Spotlight (2015)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Misdaad

geregisseerd door Tom McCarthy
met Mark Ruffalo, Michael Keaton en Rachel McAdams

Het waargebeurde verhaal van het “spotlight” team van de krant The Boston Globe. De oudste continu werkende onderzoekseenheid van een krant in de Verenigde Staten onthulde een grootschalig schandaal van kindermisbruik in de Katholieke Kerk. Voor hun berichtgeving omtrent deze zaak ontving The Boston Globe in 2003 de Pulitzer prijs.

172 BERICHTEN 51 MENINGEN
avatar van LOTR-lover
geplaatst: 19 november 2016, 20:37 uur [permalink]
Ik vond dit dus echt één van de beste films die ik de afgelopen tijd gezien hebt. Normaliter ben ik nooit zo'n fan van de Oscar winnende films, omdat ik ze vaak nogal saai vind. Maar bij Spotlight bleef ik op 't puntje van m'n stoel zitten, omdat het verhaal goed en interessant werd gebracht. Ook het acteerwerk (Mark Ruffalo, geweldig!) is uitstekend. Eindelijk weer is een indrukwekkend verhaal goed verfilmd.

9/10 (IMDB)

avatar van Woland
geplaatst: 20 november 2016, 21:07 uur [permalink]
De Oscarwinnaar van afgelopen jaar nog steeds niet gezien: schandalig! Maar die lacune heb ik inmiddels gevuld. Spotlight deed me eigenlijk de hele film terugdenken aan All The President's Men - net zo'n film waarin journalisten onder tegenwerking van alle kanten een zaak uitdiepen die steeds nog groter blijkt te zijn dan ze eerder dachten. Net als All The President's Men is Spotlight een sterke film, maar ze vertonen ook allebei vrij vergelijkbare karakteristieke punten, die misschien niet iedereen even goed trekt. Sterk acteerwerk, en een erg goed opgebouwd script waarin de krachten van buitenaf steeds groter en wijdverbreider blijken zonder dat je het overzicht verliest, maar ook erg leunend op praten en qua cinematografie e.d. vooral erg degelijk maar niet spannend. Daar zijn het de films ook niet naar, natuurlijk. Alleen al vanwege het onderwerp en de goede uitdieping daarvan wat mij betreft verplichte kost, maar echt bovenin mijn Top 10 van het jaar gaat 'ie niet eindigen. 4.0*

geplaatst: 2 december 2016, 22:23 uur [permalink]
Met zo'n onderwerp wordt het wel heel lastig een slechte film te maken. Dat is Spotlight gelukkig ook niet. Toch blijft de film aan de oppervlakte en heeft het me niet weggeblazen, wat een film met zo'n onderwerp wel hoort te doen.

Jammer, slechts 3*

avatar van Tisik
geplaatst: 7 december 2016, 22:47 uur [permalink]
Pretty boring...

geplaatst: 15 december 2016, 20:32 uur [permalink]
Indringende film over het pedofilieschandaal in de States waarbij de Katholieke Kerk erg in diskridiet wordt gebracht.
Aanvankelijk is het even aanpassen aan het tempo opgelegd door het "Spotlight"-team maar al rap zit ge in het onderzoek opgenomen. Een onthutsend relaas, dat gelukkig, en dat is een absoluut pluspunt, niet gestoord wordt door nevenverhaaltjes. Knappe, interessante film met een zeer goed acterende cast

avatar van Boneka
geplaatst: 16 december 2016, 23:16 uur [permalink]
Spotlight is een film die je niet zomaar gaat bekijken. Daar moet je echt zin in hebben. Vanavond was het zover. Was bang dat ik hem erg saai zou gaan vinden en zeker een thema dat 2 uur duurt. Moet zeggen hij had wel wat korter gekund. Het Spotlight team laat in deze film mooi onderzoekswerk zien. Alles ziet er puik uit en acteurs weten zich heel goed in te leven. Vooral Michael Keaton wist mij te bekoren. Wat minder aan bod komt zijn de echte slachtoffers en de priesters komen al bijna helemaal niet in beeld. De cijfers van het misbruik verbaasde mij wel. 50% van de katholieke priesters heeft sex waarvan 6% pedofiel is. Dat mag je best schokkend noemen. Wat mij betreft mag het celibaat onmiddellijk worden afgeschaft.

De film heeft sterke punten al is het soms wel moeilijk je aandacht 2 uur bij dit onderwerp te houden. Maar realistisch is deze film zeker gemaakt!

geplaatst: 17 december 2016, 12:38 uur [permalink]
Prima film, maar Best Motion Picture of the Year nee

geplaatst: 17 december 2016, 13:03 uur [permalink]
Hij staat bij mij op plekje 85 van de films van dit jaar. En dat zal de komende 2 weken gerust onder de 90 zakken

geplaatst: 17 december 2016, 13:29 uur [permalink]
Dat Carol niet genomineerd was voor een oscar is een schandaal

geplaatst: 17 december 2016, 13:59 uur [permalink]
Daar ben ik het nóg meer mee eens. Ik had Carol op plek 3 vorig jaar.

geplaatst: 17 december 2016, 14:49 uur [permalink]
Nu maak je mij uiteraard benieuwd naar jouw nr1

geplaatst: 17 december 2016, 14:54 uur [permalink]
Je hebt best kans dat ik bij herziening Carol op 1 zou zetten trouwens, maar hij zag er destijds zo uit. Little boring

Heb dit jaar bijna twee keer zoveel gezien als vorig jaar denk ik. Zal ook interessanter lijstje uitkomen, hoop ik.

