Unbroken (2014)

Oorlog / Biografie

geregisseerd door Angelina Jolie
met Jack O'Connell, Domhnall Gleeson en Takamasa Ishihara

Het waargebeurde verhaal over Louis Zamperini, een hardloper tijdens de Spelen van 1936, wiens vliegtuig neerstort op zee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zamperini en twee bemanningsleden dreven 47 dagen en 2000 mijl op zee, totdat ze gevangen werden genomen door de Japanse marine.

avatar van Lovelyboy
De hoofdpersoon uit deze film is in die zin vergelijkbaar met die uit Hacksaw Ridge. Beide komen uit een slaapstadje, familie met verleden, in beide gevallen eigen gereide jongens en beide groeien uit tot nationale helden. Enige verschil is wat mij betreft dat Desmond Doss een bepaalde sympathie kweekt met zijn overtuiging en je iets voor hem gaat voelen en dat is nu juist wat er aan ontbreekt bij Louis Zamperini, de laatste is niet toegankelijk genoeg en ik heb te weinig met het hoofdpersoon.

Verder is het een aardig opgebouwd drama en komt de boodschap dat ze hem niet konden breken er wel uit naar voren. Desalniettemin had de vlucht waar ze wel ternauwernood van terugkeren niet van me gehoeven, wordt de film net wat te lang van en voegt mijn inziens niet zoveel toe.
Verder meer dan redelijke acteerprestaties en beeld van de wreedheden die de japanners beginnen. vind persoonlijke de beelden dat hij bezig is door te draaien in die kleine cel gedurende zijn eerste periode mooi om te zien.

Aardig drama, aardige oorlog, al met al prima film maar blijf erbij dat Zamp niet toegankelijk genoeg is, niet ver genoeg uitgediept wordt om echt heel erg met hem mee te voelen.

Uitstekende film.

Een boeiende film,

Tegen het einde duurde het mij allemaal wat te lang en ik had gehoopt dat ze die Watanabee een koekje van eigen deeg zouden geven helaas.

avatar van gizzegiz
Beklijvende prent! Wat kan een mens dragen?

avatar van notsub
Unbroken vertelt een zeer indrukwekkend verhaal. Het blijft allemaal wel iets te afstandelijk. Regelmatig zoekt de film ook net te nadrukkelijk de grenzen van geloofwaardigheid op, maar het blijft natuurlijk wel een echt gebeurd verhaal. Louis Zamperini krijgt het stevig voor zijn kiezen en gaat daar op zijn eigen manier mee om. Naar het einde toe valt de film wel regelmatig in herhalingen, iets wat met een iets kortere speelduur voorkomen had kunnen worden. Unbroken toont oorlogsdrama op een unieke wijze, maar er had meer ingezeten.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Indrukwekkend verhaal, maar geen moment in de film voelde ik mij verbonden met de hoofdrolspeler (Louis Zamperini), waardoor ik nooit helemaal goed in de film kwam.

avatar van Perry Meer
Toch wel een mooie film, van de hoofdrolspeler kom je niet veel te weten maar dat afstandelijke heeft wel wat.

avatar van ILDIB
De moeite waard totdat ze door de jappen worden opgepikt. Daarna is t vooral sloom traag en weinig boeiend en kan het lijden van zamp me niet raken.

avatar van Tina77
Meeslepend, overweldigend zeer ontroerend ook.

avatar van Ste*
Begint echt ontzettend zwak. Het is afstandelijk, saai, je hebt totaal geen band met de personages en de manier waarop zijn sportscènes en de oorlogsscènes met elkaar afgewisseld worden komt gekunsteld over en maakt geen enkele indruk. Ook eenmaal dobberend op zee weet het maar zelden echt boeiend te worden of op een bepaalde manier te amuseren. Het mist allemaal wat pit en urgentie.

Pas vanaf het kamp wordt het allemaal wat interessanter maar blijft de film vaak vervelend langzaam en kon ik persoonlijk weinig met de dynamiek die gecreëerd werd met Watanabe, of ik heb het gewoon totaal niet begrepen.

