Dredd (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Zuid-Afrika
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Pete Travis
met Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

avatar van Grindhouse62
Kwam deze film tegen op Videoland en heb hem zojuist herzien. Een zeer actievolle film van 13 in een dozijn, maar wel van een hoger niveau en kwaliteit. Lekker hard en rauw. Zeer zeker de moeite van het herzien waard. Een 3.5

avatar van FlorisV
Blijft lekker wegkijken bij een tweede blik, ook al zijn de slomo-scenes erg kitscherig, zijn de kleuren soms wat lelijk en had een overtuigendere cyberpunk look hier en daar goed geholpen (Gleeson ziet er niet uit bijvoorbeeld). Hoe verdorven Mega City One ook is, Judge zijn moet toch een wereldbaan zijn vergeleken met waartoe de rest van de bevolking lijkt te zijn veroordeeld in dit grimmige toekomstbeeld, vol ghetto's en junks. De stem-geactiveerde gun met display is een coole gadget. Misschien klein detail maar toch belangrijk, net als de uniformen die er goed uitzien. Urban schmiert er lekker op los met zijn vertrokken mond en gegrom, Thirlby is een slimme toevoeging als meer menselijk element en Heady is gewoon geboren voor de rol van queen bitch. Geen filosofisch gezwets over of je iemand wel zoveel macht mag geven als de judges krijgen, gewoon lekker de beuk erin en afknallen dat tuig. Laat de tv-serie Judge Dredd: Mega City One maar komen nu, en graag met Urban! Maar het is nog even afwachten of dat echt doorgaat.

avatar van FlorisV
avdj schreef:
en Rachel Wood, tja…laten we het erop houden dat ze voor andere kwaliteiten is gecast.

(Evan) Rachel Wood zit niet in Dredd maar oa in de serie Westworld, Olivia Thirlby speelt in de film de recruut. Mooi gezichtje maar ik vond ook haar acteerwerk verdienstelijk.

Heerlijke film. Spannend van begin tot eind, lekkere actie en bruut geweld. Ik hou d'r van.

avatar van Curriculum
Waardeloze film. Ik heb hem niet afgekeken, dus vandaar ook geen stem.

avatar van Don Homer
Bloederig en grafisch best interessant, terwijl het verhaal me niet kon imponeren. Met de slechterik zou ik gewoon een kopje thee drinken, ze miste de 'boef uitstraling'. De muziek en algehele sfeer zorgt toch voor een krappe voldoende.