• 8.489.154 stemmen

Met onder meer: Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

Releasedatum: 11 oktober 2012

Plot Dredd

"Judgement is coming"

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2036 berichten

Kwam deze film tegen op Videoland en heb hem zojuist herzien. Een zeer actievolle film van 13 in een dozijn, maar wel van een hoger niveau en kwaliteit. Lekker hard en rauw. Zeer zeker de moeite van het herzien waard. Een 3.5

avatar van FlorisV

FlorisV

Blijft lekker wegkijken bij een tweede blik, ook al zijn de slomo-scenes erg kitscherig, zijn de kleuren soms wat lelijk en had een overtuigendere cyberpunk look hier en daar goed geholpen (Gleeson ziet er niet uit bijvoorbeeld). Hoe verdorven Mega City One ook is, Judge zijn moet toch een wereldbaan zijn vergeleken met waartoe de rest van de bevolking lijkt te zijn veroordeeld in dit grimmige toekomstbeeld, vol ghetto's en junks. De stem-geactiveerde gun met display is een coole gadget. Misschien klein detail maar toch belangrijk, net als de uniformen die er goed uitzien. Urban schmiert er lekker op los met zijn vertrokken mond en gegrom, Thirlby is een slimme toevoeging als meer menselijk element en Heady is gewoon geboren voor de rol van queen bitch. Geen filosofisch gezwets over of je iemand wel zoveel macht mag geven als de judges krijgen, gewoon lekker de beuk erin en afknallen dat tuig. Laat de tv-serie Judge Dredd: Mega City One maar komen nu, en graag met Urban! Maar het is nog even afwachten of dat echt doorgaat.

avatar van FlorisV

FlorisV

avdj schreef:

en Rachel Wood, tja…laten we het erop houden dat ze voor andere kwaliteiten is gecast.

(Evan) Rachel Wood zit niet in Dredd maar oa in de serie Westworld, Olivia Thirlby speelt in de film de recruut. Mooi gezichtje maar ik vond ook haar acteerwerk verdienstelijk.

avatar van jordorientje

jordorientje

Heerlijke film. Spannend van begin tot eind, lekkere actie en bruut geweld. Ik hou d'r van.

avatar van Curriculum

Curriculum

Waardeloze film. Ik heb hem niet afgekeken, dus vandaar ook geen stem.

avatar van Don Homer

Don Homer

Bloederig en grafisch best interessant, terwijl het verhaal me niet kon imponeren. Met de slechterik zou ik gewoon een kopje thee drinken, ze miste de 'boef uitstraling'. De muziek en algehele sfeer zorgt toch voor een krappe voldoende.

avatar van Karst

Karst

Geen verhaal, gewoon heel veel knallen. Paar fijne gore kill shots, verstand op nul, biertje in de ene hand, een bak chips op schoot en lekker kijken. Niet meer, niet minder.

avatar van Mickey b

Mickey b

Ruwe actiefilm met veel bloederige schietpartijen. Simpel verhaal. Setting ok, maar verwacht geen cyberpunkneon, wel een grauw megabuilding met 200 etages waar 70000 mensen samengehokt zitten. Hier speelt gans de film zich af. En uiteraard een onoverwinnelijke Judge Dredd tegen een gans leger slechteriken. Pak wat chips en geniet zonder al te veel nadenken...

mcdaktari

Toch best wel een lekker sciencefiction filmpje. Ik dacht in eerste instantie dat het die versie met Sylvester Stallone was, en die vond ik nou niet bepaald goed. Maar tijdens het kijken kwam ik er toch achter dat ik deze al eens eerder gezien had. Er zitten best wel leuke scenes in. Visueel is het in ieder geval aardig om te zien. Het enige minpuntje vind ik de auto's die er gebruikt worden. Je zou toch denken dat de wagens die ze voor een sciencefiction film die in de toekomst moet afspelen, een beetje meer fantasie gebruikt zouden hebben. Die motors waar ze op rijden zien er dan weer wel aardig uit, maar de auto's en busjes zien er zelfs voor nu nog ouderwets uit. Je mag toch verwachten dat het design van de auto's ook met de tijd meegaat. Maar ach, dat achterwege gelaten is het verder best wel een prima actie/SF die geen minuut verveeld.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

mcdaktari schreef:

Je weet dat Dredd een stripverfilming is?

