• 10.927 nieuwsartikelen
  • 8.997.606 stemmen

Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983)

Oorlog / Drama | 123 minuten

Genre: Oorlog / Drama

Alternatieve titels: Merry Christmas Mister Lawrence / Merry Christmas, Mister Lawrence / 戦場のメリークリスマス

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk / Nieuw-Zeeland / Japan

Geregisseerd door: Nagisa Ôshima

Met onder meer: David Bowie, Ryuichi Sakamoto en Tom Conti

Gesproken taal: Engels en Japans

Releasedatum: 9 juni 1983

Plot Merry Christmas, Mr. Lawrence

"Java, 1942— A clash of cultures, a test of the human spirit."

Een groep Britse krijgsgevangenen zit vast in een jappenkamp. De kampcommandant is keihard en deinst nergens voor terug. Als Majoor Jack 'Strafer' Celliers (David Bowie) z'n entree maakt als gevangene ontstaat er een vreemde band van wederzijds begrip tussen hem en de kampcommandant. Dat blijkt uit een onophoudelijke psychologische strijd die de twee tegen elkaar voeren.

avatar van Basto

Basto

Heb deze 30 jaar geleden vast een keer gezien. Kon me er nog wel wat fragmenten van herinneren en wist dat ik niet erg enthousiast was. Had gehoopt dat herziening op blu ray (van Arrow) daar verandering in zou brengen. En het begin met een positieve verrassing namelijk dat Kitano er in meespeelde. Toch wel een held. Ook interessant is dat de film een Japanse regisseur heeft. Maar verder zijn de verhandelingen tussen de Britten en de Japanners toch vrij saai. Zelfs de charismatische Bowie kan daar niks aan veranderen.

Lange zit met paar aardige momenten.

Krappe 3*

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Potverdikke...meende ik toch voor de volgende oorlogsweek etappe even voor Der Teufel General te gaan zitten die ik een week of twee eerder bij de kringloop had gescoord, maar niets was minder waar aangezien het een leeg doosje betrof. Vergeten te controleren. De volgende poging om iets te zien draaide rond Der Kremator waar ik onlangs van gehoord had, maar dat bleek ook een brug te ver, want hoewel FshareTV wel iets van een ondertitelingsspoor bevat had ik binnen minuten al de indruk dat het niet synchroon liep. Afijn...tenslotte een greep uit de verzameling met deze Merry Christmas Mr. Lawrence, en dat werd al evenmin een succes, de film goed kijken lukte wel in tegenstelling tot de vorige twee titels, maar echt boeien kon het me geen moment.

Het startpunt is niettemin begrijpelijk met het gevangenenkamp, de soort van leidinggevende in de vorm van Lawerence die toenadering zoekt en begrip wil kweken, en de geheimzinnige Celliers. Hoewel begrijpelijk wat Driello in zijn comment over het stereotype beeld van de Japanners zegt zal dit toch qua ongangsvormen naar gevangen dichter bij de waarheid liggen dan verwacht door verchillende dingen binnen de Japanse cultuur. En dan spreek ik uiteraard over het in hun ogen laffe gedrag van overgave, tevens dingen binnen de infrastructuur en aanvoer van levensmiddelen of geneesmiddelen. Ten eerste was er in de latere jaren overal te kort aan, ten tweede hadden fronttroepen voorrang, ten derde was iemand die zich overgaf zoveel moeite niet waard. Dan is er de hierarische cultuur binnen de Japanse zienswijze maar tevens net zo goed wreedheid en hardheid naar elkaar. Er werd niet geklaagd door een ondergeschikte, was er te weinig voedsel voor gevangenen of een lichte muiterij waarover een hoge officier zou zeggen dat het opgelost moet worden dan zal een ondergeschikte dat altijd doen al zal het levens kosten en niet klagen over bijkomende factoren. Want net als lafheid is klagen tegen iemand hoger in rang absoluut not done. Klagen, fouten maken en een opdracht niet klaren staat gelijk aan gezichtsverlies. De Japanse cultuur met zijn gedragsnormen is een bijzondere complexe en wat de film wil met zijn karakters is deze enorme cultuurbotsing tonen in al zijn gelaagdheid, maar helaas slaagt de film daar geen moment in.

Want na de eerste discussie tussen Lawrence en Hara waarin de argumenten over en weer vliegen hebben we dat eigenlijk alwel gezien, en is daarna iedere moment en woord van botsing een herhaling waar men toch geen stap verder mee komt. Hoewel er kleine momenten zijn van boeiende wreedheid zoals de gewonden en zieken die op het apel moeten verschijnen, of de eigen gebruik met alle Harikiri taferelen, dat ze nog soldaten over hielden met dat tempo, andere gebruikelijke en herkenbare dingen zoals tot het hoofd ingraven of het schieten met losse flodders en de aardige symboliek waarin Celliers voor Hicksley gaat staan, duurt de film toch eigenlijk veel en veel te lang en gebeurt er bijzonder weinig met als grootste struikelblok nog wel de flashback rond Celliers.

Ik kan dan ook niet anders zeggen dat Merry Christmas Mr Lawrence ondanks zijn licht bevreemdende sfeer geen moment boeit of echt interesant wordt, en dat is jammer want er zou toch meer van te maken kunnen zijn. Om als laatste punt de eletronische muziek nog even aan te halen die in eerste instantie helemaal niet bij een dergelijke film lijkt te passen maar uiteindelijk wel zijn momenten heeft. Onnodig haast te zeggen wat dit een dikke tegenvaller.

avatar van blurp194

blurp194

So I am to die for your sense of honor?

Het blijft me toch altijd een raadsel waarom wij Nederlanders en andere westerlingen zo weinig begrijpen van een concept als eer - en wellicht nog veel erger, hoe het kan zijn dat we maar zo weinig begrijpen van het eergevoel dat een heel groot deel van de wereld wel voelt.

Deze film blinkt wellicht uit in de uitleg van hoe dat mis gaat. De per definitie al eerloze Mr Lawrence die weigert zijn verantwoordelijkheid te accepteren, zijn lot probeert te ontlopen. Terwijl hij door zijn laffe en slappe gedrag toch geen enkele aanspraak meer kan denken te maken op welke status dan ook. En hoe hij dan ook nog weigert om zijn vriend, zijn strijdgenoot te vrijwaren. Vreselijk. Hoe kan iemand zo diep zinken, zo ver afdwalen.

Het contrast tussen Celliers en Lawrence had wel wat strakker aangezet kunnen worden wellicht, en Bowie vult die rol ook maar matig in - zeker in vergelijking met de Lawrence van Tom Conti. Niet bepaald een goede acteur, de man with the golden voice, ondanks zijn enorme schare fans waar ik overduidelijk niet bij hoor. Het zal wel iets persoonlijks blijven, met een paar uitzonderingen vind ik zijn muziek ook al niks. Zelfs van Sakamoto heb ik betere soundtracks gehoord dan in deze film.

Verder niet veel over te melden eigenlijk, voor mij is de film vooral een vergeetbaar stuk pulp dat zeker geen cultstatus verdient.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Staat niet in de alternatieve titels, maar de film is ook gekend onder de titel Furyo, al weet ik niet van waar dit komt...

avatar van blurp194

blurp194