Creed II (2018)

Alternatieve titel: Creed 2

Drama / Sport

geregisseerd door Steven Caple Jr.
met Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en Tessa Thompson

Adonis Creed staat voor zijn grootste uitdaging ooit. Dit terwijl hij persoonlijke verplichtingen heeft en moet trainen voor zijn volgende grote wedstrijd. Zijn tegenstander Viktor Drago, zoon van Ivan Drago, is geen onbekende voor zijn familie. Gelukkig wordt Adonis nog steeds bijgestaan door Rocky Balboa. Samen ontdekken ze dat het verleden boven alles gaat en dat je het verleden niet kunt ontvluchten.

avatar van james_cameron
Het terugbrengen van Dolph Lundgren is natuurlijk een meesterlijke zet, maar afgezien van dat subplot valt dit vervolg in alle bekende valkuilen. De personages maken geen ontwikkeling meer door, de gebeurtenissen doen geforceerd aan en er is een overschot aan overbodige ontwikkelingen. De rol van Stallone doet hier ook erg plichtmatig aan. De film wordt enigszins gered door enkele prima bokswedstrijden; vooral de finale is indrukwekkend. Dat heeft deze Creed II in ieder geval gemeen met de eerdere Rocky-films.

avatar van mixmaster
Weer een mooi deel in de ''Rocky'' reeks en de daarop volgende ''Creed'' films.
Er wordt goed geacteerd en het verhaal is mooi uitgewerkt, er zitten veel oude bekenden in dit deel, Ivan Drago (Dolph Lundgren) en zelfs Brigitte Nielsen is weer even terug gehaald.

De nadruk in dit deel ligt wel veel op het drama gebeuren, maar dat is niet erg want het maakt het verhaal sterker en realistischer.

De boks scenes zijn zoals altijd voorspelbaar maar mooi geschoten.

avatar van Captain Pervert
Rocky deel 132. Maar natuurlijk ga ik 'm kijken. Want: Rocky. Dat kun je niet niet kijken. Dat moet.

Bij mijn recensie van Creed merkte ik al op dat het verhaal rondom Rocky wel uitverteld is. Dat was het al in Rocky Balboa (2008), maar na Creed nog meer. En na Creed II ("Its your time now, kid.") lijkt Stallone het eindelijk zelf ook te beseffen.

Waar ik Adonis Creed in Creed nog een goed personage vond (ik schreef: "Ondanks zijn gangsta-snorretje is het wel een grote verademing dat ze van Adonis Creed een nette, welbespraakte jongeman hebben gemaakt." en "hoe makkelijk was het geweest om van Adonis Creed de zoveelste Fifty-Cent loser te maken met het kruis tussen zijn knieën en zijn pistool een kwartslag gedraaid. Bijzonder aangenaam dat een zwarte acteur nou eens niet in dat archetype wordt gepropt."

Maar black guy is gonna black guy en Adonis is nu een opgefokt mannetje geworden. Met bijbehorend kort lontje. Ik vond hem al niet een super interessant personage, maar na Creed II is dat er zeker niet beter op geworden.

De voornaamste gimmick van de film is dat je we het legendarische Rocky IV nog eens dunnetjes overdoen. Met beelden uit die tijd, met Lundgren en zelfs met surprise guest Brigitte Nielsen (ironisch genoeg de ex-vrouw van Stallone). Het is dan best jammer dat de rol van Lundgren relatief beperkt is. We zien hem met zijn zoon trainen en bekvechten ergens in Oekraïne (of een willekeurige andere plek op de wereld met een koel blauw kleurfiltertje).

De film wil bekijks trekken door lekker in te haken op het verleden, maar probeert vervolgens vooral het verhaal rond Adonis te pushen (bait & switch?). De scène met Ivan Drago en Rocky in het restaurant had mij op het puntje van mijn stoel, maar was een grote anticlimax. Iets over zwerfhonden. Jammer.

