Spotlight (2015)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Misdaad

geregisseerd door Tom McCarthy
met Mark Ruffalo, Michael Keaton en Rachel McAdams

Het waargebeurde verhaal van het “spotlight” team van de krant The Boston Globe. De oudste continu werkende onderzoekseenheid van een krant in de Verenigde Staten onthulde een grootschalig schandaal van kindermisbruik in de Katholieke Kerk. Voor hun berichtgeving omtrent deze zaak ontving The Boston Globe in 2003 de Pulitzer prijs.

avatar van Fisico
Spotlight is een onderhoudende thriller die de misdaden van de Kerk onder de loept neemt. Het is een teage film met erg veel dialogen. Toch wordt de nodige spanning behouden en wordt duidelijk uit de doeken gedaan hoe het onderzoek verloopt en hoe de verschillende zaken tot één case gesmeed worden.
Het is een sereen verhaal, een verhaal gebracht door journalisten die tot op het bot en met oog voor detail, doortastendheid en de objectieve waarheid een dossier trachten op te bouwen. Journalisten die hun job doen, niets meer, niets minder. Zeer degelijke dialogen en acteerprestaties ook. Spotlight is een film die nergens uit de toon valt, maar zich nergens ook echt onderscheidt.

Beste film op de Oscars een paar jaar terug. Mja, terechte nominatie, dat zeker. Als winnaar ik een andere gekozen vanuit het lijstje. Vreemd ook om op te merken hoe de samenleving of bepaalde middens onderhuids "wist" wat er aan de hand was en dat niemand er echt van opkeek. De Kerk is niet de enige schuldige in deze smerige affaires. Het doet je stilstaan bij sommige dingen...

avatar van wibro
Deze oscar winnende film heb ik destijds aan mij voorbij laten gaan. Verhalen over misbruik van de Rooms Katholieke Kerk spreken mij eenvoudigweg niet meer aan. Al genoeg gehoord gehoord daarover. Ik die vroeger zelf een streng katholieke opvoeding heb gehad kan trouwens daarover meepraten. Afgelopen zondagavond deze film toch maar bekeken omdat hij op NPO 2 werd uitgezonden. Film was zeker niet slecht maar een oscar voor de beste film vind ik toch wat overdreven. Zo bijzonder was het niet wat je allemaal voorgeschoteld kreeg. Toen ik trouwens die kop van die bisschop zag moest ik toch even denken aan die kop van Trump. Volgens mij hebben die twee ook best veel overeenkomsten. Beiden zo corrupt als wat en liegen dat het gedrukt staat.

avatar van eRCee
Degelijke film, typisch Oscar-materiaal inderdaad. Minpuntjes zijn de vele shots van "veelbetekenende blikken", allerminst subtiel elke keer, en het acteerwerk van Ruffalo en Keaton, die er allebei op los schmieren. Het verhaal zelf is gewoon boeiend en dat houdt Spotlight dan ook overeind. Wat me wel opviel is dat er meermaals wordt gezegd dat de kerk alles zal doen om de onderzoeksjournalisten tegen te houden, maar uiteindelijk gebeurt er helemaal niks en blijkt het best makkelijk om de waarheid openbaar te maken. Nou ja, hindert niks voor een tussendoortje.

avatar van Roger Thornhill
Indrukwekkend... maar ook weer niet zo héél indrukwekkend. Waarom heeft deze film me niet zó gepakt als bijvoorbeeld (en al meerdere malen) All the President's men ? In beide gevallen was de uitkomst van het onderzoek al bekend voordat ik aan de film begon, en de misdaden waar het onderzoeksteam van Spotlight zich over buigt zijn nog veel weerzinwekkender dan die van Tricky Dicky, maar toch was ik na afloop enigszins teleurgesteld, alsof ik het allemaal al eens eerder had gezien, en misschien is dat ook wel zo. Als expliciet exposé van de misdadigheid van zowel de vele priesters als de katholieke kerk tot in zijn hoogste regionen kan dit verhaal natuurlijk niet voldoende vaak en onverbloemd verteld worden, maar als portret van hoe een team journalisten de onderste steen boven krijgt vond ik het eigenlijk allemaal niet bijzonder interessant of spannend. Wel goed spel van alle betrokkenen, met Liev Schreiber zo scherp als een mes, en kan iemand me vertellen wanneer Stanley Tucci eigenlijk voor het laatst een slechte rol heeft gespeeld?