Bohemian Rhapsody (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Muziek

geregisseerd door Bryan Singer
met Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

Wat maakt dat nou weer uit? Is dat echt je verdediging ? Dat het vermaand is in jouw eigen ogen en je je 5 maandjes hebt weten te beheersen omdat er in die periode nu eenmaal niet veel geplaatst werd? Jullie staan gewoon op deze 26ste (!) en meest recente pagina.

Maar alleen berichtgeving van onlangs telt ... Gooien we de rest van 20 jaar moviemeter wel weg. Alle onzin die je al jaren verkondigd.... telt gewoon in één klap niet meer!

Ik zag nu de film en dus de berichten pas. Of wilde je een slotje doen op films ouder dan een jaar? Serieus 80 plus berichten met het herhalen van je standpunt. Maar verder gaat het wel goed met je

mister blonde schreef:
Wat maakt dat nou weer uit? Is dat echt je verdediging ? Dat het vermaand is in jouw eigen ogen en je je 5 maandjes hebt weten te beheersen omdat er in die periode nu eenmaal niet veel geplaatst werd? Dus alleen berichtgeving van onlangs telt ... Gooien we de rest van 20 jaar moviemeter wel weg. Alle onzin die je al jaren verkondigd.... telt gewoon in één klap niet meer!

Beetje opgefokt van al dat binnenzitten?! Kom, even een paar de trap op en af en je voelt je vast beter.

Manieren genoeg waarop ik mijn energie kwijtraak. No worries there. Zoals jou erop wijzen dat het nooit een goed idee is om je dmv een tautologie ergens mee te bemoeien zonder verder iets zinnigs bij te dragen.

Maar wanneer je een béétje gepassioneerd de bal kaatst op letterlijk 100-den berichten bij gebruikers die er zelf immer met gestrekt been in gaan ben je opgefokt? Wat is dát nu weer? Wellicht geeft dat je het zo leest iets over je eigen state of mind aan (?) Maar ga eens door de berichten heen en als je dan nog steeds vindt dat ik me aanstel... houd ik er over op ... na een aantal keer het herhalen van je standpunt mag het wel duidelijk zijn zeg.

mister blonde schreef:

Boehoe, snik snik.

Je zit je inderdaad enorm aan te stellen inderdaad. Jij mag het irritant gevonden hebben. Ik hecht niet zoveel waarde aan je geklaag hier. Er was inderdaad felle discussie in dit topic. Duurde inderdaad een tikje te lang. Verder niks. Als je 20 jaar MM na leest kom je honderden felle, lange discussies tegen in topics.

Die eerste zin is om je eigen toestand te omschrijven op een gemiddelde vrijdagavond neem ik aan?

Je moet het eens nalezen hier. Jullie maken je onsterfelijk belachelijk. Maar als er iémand is die het in zijn hoofd durft te halen om te zeggen dat het irritant is (meer zei ik niet ; jíj kan zelf niet tegen het stootje wat je wél van anderen verwacht jankerd) kom je serieus aan met ja maar het is nu alweer 5 maanden geleden. Seriously. Ga er eens inhoudelijk op in dan, in plaats van alleen maar weer het opzij vegen ervan zoals je altijd doet. .. dus nu is het niet te lang geleden ... maar stel ik me aan? Omdat jullie het nodig vinden om bij de populairste film van 2018 de sfeer te verzieken en er een compleet onleesbaar geheel van te maken hier. Jij maakt zéker niet uit dat ik me aanstel. Zoek eens een spiegel op man.

Maar uit een van dé spammachines van MM ga ik toch geen zinnig woord trekken. Alsof je een Rus vraagt iets zinnigs te zeggen over de uitkomst van De Amerikaanse verkiezingen ... Je mag het laatste woord hebben en optellen bij je spam geheel hier op de site. Ik ben geen Basto... eh... Reinbo (of was het Harpo, Groucho of Chico)

avatar van Basto
Grappig dat mister blonde (what’s in a name? ) nu zelf in het repetitive gedrag vervalt dat ‘m zo stoort.

avatar van Rickyman
Freddie Mercury heeft met Queen echt fantastische muziek gemaakt.
Ben ermee opgegroeid en sommige grote hits heb ik al zó vaak gehoord dat ik ze bijna niet meer kan aanhoren.
Het zijn meer de latere nummers die ik nog fijn in de oren vind klinken, die zullen we wel in het volgende deel krijgen vermoed ik..

