijn en dan later weer contact proberen te krijgen met een kind dat ze lang verwaarloosd hebben? Er zijn er veel van en dit gegeven is ook populair als subplot. Daarom is het opmerkelijk dat dit volgens mij de eerste keer is dat ik zo'n verhaal min of meer door de ogen van het kind verteld zie worden. De kracht van What Maisie Knew is dat het de verwaarlozing van het titelpersonage invoelbaar maakt.

Over het algemeen ben ik trouwens geen grote fan van kleine kinderen als hoofdfiguren, al is het maar omdat veel regisseurs (en schrijvers) ze al snel gebruiken als een blanco pop waartegen de volwassenen gereflecteerd worden. Tot op zekere hoogte gebeurt dat hier ook, maar in ieder geval lijkt Maisie een echt kind en niet slechts een onbeschreven blad. Het wordt al meteen veel boeiender als je zichtbaar merkt dat de gebeurtenissen ook daadwerkelijk invloed hebben op het kind en dat er mogelijk serieuze jeugdtrauma's opgebouwd worden. Je kunt er bijna vergif opnemen dat verlatingsangst later een rol gaat spelen in Maisie's leven.

De twee regisseurs, McGehee en Siegel kiezen er ook voor om het grootste deel vanuit Maisie's standpunt te filmen, met de camera vaak laag geplaatst en met het geluid zo dat we alleen horen wat zij hoort. Het is eigenlijk jammer dat ze het af en toe toch niet kunnen laten om kort het perspectief van de ouderen te gebruiken. Van mij hadden McGehee en Siegel volluit mogen gaan met het volgen van alleen Maisie. Hoe dan ook, de film komt er hard door aan. Gelukkig zit er wat nuance in dit portret. Ja, Maisie heeft enorm slechte ouders, maar ze krijgen allebei een laatste scène waarin ze tot dit inzicht komen en zowel Coogan als Moore maken dit ontroerend.

Het enige wat dit voor mij geen echt briljante film maakt, ondanks dat het akelig dicht in de buurt komt, is het einde. Het wordt niet eens ongeloofwaardig gebracht of zo, maar het was toch iets te idyllisch naar mijn smaak. Te makkelijk wellicht ook, dat ze ineens droomsurrogaatouders heeft. Misschien had een hint naar een onvermijdelijk moeilijkere toekomst geholpen? Ondanks dit zal What Maisie Knew waarschijnlijk wel blijven hangen als een sterke en geloofwaardige film over slecht ouderschap.

3,5*


avatar van Decec

Decec

  • 6274 berichten
  • 7912 stemmen

Een goede dramafilm...

Prima verhaal...

Wat een drama over haar leven, haar ouders...

Prima acteerwerk...

Bekende actrice Julianne Moore...

Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

Perfect achtergrond geluid/muziek

(Dolby Digital)...


avatar van chiel1971

chiel1971

  • 620 berichten
  • 2009 stemmen

Mooie drama film, goed gespeeld ook door dit meisje. Mooi gefilmd.


avatar van DjFrankie

DjFrankie

  • 2237 berichten
  • 2340 stemmen

Aandoenlijk meisje ook, verhaal wat vaker voorkomt dan wat we denken.

Prettig ook om naar te kijken.


avatar van Tarkus

Tarkus

  • 6357 berichten
  • 5277 stemmen

Prachtige film, met weliswaar een dramatisch verhaal.

Mooie vertolkingen, vooral van het kleine meisje.

Heel realistisch verhaal dat wellicht wel meer gebeurd dan je zou vermoeden.

Toch wel warm aanbevolen hoor, zou hier wat kunnen vertellen over de inhoud maar dan vrees ik dat ik de helft van het verhaal ga verklappen, kijken is dus de boodschap !!


avatar van K. V.

K. V.

  • 3227 berichten
  • 3175 stemmen

'k vond het wel een mooie film. Natuurlijk niet de meest vrolijke film, maar ze konden het toch nog meer gedramatiseerd hebben, maar gelukkig hebben ze dit niet gedaan.

