Gloomy Sunday - Ein Lied von Liebe und Tod (1999)

Alternatieve titels: Gloomy Sunday | The Piano Player | Szomorú Vasárnap

Duitsland / Hongarije
Romantiek / Drama

geregisseerd door Rolf Schübel
met Joachim Król, Stefano Dionisi en Erika Marozsán

In het Boedapest van de jaren 30 neemt de András een baan aan als pianist in een restaurant van László. Ze worden echter allebei verliefd op de ober Ilona, die András inspireert tot het schrijven van zijn compositie Gloomy Sunday. Dan stapt op een dag de Duitser Hans Wieck het restaurant binnen, die ook verliefd wordt op Ilona.

cempaka
Waar in de Russische liefdesfilm “A Cruel Romance” 3 mannen absoluut niet weten hoe de liefde van een vrouw te beantwoorden, heeft de Hongaarse serveerster Ilona in “Gloomy Sunday” hier niet te klagen over. De liefde van haar vriend, een Joodse restauranthouder, is onvoorwaardelijk, waardoor ook de pianist van het restaurant zijn hart aan haar kan schenken. Zijn liefde voor haar inspireert hem tot het componeren van “Ein Lied von Liebe und Tod”.

De liefde tussen Ilona en de 2 mannen is oprecht en krachtig, en wordt ontzettend mooi weergegeven.

Het eerste gedeelte van het verhaal speelt zich af in de dertiger jaren in Boedapest. Het restaurant wordt bezocht door een Duitse zakenman in spe, die tijdelijk in Hongarije verblijft. Op zijn laatste avond in Boedapest verklaart hij eveneens zijn liefde aan de mooie serveerster. Als hij tijdens de 2e WO in Boedapest terug keert als Nazi officier blijkt zijn liefde toch niet zo zuiver te zijn…

Deze week al tweemaal herzien, en ik vind de film steeds mooier

FisherKing
Ik vond het nogal erg hollywoodachtig dramatisch gegeven.

Verhaal ging wel, het kijken ook wel, maar wat een rare keuzes. Erika Marozsán en Joachim Król spelen sterk, maar het scenario is vrij wankel.

super film !!!!!!!!!!!!!!

profiler
Toevallig zapte ik naar Ned 1 toen de film begon en de titel liet me direct denken aan het beruchte lied gecomponeerd door Rezsô Seress (ook wel de 'Hungarian Suicide Song' genoemd omdat het daadwerkelijk bij zelfmoorden werd gebruikt). Deze film is een eerbetoon aan dat prachtige, maar voor sommigen te intens lied.

Merkwaardige romantische oorlogsfilm, waarin de romantiek belangrijker lijkt dan de oorlog. Toch af en toe heel mooie scenes, en goed acteerwerk.
En dat al die mannen verliefd worden op Ilona verbaast me niets.

avatar van synesthesia
Inderdaad een merkwaardige film, met achteraf niet eens zoveel verhaal, maar dat scheen de film niet echt nodig te hebben.

Zet je wel aan het denken, en het is ook een erg mooi lied (geen zorgen, ik blijf leven!).

Mooie film, zowel qua verhaal als qua enscenering. Er wordt sterk geacteerd en Erika Maroszan is een plaatje waar je je ogen niet van af kunt houden. Ben het niet eens met de kritiek dat de romantiek hier de overhand heeft en de oorlog ver weg is; die is juist heel zichtbaar (zeker op het eind, de gele sterren, de deportaties, de pijlkruisers, etc). De oorlog begon pas eind 1944 voor de Hongaren. Ben op zoek gegaan in Boedapest naar dat restaurant, het bestaat echt. Alleen de inrichting is natuurlijk totaal anders. En ze laten je er te veel betalen, een 'tourist-trap'. Gloomy Sunday kent trouwens iedereen, het lied bedoel ik.

Toch is er wel wat kritiek mogelijk op de film. Er worden in feite twee verhalen aan elkaar geknoopt, de geschiedenis van het 'zelfmoordlied', dat op een gegeven moment ook niet meer gespeeld mocht worden, en de (ware) geschiedenis van Kurt Becher, in de film Hans Wieck genaamd, en (prachtig) gespeeld door Ben Becker, die in het kielzog van Eichmann rijke joden afperste en daar na de oorlog handig mee weg kwam. Enerzijds is het een vondst om deze verhalen samen te brengen, maar het geeft de film ook iets onevenwichtigs. Want om welk verhaal gaat het nu eigenlijk? Het (verrassende) slot is wel weer knap gevonden, al is het wel wat over de top. Maar ondanks de kritiek, een prachtige, meeslepende film (mede door de muziek) die mij op het puntje van m'n stoel hield. Die (uitzonderlijke)7,7 bij IMDb is ook niet voor niks.