Creed (2015)

geregisseerd door Ryan Coogler
met Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en Tessa Thompson

Adonis Creed heeft zijn beroemde vader, de wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed, nooit gekend doordat hij stierf voor zijn geboorte. Toch valt niet te ontkennen dat boksen in zijn bloed zit. Adonis besluit naar Philadelphia te reizen naar de plek waar de legendarische wedstrijd tussen Apollo Creed en Rocky Balboa plaatsvond. Eenmaal in de stad zoekt hij Rocky op en vraagt hem om hem te trainen. Ondanks dat Rocky uit de bokswereld is gestapt ziet hij potentieel in Adonis.

marcelsmit schreef:
Stallone lijkt met de jaren steeds beter te gaan acteren, topprestatie neergezet, heel goed acteerwerk. Hele goeie film in de sfeer van Rocky, hoop dat er weer een vervolg komt!

Dit meen je toch niet. nog een vervolg. Stallone kan beter stoppen met acteren want het beste is er wel vanaf.

avatar van FunkStarr
Prima spin-off. Met gewoon een uitstekend acterende Sly en Jordan en de rest van de cast doen het ook niet verkeerd. Toch mis ik iets in deze film wat ik bij de originele reeks meer had. Maar eigenlijk heb ik er niet echt veel over te melden. Verhaal is ook prima, maar ik weet niet of een tweede deel nu perse nodig is. Leuk hoor dat Lundgren z'n comeback maakt en dat Creed jr. nu de kans krijgt zijn vader te wreken tegen de zoon van Drago, maar zo kun je wel bezig blijven met vervolgfilms. Rocky 1 blijft de beste voor mij. Alsnog krijgt deze een dikke voldoende.

avatar van DiDa
Antinous schreef:

Oh, daarom heeft hij dus een Golden Globe gewonnen voor zijn acteerwerk in Creed......dacht al....

avatar van FunkStarr
Inderdaad een vreemde opmerking, aangezien hij hier heel sterk acteert. Maar haters zul je altijd houden.

avatar van ILDIB
Téveel clichés maar zeker niet onaardig. Interview in de ring nog nooit gezien met de verliezer. Maar kan an mij liggen.

avatar van ILDIB
Antinous schreef:

In Oscar is sly op zijn best..

avatar van Shadowed
Ok.

Uiteindelijk niet helemaal de film geworden die ik ervan had gehoopt. Sterker nog, het is eigenlijk gewoon een herhaling van het origineel. Alleen met andere karakters, waarop dit keer de zoon van Apollo Creed in de spotlight staat, die overtuigend genoeg door Jordan is vertolkt.

Jordan is een goed acteur en weet zijn rol wel kleur te geven. Soms net iets te overdreven bezig, maar voor de rest heb ik er maar weinig op te zeggen. Stallone speelt niet zo dommig leuk als in het origineel meer, maar heeft nog steeds genoeg zin en uitstraling om zijn rol te spelen. Leuk dat hij ook wel degelijk accepteert dat hij een dagje ouder is geworden.

Voor de rest heeft Coogler niet al te veel creativiteit in het verhaal gestopt. Cliché na cliché volgen elkaar op. Dit vermengt met het origineel zorgt er wel voor dat het allemaal te voorspelbaar is om er echt van te kunnen genieten. Coogler heeft niet al te veel moeite gedaan om er dus nog meer creativiteit in te stoppen, behalve wat meer detail te plaatsen in herhalingen van het origineel.

Wat wel uitblinkt, zijn de boksgevechten zelf. Het eerste gevecht ergens in het midden die in 1 take was opgenomen was bijvoorbeeld erg indrukwekkend. Ook de slotfase mag genoemd worden, en weten je aandacht wel vol te versterken. Heerlijk om dat zo te zien, zo zie je dat Coogler wel degelijk goed kan regisseren.

Duurt wel lang, maar er blijft genoeg tempo inzitten om de 133 minuten snel voorbij te laten gaan.

FunkStarr schreef:

Ik ben juist Stallone fan . hoe hij vroeger in Rambo speelde met zijn emotionele betoog in het einde van de film. op die manier zie ik hem het liefste praten en acteren. ook in Rocky en andere goede films van hem zag ik dat terug maar in Creed zie ik dat totaal niet . beetje flauwig en te nuchter vond ik het allemaal . van mij mag het meer over de top zijn.