Hoewel een verhaal rond de übersympathieke Rocky Balboa onmogelijk te haten is, zijn er drie dingen die deze film gigantisch nekken: allereerst het voorspelbare verhaal. Na amper 30 minuten staan Creed en Drago al tegenover elkaar. Huh? Waarmee gaan we de rest van de film dan vullen? Oh wacht.
Daarnaast poogt de film op de meest domme manieren dingen uit te leggen aan de kijker. De commentatoren die de bokswedstrijden verslaan zijn van een kinderlijk Donald Duck niveau. Ook zien we Rocky tegen de grafsteen van zijn vrouw zeggen: "...our son Bobby". Nou, ik denk dat Bobby's moeder echt wel weet wie Bobby is, Rocky.
En tot slot, de wijze waarop Rocky uiteindelijk de nodige motivatie bij Adonis weet los te peuteren is echt te dom voor woorden. Hij moet goed nadenken waarvoor hij het doet. Zou Adonis er nou echt zelf niet opgekomen zijn, dat dat zijn gezin is? Man man man Stallone...
En dan, ja sorry ik blijf doorgaan, dat vrouwtje van Adonis met haar 'muziek'. Toen Adonis opkwam en zijn daarbij aan het zingen was, had ik plaatsvervangende schaamte. Wat een overgeproduceerde elektronische takkeherrie.

Boksscènes zijn wel weer goed trouwens.

3 sterren. Want Rocky. Zonder Rocky 1,5 ster.

avatar van Captain Pervert
Lewis-06 schreef:

nee

Met de nodige scepsis aan begonnen, maar ergens halverwege durfde ik dat gevoel te parkeren en kon ik er weer ongegeneerd voor gaan, want toen wist ik: het klopt weer helemaal. De achtste film alweer met Rocky Balboa(want laten we wel wezen, dit is gewoon de Rocky formule met andere personages aangevuld), en dan zou je verwachten dat je het wel een keer moe bent, maar eens in de zoveel jaar werkt de blijkbaar onweerstaanbare franchise nog steeds. De ultieme charmante boksfilm reeks, zo clever bedacht om er een daadwerkelijke hart en ziel in te stoppen zodat je je niet alleen hoeft te vergapen aan de ook hier weer adembenemend in beeld gebrachte gevechten. De serie was me even kwijt bij de zwakkere lopende band achtige delen 4 en 5, maar heeft zich knap hersteld, hoewel na deze tweede Creed me alles wel lijkt te verteld. Creed II is eigenlijk een kwartier te lang, kent dus wat overbodige toevoegingen, en is vreselijk voorspelbaar(want als het ultieme gevecht tussen Drago en Creed na al drie kwartier plaats vind kun je zelf invullen hoe de rest van de film verloopt), maar het blijft gewoon herkenbare lekkere kost. De kinderlijke opzichtige Rusland haat(waardoor het hieraan gelinieerde deel vier voor mij niet te doen was destijds), blijft dit keer achterwege. De Amerikanen zijn nog steeds doodgoede familiemensen, de Russen zijn anno 2018 nog steeds bad, maar hebben dit keer zowaar ook menselijke trekjes(Drago die hunkert naar de aandacht van zijn moeder, en beseft dat hij verslagen is als ze niet meer in de zaal zit, fantastische scène), en die zienswijze tref je gelukkig gedurende de hele film aan, waardoor dit wederom en prima datefilm is: het boksen voor de boys, het levensecht ogende familie verhaal om de girls in te palmen,....zo was het ooit bedoeld toen de bioscoop stelletjes naar de film wilde lokken. Slimme film, slim script, je wil de makers zelf vergeven dat men de eigenlijk belachelijke keuze heeft gemaakt onze Rock nog steeds in een jaren zeventig outfit rond te laten lopen, waarom zou men ook altijd realistisch moeten zijn?, leve de nostalgie!

avatar van kooiboy
Lewis-06 schreef:

Zeker niet

avatar van mcdaktari
Al die Rocky films hebben mij nooit echt kunnen boeien, zoals heel veel van dit soort films over boxers. Ik heb laatst wel een dergelijke film gezien (A Prayer Before Dawn) die ik wel heel goed vond. (Dat was wel een totaal ander verhaal. Maar bedoel over een boxer)
Moet wel bekennen dat ik bijna alle Rocky films gezien heb want anders kun je er natuurlijk ook geen oordeel over hebben, maar op een gegeven moment ben ik toch afgehaakt omdat het toch allemaal op hetzelfde neerkomt. En na 8 films lijkt het toch meer op uitmelken. Heel misschien dat ik deze tzt toch nog eens ooit zal kijken , als ik echt helemaal niks anders kan vinden. Maar voor alsnog laat ik hem aan me voorbij gaan.

