Dredd (2012)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / India / Zuid-Afrika
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Pete Travis
met Karl Urban, Olivia Thirlby en Lena Headey

Dredd neemt ons mee naar de ruige straten van Mega City One, een eenzame oase van quasi-beschaving op de vervloekte Aarde. Judge Dredd (Karl Urban) is de meest gevreesde rechter van de Straatrechters, met de macht om de wet te handhaven, overtreders te bestraffen en hen – indien nodig – ter plekke te executeren. Hij neemt het samen met de aspirant-rechter Cassandra Anderson (Olivia Thirlby), die paranormale krachten bezit, op tegen Ma-Ma (Lena Headey), het hoofd van een drugsbende die handelt in een nieuwe drug die de realiteitszin aantast en zich schuilhoudt in een enorm flatgebouw genaamd Peach Trees.

avatar van Timothyvdmeer
Vond deze beter dan het deel met Stallone, deze was wat grauwer wat bruter.
Ook dat Dredd door de hele film zijn helm opheeft geeft wat extra's. Urban speelt erg goed als zwart / wit agent/rechter.

Overtuigende Dredd-film met goede special effects en een ultiem rechtlijnige Judge Dredd. Leuke vondst door de rookie wat afwijkende specialismes te geven zodat het niet alleen rechtlijnig blijft. Voor de echte Dredd-fan genoeg verwijzingen (Dredd houdt zijn helm op in hele film, let op het t-shirt van de dikke resident, en de film poster verwijzing) en visuele aspecten (kleur geel in elke shot in de film) zorgen er voor dat je als kijker geboeid blijft kijken. Tot slot nog een aardige plottwist met ethische invalshoek (De eigenaar van de medicijnwinkel die wilde getuigen wordt direct afgeknald door corrupte judges levert een bovengemiddelde kijkervaring op. Op basis van deze film zou een vervolgfilm best wel eens leuk kunnen zijn.

avatar van DjFrankie
Prima actie film. actie was er nl volop, en daar gaat het hier om.

avatar van A83
A83
Leuke film om te zien, verveeld eigenlijk geen moment.
Echter de slow-motion beelden voegen niet echt iets toe maar misschien wel leuk in 3D.
Het verhaal is redelijk vlak, het gebouw gaat dicht en dan begint het kat en muis spel..
Voor mij 2,5 sterren.

avatar van AC1
AC1
Slecht nieuws, jongens! Alex Garland denkt niet dat er een Dredd 2 komt:

Link

Film kon mij niet echt aan het beeld gekluisterd houden. Wel wat goede actie scenes. De slow-motion scenes deden het wel leuk in 3D. De hoofdpersonage vond ik wat overserieus acteren met een constant pruilend lipje.

avatar van Antonev
Vrij dun verhaallijntje dat wordt aangedikt met veel actie, geweld en spektakel. Een wat dunnere verhaallijn hoeft overigens niet slecht te zijn, dat was in deze film dus ook niet. Gewoon een lekker vlot filmpje voor tussendoor. 3*.

avatar van mikey
Herziening was het waard. DREDD RULES!

avatar van Ace of Spades
Gewoon een enorm lekkere actiefilm. Lekker grauw en hard.

avatar van Kondoro0614
Dredd

Van een kameraad moest ik echt eens Dredd kijken, hij was super gaaf met lekkere actie en mooie slo-mo beelden. Ik kwam er op vakantie achter dat deze film op Netflix werd gezet en had hem meteen in mijn lijst te zetten om binnenkort te kijken. Nou, dat was dus gister al en ik heb erg genoten van deze film. Vooral de Slo-Mo beelden zagen er op sommige momenten erg gaaf uit, bijvoorbeeld wanneer iemand werd beschoten!

Karl Urban speelde een redelijk rolletje maar, helaas zag je alleen zijn mond. Dit komt uiteraard door het concept van Dredd maar hij acteerde gewoon goed. Olivia Thirlby speelde ook gewoon een goed rolletje.

Het verhaal vond ik gaaf om te zien alleen was de setting wat minder. We bleven in het gebouw waar het verhaal zich afspeelde maar had ook wel graag wat anders willen zien maar, dat vond ik nu ook niet erg. Je werd namelijk goed mee genomen door het acteerwerk. Het concept vond ik erg gaaf en daardoor kreeg ik een leuke vrijdagavond-film-avond!

avatar van arno74
Lekkere popcornvermaak en aardige meevaller. Deze comicverfilming is visueel behoorlijk kleurrijk en vermakelijk geworden met fraaie slow motion beelden en over de top geweld, het gore zo af en toe had alleen van mij niet gehoeven. Verhaal is ook fijn rechttoe rechtaan zoals het hoort bij een actiefilm, zonder vergezochte twists e.d. Opvallend dat de regisseur redelijk oog heeft voor het script, hij probeert zelfs uit te leggen waarom het leuke koppie van eye candy Olivia Thirlby als enige van de swat-team géén lelijke gezichtsbedekkende helm draagt .

