The Highwaymen (2019)

Misdaad / Drama

geregisseerd door John Lee Hancock
met Kevin Costner, Woody Harrelson en Kathy Bates

'Highwaymen' volgt twee voormalige agenten van de Texas Ranger Division, Frank Hamer en Maney Gault genaamd. Een aantal banken is het beu dat bankrovers Bonnie en Clyde nog steeds vrij rondlopen. Ze huren vervolgens de twee heren in om het voortvluchtige duo op te sporen en in te rekenen.

avatar van tommykonijn
Ik ging de film kijken zonder te weten dat dit over klopjacht op Bonnie en Clyde ging, dus ik had in ieder geval niet de verwachting meer van hen te zien te krijgen, hetgeen zo te lezen wel bij veel medegebruikers het geval is geweest. Desondanks is de film mij wel toch wat tegengevallen.

De film wist mij eigenlijk nauwelijks écht te pakken. Wat mij ontzettend tegenstond was het vele oninteressante gezwets. Dia- en monologen duren vaak vrij lang en hebben lang niet altijd veel meerwaarde (ik denk bijvoorbeeld aan die scène waar Frank de vader van Clyde ontmoet). Ik hoef absoluut geen bombastisch actiespektakel, maar dit was soms wel heel erg traag. Er is, ondanks dat de film natuurlijk modern oogt, zichtbaar veel zorg uitgegaan aan het schetsen van het correcte tijdsbeeld en dat zie ik dan ook als een van de sterkere aspecten van The Highwaymen. Dat en de climax, waar de film toch nog even een beetje spannend lijkt te worden.

Ik had namelijk ook wat meer verwacht van het duo Kevin Costner en Woody Harrelson; de reden dat ik de film ben gaan kijken. Beiden heb ik vrij hoog zitten, en ze doen het zeker niet slecht, maar ik vond de chemie tussen beiden persoonlijk een beetje tegenvallen. Ik vond met name Costner bij vlagen wat kleurloos. Ik snap best dat men wil benadrukken dat hij op leeftijd is (er wordt nog terloops iets over nierstenen gezegd), maar hij wordt hier wel zó stijf gepresenteerd dat je je afvraagt waarom zijn personage nog voor deze opdracht benaderd werd. Harrelson's bijdrage bestaat vooral uit enkele komisch bedoelde oneliners, maar dat kan niet voorkomen dat ze als duo soms best saai zijn. Afijn, het was geen slecht acteerwerk, maar ik heb beiden wel eens beter gezien. De bijrollencast, waaronder Kathy Bates, vond ik aangenaam.

De film straalt degelijkheid uit, maar gaat gebukt onder een te lang uitgesmeerd speelduur en heeft daardoor moeite om de aandacht vast te houden. Uiteindelijk komt het erop neer dat ik gehoopt had op wat meer spanning of een gevoel van betrokkenheid. Wellicht hangt het ook samen met het bronmateriaal waar de film op gebaseerd is. Je kijkt in feite naar een lange, moeizame zoektocht die (op de uitkomst na) niet heel interessant was.

avatar van MovieHolic
Een erg trage en wat te lang durende film, ik had wat meer actie verwacht. De 2 hoofdpersonages redden de film nog enigszins, samen met het feit dat het gebaseerd is op waargebeurde feiten.

Dit was wel enorm traag en langdradig.

Het gaat over twee ervaren ex-Rangers in hun klopjacht op Bonnie en Clyde. Mij is het niet helemaal duidelijk geworden wat er nou zo speciaal is aan die Rangers en waarom die gouverneur er zo op tegen was. Ook vind ik Bonnie en Clyde redelijk ongelukkig geschetst. Zij verkregen hun populariteit door het beroven van banken, maar in deze film worden ze vooral geschetst als ondoordachte moordenaars. Dit waren ze natuurlijk ook, maar dat is niet waardoor ze zo populair waren. Maar goed, de jaren 30 sfeer is wel erg mooi weergegeven.

