Bohemian Rhapsody (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Muziek

geregisseerd door Bryan Singer
met Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

• Vanaf 1 november in de bioscoop
  • vanaf 27 februari 2019 te koop op dvd en blu-ray

avatar van AmazingPP
Zeer geslaagde biopic waar ik als die hard Prince-fan diep ontroerd de bioscoop uit kwam en dat zegt wat. Mercury als persoon heeft me nooit echt aangestaan, maar als je deze film hebt gezien weet je dat het leven van hem zeer eenzaam is geweest, ondanks alle aandacht en fans die hij kreeg en had. Malek speelt zijn rol met verve, soms zie je bijna geen verschil tussen de echte Mercury en hij. Ik voel een Oscar aankomen.... De muziek schalt in Dolby Atmos door de bioscoop, de teksten zijn bij het Live Aid-optreden ineens heel anders van dekking en daardoor was ik ontroerd. OK, de feiten kloppen niet allemaal en de scene waarin Live Aid zich afspeelt en ineens wel donaties binnen trekken vond ik een ietwat gladjes, maar wat heeft Singer een mooie biopic afgeleverd. Ik zei voordat de film begon dat ik hoopte dat ze van Prince nooit zo'n film zouden maken, maar als het op deze waardige manier gemaakt word heb ik er geen moeite mee. Toch maar weer eens mijn Queen CD's uit de kasten trekken. Prachtig. Vijf dikke sterren.

avatar van AmazingPP
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zal 'm eens bekijken, ben altijd geïnteresseerd in dit soort films. En Johnny Cash is prima muziek.

Dat is ook een prachtige film!

avatar van Basto
Ajax&Litmanen1 schreef:

Dan moet je vooral The Doors kijken, vele malen sterker als film. Almost Famous, The Wall en This is Spinal Tap zijn ook zeer de moeite waard. En dan is er altijd nog Woodstock!

Qua concert film zijn Stop Making Sense, The last Walz, Ziggy Stardust en Baby Snakes aan te raden.

Moet dan wel een beetje van die muziek houden.

avatar van Ajax&Litmanen1
Overigens is de beste vertolking van Bohemian Rhapsody niet van Queen, maar van...

Bohemian Rhapsody | Muppet Music Video | The Muppets - YouTube

Leuke film, goed gekozen cast, leuk acteerwerk en mooie muziek. Kan me voorstellen dat het voor de fans een must see film is. Enige dat ik jammer vind is dat je regelmatig naar optredens van de acteurs zit te kijken. Dat voelt toch een beetje vreemd.

avatar van Rosicky
Mager beestje. Het leven van Mercury biedt 101 aanknopingspunten voor een interessante biopic, maar deze film grijpt er niet één aan. In plaats daarvan krijgen we een 134 minuten durende reclamespot voor de band Queen. Dat May en Taylor betrokken waren bij de productie is veel te goed merkbaar. Die eerste komt als het (muzikale) genie naar voren, die tweede als de ultieme rokkenjager. En samen zijn ze zo'n beetje de twee enige stabiele krachten in het leven van de frontman. Vermakelijk om op deze manier even onderdeel te zijn van een van de grootste bands van de vorige eeuw. Maar als biopic van een van de meest legendarische artiesten aller tijden absoluut mislukt.

Goeie film over het ontstaan en succes van de Britse rockband Queen rond zanger Freddie Mercury. Net als vele andere biopics heeft deze ook wat last van the greatest hits waardoor het wat oppervlakkig blijft. Maar het kijkt wel gemakkelijk weg (de scenes in de studio waren vermakelijk). Rami Malek treedt erg fijn in de voetsporen van Freddie en de film heeft een spetterende finale.

avatar van Woland
Niet veel soeps. Een biopic die de veilige paden volgt, en aanvoelt als een greatest hits commercial voor de band Queen. Een oppervlakkige, middle-of-the-road film over een middle-of-the-road popband - goeie muzikanten, dat wel, maar de nummers lopen over van de cheese en iets als We Will Rock You of We Are The Champions krijg ik echt kromme tenen van. Net als van het verschrikkelijke Live Aid-einde van deze film. Er zitten verder best nog wel aardige momenten in, en de banter in de band is soms nog wel leuk, maar over het algemeen kon ik hier toch vrij weinig mee.

avatar van mjk87

Ja, deze was niet heel verrassend. En zo hoort het inmiddels ook, het jaar met dit nummer afsluiten. Eerder benieuwd wat de rest van de liedjes van Queen doet.

En heb ik iets gemist van Toto dat die zo gestegen is?

avatar van Frank Slade
gewoon gave film. zeker als je Queen fan bent. Had van mij wat dieper qua emoties en drama gemogen. Maar ruim 2 uur lang genoten.

Mooie intense film, met een uitstekend acterende Malek. De grootste hits komen voorbij en dat hoort ook bij z'n film. Ik vind het persoonlijk een must see movie. Grappig dat er ook veel jonge mensen in de zaal zaten. Vast door hun ouders besmet met het Queen virus.

avatar van Woland
Ik mag toch hopen van niet.

avatar van mystica
Geweldig! Wat een mooie film.. erg onder druk en veel kippenvel momenten bij deze biografische film van Queen.

avatar van devel-hunt
Ik sta meestal sceptisch tegenover films als deze. Het naspelen van een beroemdheid of een legende, zoals in dit geval Queen of Freddy Mercury. Bovendien had ik nooit heel veel met Queen ansicht.
Maar uiteindelijk wel onder de indruk van deze film, die vooral de kwetsbaarheid en eenzaamheid van Mercury laat zien en laat muziek horen die toch tot eenzame klasse kan worden bestempeld. Gelijk maar 3 Queen CD's bij bol besteld, 3 voor 25 euro, goedkoop beginnen. .

Ik vond de film een grote flop. Ik heb meer genoten van de documentaire van Z Doc: Het Markante Leven Van Freddie Mercury