Creed II (2018)

Alternatieve titel: Creed 2

Drama / Sport

geregisseerd door Steven Caple Jr.
met Michael B. Jordan, Sylvester Stallone en Tessa Thompson

Adonis Creed staat voor zijn grootste uitdaging ooit. Dit terwijl hij persoonlijke verplichtingen heeft en moet trainen voor zijn volgende grote wedstrijd. Zijn tegenstander Viktor Drago, zoon van Ivan Drago, is geen onbekende voor zijn familie. Gelukkig wordt Adonis nog steeds bijgestaan door Rocky Balboa. Samen ontdekken ze dat het verleden boven alles gaat en dat je het verleden niet kunt ontvluchten.

• vanaf woensdag 15 mei te koop op dvd

avatar van bombario
Matig filmpje, die de verwachtingen van de trailer niet kan inlossen. Hij bungelt een beetje tussen een boks- en dramafilm in. De boksscenes zijn vet, maar het dramatische gedeelte is van het niveau GTST. Beetje wraak, beetje liefde, beetje ruzies die worden bijgelegd. Scenetje op de begraafplaats. Je kunt het zo uittekenen. En dan die Rus die zich constant laat uitkafferen door zijn vader. Lekker geloofwaardig.

Echt slecht is het allemaal niet, maar ik dwaalde regelmatig af. En zat geen moment op het puntje van mijn stoel. Pas naar het eindgevecht werd het weer wat spannender.

Team drago! Je gunt het hem toch meer gedurende de film.

avatar van Ajax&Litmanen1
He broke things in me that ain’t never been fixed. It ain’t worth it.

Ik was niet echt onder de indruk van de eerste Creed film van een paar jaar geleden, die nogal clichématig en niet al te onderhoudend was, buiten de scènes met Stallone dan. dus vreselijk veel interesse in deze tweede film had ik niet, al had ik er wel zin in, want het personage Rocky blijft gewoon geweldig. Stallone geeft al die films sowieso extra glans doordat hij hier gewoon al zijn emoties in kan stoppen.

Creed II is ondanks dat het voorspelbaar van begin tot eind is wel echt een hele onderhoudende film geworden, sowieso veel sterker dan de eerste film. Dit komt vooral omdat ik ook eindelijk met het verhaal van Adonis Creed mee ben gaan leven. Zijn vriendin, zijn dochtertje, zijn moeder, zijn band met Rocky, zijn onverwerkte verleden met de dood van zijn pa Apollo. Het werkt, ook al worden alle clichés netjes afgestreept. Datzelfde geldt ook voor de rivaliteit met Viktor Drago en zijn pa Ivan. Ondanks dat er niks gebeurt dat je niet aan ziet komen, is het wel heel boeiend om te volgen. De rol van Viktor is sober, maar prima uitgevoerd. De rol van Ivan wordt na ruim 30 jaar weer opgepakt door Dolph Lundgren en dit doet hij erg goed. Hij heeft zijn nederlaag tegen Rocky nooit verwerkt, voelt de schande van zijn land en om dit te compenseren traint hij zijn zoon tot een winnaar, onder Spartaanse trainingsmethoden en zonder liefde. Jammer dat er maar een scène is waar hij en Rocky de dialoog met elkaar aan gaan. Dit had wel langer en vaker gemogen. Zeker na afloop van het slotgevecht had ik gehoopt dat er nog iets zou volgen, maar helaas. Gelukkig wordt er wel ruim de tijd genomen om de band tussen Rocky en Creed te beschrijven, die hoogte en dieptepunten kent. Rocky preekt er weer goed op los, maar het is wel steeds op de juiste toon.