De cast deed het zeker niet slecht, al is het toch vooral het kleine meisje die het meeste opvalt.

Verder zat de speelduur goed, niet te lang en niet te kort.

Toch de moeite om eens gezien te hebben.


avatar van Gero

Gero

  • 7 berichten
  • 10 stemmen

Slap en ongeloofwaardig scheidingsdrama. Veel Amerikaans sentiment.

Wat Maisie nou wist wordt niet duidelijk. Goed acteerwerk van dit meisje, maar verder een film om snel te vergeten.


avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

  • 7220 berichten
  • 3177 stemmen

Uitstekend acteerwerk van de volwassen acteurs kan niet verhullen dat het ongeloofwaardige plot meer op de emotie speelt dan op logische wendingen. Het slechte ouderschap wordt dermate dik aangezet dat het een onwaarschijnlijke karikatuur wordt van de emotionele verwaarlozing van een kind. Jammer óók dat Maisie zelf nauwelijks psychologische ontwikkelingen door lijkt te maken. Zij hobbelt maar van de ene ouder naar de andere ouder, terwijl zij als een knuffelbaar engeltje de vreemde nieuwe situaties waar zij in terechtkomt gelaten over zich heen laat komen.


avatar van david bohm

david bohm

  • 2441 berichten
  • 2789 stemmen

Aardige film die toch niet weet te overtuigen. Daarvoor zijn de personages te vlak en is het verhaal te dik aangezet. De sympathie ligt geheel bij de stiefouders en het kind wat op zich verfrissend maar tegelijkertijd ook weinig realistisch is. Ben ook niet ondersteboven van het acteerwerk van de kleine Ms Aprile en Ms Moore.


avatar van Movsin

Movsin

  • 5985 berichten
  • 7293 stemmen

Teder, ontroerend beeld van een klein meisje dat in een volwassen wereld wordt meegesleurd, een wereld die, banaal, potsierlijk en zekerlijk zonder verantwoordelijkheid is, met veel holle beloftes en lieve woordjes en te veel met zich zelf begaan.

Gaat de film naar het einde toe iets te ver met de nieuwe relatie, de romantiek en zo, ondertussen heeft hij toch een scherpe schets gebracht van hoe een kind een slachtoffer wordt van een echtbreuk.

De kleine Onata Aprile is heel overtuigend, Julianne Moore kan dergelijke rol perfect aan, terwijl de rollen die Alexander Skarsgard en Joanna Vanderham werden toebedeeld ietwat gestalte misten.


avatar van Zwolle84

Zwolle84

  • 8023 berichten
  • 0 stemmen

What Maisie Knew is een film die op allerlei manieren heel fout had kunnen gaan. Zo had het enorm klef kunnen worden, wordt het bijna onmogelijke van een kindacteur gevraagd én had het plot de audiovisuele belevenis kunnen overheersen. McGehee en Siegel omzeilen al die valkuilen en leveren een prachtige film af.

Allereerst doen ze dat door een geweldige cast samen te stellen. Joanna Vanderham en Alexander Skarsgård vertolken zeer goed de rol van onwennige invalouders die bovenal het beste voorhebben met Maisie, en Julianne Moore speelt zo goed de rol van slechte moeder dat je haar daadwerkelijk háát.

Hoe goed die rollen ook worden ingevuld, alle drie acteurs worden werkelijk weggevaagd door Onata Aprile. Nooit eerder zag ik een kindacteur zo goed spelen. Ik neem aan dat de regisseurs of anderen hier ook een grote rol in speelden, want ik kan me niet voorstellen dat het kind zelf de complexiteit van haar karakter begrijpt, maar toch doet ze het perfect. Het is niet eens meer acteren, maar de rol beleven; de levensvreugde spat van haar gezicht af terwijl ze het volgende moment tot in perfectie het kind speelt dat heen en weer geslingerd wordt tussen de meest verwarrende situaties.

