Creed (2015)

geregisseerd door Ryan Coogler
met Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en Tessa Thompson

Adonis Creed heeft zijn beroemde vader, de wereldkampioen zwaargewicht Apollo Creed, nooit gekend doordat hij stierf voor zijn geboorte. Toch valt niet te ontkennen dat boksen in zijn bloed zit. Adonis besluit naar Philadelphia te reizen naar de plek waar de legendarische wedstrijd tussen Apollo Creed en Rocky Balboa plaatsvond. Eenmaal in de stad zoekt hij Rocky op en vraagt hem om hem te trainen. Ondanks dat Rocky uit de bokswereld is gestapt ziet hij potentieel in Adonis.

marcelsmit schreef:
Stallone lijkt met de jaren steeds beter te gaan acteren, topprestatie neergezet, heel goed acteerwerk. Hele goeie film in de sfeer van Rocky, hoop dat er weer een vervolg komt!

Dit meen je toch niet. nog een vervolg. Stallone kan beter stoppen met acteren want het beste is er wel vanaf.

avatar van FunkStarr
Prima spin-off. Met gewoon een uitstekend acterende Sly en Jordan en de rest van de cast doen het ook niet verkeerd. Toch mis ik iets in deze film wat ik bij de originele reeks meer had. Maar eigenlijk heb ik er niet echt veel over te melden. Verhaal is ook prima, maar ik weet niet of een tweede deel nu perse nodig is. Leuk hoor dat Lundgren z'n comeback maakt en dat Creed jr. nu de kans krijgt zijn vader te wreken tegen de zoon van Drago, maar zo kun je wel bezig blijven met vervolgfilms. Rocky 1 blijft de beste voor mij. Alsnog krijgt deze een dikke voldoende.

avatar van DiDa
Antinous schreef:

Oh, daarom heeft hij dus een Golden Globe gewonnen voor zijn acteerwerk in Creed......dacht al....

avatar van FunkStarr
Inderdaad een vreemde opmerking, aangezien hij hier heel sterk acteert. Maar haters zul je altijd houden.

avatar van ILDIB
Téveel clichés maar zeker niet onaardig. Interview in de ring nog nooit gezien met de verliezer. Maar kan an mij liggen.

avatar van ILDIB
Antinous schreef:

In Oscar is sly op zijn best..

avatar van Shadowed
Ok.

Uiteindelijk niet helemaal de film geworden die ik ervan had gehoopt. Sterker nog, het is eigenlijk gewoon een herhaling van het origineel. Alleen met andere karakters, waarop dit keer de zoon van Apollo Creed in de spotlight staat, die overtuigend genoeg door Jordan is vertolkt.

Jordan is een goed acteur en weet zijn rol wel kleur te geven. Soms net iets te overdreven bezig, maar voor de rest heb ik er maar weinig op te zeggen. Stallone speelt niet zo dommig leuk als in het origineel meer, maar heeft nog steeds genoeg zin en uitstraling om zijn rol te spelen. Leuk dat hij ook wel degelijk accepteert dat hij een dagje ouder is geworden.

Voor de rest heeft Coogler niet al te veel creativiteit in het verhaal gestopt. Cliché na cliché volgen elkaar op. Dit vermengt met het origineel zorgt er wel voor dat het allemaal te voorspelbaar is om er echt van te kunnen genieten. Coogler heeft niet al te veel moeite gedaan om er dus nog meer creativiteit in te stoppen, behalve wat meer detail te plaatsen in herhalingen van het origineel.

Wat wel uitblinkt, zijn de boksgevechten zelf. Het eerste gevecht ergens in het midden die in 1 take was opgenomen was bijvoorbeeld erg indrukwekkend. Ook de slotfase mag genoemd worden, en weten je aandacht wel vol te versterken. Heerlijk om dat zo te zien, zo zie je dat Coogler wel degelijk goed kan regisseren.

Duurt wel lang, maar er blijft genoeg tempo inzitten om de 133 minuten snel voorbij te laten gaan.

FunkStarr schreef:

Ik ben juist Stallone fan . hoe hij vroeger in Rambo speelde met zijn emotionele betoog in het einde van de film. op die manier zie ik hem het liefste praten en acteren. ook in Rocky en andere goede films van hem zag ik dat terug maar in Creed zie ik dat totaal niet . beetje flauwig en te nuchter vond ik het allemaal . van mij mag het meer over de top zijn.