Merry Christmas Mr. Lawrence (1983)

Alternatieve titels: Merry Christmas Mister Lawrence | Merry Christmas, Mister Lawrence | Merry Christmas, Mr. Lawrence

Verenigd Koninkrijk / Japan / Nieuw-Zeeland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Nagisa Ôshima
met David Bowie, Ryuichi Sakamoto en Tom Conti

Een groep Britse krijgsgevangenen zit vast in een jappenkamp. De kampcommandant is keihard en deinst nergens voor terug. Als Majoor Jack 'Strafer' Celliers (David Bowie) z'n entree maakt als gevangene ontstaat er een vreemde band van wederzijds begrip tussen hem en de kampcommandant. Dat blijkt uit een onophoudelijke psychologische strijd die de twee tegen elkaar voeren.