Vermakelijke film voor de liefhebbers, ruim 3*.

avatar van Montorsi
iets te saai, maar kort genoeg en voldoende lomp om net niet te vervelen.

avatar van Dutchmeister
Hehe masterlijk deze, heerlijke actie en brute judge.

Are you ready rookie!?
What are you thinking rookie?
Youre training is over rookie!

avatar van Richard_Voorhees
Heerlijk hoe Urban een soort Batman versie van de Judge weet neer te zetten die een stuk kouder en minder cartoonesk is dan Stallone's vertolking van hetzelfde personage.
Wat ik vooral genietenswaardig aan deze film vond was de hoeveelheid geweld in deze film waarbij men de nodige gore stukken er goed in wist te verwerken.
Dit resulteert in een lekker bloederige Dredd film die desalniettemin wat voorspelbaar blijft (de Judge wint altijd), maar verder voor prima 'popcornvermaak' weet te zorgen.
Verder is het een beetje een standaard flick waarin de 'boeven' een duidelijke boeventronie hebben en waarbij men enkel wat origineler uit de hoek weet te komen door de helderziende rookie.
Laatstgenoemde weet voor de nodige vermakelijke scenes te zorgen, waarbij het moment dat ze in het hoofd van de vijand zit wel het hoogtepunt is.
Een vermakelijke actieflick, niets meer en niets minder.

avatar van thomzi50
Eens met veel van de bovenstaande commentaren: aangenaam rauw, een duidelijk pluspunt dat er niet al te veel twists of inhoudelijke rariteiten in verwerkt zijn, en de personages zijn - hoewel wat eendimensionaal - ook prima neergezet. Nee, groots of verrassend wordt het, maar het is een kundig gemaakte, onderhoudende actiefilm. Een stuk beter en strakker dan de Dredd-film met Stallone in de hoofdrol.

Leuke actiefilm . Niet zo'n grootte verhaallijn
Maar dat maakt niet uit want de acteerprestaties van Karl Urban en z'n compangon in combinatie met de actie maakt er iets zeer leuks en origneel van maar als je echt een actiefilm zoekt met meerwaarde en een Dramtishe verhaalijn dan raad ik je deze film af . Maar als je lekker wilt knallen of gewoon eens verstand op 0 en gaan is deze film fantastish

avatar van Walter White
geweldige film heb al voor tweede keer zitten kijken in 3D.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Heb de versie met Stallone en Rob Schneider nooit gezien, maar kan me alsnog goed voorstellen dat fans blij zijn met deze verfilming. Deze titel duikt steevast op als het gaat om ondergewaardeerde films die een vervolg moeten krijgen, maar bracht helaas te weinig geld op. Uiteindelijk is Dredd niets meer en niets minder dan kleurrijk en amusant explosief vuurwerkje met een paar geestige lompe kills en een hoop slo-mo. Dredd vermaakt en dat is ook zijn voornaamste doel, maar uiteindelijk blijft er toch beetje een gevoel van ontevredenheid bij de kijker achter, met name door het uitblijven van een sterke of spannende climax. Echt een stijgende lijn zit er niet in, de film knalt erin en knalt simpelweg 90 minuten door. Niet overal even effectief, maar als pretentieloze actiefilm doet de film het prima.

Kleine 3,5 sterren.

avatar van avdj
Onlangs kreeg ik de tip om deze film als architectuurliefhebber eens te gaan kijken. Al snel werd duidelijk waarom: Dredd is één grote anti-utopie die een horrortoekomst voorspelt voor grote woontorens. Door de donkere scenes en opzwepende muziek slaagt het erin om deze nare sfeer de hele film vast te houden. Misschien geen wereldprestatie gezien de speelduur maar toch.

De karakters zijn wat lastig doorgrondelijk. Karl Urban loopt anderhalf uur rond met een helm op en Rachel Wood, tja…laten we het erop houden dat ze voor andere kwaliteiten is gecast. Toch is dit niet heel storend omdat het verhaal een kat-en-muisspel is tussen good guys en bad guys en er dus voortdurend geswitcht wordt tussen beide kampen.