Heb deze film ook zo lang mogelijk proberen uit te stellen, maar nu op film1 toch maar zo veel mogelijk van bekeken.
Ergens zal er heus wel iets van waarheid in het verhaal verborgen zitten, maar heb me vooral geërgerd aan die hoofdrolspeler. Vind hem uiterlijk en zowel innerlijk totaal niet lijken, zo kende ik Freddie toch niet..

avatar van TronMan
Als film goed te doen, al is Malek niet altijd doeltreffend als Freddie, met name als we in de jaren tachtig belanden. Grootste 'probleem' is eigenlijk de vraag, is het nou werkelijk zo gegaan? Ook houd het op het hoogtepunt op. Had liever gezien dat het tot het einde door zou gaan.(dus tot 24 nov 1991).
Op zich een aardig muziek bio, al vind ik een Walk the Line veel beter in elkaar gezet.( of Joaquin Phoenix deed het gewoon beter ).

avatar van bjerik76
eigenlijk blijkt 134 minuten gewoon te kort voor het hele oeuvre vanQueen.
De film raast zich kort door een aantal hits en gebeurtenissen heen.
Het echte drama er omheen word ook kort ( en vrij luchtig) in beeld gebracht.
Ik had wel meer drama, pittige scene's verwacht.
het live optreden van Live Aid had ook wel een stuk korter gemogen, en ineens was de film afgelopen.

Jammer dat er geen scenes waren over de laatste maanden, en b.v. bij de aftiteling ook geen beelden van de echte optredens, of het afscheidsconcert / nieuwsbeelden van het overlijden getoond werd.
Die emoties hadden denk ik bij veel kijkers ook dan meer indruk of herinneringen achter gelaten.

avatar van happie
Eindelijk eens de tijd genomen om deze film te kijken. Ik luisterde en luister eigenlijk nog steeds graag de hits van Queen en dan vooral de live optredens,, zowel luisteren als kijken, want Queen blijft live voor mij echt een fenomeen.

Er zaten inderdaad wat fouten in en chronologisch klopte de film niet altijd, maar desalniettemin blijkt de film voorbij te vliegen. Voor mijn gevoel duurde de film geen 134 minuten, dat komt omdat de film wel overtuigd. Daarvoor verdiend de film wel een goed voldoende en als hij dichter bij de werkelijkheid stond, dan had hij een nog dikkere voldoende gehad.

avatar van Peter Pan
Fantastische film over het leven (in vogelvlucht) van Freddie Mercury!
Het blijft een film dus eigenlijk te kort om het verhaal te vertellen, 3x langer in een miniserie had nog mooier geweest.

De cast van de leden van Queen vond ik erg goed, met name Rami Malek speelt een voortreffelijke rol (al blijft hij voor mij, op de achtergrond, altijd de terrorist uit "24").

Ondanks de beperkte ruimte aan tijd, is het wel erg jammer dat niet alle feiten kloppen en dat er in een bepaalde tijdlijn de gebeurtenissen gehusseld zijn en "random" verteld worden.
Eigenlijk onbegrijpelijk, aangezien dit niet teveel moeite zou kosten lijkt mij...
Als alles had geklopt, had ik de film als "meesterwerk" beoordeeld!

Voor de "normale" liefhebber is dit denk ik een hele mooie film. Voor de echte grote fans (als ik) die zich niet te veel storen aan de feiten en de tijdlijn is het mooi om buiten de documentaires ook een film te hebben over Freddie Mercury.
Fantastisch om zijn "gouden" stem weer te horen en met een geweldig eind op Live Aid!
Kippenvel in de laatste scène...!

Een film over de beste zanger die de wereld ooit gekend heeft...

4,5 *

TMP
Vakkundig gemaakte film over Queen, al blijft het overal binnen de lijntjes. De focus ligt vooral op Freddie Mercury. Op zich ook niet vreemd, het is toch de meeste aansprekende figuur van de vier bandleden. Omdat ik vlak van tevoren de documentaire Queen: Days of Our Lives (2011) had bekeken, viel het mij wel op dat hier en daar wat vrijheden worden genomen met de werkelijke gang van zaken. Echt storend vond ik dat niet en als ik die documentaire niet had gezien, had ik het waarschijnlijk niet gemerkt. Anderzijds, als je toch een biopic wil maken, waarom houd je je dan niet zoveel mogelijk aan de feiten? Visueel is de film zeer fraai, met name de concertscènes zijn erg sterk. De muziek zelf is ook zeker de moeite waard en legt al de basis voor een zeer behoorlijke film. Het acteerwerk is in orde, Malek zet Mercury goed neer. Ik was wel een beetje verrast dat de film eindigde met het Live Aid concert en een nogal plotselinge afkondiging.

