Creed (2015)

geregisseerd door Ryan Coogler
met Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en Tessa Thompson

Adonis Creed heeft zijn beroemde vader, de wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed, nooit gekend doordat hij stierf voor zijn geboorte. Toch valt niet te ontkennen dat boksen in zijn bloed zit. Adonis besluit naar Philadelphia te reizen naar de plek waar de legendarische wedstrijd tussen Apollo Creed en Rocky Balboa plaatsvond. Eenmaal in de stad zoekt hij Rocky op en vraagt hem om hem te trainen. Ondanks dat Rocky uit de bokswereld is gestapt ziet hij potentieel in Adonis.

Heerlijke boksfilm!
Sylvester Stallone als 'oom' Rocky en als manager van Adonis valt zeer goed mee.
De jonge Donnie / Adonis (Michael B. Jorden) is uitstekend.
Doorzetting ('één stap tegelijk') en wilskracht vermogen veel. Natuurlijk moet er eerst talent zijn ...
Ook de liefde telt mee. Alles voor een vervolg is aanwezig.
Het slot van de film (in Liverpool) is adembenemend. Ik zat op het puntje van mijn stoel.
Ben het helemaal eens met Vdk_Movie, die 'Creed' op plaats drie zet van de Rocky-films.
In mijn videotheek staat 'Creed' momenteel op nr. 1 ! Terecht.
- Nog een vraagje voor de kenners. Aan het slot van de film beklimmen Rocky en Adonis de vele trappen naar een prachtig gebouw. Is dat de bokstempel waar Rocky tegen Apollo Creed streed?
En is dat in Philadelphia? Ik zou blij zijn met een antwoord (dank bij voorbaat) ...

avatar van Banjo
Gewoon een goede boks film..

3,5 ster

De Rocky francise is een deel van mijn jeugdherinneringen wat films betreffen. Creed is daar nu een perfecte spin-off op. Deze film zal misschien minder effect hebben als je de Rocky films niet kent, maar voor mij is het een soort van thuis komen. Rocky moet nu voor het eerst toegeven dat ook hij de tand des tijds niet kan tegenhouden. Zo bedankt hij vriendelijk als sparringpartner. Ook zijn er nog vele andere aspecten die dit doen blijken. In de film noemt hij dan ook 'old man'. Rocky wordt oud, zo ook zijn fans... Spoiler: zo eindigd de film met een scene op de legendarische trappen waar hij zegt dat hij gans zijn leven ziet. Het verwoordt perfect wat ik voel. Waar de eerste film dateert van '76, zijn we nu toch al 40 jaren verder... Als kijker ben ik dus ook vele jaren verder in het leven... Zeer goede film als je hield van de Rocky films. Sfeer van toen perfect overgenomen. Misschien wel begin van nieuwe reeks films. Al moet ik toegeven dat de film zonder Sylvester Stallone niet dezelfde magie zou hebben gehad op mij. Voor mij is het geen spin-off maar een vervolg waar de actieheld van weleer nu de rol opneemt van oude leermeester. Aanrader voor de liefhebbers van het genre aen chapeau voor Sylvester die zich kwetsbaar durft op te stellen maar uiteindelijk toch niet laat doen...

Stallone lijkt met de jaren steeds beter te gaan acteren, topprestatie neergezet, heel goed acteerwerk. Hele goeie film in de sfeer van Rocky, hoop dat er weer een vervolg komt!

avatar van SillyBilly23
Goede boksscènes en een goede Stallone. Alles errond vond ik weinig bijzonder en veel te voorspelbaar. Daarom 3*

avatar van Rodger
Precies weer zoals alle andere Rocky films.
Maar dat maakte deze er niet minder op.
3.5 ***

avatar van Decec
Een goede drama/sport film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Wel leuk bekende acteur Sylvester Stallone en ook
een bekende actrice Phylicia Rashad (Cosby serie)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

Een liefhebber van de bokssport op zich zal ik wel nooit worden, maar er zijn al wel vele films gemaakt waarin deze sport een hoofdrol speelt en heel goede films zelfs.
Ook deze is er weer eentje die me zeer goed is bevallen.
Je zou de film het sluitstuk van de Rocky-reeks kunnen noemen, vermits Stallone zijn beroemde personage hier weer vertolkt.
Deze keer niet zelf als bokser, maar als... ja, kijken is de boodschap hé, voor ik teveel verklap.
Een film voor de boksliefhebbers, en ook voor de anderen, die houden van een goed verhaal met het boksen als achtergrond.

