The Highwaymen (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door John Lee Hancock
met Kevin Costner, Woody Harrelson en Kathy Bates

'Highwaymen' volgt twee voormalige agenten van de Texas Ranger Division, Frank Hamer en Maney Gault genaamd. Een aantal banken is het beu dat bankrovers Bonnie en Clyde nog steeds vrij rondlopen. Ze huren vervolgens de twee heren in om het voortvluchtige duo op te sporen en in te rekenen.

frans123 schreef:

"""Het plot had weinig diepgang"" schrijf je.Klinkt interessant.. Nogmaals, er is niet meer...Ze zijn beschoten door ongeveer 1000 kogels.Opwachten en schieten, met machinegeweren, misschien 1 minuut... Als er geen diepgang is moet je die er ook in plaatsen. Weet je waar geen Diepgang in zat??/ Die suffe monologen, dialogen,met een sfeer van "we suck each others dick" Maar ja...Rangers he?? En ik vond het zeker geen topper

avatar van Brabants
frans123 schreef:
"""Het plot had weinig diepgang"" schrijf je. Nogmaals, er is niet meer...Ze zijn beschoten door ongeveer 1000 kogels.Opwachten en schieten, met machinegeweren, misschien 2 minuten... Als er geen diepgang is moet je die er ook in plaatsen. Weet je waar geen Diepgang in zat??/ Die suffe monologen, dialogen,met een sfeer van "we suck each others dick" Maar ja...Rangers he?? En ik vond het zeker geen topper

Wellicht hebben wij het m.b.t. diepgang en de door jouw omschreven monologen qua bevindingen over het zelfde. We sluiten het hiermee af en ik sluit me bij je aan.

Brabants schreef:

Ok tnx...we waren het al eens...

avatar van Captain Pervert
Highwaymen is een degelijke film die nergens tekort schiet. Hij is bij vlagen grappig, er zitten een paar spannende scènes in en oude knarren Costner en Harrelson zijn een mooi koppel.

Het is een prachtige keuze om Bonnie en Clyde (vrijwel) niet in beeld te brengen. Deze film gaat dan ook niet over hèn. Maar het draagt ook bij aan de spanning, doordat je alleen maar ziet wat ze allemaal uitvreten, ofwel het spoor van doden dat ze achterlaten.

Toch kruipt de film nooit helemáál onder je huid. Dat komt misschien doordat de afloop al bekend is. Of omdat de film zich heel erg aan de feiten houdt - of dat in elk geval pretendeert. Er is weinig aan geromantiseerd of gedramatiseerd. En het leven is soms wat oppervlakkig.

3,5 sterren

avatar van Dennisj
De 2 hoofdrolspelers dragen de film, zet daar 2 ietwat onbekende acteurs neer dan denk ik dat je je gaat afvragen waarna je zit te kijken. Het gaat maar langzaam vooruit en er gebeurd niet veel. Niet dat het slecht is maar ik verwachtte op het eind toch wel iets van een knaller. Maar ook daar kwam niet veel van uit.
Tja wat moet ik er verder van zeggen. 2* voor de acteerprestaties van eerdergenoemde waardoor het nog dragelijk is om naar te kijken want voor het verhaal geef ik niets.

avatar van notoirefilmhater
Uitermate moeizame, langzame en saaie film (en dan ook nog eens een lange speelduur). Ik heb de film dan ook in 3 delen uitgekeken.

Vanwege het feit dat de film zich 95% van de tijd afspeelt vanuit het perspectief van de politieagenten, maakt de film vooral saai (ze waren in het echt ook saai waarschijnlijk). De hunt die men deed op Bonnie en Clyde is allesbehalve spectaculair, behalve het einde. Een lange saaie roadmovie waarin vrijwel niets gebeurd. Een gemiddelde aflevering van Boardwalk Empire is 10 keer spannender.

