Creed II (2018)

Alternatieve titel: Creed 2

Drama / Sport

geregisseerd door Steven Caple Jr.
met Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en Tessa Thompson

Adonis Creed staat voor zijn grootste uitdaging ooit. Dit terwijl hij persoonlijke verplichtingen heeft en moet trainen voor zijn volgende grote wedstrijd. Zijn tegenstander Viktor Drago, zoon van Ivan Drago, is geen onbekende voor zijn familie. Gelukkig wordt Adonis nog steeds bijgestaan door Rocky Balboa en samen ontdekken ze niet alleen dat familie boven alles gaat, maar ook dat je je verleden niet kunt ontvluchten.

• Vanaf 10 januari in de bioscoop

avatar van bombario
Matig filmpje, die de verwachtingen van de trailer niet kan inlossen. Hij bungelt een beetje tussen een boks- en dramafilm in. De boksscenes zijn vet, maar het dramatische gedeelte is van het niveau GTST. Beetje wraak, beetje liefde, beetje ruzies die worden bijgelegd. Scenetje op de begraafplaats. Je kunt het zo uittekenen. En dan die Rus die zich constant laat uitkafferen door zijn vader. Lekker geloofwaardig.

Echt slecht is het allemaal niet, maar ik dwaalde regelmatig af. En zat geen moment op het puntje van mijn stoel. Pas naar het eindgevecht werd het weer wat spannender.

Team drago! Je gunt het hem toch meer gedurende de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
He broke things in me that ain’t never been fixed. It ain’t worth it.

Ik was niet echt onder de indruk van de eerste Creed film van een paar jaar geleden, die nogal clichématig en niet al te onderhoudend was, buiten de scènes met Stallone dan. dus vreselijk veel interesse in deze tweede film had ik niet, al had ik er wel zin in, want het personage Rocky blijft gewoon geweldig. Stallone geeft al die films sowieso extra glans doordat hij hier gewoon al zijn emoties in kan stoppen.

Creed II is ondanks dat het voorspelbaar van begin tot eind is wel echt een hele onderhoudende film geworden, sowieso veel sterker dan de eerste film. Dit komt vooral omdat ik ook eindelijk met het verhaal van Adonis Creed mee ben gaan leven. Zijn vriendin, zijn dochtertje, zijn moeder, zijn band met Rocky, zijn onverwerkte verleden met de dood van zijn pa Apollo. Het werkt, ook al worden alle clichés netjes afgestreept. Datzelfde geldt ook voor de rivaliteit met Viktor Drago en zijn pa Ivan. Ondanks dat er niks gebeurt dat je niet aan ziet komen, is het wel heel boeiend om te volgen. De rol van Viktor is sober, maar prima uitgevoerd. De rol van Ivan wordt na ruim 30 jaar weer opgepakt door Dolph Lundgren en dit doet hij erg goed. Hij heeft zijn nederlaag tegen Rocky nooit verwerkt, voelt de schande van zijn land en om dit te compenseren traint hij zijn zoon tot een winnaar, onder Spartaanse trainingsmethoden en zonder liefde. Jammer dat er maar een scène is waar hij en Rocky de dialoog met elkaar aan gaan. Dit had wel langer en vaker gemogen. Zeker na afloop van het slotgevecht had ik gehoopt dat er nog iets zou volgen, maar helaas. Gelukkig wordt er wel ruim de tijd genomen om de band tussen Rocky en Creed te beschrijven, die hoogte en dieptepunten kent. Rocky preekt er weer goed op los, maar het is wel steeds op de juiste toon.

Verder overtuigt de film ook als boksfilm. Het ziet er allemaal erg flitsend en fraai uit en zeker het grote eindgevecht komt fantastisch in beeld. En als je dan ook weer de oude Rocky themesong hoort dan heb je me gewoon te pakken, daar ben ik gevoelig voor. Het was ook geen verrassing dat Ivan Drago tot inkeer kwam en de wedstrijd beëindigde voor zijn zoon zou sterven, maar het paste gewoon fijn bij dit verhaal. Net als het emotionele einde bij het graf van Apollo en bij de zoon van Rocky. Je wéét dat het komt, maar het had ook niet mogen ontbreken. Soms is voorspelbaarheid helemaal niet erg. Ik heb ieder geval genoten van de film, dat ook weer vele mooie knipogen naar eerdere delen kent. Eigenlijk is de cirkel nu gewoon rond voor Rocky, maar dat was het eigenlijk 13 jaar terug al toen Rocky Balboa in de bios kwam. Ik zou er ondanks alles toch geen probleem mee hebben als er nog een derde Creed komt, met Stallone uiteraard. Samen met de echt in zijn rol gegroeide Michael B. Jordan zijn ze een goed duo. Binnenkort toch Creed 1 maar eens een herziening gunnen.

avatar van bombario
Soms moet je eerst een goede film zien, om een matige te herkennen.

