Best of Enemies (2015)

Documentaire

geregisseerd door Robert Gordon (III) en Morgan Neville
met John Lithgow, Kelsey Grammer en Dick Cavett

Documentaire over de legendarische reeks televisiedebatten in 1968 tussen twee grote politieke intellectuelen, de liberale Gore Vidal en de conservatieve William F. Buckley Jr. Vidal en Buckley waren er van overtuigd dat elkaars politieke ideologieën gevaarlijk waren voor Amerika. Hun explosieve uitwisselingen veranderden in venijnige scheldpartijen. Het was anders dan alles wat ooit op tv was uitgezonden, en des te meer schokkend, want het was live en onvoorbereid. Kijkers zaten gekluisterd aan de buis, de kijkcijfers van ABC News schoten omhoog en een nieuw tijdperk van publiek debat was aangebroken.

avatar van Biosguru
Krijgt zeer lovende recensies in Amerika. Het is voor mij een beetje te ver van mijn bed. Alhoewel ik zeker wel kan genieten van bv Frost / Nixon en andere docu's uit die tijd zoals bv Medium Cool. Ik ken gewoonweg beide kemphanen niet goed genoeg om de lading precies mee te krijgen. Te jong voor, tijd niet meegemaakt. Vindt het wel altijd leuk om naar te kijken omdat nog niet alles eruit ziet en klinkt als een voetballer die op mediatraining is geweest.

Oh ja, mocht je nieuwsgierig worden naar Myra Beckinridge na het zien van deze docu. Think twice...

avatar van mikey
Was je verontwaardigd over wat van Dam tegen Fortuyn zei? Kijk dan dit maar eens. Archiefbeelden van verbaal politiek geweld en wat hedendaags commentaar erop.

Intrigerende documentaire over twee intellectuele zwaargewichten. De nadruk van de prent ligt natuurlijk op de schuttingtaal die ze gebruiken, maar het zou onterecht zijn de inhoud te reduceren tot de slang die toen bon ton was en de vindingrijke manieren waarop ze elkander de tent uitvechten. We zien hier namelijk twee waarlijke intellectuelen die screentime krijgen. Ik zou willen zeggen dat de belangrijkste conclusie is: toen kon dat nog, de fine fleur van de intelligentsia die Primetime krijgt.

Het is namelijk de merkwaardige mix van oprechte boosheid, resulterend in een ongegeneerd moddergevecht, excellente debating skills en hun groots intellectueel vermogen die deze twee heren, en dan met name Gore Vidal, verslavend maakt om naar te kijken. Dit amalgaam maakt hen niet alleen uniek op televisie maar ook onder hun collega-intellectuelen: de gemiddelde professor weet toch meer afstand te nemen en levert daardoor vaak een steriel verhaal af - geschikt voor de wetenschap, maar zeker niet voor de camera. Het zijn dus twee onorthodoxe intellectuelen die hun kracht ontlenen aan het feit dat ze niet geïnstitutionaliseerd zijn: natuurlijk, Buckley Jr. was verrukt door het feit dat hij met Reagan in de zee mocht poedelen (ongetwijfeld niet gespeend van een homo-erotische ondertoon ), en Vidal had banden met Kennedy, maar tegelijkertijd is bekend dat Vidal trots was op het feit dat hij geen academische carrière had gevolgd en is Buckley de oprichter van invloedrijk intellectueel tijdschrift.

Toch staan de twee intellectuele krijgsheren ook symbool voor een verdeeld Amerika dat op de dag van de dag bestaat: de aloude tweespalt tussen de conservatieven en de progressieven, de liberalen. Hoewel deze tegenstelling in ieder land wel aanwezig is, is deze strijd nergens zo brisant als in de Verenigde Staten. Dat de Republikeinen nu met Trump een kandidaat afgeleverd hebben die niet per se in de conservatieve rechterzijde van het spectrum gepositioneerd kan worden, zegt heel veel over het Amerika van 2016. Wat jammer dat Vidal er niet meer is om dit verschijnsel op geheel eigengereide wijze te duiden.

Njah.

Docu gebouwd rond een blijkbaar beruchte scene (die ik eerlijk waar nog nooit ergens gezien had) komende uit een berucht TV-moment, deel uitmakend van een beruchte vete tussen twee voor mij onbekende heren. Er wordt veel over gedaan (het begin van de moderne televisie enzo), maar dat heb je al snel in docus.

De twee worden neergezet als erg intelligente personages, ze klonken ook wel als heren die veel tijd hadden om over dingen na te denken en meningen te vormen, maar echt volwassen komen ze jammer genoeg niet over. Hun gekibbel op TV was kinderachtig, het soort gedrag waarvan je hoopt dat mensen het in het 20s afleren.

Het staat inderdaad wel symbool voor een hoop droevige TV, hoewel meer in Amerika dan hier in België/Nederland heb ik het vermoeden. Twee tegengestelde partijen laten bekvechten als entertainment is hier volgens mij niet zo héél populair, zeker niet als op zichzelfstaand concept.

Het is een grappig stukje Amerikaanse geschiedenis, maar meer ook niet. De hypebuilding errond is eerder vervelend dan inzichtrijk.