Verder overtuigt de film ook als boksfilm. Het ziet er allemaal erg flitsend en fraai uit en zeker het grote eindgevecht komt fantastisch in beeld. En als je dan ook weer de oude Rocky themesong hoort dan heb je me gewoon te pakken, daar ben ik gevoelig voor. Het was ook geen verrassing dat Ivan Drago tot inkeer kwam en de wedstrijd beëindigde voor zijn zoon zou sterven, maar het paste gewoon fijn bij dit verhaal. Net als het emotionele einde bij het graf van Apollo en bij de zoon van Rocky. Je wéét dat het komt, maar het had ook niet mogen ontbreken. Soms is voorspelbaarheid helemaal niet erg. Ik heb ieder geval genoten van de film, dat ook weer vele mooie knipogen naar eerdere delen kent. Eigenlijk is de cirkel nu gewoon rond voor Rocky, maar dat was het eigenlijk 13 jaar terug al toen Rocky Balboa in de bios kwam. Ik zou er ondanks alles toch geen probleem mee hebben als er nog een derde Creed komt, met Stallone uiteraard. Samen met de echt in zijn rol gegroeide Michael B. Jordan zijn ze een goed duo. Binnenkort toch Creed 1 maar eens een herziening gunnen.

avatar van bombario
Soms moet je eerst een goede film zien, om een matige te herkennen.

Een dag na Creed II keek ik een andere boksfilm, Jawbone (2017) - MovieMeter.nl. Het verhaal is vrijwel hetzelfde, maar deze overtuigde veel meer. Alsof die Amerikanen een zak geld krijgen, de mooiste scenes schieten en onderweg het verhaal uit het oog verliezen.
Alles is gelikt, maar het raakt nooit. Jawbone kwam aan als een leverstoot en na afloop pinkte ik een traantje weg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Tegenspeler in Creed II sloeg Michael B. Jordan ziekenhuis in | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

De acteur is ervan overtuigd dat er een derde deel van Creed komt. Eerder liet Sylvester Stallone, die in Creed II nog te zien is als coach van Jordan, doorschemeren na acht films afscheid te zullen nemen van zijn personage Rocky Balboa. "Ik heb heel veel zin om deze reeks voor te zetten", aldus Jordan. "Ik wil nog veel meer films maken."

Leuke film kijkt lekker weg wel een beetje cliche bokscenes !

avatar van Bram0108

Wel grappig, tijdens Rocky IV belande Stallone door toedoen van Lundgren in het ziekenhuis.

bombario schreef:
Soms moet je eerst een goede film zien, om een matige te herkennen.

Jawbone is juist het voorbeeld van een matige film

avatar van wwelover
Sterke Michael B. Jordan, mooi geschoten, goede muziek en daar eindigt het. Vond de film heel erg matig. Ben sowieso geen fan van de Rocky reeks en heb er weinig nostalgische gevoelens bij. Creed vond ik nog oké, maar nogal overrated. Maar dit deel is een stuk minder. Dat het formulewerk is oke, maar het werd nu allemaal zo voorgekauwd dat er geen spanning meer in zat. En Sly... Ja ik vond hem in Creed al matig. En nu was het nog matiger. Komt ook doordat Rocky alleen maar foute Hallmark uitspraken doet.

wwelover schreef:

Nou sorry dan heb je niet goed gekeken. deze film hoort ook niet spannend te zijn. en je baseert je cijfers alleen op het feit dat je geen fan van rocky bent.. Sly speelt juist goed in de creed films. [EDIT moderator: persoonlijke aanval verwijderd]

avatar van wwelover
Verkaazde schreef:

Geen dingen verzinnen a.u.b. Ik vind Sly helemaal niet sterk, dat is geen feit maar een mening. En ik vond Rocky en Creed niet slecht, maar ook niet geweldig. Deze vond ik gewoon slecht, staat los van wat ik van de reeks vind.[EDIT moderator: off topic verwijderd]

avatar van Graaf Machine
Lang geleden een paar van die Rocky's gezien. Het eerste Creed-deel niet. Deze film kreeg wel aardige recensies, dus ben ik maar eens gaan kijken.
Nou, veel meer dan een keukenmeidenmelodrama afgewisseld met voorspelbare boksscene's is het ook niet. Sterretje extra dan voor Dolph & Sylvester. Oude bekende koppen zijn wel leuk om te zien.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Creed II was een film waar ik erg naar uitkeek. Niet in de laatste plaats omdat ik van alle Rocky films Creed waarschijnlijk het beste vind. Daarnaast is het interessant dat Creed II niet enkel een vervolg is op Creed, maar ook op Rocky IV. Dat was een geinige campy film, maar van al die elementen stapt men af. Creed II is net als Creed een serieuze boksfilm, het campy gedeelte van Rocky III en IV is ver te zoeken. Dat is niet erg, want Creed II is een prima en erg nette film. Maar het is niet het meest memorabele hoofdstuk uit de serie.

Creed II werkt netjes alle stappen van een typische Rocky film af. De held wordt uitgedaagd en wil vechten, maar zijn omgeving is er tegen. Er volgen trainingen en het eindigt met een bokswedstrijd. Tussendoor is er ruimte voor wat persoonlijke ontwikkelingen. Dit is geen verrassing voor iemand die ooit eerder een deel uit de Rocky serie zag, Creed II is een erg degelijke herhalingsoefening. Soms sterk; ik vond het moment dat Lundgren de handdoek in de ring gooit bijvoorbeeld mooi. En soms is de film iets minder sterk; vond het een beetje lame toen Tessa Thompson ging zingen voor hij opkwam tijdens het eindgevecht. Maar goed, sterke en wat zwakke momenten daargelaten is Creed II vooral erg prima. Dat is weliswaar een tikkeltje teleurstellend voor mensen die een ijzersterke film verwachten, maar goed; laten we ook niet doen alsof alle voorgaande Rocky films zo fantastisch waren.

Vooruit, 3,5 sterren.

avatar van Jonesy
Een ouderwets stoer avondje knokfilm met je maten.... vergeet het maar. Veel vrouwendrama en liefdesperikkelen met tussendoor een flauwe klap. Niet veel aan.

avatar van Bram0108
Ik keek hier zolang naar uit en op sommige vlakken was de film sterker als het eerste deel, maar niet op alle punten wist deze film te winnen.

Het grootste pluspunt was voor mij de tegenstander, Drago weer terug! In het vorige deel was de tegenstander niet veel meer dan een goede bokser en dat hij de bak in moest. Team Drago heeft echt een persoonlijkheid.

Het drama hoort wel bij de Creed serie, maar dat was in het eerste deel toch wel beter. In deze film vond ik het soms een beetje flauw. Gelukkig was dit vooral in de eerste helft het geval. Ik doel vooral op de stukjes van het aanzoek en met de kleine naar de sportschool. Het moment dat de baby doof bleek te zijn was wel weer erg sterk.

De drama aan de kant van Drago was wel weer erg goed. Natuurlijk was het moraal erg dat sommige mensen er alleen zijn als je succes hebt.

In de tweede helft werd de film met de minuut beter. Waar ik in de vorige film de trainingscompilaties miste is het hier dik in orde. Toch weer een beetje in de stijl van Rocky 4.

Het eindgevecht was natuurlijk erg spectaculair. Toch echt een minpunt vond ik hoe het gefilmd was ten opzichte van de vorige film. Het mooiste moment van de film vond ik toch zeker dat Iedereen aan Drago’s zijde wegliep en zij vader de handdoek in de ring gooide, toch had ik nog op een confrontatie tussen Rocky en pa Drago gehoopt.

Ik vond het zeker een aanrader, mooi om te zien hoe het met Drago verder is gegaan.

avatar van Bram0108
Ik verwacht zeker een gevolg. Maar ik hoop toch dat Stallone een waardig afscheid verdiend in de volgende film!

avatar van mjk87
Geen film die ik per se wilde zien, want van de Rocky-serie ben ik geen fan en Creed vond ik een draak van een film. Maar aangezien dit het enige was dat vanmiddag draaide op m'n vrije dag toch maar erheen gegaan, en het viel me niet tegen. Zeker niet.