Een dag na Creed II keek ik een andere boksfilm, Jawbone (2017) - MovieMeter.nl. Het verhaal is vrijwel hetzelfde, maar deze overtuigde veel meer. Alsof die Amerikanen een zak geld krijgen, de mooiste scenes schieten en onderweg het verhaal uit het oog verliezen.
Alles is gelikt, maar het raakt nooit. Jawbone kwam aan als een leverstoot en na afloop pinkte ik een traantje weg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tegenspeler in Creed II sloeg Michael B. Jordan ziekenhuis in | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De acteur is ervan overtuigd dat er een derde deel van Creed komt. Eerder liet Sylvester Stallone, die in Creed II nog te zien is als coach van Jordan, doorschemeren na acht films afscheid te zullen nemen van zijn personage Rocky Balboa. "Ik heb heel veel zin om deze reeks voor te zetten", aldus Jordan. "Ik wil nog veel meer films maken."

Leuke film kijkt lekker weg wel een beetje cliche bokscenes !

avatar van Bram0108

Wel grappig, tijdens Rocky IV belande Stallone door toedoen van Lundgren in het ziekenhuis.

bombario schreef:
Soms moet je eerst een goede film zien, om een matige te herkennen.

Jawbone is juist het voorbeeld van een matige film

avatar van wwelover
Sterke Michael B. Jordan, mooi geschoten, goede muziek en daar eindigt het. Vond de film heel erg matig. Ben sowieso geen fan van de Rocky reeks en heb er weinig nostalgische gevoelens bij. Creed vond ik nog oké, maar nogal overrated. Maar dit deel is een stuk minder. Dat het formulewerk is oke, maar het werd nu allemaal zo voorgekauwd dat er geen spanning meer in zat. En Sly... Ja ik vond hem in Creed al matig. En nu was het nog matiger. Komt ook doordat Rocky alleen maar foute Hallmark uitspraken doet.

wwelover schreef:

Nou sorry dan heb je niet goed gekeken. deze film hoort ook niet spannend te zijn. en je baseert je cijfers alleen op het feit dat je geen fan van rocky bent.. Sly speelt juist goed in de creed films. [EDIT moderator: persoonlijke aanval verwijderd]

avatar van wwelover
Verkaazde schreef:

Geen dingen verzinnen a.u.b. Ik vind Sly helemaal niet sterk, dat is geen feit maar een mening. En ik vond Rocky en Creed niet slecht, maar ook niet geweldig. Deze vond ik gewoon slecht, staat los van wat ik van de reeks vind.[EDIT moderator: off topic verwijderd]

avatar van Graaf Machine
Lang geleden een paar van die Rocky's gezien. Het eerste Creed-deel niet. Deze film kreeg wel aardige recensies, dus ben ik maar eens gaan kijken.
Nou, veel meer dan een keukenmeidenmelodrama afgewisseld met voorspelbare boksscene's is het ook niet. Sterretje extra dan voor Dolph & Sylvester. Oude bekende koppen zijn wel leuk om te zien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Creed II was een film waar ik erg naar uitkeek. Niet in de laatste plaats omdat ik van alle Rocky films Creed waarschijnlijk het beste vind. Daarnaast is het interessant dat Creed II niet enkel een vervolg is op Creed, maar ook op Rocky IV. Dat was een geinige campy film, maar van al die elementen stapt men af. Creed II is net als Creed een serieuze boksfilm, het campy gedeelte van Rocky III en IV is ver te zoeken. Dat is niet erg, want Creed II is een prima en erg nette film. Maar het is niet het meest memorabele hoofdstuk uit de serie.

Creed II werkt netjes alle stappen van een typische Rocky film af. De held wordt uitgedaagd en wil vechten, maar zijn omgeving is er tegen. Er volgen trainingen en het eindigt met een bokswedstrijd. Tussendoor is er ruimte voor wat persoonlijke ontwikkelingen. Dit is geen verrassing voor iemand die ooit eerder een deel uit de Rocky serie zag, Creed II is een erg degelijke herhalingsoefening. Soms sterk; ik vond het moment dat Lundgren de handdoek in de ring gooit bijvoorbeeld mooi. En soms is de film iets minder sterk; vond het een beetje lame toen Tessa Thompson ging zingen voor hij opkwam tijdens het eindgevecht. Maar goed, sterke en wat zwakke momenten daargelaten is Creed II vooral erg prima. Dat is weliswaar een tikkeltje teleurstellend voor mensen die een ijzersterke film verwachten, maar goed; laten we ook niet doen alsof alle voorgaande Rocky films zo fantastisch waren.

Vooruit, 3,5 sterren.

avatar van Jonesy
Een ouderwets stoer avondje knokfilm met je maten.... vergeet het maar. Veel vrouwendrama en liefdesperikkelen met tussendoor een flauwe klap. Niet veel aan.