Hoe dan ook, een zwakke, wat obligate film die mij echt nauwelijks wist te raken, daarvoor is alles veel te afstandelijk uitgewerkt.

avatar van N00dles
Ontzettend trage film die nergens echt op gang wil komen. Met name het eerste uur is slecht gepaced en de hardloopscènes weten de aandacht amper te pakken. Zelfs de actiescènes (vliegtuigbattle en -crash) die aangrijpend zouden moeten zijn, zijn saai en langdradig te noemen. De personages reageren droog en emotioneel vlak op wat hen overkomt, waardoor het drama een gevoel van urgentie en spanning mist. Waar is de paniek, de angst, het verdriet? Men reageert gelaten en passief, alsof men op romantische wijze het filosofische en existentiële karakter van hun lot wilden benadrukken in plaats van de rauwe werkelijkheid.

Het tweede deel in het jappenkamp is al iets beter maar nog steeds tergend langzaam. Teveel nadruk wordt gelegd op relatie tussen Zamperini en commandant Watanabe, overigens gespeeld door een androgyne Japanse muzikant die zijn rol totaal niet overtuigend weet te brengen. Zijn sadistische trekjes worden zelfs lachwekkend wanneer hij huilend ter aarde stort in een poging Zamperini te kleineren. Alsof ik naar een teen-angsty anime zit te kijken.

Al met al een slechte film. Ik ken het boek niet, maar de film is vervelend patriottisch en heldenvererend door uitsluitend te focussen op de ontberingen van Zamperini, in plaats van het verhaal in een breder perspectief te plaatsen.
Tot mijn verbazing hebben de Coens aan het screenplay meegewerkt, iets dat ik me gezien hun schrijfkwaliteiten bijna niet kan voorstellen.

Indrukwekkend verhaal wat is verfilmd. Toch blijven de personages wat oppervlakkig voor mij.

Recent op netflix bekeken, maar na het begin kwam ik erachter dat ik hem al kende.
Geen probleem, want ik vind het een zeer indrukwekkende oorlogsfilm en dus voor een 2e keer bekeken.

Zeker geen slechte film. Hij had alleen wel iets korter gekund.

avatar van Sergio Leone
Oppervlakkig.

Unbroken vertelt een heel dankbaar verhaal voor cineasten uit Hollywood: een als kleine jongen gepeste immigrantenzoon, die als underdog een mooi resultaat haalt op de Spelen, om dan nadien de gruwel van de oorlog te trotseren en, gelukkig, te overleven. Het heeft alles om een melig en episch drama te zijn.

Het siert Angelina Jolie, toch een wereldverbeteraar, dat ze dat nog redelijk in toom houdt. Af en toe gaat ze uit de bocht, maar er zijn gelukkig nog genoeg momenten dat ze zich kan inhouden. Zo krijgt de survival op zee nog enig gewicht mee. Dat is voor mij ook meteen het beste gedeelte van de film. Het krijgsgevangenschap is vrij zwak verfilmd, zeker ook door de belachelijk slechte vertolking van die kampbewaker.

Jack O'Connell doet het gelukkig wél overtuigend, maar echt meeleven met Louis Zamperini zit er niet in. Daarvoor is het toch allemaal te vlak en te braaf. De zeikerige soundtrack helpt daar ook niet in mee en de mislukte climax al helemaal niet. Het interessantste vind ik dan nog de aftiteling, waarin je de echte Zamperini te zien krijgt en leert dat de beste man nog tot z'n 97e heeft mogen leven. Het is te hopen dat God hem echt geholpen heeft en hij z'n lange leven zonder al te veel trauma's heeft kunnen uitzitten.

Indrukwekkend verhaal over een indrukwekkende man. Wat een taaie! Qua film vond ik het niet bijzonder. Matig acteerwerk van o.a. de hoofdpersoon.

Goede film,maar wel met een patriottisch einde!!