Unbroken (2014)

Oorlog / Biografie

geregisseerd door Angelina Jolie
met Jack O'Connell, Domhnall Gleeson en Takamasa Ishihara

Het waargebeurde verhaal over Louis Zamperini, een hardloper tijdens de Spelen van 1936, wiens vliegtuig neerstort op zee tijdens de Tweede Wereldoorlog. Zamperini en twee bemanningsleden dreven 47 dagen en 2000 mijl op zee, totdat ze gevangen werden genomen door de Japanse marine.

avatar van Lovelyboy
De hoofdpersoon uit deze film is in die zin vergelijkbaar met die uit Hacksaw Ridge. Beide komen uit een slaapstadje, familie met verleden, in beide gevallen eigen gereide jongens en beide groeien uit tot nationale helden. Enige verschil is wat mij betreft dat Desmond Doss een bepaalde sympathie kweekt met zijn overtuiging en je iets voor hem gaat voelen en dat is nu juist wat er aan ontbreekt bij Louis Zamperini, de laatste is niet toegankelijk genoeg en ik heb te weinig met het hoofdpersoon.

Verder is het een aardig opgebouwd drama en komt de boodschap dat ze hem niet konden breken er wel uit naar voren. Desalniettemin had de vlucht waar ze wel ternauwernood van terugkeren niet van me gehoeven, wordt de film net wat te lang van en voegt mijn inziens niet zoveel toe.
Verder meer dan redelijke acteerprestaties en beeld van de wreedheden die de japanners beginnen. vind persoonlijke de beelden dat hij bezig is door te draaien in die kleine cel gedurende zijn eerste periode mooi om te zien.

Aardig drama, aardige oorlog, al met al prima film maar blijf erbij dat Zamp niet toegankelijk genoeg is, niet ver genoeg uitgediept wordt om echt heel erg met hem mee te voelen.

Uitstekende film.

Een boeiende film,

Tegen het einde duurde het mij allemaal wat te lang en ik had gehoopt dat ze die Watanabee een koekje van eigen deeg zouden geven helaas.

avatar van gizzegiz
Beklijvende prent! Wat kan een mens dragen?

avatar van notsub
Unbroken vertelt een zeer indrukwekkend verhaal. Het blijft allemaal wel iets te afstandelijk. Regelmatig zoekt de film ook net te nadrukkelijk de grenzen van geloofwaardigheid op, maar het blijft natuurlijk wel een echt gebeurd verhaal. Louis Zamperini krijgt het stevig voor zijn kiezen en gaat daar op zijn eigen manier mee om. Naar het einde toe valt de film wel regelmatig in herhalingen, iets wat met een iets kortere speelduur voorkomen had kunnen worden. Unbroken toont oorlogsdrama op een unieke wijze, maar er had meer ingezeten.

avatar van Grunn-in-en-verkoop
Indrukwekkend verhaal, maar geen moment in de film voelde ik mij verbonden met de hoofdrolspeler (Louis Zamperini), waardoor ik nooit helemaal goed in de film kwam.

avatar van Perry Meer
Toch wel een mooie film, van de hoofdrolspeler kom je niet veel te weten maar dat afstandelijke heeft wel wat.

avatar van ILDIB
De moeite waard totdat ze door de jappen worden opgepikt. Daarna is t vooral sloom traag en weinig boeiend en kan het lijden van zamp me niet raken.

avatar van Tina77
Meeslepend, overweldigend zeer ontroerend ook.