Al met al is Dredd 3D een fijn tussendoortje dat door het tempo, de muziek en de vele actie nooit verveelt. In de slotscène komt er een helikopterview van Mega City One in beeld. Er is maar weinig fantasie voor nodig om hier een vergelijking in te zien met Le Corbusiers Plan Voison. Deze stedenbouwkundige plannen, daterend uit halverwege de jaren ’20 van de vorige eeuw, zouden Parijs, althans volgens de regisseur, omvormen tot de horrorstad à la Mega City One. De link met architectuur is bevestigd.

avatar van thoyouknow1980
Dredd schopt kont
Fantastische sfeer neergezet,en men weet heel goed met licht en donker te spelen.
De rol van eigen rechter word ook goed vertolkt,wat een grimas heeft die kerel.
Tja en als de actie dan ook nog eens bruut en ruim voorradig is dan ben ik om

avatar van Zandadder
Bruut en een fijne soundtrack.
Lena Headey vond ik ook badass.

Stuk beter dan de ietwat onnozele versie met Stallone. Ook het meedoen van Rob Schneider zorgt ervoor dat ik die film niet echt serieus kon nemen.

Gezien het gemiddelde, ook op IMDB, zou een deel 2 niet ongewenst zijn.
Hopelijk.

avatar van JacoBaco
Zandadder De film is in 2012 keihard geflopt. Mensen wilde er niet voor naar de bioscoop. Wat erg jammer is, want de meeste mensen zijn toch erg positief over deze film.

Er is wel sprake van een TV serie en misschien dan toch nog een vervolg. Maar er schijnt nog niets officieel te zijn. Ik blijf ook hopen.

Jeeej!!! Ik vond deze film ook echt zalig en naar het schijnt zou netflix aan een tv-reeks werken Hoewel Urban nog in gesprek is om zijn hoofdrol weer op te nemen

avatar van Lovelyboy
Zeer vermakelijk sci-fi/actiefilmpje. De actie knalt hier en daar van het scherm en het ziet er visueel allemaal heerlijk uit. Urban flikt het ook meer dan behoorlijk als gehelmde brombeer. Bij ieder ander acteur zo het overacting geweest zijn, maar in het geval van Urban is het precies goed.

Uiteraard stukken beter dan Stallone zijn poging 'I am the law!', Judge Dredd. Maar daar is natuurlijk niet zoveel voor nodig want dat is een geweldige kutfilm.

Mooi, sfeervol, duister, kick-ass actie. Mensen, biertje erbij en lekker achterover hangen bij deze.

avatar van IH88
“Negotiation's over. Sentence is death.”

Aangename verrassing. Dredd heeft door te kiezen voor één locatie gelijk al een ijzingwekkende en claustrofobische spanning, en visueel zien de actiescènes er ook geweldig uit. De laatste scene tussen Lena Headey en Karl Urban is een plaatje. De acteurs passen allemaal perfect in de deze keiharde wereld, maar Olivia Thirlby als Anderson moet ik er toch wel uitpikken. Ze begint als onervaren en idealistisch groentje, maar verandert naarmate de film vordert steeds meer in een gedesillusioneerde bad ass. En wat Urban allemaal met alleen zijn stem weet te doen is fantastisch.

avatar van Brabants
Perfecte casting en visuele hoogstandjes maken deze film vele malen beter dan de versie met Stallone. Eventuele sequels van deze versie zijn meer dan welkom!

avatar van Shadowed
Leuk.

Toch wel een toffe actiefilm deze Dredd. Origineel nog niet gezien, maar gebaseerd op veel slechte geluiden denk ik dat ik die voorlopig toch even links laat liggen. Bijzondere rol van Urban overigens, die geen enkele keer zijn helmpje afdoet.

De 3D is soms leuk in de film toegepast, en is de actie lekker lomp en hard. Het had soms wel nog wat harder gemogen, maar dat is niet aan de ode. De film is lekker on realistisch en lekker vlot. Je verveelt je simpelweg nooit bij deze film.

Leuke rollen van Urban, Thirlby en Headey. Ook Gleeson is ergens te bespotten. Film die niet verveelt, en voor actie films zeker aangeraden is. Daarnaast zijn de actiescenes inderdaad visueel een genot om naar te kijken en is de locatie goed gekozen.

avatar van TronMan
Fijne over de top actie film beter dan die 'plastic film' van Sly.

avatar van Thomas83
Een soort kruising tussen Serbuan Maut en RoboCop, alleen dan zonder de echt goede actie van die eerste film en de satire van de laatste. In het feit dat de actie meer uit executies dan echte gevechten bestaat zou je kritiek op een fascistische politiestaat kunnen zien, maar daarin wordt nooit doorgepakt. Dredd blijft een rechttoe rechtaan actiefilm zonder spanning of een verhaal of inhoud.

Het is wel aangenaam grimmig en pulperig allemaal, met een leuk uitgewerkte wereld, lekker domme oneliners en overdreven bruut geweld. Ook in visueel opzicht valt de film op, ook al wordt de grens van kitsch soms wel wat overschreden. Urban krijgt meer lof dan hij verdient, Thirlby is wel goed. Headey is een miscast. 3.0*.