avatar van Thomas83
Moest echt even terugkijken wat ik ook alweer vond van de vorige film, want daar herinnerde ik me al niet meer zoveel van, behalve dat Stallone de gunfactor had door zowaar eens te laten zien te kunnen acteren. En Michael B. Jordan was uiteraard goed. Benieuwd of ik over een paar jaar deze film net zo vergeten ben. Genoten heb ik in elk geval nog wel. Het zal misschien ook komen doordat ik slechts sporadisch een sportfilm zie, maar ik zwicht meestal nog wel voor het opzichtige formulewerk. In dit geval vallen vooral de emoties (zelfs die van de Drago's) in de film erg positief op, ondanks de talrijke clichés.

Michael B. Jordan knapt hier het meeste vuile werk op. Ik geloofde alle emoties waar zijn personage doorheen ging helemaal. Heerlijk intense rol. Dat is toch een stuk beter dan die wat te kleffe rol van Stallone, die nog steeds de gunfactor heeft maar niet zijn eigen verhaallijntje had moeten krijgen. Niet alleen is dat overkill, het is ook nog eens wat al te cliché en ongeloofwaardig. De bijrollen van Thompson en Hornsby zijn beter. Thompsons rol houdt de film een beetje op aarde, en Hornsby heeft weliswaar een te kleine rol, maar laat een fijne uitgekookte kant zien.

De gevechten werden in Creed een stuk opvallender gebracht volgens mij, maar het kan er nog wel mee door, en mooi hoe het eindigt. De muziek is de gehele film ook goed opzwepend, op een zeer ongemakkelijke scène waarin de vrouw van Adonis voor het grote gevecht zingt na. Wel kippenvel toen dat bekende thema te horen was. Wat me verder een paar keer in de film wel opviel was dat er best grote verschillen in geluidsvolume waren. Best irritant. Maar goed, mooie film voor wat het is. 3.5*.

Cliche op cliche en zo ongelooflijk langgerekt.

Je hebt het idee naar exact hetzelfde te kijken als de andere Rockys.

avatar van john mcclane 2
Rocky 4 is mijn favo guilty pleasure , en sowieso mijn favo Rocky , wat heb ik die film als puber vaak gezien .
Drago die maar 5 of 7 zinnen had , “ if hè dies ,hè dies” ,,, “ you Will loose “ zijn er twee die me te binnen schieten .
Met vrienden weer een de film op zetten , weer staan juichen tijdens de uitstekende gevecht /boks scenes .
En dan vragen , halverwege : voor wie ben jij ?
Eigenlijk wilde Stallone in zijn eentje de koude oorlog oplossen in de ring .
Dit vervolg zoveel jaren later is een geweldige manier om de jaren van weleer te doen herleven .

Maar dat is personelijk , maar ik denk dat vele genoten van dat deel uit de Rocky reeks , beter dan de laatste twee in ieder geval , want toen was de rek echt uit .
Er gebeurd hier niet super veel , de nadruk ligt op de drama , ( en gelukkig de natuurlijk de gevechten )
Het personage Rocky is een met wie je jaren hebt mee geleefd , en het was en is alleen maar meer een ontzettend symphatiek personage ( geworden ) .
De soundtrack is er alleen maar beter opgworden , .
Als je kritiek hebt op dat dit niet afwijkt van de Rocky reeks , mist het hele doel , de succes formule op een leuke manier voortzetten .
Het acteer werk is prima . En de lange speelduur was goed te doen .

Nu klinkt het als of het een fantastisch cinematografisch werkje is , wat het natuurlijk niet is .
Maar in het hoge gemiddelde hier kan ik me helemaal vinden .
3,5 *

avatar van Grindhouse62
Prima vervolg op Creed 1. Geweldige boksscenes en ook hier werd er goed geacteerd. Het camerawerk is uitstekend.