Een biografie over een Iconisch figuur is altijd listig want je loopt de kans om de magie rondom de persoon weg te nemen. All Eyez on Me over Tupac was bijvoorbeeld geen succes omdat het geen duidelijk plot bezat en ze een hoofdrolspeler die wel op hem leek maar niet zijn uitstraling heeft hadden gekozen. Rocketman over Elton John was een vreemde musical geworden waar ik niet echt naar kon kijken, die heb ik na 10 minuten afgezet. Bohemian Rhapsody is wel goed want het is zowel een boeiende film als mede een prachtig portret van Mercury dat tevens zijn mythe in stand laat. Dat ze her en der gekozen hebben voor fictie omdat dit de film ten goede kwam zij ze vergeven. Ze kiezen ervoor om een duidelijke lijn te volgen en naar een climax toe te werken , het concert Live Aid op Wembley. Rami Malek speelt Mercury met verve en met die snor lijkt hij ook echt op hem zonder snor vond ik hem meer op een jonge Mick Jagger lijken maar dat is mijn mening. De leden van Queen worden tijdens hun optredens tot in detail nagedaan zelfs de ietwat houterige bewegingen van John Deacon zijn goed overgenomen. Iets wat het Queen gevoel wel tot leven doet brengen. Kortom een geslaagde biografie die Mercury en Queen eer aan doen.

Tweede Bohemian Rhapsody-film onwaarschijnlijk | Superguide

Zonde, vermoedelijk geen Bohemian Rhapsody 2.

avatar van K. V.
Deze muzikale film eens bekeken en het was een leuke film. De film blijft wel redelijk op de vlakte, maar de muziek maar natuurlijk veel goed. De cast deed het ook prima en verder zag het er wel goed uit. Ondanks de lange speelduur verveelde de film eigenlijk geen moment. De moeite om gezien te hebben.

avatar van Basto

Je kunt altijd nog de Fabeltjes Krant een keertje opzetten.

avatar van Ajax&Litmanen1
Wegens de filmschaarste heeft de Pathé deze opnieuw op het programma gezet en die kans liet ik niet lopen. Ik zal geen lange recensie meer tikken, alles is wel gezegd, maar jeetje wat heb ik weer opnieuw genoten. De derde keer. Destijds in de bios, daarna thuis met mijn aangeschafte Bluray en nu weer dus in de bios.

Dat er inhoudelijk genoeg aan het script mankeert klopt, maar het boeit me niks, al merk je wel dat de overgebleven bandleden van Queen wel heel erg de glorie naar zich toe trekken door hun personages bijna heilig te verklaren qua goedheid. Maar ach. Het is vooral de heerlijke sfeer die ijzersterk blijft. De luchtige humor, de creaties van de wereldberoemde liedjes, de heel mooi weergegeven band tussen Freddie en Mary, de affectie die Freddie bij zijn ouders zoekt en pas laat zal krijgen en uiteraard Live Aid. Allemachtig, wat is dat slot waanzinnig goed. Bijzonder blij mee dat ik die laatste 20 minuten nog eens in de bioscoop kon zien en horen. Goosebumps all over. Alleen al voor dat moet je de film op groot scherm hebben gezien. Dat, plus de prestatie van Rami Malek. Echt een van de betere acteerprestaties die ik ooit zag.

Ik zou bijna weer omhoog afronden, maar toch laat ik maar de score op 4* staan.

avatar van mjk87
YouTube

Ik zag deze clip. Fascinerend, een camera op alleen de bassist. De -veruit- minst uitgesproken van de band, maar juist een film om hem heen zou ik interessant vinden. En dan vooral zijn relatie met Freddie en hoe hij omging met diens ziekte en dood. Maar dat zal geen crowdpleaser zijn.

avatar van WesleyX16
Een van de betere films die ik de laatste jaren heb gezien in de bioscoop. Misschien interesseert het ook meer, omdat ik een muziekliefhebber ben. Maar deze excentrieke persoon Freddy Mercury is ook heel erg interessant. Ik heb me in de bioscoop de volle tijd geboeid kunnen focussen wat er op het doek gebeurde.