Dat wil niet zeggen perse zeggen dat het een dramatisch slechte film is. De jaren 30 aankleding/scenery is professioneel, acteerprestaties zijn prima en de film is waarheidsgetrouw. Alleen voor de echte fans, of spoel 'm door naar de slotscene.

avatar van macrobody
Degelijke film. Goed acteerwerk. Costner perfect in de rol van Frank Hamer met z'n zelfingenomen kop als rechtshandhaver. In Nederland zijn we er al een tijdje achter dat als mensen die de wet moeten handhaven ook zomaar iedereen te pas en te onpas gaan lopen neerknallen dat ze niet veel beter zijn dan de tegenpartij. In Amerika zijn ze nog niet zover, dat zit nog in de genen en dat is terug te zien in deze film.
Natuurlijk moeten we de misdaden van Bonnie en Clyde ook niet bagatelliseren. Dat was me een stelletje wel. Ondanks dat een film over die twee veel meer spanning en actie oplevert pakt deze film het van de andere kant aan. Volgt redelijk getrouw het Wikipedia verhaal en doet er hier en daar een eigen draai aan geven. Niemand zal ooit precies weten hoe het zich allemaal heeft afgespeeld maar het levert wel weer een avondje entertainment op.

avatar van Fisico
Ik heb wel degelijk genoten van Highwaymen. Niet in het minst van de ervaren rotten Harrelson en Costner die het erg goed deden. Zij nemen de film op sleeptouw en houden het niveau op peil. Het klopt inderdaad dat het tempo van de film erg laag ligt, maar daar heb ik me geen seconde aan geërgerd. Integendeel zelfs. Ik genoot ervan want hierdoor kreeg de film een extra kwaliteitsinjectie. Geen schietgrage actiefilm, maar net de rust en de trage opbouw zorgen voor een fantastisch sfeertje. De jaren 30 worden erg goed weergegeven met de gave kostuums, hoeden en uiteraard de bolides. Gaunt en de grumpy Hamer vormen een goed roestig duo waarbij hier en daar enig sarcasme aanwezig was.

De spanning bleef wat mij betreft ook aanwezig door de heimelijke sfeer van het gevaarlijke duo Bonnie en Clyde. Het einde was een kleine explosie van geweerschoten en was in schril contrast voor de rest van de film. De focus ligt niet op Bonnie en Clyde en deze invalshoek is origineel.

Goed gemaakt, plezierige roadtrip. Met de wetenschap dat de ultieme film over Bonnie en haar Clyde al ruim vijftig jaar geleden is afgeleverd, ook wel een slimme zet om dit verhaal vanuit de andere optiek te vertellen. Costner en Harrelson hebben chemie(Woody wint de acteer tweestrijd op punten, altijd goed die man) en vormen zo de belangrijkste bindende factor om deze net wat te lange misdaadfilm goedkeurend te ondergaan. Degelijk en authentiek ogend(heerlijk die real life foto's bij de aftiteling), de slotscène haalt het uiteraard niet tegen het legendarische vuurwerk uit 1967. Opvallend ook is dat het personage van Hamer in de Artur Penn film nog een bloedfanatieke, eenzame jager was en hier wordt gedevalueerd tot een beschouwelijke, relativerende en welhaast met tegenzin zijn job doende smeris. Een Hamer die de man met de hamer is tegengekomen dus, meer iets typisch voor films uit de eenentwintigste eeuw, dan voor de tijd dat dit zich afspeelde lijkt me.

avatar van Brandt
The Highwaymen oogt als een roadmovie. Twee gepensioneerde Texas Rangers trekken door de zuidelijke staten van Amerika op jacht naar Bonnie & Clyde. Het leuke aan een roadmovie is meestal dat de protagonisten tot inzichten komen en dat ze op het einde van de film hun leven hebben verrijkt of in ieder geval wat wijzer zijn geworden. Maar deze twee krasse knarren hoef je niks meer te vertellen. Ze weten alles al en vroeger was toch alles beter. Vermoeid slepen Costner en Harrelson zich een weg door The Highwaymen heen. Het trage tempo van de film is op zich niet het probleem, wat wel wringt is dat veel dialogen en scenes niets toevoegen aan het verhaal. Op het einde van deze film vroeg ik me dan ook af: wat willen jullie mij vertellen heren? Het antwoord is overbekend en banaal.

De film gaat niet over B en C...Maar over de Rangers...pffffff

No shit Sherlock, maar die zitten niet achter Bonnie en Clyde aan toevallig???

