• 10.539 nieuwsartikelen

Gesproken taal: Engels en Russisch

• iTunes Bekijk via iTunes

Plot Red Army

"Cold War On Ice"

Red Army vertelt het verhaal van het beroemde ijshockeyteam van het Rode Leger, door de ogen van aanvoerder Slava Fetisov, ten tijde van het hoogtepunt van de Koude Oorlog. Het verhaal geeft een zeldzame blik achter het IJzeren Gordijn van de jaren '70 en '80. Fetisov weet te laten zien dat sport niet alleen een manier is om je creatieve expressie te uiten in een wereld die dit probeert te onderdrukken, maar ook iets is dat onlosmakelijk verbonden is met de culturele en politieke identiteit van een natie.

logo tmdbimage

avatar van jarno1975

jarno1975 (moderator series)

Vrijdag te zien Eye in Amsterdam.

avatar van Antonev

Antonev

Het verhaal an zich vond ik weinig boeiend, de authentieke beelden van de USSR daarentegen vond ik zeer interessant. Ik heb al vrij veel historisch materiaal over de USSR, maar hier zaten toch nog wel wat onbekende beelden in.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Erg leuk. Combinatie van politiek, sport, geschiedenis, drama en humor met veel authentieke beelden deed het erg goed bij mij. Aanradertje, zeker voor individuen met een gezonde interesse in de Sovjet-Unie. De humor waardeer je vooral als je kunt lachen om Russen die 'Russisch doen'.

avatar van Mr Thee

Mr Thee

De documentaire biedt een prachtige dramatische terugblik op de koude oorlog in de jaren '80.
Met Fetisov: een man met status, die toch lijkt met de billen bloot te gaan, maar vooral een grote jongen blijkt. Een bizar historisch stukje is het verhaal van en die tegenstelling tussen die coaches. Verder zie je zowel aan het begin en aan het eind de status -of zelfsminachting of spot (?) voor de (van oorsprong Oekraïense maar verder volledig Amerikaanse) regisseur Gabe- van Fetisov als minister van Sport. Een regeltje in de aftiteling trok nog even mijn aandacht:

Dedicated to Michael Polsky and Maya Polsky.

De verklaring is helder en sluit mooi aan bij het lachje van Fetisov. Rijke van oorsprong Oekraïense papa en mama verdienen wel een bedankje. Say CHEESE!

Nb. Verrassend dat Abe met zijn broer The Bad Lieutenant: Port of Call - New Orleans (2009) produceerde.

avatar van frolunda

frolunda

Prachtige documentaire die een mooie combinatie oplevert van authentieke beelden uit het Sovjet tijdperk en veel verklarende interviews met diverse ijshockey legendes.Mede dankzij de flitsende montage niet alleen interessant voor de liefhebbers van de sport want je krijgt tevens een wetenswaardige inkijk in het toenmalige systeem.Wel jammer dat briljante samenspel van destijds nu zo goed als verloren is gegaan al hebben de Russen ook nu nog steeds met onder meer Malkin,Ovechkin,Tarasenko en Panarin geweldige spelers van wereldklasse.Erg goed.

avatar van Banjo

Banjo

• 1914 berichten

Red Army on doping..

Ik moet hem nog zien vanavond..

avatar van notsub

notsub

Ik heb hier meer lol aan beleefd dan aan The Program, ondanks dat wielrennen mij veel meer interesseert dan ijshockey. Het feit dat de echte hoofdrolspelers te zien zijn en de unieke beelden die af en toe opdoken maken deze documentaire gewoon boeiend. Je ziet ook dat veel van deze Russen nog steeds niet alles durven te zeggen. Zo is dit behalve over de sport ook zeker een politiek interessante documentaire.

avatar van 93.9

93.9

Gewoon prima docu. Mooi om die Russen aan het spelen te zien met hun sierlijke en creatieve style.

Die Amerikanen speelden het ruw en lomp. Herkenbaar ook buiten de sport..(in de film etc )

avatar van stefan dias

stefan dias

Weer een onthutsende kijk achter het IJzeren gordijn. Leuke docu voor sportliefhebbers: het wervelende ijshockey van de Sovjets was idd legendarisch, op die ene upset door team USA na, slechts af en toe doorprikt door dat andere 'Sovjet'team uit Tsjecho-Slowakije. Mooie ode aan Tarasov, en Tichonov werd wel heel sterk te kijk gezet. Volkomen terecht, zo lijkt wel.

De verbazing (Mede door mijn beperkte kennis) was dan ook groot toen bleek dat icoon en patriot Fetisov nu zelf aan het hoofd staat van de Russische machine die geen dopinggraten ziet in het massaal kweken van Russische topsporters.

Vandaar dat ik met gemengde, genuanceerde gevoelens keek, want je kan niet anders dan respect hebben voor deze sportieve kanjer, die ook wel grappig leek te zijn. Mooie stukken ook over de vriendschap, het raadsel met Kasatonov dat overeind bleef etc…

Als elke goede sportdocu gaat dit over zoveel meer dan sport.

avatar van missl

missl

Interessant om te zien wat sporters (en andere mensen) opgelegd wordt om zo te leven / trainen zoals de Sovjets dit wenste. Poeh daar kwam je niet maar zo doorheen of uit. Verder ben ik niet bekend met deze mannen, die heel goed waren maar niet altijd voor zichzelf of voor elkaar. Mooie docu die het breder laat zien dan alleen de sport.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Nog altijd heeft deze film echt een te klein publiek.