avatar van m1chel
Wie de beroemde boksfilm Rocky uit 1976 niet kent heeft klaarblijkelijk onder een steen geleefd. Rocky won in 1977 maarliefst drie Oscars en kreeg in de jaren daarna nog vijf vervolgen, die eigenlijk nooit het niveau van de eerste film hebben gehaald. Nu, veertig jaar later, keert Sylvester Stallone terug als Rocky, alleen dit keer in een bijrol. Deze spin-off concentreert zich dan ook vol op de buitenechtelijke zoon van de bokslegende Apollo Creed. Ook was het de eerste keer dat Stallone het verhaal niet schreef en dan begeef je je als maker wel in een gevarenzone natuurlijk. Veel critici verkondigde direct dat het uitmelken begonnen was, maar Creed pakte enorm goed uit en ik kan direct concluderen dat deze spin-off het verschrikkelijk slechte Rocky V en Rocky Balboa doen vergeten.

Wat direct opvalt is de bijna identieke opbouw van het verhaal met de eerste Rocky-film. Adonis Creed komt uit de beerput van de samenleving en moet zich staande weten te houden in een arme achterbuurt van Philadelphia. Adonis wil zich naar de top van de bokswereld vechten, maar wordt telkens in verband gebracht met zijn vader. Iets dat Adonis natuurlijk niet wil. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan en samen met bokslegende Rocky Balboa besluit Adonis om uiteindelijk toch onder de achternaam van zijn vader te boksen. De formule is niets nieuws onder de zon en van realisme in de bokswedstrijden die we te zien krijgen is natuurlijk geen sprake. Toch hindert dit niets, want we willen in een boksfilm natuurlijk zoveel mogelijk klappen zien vallen en we zien de underdog dan ook graag altijd winnen.

De chemie tussen Stallone en Jordan is geweldig. De twee zijn prima op elkaar ingespeeld en je leeft ook echt met de karakters mee. Toch is het de oude Stallone die de show weet te stelen en hij zet in Creed misschien wel één van de beste rollen uit zijn carrière neer. Waar Rocky in de zesde film gebleven was, daar borduurt Creed zich op voort. Rocky heeft nog steeds zijn restaurant waar hij zijn oude boksverhalen aan de klanten verteld en hij mist Adrian nog steeds verschrikkelijk. De scène waarin Rocky voor het graf van Adrian zit en elke keer weer de trappen moet bedwingen van het kerkhof geven mooi weer hoe oud Rocky is geworden. Als ik dan ook eerlijk moeten zijn is juist Creed de film die het zwaar ondermaatse Rocky Balboa had moeten worden.

Creed is een waardige spin-off geworden die zich zeker kan meten met de eerste Oscarwinnende Rocky-film. Acteurs Michael B. Jordan en Sylvester Stallone zetten een geweldige rol neer, waarbij Stallone misschien wel één van de beste rollen uit zijn carrière weet neer te zetten. Hoewel de opbouw van de film veel gelijkenissen vertoond met de eerste Rocky-film, weet de film wel degelijk te boeien en te vermaken tegelijk. Dat er vervolgen gaan komen is iets dat zeker is, alleen hoop ik dan wel dat Adonis iets meer op eigen benen kan staan. Voor nu is “The Italion Stallion” terug en hij zal zeker goed zijn voor nog een vervolg, maar hopelijk breien ze dan een keer een einde aan het Rocky-tijdperk om het stokje dan volledig over te geven aan Jordan.

avatar van mnrk
One step at a time. One punch at a time. One round at a time.

Een nieuw deel in de Rocky reeks door Ryan Coogler, en dit deel is wederom een uitstekende film geworden...

De hele film heeft al gelijk de Rocky sfeer die er bij zo'n film hoort, dit natuurlijk aangevuld met de juiste setting en aankleding...

Michael B. Jordan en Sylvester Stallone zijn uitstekend in deze film en voelen elkaar prima aan waardoor je weer helemaal in acteurs en hun rollen inleeft...

De boks scene's zijn weer prima uitgewerkt en komen ook zo over op het scherm, dit weer allemaal voorzien van een prima soundtrack...

Ook een leuk detail zijn de schildpadden uit de eerste Rocky ...

Laat een 2e Creed maar komen hoor...

avatar van Number23
Kon er mee door.
Het ging gelukkig dramatisch niet over de top, Stallone en Jordan acteren prima en op het einde kwam er bij mij toch wat ontroering.
Maar het hiphop sfeertje die vooral inde soundtrack goed naar voren komt stond me een beetje tegen. Maybe duurde de film ook net ietsjes te lang...

avatar van Beertje45
In mijn videotheek staat 'Creed' momenteel op nr. 1 ! Terecht.
Wat ik me herinner uit het einde van de vijfde film uit de Rocky reeks is dat er in dat gebouw een museum is gevestigd. Of het daadwerkelijk een museum is en of het in Philadelphia staat is me echter onbekend.

