Bohemian Rhapsody (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Muziek

geregisseerd door Bryan Singer
met Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Zeer goede film, heb mij bijzonder goed vermaakt. Ook de rollen werden goed vervult in de film. zeker ga ik de film over een tijd weer bekijken.

avatar van Joopiejoop
Er mag dan misschien het een en ander niet aan kloppen, maar toch die prachtige muziek, de aankleding en ja toch ook het verhaal allemaal mooi. Me niet teleurgesteld en zeker enige herinneringen opgehaald aan die periode.

Ik heb de film al een tijdje liggen in mijn collectie, maar ook altijd maar uitgesteld om te kijken.
Maar wat een prachtige film is dit, het verhaal mag dan niet helemaal kloppen, de muziek doet je dat wel vergeten.
De acteerprestaties zijn prima, ook al zijn de gelijkenissen niet echt top, vooral Brain May en Freddie Mercury zijn toch niet erg gelijkend, maar da's een bijkomstigheid.
Ondanks dat er enkele fouten zitten in het verhaal vond ik het best wel boeiend, prima cast overigens, zonder uitzondering.
Maar de film wordt natuurlijk compleet gedragen door de muziek van Queen, en dat is subliem!
De eindscènes van de film, het Live Aid optreden, dat ik destijds live op TV heb gevolgd is zo goed dat het je ook kippenvel bezorgd net zoals de echte Freddie Mercury dat destijds deed.
Wat we toen nog niet wisten is dat hij destijds al ziek was, en alleen de bandleden wisten ervan.
Zonde eigenlijk dat zo'n talent zo vroeg moest gaan, want naast een klier in de eerste jaren, barstte hij van het talent en was een puur showbeest.
Ik ben altijd fan geweest, vooral van hun twee platen waarmee ze toppen hebben bereik, 'A Night At The Opera' en 'A Day At The Races', maar ze hebben nog vele goede nummers gemaakt, genoeg om een tweede film mee te vullen...
Ik heb deze prent gezien in 4K met Dolby Atmos, verbluffende beelden en een sublieme sound !!!
Prachtige film, zonder meer !!!

avatar van harm1985
Er worden zoveel loopjes genomen met de waarheid dat het afleidt van een anderszins prima film; al is de balans nogal zoek met de grote aandacht voor Live Aid. Het is nu alsof dit de culminatie is van hun succes, terwijl de band feitelijk uit zicht was geraakt bij het grote publiek en dit optreden een comeback (met name de in de VS). De solo carrière van Freddie was ook niet bepaald succesvol. Oscars voor sound editing kan ik nog inkomen, maar beste acteur is enigszins overdreven. Wordt gedragen door de soundtrack.

PS: deze film 5 sterren geven vanwege de soundtrack vind ik wat dubieus. Zet dan een CD op.

Tarkus schreef:

Hij was toen nog helemaal niet ziek. Diagnose wordt pas in 1987 gesteld. Twee jaar later.

avatar van Ajax&Litmanen1
Nou, gelukkig leg je dat nog even uit. Dat had je namelijk nog niet gedaan in dit topic.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Kennelijk was het bij Tarkus nog niet helemaal goed doorgekomen. Maar graag gedaan.

avatar van Ajax&Litmanen1
Basto schreef:

Misschien kan je nog vermelden dat de film data en feiten door elkaar husselt en zeker geen betrouwbaar document over Queen is. Er zijn vast nog wel 3 mensen ergens te vinden dat je berichten nog niet hadden gelezen.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nou, het is dat je erom vraagt.

Top 10 Things Bohemian Rhapsody Got Factually Right and Wrong - YouTube - m.youtube.com

Los daarvan is het ook nog eens vreselijk slecht geschreven. Een heel kolderiek gebeuren.

Basto schreef:

In de film wordt het anders gezegd.

Tarkus schreef:

In de film wordt het anders gezegd.

