Merry Christmas Mr. Lawrence (1983)

Alternatieve titels: Merry Christmas Mister Lawrence, Merry Christmas, Mister Lawrence, Merry Christmas, Mr. Lawrence

Verenigd Koninkrijk / Japan / Nieuw-Zeeland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Nagisa Ôshima
met David Bowie, Ryuichi Sakamoto en Tom Conti

Een groep Britse krijgsgevangenen zit vast in een jappenkamp. De kampcommandant is keihard en deinst nergens voor terug. Als Majoor Jack 'Strafer' Celliers (David Bowie) z'n entree maakt als gevangene ontstaat er een vreemde band van wederzijds begrip tussen hem en de kampcommandant. Dat blijkt uit een onophoudelijke psychologische strijd die de twee tegen elkaar voeren.

Indrukwekkende Film met Ryuichi Sakamoto
bekend van Yellow Magic Orchestra ...voor de muziek! David Bowie speelt zichzelf!

Vreemde film, sterk gespeeld door iedereen, met herinneringen aan de Bridge over de Kwai qua sadisme / masochisme... en die muziek, inderdaad.
Gewoon zien. Zal niet teleurstellen.

Zeker mooi

David Bowie speelt zichzelf!

Wat is dat toch voor terugkerend waanidee? Ken je hem?

FisherKing
Wat is dat toch voor terugkerend waanidee? Ken je hem?
Ik heb bijna alle platen van David Bowie maar ik bedoel eigenlijk, en ik heb me niet zo goed uitgedrukt dan, dat ie niet echt goed kan acteren..

dat ie niet echt goed kan acteren..

Oneens. Vindt Bowie een onderschatte acteur die ik graag meer zou zien.

FisherKing
Hier speelt ie toch meesterlijk!
EDIT

Ik ben een Bowie-freak dus deze vond ik best wel OK
**** 4 op 5 ****

FisherKing
Nu voor 5 Euro bij Bart Smit.

FisherKing
Wat herziening niet kan doen met een film.
Weergaloze rollen van Tom Conti en idd David Bowie. (Wouter; ik neem eerdere opmerkingen terug!)
Ik vind de film veel en veel dieper dan ik had gedacht. (over de fantastische muziek zal ik het maar niet hebben)

Waanzinnige film 4.5*

sydney
Alweer zo'n film, waar ik nog niet op gestemd had, maar wel hoort onder de categorie meesterwerken. 4,5 ster. Het is een hele tijd geleden dat ik hem gezien heb. Ik ga hem nog een keer kijken, misschien wordt het wel een vijf.

neo (crew)
De film deed mij erg denken aan aan David Lean's The Bridge On The River Kwai met ontzettend sterk acteerwerk van Bowie, Sakamoto, Tikano en Conti. Jammer dat er af en toe wat saaie stukken tussen zitten. En de muziek van Sakamoto, zo mooi!!!!
3.5 sterren

Vond het toch wel een hele zit. Misschien dat ik niet in de juist "mood" was voor deze film, maar de lovende berichten hierboven heb ik in de film niet teruggezien. Conti en Bowie zetten prima rollen neer, maar de film kabbelt maar een beetje voort zonder echt te gaan boeien. Ik had continue de indruk dat er iets moest gaan gebeuren wat steeds maar niet gebeurde... misschien druk ik het een beetje onhandig uit... twijfel tussen 2,5 en 3 sterren. Voorlopig 3, maar een herziening zal er niet snel inzitten.

avatar van petey
is heel moeilijk om hier een advies over te geven, het zijn zo totaal verschillende film. Maar ik vond deze, Mr Lawrence, ook zeer goed. Vooral de muziek van Ruychi Sakomoto is verschrikkelijk mooi, speciaal Forbidden Colors met David Sylvian, toch wel een van mijn favouriete nummers.