Thorak schreef:

No shit Sherlock, maar die zitten niet achter Bonnie en Clyde aan toevallig???

Hoe heet de film ook alweer Holmes??/ Bonnie en Clyde??? Ach neee.Hij heet THE HIGHWAYMEN..Waarom eigenlijk, het gaat toch over B en C??Neen.De film gaat enkel en alleen over HOE en DAT die 2 RANGERS B en C te pakken kregen,na twee jaar. Spelen B en C een wezenlijke rol in de film Holmes???Over hun leven als B en C??Neen .B en C zijn een ondergeschikt gegeven Holmes.Ze komen amper in beeld Het gaat over die twee RANGERS. The Highwaymen.

Goede film met twee ervaren rotten in het vak in de hoofdrollen, maar het is zeker geen topper deze film, daarvoor is hij wat traag.
Het verhaal is anders wel zeer interessant, het verhaal van Bonny & Clyde bekeken van de zijde van de Texas Rangers.
Kevin Costner en Woody Harrelson kwijten zich uitstekend van hun taak, en, hoewel in een kleine rol, altijd leuk om terug te zien, Kathy Bates !!
Blij dat ik deze prent heb gezien, maar iets meer actie had gemogen.

avatar van Tapa
Trage en af en toe langdradige film. Iets meer actie en wat ingekorte scenes had de film goed gedaan.

avatar van FFilm
Door de fijne sfeer en puike acteerprestaties is deze film wat mij betreft best te verteren. Duidelijk is in ieder geval wel dat een hoop geld niet altijd een goede film maakt.

avatar van filmkul
Aardige misdaadfilm. Het verhaal is bekend maar wordt dit keer verteld vanuit het oogpunt van de Texas Rangers in plaats van de beroemde misdadigers. Dat maakt de film best origineel. De opbouw is prima, echter hangt de film soms tegen verveling aan. De film wordt gedragen door de ervaren hoofdrolspelers. Verder bevat de film weinig echte actie maar kent wel een aantal spannende, maar geen zenuwslopende, momenten. Visueel ziet de film er erg fraai uit met mooie details. 3.0/3.5

frans123 schreef:

Zoek eens op in het Engelse urban dictionary waar "highwayman" of het meervoud "highwaymen" op slaat.
Ik zie je excuses later wel tegemoet.

[quote]Thorak schreef:

Weet je wat grappig is??? Je antwoord zit in je eigen geschreven eerste alinea.'''Hee, wat raar, de film gaat niet over B en C..." Exact...je bent er uit...De film gaat over de twee rechercheurs, en weer in het leven roepen van de The Rangers.. en niet over..........
Ik word er moe van.

avatar van ikkegoemikke
Bonnie and Clyde have been on the road for two years.
Cold-blooded killers who are more adored than movie stars.
This has to stop.

Wie kent er nu Bonnie en Clyde niet? Dit vooroorlogs koppel wist in de jaren ’30 niets beter te verzinnen dan het pad van de criminaliteit in te slaan en een spoor van dood en vernieling na te laten in de VS. Dit jonge paar hield de politie voor twee jaar in de ban. Totdat ze een halt werden toegeroepen met behulp van een hinderlaag waarbij hun vluchtauto doorzeefd werd met duizenden kogels (zoals men wel eens beweerde). Hun slachtoffers waren voornamelijk banken en tankstations. En onder de vermoorde slachtoffers bevonden zich ook een paar politieagenten. Dit speelde zich allemaal af tijdens de roerige jaren ’30 toen de economische crisis hard toesloeg en velen een armoedig bestaan leidden. Misschien daarom dat de beide criminelen zo’n heldenstatus verwierven. Hun vrijbuiters bestaan dat geromantiseerd werd, leek wel op een avontuur en sprak tot ieders verbeelding. En het feit dat ze de gevestigde orde toentertijd financieel wilden raken, zorgde ervoor dat ze als rasechte popidolen werden vereerd. Hun verhaal nam mythische proporties aan. Maar wie kent er nu de gezagsdragers die een einde maakten aan dit duo hun crimineel leven? En dat is waar deze film zich op richt. De arm der wet uit die tijd die als ouderwetse premiejagers achter deze bende aangingen.

