Creed II (2018)

Alternatieve titel: Creed 2

Drama / Sport

geregisseerd door Steven Caple Jr.
met Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en Tessa Thompson

Adonis Creed staat voor zijn grootste uitdaging ooit. Dit terwijl hij persoonlijke verplichtingen heeft en moet trainen voor zijn volgende grote wedstrijd. Zijn tegenstander Viktor Drago, zoon van Ivan Drago, is geen onbekende voor zijn familie. Gelukkig wordt Adonis nog steeds bijgestaan door Rocky Balboa en samen ontdekken ze niet alleen dat familie boven alles gaat, maar ook dat je je verleden niet kunt ontvluchten.

• vanaf 15 mei te koop op dvd

avatar van james_cameron
Het terugbrengen van Dolph Lundgren is natuurlijk een meesterlijke zet, maar afgezien van dat subplot valt dit vervolg in alle bekende valkuilen. De personages maken geen ontwikkeling meer door, de gebeurtenissen doen geforceerd aan en er is een overschot aan overbodige ontwikkelingen. De rol van Stallone doet hier ook erg plichtmatig aan. De film wordt enigszins gered door enkele prima bokswedstrijden; vooral de finale is indrukwekkend. Dat heeft deze Creed II in ieder geval gemeen met de eerdere Rocky-films.

avatar van mixmaster
Weer een mooi deel in de ''Rocky'' reeks en de daarop volgende ''Creed'' films.
Er wordt goed geacteerd en het verhaal is mooi uitgewerkt, er zitten veel oude bekenden in dit deel, Ivan Drago (Dolph Lundgren) en zelfs Brigitte Nielsen is weer even terug gehaald.

De nadruk in dit deel ligt wel veel op het drama gebeuren, maar dat is niet erg want het maakt het verhaal sterker en realistischer.

De boks scenes zijn zoals altijd voorspelbaar maar mooi geschoten.

avatar van Captain Pervert
Rocky deel 132. Maar natuurlijk ga ik 'm kijken. Want: Rocky. Dat kun je niet niet kijken. Dat moet.

Bij mijn recensie van Creed merkte ik al op dat het verhaal rondom Rocky wel uitverteld is. Dat was het al in Rocky Balboa (2008), maar na Creed nog meer. En na Creed II ("Its your time now, kid.") lijkt Stallone het eindelijk zelf ook te beseffen.

Waar ik Adonis Creed in Creed nog een goed personage vond (ik schreef: "Ondanks zijn gangsta-snorretje is het wel een grote verademing dat ze van Adonis Creed een nette, welbespraakte jongeman hebben gemaakt." en "hoe makkelijk was het geweest om van Adonis Creed de zoveelste Fifty-Cent loser te maken met het kruis tussen zijn knieën en zijn pistool een kwartslag gedraaid. Bijzonder aangenaam dat een zwarte acteur nou eens niet in dat archetype wordt gepropt."

Maar black guy is gonna black guy en Adonis is nu een opgefokt mannetje geworden. Met bijbehorend kort lontje. Ik vond hem al niet een super interessant personage, maar na Creed II is dat er zeker niet beter op geworden.

De voornaamste gimmick van de film is dat je we het legendarische Rocky IV nog eens dunnetjes overdoen. Met beelden uit die tijd, met Lundgren en zelfs met surprise guest Brigitte Nielsen (ironisch genoeg de ex-vrouw van Stallone). Het is dan best jammer dat de rol van Lundgren relatief beperkt is. We zien hem met zijn zoon trainen en bekvechten ergens in Oekraïne (of een willekeurige andere plek op de wereld met een koel blauw kleurfiltertje).

De film wil bekijks trekken door lekker in te haken op het verleden, maar probeert vervolgens vooral het verhaal rond Adonis te pushen (bait & switch?). De scène met Ivan Drago en Rocky in het restaurant had mij op het puntje van mijn stoel, maar was een grote anticlimax. Iets over zwerfhonden. Jammer.

Hoewel een verhaal rond de übersympathieke Rocky Balboa onmogelijk te haten is, zijn er drie dingen die deze film gigantisch nekken: allereerst het voorspelbare verhaal. Na amper 30 minuten staan Creed en Drago al tegenover elkaar. Huh? Waarmee gaan we de rest van de film dan vullen? Oh wacht.
Daarnaast poogt de film op de meest domme manieren dingen uit te leggen aan de kijker. De commentatoren die de bokswedstrijden verslaan zijn van een kinderlijk Donald Duck niveau. Ook zien we Rocky tegen de grafsteen van zijn vrouw zeggen: "...our son Bobby". Nou, ik denk dat Bobby's moeder echt wel weet wie Bobby is, Rocky.
En tot slot, de wijze waarop Rocky uiteindelijk de nodige motivatie bij Adonis weet los te peuteren is echt te dom voor woorden. Hij moet goed nadenken waarvoor hij het doet. Zou Adonis er nou echt zelf niet opgekomen zijn, dat dat zijn gezin is? Man man man Stallone...
En dan, ja sorry ik blijf doorgaan, dat vrouwtje van Adonis met haar 'muziek'. Toen Adonis opkwam en zijn daarbij aan het zingen was, had ik plaatsvervangende schaamte. Wat een overgeproduceerde elektronische takkeherrie.

Boksscènes zijn wel weer goed trouwens.