Film gaat stuk op de werkelijk vreselijke soundtrack met pijn en moeite 2.5 ☆

Goede film met mooi in beeld gezette boksscenes. En natuurlijk weer Stallone die Rocky als een geweldig personage neer zet. Lundgren is een geweldig goede zet. Op naar deel 3 met de zoon van MR.T?

avatar van blurp194
Creed 2, of Rocky IV 2.

Creed 1 viel me niet helemaal mee. Deze wel weer een stuk beter, hoewel het strikt inhoudelijk misschien de mindere film is. Maar met de nostalgie die het vervolg op Rocky IV opwekt en het voor mij ook veel sterkere verhaal wint nummer 2 het wel. Met gemak zelfs.

Maar dan. Waar het aan ligt, ik weet niet of ik het uit kan leggen, maar dit is de eerste film uit de hele Rocky lijn waar het boksen me niet overtuigt. Het ziet er gewoon niet goed, niet geloofwaardig uit.

avatar van IH88
“It may not seem like it now, but... This is more than just a fight.”

Uitstekend vervolg op de eerste Creed film. Het heeft weer het conventionele rise-fall-rise verhaal wat we in tig andere boksfilms hebben gezien, maar het acteerwerk en de chemie tussen Jordan, Thompson en Stallone is weer voortreffelijk. Ze vormen een interessant trio, en de scenes waarin ze ruzie maken, elkaar de waarheid vertellen of elkaar steunen zijn hoogtepunten in de film.

Ook het duo Lundgren/Munteanu als de Drago’s is zeer goed op dreef, en hun personages zijn gelukkig geen foute Russische bad guys. Ondanks de speelduur van ruim twee uur voelt de film wel gehaast aan, en vooral Adonis’s depressie en opstanding gaat wel heel erg snel. De realistische aanpak, oprechte momenten, de sterke boksscènes en het acteerwerk zorgen ervoor dat je het de film snel vergeeft. De laatste scene met Rocky en zijn zoon/kleinzoon is een perfecte afsluiter voor zijn verhaal, maar hopelijk komt hij terug voor een derde deel. Met Jordan, Thompson en Stallone heb je goud in handen.

Geweldige film bijna net zo hoed al de eerste!

avatar van Metalfist
He's just a man... be more a man than him

Aha, Creed II. De film waardoor ik een tijd geleden besloot om de volledige Rocky franchise nog eens te (her)zien. Een goede zet zowaar, want het blijft een erg kwaliteitsvolle reeks en met de komst van Creed lijkt er nieuw bloed in de reeks te zijn gepompt. Ik was benieuwd hoe dat ging verder gaan en al zeker wanneer de immer coole Dolph Lundgren een rol toegewezen kreeg. Met een beetje schrik dat dit een herhalingsoefening ging zijn van Rocky IV, ben ik hier dan maar eens aan begonnen.

Want laat ons eerlijk zijn, Creed II is eigenlijk Rocky VIII en na zoveel films is het enorm lastig om nog origineel uit de hoek te komen. Deze sequel is dan ook qua niveau minder dan zijn rechtstreekse voorganger, maar behoudt nog altijd wel de kwaliteit van de franchise. Voor een groot deel is dat te wijten aan het feit dat er mooi wordt omgegaan met de vorige films. Het is natuurlijk een rechtstreeks vervolg op Creed, maar eigenlijk is dit ook gewoon een tijdssprong van 30 jaar na Rocky IV. Drago komt terug op de proppen (inclusief zoon die natuurlijk ook bokst) en vaderlief is vastbesloten om via zijn nageslacht revanche te nemen voor zijn verlies in Rusland. Rocky heeft het echter zelf nog altijd moeilijk met het feit dat hij indertijd Apollo niet heeft kunnen beschermen voor de mokerslagen van Drago. Hierdoor kruipt er een zekere gelaagdheid in het plot die de film goed kon gebruiken, want je merkt wel dat de regie voor de rest in de handen van een minder begenadigd regisseur is terecht gekomen.