Als dit de zoveelste Bonnie & Clyde film zou zijn (er zijn er al een hele resem gemaakt met als bekendste die met Warren Beatty en Faye Dunaway) dan had ik deze toch lekker laten varen. Maar het feit dat men het relaas vanuit een andere hoek bekijkt en ook dat Kevin Costner en (vooral) Woody Harrelson hier de twee Texas Rangers spelen, maakte het evident dat ik deze film zou kijken. Man, wat is het toch altijd een plezier om een acteur als Harrelson aan het werk te zien. Ook al is het ditmaal een doodserieuze rol, toch weet hij telkens bij mij een glimlach tevoorschijn te toveren. Echt knetteren doet het echter niet in deze film. Maar dat ligt niet aan de vertolkers van de twee hoofdrollen. Het gebrek aan actie in deze film (op een uitermate goed in beeld gebrachte achtervolging in het stof en de uiteindelijk hinderlaag na natuurlijk) zal voor velen een afknapper zijn.

Ook het feit dat het beruchte duo Bonnie en Clyde nauwelijks in beeld komt en er niet dieper wordt ingegaan op de motieven van het duo om zo’n moorddadig koppel te worden, zal misschien voor velen een teleurstelling zijn. Volgens mij is dit een bewuste keuze van regisseur John Lee Hancock. Hij wilde zich volledig concentreren op de twee rechercheurs die verbeten achter B&C aanzitten. Hierdoor lijkt het wel alsof er grote stukken van de film helemaal niks schijnt te gebeuren. Grotendeels zijn het dialogen tussen de twee gepensioneerde Rangers. Het zijn precies twee uitgerangeerde lastposten die het in het verleden nogal bont maakten als Texas Rangers. Je hebt van aanvang af al de indruk dat dit losgeslagen cowboys waren die het motto “Eerst schieten en dan vragen” hoog in hun vaandel droegen. Niet dat men daar iets van te zien krijgt. Je kan het alleen concluderen van hetgeen er wordt gezegd door de inderhaast bijeengeroepen commissie van hoogwaardigheidsbekleders die het gewelddadige leven van B&C redelijk beu zijn. En ook de opgerakelde anekdotes die de twee oudgedienden sporadisch vertellen zijn hiervoor een aanwijzing.

Dus echt actierijk en hoogst entertainend is het allemaal niet. Komt er nog bij dat men al van tevoren weet hoe het gaat aflopen. Je zal dus niet je vingernagels tot op het vel afknabbelen van de spanning. Ben je echter een fervent aanhanger van de jaren 30 en de hele sfeer die dat tijdperk uitademde, dan zal je hier met plezier naar kijken. De film weet dit era perfect in beeld te brengen. De oldtimers uit die tijd en de toen gangbare klederdracht. Maar vooral de tijdsgeest uit die tijd is constant aanwezig. In die jaren stond de vooruitgang nog in de startblokken. Het was een tijd waar het maatschappelijk nog vanzelfsprekend, doorsnee en gemakkelijk was. Maar ook het minder aangename uit die periode (vanwege de recessie) wordt op een schitterende manier getoond. De armoedige, verpauperde buurten en her en der verspreide tentenkampen zijn tekenend voor die tijd.

Rest nog het acteerwerk van onze twee Texas Rangers. Vanzelfsprekend dat de vertolkingen van hoogstaand niveau zijn. Wat anders had je verwacht van zulke steracteurs? Als er iets is waar ik het meest van genoot tijdens het bekijken van deze film, dan is het wel de interactie tussen beiden. De ene al nukkiger en verbitterder dan de andere. En Woody kampt weeral met een hardnekkige alcoholverslaving (net zoals in “The Glass Castle”). Deze twee doorgewinterde rechercheurs zorgen voor de nodige animo en entertainment. Maar spijtig genoeg is dit niet genoeg om het saaie en trage “The Highwaymen” naar een hoger niveau te tillen. Het dagelijkse leven van Bonnie & Clyde was misschien zenuwslopend en spannend. En ik kan me wel voorstellen dat ze een opgezweept bestaan leidde terwijl ze van hot naar her vluchten. Zo energiek als hun leven was, zo saai en afwachtend was het voor hun achtervolgers. En die trend heeft zich dan ook voortgezet in deze film. Ben je van nature ongeduldig of zit je in een periode die veel energie vergt waardoor je voortdurend vecht tegen de vermoeidheid, dan is deze film zeker geen aanrader.