Normaal ben ik niet zo van de films die heel erg gefocust zijn op het verkondigen van een belerende boodschap, maar What Maisie Knew zou eigenlijk een verplichting moeten zijn voor mensen die aan kinderen willen beginnen. Het sterke is ook dat je het verhaal door de ogen van Maisie beleeft. Wat er werkelijk schuil gaat achter de verschillende ruzies en de opbloeiende romance tussen Margo en Lincoln kom je niet te weten en doet er voor het slachtoffer van het geheel ook niet toe. Je ziet de signalen die zij krijgt en die komen hard aan.

Zoals gezegd gaat al dat gewicht niet ten koste van de kijkervaring. What Maisie Knew is ook qua uitvoering erg mooi. Vooral de frisse, heldere beelden tijdens de happy momenten vallen in positieve zin op, waarbij ook regelmatig verrassende camerastandpunten en locaties worden uitgekozen. Vooral in combinatie met dat van levensvreugde exploderende gezicht van Maisie, die de spaarzame lichtpuntjes met beide handen aangrijpt, werd dat erg goed. Als kijker zit je haar haast te smeken om eens in een scheld- of huilpartij uit te barsten, maar haar oneindige goedheid maakt het een martelgang en genot om naar te kijken.

Indrukwekkende film, kortom, en een enorme meevaller na het lezen van het plot. Hopelijk blijft het hier niet bij voor Onata Aprile.


avatar van nijkerkbert

nijkerkbert

  • 199 berichten
  • 384 stemmen

Wow! Wat een prachtige film en dan met name wat een prachtig spel van de kleine Onata Aprile. Zij draagt deze film en doet het zwakke werk van Julianne Moore snel vergeten. 4☆


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5145 berichten
  • 1046 stemmen

Ik vind het echt geniaal. Echt gestoorde film. Een film die toch wat gevoelens oproept, en dan vooral gevoelens van boosheid, maar ook veel persoonlijke herinneringen oproept. Een gevoelsfilm dus. Wat me opviel is dat ik al vrij snel doorhad dat er wat bloeide tussen margo en lincoln, en dat ik bij hen ook een gevoel had dat ik veel liever had dat zij mijn ouders zouden zijn, in plaats van haar echte ouders. Ik vind dat gegeven zo geniaal. De acteerprestaties zijn wel erg goed, hoewel ik eerlijk moet zeggen dat ik Julianne moore niet graag aan het werk zie. Dikke pluim voor Onata Aprile!


avatar van 93.9

93.9

  • 3039 berichten
  • 4014 stemmen

Hoge score hier voor een aardige film.

Meer ook niet. Kan zo op Rtl5


avatar van IH88

IH88

  • 5740 berichten
  • 3013 stemmen

“I'm her... sorta... like... Maisie's stepfather.”

Het is interessant om Like Father, Like Son en What Maisie Knew na elkaar te kijken (wat ik heb gedaan). Beide films laten zien hoe belangrijk een stabiele gezinssituatie en een goede opvoeding voor een kind zijn, en dat de biologische ouders daar niet altijd voor kunnen zorgen. Susanna en Beale zijn verschrikkelijke ouders en kunnen/willen duidelijk niet voor hun kind zorgen, maar het blijven natuurlijk wel Maisie’s ouders. Biologisch en juridisch.

Gevoelsmatig en misschien ook psychologisch ligt het anders, en Lincoln en Margo kunnen duidelijk veel beter voor Maisie zorgen. Wat de toekomst voor Maisie brengt blijft ongewis (juridische strijd, verhuizing naar Londen, verlatingsangst), maar voor nu hoop je maar dat ze de momenten op het strand en op de boot zal koesteren. What Maisie Knew is een schrijnende maar ook hoopvolle film met geweldig acteerwerk van Moore, Skarsgard, Vanderham en de ontwapende Onata Aprile.


avatar van stephan-0115

stephan-0115

  • 1006 berichten
  • 1214 stemmen

Zeer fijne film.