Goede film en goed geacteerd.

avatar van Grindhouse62
Prima vervolg in de Rockformule na wat mindere spinoffs . Ben er gisteravond eens goed voor gaan zitten en heb genoten van dit origineel verhaal. Mooi camerawerk, goede boks scenes en er wordt in grote lijnen goed geacteerd. Op naar Creed 2.

avatar van Metalfist
Women weaken legs

Hoewel de Rocky franchise officieel zijn einde kende met Rocky Balboa, is het personage zelf nog niet aan zijn sluitstuk toe. Het heeft weliswaar even geduurd vooraleer Sylvester Stallone overstag ging om terug mee te doen, naar het schijnt bleef regisseur Ryan Coogler hem maar lastigvallen met de vraag, maar 9 jaar na Rocky Balboa a.k.a. Rocky VI stond onze geliefde bokser opnieuw in de ring. Deze keer (gelukkig niet als vechter) maar (nog eens) in een poging als trainer. Het ging in ieder geval een vreemde film worden..

Want het is de eerste keer in de Rocky franchise dat Stallone niet zelf het script schreef en ondertussen zijn er zoveel jaren gepasseerd dat er nog weinig van de oorspronkelijke cast overschiet. Niet dat dat aan de acteurs zelf ligt (zowel Talia Shire alsook Burt Young leven nog maar die eerste was al in de vorige film gestorven en Paulie legt tussen beide films het loodje) maar ook aan het feit dat er best wel wat sterfgevallen zijn geweest in heel de franchise. Dan maar eens het over een nieuwe boeg gooien met een zoon van Apollo die opeens op de proppen komt. Qua verhaal oogt dit bij vlagen nogal gemakzuchtig een kopie van het origineel, maar Coogler doet er genoeg zijn eigen ding mee en behoudt ook een zekere waardering voor de eerste (en daaropvolgende) Rocky films. Veel details en knipogen (de American Flag shorts die Adonis draagt zijn dezelfde als die uit Rocky, Rocky III en Rocky IV en we krijgen ook een antwoord op wie het onderonsje tussen Rocky en Apollo ten tijde van Rocky III wint) en dat doet het bij mij altijd wel goed. Verder krijgt Rocky zelf opnieuw ook nog wat meer uitdieping met zijn strijd tegen kanker en ik ben benieuwd hoe het in Creed II gaat evolueren.

Wel vreemd om deze keer Stallone in een bijrol te zien. De film leeft weliswaar op wanneer hij eindelijk geïntroduceerd wordt maar de hoofdrol is toch vooral voor Michael B. Jordan weggelegd. Gelukkig kiezen ze ervoor om geen exacte kopie van Carl Wheathers, die indertijd Apollo speelde, te maken en krijgt Jordan genoeg ruimte om zijn eigen ding te doen. Fysiek overtuigt hij en de wisselwerking met Stallone loopt ook vlotjes over en weer. Dan is Tessa Thompson een iets mindere toevoeging als ik eerlijk ben. Sowieso een actrice waar ik niet zo'n fan van ben, enkel in Thor Ragnarok staat ze me nog positief te geest, maar ze neemt dan bovendien ook nog eens de soundtrack voor een groot stuk voor haar rekening en laat dat nu net één van de zwakste elementen in deze film zijn. Het zijn natuurlijk grote schoenen die je moet vullen (zeg wat je wilt maar de soundtrack van de Rocky franchise is legendarisch) en hier kon ik echter weinig mee.

Hoewel dit de naam Creed heeft meegekregen, heeft iedereen wel door dat dit stiekem Rocky VII is. Is dat erg? Absoluut niet, want het is een franchise die eigenlijk over de grote lijn een goede kwaliteit weet te behouden. Stallone brengt opnieuw de nodige diepgang in zijn personage te brengen, al is die Oscar-nominatie dan weer net wat overdreven omdat hij al beter heeft gespeeld, en met Jordan heb je een goede nieuwe generatie. Een film alleen op hem steunen gaat niet werken volgens mij, dus benieuwd wat Creed II brengt.

avatar van Lucaij
Ik vond de hoofdrolspeler niet slecht, maar hij heeft meer een babyface dan een gezicht van een bokser. Ook is hij helemaal niet zo interessant als het karakter Rocky Balboa. De rest van de personages waren ook niet echt interessant behalve de bokser uit Liverpool.

Rocky Balboa, oftewel Sylvester Stallone redt deze film. Hij speelt eens een kwetsbaardere rol en dat gaat hem verassende goed af. Zonder Stallone blijft er niet veel over van deze film.

Geweldige film heb er echt van genoten!