Voor zover ik weet, blijft het verhaal verder redelijk waarheidsgetrouw. Alleen wordt het enorm langdradig in beeld gebracht. Costner en Harrelson spelen uiteraard erg sterk, maar hun personages zijn gewoon niet zo interessant. Gesprekken tussen de twee konden me weinig bekoren. Vond daarentegen de monologen, zoals het manos arriba verhaal, wel erg indrukwekkend en zo ook het gesprek met Clyde's vader. Vond ook de slotscène wel erg leuk moet ik toegeven.

Toch ben je uiteindelijk voornamelijk naar twee pratende, druilerige oude mannen aan het kijken en dat maakt het best een lange zit.

Jens van Eijk
Toffe old-skool American vibe crime movie, met een ijzersterke Costner en Harrelson. Het is ook een hele slimme keuze om Bonnie & Clyde vrijwel niet in beeld te brengen. Ik moet wel zeggen dat ik de film wel te lang vond duren, het is voornamelijk dialoog en het verhaal heeft dan ook niet ontzettend veel diep gang waardoor je soms lichtelijk je concentratie kunt verliezen, maar hij is wel leuk om hem een keer gezien te hebben.

avatar van m1701
Erg goeie film! Gaaf verhaal, goed sfeertje...en acteerwerk subliem! 4*

Sterke film. Relaxed verfilmd. Costner en Harrelson doen wat je van ze verwacht, maar ze doen dat goed.

avatar van Rfc_
Heerlijke film zonder al te veel poespas. Werden er maar meer van dit soort films gemaakt anno 2020.

avatar van The Brain
Degelijke film die een gedetaileerd tijdsbeeld geeft van Amerika in de jaren 30. Costner en Harrelson spelen zoals het van hen verwacht wordt: hervorragend. Ze zitten met hun rol dan ook wel heel erg in hun comfort zone. Het is een verfilming van het waargebeurde verhaal over de jacht op Bonnie & Clyde. Helaas krijgen we dit duo pas aan het einde van de film zichtbaar in beeld als ze doorzeefd zijn met kogels. Een bewuste keuze maar het maakt de film er niet spannender op. Er zijn teveel dodelijk saaie scenes in de film en dat haalt de amusementwaarde erg naar beneden. De werkelijke jacht schijnt maanden of jaren in beslag te hebben genomen. Van die tijdspanne krijg je weinig tot geen informatie. Wel duurde de film voor mijn gevoel erg lang.

avatar van VforVictor
Aardige film. Vond vooral Costner goed in zn rol terwijl meestal Woody de show steelt. De film moest t hebben vd wisselwerking tussen Woody en Kevin maar er was niet echt een sterke chemie, wel degelijk uitgevoerd en nergens storend. Wel een goede climax, SPOILER: dat je pas Bonnie & Clyde helemaal op t einde ziet. Ik heb me wel vermaakt en de film leek ook geen 2u en een kwartier te duren. 3 Sterren voor mij.

Deze zou ik graag eens zien en als die goed is kopen! Ben al jaren fan van beide heren(Costner & Harrelson). En dan nog het verhaal over Bonnie and Clyde. Iemand een idee wanneer of waar die verkrijgbaar is op dvd of blu ray? Of ben ik te vroeg?

avatar van Flat Eric
Smooth criminals

Het bekende waargebeurde verhaal van Bonnie en Clyde maar met de focus op de zoektocht door de 2 stoffige oudere heren van de Texas Rangers.
Het is een beetje traag maar wel passend in de jaren 30 sfeer. Zonder de moderne communicatiemiddelen duurt de jacht op het stel allemaal wat langer en als de halve bevolking ook nog een pro B&C zijn dan snap je wel waarom het een crime was om ze op te pakken.
Pas tegen het einde bij de ontknoping leeft het een beetje op en wordt het dan even spannend.
Maar al met al geeft het een aardige inkijk in de jacht naar twee smooth criminals.

avatar van Bottleneck
Aardige film die het moet hebben van het neergezette tijdsbeeld (setting, kleding, etc.), het samenspel tussen Costner en Harrelson (beiden op de automatische piloot) en hun point of view in plaats van dat van de opgejaagden. Erg degelijk allemaal maar ik word er geen moment warm van. Het is een leuk idee dat kennelijk de realiteit volgt, maar er is niets dat me bij zal blijven, of het nu bepaalde scènes zijn, muziek of wat dan ook.