Elke Rocky-film heeft hetzelfde stramien. Begint lekker met een winst, dan komt de antagonist die in wedstrijd 1 de held helemaal kapot slaat, dan komt de depressie, de training en de glorie tegen diezelfde schurk van dienst. Ook het verhaal van Creed II is dus helemaal uit te tekenen en mist elke vorm van verrassing en barst van de clichés rond familie en bepaalde emoties en pogingen tot sfeer worden weinig subtiel gebracht. Zo'n Rocky die 's avonds alleen nog aan het pasta kneden is in zijn restaurant, de manier hoe hij leeft et cetera.

Maar er zitten ook best aardige momenten in. Zeker tussen Jordan (is oké) en zijn vriendin heerst echt wel chemie. De boksscènes zijn uitstekend geregisseerd, de muziek is lekker en het tempo van de film is prima. Echt verveeld heb ik me niet, ik zat prima zo twee uurtjes in m'n luie biosstoel. En dat laatste geldt toch wel. 3,0*.

avatar van Brabants
Creed 2 een film waarbij je op voorhand helemaal wild wordt als er wordt aangekondigd dat de zoon van Ivan Drago, Viktor in beeld komt. Helaas wordt hier weinig gebruik van gemaakt en wil de film te veel aan verhaal vertellen. Het verhaal is ook nogal erg clichématig en wordt onnodig lang gerekt. Haast slaapverwekkend. De scenes die er dan echt toe doen zijn al niet eens interessant meer. Mijns inziens wordt de focus op de verkeerde onderdelen geplaatst en maakt dit het dan ook tot een film die weinig interessant is. Jammer!

avatar van schenkowiets
Brabants schreef:

Je hebt het heel goed verwoord en daar ben ik het helemaal mee eens.
Het leek bijna meer een romantische drama dan een ''Rocky'' film .

avatar van cor1946
Trage film die het moet hebben van de boks scenes. Goed speel van die ouwe Stallone. De vecht scenes waren prima.

avatar van JacoBaco
Deel 1 is beter. En hoewel Drago in Rocky 4 uitspraken doet zoals: ''If he dies, he dies'' zie ik Drago meer als een gehersenspoelde vechter waarmee ik eigenlijk medelijden heb. Na zijn verlies tegen Rocky wordt hij door iedereen in de steek gelaten. En hij doet vervolgens in Creed 2 een poging om (samen met zijn zoon) de eer terug te verdienen. Ik begrijp dat wel, dus als ik eerlijk ben, was ik meer voor team Drago dan team Creed.

De film zelf vind ik los van de overtuigende gevechten niet zo heel erg interessant. Op momenten traag en saai. Creed 1 was in zekere zin nog wel verfrissend. Een oude Rocky en de zoon van Apollo Creed. Slim dat ze voor deel 2 Drago terug laten komen natuurlijk en dat zijn zoon Viktor het opneemt tegen Adonis. Maar helaas, ik vind het allemaal niet zo spetterend. Althans, de film had gewoon beter moeten zijn.

avatar van schumacher
Net zoals de vorige gewoon goed.
Het zijn gewoon leuke films om naar te kijken.
Sylvester Stallone zie ik ook gewoon graag spelen , als klein manneke zeg maar ermee opgegroeit net zoals Van Damme en Arnold, Robert De Niro, Al Pacino etc...

Ik kan nieveel slecht zeggen over de film zelf: Rocky en Creed daar zit altijd een vrij hoog gehalte drama en familie stuff in en dat was nu niet anders, hoort er gewoon bij.
Natuurlijk zie ik Sly liever zelf in de ring maar zijn afscheid was in Rocky 6, zijn laatste gevecht die heel leuk was om naar te kijken.

