McFarland, USA (2015)

Drama / Sport

geregisseerd door Niki Caro
met Kevin Costner, Maria Bello en Carlos Pratts

Een stel hardlopers uit McFarland in Californië onder leiding van coach Jim White, een nieuwkomer op de school met overwegend Latino's, besluit een crosscountry-team te vormen. De coach en de leerlingen moet nog veel van elkaar leren, maar wanneer White de uitzonderlijke loopprestaties van de jongens ontdekt beginnen er dingen te veranderen.

Het simpele underdogverhaal van deze klassieke feelgood (sport)film is gebaseerd op ware gebeurtenissen en focuste vooral op de kleurrijke personages. Het was niet de meest originele productie, maar ondanks alle clichés raakte dit hartverwarmende en inspirerende verhaal over mensen, die zodra ze geboren worden al een maatschappelijke achterstand hebben opgelopen en gedoemd zijn tot een klote leven, mij. De cast speelde uitstekend en Kevin Costner had weer eens een solide rol.

Ik sluit me aan bij Gauke

avatar van Pazmaster
Grappig filmpje met een goed spelende cast. Het verhaal is eigenlijk niet heel bijzonder, zoiets hebben we (in welke vorm dan ook) al veel vaker gezien. Deze keer gaat het om een afgeschreven coach die in McFarland een aantal kansarme Mexicaanse jongeren gaat trainen in (cross-country) hardlopen. Natuurlijk zijn er ook weer de nodige problemen en is de afloop eigenlijk bij voorbaat al bekend. Geen slechte film hoor maar echt origineel is het allemaal niet.

avatar van maroccancasanova
Zeker een aanrader!
Prachtige film.. Music was prettig om te horen ik zat echt zo diep in de film en ik genoot ervan!

avatar van Collins
Een hartverwarmend verhaal in een film vol clichés. Niet origineel en erg mikkend op de traan van de kijker. Het begin, het verloop en de afloop zijn vanaf de eerste minuut bekend.
Desondanks leefde ik als kijker serieus mee met het geluk en het ongeluk van de hoofdpersonen. Dat is knap werk. Been there, done that etc. en toch leef ik mee. Verbazingwekkend.
De karakters zijn leuk neergezet. De setting is goed. De acteerprestaties zijn ok.
Leuke wegkijker!

avatar van jeuletaxi
Inderdaad een film vol clichés maar wat heb ik ervan genoten.
Lekkere feelgood (sport) film, mede door de goede cast een dikke aanrader.
Heb hem afgerond naar 4 sterren.

Heerlijke feelgood film met een weergaloze Kevin Costner in een op waarheid beruste film die lekker weg keek .

Het is boven mij eigenlijk allemaal al gezegd.
Inderdaad heerlijke feelgood film ondanks voorspelbaar verloop en cliche matig verhaal.
Het is met name Costner en de hartelijke mexicaanse gemeenschap die de film een warm tintje geven.
Dikke 2 uur genieten met regelmatig een glimlach door de vele vertederende en grappige momenten.
Laat dit soort films maar aan Disney over.

avatar van blurp194
Sportfeelgood.

Niks verrassends in de hele film, en de amerikaanse moraal - werk hard en je zal je doel bereiken - druipt er aan alle kanten vanaf. Maar toch ook net iets meer dan dat, en daar komt vooral de feelgood vandaan. Costner doet het best goed als de wat knorrige coach die zijn plek aan het vinden is, en de hardloopjeugd is af en toe erg grappig met hun deadpan delivery om hem weer even op zijn plaats te zetten.

Leuke film.

avatar van Walter White
Een prachtige film die niet uit maakt waar je vandaan komt of wat je bent.
Je blijft altijd een kampioen als je alles inzet voor iets waar je in geloofd.
En dat had deze film, een die hele mooie waargebeurde verhaal heeft vandaar dat ik 5* geef. .

avatar van cantforgetyou
Mooie film. Kevin speelt goed, maar ook de jonge cast kan sterk acteren. Het camera werk ziet er prachtig uit. Mooie opnames. Het verhaal is cliché, maar zoals ik wel vaker zeg. Cliché is niks mis mee, als het maar origineel wordt gebracht.

Ja, het is allemaal wel gezegd hier.
Boordevol cliches maar o zo genietbaar.

Plus ik hou van zowel hardlopen als Latino muziek en eten.