avatar van Donkerwoud
Een grappige omkering van de mythos rond Bonnie & Clyde. Nu eens niet de schelmenromantiek van jonge, vrijgevochten anti-helden die (als een soort hippies voordat deze tegencultuur doordrong tot de populaire cultuur) hun gewelddadige strijd voeren tegen het establishment. In 'The Highwaymen' (2019) zijn voormalige Texas Rangers Frank Hamer (Kevin Costner) en Maney Gault (Woody Harrelson) de eigenlijke underdogs van het verhaal. Door gezagsdragers en collega-agenten weggelachen als een curieus overblijfsel van het oude westen. Door het volk verguisd omdat de 'vox populis' op hand is van het illustere schurkenkoppel en hoe ze afrekenen met de banken en gestolen rijkdom. En niet in de laatste plaats omdat Hamer en Gault zelf mannen zijn op leeftijd, die door hun ouderdomsgebreken en mildere inborst niet meer zeker weten of ze deze route nog willen volgen. De film heeft een loom, meanderend tempo dat past bij deze oudere hoofdpersonages en ze komen veelal in situaties waarin het wapengekletter al is geweest. Op crime scenes, of als ze mogelijke getuigen en infiltranten achtervolgen/ondervragen, terwijl ze worstelen met hun eigen gezondheid. Meer nog dan om de adrenalineverhogende actie gaat het om de kleine, sfeervolle details waarmee het Amerika van tijdens de Dust Bowl in beeld wordt gebracht. Al blijft het misschien net te braaf en te voorspelbaar om écht onder de huid te gaan zitten.

avatar van wimaroca
Het viel me vreselijk tegen,allebei heel overdreven oud gemaakt,
Had dan 2 echt oude knarre gepakt voor deze rol (bijv, Redford en Plummer,Eastwood is tegoed voor deze rol)

avatar van Arnhemmer
frans123 schreef:
Allemachtig...ik kom er niet door heen...ben bij 41e minuut...saaaaaaaaaai..pffffffffff Zet hem uit...
...en na 41 min toch een cijfer aan de film toekennen? Ik zou zeggen: "Kijk `m uit of beoordeel `m niet."

Arnhemmer schreef:

Als ik in een restaurant zit en ik vind het eten niet lekker, eet ik ook de rest niet op.

frans123 schreef:

Btw ik heb de rest de volgende dag afgekeken...

Thorak schreef:

Ik zie je excuses later wel tegemoet.

Lees de uitvoerige en onderbouwde recensie van Ikkegoemikke.., waarin hij uitlegt dat de film NIET over B en C gaat.(want daar zijn er al 20 van, iedereen kent het verhaal..),maar over de twee politiemannen.Ik slaag er niet in je te overtuigen,maar zijn a-4 -tje hopelijk wel.

avatar van Thorak
frans123 hou er alsjeblieft mee op. Of je nou niet begrijpend kunt lezen of dat je me gewoon simpelweg niet wílt begrijpen weet ik niet, maar je snapt overduidelijk mijn stelling niet. Dit is echt het allerlaatste dat ik er nog over zeg. Dag Frans!

Thorak schreef:

Thorak antwoordt op een reactie "Door B en C helemaal niet in de film voor te laten komen vind ik juist de hele impact nul"
Exact...De film gaat ook NIET specifiek over B en C, maar over......Juist.

Begrijpend lezen" is jouw probleem , niet het mijne. Lees "'ikkegoemikke, die verwoordt het heel duidelijk...en begrijpelijk, een juiste analyse. Dag Thorak!

frans123 schreef:

Exact...De film gaat ook NIET specifiek over B en C, maar over......Juist.

Lees Captain Pervert......"De film gaat NIET over B en C.."