Ik heb een leuk avondje gehad.

avatar van boemboem27
Onverwacht toch echt wel weer een goede film.
Vond Creed1 stukken minder vandaar dat ik wat pessimistisch was.
Vaak natuurlijk verwijzingen naar de "Rocky reeks" maar dat was totaal niet storend.
Heerlijk om de (oudere) acteurs weer eens te zien zoals Doph Lundgren en Phylicia Rashad (Cosby Show).
Ook de opkomst van de grote match met zang van de in de film vrouw van Creed vond ik erg mooi/ontroerend.
Aan het einde kon je nog effe een glimp opvangen van de baby (met hoortoestellen..) lief hoor
echt weer eens een heerlijke film met natuurlijk good old Rocky himself.

avatar van filmkul
Weer een aardig deel in de Rocky reeks. Het verhaal wijkt niet veel af van de vorige delen en bewandelt de vertrouwde paden. De opbouw is goed en de film kijkt lekker weg. Familie perikelen en gevechten wisselen elkaar af. De gevechten zien er goed uit en worden visueel prima neergezet. Naast de oude rotten, doet ook de hele aankleding om de wedstrijden heen in combinatie met de soundtrack denken aan deel IV. Jordan zet verder een redelijke rol neer. Thompson is iemand die we in de gaten moeten houden. Prima film. 3.5/4.0

avatar van Pazmaster
Een standaard riedeltje met cliché op cliché, er zit dan ook geen enkele verrassing in en de spanning is daarom ook ver te zoeken. Been there, done that! Het was leuk om Sly en Lundgren weer eens te zien maar de cast vond ik niet overtuigen. Ik hoop niet dat er nog een derde deel gaat komen, voor mij hoeft het niet.

avatar van Lakte
Aardige opvolger van deel 1, beetje voorspelbaar maar dat is de verwachten van een vervolg. Heb me er wel mee vermaakt. Viel mij een klein beetje tegen.

Leuk om Dulph Lundgeren weer terug te zien! Stallone zit inmiddels al bijna in een rolstoel

De oude Rocky films, vooral 1 en 2 blijven voor mij het beste!

avatar van macrobody
Het is weer gelukt om een (w)aardige opvolger te maken in de Rocky franchise. En dit ondanks good ol' Sly Stallone die vroeger al als een houten klaas acteerde mag er nu ook steeds meer gaat uitzien als een.
Er komen ook nog wat andere bekende gezichten terug uit vroegere delen dus het helpt als je die ook gezien hebt. Ben benieuwd of ze er nog een paar delen uit kunnen persen.

Redelijk maar niet bijzonder. Dat de film zou verwijzen naar Rocky 4 was geen verrassing uiteraard met de terugkeer van Drago. Ik had echter meer het idee naar een remake van Rocky 3 te kijken. Held gaat de ring in met gehate tegenstander zonder zijn vaste coach aan zijn zijde. Held wordt vakkundig aan puinpoeier geslagen. In de rematch komt alles toch weer goed. Kortom, matig.

Voor mij persoonlijk blijft Rocky 1 ongeëvenaard. Rocky Balboa vond ik ook onverwacht erg goed. De Creed films teren toch meer op oud succes van de Rocky films.

Blijft toch een heerlijke adreline reeks de "Rocky" films. Al heet het nu "Creed". Het concept blijft hetzelfde. Behoorlijk voorspelbaar allemaal natuurlijk maar wie maalt er om. Alle ingredienten voor top vermaak zijn wederom aanwezig. Knokpartijen afgewisseld met drama, strijd en een beetje romantiek. En nostalgie natuurlijk. De typische "Rocky" klanken zorgen net even voor die extra adreline stoot. 4*

Geen hoogstaande film maar het blijft leuk om naar te kijken. Prachtig afgetraind lichaam van die Michael B.Jordan. Om jaloers op te zijn.