Zolang Sylvester leeft zullen ze Rocky tot leven roepen, zoals in deze "Creed" waarin hij misschien de hoofdrol niet heeft, maar onbewust is het naar hem dat ge kijkt...
Verhaal uit het boksleven dat filmisch goed wordt gebracht. Natuurlijk zijn er de onvermijdelijke toestanden uit deze sport, de cliché's en af en toe besluipt het déja-vu-gevoel u, maar dat nemen we er dan maar bij want er steekt ook gevoel en emotie in het verhaal en geen mens kan onbewogen blijven bij de spetterende slot-fight.
Keurig samenspel tussen Stallone en Jordan.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geestig dat de enige film in de franchise die niet de naam Rocky draagt de beste film uit die franchise is. Creed is naast een voortreffelijke film ook nog eens een perfect voorbeeld hoe je een serie op een waardige manier nieuw leven in blaast. Of je het nu een vervolg noemt, een spin-off, een reboot; Creed tilt de Rocky franchise naar een opvallend hoog niveau.

Het leek er sterk op dat Rocky Balboa uit 2006 de laatste film uit de franchise zou worden. Rocky op 70 jarige leeftijd nog laten boksen zou net zo absurd zijn als Paulie een huishoudrobot geven. Tien jaar na Rocky Balboa komt er een film - voor het eerst niet geschreven door Stallone – met de naam Creed, de achternaam van de tegenstander en later beste vriend van Rocky Balboa. Met daarin de rol van Mickey voor Stallone. En die rol past hem zeer goed. Oude Rocky is minder naïef en praatgraag, maar nog steeds een fijne simpele ziel met het hart op de juiste plaats. Met de charismatische Michael B. Jordan vormt hij een uitstekend duo. Jordan is eigenwijs, snel en brutaal; een mooi contrast met de rustige Rocky. Had stiekem nog wel veel meer scènes van deze twee heren samen willen zien. Uiteraard is er ook ruimte voor een liefdesverhaal, hoewel gelukkig niet zo aanwezig en lang uitgerekt als in het origineel. Het personage van tegenstander Ricky Conlan had wel wat interessanter gemogen, hij blijft de hele film jammer genoeg een nogal plat figuur. Verder een hoop erg sterke keuzes in Creed, van cinematografie tot soundtrack. Op deze manier mag de Rocky franchise nog wel even doorgaan!

4 sterren.

avatar van patrick17
Een prima film. In een mooie reeks van Sylvester Stallone. Ditmaal niet de hoofdrol
maar dat maakt niet eens zoveel uit!
Michael B Jordan speelt zijn rol met verve. Stallone is ook goed te pruimen in het acterende gedeelte.
Nee het is een prima ''vervolg'' in deze reeks.

sperwer 27 schreef:

Die vele trappen zijn de trappen naar het Museum of Art in Philadelphia. Ze staan in de films van Rocky symbolisch als de treden die Rocky elke keer opnieuw oploopt aan het einde van zijn training, vlak voor hij aan de finalewedstrijd van de film begint.

avatar van AmazingPP
Geweldig nieuwe input voor de Balboa-reeks. Het gaat hier gewoon verder, maar wel op een hele geloofwaardige manier. Jordan speelt een uitstekende rol en zelfs Stallone zet hier een waardige rol neer. De film houdt je van begin tot het einde geboeid, is nergens langdradig, heeft een juist tempo en is niet voorspelbaar. Het komt natuurlijk allemaal een beetje op hetzelfde neer als de vorige vijf (?) Rocky-films, maar in zo'n kwaliteit is dat helemaal niet erg. Ik heb er van genoten. Gekeken vanaf Blu Ray. 4 *