avatar van Zwolle84

geplaatst: 17 december 2016, 14:58 uur [permalink]
Carol net deze week gezien en viel me helaas flink tegen. Maar hij heeft nog wel een geconcetreerde herziening nodig, ben er nog niet helemaal gerust op.

geplaatst: 17 december 2016, 18:42 uur [permalink]
Ik vond Mark Ruffalo erg sterk als 'halve autist' die zich vlijtig vastbeet in de zaak. Wat voor speciaals Rachel McAdams heeft gedaan, getuige haar oscar nominatie, is mij echter ontgaan.

avatar van stefan dias
geplaatst: 31 december 2016, 11:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik keek er een eentje tegenop want je weet dat dit een 'praatfilm' wordt over een heikel onderwerp. Gave 'oldskool' film die niet in de val trapt het spannender te willen maken dan het is. Het verhaal wordt knap verteld en laat zichzelf ook vertellen. Geen mol die ontmaskerd moet worden, maar vooral wat geklungel en tijdsgeest + machtspolitiek die potjes gedekt houden. Zoals dat vandaag ook nog wel het geval zal zijn. Geen 'confrontaties' op het eind met schuldigen die nog zich nog even in het stof moeten wentelen. Geen verhaal van goed tegen kwaad, maar van de waarheid die haar rechten heeft.

En ben stilaan toch fan van Michael Keaton, Van Ruffalo was ik het al… en van Adams zal ik het niet zo gauw worden. T

avatar van Epitaph
geplaatst: 24 januari, 22:32 uur [permalink]
Keaton heeft in deze film toch z'n 'Dream Team, Ruffalo is geweldig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
geplaatst: 5 februari, 00:22 uur [permalink]
Spotlight kiest er duidelijk voor om een geloofwaardig drama te brengen en geen pure sensatie. Het is op de eerste plaats een verslag van de gebeurtenissen en geen aanklacht op de kerk. Die komt er grotendeels vanzelf door de feiten, niet door de film. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de film haar prijzen haalt met het scenario en veel minder met beeld of acteerwerk. Net door te blijven bij die feiten, verliest de film zich niet in het paranoia gedeelte of het hele complotgegeven van een groep bad guys. Het maakt alles geloofwaardiger.

Het vergelijk met All the President's Men is snel gemaakt. Niet alleen vanwege het onderwerp, maar de verhalen hebben ook wel degelijk een link. De vader van Bradlee (John Slattery) was redacteur bij de Washington Post en bracht mee het Watergateschandaal aan het licht.

Het ontbreekt net dat ietsje meer om een echte topfilm te worden. Er wordt vooral gefocust op het verhaal, maar hierdoor blijven de personages onderbelicht. Je ziet ze wel wat worstelen met het dossier dat ze aanpakken, maar het blijft oppervlakkig. Al is dat misschien net de kracht van het verhaal dat hierdoor meer op de voorgrond komt.

avatar van SmackItUp
geplaatst: 5 maart, 21:20 uur [permalink]
Sterk en geloofwaardig drama met een schokkende boodschap. Ondanks dat het vooral een praatfilm is, zorgt de film ervoor dat het boeiend blijft door de constante onthullingen die er worden gedaan. Het begin is wat warrig en soms lastig te volgen, maar op ongeveer de helft verandert dit en is het vooral kijken met open mond.

Cool filmpje, ruime 3,5*.

avatar van K. V.
geplaatst: 1 mei, 21:59 uur [permalink]
Deze ook eens geprobeerd en vond het een prima film. Een film die van begin tot einde boeide. Ook de cast deed het prima en kwam overtuigend over.
'k wist niet echt wat te verwachten, maar hij was de moeite waard.

avatar van Rickazio
geplaatst: 27 mei, 22:55 uur [permalink]
Prima film, prima acteurs en geloofwaardig voor een true story.

avatar van DVD-T
geplaatst: 19 juli, 11:21 uur [permalink]
Erg goed.

Het verhaal achter de onthulling is erg interessant om te volgen. Een moeilijk onderwerp, dat wel. McCarthy pakt het meteen goed op en de cast weet het allemaal met veel overtuiging te brengen. Vooral Ruffalo, Keaton en Tucci zijn lekker op dreef hier. Het beginnen met het onderzoek, de gesprekken met slachtoffers, de moeilijkheden om tot documenten te komen,. Erg mooi verteld allemaal en geeft je ook meteen ook een goed beeld wat er allemaal aan journalistiek aan een verhaal vooraf gaat.

Toch mist de film dat beetje meer om een echte topper te zijn. Van karakterontwikkeling is nauwelijks sprake en ook het verhaal had nog iets dieper in mogen gaan op sommige onderwerpen. Voor de rest natuurlijk gewoon een hele goede film.

avatar van Witt
geplaatst: 11 augustus, 00:20 uur [permalink]
Stond al een tijdje op mijn lijstje en tijdens mijn vakantie dan eindelijk gezien. Geen vrolijk onderwerp (misbruik in de RKK) en de afloop was ook al bekend, maar het hele proces van het wroeten en zoeken naar de waarheid is enorm boeiend. Ik hou wel van dit soort intelligente 'praatfilms', en inderdaad..Marc Ruffalo zet een geweldige rol neer. N.a.v. deze film heb ik me een beetje verdiept in Nederlandse misbruikzaken..de commissie Deetman etc. Schokkend wat je dan allemaal tegenkomt. Het is lastig om niet alle priesters en andere heilige hotemetoten te gaan zien als smeerlappen