Zo wist regisseur Ryan Coogler met de eerste Creed de boksreeks een nieuwe adem te geven en hoewel hij hier nog voor een stuk mee verantwoordelijk is voor het script, liet hij de de regie over aan Steven Caple Jr. om zelf Black Panther te kunnen regisseren. Caple Jr. weet echter niet te overtuigen qua tempo, met zijn 130 minuten begint dit halverwege wel wat in te zakken, maar ook de gevechten zijn niet zo indrukwekkend als onder regie van Coogler. Wat op zich straf is, want qua cast keert wel iedereen terug. De tandem Michael B. Jordan & Sylvester Stallone blijft goed overeind staan, maar het is toch vooral een genot om Dolph Lundgren opnieuw te zien in één van zijn meest iconische rollen. De one-liners blijven jammer genoeg uit, maar gewoon zijn aanwezigheid is voldoende. Hij weet bovendien ook nog een zekere gelaagdheid te brengen in Drago die ik nooit voor ogen had gehouden en dat is misschien voor een stuk ook wel te wijten aan de terugkeer van Brigitte Nielsen.

Tessa Thompson daarentegen is opnieuw compleet inwisselbaar, ze zorgt ook opnieuw voor een flauwe soundtrack, en ook Florian Munteanu mag als zoon Drago absoluut niet in de schoenen staan van zijn filmische vader. Verder nog de terugkeer van een aantal onverwachte personages (Ventimiglia!) en zo'n soort details doen het bij mij altijd wel goed. Toch nog net iets meer van verwacht, benieuwd of de franchise nu nog verder gaat gaan..

Voor mij een waardig deel in de reeks. Sfeer zoals verwacht. Als je niet van de Rocky-franchise houdt, kijk je beter niet, maar als je de vorige goed vond, zal deze niet teleurstellen. Wat emotie tussenin, de gekende tegenslagen, comeback en eindfight. De actie in de ring gebracht zoals we gewoon zijn in Rockyreeks. Hou ook wel van het grauwe sfeertje rond Rocky zelf, alsook zijn wat “simpele van geest” karakter dat wel oprecht en eerlijk is. Uiteraard is de inzet van Dolph Lundgren geniaal gevonden van de scriptschrijver. Brengt oude geesten tot leven en geeft net de punch die je zoekt om de film een bepaalde meerwaarde te geven... En ja, ben opgegroeid als kind met Rocky en moet toegeven dat we allen een jaartje ouder worden. Op naar Creed III en verder wat mij betreft. Voor mij is Stallone nog niet afgeschreven in de rol die hij nu speelt...

Goeie film waarin Creed een gevecht aangaat met de zoon van een voormalig tegenstander van zijn overleden vader. Verhaaltechnisch een uitstekend vervolg op zowel de vorige film als op de eerdere Rocky films (vooral het vierde deel). Echter tegelijkertijd ook vrij veilig en wat voorspelbaar. Maar het blijven mooie personages (ingevuld door een prima cast) en de film kijkt gemakkelijk weg.

Waardige opvolger van de eerste film.
Met alweer een zeer goede cast, waaronder ook naast Sylvester Stallone een andere oudgediende, Dolph Lundgren.
Vond dit deel dus net zo goed als het eerste, met een prima scenario (ook deels van Stallone).
Wederom, dat zal u wel begrijpen, veel boksactie, vooral de eindscènes zijn weer legendarisch.
Of er nu nog een deel zal komen weet ik niet, het mag van mij, maar het hoeft niet, deze film zou een mooi einde zijn van de ganse reeks, met de Rocky films erbij bedoel ik.

avatar van Thorongil
Goede film. Was leuk om Dolph Lundgren terug te zien in zijn rol. Maakte het allemaal net dat ietsje specialer.

Leuke film en leuk om Dolph Lundren en die blonde dame van vroeger terug te zien. Toch zijn alle Rocky films beter dan de Creed films en dat komt vooral omdat Michael B. Jordan niet de uitstraling heeft die de film eigenlijk toekomt.

avatar van kim1972
Wat een geweldige opvolger! Beetje mix van Rocky 3 en 4 en eindelijk weer een mooi slotgevecht. Stallone doet t geweldig en de film boeit van begin tot het einde. Hopelijk komt er nog een vervolg ben alleen bang dat de rek er wel uit is want dit word waarschijnlijk niet meer overtroffen

Mwoahhh, beetje terug in de tijd idd, alsof ik Rocky against Drago weer zat te kijken. Geen slechte film, wel voorspelbaar.