Vanmorgen bekeken en het is echt een film die met je gevoelsfilm. Hoe Susanna en Beale met Maisie om gaan is schrijnend en beiden doen er alles aan elkaar tegen te werken en de voogdij over Maisie te krijgen.

Na de scheiding volgen daarom 2 liefdeloze huwelijken met respectievelijk een barman en haar oppas, alleen om Maisie.. De meest pijnlijke scène van de film is die waarin Lincoln Maisie moet ophalen, en waarin Maisie hoort dat hij en Susanna getrouwd zijn. Maar ook de scènes waarin Lincoln en Margo met Maisie Susanna tegenkomen, waarin Beale aankondigt naar Engeland te verhuizen, waarin Susanna met cadeaus Maisie probeert mee te krijgen zijn pijnlijk. En dan zijn er nog meerdere van dat soort scènes.

Tijdens de film hoopte ik dan ook dat de voogdij later bij Lincoln en Margo zou komen te liggen, want het was duidelijk dat zij wel van Maisie hielden en duidelijk betere ouders zijn..

Al met al een zeer sterke, schrijnende film met geweldig acteerwerk. 4.0* - richting de 4.25*


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 3208 berichten
  • 2509 stemmen

What Maisie knew is een sterke dramafilm waar ik erg geboeid en vol verbazing heb naar gekeken. Enerzijds heb je de vechtscheiding tussen Susanna en Beale die er maar niet uitraken wie het hoederecht over de kleine Maisie moet krijgen, laat staan dat er duidelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Maisie ondergaat het allemaal en moet meermaals verwensingen horen van/over haar vader of moeder. Anderzijds wordt Maisie een speelbal voor hun grillen en wordt ze te pas (en vooral) te onpas gedumpt als een stuk vuil bij de één of de andere. En Maisie ondergaat het allemaal. Haar loyaliteit naar haar ouders toe is logischerwijs groot, maar naar het einde toe begint ze meer en meer te beseffen hoe de vork aan de steel zit.

Extra complex (en bizar) wordt het wanneer beide ouders hun nanny gebruiken als surrogaatouder. Lekker gemakkelijk toch? Ook zij worden meermaals voor voldongen feiten gesteld en dienen creatief om te gaan met de aanwezigheid van Maisie. Beiden zitten in hetzelfde schuitje en groeien naar elkaar toe. Het dramagehalte maakt dan meer plaats voor een romantische film van een gelukkig gezinnetje. De opbouw van de film zit erg goed en nergens wordt het echt te sentimenteel. Het einde vond ik wel nogal snel, maar de houding van de biologische ouders sprak boekdelen. Pijnlijk was het zelfs als je enkele handelingen aanschouwde van de biologische ouders. Het respect was ver te zoeken: naar de eerste plaats naar Maisie zelf, maar ook naar elkaar of beide surrogaatouders.

Ook de acteerprestaties zaten goed. Zeker de kleine Onata Aprile deed het uitstekend als Maisie en Julianne Moore was een heerlijke b*tch, maar Steve Coogan was al niet veel beter. Fijne rol ook voor Skarsgard. Kortom erg geslaagde film die je doet nadenken over het hebben van kinderen en het opnemen van je verantwoordelijkheden. Mooie 4,0*.


avatar van Boenga

Boenga

  • 2011 berichten
  • 1226 stemmen

Ook al is het verhaal niet direct bijzonder;

ook al wordt er zoals gewoonlijk op de emoties ingespeeld;

ook al ging het me op de duur echt wel irriteren dat Maisie gewoon àlles hoorde wat niet voor haar bestemd was en werkelijk altijd toevallig net achter de deur stond;

en ook al zie ik Julianne Moore niet graag op het scherm (daarbuiten trouwens ook niet);...

tóch maakt de jonge hoofdrolspeelster hier een heerlijke film van. Hoe ze de liefde voor haar ouders, verdriet, twijfels, enthousiasme, angst, vreugde, onzekerheid en geluk kan uitbeelden: gewoon fantastisch.

Had van mij een Oscar mogen krijgen.