Wat de film knap doet, is mensen enthousiast laten worden over dingen die niet gebeurd zijn. De optredens in de film zijn letterlijk gekopieerd, wat knap is, maar ik zie dan liever de echte Queen. De diverse optredens zijn op DVD verschenen en best de moeite waard. De optredens zijn dan ook de enige dingen die ook echt zo zijn gebeurd. De rest is een sprookje. In die zin vergelijkbaar met Intouchables (2011) - MovieMeter.nl dat ook compleet verzonnen is op het gegeven van een rijke gehandicapte meneer en zijn verzorger na. Aan het eind van Bohemian Rhapsody ben ik in ieder geval ook enthousiast de zaal uitgestapt door het feest dat Live Aid is geweest.

mjk87 schreef:
YouTube

Geinig filmpje. Hij komt eigenlijk een beetje autistisch op me over. Op geen enkel moment lijkt hij contact te maken met het publiek of de bandleden. 100% focus op z’n bass. Verder is er inderdaad ook heel weinig over hem bekend.

avatar van rep_robert
Is gewoon een introvert persoon die lekker helemaal opging in zijn muziek. Denk dat we Deacon ook niet interessanter moeten maken. Met de dood van Freddie vond hij het gewoon welletjes. Ondertussen blijven de miljoenen aan royalty's lekker gestort worden. Lekker leven man.

avatar van BlueJean
mjk87 schreef:
YouTube

Interessante gedachte. Helaas heeft John Deacon zich enkele jaren na Freddies dood volledig teruggetrokken uit de openbaarheid. Het schijnt dat Brian en Roger nog sporadisch contact met hem hebben, omdat John nog wel betrokken is bij de financiële kant van Queen. Ik geloof trouwens niet dat hij veel opheeft met "de nieuwe" Queen + Adam Lambert, op artistiek gebied dan. Volgens Roger heeft John hen op zich carte blanche gegeven om de erfenis van Queen levend te houden, maar wil hij er inhoudelijk niets mee te maken hebben

avatar van frolunda
Ofschoon ik niet echt een liefhebber van de muziek van Queen of de vocalen van Freddie Mercury ben,vind ik wel dat ze best een flink aantal sterke nummers op hun naam hebben staan.Ook als muzikanten kan ik ze zeker waarderen.Die beide elementen waren voor mij dan ook de belangrijkste redenen om me eens aan Bohemian Rhapsody te wagen.De levenswandel van Freddie Mercury,hoe kleurrijk ook,interesseerde me op voorhand veel minder.
Het uiteindelijke resultaat ligt dan ook niet zover af van wat ik me van de film had voorgesteld.De hoogtepunten waren vooral de scenes waarbij het ontstaan van enkele Queen klassiekers aan de orde kwam,erg mooi in beeld gebracht allemaal.Het acteerwerk viel ook zeker niet tegen,Rami Malek maakte in het begin zelfs erg veel indruk als Freddie Mercury,maar vreemd genoeg vond ik dat behoorlijk minder worden naarmate de film vorderde.Kwam bij mij nu ook niet bepaald over als een sympathiek persoon terwijl de rest van de band,en dan met name Brian May me wel erg toffe gozers leken.Vraag me sterk af of dat wel helemaal waarheidsgetrouw was.
Wat dan weer voor Bohemian Rhapsody spreekt is dat de film de hele speelduur onderhoudend blijft,de gebeurtenissen volgen elkaar dan ook erg snel op,de tijdspanne die hier overbrugt wordt is dan ook wel iets te veel van het goede.Op dat gebied had de regisseur,wie dat uiteindelijk ook was (de oorspronkelijke,Bryan Singer werd tijdens de productie ontslagen),het wellicht anders kunnen invullen,al weet ik niet of dat een betere film had opgeleverd.
Hoe dan ook Bohemian Rhapsody is een vermakelijke film geworden,geen hoogvlieger maar voor elke muziek/film liefhebber zeker de moeite waard.

avatar van Diederik58
Film lang op de plank laten liggen. Toch nieuwsgierig geworden en de lange film bekeken.
Men wil te veel, waardoor het een oppervlakkige film wordt. Misschien mag je ook niet meer verwachten van een sneltrein bio over Freddie Mercury.
Rami Malek als Freddie vond ik matig. Al waren de maniertjes van Mercury op het podium aardig geïmiteerd.
Het slot van de film blijft wel hangen: Wembley Stadion. Ik vond de Live Aid weergave erg indrukwekkend.

Rickyman schreef:
Freddie Mercury heeft met Queen echt fantastische muziek gemaakt.

Daarom kijk ik de film al niet, alleen al die kop van de hoofdrolspeler ziet er zo belachelijk uit.
Dan draai ik liever muziek van Queen of kijk op YouTube een documentaire.

avatar van Centapidehuman
Als je van Queen houdt kijken, top muziek. Hou je niet van Queen prima dramafilm.