Kevin is ook altijd perfect in zulke rollen.

avatar van danuz
Vond dit vooral wel fijn gefilmd. Deed me ergens wat aan Into the Wild denken. Verder qua verhaal inderdaad nogal cliche, maar vervelender vond ik dat hij vooral wat te lang was. Interessant onderwerp wel, en een mooie conclusie ook (om documentair te eindigen).

avatar van Diederik58
Sport zonder trainingsschema's en fysieke testen. Houdt het simpel. Leuk dat het Jim White is gelukt.
In de film komen de sociale en maatschappelijke problemen van het platteland aan de orde. Mooi gedaan, maar ik denken wel dat het een erg optimistische kijk is. Typisch Amerikaans dat als je maar ergens in geloofd, dan is alles maakbaar en haalbaar.
Verder een prettige film voor een natte zondagmiddag.
Acteerprestaties zijn prima.

Prachtige film, een van de beste die ik dit jaar heb gezien. Hoezo cliché en voorspelbaar? Waargebeurde verhalen zijn puur en echt en dat de kijker er emotioneel bij betrokken raakt, dat is de bedoeling. Wat deze jongens hebben gepresteerd is ongekend. Prima rol voor Coster. Voor mij de topper van het jaar (tot nu toe).

Heel standaard en cliche, naah

avatar van james_cameron
Onweerstaanbaar Disney-drama, waar gebeurd, over een uitgerangeerde american football-coach (Kevin Costner), die noodgedwongen moet verhuizen naar één van de armste steden van de VS. Daar probeert hij een aantal kansarme maar zeer getalenteerde latino's te motiveren om een cross-country team te vormen. De meeste cliche's worden gelukkig vermeden (of in ieder geval in de juiste banen geleid) en de plot ontwikkelt zich op charmante en meeslepende wijze. Costner is perfect in de hoofdrol. Een feelgood-film in de juiste zin van het woord.

avatar van mjk87
Fijn filmpje. Vol clichés en een enorm voorspelbaar verhaal keurig langs de lijntjes met hier en daar even een klein conflictje - dat maakt dat de film wel eens gaat slepen- maar toch werkt het wel. Dat komt vooral door het frisse spel van de meeste acteurs die nergens in karikaturen veranderen maar gewoon oprechte mensen zijn. Hele fijne rol ook van Costner die een bepaalde warmte meebrengt. Uiteindelijk had de film me op het eind wel mee.

Verder vooral erg leuk als sfeerportret van een gemeenschap en van een Californisch stadje in het algemeen. Je merkt echt dat McFarland leeft en er zitten vele mooie en typische plaatjes van de omgeving bij. Als gezegd, de film gaat soms wat traag vooruit en maar al met al wel een ruime voldoende. 3,5*.

Goeie film over een coach die een nieuwe baan krijgt op een school in een klein stadje. Een sportfilm uit de Disney-stal gebaseerd op een nogal clichématig waargebeurd verhaal over de underdog. Maar de hele gemeenschap en de personages worden hier goed neergezet en Kevin Costner is perfect gecast als de coach. Wat aan de lange kant, maar desondanks nog net 3.5 sterren.

avatar van mikey
Heerlijke sportfilm over een harde (extreem blanke) sportcoach, met een klein hartje, die van een groepje allochtonen een hecht all American sportteam kneedt. Kampioensteam.

Uiterst sentimenteel en hartverwarmend relaas over het belang van sportprestaties. Maar wel heel goed gedaan want het sentiment is op een of andere manier niet fout. Niet eens belerend en veel aandacht voor 'die andere Amerikanen met hun cultuur'.

Kevin Costner doet het met gemak. Schitterende locaties, geweldig geregisseerd.

avatar van vlerk00
Wat een fijne film, ideaal om te kijken na een iets mindere dag (die iedereen wel eens heeft).

Inspirerende film die echt opbeurend werkt

avatar van Rodger
Heerlijke film, de mooie beelden, het verhaal.. de omgeving.. echt genoten van deze film.
3.5***

McFarland, USA : leuk underdogverhaal over een aantal jongens uit een achtergestelde buurt die beginnen met cross-country. Geen topfilm, maar de moeite waard als u zich een verveelt. Er zitten wel veel clichés in en ook het acteerwerk laat soms te wensen over.

avatar van Decec
Een mooie drama/sport/biopic verhaal...
Een waargebeurd verhaal...
Prima en ontroerend verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekend acteur Kevin Costner speelt goed...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Gebaseerd op een waar gebeuren, deze Disney co-productie, die zoals gebruikelijk mooie natuurbeelden brengt en deze keer een sportverhaal dat vol staat van vriendschap en succes. Cliché's in overvloed dus, maar een humane impact is anderzijds ook niet weg te cijferen.
Kevin Costner zit gegoten in dergelijke rol.