Ja, de film neemt wel op (veel) meer momenten een loopje met de waarheid....

avatar van harm1985
Het had een hoop gescheeld als men het feit dat Mercury poliepen op zijn stembanden had wat beter had belicht en daardoor wat behoedzamer met zijn stem moest omgaan. Op de dag van (of beter in aanloop naar) Live Aid kwam daar ook nog eens strottenhoofdontsteking bovenop. Dat hij ondanks dat alsnog zo'n performance neer zet (ook al zat hij er qua zang her en der eens naast) is bewonderenswaardig. Persoonlijk denk ik dat als hij niet ziek was geworden in 1987 er heden ten dagen niet veel meer van zijn stem was over geweest.

avatar van JohnWilliams
Fantastische film over het leven van Freddie Mercury en de band Queen.
Wat ik vooral erg goed vond, is dat er is ingezoomd op de angsten die Mercury had in zijn leven en niet zijn bijzondere levenswijze. Ik ben zelf een enorm Queen-fan, ken alle teksten en muziek uit mijn hoofd en ben onwijs blij met het eindresultaat. Toch ben ik ook kritisch en verdient deze film niet de 5 sterren. Waarom?

1. Ik snap dat het voor de kijkers "handiger" is om stukken geschiedenis verkeerd te vertellen, maar ik stoorde mij hier enorm aan. Zo was Queen niet last moment betrokken bij Live Aid en had Mercury niets over zijn ziekte verteld voor dit concert.
2. Queen kwam in 1985 naar Live Aid, maar er was helemaal geen lange tussenpauze. De band had een geweldige tour neergezet (de grootste die ze ooit hadden) en waren daar nog van aan het na genieten.
3. Ik miste, maar dat is persoonlijk, toch écht heel veel nummers. Ik ben fan van A Kind of Magic, One Vision en het hele album: Innuendo. Gelukkig dat The Show Must Go On er wel in zat.

Kortom, een mooie en goede film.
Ben je fan van Queen....KIJKEN! Ben je iets minder fan...ook KIJKEN!

avatar van 606
Eigenlijk is het toch ongelooflijk magisch en bewonderenswaardig dat je als artiest voor zo'n immens groot publiek mag optreden. Welke artiest droomt er nu niet van. En Queen + rest deed het ook nog eens voor een goed doel. Echt kippenvel moment. Mooie film met respect gemaakt voor deze top artiest, die veel te jong is heen gegaan.

Film gezien op 10/03/2019 maar was nog niet toegevoegd als mening:
Geef meestal een uitgebreide review. Hier zal ik heel kort zijn: leven van Freddy is gekend en film geeft dit weer zoals het was. Voor mij is dit een van de beste films ooit, mede door de muziek. Door film kan ik nu zelfs bepaalde liedjes een plaats geven in het leven van Freddy. Terecht winnaar van Oscar 2019 voor beste film. Als je beetje cinefiel bent moet je deze gezien hebben! Was ontroerd op einde. Voor mij perfecte score van 5* en dit geef ik haast nooit.

Mickey b schreef:

Je bericht is compleet in lijn met de film: bij vlagen totale onzin.

Benieuw hoe jij het leven van Freddie gekend hebt. Uit de Hitkrant? En Oscar winnaar beste film?

avatar van Basto
Michael Jackson Movie in the Works from 'Bohemian Rhapsody' Producer | Hollywood Reporter - hollywoodreporter.com

Die gaat vast niet ‘Who’s BAD?’ heten. Verwacht wel een kindvriendelijke versie van Disney.

Basto schreef:

Je bericht is compleet in lijn met de film: bij vlagen totale onzin.

Correctie voor mezelf: was Oscar voor Rami Malek als beste acteur.
Brian May en Roger Raylor waren medeproducer.
Valt op dat jij graag op alles kritiek hebt. Misschien eens Brian en Roger aangaan omdat ze hun verhaal volgens u niet correct hebben weergegeven? Of weet jij het beter dan de bandleden zelf???

Mickey b schreef:

Correctie voor mezelf: was Oscar voor Rami Malek als beste acteur.
Brian May en Roger Raylor waren medeproducer.

De bandleden weten net zo goed als ik dat grote delen onzin zijn.

Vlak voor Live Aid kwamen ze net uitveen succesvolle tour en bij Freddie werd pas twee jaar later aids geconstateerd.

En dat zijn de twee meest open deuren. Verder kun je genoeg op internet vinden over wat waar was en wat niet. Maar vind het bovenal vreemd dat je de onzin er zelf niet vanaf ziet spatten.