3 sterren. Want Rocky. Zonder Rocky 1,5 ster.

avatar van Captain Pervert
Lewis-06 schreef:

nee

Met de nodige scepsis aan begonnen, maar ergens halverwege durfde ik dat gevoel te parkeren en kon ik er weer ongegeneerd voor gaan, want toen wist ik: het klopt weer helemaal. De achtste film alweer met Rocky Balboa(want laten we wel wezen, dit is gewoon de Rocky formule met andere personages aangevuld), en dan zou je verwachten dat je het wel een keer moe bent, maar eens in de zoveel jaar werkt de blijkbaar onweerstaanbare franchise nog steeds. De ultieme charmante boksfilm reeks, zo clever bedacht om er een daadwerkelijke hart en ziel in te stoppen zodat je je niet alleen hoeft te vergapen aan de ook hier weer adembenemend in beeld gebrachte gevechten. De serie was me even kwijt bij de zwakkere lopende band achtige delen 4 en 5, maar heeft zich knap hersteld, hoewel na deze tweede Creed me alles wel lijkt te verteld. Creed II is eigenlijk een kwartier te lang, kent dus wat overbodige toevoegingen, en is vreselijk voorspelbaar(want als het ultieme gevecht tussen Drago en Creed na al drie kwartier plaats vind kun je zelf invullen hoe de rest van de film verloopt), maar het blijft gewoon herkenbare lekkere kost. De kinderlijke opzichtige Rusland haat(waardoor het hieraan gelinieerde deel vier voor mij niet te doen was destijds), blijft dit keer achterwege. De Amerikanen zijn nog steeds doodgoede familiemensen, de Russen zijn anno 2018 nog steeds bad, maar hebben dit keer zowaar ook menselijke trekjes(Drago die hunkert naar de aandacht van zijn moeder, en beseft dat hij verslagen is als ze niet meer in de zaal zit, fantastische scène), en die zienswijze tref je gelukkig gedurende de hele film aan, waardoor dit wederom en prima datefilm is: het boksen voor de boys, het levensecht ogende familie verhaal om de girls in te palmen,....zo was het ooit bedoeld toen de bioscoop stelletjes naar de film wilde lokken. Slimme film, slim script, je wil de makers zelf vergeven dat men de eigenlijk belachelijke keuze heeft gemaakt onze Rock nog steeds in een jaren zeventig outfit rond te laten lopen, waarom zou men ook altijd realistisch moeten zijn?, leve de nostalgie!

avatar van kooiboy
Lewis-06 schreef:

Zeker niet

avatar van mcdaktari
Al die Rocky films hebben mij nooit echt kunnen boeien, zoals heel veel van dit soort films over boxers. Ik heb laatst wel een dergelijke film gezien (A Prayer Before Dawn) die ik wel heel goed vond. (Dat was wel een totaal ander verhaal. Maar bedoel over een boxer)
Moet wel bekennen dat ik bijna alle Rocky films gezien heb want anders kun je er natuurlijk ook geen oordeel over hebben, maar op een gegeven moment ben ik toch afgehaakt omdat het toch allemaal op hetzelfde neerkomt. En na 8 films lijkt het toch meer op uitmelken. Heel misschien dat ik deze tzt toch nog eens ooit zal kijken , als ik echt helemaal niks anders kan vinden. Maar voor alsnog laat ik hem aan me voorbij gaan.

avatar van Thomas83
Moest echt even terugkijken wat ik ook alweer vond van de vorige film, want daar herinnerde ik me al niet meer zoveel van, behalve dat Stallone de gunfactor had door zowaar eens te laten zien te kunnen acteren. En Michael B. Jordan was uiteraard goed. Benieuwd of ik over een paar jaar deze film net zo vergeten ben. Genoten heb ik in elk geval nog wel. Het zal misschien ook komen doordat ik slechts sporadisch een sportfilm zie, maar ik zwicht meestal nog wel voor het opzichtige formulewerk. In dit geval vallen vooral de emoties (zelfs die van de Drago's) in de film erg positief op, ondanks de talrijke clichés.

Michael B. Jordan knapt hier het meeste vuile werk op. Ik geloofde alle emoties waar zijn personage doorheen ging helemaal. Heerlijk intense rol. Dat is toch een stuk beter dan die wat te kleffe rol van Stallone, die nog steeds de gunfactor heeft maar niet zijn eigen verhaallijntje had moeten krijgen. Niet alleen is dat overkill, het is ook nog eens wat al te cliché en ongeloofwaardig. De bijrollen van Thompson en Hornsby zijn beter. Thompsons rol houdt de film een beetje op aarde, en Hornsby heeft weliswaar een te kleine rol, maar laat een fijne uitgekookte kant zien.

De gevechten werden in Creed een stuk opvallender gebracht volgens mij, maar het kan er nog wel mee door, en mooi hoe het eindigt. De muziek is de gehele film ook goed opzwepend, op een zeer ongemakkelijke scène waarin de vrouw van Adonis voor het grote gevecht zingt na. Wel kippenvel toen dat bekende thema te horen was. Wat me verder een paar keer in de film wel opviel was dat er best grote verschillen in geluidsvolume waren. Best irritant. Maar goed, mooie film voor wat het is. 3.5*.

Cliche op cliche en zo ongelooflijk langgerekt.

Je hebt het idee naar exact hetzelfde te kijken als de andere Rockys.