Alleen daarom zou ik deze film kijken.

avatar van pascal83
Examenklas middelbare school, een leraar besloot met kerst een film te gaan kijken ... met dhr. bowie in de hoofdrol ..... Ik heb een hoop k*tfilms in mijn leven gezien ... maar deze sloeg echt alles, zo dodelijk saai!!!! Misschien als ik de film nog een keer bekijk dat ik de acteerprestaties nog kan gaan waarderen, maar dan nog .... pffffff .... deze 124 min waren zeker de langste uit mijn leven

Ik heb onlangs de dvd gekocht, en hem nog maar eens bekeken. Ik kan werkelijk genieten van deze film. Hij doet wat traag aan maar ondanks dat zeer de moeite waard.

Derkje
Meesterlijke film,dit met geweldige muziek van Ryuichi Sakamoto (die ook de hoofdrol speelt), en zoals sabes zegt, diepgaand en ijzersterk. Aanrader.

avatar van misty
prima film
en bowie deed het voor zijn doen goed
gulukkig zingt ie beter

de acteur uit battle royal en zatochi speelt hier ook in mee ^^
n mooie realitische film

FisherKing
Aha, je bedoelt natuurlijk Takeshi Kitano. Das ook nog eens een vrij bekende regisseur hier

Hij maakt indruk hier, in een van zijn allereerste rollen als acteur.

Nou was ik al een fan van Conti en Sakamoto maar toen ik deze film zag en de muziek hoorde, ja een meesterwerk waar weinig mensen over praten.

Ondergewaardeerde film

FisherKing
Voor de derde of vierde keer al weer gezien en nu is het dus eindelijk een 5* (het is ook Kerstmis)

Nagisa Oshima is een fantastisch regisseur die hier gewoon een drama, tijdens de oorlog, want dan zijn de verhoudingen verscherpt, gaat uitleggen wat de verschillen zijn tussen Japanners en westerlingen.

Om die verschillen uit te leggen is ie verzekerd van een van de beste casts ooit: (laat ik even weg dat de muziekscore ontzettend briljant is, dat even terzijde)

Aan de Japanse kant Ryuichi Sakamoto die helaas in te weinig films voorkomt, maar ook mijn favo regisseur die hier briljant speelt als vrij neutrale wachtcommandant: Takeshi Kitano.

Aan de Engelse kant excelleren David Bowie (in een absoluut meesterlijke en overtuigende rol) en Tom Conti als brigadier tussen de culturen.

Maar de beelden, muziek en het ontbreken van gestructureerde verhalen maken dit tot een onweerstaanbaar meesterwerk.

Tranen met tuiten vandaag.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Is die ultragoedkope NL-DVD goed kijkbaar?

Dustyfan
Heel goed kijkbaar zelfs

avatar van Captain Pervert
Als die Bowie dan zo goed acteert, is het toch opmerkelijk te noemen dat hij sinds deze film betrekkelijk weinig films op zijn naam heeft staan.

Ik vind het wel een aparte kerel en een interessante verschijning.

Dustyfan
Bowie zingt liever. En nóg beter ook nog

avatar van Flipman
Ik vind dit een geweldige film, een plaatsje in de Top-250 zou 'm zeker niet misgund zijn. Behalve leuke muziek maken en zingen kan Bowie ook nog eens degelijk acteren.

Ik geef de film ne een 4, maar dat zou nog hoger kunnen worden. Alhoewel, het is niet helemaal mijn genre, maar voorlopig is een 4 wel goed.

Ik was overigens aangenaam verrast dat er een rol voor Takeshi Kitano inzat.

avatar van Drs. DAJA
FisherKing schreef:
Hier speelt ie toch meesterlijk!
EDIT

Bowie is een van de beste acteurs naar mijn mening.

Inderdaad top film in haar sadisme en alles. Een van de meesterwerken. Onderschatte film en helaas Bowie een onderschatte acteur

Net een verzameldvd gekocht voor 5 euro omdat deze film erop staat. En nu snel kijken of de film net zo mooi is als in mijn 20 jaar oude herinneringen.