avatar van JM Q
Aardig.. iets teveel Nike-reclame. Stallone acteert lekker

avatar van Boneka
Moet zeggen ben nooit echt een boks liefhebber geweest, maar heb inmiddels wel al aardig wat boks films gezien. Een van de betere vind ik dan nog steeds Cinderella Man uit 2005 vooral omdat die film zoveel dramatiek kent en een hoog filmische waarde heeft. Dat valt in Creed eerlijk gezegd allemaal wat tegen. De voorspelbaarheid ligt erg hoog op het eind na en de oneliners komen ook regelmatig voorbij. Sommige scenes duren ook net wat te lang waardoor er weinig vaart in de film zit. Sowieso is het verhaaltje nogal dun en hebben we alles al een keertje gezien. Zag dat de regisseur Ryan Googler was met zijn bekendste film Fruitvale station en die film vond ik helemaal niks. Gelukkig is Creed dan wel weer wat beter maar een hoogvlieger zal ie nooit worden. Beeld is goed, achtergrond prima dialogen wat zwakjes naar voren gebracht. Wel mooi vond ik dat er zowaar wat menselijke trekjes in een macho film als deze naar voren kwam. De een heeft de ziekte van Hodgkin de ander lijdt aan een progressieve vorm van gehoorstoornis. En dat stoort niet in deze film. Alleen het dubbelgevecht van Stallone wordt wat onderbelicht verder in de film. Zijn rol wordt overigens uitstekend vertolkt. De rest is wat minder. Zeg maar wat vlakker allemaal. Wat betreft het eind de definitieve stoot van Adonis was een echte knock out. Jammer dat Creed daarna toch weer gewoon opstaat, maar zo gaat dat vaak in dit soort boks films. De trapscene kwam wat geforceerd over.

Tja een redelijke bok film zullen we maar zeggen. Voor mij in ieder geval geen Creed II.

avatar van frolunda
Het verhaal biedt weinig tot geen verrassingen,alle bekende ingrediënten zitten er weer in,maar toch is Creed erg onderhoudend.Ook een goede opbouw en daarna een verfrissende verplaatsing naar Liverpool voor het eindgevecht.
De boksscenes zijn zoals altijd in deze films in orde al zijn ze niet altijd even realistisch.Maar goed dit is Hollywood en spectaculair is het zeker.
Degelijke regie van Ryan Coogler,over het algemeen fraai camerawerk en ook het acteerwerk van nieuwkomer Michael B. Jordan valt niet tegen.Het is echter Stallone die op zijn oude dag de show steelt met een mooie en sterke prestatie.Daarnaast was de vertolking van profbokser Tony Bellew als Creed's tegenstander ook best aardig .
Goede boksfilm derhalve en als je hem meerekent tot de Rocky serie zeker niet één van de minste.
Ergens tussen 3 en 3,5 sterren in.

avatar van Zandadder
In deel 2 speelt UFC vechter Sage Northcutt Ivan Drago's zoon.
Tagline lijkt te worden, if he dies, he dies... again.

TMP
Fijne boksfilm, met Sylvester Stallone als Rocky Balboa in de rol van mentor en coach. De jonge Adonis Creed, hoofdpersoon in deze film, wordt goed vertolkt door Michael B. Jordan. De film kijkt van begin tot eind fijn weg en de verwijzingen naar de oude Rocky film(s) zijn wel aardig. Echt verrassend is de film niet, daarvoor blijft het allemaal wat te zeer binnen de lijntjes.

avatar van AJK
AJK
In mijn videotheek staat 'Creed' momenteel op nr. 1 ! Terecht.

Nee niet de bokstempel het is.nu een museum geloof ik.Zij lopen daar omdat in elke Rocky film Balboa de trappen opliep.Het is in philly ja.

avatar van AJK
AJK
Leuke spin off.

Stallone speelt zijn beste rol.
Dus hij kan acteren eindelijk.
3.0.

avatar van JacoBaco
Kon hij ook al in Rocky 1, First Blood en Cop Land.

avatar van Bram0108
Mooie film! Deze film hoort helemaal bij deze tijd en is echt goed. Af en toe mis ik weleens de overdreven gevechten en de hoge stem van Paulie. Het is een van de betere films van de afgelopen 5 jaar. Ik kijk erg uit naar Creed II met de comeback van Lundgren!

avatar van Daan258
Uitstekende film.

Volgens mij heb ik nooit de Rocky films helemaal van begin tot eind bekeken maar na het zien van dit werkje gaat daar zeker verandering in komen.
Het is erg gaaf om Silvester Stallone weer terug te zien als Rocky. Dit maal niet Rocky in de ring maar de zoon van Apollo Creed die getraind word door Rocky. Zowel Stallone als Michael B. Jordan acteren erg sterk en zetten een goede rol neer. Het verhaal is niet bijster bijzonder maar nergens is het saai te noemen. Daarnaast zagen de gevechten er ook prima uit.

Al met al heb ik me zeer goed vermaakt en vloog de tijd voorbij.
Ik kijk uit naar het 2e deel.

avatar van Cirone Sandro
Eigenlijk (en als Rocky Fan) een moderne versie van Rocky spijtig.

avatar van Freespirit2
Wat een heerlijke film! Een geweldige walk through memory lane.
Vond toen al de Rocky films geweldig (ja ik kom uit die tijd ) en dit is een fantastische aanvulling.