Iron Maiden schreef:

Je weet dat Dredd een stripverfilming is?

Euh...ja. Bedoel je dat wanneer het op een strip is gebaseerd het niet uitmaakt?

mcdaktari schreef:

Ik kan niet echt achterhalen in welk jaar deze film zich afspeelt. Zoals ik het zie is het een beetje een Mad Max achtige toekomst. Weinig vooruitgang qua technologie. De tijd is tientallen jaren geleden stil blijven staan. Althans, voor de burgers. Veel mensen zijn arm en ik vermoed dat er heel veel geld gestoken wordt in de Department of Justice. De Judges hebben (zoals je al zegt) dus wel futuristische techniek. Zoals het wapen van een Judge en zijn motor. En er zal ook wel veel geld worden uitgegeven aan wegen en het onderhoud ervan. Wegen moeten natuurlijk wel goed begaanbaar zijn voor de Judges. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar het is heel goed te verklaren waarom er zoveel ouderwetse auto's rondrijden.

Ik heb de strips niet echt gelezen, maar als ze trouw zijn aan de strips en het ziet er in de strips zo uit, dan houdt de film zich daaraan in dit geval.

En je geeft de film geen sterren?

JacoBaco schreef:

En je geeft de film geen sterren?

Nee ik geef nooit sterren

avatar van mikey

mikey

JacoBaco schreef:

geen vw busjes in de strips, daarin is alles futuristisch, ook het vervoer. De stad in de film lijkt ook niet op die van de strips in de jaren 80, in de strip was alles mega block. Dit lijkt me Joburg (ZA), Peach trees lijkt ook veel op de New Sandton skyscraper bv. Toch werkt het goed in mijn ogen.

JacoBaco

Ik ben deze film nog eens gaan kijken en het blijft genieten. Karl Urban heeft de comics vroeger gelezen en ik denk dat hij daarom zijn rol als Dredd heel goed begrepen heeft. Over Dredd zijn achtergrond of persoonlijke leven wordt helemaal niets vertelt en dat werkt heel goed in dit geval. Als je nog nooit van Judge Dredd gehoord hebt en je hebt om wat voor reden dan ook de Stallone versie niet gezien dan kan ik mij natuurlijk wel voorstellen dat er vragen zijn. Wat is dit voor iemand? Waarom is hij zo stoïcijns en meedogenloos? Waarom zien we niet een keer zijn gezicht? Heeft hij nog familie? Hierin zijn ze heel trouw gebleven aan de comics. Al is er in de comics wel ietsje meer bekend. Er zijn flashbacks naar zijn jeugd en hij heeft een 12 minuten oudere tweelingbroer.

Wat wel jammer is, is dat deze film nog beter had kunnen zijn als ze een paar simpele dingen anders hadden gedaan. Als Dredd zegt wait en de corrupte Judge wordt doodgeschoten door Anderson, dan is dat echt te toevallig. Oké, misschien had Dredd haar al gezien en zei hij daarom wait. Maar maak het moment tussen wait en Anderson die letterlijk te hulp schiet dan een heel stuk korter. Nu gaat die corrupte Judge nog even lekker uitgebreid allerlei dingen tegen Dredd zeggen Dat is prima in een serie zoals de Batman televisie serie uit de jaren 60, maar in een film als Dredd is het eigenlijk lachwekkend slecht.

Alsnog een hele dikke 4 sterren. De film duurt niet lang en heeft een vlot tempo. En de film hoeft helemaal geen verhaal te vertellen. Het is een dag uit het leven van Judge Dredd.

avatar van Rubie2208

Rubie2208

Verwachte hier eigenlijk helemaal niks van en heb deze film gewoon random opgezet, maar hij viel mij zeker niet tegen. P.S ( ik heb de strips niet gelezen)

Prima zondag avond filmpje met enorm veel actie en een eigen sfeer/vibe dat mij wel aan trok. De film heeft een rauw randje en is soms een beetje fout vond ik, maar ik hou hier wel van .( beetje mad Max vind)

Het enigste waar ik soms een beetje om moest lachen en als enigste storend vond was dat mondje/pruilende lip van urban die de gehele film naar beneden stond . Als dit niet zo was geweest had hem al serieuzer genomen .

Verder prima actie filmpje met lekker veel bloed en mooie slo-mo scènes .

Rubie2208 schreef:

Het enigste waar ik soms een beetje om moest lachen en als enigste storend vond was dat mondje/pruilende lip.

Heel erg begrijpelijk en het ziet er inderdaad soms wat geforceerd uit. Maar het enige wat Karl deed is trouw blijven aan de comics. Check dit KLIK

avatar van Rubie2208

Rubie2208

JacoBaco schreef:

bedankt voor de terugkoppeling ! Misschien toch maar een keer de strips lezen

avatar van Shadowed

Shadowed

Herziening.

Dredd blijft een film die ik vroeger een stuk gaver vond dan dat ik 'm nu vind. Toch moet ik erkennen dat dit binnen zijn soort één van de betere is die gelukkig ook genoeg bloed en innovatieve regiemomenten kent om zich te kunnen onderscheiden van soortgelijke films. De uitgevoerde praktijken in deze film zijn namelijk uitermate simpel.

Ik weet ook niet helemaal wat ik van Urban moet denken. Dat hij zijn helmpje de hele film opheeft is wel een bewuste keuze, maar van zijn eigen talent laat hij weinig zien. Een diepe stem en wat woeste mondhoeken zijn alle momenten die je te zien krijgt van hem. Ik vind het eigenlijk niet overtuigend genoeg, zeker eenmaal de andere judges op komen dagen. Dan kan je ze niet eens meer uit elkaar halen.

De actie en zeker de slowmotionbeelden vond ik een stuk beter ingericht. Erg lollige effecten, uitstekend camerawerk en een aantal ontzettend memorabele actiemomenten. Er zitten genoeg prachtbeelden in deze film die het de moeite waard maken om uit te zitten. Daarnaast duurt het met minder dan 100 minuten op de klok ook niet zo lang en kan het een vermakelijke avond makkelijk garanderen.

Soms wat tempomomenten die wat beter hadden kunnen gaan, maar verder een vermakelijke en best innovatieve actiefilm die zich ook enkel en alleen bezighoudt met de actie en niet veel onnodige zijplotjes. Maakt van films als deze al meteen betere films naar mijn inzien, want ik mag films wel die het gewoon bij de kern houden zonder te veel poespas eromheen. Wederom leuke avond gehad met Dredd.

avatar van Chefkes

Chefkes

Top entertainment! Heb er echt van genoten. Lekker vette actie die me herinnert aan oudere “cyberpunk” topfilms uit de jaren 80 en 90. Heerlijke moddervette atmos soundtrack die mijn hele kamer deed trillen met mijn dubbel 18 inch subwoofers. Ook visueel top.

avatar van AmazingPP

AmazingPP

Wat een gezellige familie film is dit! Helemaal niet gewelddadig of zo. Nee, zonder gein. Fijne bloederige actie science fiction film met geweldige 3D in sommige scènes. Het verhaal is simpel, maar doeltreffend. De actie is goed geschoten en het acteerwerk is prima in orde. Gekeken vanaf 3D Blu Ray. Vier sterren.